Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, May 31, 2008

When will KJ make his move?

(Excerpt from Malaysia Today by Raja Petra)

The Team B of Mahathir, Daim, Najib, Muhyiddin, Ali, Shafiee, Rahim, Shahidan and Mukhriz outguns Abdullah ten to one though. They can easily raise billions of Ringgit to swamp Abdullah’s meagre RM500 million that he has put together to finance the coming Battle Royale. Money versus money, Abdullah will lose. And, from the looks of it, it is going to be all about money.But Abdullah has a secret weapon to make up for this lack of money. And this secret weapon goes by the name of Ezam Mohd Nor who was paid RM2 million to return to Umno. Ezam will head the revamped Anti-Corruption Agency, which will emerge an independent commission with powers to prosecute. And his first task is to open files on Mahathir, Daim, Najib, Muhyiddin, Ali, Shafiee, Rahim, Shahidan and all those others aligned to Team B who are plotting the downfall of Team A. Yes, many are soon going to see the inside of the Sungai Buloh Prison. Soon there will no longer be any space in the Sungai Buloh Prison for the likes of Raja Petra Kamarudin and his fellow Bloggers.

Well, Ezam indeed made news when he rejoined UMNO. Ezam, once a potential leader in UMNO back in 1998 when he was the Deputy Head Division of Petaling Jaya Selatan at the age 0f 29 years old. He was also the Political Secretary of Finance Minister, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ironically, when Ezam rejoined UMNO, the Political Secretary of Finance Minister, Datuk Reedzal Merican was at the press conference in which Pak Lah announced that Ezam is back in UMNO. Did he has any way made way for Ezam to rejoin UMNO? On the other hand, the next day, Dato' Sri Najib said that it is up to the UMNO MT to decide weather to accept Ezam or not in UMNO.
Sometimes, media do make blunder. Utusan Malaysia reported that Ezam is ready to contest if he is nominated for the Head Youth post and the next day, Ezam denied the report. One person who is happy and welcome Ezam back in the party's fold is nevertheless the candidate for the Presidency post, namely Tengku Razaleigh. He believes in the stature of a person like Ezam can make UMNO progress further.

Funnily, Khairry Jamaluddin has not make any news of late. Is he planning to do something that will eventually make him popular in the inner circle of the party or is he just lying low, waiting for the right time to resurface. As one politician said, one week is too long in politics.

P/S - Will be reunited with paneh, cacing merah, sontoloyo among others tonight to discuss what will contributors of paneh miang do to ensure the popularity of this blog, as Tun Mahathir's blog has reached 1 million visitors in just a month.

Friday, May 30, 2008

Beras

Aku betul-betul bengang dengan kenaikan harga beberapa barangan keperluan harian. Nampak sangat tiada kerjasama di antara dua kementerian iaitu KPDNHEP pimpinan Shahrir Samad dan Kementerian Pertanian pimpinan Mustafa Mohamed walaupun mereka ini berada di bawah satu kepimpinan(kerajaan).

Bagi aku langsung tiada keberkesanan dan kesungguhan daripada pihak pelaksana dasar ( kakitangan kerajaan) di dalam menangani masalah menangani kenaikan harga barang....apa engkau semua ni makan gaji buta ke?????

Gaji dan berbagai imbuhan telah diterima dan yang terbaru sekali ialah umur persaraan dilanjutkan ke 58 tahun tetapi langsung tak nampak sumbangan mereka dalam perkara ini. Penduduk kampung dan rakyat macam aku ni terus dibebani dengan kenaikan harga barangan keperluan harian contohnya beras yang terus menerus naik tanpa ada apa-apa sekatan. Aku percaya, kerajaan tidak mampu berbuat apa-apa seandainya kakitangannya sendiri tidak menjalankan tugas dengan baik dan ikhlas walaupun disuapkan dengan pelbagai imbuhan dan keistimewaan.

Kalau kita tengok dari segi penguatkuasaan terlalu lembab dan tidak efisien seolah-olah mereka ni tak buat kerja langsung.Persoalannya berapa ramai penguatkuasa yang ada? Daripada KPDNHEP, Kem. Pertanian, Kastam, Polis dan berbagai lagi agensi kerajaan yang lain bagi aku pasti tiada masalah untuk mencari punca kekurangan barangan keperluan harian ini.

Kalau kita tengok dan kaji, setiap negeri ade berapa ramai bilangan penguatkuasa????
Berapa buah kilang dan gudang yang dilesen, kemana stok yang dihantar? Yang mana bagi aku pemantauan ke atas lori-lori yang mengangkut barangan ini perlu dilakukan dengan terperinci.
Inilah gunanya perlaksana dasar bukan hanya untuk naik gaji dan imbuhan lain semata-mata.

Mungkin ramai kakitangan kerajaan yang Pak Lah jaga sangat ni adalah mereka yang bekerja dengan kerajaan tetapi menyokong pakatan pembangkang. Langsung tidak tahu bersyukur dan ingatlah sikit rezeki yang kau bagi anak bini engkau makan tu halal ke haram hukumnya kalau tak ikhlas buat kerja. Orang-orang seperti inilah yang telah menidakkan hak golongan yang menyokong kerajaan untuk bekerja dalam jabatan kerajaan. Bangkang kerajaan sikit punya kuat, gaji nak naik aje, nak kerja sampai mati tapi kerja tak mau buat......lu fikirlah sendiri...

Thursday, May 29, 2008

TANAH MELAYU MILIK SIAPA?

Assalamualaikum…

Kata pembangkang:

1. Melayu tidak berhak mendapat keistimewaan kerana mereka bukan warga asal Tanah Melayu

2. NEP wajar dihapuskan kerana tidak memberi hak samarata kepada kaum bukan Bumiputera

3. Kontrak sosial tidak pernah wujud di Malaysia

Untuk menjawab persoalan2 ini, wajar untuk kita mengetahui dan memahami susur galur sejarah pembentukan Malaysia. Bermula dari Tanah Melayu, kemudian Malaya, kemudian Malayan Union, Kemudian Tanah Melayu Bersekutu dan akhirnya Malaysia yang kekal sehingga ke hari ini. (p/s: Perkataan Malay tidak pernah hilang)

Tidak perlu untuk saya menulis panjang tentang sejarah pendudukan orang Melayu di Tanah Melayu…Cukup untuk saya nyatakan di sini, seawal kurun ke 5 (atau mungkin lebih awal) bahagian semenanjung yang mengajur ke arah selatan dan letaknya di tenggara benua Asia dengan mempunyai kawasan yang luas iaitu di utaranya mulai dari Segenting Kra hingga kepada pulau Singapura di selatannya telah diiktiraf oleh sejarah sebagai TANAH MELAYU. Pendudukan orang2 Melayu di Semenanjung Tanah Melayu (STM) bermula sebagai pendatang dan kemudiannya menetap dan membina kerajaan yang maju. Negeri2 di STM dibuka oleh orang2 Melayu yang berhijrah dari Sumatera. Ketika itu semua negeri2 ini berada di bawah taklukan kerajaan Sriwijaya, kemudian di sambung oleh Majapahit. Sehinggalah akhirnya pengaruh dua kerajaan Hindu ini hilang dengan kedatangan Islam ke TM. Setelah berakhir penaklukan dua gergasi ini, negeri2 di STM di tadbir oleh raja2 yang akhirnya menerima Islam sebagai agama baharu anutan orang2 Melayu kekal sehingga ke hari ini. Malah, Kedah dikatakan antara negeri terawal menerima Islam.

Orang2 Melayu memang terkenal sifatnya sebagai pelayar juga pedagang yang hebat. Pada awal pendudukan orang2 Melayu di STM, mereka hanya tinggal di pesisir2 pantai, berdagang dan belayar. Sehinggakan terbentuklah sebuah empayar baru iaitu empayar Kesultanan Melayu Melaka (yang diasaskan pada tahun 1400 oleh Parameswara) yang di akui kehebatannya dalam bidang perdagangan dan perniagaan antarabangsa. Sehinggakan Melaka menjadi pelabuhan antarabangsa, tempat berlakunya pertukaran barang2 dagangan dari seluruh dunia. Menjadi persinggahan pedagang2 antarabangsa. Maka tidak salah untuk saya katakan betapa orang Melayu sudah lama bersifat global. Duarte Barbosa pernah berkata, "Sesiapa yang menguasai Melaka, dia dapat menguasai perdagangan dunia" (He who is lord of Malacca has his hand on the throat of Venice.) Selepas Parameswara memeluk Islam pada tahun 1414 melalui perkahwinannya dengan puteri Pasai, Melaka juga mula terkenal sebagai pusat perkembangan Islam, ilmu dan budaya di Asia tenggara. Bermula dari situ lah Melayu mula dikenali sebagai sebuah bangsa yang hebat. Pada ketika ini, hubungan diplomatik dengan Cina telah pun dimulakan oleh Parameswara.

Selain Melaka, raja2 Melayu lain juga tidak kurang terkenalnya, seperti Johor, Selangor dan sebagainya...Ini kerana STM adalah sebuah bumi yang sangat kaya dengan sumber alam. Dari setinggi2 banjaran titiwangsa sehinggalah ke dalam2 Laut Cina Selatan.

Kehebatan dan kekayaan bumi inilah yang telah menarik minat Koloni Barat. Bermula dengan Portugis, kemudian Belanda, Inggeris, dan Jepun dari Asia, mereka semua datang hanya dengan satu matlamat yang padu:mangaut keuntungan dan kekayaan bumi kita. Pelbagai taktik dan mekanisma mereka gunakan, secara kasar, perang mahupun secara halus (tipu daya, janji2 kosong, rasuah dsb).

Penaklukan Inggeris adalah yang paling memberi kesan kepada kita semua orang2 Melayu dan juga bangsa2 lain yang telah dibawa masuk oleh penyangak British demi memuaskan nafsu rakus merampas hak dan harta di bumi kita. Melayu dan bangsa2 lain iaitu Cina dan India dijadikan sebagai ‘British Subjects’ iaitu rakyat British berada di bawah pimpinan Ratu Elizabeth. Dan kesan ini masih kita rasakan sehingga ke hari ini. Kerana kelaknatan British lah, kita rakyat Malaysia berbalah sesama sendiri. Membuka ruang kepada pihak asing yang sekian lama menunggu peluang seumpama ini...

Maka. berdasarkan fakta2 sejarah di atas, bolehkah Melayu dikira sebagai pemilik asal Tanah Melayu? Bagaimana pula dengan Cina dan India? Siapakah mereka? Dari manakah asal mereka?.....ikuti sambungannya di dalam artikel bertajuk JUS...

Wednesday, May 28, 2008

Apa akan jadi...

Assalamualaikum.

Ketika saya berbual-bual dengan kawan-kawan petang semalam. Timbul satu isu yang agak menarik untuk dikongsi bersama rakan-rakan blog paneh..

Ketika saya sedang berbual tu.. datang seorang tua berumur lebih 60 tahun menjual kerepek.. "Nak kerepek tak.." saya tanya "Berapa harga satu kerepek ni nek..." dia jawab "1.50 sen nak.." Saya pun keluar 10 ringgit saya ambil dua kerepek pedas dan saya cakap "Duit lebih saya sedekah nek.." nenek tu dengan rasa gembira terus beredar...

Saya bertanya kepada kawan2 di meja minum, "Kenapa nenek tu sudah tua tapi masih nak keluar menjual kerepek lagi." Kawan saya menjawab sambil makan kerepek tu, "KL... nak hidup kena la macam tu..." saya tanya lagi "Tapi kesian la aku tengok dah tua keluar berjalan berniaga.. dia takde anak ke yang nak bela dia.." kawan saya jawab lagi, "Anak zaman sekarang ni susah nak cari yang nak bela orang tua dia.. semua pentingkankan perut sendiri..." saya cakap lagi "Orang tua-tua ni diorang nak main dengan cucu je.. dia tak nak lebih pun.. ape la punya anak ni..."
Itulah antara intipati perbualan saya dan kawan-kawan..

Saya nak tanya....

1) Betul ke anak-anak zaman sekarang ni tak nak jaga orang tua mereka lagi??
2) Nenek tu berniga mungkin kerana minat dia untuk berniaga anak-anak dah larang tapi nenek ni degil??
3) Mungkin ada sindiket kot??

Itu semua persoalan tentang nenek tu.. kita heret persoalan yang sama kepada kisah Tun Dr. Mahathir Mohamad..

Ramai orang bersorak apabila Tun Dr. Mahathir keluar dari Parti yang dibinanya ini iaitu UMNO. Ada yang cakap umpama keluar duri dalam daging la... ada yang cakap parti bukan untuk jadi satu bahan pertaruhan la... ada yang cakap dia memang patut keluarla... tak kurang ada yang bersedih... semua tu pendapat masing-masing.

Persoalannya kenapa Tun Dr. Mahathir yang menjangkau umur 80an ini masih berminat untuk aktif dalam politik pentadbiran negara..kenapa dia tak nak bermain dengan cucu-cucunya sahaja...

1) Adakah dia tak cukup makan??
2) Adakah dia takut rahsia dia terbongkar??
3) Adakah dia memang berminat untuk berpolitik??
4) Adakah dia rasa bertanggungjawab atas kesalahan dia melantik Paklah yang lemah??
5) Adakah dia memang rasa sangat sayang kepada perjuangan Melayu yang belum selesai??

Macam-macam persoalan yang bermain di fikiran...

Tapi cuba kita renung kembali... Apa akan jadi kalau Tun Dr. Mahathir Mohamad mengambil pendekatan untuk duduk dirumah bermain dengan cucunya dan tidak ambil endah berkenaan politik Malaysia ini..tidak ambil endah dengan pentadbiran Paklah... Tidak ambil endah dengan perbuatan KJ..apa akan jadi kepada UMNO dan Malaysia...

Monday, May 26, 2008

Ketemu Sesumpah

Pak Lah dan Ambiga Pengerusi Majlis Peguam Malaysia mahukan kita untuk mempercayai bahawa mereka adalah penjaga kepada kebebasan kehakiman. Mereka menganggap kita bodoh! Bagaimana boleh sesiapapun mengambil Pak Lah dan Ambiga secara serius bila orang yang dilantik sebagai Menteri Kehakiman (de-facto), Zaid Ibrahim, telah didapati bersalah kerana rasuah oleh jawatankuasa disiplin Umno dan didapati tidak layak untuk bertanding sebagai calon didalam Pilihanraya yang baru lalu.

Manusia sebegini sekarang dilantik untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti kehakiman negara. Dia yang dapat kedudukan menerusi pintu belakang. Ketua Hakim sekarang adalah hakim yang membebaskan bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dari tuduhan sodomi. Tetapi ada seorang lagi hakim yang berani yang memberikan keputusan yang bercanggah yang telah mengingatkan kita bahawa mangsa didalam kes tersebut ialah pemandu kepada bekas Timbalan Perdana Menteri itu dan apa yang telah dinyatakan olehnya dimahkamah sudah cukup untuk mempertahankan keputusan menghukum Anwar Ibrahim atas tuduhan sodomi.

Bolehkah kita membuat andaian bahawa Ketua Hakim sekarang mendapat kedudukan yang begitu tinggi adalah sebagai hadiah kerana melepaskan Anwar Ibrahim? “Ini adalah satu skandal” – mungkin itu reaksi yang akan timbul. Tetapi bukankah ini tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepada hakim-hakim yang naik pangkat bahawa mereka dinaikkan pangkat kerana mendapati Anwar Ibrahim bersalah atas tuduhan rasuah dan sodomi. Anwar didapati bersalah kerana rasuah oleh Mahkamah Tinggi (seorang Hakim). Penghakimannya disokong oleh Mahkamah Rayuan (tiga orang hakim) dan Mahkamah Persekutuan (tiga orang hakim) dan juga dalam penilaian semula oleh satu panel Mahkamah Persekutuan (tiga orang hakim).

Sejumlah 11 orang hakim membuat keputusan diatas kes itu dan kita masih lagi disogokkan dengan anggapan kesemua hakim-hakim itu berat sebelah dan dipengaruhi oleh eksekutif. Jika itulah tanggapan, bagaimana kita mahu menjelaskan bahawa didalam penilaian semula (review proceedings) oleh Mahkamah Persekutuan, Allahyarham Tan Sri Ahmad Malek (ketika itu presiden Mahkamah Rayuan) dan Tan Sri Siti Norma (ketika itu ketua hakim Mahkamah Tinggi) yang mana integriti dan sikap tidak berat sebelah mereka, yang tidak pernah diragui oleh Majlis Peguam dan kebanyakan NGOs dan lain-lain badan, tetap menyokong keputusan terdahulu?

Berkaitan dengan Ambiga, dia adalah hipokrit terbesar. Di dalam mendokong ketelusan didalam perlantikan hakim dan seharusnya menerusi Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman, dia disebaliknya telah beria-ia memuji-muji dan menyokong perlantikan Tan Sri Zaki sebagai Hakim Persekutuan walaupun Zaki tidak pernah mempunyai pengalaman sebagai hakim meskipun dia seorang peguam yang berpengalaman. Di samping itu, Zaki juga seorang ahli Umno yang ternama. Didalam tempoh beberapa bulan dia telah dinaikkan sebagai presiden Mahkamah Rayuan, kedudukan kedua tertinggi didalam kehakiman, mengambil-alih dari Tan Sri Ahmad Malek. Zaki telah melangkaui ramai hakim-hakim yang lebih senior dan berkhidmat lama sebagai hakim Mahkamah Persekutuan. Perkara ini adalah salah satu rasa tidak puashati hakim-hakim yang telah lama berkhidmat kerana mereka telah di ketepikan tanpa apa-apa pertimbangan.

Namun tiada kritikan mengenai perlatikan yang luarbiasa ini dari sihipokrit ini. Ambiga telah mendesak diadakan Suruhanjaya Kehakiman untk menyiasat tuduhan-tuduhan terdapat salahlaku didalam perlantikan hakim-hakim, terutamanya perlantikan bekas ketua hakim Tun Ahmad Fairuz tetapi, dimasa yang sama dia tidak membangkang perlantikan Zaki oleh Pak Lah.

Bolehkah orang sebegini dipercayai? Anda sendirilah menghakiminya. Apakah agendanya? Jangan ragu, akan sampai masa bila semuanya akan menjadi jelas!

p/s: Artikel ditulis oleh MATTHIAS CHANG (seorang peguam) pada 18 May 2008 dalam artikel bertajuk "Paklah Berselindung Di Sebalik Suruhanjaya". Artikel penuh terdapat di laman web
http://www.mykmu.net/modules.php?name=News&file=article&sid=6608
.

Sunday, May 25, 2008

Agenda Asing - Part III

Aku ingin sangat percaya kepada Anwar bin Ibrahim seperti mana percayanya Nurul Izzah kepada papanya itu. Aku ingin percaya bahawa Anwar tiada niat mengikut telunjuk asing. Aku ingin percaya bahawa Anwar tidak tahu dirinya diperalatkan. Aku ingin percaya bahawa Anwar ikhlas dalam perjuangannya. Aku ingin percaya bahawa Anwar tiada cita2 peribadi untuk memerintah negara ini. Ingin aku petik akan kata2 Nurul Izzah tentang papanya,

“Orang buat macam mana pun, papa tetap bersangka baik. Kadang2 kami dah naik geram juga orang kata macam2, tapi papa cakap, biarlah. Kena husnulzan”. (Mastika Jun 2008 : Halaman 96)

Bersangka baik? Aku juga sering bersangka baik dengan orang, dan selalu juga kena tipu. Aku juga pernah menjadi tohmahan orang, dikatakan orang dengan bermacam2 prasangka. Adakah aku perlu mempertahankan diri? Atau membiarkan sahaja atas alasan husnulzan? Bagaimana jika tohmahan orang mengenai aku turut melibatkan maruah diri, agama dan bangsaku? Perlukah lagi aku mendiamkan diri? Atau aku perlu menangkis segala tohmahan dengan hujah2 dan fakta yang benar? Kerana bukankah jika aku berdiam diri, maka orang akan menganggap segala tuduhan itu adalah benar? Walaupun masa akan menentukan benar atau dustanya sesuatu perkara, tapi adakah tidak perlu aku mempertahankan diriku? Jika dibiarkan saja, maka dimana maruahku sebagai insan yang difitnah?

Perlukah aku bersangka baik dengan Lee Kuan Yew? Benarkah Lee Kuan Yew melalui suratnya kepada Che Det pada 1998 menyatakan bahawa kerajaan Singapura sudah lama tahu tentang salah laku Anwar berbanding kita? Apa yang Lee Kuan Yew tahu? Adakah mereka menyimpan rahsia Anwar untuk dijadikan senjata? Sekiranya Anwar menjadi Perdana Menteri maka Anwar akan tunduk kepada Singapura?

Perlukah aku bersangka baik kepada Amerika? Hanya kerana para pemimpinnya beria2 mempertahankan nasib Anwar semasa dia dilucutkan jawatan pada 1998 dulu? Untuk apa Al-Gore dan Clinton turun ke Malaysia mempertahankan Anwar? Kenapa pada 17 November 1998 Al-Gore keluar kenyataan sokong reformasi? Kenapa Koffi Annan selaku setiausaha agong PBB pada masa itu mengatakan polis Malaysia tidak adil? Sejak bila Amerika dan PBB memperjuangkan hak asasi manusia? Sedangkan tidak pula mereka memperjuangkan hak asasi rakyat Iraq yang terbunuh setiap hari? Atau memperjuangkan hak asasi rakyat Palestin yang terpaksa berlapar dan berpenyakit akibat perang? Bukankah lebih baik mereka mempertahankan rakyat Palestin yang dibunuh secara kejam oleh Rejim Tel Aviv? Atau bukankah lebih mulia jika mereka menghalang serangan ke atas rakyat Iraq yang tidak berdosa? Bukankah rakyat Iraq menderita hingga sekarang akibat terpengaruh dengan propaganda untuk menjatuhkan pemimpin mereka sendiri? Sekaligus memudahkan campurtangan asing di bumi Iraq?

Berada di Kampung Baru pada 14 November 1998 akan dapat melihat begitu banyak poster dan sepanduk dinaikkan oleh kumpulan2 penyokong Anwar. Perlukah aku bersangka baik dengan penyokong2 Anwar pada masa tu? Perlukah aku husnulzan dengan poster dan sepanduk yang membawa mesej:-

“Clinton tangkap Mahathir”.

“Clinton selamatkan Malaysia”.

“Kami menyokong perjuangan Al-Gore”.

“APEC tolong kami”.

Tidakkah kita berasa hairan mengapa tokoh2 Amerika seperti Albright, Clinton, Wolfenson, Camdessus dan Cohen menjadi tidak begitu senang sekali apabila Anwar tiba2 tidak menjadi Perdana Menteri? Tidakkah kita merasa hairan apabila media asing seperti Reuters, Times, CNN dan BBC pada masa itu bersungguh2 menyokong rakyat Malaysia agar memberontak? Nantikan Agenda Asing seterusnya.

Suspicion is one of the best defences.

p/s: Walaupun dah 3 artikel agenda asing ditulis, den heran gak pakatan rakyat cumo membisu seribu bahaso.

Thursday, May 22, 2008

Ezam back in UMNO

Breaking News

Ezam Mohd Noor, used to be a staunch supporter of Anwar Ibrahim is back to rejoin UMNO. He is reported to cease his position as the head of GERAK, an NGO that fight for just and equality. He is reported to rejoin UMNO by the 1st of June 2008.

Bilo Gagak Belagak Helang

Atok kona budak mantan tu masa dio kek u lagi. Hensem juga budak tu. Maso tu mulut eh, mak oi! kan main lantang lagi. Yo lah, maso tu student power kiro kaw-kaw jugaklah. Peh tu masuk ABIM setelah menamatkan malay study eh lobih daripada 3 tahun. Orang lain buek 3 tahun yo. Peh tu plak Che Det ajak masuk UMNO. Dari satu montori ko satu kementerian dio jelajah sampailah ko TPM. Peh tu Che Det topakso buang dio. A very big question mark around the world. Maap YDP, cakap oang putih sikit. Peh tu masuk ponjaro. Cam macam critolah yang kuar. Ado kato kono racun, ado kato kono suntik ngan kuman hiv, sakit tulang belakanglah. Peh tu kuar torus po'ie Jerman. Duo jam operate dan bulih bolari. Hidup lagi sampai sekarang. Hebat boto orang Jerman. Nak tanyo kek bini eh sikit. "Ado parut tak kek belakang eh?". Satu lagi magik pun bolaku. Kono lantik plak jadi pensyarahlah, jadi profesorlah, jadi penasihat kewangan lah. Masuk ponjaro kojap dio dah dapek master dan phd. hebat-hebat!

Jadi, pado akal atuk yang dah tuo ni, topikir yo, apokah dio ni macam David Clorofil tu agak eh, pandai buek magik. Tak cayo cuba kito tengok nanti. Tah apo-apo yang akan di buek eh. Jampi-jampi eh, puuuh..... klcc dah bocabang tigo. gunung daik tak bocabang lagi.

p/s Bak kato orang tetuo: kok ado asap ado api eh.

Wednesday, May 21, 2008

Agenda Asing - Part II

CIA adalah senjata yang sangat penting untuk membekalkan maklumat terperinci yang boleh mengancam survival Amerika. Jika Malaysia mempunyai SB (Unit Cawang Khas) Bukit Aman, CIA mempunyai tenaga kerja yang lebih terlatih dari segi usaha mendapatkan maklumat serta mencipta propaganda. Propaganda yang disebarkan mereka bukan sahaja halus, tapi tidak disedari oleh golongan sasar. Bahkan ‘peperangan’ yang dicipta mereka lebih kejam berbanding peperangan biasa. CIA, Mossad dan KGB mempunyai kerjasama erat dan mempunyai pelbagai rangkaian di seluruh dunia untuk mengawasi negara2 yang dilihat sebagai ancaman atau potensi ancaman kepada mereka. Mereka akan menjalankan propaganda halus untuk membolehkan kumpulan sasaran menghambakan diri kepada mereka.

Aku ingin berkongsi maklumat yang diperolehi berkenaan teknik yang digunakan oleh perisikan2 ini untuk ‘menjajah’ kumpulan sasar mereka. Teknik yang digunakan akan dikaji secara mendalam supaya sesuai dengan budaya kumpulan sasaran. Contohnya semasa Amerika mahu menguasai Filipina, mereka telah mengkaji segala adat istiadat negara itu. Kajian mereka mendapati bahawa masyarakat Filipina sangat takut kepada hantu serap darah, maka propaganda itu telah digunakan. Pada suatu masa ketika tentera Filipina sedang mengawasi serangan Amerika, seorang tentera telah dibunuh tanpa disedari oleh rakan2nya yang lain. Tentera itu kemudian dibuang darahnya dan dimasukkan kayu dilehernya sebagai tanda telah dibunuh oleh hantu berkenaan. Mengikut adat negara Filipina, kewujudan hantu hisap darah menunjukkan hantu berkenaan tidak merestui tentera itu. Lalu semangat tentera Filipina sedikit demi sedikit menjadi lemah dan seorang demi seorang telah meninggalkan pasukan tentera.

Contoh lain ialah seperti yang berlaku di Rusia. CIA melalui risikannya mengetahui rakyat negara berkenaan mempercayai astrologi (ramalan). Maka CIA mencipta ramalan itu dengan mengupah hampir kebanyakan ahli nujum negara Rusia untuk meramalkan sesuatu akan terjadi melalui beberapa siri peristiwa. Apabila satu2 ramalan itu menjadi kenyataan, maka rakyat Rusia telah mempercayainya sehingga CIA boleh membawa masyarakat kepada suatu pandangan yang dikehendakinya dan sekaligus menguasai negara berkenaan.

Malaysia turut menjadi sasaran agensi2 risikan ini untuk membolehkan masyarakat kita mengikut telunjuk mereka. Persoalannya bagaimana CIA, Mossad dan KGB melihat ciri2 rakyat negara ini? Rata2nya rakyat Malaysia terutamanya Melayu boleh berkompromi terhadap banyak perkara tetapi tidak sekali2 boleh berkompromi dalam aspek agama. Mereka sanggup berhujah bermati-matian untuk menentukan sesuatu perkara itu bidaah atau tidak. Mereka akan ‘melompat’ jika ada yang mengatakan solat subuh adalah 4 rakaat. Itulah dia orang Melayu yang menganggap soal agama bukanlah mainan. Arah aliran agama yang menjadi akidah Melayu di negara ini tidak boleh ditukar. Sensitiviti agama di negara ini amat jelas. Pemikiran yang berlainan sedikit dengan pemikiran sedia ada berkenaan agama tidak akan diterima oleh kebanyakan rakyat negara ini. Kefahaman agama secara ilmiah tidak dititik beratkan di negara ini. Agama ikut-ikutan menjadi tradisi yang sukar dipecahkan. Maka jarum agensi risikan asing untuk melemahkan bangsa Melayu yang seramai 16juta orang di Malaysia mesti melalui agama mereka.

Maka individu yang mempunyai imej warak, ketinggian moral dan agama yang tinggi akan ditonjolkan. Individu yang diwar-warkan sebagai antara 100 pemimpin terhebat dunia, Asia next future leader yang mampu berkhutbah, mengimamkan solat serta mampu menzahirkan pemikiran Hassan Al-Banna, Sayed Qutub, Syeikh Al-Ghazali dan Dr Yusof Al-Qardawi. Malah pertubuhan2 berbentuk Islam juga akan turut di ‘popular’kan peranan mereka oleh agensi risikan asing ini dalam masyarakat Melayu. Mereka tahu bahawa bangsa Melayu akan memandang tinggi kepada pemimpin dan pertubuhan yang mempunyai ciri2 Islam dan sukar untuk menidakkan sokongan terhadap mereka. Maka propaganda halus untuk menjadikan rakyat Malaysia menghambakan diri kepada barat akan menjadi lebih mudah kerana masyarakat dominannya iaitu Melayu berpecah disebabkan agama. Walaupun sebelumnya semua Melayu bersatu di bawah payung UMNO menentang penjajah dah menuntut kemerdekaan.

Persoalannya ialah siapakah pemimpin yang diperalatkan oleh CIA, Mossad dan KGB ini? Adakah pertubuhan2 seperti PAS, PKPIM, ABIM, SIS dan sebagainya turut menjadi boneka mereka? Banyak persoalan yang bermain dibenak aku ni yang menuntut jawapan yang sahih. Diharapkan ada insan yang dapat membantu aku merungkai persoalan2 ini. Nantikan yang lebih menarik dalam artikel Agenda Asing seterusnya.

Suspicion is one of the best defences.

p/s: Teringat dulu kawan2 di Sabah takut nak sobut balan-balan. Itu termasuk agenda asing jugak ke?

KUBUR KOK KONO KONCENG

Salam untuk anak-anak cucu sekelian.

Duo tigo ari yang lopeh atuk baco lam sotkoba corito dak Azmin tu. Dio koba yang Nuar baik ngan orang yahudi tu kan eh apo-apo doh. Dio cumo nak pujuk supayo Amarika kuar daripada Iraq yo. Jadi pado orang-orang PKR yang bijak sana sini tu atok nak tanyolah sikit, sapo deh Nuar ni yang orang Amarika tu nak donga? Bosa mano Nuar ni? Hebat mano Nuar ni? Kayo bona ko Nuar ni? Atuk raso rajo arab tu la'ie kayo, tapi Amarika tu buek dio macam unto tunggangan yo. Atuk rasolah, untuk orang-orang PKR, tinjau-tinjaulah anak cucu ko orang yang tengah tidur tu. Adakah mereko tu akan menjadi tuan atau hambo di kampung sendiri?

Peh tu plak, akak Zizah tu mintak kerajaan bukak semulo kertas siasatan 13 mei. Apo? Dah hilang aka apo? Kudih yang dah betaut, peh tu kito nak turih balik bia deh bodarah kemudian jadi pokung. Apokah ini satu Melayu yang waras atau sekadar untuk menjadi popular atau nak menjadi hero macam cat woman di kalangan penjuak-penjuak PKR tu? Atuk mo kengkawan atuk dulu bosusah payah menjadikan tanah Melayu ni bumi yang damai untuk anak cucu kito tapi dio plak nak menjadikan negaro ni huru-haro? Akai ado ko?

Jadi, satu rumusan yang atuk dapek buek di sini ialah sapo yang goma menghuru-harokan rumah tanggo orang lain? Sapo yang suko menyusahkan orang lain? Dah tontulah kengkawan si mantan tu agak eh!

Jadi bilo kito dah mati sok, biarlah anak cucu menghadiahkan kito fatihah bukan datang ko kubur kito mencanakkan air konceng eh.

Tuesday, May 20, 2008

Agenda Asing - Part I

Banyak perkara bermain di fikiran aku sekarang. Aku cuba memahami tindakan Che Det keluar dari UMNO dan memberi kata dua sama ada Paklah letak jawatan dan barulah dia akan kembali kepada UMNO. Aku faham kekecewaan Che Det dan ini mungkin jalan terakhir yang diambil oleh beliau untuk membetulkan keadaan. Walaupun Musa Hitam kata keluarnya Che Det umpama keluarnya duri dalam daging, tapi Nik Aziz pula menghargai kebijaksanaan Che Det yang diiktiraf seluruh dunia. Bila press tanya mahukah PAS ajak Che Det join parti, maka Nik Aziz jawab, baguslah kerana PAS boleh menumpang tuah dia. Orang PAS boleh hargai Che Det, tapi orang UMNO???

Banyak perkara lagi yang aku tak berapa nak faham. Antaranya aku tak faham apa kaitan Anwar dengan organisasi Yahudi yang dibualkan orang sebelum ni? Apa kaitan dia dengan NED yang ditubuhkan sejak zaman Ronald Reagan dengan tujuan menguasai negara2 Islam atas alasan demokrasi. Jika rakyat sudah tidak percaya dengan kerajaan yang diwar-warkan korup, kronisme dan sebagainya maka senanglah organisasi ni masuk jarum seperti propaganda di Iraq? Kenapa orang Yahudi berminat dengan Malaysia? Adakah kerana Malaysia negara Islam yang pesat membangun dan menjadi suara kepada negara-negara Islam lain dan negara-negara dunia ketiga? Sebab itukah Perhimpunan Agong UMNO sering dipantau Israel melalui satelit? Kenapa pengarah CIA Asia fasih berbahasa Melayu? Kenapa beliau mampu bertutur dalam semua loghat dan bahasa yang terdapat di Malaysia ni? Adakah semua agen mereka mampu buat perkara yang sama?

Apa kaitan Anwar dengan Jim Welfenson, William S. Cohen dan Elliot Abrams yang berbangsa Yahudi ni? Kenapa Al-Gore pengerusi yayasan yahudi tu menjadi sahabat Anwar? Kenapa Anwar mengaku mereka semua adalah sahabat dia? Bila ditanya, Anwar kata itu satu fitnah untuk menjatuhkan dia. Tapi dia tak pernah pulak jelaskan kaitan dirinya dengan orang2 dan organisasi2 itu. Dia tak pernah pulak menafikan. Kenapa Anwar tidak mahu menjunjung Quran serta bersumpah mengatakan dia bukanlah peliwat dan tidak ada kaitan dengan Yahudi dan CIA? Benarkah Wan Azizah pernah menulis surat pada Che Det pada 1990an untuk meminta Che Det memujuk Anwar menceraikan beliau? Kenapa Wan Azizah nak minta cerai? Kenapa Anwar dijemput menjadi pensyarah di universiti yang ditubuhkan oleh kumpulan yahudi di Amerika? Kenapa Anwar kata "we must take IFC" iaitu sebuah pertubuhan yang mahu menyamaratakan semua agama di Malaysia termasuk agama Islam. Bukankah ia bertentangan dengan perkara 11(1) dan perkara 11(4) dlm perlembagaan? Siapa disebalik IFC ni?

Mana datang duit keAdilan yang banyak itu? Benarkah duit beratus juta USD untuk parti keAdilan itu ada dalam sebuah bank di Singapura? Apa tujuan Open Dialogue Centre Sdn Bhd iaitu sebuah syarikat consultant democracy? Perlukah ada syarikat konsultan untuk mengamalkan demokrasi di Malaysia ni? Kenapa pekerja syarikat tu dibayar dalam USD sedangkan mereka rakyat Malaysia? Kenapa perhimpunan Bersih dibuat di kota London? Kenapa Malaysian For Free & Fair Election yang ditubuhkan pada 1999 untuk tujuan memantau perjalanan pilihanraya di Malaysia akhir-akhir ini adalah sebuah pertubuhan yang tidak berdaftar? Kenapa SPR akur dengan pertubuhan tidak berdaftar ini?

Benarkah polis sudah berpecah dua antara BN dan PR? Benarkah seorang ahli parlimen di Sabah dan Sarawak di bayar RM50juta untuk melompat parti? Benarkah mereka tidak mahu mengaku melompat? Benarkah Paklah sudah mula menerima idea yang parti berasaskan perkauman sudah tidak relevan? Benarkah Paklah sudah mula menyokong perjuangan PKR? Benarkah ahli2 UMNO pengecut? Kenapa Khairy yang takde bin tu menghantar pasport pada Anwar? Betulkah Khairy yang sepatutnya kahwin dengan Nurul Izzah tapi dihantar untuk kahwin dengan Nory untuk memperalatkan Paklah? Betulkah Khairy diperalatkan Yahudi? Kenapa Kalimullah disahkan polis pada tahun 1980an sebagai perisik tetapi kini menjadi orang kepercayaan Khairy? Kenapa Khairy bergaduh dengan Menteri Besar NSDK?

Benarkah PUTIK merupakan hadiah Gebenor USA kepada PAS melalui Kuwait? Siapa sebenarnya Oversea Chinese Association? Benarkah harta mereka USD 4 trillion untuk membantu orang-orang cina yang duduk luar negara China termasuk di Malaysia? Siapa pula nak bantu orang2 Melayu yang masih tak dapat capai ekuiti ekonomi di Malaysia ni? Adakah parti perkauman masih relevan? Terjaminkah hak istimewa orang Melayu? Relevankah orang Melayu diberikan "tongkat" yang baru berusia 51 tahun ni? Sedangkan British dah bagi "tongkat" pada kaum cina sejak kurun ke 18 lagi. Tanah rizab melayu pada 1947 ialah sebanyak 2,432,789 ekar dan pada 1970 hanya tinggal 1,752,293 ekar sahaja. Adakah semua dah disapu oleh kaum lain di Malaysia? Adakah sebab itu berlakunya peristiwa 13 Mei? Adakah British dan OCA membantu mereka mendapatkan tanah2 milik Melayu ni?

Pening aku memikirkan semua ni. Banyak benda lagi yang aku kena kaji dan perlukan jawapan. Ada orang berkata pada aku, buat apa takut dengan Yahudi dan Nasrani ni sebab kita orang berilmu, mesti kita boleh melawannya. Aku kata pada dia yang aku tak takut pada orang Yahudi dan Nasrani, tapi aku cuma berhati2. Mesti ada sebab Allah bagi amaran tentang dua bangsa ni dalam Al-Quran. Allah Maha Mengetahui. Lagipun bangsa mereka dah lama maju, sedangkan bangsa aku baru nak bertatih tapi dah rasa dirinya hebat. Sedangkan mereka dapat ilmu pun sebab menuntut dengan orang2 barat. Entahlah. Tunggu episod seterusnya Agenda Asing - Part II.

Suspicion is one of the best defences.

Monday, May 19, 2008

RACIST vs RIGHTS

Assalamualaikum...

Dewasa ini perkataan racist bukan lagi asing, samada di peringkat tempatan mahupun global...Isu racist sudah lama bertapak, bukan di negara kita, tetapi di Barat...Mudahnya racism ialah situasi apabila berlakunya penafian hak yang dilakukan oleh satu kaum terhadap kaum yang lain

1. Masih ingat kah lagi anda kepada dasar Apartheid yang membelenggu kaum kulit hitam di Afrika Selatan sekian lama dari tahun 1948-1994. Semuanya kerana kolonisme British dan Belanda. Dasar penjajah, memang begitu demi mengaut keuntungan untuk negara mereka, apa saja cara pastinya halal demi mencapai matlamat...dalam konteks ini hak rakyat Afrika Selatan dinafikan walaupun mereka sebenarnya adalah Tuan tanah

2. Di Amerika Syarikat mereka juga mengamalkan racism apabila penduduk kulit hitam tidak diberi hak yang samarata walaupun mereka juga warganegara yang sah. Hak pendidikan, kuasa politik, kedudukan sosial, penguasaan ekonomi...semuanya dinafikan. Kaum kulit hitam yang juga dikenali sebagai Afro-Amerika terpaksa berhempas pulas demi memastikan survival mereka sebagai rakyat Amerika...dulunya mereka hanyalah hamba kepada kaum kulit putih. Apabila Martin Luther King bangkit dengan gerakan civil rights di Amerika dan menyemarakkan semangat kaum kulit hitam dengan ucapan beliau 'I have a dream', tidak lama kemudian beliau di bunuh...Pada hari ini, walaupun kaum kulit hitam sudah mampu mencipta kejayaan tersendiri, malah sudah ada calon presiden berkulit hitam, namun jika kita kaji dan selidiki, racism masih wujud, konsep equality atau kesamarataan hanyalah di atas kertas...hakikatnya beribu2 lagi rakyat kulit hitam di Amerika yang masih tidak mendapat pendidikan sebagaimana kaum kulit putih...Ini belum lagi termasuk golongan2 yang berasal dari Amerika Latin...paparan keadaan sebenar di Amerika ini banyak ditonjolkan melalui rancangan TV dan layar perak Hollywood,seperti Oprah, filem2 Hollywood, malah dalam drama bersiri yang agak poyo CSI Miami...

3. Di peringkat global, isu racism menjadi isu antarabangsa selepas berlakunya serangan 911...Kerana serangan tragis yang kononnya dilakukan oleh pejuang berani mati Taliban di bawah pimpinan Osama bin Laden (yg pd saya hanya momokan US sebagai sebahagian daripada agenda mereka menguasai dunia dan menghalalkan peperangan yang pastinya menguntungkan mereka melalui pembekalan dan penjualan senjata2 canggih) Muslim dan Islam dilabel sebagai pengganas...Di mana2 negara Barat dan sekutunya termasuk di Asia pasifik iaitu Australia dan New Zealand, majoritinya memandang Islam dan Muslim sebagai racist...Sebenarnya yang racist bukan Muslim tetapi Barat...Orang Islam dinafikan hak untuk mengamalkan ajaran Islam.Di Perancis yang melarang pemakaian tudung malah melakukan pemulauan senyap terhadap penganut Islam..Hak kebebasan beragama telah dinafikan...Namun mereka mengatakan kita (Islam) racist kerana mengamalkan kepercayaan kita..Sehinggakan si keparat Belanda sanggup menghina Rasulullah...Pernah kah kita orang Islam menghina Jesus mereka? Tidak, sebaliknya yang menghina Jesus mereka tidak lain mereka sendiri melalui filem kontroversi the Da Vinci Code...

4. Di Malaysia, selepas PRU12, apabila undi orang Melayu telah banyak berpindah ke parti lawan, pemimpin UMNO mula resah...Spesifiknya parti PAK LAH mula gelisah dalam memberikan justifikasi kepada rakyat atas kegagalan beliau..Apatah lagi apabila beliau didesak dan diasak secara berterusan oleh pemimpin bijaksana seperti TUN MAHATHIR...Untuk menjelaskan 'kekalahan' BN dalam mempertahankan 2/3 majoriti, juga kelemahan UMNO untuk mempertahankan kedudukan sebagai parti favorite Melayu, maka mereka menyalahkan orang Melayu. Dikatakan bahawa Melayu telah berpecah kerana tidak mengundi UMNO sebaliknya mengundi PKR yang pastinya bukan parti yang memperjuangkan Melayu...Bermula dari situ, isu kesetiaan Melayu, ketuanan Melayu dan Hak Istimewa Melayu mula dipersoalkan. Khairy Jamaluddin cuba menjadi hero dengan mengeluarkan pernyataan2 mengatakan UMNO tidak racist dan sebagainya... Lebih memburukkan keadaan, situasi ini dilihat sebagai peluang keemasan untuk beberapa pihak memanipulasi dan mengelirukan minda rakyat dan mereka mula bangkitkan isu Racist...Kononnya Melayu racist kerana cuba mempertahankan hak yang telah sekian lama dipersetujui bersama dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan...Kononnya Melayu racist kerana mempertahankan hak Melayu.

Berdasarkan analisa dan beberapa fakta di atas, saya ingin mengajak anda berfikir sejenak dan cubalah membuat pertimbangan yang wajar;

a. Pernah kaum Cina dan India di Malaysia di tindas di bawah pentadbiran Kerajaan yang didokong oleh BN yang merupakan pakatan campuran seluruh kaum yang ada di Malaysia?

b. Pernahkah kaum bukan Melayu atau bukan Bumiputera dinafikan peluang untuk menikmati kemewahan, kesenangan dan kemudahan samada dari aspek sosial, politik, ekonomi, pendidikan dsb?

c. Pernahkah hak asasi mana2 individu dinafikan selama ini? Perlu diingat, hak asasi bukanlah 'hak mutlak', maka apabila wujud sekatan2 yang berupa peruntukan undang2, itu adalah demi kepentingan umum...Dalam keadaan2 tertentu, pemerintah berhak mengambil hak ini daripada individu sekiranya ia mengancam kepentingan dan keselamatan awam.

d. Apabila Melayu, yang termaktub dalam sejarah dan diberi pengiktirafan oleh penjajah2 (bermula daripada Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Inggeris semula) sebagai pemilik Tanah Melayu yang kini dikenali sebagai MALAYsia, diberi hak keistimewaan dan kini ingin terus mempertahankan hak mereka, adakah ini racist? Adakah Cina, India dan golongan bukan Bumiputera lain tidak mendapat hak mereka? Adakah Melayu merampas mana2 hak mereka dalam usaha mempertahankan hak sebagai Tuan Tanah? Sesungguhnya hak yang kami pertahankan ini adalah menifestasi pengiktirafan British kepada Melayu sebagai tuan asal bumi ini...

Pembaca sekalian, saya sangat berharap, dengan taraf pendidikan yang kita kecapi dan juga tahap kemajuan bangsa Malaysia yang pelbagai kaum ini, jangan lah kita mudah terpedaya...Jika anda pernah membaca bahan2 yang berkaitan agenda dan modus operandi Yahudi dalam menguasai dunia, ini adalah antara senjata berbisa mereka..."silent weapon"...dan pastinya senjata ini akan digunakan secara halus dan bijaksana tanpa kita sedari, kerana mereka amat memahami keadaan di Malaysia yang bersifat berbilang kaum...Jangan kita lupa, nikmat yang kita kecapi hari ini tidak lain kerana kekuatan kita sebagai sebuah negara bangsa yang begitu menghargai dan meraikan kepelbagaian...kepelbagaian kaum, agama, adat resam dan budaya...

Namun, kita juga tidak harus alpa, bahawa ada mata2 yang mengintai peluang, menjadikan kekuatan kita sebagai senjata mereka melemahkan dan akhirnya menjatuhkan negara ini...Kerana itu, kita harus berhati2 dan jangan sekali membenarkan emosi menguasai rasional...takut2 peristiwa 13 Mei berulang kembali...

p/s: Jika ada pemimpin UMNO yang membaca artikel ini, muhasabah lah diri anda...jangan menjadi pengkhianat bangsa dan negara...Jangan terlalu asyik dengan kegemilangan UMNO sebagai sebuah parti yang memperjuangkan bangsa, kerana parti ini tidak akan membawa apa2 erti jika bukan kerana pemimpin2nya yang berwibawa...BAGI ABDULLAH AHMAD BADAWI DAN KONCO2NYA, sedarlah betapa engkau sebenarnya DURI DALAM DAGING...dan menantu mu itu API DALAM SEKAM...

Tun Dr. Mahathir quits UMNO

Breaking news

Alor Setar 19th May 2008 -In a shocking statement, Tun Dr. Mahathir quits UMNO party with immediate effect. He urged other members to emulate him.

The Future Prime Minister


Last year, Malaysia Today said that Tengku Razaleigh Hamzah will be contesting the Umno Presidency with Najib Tun Razak as his running mate versus Abdullah Ahmad Badawi with Muhyiddin Yassin as his running mate. Malaysia Today lied. Tengku Razaleigh Hamzah will be contesting the Umno Presidency with Muhyiddin Yassin as his running mate versus Abdullah Ahmad Badawi with Najib Tun Razak as his running mate (excerpt from Malaysia Today)


Political pundits are making many predictions about Malaysians politics. As of Raja Petra of the infamous Malaysia Today, he suggested that Ku Li will be challenging Pak Lah for the UMNO Presidency. Tan Sri Muhyiddin will challenge Dato' Seri Najib. What a battle would it be. Nevertheless, UMNO will be split into 2 again like what happened in 1987 (in which Ku Li challenged Dr. Mahathir). Interesting enough, Tan Sri Muhyiddin said in New York last two days, he is the least ambitious politician. A politician is definitely ambitious. To add insult to injury, Khairry Jamaluddin is an ambitious politician as so is Dato' Sri Hishammuddin Tun Hussein. The latter is having a fight of his life to contest the Vice President post as there are many strong contestant and the incumbents are considered heavyweight too. Alas, Dato' Sri Mohd Ali Rustam is the only incumbent contesting the post if Tan Sri Muhyiddin feels that he wanted to try a higher post. Dato' Ahmad Zahid Hamidi, Dato' Sri Adenan Yaakob, Dato' Sri Shahidan Kassim and maybe Tan Sri Muhammad Muhd Taib are those eagerly waiting to be nominated and contest the VP post.

My friend just came back from Penang. He went there to lend a support to Dato' Seri Khir Toyo's campaign in his bid to become the next Youth Head. As I see it, there are 3 potential candidates, namely Dato' Mukhriz Mahathir, Dato' Seri Khir Toyo and Khairry Jamaluddin. Khairry is the only candidate that is yet to declare that he is contesting the post. All that I can say is that this coming November Perhimpunan Agung UMNO, it will be a very interesting event to look forward to.

P/S Tan Sri Isa Samad would definitely contest a big post. Maybe sontoloyo knows the answer.

Sunday, May 18, 2008

Overseas Chinese







I came across this article in the internet. Enjoy reading.

A former king of Thailand once famously referred to the overseas Chinese as the "Jews of Asia". But the overseas Chinese have been far more successful in their domination of many of Asia's economies than the Jews were in Europe. So perhaps the king had it wrong: he should have said that the Jews are the overseas Chinese of Europe. In China, the country practices communist as their system. In Malaya, during the Emergency (1948-1960) the communist led by Chin Peng terrorized the citizens of Malaya.
Communist states have also been criticized with one-party dictatorship, totalitarian control of the economy and society, repression of civil liberties, centralized economic planning resulting in enormous economic failures, including shortages of vital products, sometimes to the extent of famine, militarism, and propaganda to cover up the failures of the government
About 35 million ethnic Chinese live in south-east Asia today. They are most assimilated in Thailand, where, due to a high degree of intermarriage, the precise number of Chinese is impossible to estimate, but elsewhere the degree of intermarriage has occurred only at the edges. The majority of Asia's overseas Chinese emigrated from China comparatively recently - mostly in the 19th century and early 20th century; often their departure from China was as a result of famines or other upheavals. China has 29 provinces, but the vast majority of the overseas Chinese come from just three: Guangdong and Fujian provinces on the South China Sea in the south-east corner of China, and Hainan province, an island off the southern tip of Guangdong. China might have over a billion people, but the overseas Chinese have cultural, family and language ties with relatively few of them. The early migrants were usually dirt poor when they first left the mother country, and over time the cumulative effects of high rates of mortality and the self-selection that migration entails, whereby those most able to succeed are the ones to leave, meant that south-east Asia soon played host to a hardened ethnic minority, well equipped at survival and very successful in business - because the best way to survive was to make money.

I am puzzled why the Opposition wanted to open up the 13th May tragedy. One incident that occured on that fateful day was in the Federal movie in Chow Kit Road. A bunch of Chinese slaugthered a pregnant Malay lady and opened up her belly. The foetus was also brutally slaughered without mercy by these mob. We do not want this to happen again in Malaysia. I am suprised by the comments in this blog by some unpatriotic Malaysians who play to racial tune. I do hope that history will not repeat itself in this lovely country.


P/S- I wonder which province does Lim Kit Siang hails from

Saturday, May 17, 2008

Star Wars Part 3

Darth Maul War is so upset. Up until now, the 30 Senators in the Royal House of Alderaan did not go to the Dark Side and join the Rebel Trade Federation. He called up Bobba Fettmin, his loyal aide who happens to be a Senator from Gum - back. "Yes, my Lord, is there anything that I can do", asked Booba Fettmin. "I am mad, I am mad because no Senators wanted to join us", exclaimed Darth Maul War. "Don't worry my Lord, I am luring Chew barry to join us soon", said Booba Fettmin. "You moron, he is the son in law of Lord Darth Lah, he will never join us", said a raged Darth Maul War. Bobba Fettmin was so bewildered that he sulked and walk away.
Meanwhile, on the other side of Naboo Land, Lord Darth Lee is busy visiting the Sith to gain momentum to topple Lord Darth Lah. Even though he is old, Lord Darth Lee beliefs in the power of the Jedi that he is still capable to be the next supreme master of the land. He is planning a trip to meet the people in the state of Kee - Dah this coming moon of Monday, specifically the area of Farmer's River. He tries to convince Lord Dean that both of them could overthrow Lord Darth Lah and Lord Jebb. Lord Dean has been speculated that he would either go for the number one post or the number two post of the Sith. The Sith has just celebrated its 62 years of glory, being the government of the Naboo Land.
Nerf Ship, on the other hand, is worried that he would be thrown to prison for his outburst in the Royal House of Alderaan. Many Sith has made reports against him and he refused to apologies to the Supreme Lords. Lord Darth Lah has even ordered Lord Nun to made a report on behalf of the Sith.
Lord Nun is startled by the rumours that he, Darth Vathir, among others are implicated in a scandal concerning a creature by the name of K.V. Leen- Gump. To be continued

Thursday, May 15, 2008

MAS

Aku cukup panas hati apabila mendengar kenyataan yang diberikan oleh CEO Air Asia, Tony Fernandez yang telah menyatakan bahawa kerajaan tidak perlu memberikan subsidi kepada syarikat penerbangan milik kerajaan iaitu MAS. Fernandes mendakwa MAS turut diberi hak dalam menentukan harga tambang, pilihan destinasi dan kekerapan penerbangan. AirAsia meminta lebih banyak laluan ke Singapura yang merupakan destinasi popular dan paling menguntungkan syarikat tersebut. Sikapnya ini bagi aku bolehlah diibaratkan seperti sudah diberikan betis nak peha pulak. Selain daripada itu dia turut mempersoalkan tentang industri penerbangan di Malaysia yang katanya tidak seperti di China, Thailand mahupun Indonesia yang memberi keadilan saksama kepada semua syarikat penerbangan sama ada milik kerajaan dan syarikat penerbangan murah.

Bagi aku, Tony Fernandez ni perlu faham bahawa sejarah MAS telahpun bermula sejak tahun 1937 dan operasi penerbangan yang pertama sekali telahpun bermula sejak tahun 1947 di mana pada masa itu dia pun masih belum berada di dalam perut emaknya. Sejak tahun 1947 lagi MAS telahpun membawa imej negara ke seantero dunia dengan nama Malayan Airways Limited. Permintaan Tony Fernandez ini tidak perlulah dilayan oleh kerajaan memandangkan segala keuntungan Air Asia setelah ditolak kos operasi dan cukai semuanya dibolot oleh ahli lembaga pengarahnya. Sementara keuntungan MAS pula dapat dipulangkan kembali kepada rakyat tambahan pula majoriti pekerja MAS itu sendiri adalah orang Melayu. Sikap tamak Tony Fernandez ini cuba diselindungkan dengan alasannya untuk memperjuangkan 5000 kakitangannya sedangkan hartanya sendiri sahaja telahpun mencecah kira-kira 205 juta Dollar US.

Seandainya dia mengatakan bahawa negara Cina, Thailand dan Indonesia lebih adil dan saksama kepada semua syarikat penerbangan baik milik kerajaan mahupun syarikat penerbangan murah, mengapa tidak dia dan lembaga pengarah Air Asia yang lain memindahkan tapak mereka ke negara-negara tersebut? Lagipun mereka adalah syarikat swasta yang mana mereka tidak perlu pun membawa imej negara ke mana-mana sekiranya mereka tidak mahu. Aku cukup menyirap dengan bangsa yang tidak tahu berterima kasih ni. Apakah kerajaan perlu tunduk pada permintaan seekor India yang tamak ni tanpa memikirkan kepentingan ribuan orang Melayu yang berada di dalam MAS???? Lu fikirlah sendiri........

Tentang Bulan......

Assalamualaikum..

Semalam ketika saya termenung memikirkan tentang perjuangan agenda Melayu Islam, saya terfikir.. lalu hati saya bersedih.. Mengapa Melayu kini berpecah? berpecah kerana ideologi politik masing2.. Kenapa?? UMNO dengan isunya tersendiri.. PAS dengan agenda negara islamnya.. PKR dengan Anwar nak jadi PM.. saya termenung.. dan bersedih..saya memikirkan tentang AGENDA MELAYU...

UMNO - Semua orang tahu yang UMNO sejak tertubuhnya pada 1946 memperjuangkan kemerdekaan tanahair sampai termaktubnya Kontrak Sosial bagi kita hidup dalam berbilang bangsa dalam keadaan amai dan damai. Selepas itu lahirnya beberapa anak melayu yang tinggi semangat jati dirinya.. yang sayangkan bangsanya untuk membawa malaysia ke persada dunia.. Pemimpin2 Agung melayu ini membawa perjuangan Melayu Islam ini dengan cukup baik.. terbukti dalam 50 tahun Malaysia merdeka kita sudah mampu untuk menjadi sebuah negara yang terkenal..

PAS - Semua orang tahu yang Parti ISlam Se-Malaysia ini memperjuangkan isu-isu Islam demi untuk menjadikan Malaysia ini sebuah negara Islam.. Perjuangan mereka bermula pada tahun 1952 apabila ulama2 UMNO yang tidak berpuas hati dengan kepimpinan UMNO yang dikatakan tidak selari dengan perjuangan Islam sebenar.. Bermula dari itulah mulanya perjuangan PAS. Kedua dua parti terbesar Melayu Islam ini tertubuh adalah kerana memperjuangkan AGENDA MELAYU ISLAM.. tetapi dengan ideologi masing2..

Saya terus termenung... lalu saya terfikir..

UMNO yang keseluruhan ahli psrtinya adalah Melayu Islam.. UMNO tidak pernah membuka keahliannya kepada bukan Melayu..

tapi PAS ada juga ura2 ingin membuka keahlian kepada bukan Islam.. begitu juga jikalau cina dan india muslim boleh juga menjadi ahli PAS.. Baru saya sedar yang perjuangan PAS bukanlah kepada agenda Melayu Islam.. tetapi lebih kepada perjuangan ISLAM.. islam tidak mengenal bangsa kerana semuanya sama disisi Allah...

Saya terus lagi termenung.. saya tertanya??

Macam mana PAS nak tubuhkan negara ISLAM?? Dewan Rakyat di wakili oleh 222 kerusi jadi majoriti mudah mestilah separuh dari itu iaitu 112 kerusi.. macam mana PAS nak tubuh negara Islam sedangkan dia bertanding hanya 67 kerusi?? menangnya belum tentu..

UMNO pula bertanding 114 kerusi seluruh Malaysia.. dimana kalau semua kerusi ini di menangi maka perjuangan Melayu Islam itu akan boleh diperjuangkan.. kerana Melayu Islam itu sendiri akan kuat menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah..

Saya terdiam.. kemudian tertanya apa perjuangan PAS sebenarnya..

Saya berpendapat bahawa PAS tak lain dan tak bukan masih lagi sebenarnya memperjuangkan untuk melawan UMNO sahaja.. bukan sebenarnya ikhlas dalam memperjuangkan negara Islam.. kerana:

1) Semua kerusi yang ditandingi PAS dalam pilihanraya menentang calon2 UMNO... Kenapa cuba lawan MCA ke MIC ke.. tak boleh.. kenapa?? lawan UMNO ni boleh tertegak ke Islam di Malaysia ni??

2) Kenapa tidak ada keikhlasan dari pihak PAS bagi mereka berbincang duduk semeja bersama UMNO untuk bersama memperjuangkan aganda melayu Islam?? PAS kena hormat UMNO.. kerana PAS adalah Parti serpihan UMNO...

3) Kelantan, sesudah 14 tahun PAS memerintah masih jauh ketinggalan dengan negeri2 lain.. satu agenda perjuangan Melayu Islam saya tidak nampak?? Hukum hudud tak jalan.. jenayah makin menjadi-jadi.. kalau ditanya mesti akan disalahkan orang UMNO balik..

Saya tidak beniat untuk mencari musuh... tujuan saya ikhlas.. Melayu Islam di Malaysia ini mesti bersatu.. Bersatu Teguh bercerai roboh..

Semua kuasa2 luar sedang memerhati kita.. janganlah melayu ini nanti hanyut hilang ditelan zaman.. Itulah Pesan Ayahanda TUN MAHATHIR... Pejuangan Kita Belum Selesai..

Ayuh Bangun Melayu.....

Wednesday, May 14, 2008

Melayu Terlupa

Orang Melayu sudah terlalu lama hidup selesa dan tidak peka lagi terhadap isu yang menyentuh masa depan mereka sendiri. Mereka beranggapan bahawa hak dan keistimewaan mereka akan sentiasa dilindungi dan dipertahankan buat selama-lamanya berasaskan mereka adalah peribumi yang mewarisi tanah pusaka nenek moyang. Mereka merasakan bahawa perjuangan mengenai Melayu adalah satu sifat yang bertentangan dengan Islam kerana ia mencerminkan sifat asobiah jahiliah yang sesat. Isu Melayu bagi mereka tidak relevan dengan suasana global masa kini yang mengagungkan prinsip kesamarataan dan hak asasi manusia yang tidak jelas perjuangannya. Akibatnya mereka lebih rela berbalah sesama sendiri daripada berusaha mencari titik persamaan bagi menjamin masa depan generasi pewaris bangsa.

Sejarah membuktikan bahawa yang mentakdirkan jatuh atau bangun, hebat atau hancurnya sesuatu bangsa amat bergantung kepada nilai moral, perilaku dan tindakan bangsa itu sendiri. Harus diingat bahawa tidak ada jaminan bangsa Melayu mampu dipertahankan selamanya jika tidak ada perancangan dan pelan tindakan yang berkesan. Ada baiknya bangsa Melayu kembali mengkaji sejarah silam sebagaimana yang digambarkan dalam Al-Quran berkenaan peristiwa-peristiwa yang menimpa kaum ‘Ad, kaum Lut, Firaun, Haman, kaum Tsamud, Qarun dan penduduk Madyan.

“Apakah mereka tidak memerhatikan berapa banyak generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, iaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu dan Kami curahkan air hujan yang lebat ke atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka kerana dosa mereka sendiri, dan kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain”. (Surah Al-An’am ayat 6)

Ayat ini perlu difahami maksudnya dan digeruni amarannya. Ayat penggantian sesuatu bangsa dengan bangsa yang lain disebut berulang kali dalam Al-Quran. Amaran ini dikhususkan kepada bangsa yang lalai, ghairah dan khayal dengan kehidupan duniawi hingga lupa kepada tanggungjawab dan idealisme perjuangan yang hakiki. Kegilaan terhadap kebendaan dan kuasa akan menjuruskan sesebuah bangsa itu kearah kehancuran lantaran hilang pertimbangan akal yang menjadikan mereka rakus, bakhil, mementingkan diri dan tergamak melakukan apa sahaja demi memenuhi agenda peribadi.

Justeru, bangsa Melayu kini perlu cepat sedar dengan kefahaman yang utuh dan menginsafi sejarah demi ketuanan Melayu dan kedaulatan Islam dalam mencorakkan masa depan yang lebih gemilang. Ia perlu diperjuangkan sehabis daya agar bangsa Melayu tidak hancur dimamah bumi dan tidak hilang ditelan zaman.
Olahan daripada Hentikan Polemik Ketuanan Melayu

National Principles

When I wrote the article "One happy big family" it was a tremendous response. I have got 61 comments (including a couple from myself) and a few friends such as 8387, neraca keadilan, ahmad albab, gots ( I wonder whether you support UMNO wholeheartedly) a few foes such as yuking, play fool and the rest. Please stop being emotional as we are a very rational citizens of this country, Malaysia. In fact, Malaysia is coined from the term, Malay and Sia means Asia. Inevitably, Malays have to share this lovely country with Chinese and Indians. We do have differences, but these differences should make us be proud of being Malaysian. Lastly but not least, I am reprinting what paneh has wrote, but in English the National Principles (Rukunegara) for all readers to consume. Go figure.

National Principles

1. Belief in God

2. Loyalty to King and Country

3. Supremacy of the Constitution

4. The Rule of Law

5. Good Behaviour and Morality


P/S- Just got back from KB last week to visit my future in laws, love the city, love my future wife

Tuesday, May 13, 2008

PERASAAN MELAYU

Beberapa tahun lalu saya melawat sebuah kilang papan lapis di Gemas Negeri Sembilan. Ia milik beberapa towkey Cina termasuklah salah seorang ahli lembaga Pengarahnya merupakan seorang pemimpin tertinggi parti Gerakan bergelar Tan Sri.

Kebetulan ketika makan saya duduk semeja bersama Tan Sri tersebut dan mulalah kami berbual sambil makan. Isu panas ketika itu ialah siri bantahan terhadap ucapan Dato' Seri Dr Lim Keng Yaik yang sebelum itu meminta kontrak sosial dikaji semula. Ucapannya dibuat semasa mesyuarat agung Gerakan ketika ura-ura timbalanya mahu menentang beliau selaku Presiden.

Tan Sri itu beria-ia sangat mempertahankan presidenya yang bila bercakap tersembur air liurnya macam air paip. Alasanya mudah orang Cina dan India sudah banyak berkorban untuk kemajuan negara ini. Tanpa mereka tidak mungkin Malaysia akan semaju sekarang. Malah katanya senario sekarang amat berbeza dengan setiap kaum boleh hidup seperti satu keluarga. Mengapa perlu lagi kontrak sosial itu dipertahankan.

Puas jugak saya fikir macam mana nak berhujah dengan Tan Seri berusia 60 tahun ni. Nasib saya baik kerana tiba-tiba ketua jurutera kilang tersebut seorang berbangsa India lalu dihadapan kami. Saya bertanya "Tan Sri berapa lama dah engineer tu kerja dengan kilang ini?". "Oh dah lama dah sejak kilang ni dibuka 30 tahun lalu", jawab Tan Sri tu bangga.

Saya pun terus bertanya "Tentu banyak jasanya pada kilang ni kan?". Tan Sri tu sebaliknya menjawab "Memang tapi dia juga dapat banyak faedah, malah kini anak lelaki sulungnya juga sudah bekerja dengan kami".

Kemudian saya keluarkan soalan maut, "Tan Sri berdasarkan sumbanganya yang besar mahukah Tan Sri beri saham syarikat ini kepada dia secara percuma?". Dengan pantas dia menjawab "Kenapa pulak? Syarikat ini saya yang punya. Saya bangunkan dari zero. Memang dia banyak memberi sumbangan tapi kami sudah membayarnya dengan gaji yang lumayan, bonus dan sebagainya, malah kami telah memberikanya satu kehidupan sejak 30 tahun lalu", katanya dengan agak emosi.

Lalu saya simpulkan hujah balas saya dengan kata-kata "Tan Sri itulah perasaan orang Melayu sekarang terhadap orang Cina dan India."

P/S: Teringat analogi Pak Long den. Dia selalu cakap, memang oghang Melayu, Oghang Cino dan Oghang India boleh hidup macam abang adik dalam negaro ni. Gua pigi rumah lu bukak peti ais ada limau gua makan, ada air kotak gua minum. Lu datang rumah gua bukak tudung saji ada nasi lauk sambal udang dengan petai lu ambil pinggan makan. Lepas tu pergi ruang tamu bukak kipas tengok TV. Gua tak marah, lu pun tak marah gua, bila gua buat itu macam di rumah lu. Tapi walaupun itu macam boleh ke lu masuk gua punya bilik tidur. Tentu tak boleh kan. Itu gua punya privasi. Lambang kepada satu maruah dan kuasa. Makno eh walaupun kita boleh hidup seperti saudara malah itