Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, April 26, 2008

Lanjutan Persaraan Kakitangan Kerajaan

Apa yang aku nak cakap kat sini ialah aku betul-betul tak puas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden CUEPACS, Omar Osman yang menyatakan bahawa lanjutan umur persaraan bagi kakitangan kerajaan tidak langsung berkaitan dengan kadar pengangguran di negara ini. Bodoh sangat ke dia ni bila mengeluarkan kenyataan begitu sedangkan setiap tahun IPT awam mahupun swasta di negara kita ni mengeluarkan kira-kira 60,000 graduan dari pelbagai bidang. Adakah orang-orang yang mementingkan diri sendiri seperti mereka ini tidak sedar bahawa kerana disebabkan oleh mereka inilah ramai graduan-graduan telah dinafikan haknya untuk menjawat jawatan di dalam sektor kerajaan. Kerajaan perlu memikirkan kakitangan yang sudah berumur 56 tahun mungkin tidak dapat menunjukkan mutu perkhidmatan yang baik kerana ditimpa pelbagai penyakit dan lemah keupayaan fizikal dan minda. Apabila tiba masanya bagi seseorang itu bersara maka dia patutlah bersara. Kita percaya, bukan menjadi hasrat kerajaan untuk membenarkan pegawai tidak produktif terus berkhidmat sehingga berumur 60 tahun. Tetapi jika cadangan memanjangkan umur bersara dilaksanakan, adalah tidak mustahil jika pegawai yang tidak produktif juga ingin terus berkhidmat di atas alasan perlu menyara hidup yang tinggi. Sepatutnya kerajaan perlu sedar orang-orang di dalam CUEPACS ini adalah orang-orang yang tidak pernah bersyukur dengan segala keistimewaan yang telah mereka nikmati dan mereka ini adalah orang-orang yang sentiasa tidak berpuas hati. Apakah orang-orang seperti Omar Osman ini masih lagi hendak dijaga kebajikannnya oleh kerajaan? Tidakkah kerajaan mengambil berat terhadap graduan-graduan yang tidak mendapat pekerjaan semata-mata kerana mendengar tuntutan orang yang bodoh seperti Omar Osman ni? Mampukah graduan-graduan yang tidak bekerja membayar balik pinjaman?

Sabotaj di Parlimen Seremban

25 April 2008- Seramai hampir 100 orang ahli UMNO Bahagian Seremban berkumpul di Hotel Seri Malaysia Seremban bagi menghadiri suatu sidang media oleh pemimpin-pemimpin kanan UMNO Bahagian Seremban yang menafikan dakwaan oleh Ketua Bahagian Seremban Dato' Ishak Ismail yang menyatakan bahawa kekalahan teruk BN di Parlimen Seremban adalah disebabkan oleh sabotaj yang di lakukan oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri yang juga merangkap Pengerusi BN Negeri.
Dato' Ishak bin Ismail , Ketua UMNO Bahagian selama hampir 20 tahun yang telah tidak terpilih sebagai calon wakil rakyat bagi DUN Lenggeng bagi PRU 12 yang lalu, sebelum ini membuat sidang akhbar menyalahkan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO merangkap Pengerusi BN Negeri kerana memilih calon wakil rakyat tanpa merujuk dahulu kepada Ketua -Ketua Bahagian.Menurutnya ini adalah salah satu cara Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri mensabotaj UMNO Bahagian Seremban apabila calon yang dipilih untuk bertanding bukan yang dicadangkan oleh Bahagian.
Berhubung dengan dakwaan ini, pemimpin-pemimpin kanan UMNO Bahagian Seremban yang hadir pada sidang media tersebut mendedahkan bahawa semua nama calon yang bertanding di DUN Ampangan, DUN Sikamat dan DUN Lenggeng pada PRU 12 yang lalu adalah tersenarai dalam senarai calon cadangan yang dihantar ke Perhubungan Negeri. Oleh itu mereka mempertikaikan bagaimana Dato' Ishak boleh mendakwa calon-calon yang bertanding tersebut bukan calon yang dicadangkan oleh Bahagian Seremban.
Pemimpin-pemimpin kanan tersebut seterusnya mendedahkan bahawa antara faktor kekalahan calon BN di Seremban adalah undi orang bukan Melayu yang tidak mengundi calon BN dan juga elemen sabotaj oleh yang didalangi oleh pemimpin dan orang UMNO di Bahagian Seremban sendiri. Suatu fakta yang menarik yang didedahkan adalah gambar seorang Ketua Pemuda Cawangan memegang kain rentang membantah calon yang dipilih sedangkan calon tersebut adalah Ketua Cawangannya sendiri. Gerak sabotaj oleh pemimpin UMNO dan orang UMNO ini amat licik hingga di ibaratkan sebagai " Orang buat kerja di hadapan ,dia (yang mensabotaj) menghentam kita dari belakang".
Pemimpin-pemimpin kanan tersebut seterusnya menyatakan sokongan mereka kepada kepimpinan di peringkat negeri dan nasional dan meminta Ketua UMNO Bahagian Seremban bertangungjawab atas sabotaj yang dilakukan oleh pemimpin dan orang UMNO kepada calon BN di Bahagian Seremban dan berhenti dari menyalahkan kepimpinan peringkat negeri dan nasional akibat kekalahan calon-calon BN di Seremban.
Cacing Merah: Tergelak tengok gambar ketua pemuda yang membantah ketua cawangan sendiri menjadi calon.

Friday, April 25, 2008

Leader in waiting- Dato' Mukhriz Tun Mahathir

KUALA LUMPUR, April 23 (Bernama) -- A well- known political writer Rustam A.Sani died of heart failure at 2.30am today.Ipoh-born Rustam, 63, was an academician, a Suara Rakyat blogger, a columnist and a poet.One of his family members, Aliya Anuar, 19, when contacted by Bernama, confirmed his demise.The funeral is scheduled for later today.Rustam leaves behind wife Rohani Zainal Abidin, two children Azrani and Ariani and a granddaughter Arissa Azrani.

Al-Fatihah to a blogger, Rustam Abdullah Sani or better known as Rustam A. Sani, owner of a blog named 'Suara Rakyat'. I bet bloggers such as Sang Kelembai, Raja Petra and the rest will definitely missed him. Raja Petra, an infamous blogger will finally appear live on television this Sunday 27th April on TV1 at 9 pm. I wonder whether he would be there and if he is there, he will be a man with integrity and not condemning the government. RP, better known for his malicious writings about Khairry Jamaluddin, is a person witha high dose of 'emotional abuse'. I am not sure why he does not believe in the spirit of New Economic Policy as millions of Malays and non Malays benefited from it.
As for KJ, I believe that he is eligible to contest for the number two post in Pemuda and not the Ketua Pemuda. The Youth head has to be a person who has the wisdom, a good moral judgement and likeable by many. In my opinion, the only person who could close rank and ensure that the Youth Movement will progress is Dato' Mukhriz Tun Mahathir. A humble yet firm in his decision, he is the most likely person to lead the Pergerakan Pemuda UMNO to a new level, respected by friends and foes. KJ, his impasse about contesting the number one post in the Youth movement, should concentrate in consolidating the movement and retain his position as the Naib Ketua Pemuda. The opposition would definitely lose out in any debate with this lad from Oxford.
The cantankerous opposition MPs would be anticipating the new Dewan Rakyat session next week. Well, I am looking forward to see the likes of Nurul Izzah, Wan Azizah, KJ, Jeff Ooi (a blogger) debating in the Parliament. Hopefully, they will keep their best not to lose tantrum and debate in a gentleman's manner. Lastly, I do hope with the total of 82 MPs from the opposition in the Parliament, it would not turn into a 'circus'.

Inflasi negara rendah - APO?

KUALA LUMPUR 23 April – Inflasi di negara ini masih berada pada kadar yang rendah berbanding negara-negara jiran apabila Indeks Harga Pengguna (IHP) bagi tempoh Januari hingga Mac 2008 hanya meningkat sebanyak 2.6 peratus.
Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, indeks bagi tempoh itu ialah 107.8 berbanding 105.1 dalam tempoh yang sama pada tahun lalu. IHP ialah ukuran perubahan purata harga kumpulan barangan dan perkhidmatan terpilih dalam satu tempoh tertentu. Menurut jabatan itu, indeks bulan Mac pula meningkat sebanyak 2.8 peratus kepada 107.9 berbanding bulan yang sama tahun lalu. Jabatan itu berkata, bagaimanapun IHP bagi bulan Mac kekal tidak berubah pada 107.9 dibandingkan dengan bulan Februari lalu.

*Ini persoalan drpd kajian rambang sebelum PRU 12....Apa kena mengena Indeks Komposit dengan mereka? Apa makna Bursa Saham mencecah 500 mata? Apa gunanya Indeks Harga Pengguna Rendah bagi mereka? Apa kesan pada rakyat jika KDNK meningkat 7 peratus?
Kesimpulannya mereka tak faham. Bukan orang luar bandar saja yg tak faham, kakitangan kerajaan pun ramai yang tak faham. Golongan terpelajar pun ramai dok geleng kepala bila ditanya.
Apa yang mereka faham ialah pendapatan benar mereka susut. Nak beli susu anak dah mahal, beli beras dah mahal, harga gula dan tepung naik, belanja sekolah naik, minyak naik, tapi pendapatan dok takuk tu je. Pemimpin suruh mereka berjimat, atas alasan ia dituntut Islam. Kita perlu berkorban, kata pemimpin. Lepas tu pemimpin dok makan di hotel, hayun bola golf dan tayang muka gembira di media. Apa semua ni?
Che Det kata kepimpinan melalui teladan. Lu pikir la sendiri.

P/S: Media mainstream kena berhenti buat cerita2 statistik yg abstrak mcm ni. Rakyat meluat. Ini post mortem benar lepas PRU 12.

Thursday, April 24, 2008

KERBAU PUN DAH MULA PROTES

Berikut keratan akhbar yang dilaporkan di dalam Utusan....

"Sebelum itu, kerbau berkenaan kalah ketika berlaga dengan seekor kerbau lain di Kampung Baru berhampiran bandar ini.

Apabila terlepas dari tali pengikatnya, haiwan itu menggemparkan orang ramai apabila ia memasuki Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD), kawasan kediaman penduduk dan pekarangan sebuah masjid di sini.

Situasi panik tercetus kerana kerbau itu turut merempuh beberapa buah motosikal dan mengejar kanak-kanak."

“Walaupun terkena tembakan, kerbau itu masih gagah berlari dan menakutkan orang ramai.

“Keadaan itu menyebabkan kami bersama penduduk kampung terpaksa menembaknya sekali lagi menggunakan dua butir peluru tambahan tetapi ia tetap mempunyai tenaga untuk mengamuk,’’ katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohd. Redzuan memberitahu, dengan bantuan pasukan bomba dan penyelamat Pasir Puteh, tali digunakan untuk menjerat kaki haiwan tersebut.

Beliau berkata, kerbau yang berharga RM3,000 itu tidak lama kemudian jatuh kerana terkena jerat di kawasan kediaman bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, Datuk Mohamed Idris.


p/s: kejadian ni macam nak perli manusia jer....

PELAJAR KITA BIJAK TETAPI...


Assalamualaikum...

Sekarang bermulanya proses pengambilan pelajar2 baru ke institusi2 pengajian tinggi dan juga pengajian matrikulasi...beribu2 pelajar lepasan SPM/STPM kini menunggu dengan penuh debaran...ibu bapa apatah lagi...menunggu jawapan ke mana langkah mereka seterusnya...

Hari ini keputusan 10A1...berbelas2 A1...hatta 20A1 bukanlah perkara aneh di Malaysia...Yang pasti, di negara ini, jumlah A1/A2 yang diperolehi telah menjadi kayu ukur samada seorang pelajar itu bijak atau tidak...maka pelajar2 yg langsung tidak mendapat A, mereka di kategorikan sebagai kurang bijak...kurang juga peluang yang di berikan kepada mereka untuk berada di pusat2 matrikulasi KPM mahupun IPTA...yang akhirnya menjejaskan juga peluang pekerjaan yang lebih baik...nasib baik ade kolej2 komuniti, politeknik, institut2 kemahiran yang ditubuhkan oleh kerajaan demi menjaga nasib anak bangsa...banyak isu yg boleh kita bincangkan...

Pertama: Keputusan SPM mencorakkan masa depan pelajar...ye ke?

Kedua: Pelajar kita mampu mendapat berbelas-belas A malah puluhan A dah sekarang...tetapi ramai yang tidak mampu hidup berdikari walaupun bijak...ye lah, nak isi borang permohonan ke KPM atau IPT pun mak ayah yang isikan...belum lagi cakap pasal nak buat keputusan...tak kurang jugak yang dapat berbelas A ni yang kurang ajar...tak reti nak berterima kasih...lagi teruk nama cikgu yang dok hari2 mengaja dia pun tak ingat...

Ketiga: Pelajar kita bijak tetapi tak tahu berfikir...takde krativiti...penakut menyuarakan pendapat...kalaupun berani, bercakap membuta tuli..(tidak dinafikan ader yg memang petah dan tuntas percakapannya....tapi malangnya golongan ini hanyalah minoriti)...ini belum lagi cerita tentang menyelesaikan masalah...nak basuh pinggan pun tak reti....camana tuh? Apabila gagal mencapai sesuatu yg dihajatkan habis semua benda disalahkan tapi tak pernah mengaku kesilapan diri...masalah keluarga lah, kawan2 teruk lah, cikgu mengajar boring la, environment tak selesa lah, makanan tak sedap lah, terlalu banyak pusat hiburan yang wujud lah....macam-macamlah...

Keempat: Pelajar2 kita yang kononnya mencapai keputusan gemilang cemerlang terbilang ni...mana perginya mereka? Apa sumbangan mereka terhadap bangsa...negara apatah lagi la kan...suka sangat mengagungkan barat yang jahat tu...asal keputusan bagus je mesti nak pergi luar negara...apa ingat blaja kat london kat amerika kat australia kat rusia tu bagus sangat ke? Saya yg blaja kat mesia ni, rasa nya jauh lebih berjaya daripada mereka yang ke luar negara tuh...dah la membebankan mak bapak nak tanggung kos, beban terhadap negara tak payah cerita la kan...anta p luar negara berbekalkan biasiswa kerajaan, balik sokong pembangkang jugak....Langsung tak mengenang budi....lepas tu cerita pasal islam...perangai tak reti nak berterima kasih ni islam ker??? Kalau yang pergi timur tengah lagi bahaya...balik je Malaysia sibuk nak sebarkan fahaman macam2...mengelirukan ummat...sumbangan kepada perkembangan anak bangsa takde jugak nampak..

Kelima: Pelajar kita bijak tetapi banyak yang terjebak dalam masalah sosial...kajian terbaru menyatakan di malaysia purata umur anak gadis mula melakukan hubungan seks ialah antara 18-19...di IPTA2/IPTS, berapa ramai yg jadi sugar baby..call girl dan sebagainya...dadah tak payah cerita la kan...merokok,clubbing,disco bukan lah perkara yang asing bagi pelajar2 universiti...inilah gaya hidup moden...

Ini antara isunya...mungkin anda boleh tambah lagi di ruangan komen...

Persoalannya, di mana silapnya? Pendidikan awal yang sepatutnya bermula dari rumah kah? Sekolah rendah? Sekolah menengah? Cikgu? Sistem pendidikan?

Jika keadaan anak2 muda yang kita gelarkan harapan bangsa bakal pemimpin negara mewarisi perjuangan ini dan meneruskan legasi berterusan begini, apakah nasib kita 10 tahun lagi? 20 tahun lagi? Apakah mereka mampu untuk menggalas tugas berat ini? Dan apa lagi yang harus kita lakukan demi melihat anak bangsa ini kekal cemerlang bukan sahaja dari segi pencapaian peperiksaan yg berasaskan pen dan kertas,malah juga hebat sahsiahnya, ketrampilan dan memahami betapa penting untuk mereka terus memperjuangkan nasib bangsa ini?

p/s: Kadang2 saya sangat takut memikirkan hal ini, juga sedih memikirkan anak bangsa

SALAM UNTUK SEMUA

Kek sini atuk lum dapek bocorito. Tengoklah, sok-sok kok sonang, kok sehat atuk cito lah. To utamo eh, posanan arwah dulu.
Sekian, Assalamualaiikum

Cerito Atuk

Arwah dulu ponah cakap, kok nak melompek botumpu, kok nak nyolam ado lubuk eh, kok nyolam ateh jalanrayo, lepe idung. Kok nak ngadu kek yang sayang, kok nak mominjam kek yang boduit. Kek along pun buleh tapi tanggunglah sendiri.

Bukan itu yang sebonar eh atuk nak cito doh. Cito eh, ari tu atuk poi nyongok anak cucu atuk kek Sepang. Mak oi! meriah amek kampung cucu atuk. Kok kek kampung atuk, kobau, lombu,
kambing, ayam dan itik yang merayau-rayau sekeliling kampung. Takat nak buek korban ko, qeqah ko, takdo masalah. Po'ie yo jumpo Pak Long Wandey kau, kok takdo rumah deh, jumpo Ombong Udin kau. Nak lombu ko, nak kobau ko, nak kambing ko, boli jolah. Tak mahal, 200 dapek seko kambing. Tulah kek kampong atuk yang Abah atuk bino dulu. Sepakat yo sumo eh. Tak do nak gaduh-gaduh,

Balik cito kek Sopang tadi, yang meriah atuk cakap tu, bukan eh orang eh doh. tapi sepanjang jalan eh tu, nangoi sama omak eh boderet-boderet topi jalan, macam kambing kek kampung atuk. Goli goloman tokak atuk. Bilo bukak pintu keto, abah nangoi datang nak sondol kaki atuk, mak oi, toporanjat boruk atuk. Agak atuk lah, orang sopang ni kok nak korban ko, nak qeqah ko, sonang amek, cokau dopan rumah yo. Boto lah cakap orang tu, nilah hadiah Akak Teresakok yang ekau sumo sokong tu.

Cubo kau bayangkan, kek kodai mamak ado jual muncung babi salai. Tu lah atuk cakap tadi, kok nak melompek ado tompek botumpu, ni tak, main rodah yo. Tojorombab dalam rhgobo. Selumbar tolo. Nasib baik tak mati pucuk.

Tuesday, April 22, 2008

ARE MALAYSIANS RACIST???

Assalamualaikum...Bertemu kita sekali lagi...Untuk edisi kali ini, tulisan saya ini adalah berdasarkan sebuah artikel yg ditulis oleh salah seorang adik saya kepada pelajar2 sekolah menengah Malaysia...ader yang saya 'cut and paste' dari situ dan digabungkan dengan pandangan peribadi saya...
Saya nak tanya, setuju atau tidak dgn pernyataan ini: "the problem with racism is not that we are different, but because we think we are different"


Kita selalu dengar orang mengaitkan sesuatu atau menyalahkan sesuatu dan disandarkan kepada perkauman.Kononnya sesuatu perkara atau masalah berlaku disebabkan masalah perkauman walaupun adakalanya isu itu tidak langsung relevan dengan perkauman.

Sedar atau pun tidak, semua kita di dunia ini sebenarnya ada bersifat racist, sedikit ataupun banyak. At the risk of sounding racist myself, i do think that every race has its own outlook on how others are, and those outlooks determine how we judge the character of people. All of us do a little stereotyping ourselves from time to time. but it's fine though, because after all we are infallible.

"These prototypes of what a certain race should look like are acceptable so long as it remains as a simple blue print rather than an actual plan. Like it or not, while we were growing up, we have acquired certain impressions of other races, how they should look like or behave, due to our upbringing, exposure and personal conclusions"

"The more we think about it, the more we realize that birds of the same feathers tend to fly together:it's not entirely a bad thing.So long as we allow other birds to also fly in their flock. Loyalty towards your own race is only bad when we hate others for being loyal to theirs...."

Persoalannya sekarang ialah, adakah kerajaan Malaysia atau rakyat Malaysia secara keseluruhannya bersifat RACIST hanya kerana;

Pertama: Wujudnya hak2 keistimewaan orang Melayu yang diperuntukkan kepada golongan Bumiputera bagi mengiktiraf kedudukan Melayu sebagai penduduk asal Bumi Malaysia ini? Perlu di ingat negara ini pada zaman kegemilangannya di kenali sebagai Tanah
Melayu...Maknanya tanah ini, asalnya milik orang MELAYU....Namun demi membebaskan diri dari belenggu penjajahan dan mempertahankan hak, kita sanggup berkongsi...Salahkah kami sebagai pemilik untuk mendapat "share" yang lebih??? Logiknya, dlam sesebuah syarikat, pemilik pastinya memiliki ekuiti terbesar, melebihi pemegang2 'share' yang lain...

Kedua: Parti2 yang membentuk kerajaan memerintah di tubuhkan mengikut bangsa...UMNO kehliannya Melayu, MCA-Cina dan MIC-India...begitulah juga seterusnya parti2 di Sabah dan Sarawak...Harus ditelusuri dengan baik sejarah mengapa ia berlaku sedemikian dan memahami sejarah, pada pendapat saya adalah antara cabaran yang harus di sahut oleh golongan muda belia pada hari ini...Jangan kita jadi pak turut, di suruh angguk- kita angguk, disuruh geleng kita geleng...(ambil iktibar dari lagu nyanyian Ahli Fikir)

Suka atau tidak, masyarakat Malaysia mesti menerima hakikat bahawa KITA mungkin tidak akan merdeka dan mengecap nikmat sabagaimana hari ini jika bukan kerana semangat toleransi yang tinggi yg ditunjukkan oleh pemimpin kita terdahulu...Syarat yang BRITISH KEPARAT letakkan ialah ketiga2 kaum ini MESTI sepakat dan setuju duduk semeja jika mahu MERDEKA...Jika ketika itu Tunku Abdul Rahman, Tun Tan Cheng Lock danTun Sambathan mampu bertoleransi dan menanam semangat itu dengan baik sehingga memaksa British bersetuju untuk memeterai perjanjian London dan akhirnya membebaskan bumi bertuah ini dari cengkaman PENJAJAH DURJANA, mengapa kita hari ini tidak boleh melakukan perkara yang sama?

Apakah tidak cukup pelajaran yg kita terima selama ini untuk mendidik jiwa kita sebagai rakyat Malaysia, sebuah negara berbilang kaum, adat dan budaya yang sewajarnya hidup bersama,hormat menghormati dan saling memahami hak masing2...? Tidak cukup kah segala nikmat yang telah diberikan kepada semua?? Atau ada pihak yang sengaja menggunakan isu ini untuk kepentingan sendiri, mahu membina empayar peribadi dengan menggadaikan maruah bangsa dan agama? Atau mereka sebenarnya telah menjadi tali barut musuh yang sekian lama mengintai peluang untuk sekali lagi menjajah bumi bertuah ini?

Sama2lah kita fikirkan...

P/S: Sesungguhnya manusia itu dicipta berbilang2 bangsa dan kaum agar kita dapat sama2 mengenali antara satu sama lain...Dan sesungguhnya kita manusia adalah sama di sisi Allah melainkan mereka yang BERTAKWA.......

Monday, April 21, 2008

Apakah Wujud Konspirasi Memusnahkan UMNO?

Saya sebelum ini amat biasa dengan kritikan dan serangan Ahli Parlimen DAP terhadap Barisan Nasional dan Parti Perikatan sebelumnya, kononnya kerana terdapat apa yang dikatakan sebagai salahlaku. Bagaimanapun, selepas Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil alih, salahguna kuasa yang dilakukan secara terang, dan tindakan yang salah yang dilakukan Kerajaan tidak sedikitpun mengundang teguran orang kuat DAP macam Karpal dan Lim Kit Siang.
Saya ucapkan terima kasih kepada Yang Berhormat Karpal Singh yang telah menyelesaikan satu misteri yang menganggu fikiran saya selama lima tahun kebelakangan ini, setelah saya melepaskan jawatan Perdana Menteri. Saya tidak faham. Saya tidak percaya cerita yang kononnya terdapat pakatan atau konspirasi membabitkan Dato Seri Abdullah dan DAP. Tetapi apabila Karpal menasihatkan saya untuk bersara dengan hormat dan berhenti daripada mengkritik Perdana Menteri yang sedia ada, barulah saya sedar yang DAP sebenarnya menyokong Dato Seri Abdullah dan pengekalan kepimpinannya.

Kenapa DAP beria-ia mahukan Dato Seri Abdullah terus menjadi Perdana Menteri? Sebagai pembangkang DAP mesti tahu bahawa masyarakat Cina secara umumnya tidak suka kepada pentadbiran Kerajaan Abdullah. Mereka telah secara terbuka menyuarakan ketidakpuasan hati mereka dan hasrat mereka untuk tidak mengundi Barisan Nasional di dalam Pilihanraya 2008. Kesilapan Dato Seri Abdullah menangani isu Hindraf juga telah meminggirkan kaum India. Sudah tentu parti pembangkang mengetahui yang masyarakat Melayu, termasuk ahli UMNO juga amat tidak berpuashati dengan pentadbiran Dato Seri Abdullah.

Sudah tentu DAP dan parti pembangkang yang lain akan meraih untung dengan hilangnya keyakinan terhadap kepimpinan Dato Seri Abdullah di kalangan penyokong setia Barisan Nasional. Dan seperti yang dijangka, mereka secara beramai-ramai telah tidak mengundi BN di Pilihanraya Umum Mac 8. Yang tidak sanggup mengundi parti pembangkang telah secara sengaja merosakkan kertas undi mereka. Ini menjelaskan kenapa terdapat lebih 300,000 undi rosak seluruh negara pada pilihanraya kali ini.

Apabila Karpal suruh saya berhenti mengkritik Perdana Menteri, sudah tentu kerana beliau tahu yang Perdana Menteri yang sedia ada ini akan terus meminggirkan penyokong-penyokong BN. Di pilihanraya umum yang akan datang, orang ini akan lebih benci terhadap PM dan akan sebabkan BN kehilangan majoriti di Parlimen dan tidak lagi berupaya untuk membentuk Kerajaan Persekutuan. Dalam erti kata lain, "Pakatan" (yang maksud sebenarnya dalam Bahasa Inggeris adalah "conspirators") akan menang secara kebetulan dan akan membentuk Kerajaan Persekutuan.

Inilah sebabnya DAP nampak begitu sekali baik dengan Dato Seri Abdullah dan kenapa Karpal mahu saya berhenti mengkritik Dato Seri Abdullah. Dia dan sekutunya menentang apa-apa tindakan atau cubaan untuk menurunkan Dato Seri Abdullah.

Tunku pernah mengkritik saya dan juga cuba untuk menurunkan saya dengan menyokong Tengku Razaleigh Hamzah. Tun Hussein Onn tidak setuju dengan tindakan saya berkaitan polisi "Buy British Last" tetapi beliau tidak sihat untuk menegur secara terbuka. Jadi teguran terbuka saya bukanlah seuatu yang asing. Ianya boleh dikatakan kesinambungan tradisi.

Berkenaan dengan "phobia" saya terhadap peguam, ini merupakan sesuatu yang dijaja peguam pembangkang untuk tujuan politik. Karpal mengatakan bahawa saya benar-benar ingin menggantung peguam. Sebagaimana yang semua orang maklum, Shakespeare telah menggantung semua peguam pada masanya. Karpal boleh terus-menerus percaya bahawa saya tidak berseloroh. Itu hak beliau. Tetapi ramai peguam lain yang tidak berfikiran begitu. Jadi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Karpal yang membantu saya menyelesaikan misteri politik yang telah menghantui saya selama lima tahun. Bagaimanapun, sebagai rakyat yang cintakan negara ini, saya akan terus bercakap, lebih-lebih lagi kerana pemimpin dan ahli UMNO takut untuk mengkritik ketua mereka. Mereka akan digelar pengkhianat dan akan dihukum.

Dr Mahathir bin Mohamad

Sunday, April 20, 2008

A Beautiful State

Khir Toyo paints doomsday scenario for Umno(The Malaysian Insider)By the end of the year, Datuk Seri Anwar Ibrahim will walk into Parliament as the Prime Minister and Umno will be at its lowest ebb. This is the doomsday scenario painted by former Selangor Menteri Besar Datuk Khir Toyo if Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi does not step down as party president and Prime Minister now. He believes that until Abdullah hands over power to Datuk Seri Najib Razak, it will be difficult for Umno to regain the support from party members and Malaysians.“Anwar wants to see Pak Lah carry on. This will result in a weaker Umno and less support for the component parties also,” said Khir, who is shaping up to be one of the PM’s most relentless critics in Umno. Writing in his blog, he predicted that during the second session of Parliament, a by-election will be held ─ most likely in Bandar Tun Razak ─ which will give Anwar an avenue to return to power.“Anwar will contest as the Prime Minister in waiting. As is the tradition, Datuk Seri Najib will head the Barisan National election machinery. But with Pak Lah still as the number one leader, the mood among Umno and BN members will be at the lowest point and it will be difficult for BN to win. Anwar’s victory will not only destroy the public’s confidence towards Umno, but also erode support for Pak Lah and Najib. Umno will certainly be destroyed when this happens.
(The original posting by Khir Toyo in Bahasa Malaysia, Senario Semasa Politik Negara)

Well, I do not want to be a soothsayer by concuring nor objecting to what Dato' Seri Khir Toyo said. I do not predict future but at the same time Anwar Ibrahim has suggested things that does not happen. A few weeks ago, Anwar Ibrahim said that 30 MPs from Barisan Nasional would eventually 'jump ship'. I wonder whether Anwar has the gut to say that he would be the Prime Minister in 6 months time. I am 100% sure Anwar Ibrahim would be the most likely candidate to be the Prime Minister of a 'lovable' state. That 'lovable' state would be Israel and Lim Kit Siang would be appointed as the Minister of Finance and Deputy Prime Minister. Cynically, Datin Seri Wan Azizah would be designated as a home maker because she could no longer hold a high position as her husband is already the Prime Minister of that 'beautiful' country. Not to forget Hadi Awang, he will get the "Tan Sri" ship and will definitely be the Minister of Religious Affair in a country that preaches 'zionism'. Karpal Singh would pleaded to be appointed as the Home Minister even though unfortunately he could even barely 'walk' on his own. On another note, Tian Chua would be appointed as the Minister of Provocation Tactics, a newly designated ministry to replace the Minister of Women, Family and Development Community. Azmin would be the Minister of Finance II and all said and done, his sister Umil forgives his 'sin' of being the loyalist of Anwar Ibrahim (poor Ezam) and Umi would be the second wife of Anwar and carry the title Datin Seri. Well, what a beautiful country it would be indeed if this fantasy becomes a reality. At this point, all gays activities are legalised and they can marry each other without worrying of being penalised, thanks to the YAB Prime Minister. This is the 'lovable' state of Pakatan Rakyat.
On another note, kudos to the government of Selangor for rearing pigs and to the newly appointed Speaker of Dewan Undangan Negeri because he would be the first non Malay to carry the duty as a Speaker. Please do not forget to wear the songkok as songkok is the head gear of the Malays and it is the official attire in the Dewan for the Speaker. Well, PAS and PKR really love the notion that 'ketuanan Melayu' is eradicated gradually by their 'partner' DAP in the newly formed coalition, Pakatan Rakyat or I may say Penipu Rakyat. My cucu cicit would definitely suffer in the end.My two penny worth of opinion. Hidup Melayu!Allahuakbar!

Saturday, April 19, 2008

Time...the most precious


Imagine there is a bank that credits
your account each
morning with $86,000.
It carries over no balance from day to day.
Every evening the bank deletes whatever
part of the
balance you failed to use during the day.

What would you do?
Draw out every cent of course!!!
Each of us has such a bank.
Its name is TIME.
Every morning, it credits you 86,400
seconds.
Every night it writes off as loss;
whatever of this
you failed to invest to good purpose.

It carries over no balance.
It allows no overdraft.
Each day it opens a new account for you.
Each night it burns the remains of the day.
If you fail to use the day's deposits,
the loss is
yours.

There is no going back.
There is no drawing against the "tomorrow".
You must live in the present on today's
deposits.
Invest it so as to get from it the
utmost in health,
happiness and success!

The clock is running. Make the most of
today.

To realize the value of ONE YEAR, ask a
student who
failed a grade.

To realize the value of ONE MONTH, ask a
mother who
give birth to a premature baby.

To realize the value of ONE WEEK, ask
the editor of a
weekly newspaper.

To realize the value of ONE HOUR, ask
the lovers who
are waiting to meet.

To realize the value of ONE MINUTE, ask
a person who
missed the train.

To realize the value of ONE SECOND, ask
a person who
just avoided an accident.

Treasure every moment that you have!
And reassure it more because you share
it with someone
special.
Special enough to spend your time.
Remember that time waits for no one.

Yesterday is history.

Tomorrow is mystery.

Today is a gift.

That's why it's called the present.

Friday, April 18, 2008

ZOMBI KAMPUNG PISANG

ASSALAMUALAIKUM......
Akhirnya saya berkesempatan juga untuk menulis...walaupun ini adalah cubaan pertama untuk menulis blog...sebelum ni saya tak pernah hirau pun tentang blog2 ni....terima kasih kepada paneh atas jemputan menyertai geng penyumbang artikel....

Semalam Buletin Utama memaparkan berita tentang usaha kerajaan PAK LAH dan ZAID IBRAHIM untuk membuat perubahan terhadap sistem kehakiman negara. Hari ini di dada akhbar tersiar perkara yang sama. Memetik kata2 ZAID IBRAHIM.... "...cabaran TUNGGAL dan TERPENTING yang dihadapi kerajaan sekarang ialah untuk membawa lelaki dan wanita berkebolehan itu bersama2 dalam kerajaan..."

Beberapa pemerhatian boleh kita buat di sini...antara yang saya nak HIGHLIGHT:

1. Pada pengamatan saya ini hanyalah LAME ATTEMPT by PAK LAH dan sekutunya untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu sebenar...saya tidak rasa ini adalah cabaran semasa yang perlu di tangani oleh kerajaan hari ini...Apakah ini isu yang rakyat suarakan atau ia sebenarnya isu yang asalnya digunakan oleh pembangkang terutama PKR demi membela maruah ANWAR IBRAHIM yang telah di ketahui umum seorang pemimpin yang berselindung di sebalik identiti islamicnya...yang kemudiannya digunakan pula oleh orang UMNO sendiri untuk menjatuhkan maruah TUN MAHATHIR yang lantang menyuarakan hakikat sebenar perasaan rakyat di akar umbi?....sungguh malang bagi PAK LAH kerana mempunyai penasihat yang SEPATUTNYA BIJAK namun hakikatnya bodoh dalam memahami isu2 rakyat....

2. Saya bukanlah pengamal undang2 mahupun orang yang arif tentang undang2...namun, saya tidak rasa rakyat kebanyakan mempersoalkan kredibiliti institusi kehakiman sebagai badan unggul dalam menegakkan keadilan...melainkan hakim2 yang di lantik, mereka sendiri yang PARANOID...itu saya tidak tahu...Pada hemat saya yang tiada pengalaman ini, isu kehakiman ini di bangkitkan semata2 untuk mengubat sengsara HAKIM2 yang terlibat dalam krisis 1988...kalaupun perlu ada reformasi yang perlu di lakukan bagi meningkatkan efficiency, tidak wajar rasanya to generalize things sehingga memberi refleksi yang institusi kehakiman kita seakan seluruhnya bermasalah...


3. Perlu di ingat, ZAID IBRAHIM menjadi menteri bukan kerana dipilih rakyat namun dilantik oleh PAK LAH...mungkin inilah masalahnya apabila menjadi pemimpin syok sendiri...konon bercerita tentang suara rakyat...

rasanya cukup buat setakat ni dulu...

P/S: jangan kita hilang fokus...utamakan apa yang perlu di utamakan.... belajarlah dari karya filem mamat khalid...zombi kampung pisang...karya nya mungkin tidak bertaraf box office...namun kandungannya cukup relevan dengan keadaan kita hari ini....

Hadi sayangkan UMNO

MARANG 16 April - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidas cara UMNO menyelesaikan 'masalah keluarga' dengan bertelagah secara terbuka. Abdul Hadi berkata, pertelagahan dalaman UMNO sepatutnya dibincangkan secara tertutup dan tidak dilakukan melalui media.
''Saya merasa dukacita melihat keadaan UMNO yang menyelesaikan masalah dalaman parti secara terbuka, cara yang digunakan ini keluar daripada budaya dan adat orang Melayu.
''Kalau ada masalah keluarga kita tidak membincangkannya di kedai kopi sehinggakan orang ramai mengetahui mengenainya. Ia satu perkara yang memalukan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Rusila di sini hari ini. Beliau menasihatkan UMNO supaya mencari penyelesaian di peringkat nasional bagi memastikan mereka terus memegang tampuk pemerintahan negara.

Paneh: Mungkin jauh di sudut hati Hadi mengakui bahawa UMNO sememangnya parti yang memperjuangkan ketuanan Melayu. Beliau pasti sedar PAS skrg masih belum cukup kuat untuk memperjuangkan Melayu. Jadi beliau tentu tidak mahu parti Melayu lain yang masih berkuasa iaitu UMNO berpecah belah. Sebab itu beliau begitu perihatin ttg apa yg berlaku dalam UMNO. Nak harap PKR, majlis tertingginya pun banyak non-Malay daripada Melayu. Ontahlah. Harap2 orang Melayu akan kekal berkuasa di Malaysia selamanya.

Thursday, April 17, 2008

PAK LAH TAK POKAK

“ Saya ada dua telinga dan saya dengar…saya bukan pekak,” itulah kenyataan spontan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika diajukan soalan mengenai desakan supaya beliau mengemukakan pelan peralihan kuasa sebagai usaha untuk memulihkan UMNO. Katanya beliau faham dengan pandangan yang diberikan dan mendengar pandangan pihak-pihak tertentu dalam soal peralihan kuasa tetapi beliau mahu proses berkenaan berjalan dengan lancar dan parti berada dalam keadaan baik. Demikian yang dilaporkan media selasa lalu.

Nampak eh Pak Lah terpakso menjawab demikian bagi memuehkan hati rakyat. Apapun sey raso jawapan tu masih bolum mencukupi laie. Apo tidak eh, lain yang ditanyo lain pulak yang dijawab. Laiepun oghang tahu Pak Lah tak pokak malah kalau kito samo-samo ingat balik Pak Lah jugak yang mahu kito somo ni bercakap apo sajo yang perlu dio dongar. Bukan apo yang dia nak dongar tapi yang patut dio dongar.

Malah dio jugak yang mahu akar umbi bersuaro. Bilo dah semuo bersuaro Pak Lah kato ado jugak yang mahu dia kokal. Memanglah Pak Lah dalam situasi macam ni memang ado yang sokong dan ado yang tak sokong. Ini somo politik. Tak akan Pak lah tak paham. Tapi yang ponting eh ialah mendongar suaro hati rakyat. Dan dio bukan pakai telingo tapi hati. Kok buleh Pak Lah cubolah dongar pakai hati. Pemimpin yang baik tentulah mendongar rintihan rakyat dan dio bukan setakat mendongar pakai telingo jo doh. Ontah lah bolun pornah sey dongar ada pemimpin pokak dipilih rakyat. Pemimpin buto ado. Contoh eh Gus Dur kek Indonesia. Makno eh mungkin rakyat boleh teghimo pemimpin buto dan bukan eh pemimpin pokak. Nasib baik Pak Lah mengaku yang dio bolun pokak laie doh. Tapi kalau dio masih bagi jawapan yang seolah berdolak dalik bak kato kawan sey paneh takut ado pulak reporter bertanyo pada Pak Lah apa bezo eh pokak dengan bobal.

P.s. Teringat kisah sepasang suami isteri berusia lanjut. Sisuami mengadu isterinya tidak lagi melayannya dnegan baik kerana lain disuruh lain di buat nya. Suatu hari ketika baru pulang dari pekan sisuami memanggil nama isterinya berkali-kali. Mula-mula dari pintu pagar, tiada jawapan. “osah lah pokak eh bini den ni” getus sisuami dalam hati. Sisuami memanggil lagi nama isterinya sebaik sampai ke muka pintu. Masih juga tiada jawapan. Begitu juga dari bilik tamu tetap isterinya membisu seribu bahasa. Sampai didapur dilihat isterinya sedang memasak sisuami terus memanggil nama isterinya dnegan kuat dan bertanya buat apa tu??? Masih juga isterinya tak berpaling dan menjawab. “Osah lah pokak eh kau ni kan dah dokek macam ni pun kau tak dongar laie ko?”. Kata sisuami. Isterinya lalu berpaling dan menjawab “Oghang dah ponek menjawab tau tak. Sojak dari pintu pagar tadi laie oghang dah jawab tak dongar-dongar, dio yang pokak dikobakan kito lak yang pokak……..”.

TERIMA KASIH

Ese nak ucapkan teghimo kasih banyak kek sedaro sey paneh, sobab sudi jemput sey jadi contributor blog dio ni. Dapeklah sey menulih sikit-sikit dan berkongsi apo sajo yang terbotik kek minda sey. Sey pun nak mintak maap banyak-banyak sobab guno bahaso negori, bukan apo lidah tu dah sizen. Laiepun sey nak mempromosikan bahaso negori yang boto. Sekarang ni ramai yang nak berbahaso negori yolah sojak nabil monang raja lawak astro dan nubhan pulak mencanak-canak rating eh kek akademi fantasia tu, tpi malang eh somo bercakap bunyi mengejek jadi kadang kalo paneh jugak telingo mendonga eh. Tapi mengambik sikap bahawa diaorang tu nak belaja sey soba an dado yang mulo dah menggologak. Apo pun kalau porlu sey akan menulih dalam bahasa baku. Kalau tidak mano yang tak faham tu eloklah bertanyo kek kengkawan yang bulih cakap negori sembilan. Kok tidak pun cari jodoh samo oghang negori. Bak kato oghang masuk suku. Amacam!!!!!!!!!!!

P.s. Suku tak suku limolah dah anak………

UNIVERSITI AL-AZHAR BUKA KAMPUS CAWANGAN DI NEGERI SEMBILAN

Satu lagi kejayaan besar umat islam di negara ini tercipta apabila Universiti Al Azhar yang tersohor dengan keagungan dunia ilmunya dan sejarah kesarjanaan lebih 1000 tahun mengorak langkah paling berani.

Mereka akan mewujudkan kampus cawangan pertama diluar dari “bumi para ambiya” Mesir.

Lokasi bertuah ialah di Kampong Bukit Sembilan, Rembau, Negeri Sembilan.
Petang Sabtu lalu (12 April 2008) detik itu dirakam dalam tinta emas Negara, apabila majlis pecah tanah dan perletakan batu asas kampus disempurnakan sendiri Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad b Hassan.

Dalam ucapanya Datuk seri Mohamad menegaskan tiada kata yang dapat diluah melainkan kesyukuran melihat betapa Malaysia dipilih untuk melangsungkan salah satu tradisi ilu terhebat milik umat islam.

Legasi Al Azhar yang merupakan benteng utama amalan dan akidah ahli sunnah wal jamaah kini beroperasi dinegara bertuah ini.

Bagaimanapun katanya Al Azhar perlu berubah untuk mengadaptasikan elemen baru bagi memastikan ia terus dapat berperanan dalam ,menghadapi cabaran baru umat pada masa kini.

Keputusan senat Al Azhar katanya yang membenarkan universiti itu keluar dari bumi Mesir itu sendiri merupakan keberanian mereka untuk melakukan perubahan.

Beliau juga yakin kampus pertama itu akan dapat memberi sumbangan besar bukan sahaja kepada umat Islam dinegara ini namun seluruh dunia mengatasi batasan agama dan bangsa.

Justeru Al Azhar juga perlu mula menawarkan bidang-bidang baru khususnya berkaitan sains dan teknologi selain perubatan yang ada sekarang.

Sementara itu wakil Universiti Alazhar Mesir profesor Dr Umar Abdullah Kamil ketika ditemui berkata Malaysia dipilih kerana kekuatan umat islam negara ini.

Ini boleh dilihat katanya bailk dari segi kemampuan menguasai ilmu, keterampilan dan potensi yang ada pada mereka.

Beliau juga menyatakan keyakinanya yang Universiti Al Azhar Malaysia akan berjaya memainkan peranan dalam menyebar luas serta mempertahankan tradisi dan kekuatan yang ada pada nama Al Azhar itu sendiri.

Antara tulang belakang kepada kejayaan itu ialah ustaz Haji Fuad Kamaludin Al Maliki seorang daie muda yang juga penasihat dan pengasas kepada Yayasan Sofa Negeri Sembilan.

Ketika ditemui dimajlis itu Ustaz Fuad berkata kewujudan Al Azhar di Malaysia akan memberi banyak impak kepada umat Islam negara ini khususnya dalam membetulkan pegangan agama beberapa golongan orang Islam.

“Apa yang penting Al Azhar Malaysia akan terus memainkan peranan tradisionalnya dalam bentuk moden dan terkini sesuai dengan tradisi ilmu yang dipegangnya,” katanya lagi.

P.s. Dengar khabar Universiti Islam Malaysia UIAM dan Universiti Sains Islam Malaysia USIM, tak berapa gembira dengan penubuhan Universiti Al Azhar

Ketuanan Melayu

Alhamdulillah, after 10 years of reading many web pages and a couple of years of consuming blogs,I have the opportunity to write something in this blog. Malaysians seem to believe whatever they read but bloggers must have the courage to write the whole truth and nothing but the truth. 446 years of being invaded by foreigners, the Malays managed to be their own master in the Malay heartland. The Malay archipelogo is as far as Fiji and New Zealand in the south and as far as Cambodia in the north. In fact, if we look in the Wikipedia, the Filipinos are basically Malays. Malays have sacrificed their privileged, i.e. the 'jus soli' principle in order for the non Malays to be accepted as Malaysians. Malaysia is the only country in South East Asia which do not practice assimilation but accepting integration. Assimilation like what we have in Indonesia, Philipines and Vietnam is where all the citizens have to speak the only language, that is the native language and not their mother tongue and to practice only one culture. We are lucky in which Malaysians are free to practice their own faith and their own culture. Nevertheles, Malaysians as a whole have to accept the fact that the 'ketuanan Melayu' is to be adhered to as the Malays have sacrifice the 'jus soli' principle so that the rest could live in this prosperous nation.
On another note, I am in the opinion that we must practice what we preach. The Rukunegara's five pillars is something that everybody should adhere to. Indonesians are really proud of their 'Panca Sila' and therefore so should we towards the 'Rukunegara'. The Malays are 54 % of the total population in this country and ironically decreases by the years. Imagine, back in 1955 the Malays are more than two thirds, totaling 80% of the whole population. I am not surprise by the year 2020, the Malays would be marginalised. What happened in Fiji in the early 90s is not something that we look forward to. The non indegenious were not only conquering the economy but the political landscape as well. Luckily enough, Rabuka took over the government and everything went back to normal.The Malays would definitely be the second class citizens in the "Tanah Melayu" in the near future. This is definitely a malaise that should not occur. Last but not least, 'Tak Melayu Hilang Di Dunia".

PERISYTIHARAN RUKUN NEGARA

BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA, mendukung cita-cita hendak

Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya;

Memelihara satu cara hidup demokratik;

Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;

Menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak;

Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden.

MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

Kepercayaan kepada Tuhan

Kesetiaan kepada Raja dan Negara

Keluhuran Perlembagaan

Kedaulatan Undang-undang

Kesopanan dan Kesusilaan

Tuesday, April 15, 2008

Segerakan pelan peralihan kuasa

JOHOR BAHRU 13 April – Pelan peralihan kuasa daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu disegerakan pelaksanaannya secara tersusun dan teratur. Ini, kata Ketua Penerangan UMNO Johor, Dr. Mohd. Puad Zarkashi, demi memastikan rakyat tidak tertanya-tanya mengenainya.

“UMNO Johor pada perjumpaan dengan Abdullah Jumaat lepas meminta Perdana Menteri menyediakan pelan peralihan kuasa.
“Ia merupakan sesuatu yang perlu dilaksanakan. Ada juga ketua bahagian yang mahukan pelan itu dilaksanakan dengan segera,” katanya hari ini.
Kesemua 26 Ketua UMNO Bahagian di Johor, kecuali Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, yang juga Ketua UMNO Bahagian Sembrong, menghadiri perjumpaan dengan Perdana Menteri pada Jumaat lepas yang diadakan secara tertutup.

Hmmm...aku rasa la Paklah nak setel dulu beberapa kes penyalahgunaan kuasa yang melibatkan Khairy dan segala yang berkaitan pecah amanah menantu kesayangan dia tu. Kemudian barulah dia nak lepaskan jawatan. Biasalah, cover line dulu yang penting. Tutup lubang mana-mana yang patut. Kang tak pasal2 bila dia step down, menantu dia kena ISA. Malu la plak.

Monday, April 14, 2008

Ahli UMNO Sabotaj Pilihanraya?

Difahamkan salah seorang Ketua Bahagian UMNO di Negeri Sembilan bakal dikenakan tindakan tatatertib oleh Lembaga Disiplin UMNO. Laporan telah pun di buat oleh beberapa individu yang merupakan ahli UMNO berdasarkan peristiwa yang berlaku dalam pilihanraya ke-12 baru-baru ini. Kempen dibuat oleh ‘orang-orang’ Ketua Bahagian tersebut yang meminta agar ahli-ahli UMNO mengundi pembangkang amatlah menyedihkan. Mereka berkempen di tiga kawasan DUN dalam parlimen yang sama untuk memastikan calon BN tewas sedangkan mereka adalah ahli-ahli UMNO.

Mesyuarat Wanita UMNO Bahagian tersebut baru-baru ini turut membincangkan mengenai perkara ini dan akan mengemukakan laporan kepada Lembaga Disiplin UMNO mengenai perbuatan sabotaj pengikut setia Ketua Bahagian berkenaan.

Inilah masalahnya kalau fikiran dikuasai syaitan dan mabukkan kuasa sampai lupa perjuangan sebenar. Untuk mengekalkan jawatan demi kepentingan peribadi masing-masing, mereka sanggup menggadai maruah dan memperjudikan nasib bangsa sendiri. Orang-orang seperti ini tidak seharusnya berada dalam UMNO dan kalau nak kekalkan pun elok ‘brainwash’ cukup-cukup. Kasi ajar sikit asas perjuangan dan ketuanan Melayu.

Tapi tak boleh juga salahkan semua kat Ketua Bahagian tu. Pengerusi Perhubungan Negeri pun patut dikenakan tindakan disiplin juga. Lain kali jangan la syok sendiri sampai nak ‘bunuh’ semua calon UMNO yang dilihat berpotensi untuk menggugat kedudukan awak tu. Tanya la pendapat akar umbi dulu kalau nak letakkan calon di sesuatu kawasan. Presiden UMNO pulak, jangan la main terima je apa kata Pengerusi Perhubungan. Buat la ‘research’ sendiri. Penyudahnya banyak kawasan kubu kuat UMNO kalah. BARU PADAN MUKA HANG. BILA MAU LETAK JAWATAN?

Lawyers’ Lampoons

1. A man goes into a pet shop to buy a parrot. The shop owner points three identical parrots on a perch and says,”The parrot on the left cost RM500.”
”Why does it cost so much?” asks the man incredulous. The owner says,
”Well, the parrot knows how to do legal research.”
The man then asks about the next parrot and is told that one cost a whopping RM1000 because it can do everything the other parrot can do, plus it knows how to write a brief that will win any case in any court.
Naturally, the increasingly startled man asks about the third parrot and is told that it costs RM2000! He asks “What can it do?”
“To be honest,” the owner replies, “I have never seen it do a thing, but the other two parrots call him Senior Partner.”


2. What do a lawyer and a sperm have in common? A one in three million chance of becoming a human being.

Sunday, April 13, 2008

Masa Untuk Perubahan

Dipetik daripada kata-kata Muhyiddin Yasin, Naib Presiden UMNO dalam Mingguan Malaysia - 13/04/2008

"Saya lihat dengan jelas perasaan tidak senang hati terhadap kepimpinan parti. Saya sebut ini bukan saya cakap tetapi berdasarkan kepada maklumat yang dikumpul. Dalam percakapan mereka yang dilakukan secara terbuka dan ikhlas tanpa 'digagahi' oleh mana-mana pihak, satu perkara pokok yang disebut ialah soal kepimpinan. Di luar parti pun ada yang bercakap perkara yang sama, dikaitkan dengan masalah keluarga dan sistem yang diamalkan".

"Saya fikir ada satu perasaan membuak-buak di peringkat bawah iaitu perasaan tidak puas hati yang ketara. Oleh itu saya berpendapat, kalau tidak berlaku perubahan dalam UMNO maka banyak perkara tidak baik akan terjadi. Justeru saya takut jika saya tidak bercakap dengan benar, ia akhirnya boleh membawa bencana kepada orang Melayu dan UMNO".

"Jadi saya serah kepada kebijaksanaan Presiden parti, beliau yang cakap (untuk serah kepada pengganti), saya rasa dalam hati Perdana Menteri dan Presiden parti beliau akan bersedia dan sedang memikirkan soal ini. Saya berdoa kepada Allah membuka pintu hati Pak Lah untuk berfikir dengan semasak-masaknya".

"Ini satu proses demokrasi yang harus digunakan sebaik-baiknya untuk meremajakan UMNO, menyuntik semangat baru, membariskan kepimpinan bertenaga dan berwibawa yang boleh memberi kekuatan baru kepada parti agar UMNO terus relevan".

PERSOALAN: Adakah orang-orang UMNO masih tak faham-faham lagi? Bertindaklah. Bercakap jo pun tak guno!

TAN SRI ISA TANDING TIMBALAN PRESIDEN?


Ese ke ghumah Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad siang tadi memenuhi undangan bergholek nikah anak sulung eh Najib. Punyolah ramai orang sampai ado yang kono berbotih kek satu kilometer sebelum sampai ke rumah agam eh ke Nilai Spring tu.
Maso salam dengan dio se pun gatal mulut bertanyo, “Tuk ghamai eh oghang, ini bukan tahap naib presiden, Ini dah tahap Timbalan Presiden nih….” Kau oghang tau apo jawab eh.. “Tu lah aku tak bertanding naib”.
Uwah sey khoba “Dah nampak aura eh tuk”.
Oghang kek situ somo tegolak. Tegolak oghang politik. Tapi sey yakin kok dio nak betanding apolak salah eh. Cumo edah gantung tiga tahun eh hanyo akan selosai Jun ni. Ontah sompek dio nak samo masuk race ontah lah. Ceghito konon dio akan dilopehkan awal dah lama sey dongar tapi ontahlah sonyap yo. Mungkin maso tu sobab bolun pilihanraya laie. Takut kok lopeh awal namo dio lopeh balik jadi calon kut. Yang tu tak dapeklah sey nak sahkan.
Apa pun oghang kuek Tan Sri Isa yang sey jumpo ado juo sey tanyokan boto ke dio tak nak laie bertanding naib seperti keluar dalam suratkhabar tu.
Kato dio reporter tu salah tulih. Tan Sri tak cakap macam tu. Kato dio Tan Sri kato dia masih kono gantung jadi dia tak boleh nak komen samado nak bertanding ke tidak. Yolah nak bertannding macam mano lesen pun tak ado.
Jadi dah lopeh keluar ceghito tu ado juo sahabat yanag bertanyo boto ke Tan Sri tak nak bertanding ? “Dio kato aku hanya kata tak bertanding naib tapi tak ada lak kata tak bertanding Timbalan ke atau lain-lain”.
Jadi ramai juo yang donga seloroh Tan Sri Isa mengenai jawatan Timbalan ni. Yolah Tan Sri mungkin satu dua kali boleh kato bergurau, tapi kok dah di ulang banyak kali dah jadi lain macam tu. Apo kato Tan Sri Lontung (redah) ajo lah. Kok yo pun Tan Sri tak rugi apo-apo. Bak kato oghang kito Kalah dah tontu monang bolun tahu. Mano tahu ado joki oghang negeri sembilan pulak jadi Timbalan Presiden. Apo oghang kito ni tak layak ko?

Melayu

Melayu itu maknanya bijaksana
Jika menipu ia bersopan
Kurang ajarnya tetap santun
Lembutnya cukup jantan
Dajalnya masih selamba
Nakalnya bersulam jenaka

Berani kerana benar
Tunduk bila salah
Setia sampai ke kubur
Biar mati adat
Jangan mati sahabat

Berkelahilah cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menguyah dengan senyum
Marahnya dalam ketawa
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak

Itulah Melayu, Jiwa Raga dan Bangsaku

Saturday, April 12, 2008

Minyak @ Emas Hitam

Petronas hanya kuasai 30% saja pasaran petroleum di Malaysia. Petronas hanya ada 3 loji penapis minyak petrol dengan keluaran 256,000 tong sehari atau 47% yang semakin menyusut. Baki 53% dikuasai oleh syarikat asing seperti Shell (155,000 tong sehari), Exxon-Mobil (88,000 tong sehari), Conoco Phillips (48,000 tong sehari) dan penjual petrol lain seperti Caltex, BP dan Projet.

Jadi jika banyak subsidi yang kerajaan berikan, secara tidak langsung turut membantu banyak syarikat minyak asing di Malaysia. Wajarkah saranan agar kita guna duit Petronas untuk bantu syarikat asing? LEBIH BAIK KITA GUNA DUIT TU UNTUK PEMBANGUNAN INFRASTRUKTUR LAIN SEPERTI SEKOLAH, HOSPITAL, TAMBAH ANGGOTA POLIS, PERTAHANAN, JAMBATAN, JALANRAYA DAN SEBAGAINYA.

Arab Saudi antara negara terawal di dunia yang memulakan proses carigali minyak sehinggi kini hanya memiliki lebih kurang 100 loji penapis minyak sahaja seluruh dunia. Berbeza dengan Petronas yang tidak sampai 5o tahun penubuhannya, telah berjaya meneroka carigali minyak di 50 buah negara. Justeru, rakyat Malaysia perlu berkorban demi sayangkan khazanah negara dengan semangat patriotik agar duit keuntungan Petronas itu dapat dilaburkan untuk mencari peluang baru carigali minyak sebelum Malaysia kehabisan bekalan dan menjadi negara pengimport minyak sepenuhnya pada tahun 2015. Mulai saat ini, marilah kita rakyat Malaysia hanya membeli minyak dan gas keluaran Petronas je. Tanamkan patriotisme untuk sokong produk negara sendiri. Ini tidakk..asik isi shell je sebab nak dptkan 'ferrari'. Kita kena bantu Petronas dari segi tambahan modal untuk terus meneroka hasil minyak di negara lain demi menjamin bekalan minyak yang mencukupi untuk rakyat Malaysia pada masa hadapan; demi genarasi kita.

Zaman Anwar Ibrahim jadi Menteri Kewangan, harga minyak dunia paling tinggi cuma USD 32 setong. Boleh la dia cakap besar. Kini harga minyak dunia dah mencecah USD 118 setong. Jadi marilah kita bersama2 untuk berkorban menghadapi krisis ini agar kehidupan kita lebih sempurna di kemudian hari. Seluruh dunia menerima kesannya. Janganlah kita menjadi bangsa yang hanya mementingkan diri.

Definisi Ketuanan Melayu Mengikut Perlembagaan Malaysia

1. Raja Melayu sebagai Ketua Negara dan Majlis Raja-Raja tidak boleh digugurkan atau diubah oleh sesiapa pun kecuali Raja-Raja sendiri melalui kata sepakat.

2. Agama Islam sebagai agama persekutuan & walaupun lain-lain agama boleh diamalkan ianya hendaklah dengan aman damai (bertafsiran tidak cuba menghakis atau mengenepikan atau mencabar kedudukan Islam sebagai agama persekutuan).

3. Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, sekaligus memberi dan mengekalkan identiti negara yang mempunyai sejarah ketamadunan yang telah lama beridentitikan Melayu (dan Melayu ada definisinya dalam perlembagaan Malaysia).

4. Hak istimewa Melayu di Semenanjung dan hak istimewa masyarakat bumiputera Sabah dan Sarawak sebagai langkah menyelamatkan tanah-tanah pribumi daripada terus dibeli oleh bukan pribumi yang akan mengakibatkan pribumi tiada tempat untuk didiami padahal sebelum kedatangan British, semua tanah adalah milik Raja-Raja Melayu dan rakyat Melayu/Pribumi menumpang tanah Raja.

Thursday, April 10, 2008

Menangani Agenda Asing

Ahli-ahli politik, badan-badan bukan kerajaan dan pertubuhan sosial telah mengemukakan pandangan berkenaan isu Hindraf. Kebanyakannya mendesak kerajaan agar mengambil tindakan tegas ke atas pertubuhan ini, terutamanya ke atas pemimpin mereka agar ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Jadi aku ingin mengajak pembaca menilai isu ini dari perspektif yang berbeza dan rasional tindakan pemimpin Malaysia menangani perkara ini dengan pendekatan berhemah.

Presiden UMNO pernah memaklumkan dalam persidangan UMNO sebelum ini bahawa Perhimpunan Agong UMNO dipantau oleh Israel. Kenapakah Israel bergitu berminat pada parti yang menjadi tonggak kerajaan ini? Pada ketika gerakan reformasi melanda negara pada 1998, ramai pegawai-pegawai tinggi Amerika Syarikat berlumba-lumba memberi sokongan kepada pihak yang melakukan demonstrasi seperti Al-Gore, William S.Cohen dan Elliot Abrams yang dikenalpasti sebagai Yahudi. Kita kena merenung sejenak kenapa mereka begitu berminat dengan negara ini.

Sebelum ini demonstrasi dilakukan oleh pertubuhan yang menggelarkan diri mereka sebagai Bersih yang mengatakan sistem pilihanraya di Malaysia tidak adil dan terbaru adalah Hindraf yang menuduh kerajaan Malaysia melakukan penghapusan etnik. Berita berkenaan demonstrasi oleh dua pertubuhan ini mendapat liputan meluas di media massa luar negara yang menggambarkan seolah-olah kerajaan Malaysia autokratik yang zalim terhadap rakyatnya. Persoalannya, adakah ini merupakan agenda pihak luar yang menjadi dalang kepada demostrasi-demonstrasi jalanan ini untuk menghuru-harakan Malaysia. Adakah ini suatu rancangan yang diatur oleh pihak luar, agar negara menjadi tidak stabil dan mereka akan mengambil kesempatan datang ke negara kita untuk ‘membantu’ menstabilkan negara ini sepertimana yang berlaku kepada Iraq. Umum mengetahui bahawa kejatuhan Iraq bukan hanya disebabkan serangan Amerika Syarikat semata-mata, tetapi disebabkan huru-hara yang ditimbulkan oleh rakyatnya dan hilangnya kepercayaan kepada kerajaan yang memerintah.

Malaysia merupakan antara negara Islam termaju di dunia, pengerusi kepada pertubuhan negara-negara Islam, menjadi suara kepada negara-negara membangun dan lantang mengkritik negara maju yang sering menekan negara lemah. Faktor-faktor ini memungkinkan Malaysia turut menjadi perhatian dan minat pihak-pihak luar yang mempunyai agenda, agar Malaysia berada di bawah telunjuk mereka. Masyarakat akan mengatakan apalah yang ada pada Malaysia, sebuah negara kecil yang tidak mempunyai kekuatan seperti negara maju yang lain. Namun kita perlu maklum, sejarah membuktikan kehebatan sesebuah negara bukan bergantung kepada saiznya, tetapi kepada pengaruh serta kepintarannya dan ini terbukti dimiliki Malaysia.

Jika kita melakukan analisis terhadap berita-berita semasa, kita akan sedar wujudnya pertubuhan yang digerakkan atas nama demokrasi, dialoq terbuka dan sebagainya yang melaungkan propaganda berkenaan korupsi, nepotisme, rasuah dan ketidakadilan. Perlu dikaji siapakah yang berselindung disebalik pertubuhan-pertubuhan ini. Mereka berkemungkinan menjadi dalang kepada demostrasi-demostasi jalanan yang sering berlaku akhir-akhir ini. Apabila rakyat terpengaruh dengan dakyah yang dibawakan oleh mereka, maka akan hilanglah kepercayaan terhadap kerajaan yang mereka sendiri pilih dan mudahlah pihak-pihak yang berkepentingan ini melaksanakan aganda mereka. Mereka tidak perlu menjajah sesebuah negara itu untuk memilikinya, cuma perlu mengangkat pemimpin yang sealiran dengan mereka untuk menjadi boneka yang boleh diperalatkan. Perkara inilah yang perlu kita beri perhatian dan berwaspada agar tidak berlaku di negara ini.

Kaum Melayu yang beragama Islam perlu ada sifat gerun dalam diri mereka terutama apabila melihat keadaan yang berlaku kepada negara-negara Islam lain seperti Iraq, Palestin, Iran dan Syria. Orang Melayu perlu mempersoalkan diri mereka adakah kita tidak akan menjadi seperti negara tersebut. Apakah natijahnya jika orang Melayu selaku penduduk majoriti Malaysia tidak mengambil peduli akan perkara ini. Adakah jika kita dijajah, kaum minoriti seperti India dan Cina tidak akan menerima kesannya?

Justeru kita sebagai rakyat Malaysia haruslah bersama-sama mengekalkan perpaduan agar kestabilan, keamanan dan kedaulatan yang dikecapi dapat dipertahankan tidak hanya setakat 50 tahun sahaja. Harus diingat akan sejarah semasa berlakunya peristiwa 13 Mei dahulu, pihak luar tidak campur tangan kerana Malaysia tidak punya apa-apa ketika itu dan keadaan pasti berbeza jika perkara yang sama, yakni rusuhan kaum berlaku pada masa kini. Ia tidak sama seperti kita menangani isu Al-Qaeda, Al-Maunah ataupun gerakan reformasi sebelum ini. Pendekatan berhemah pemimpin Malaysia dalam menangani isu sebegini perlu mendapat sokongan rakyat dan bukannya seperti mencurahkan minyak ke dalam api.

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive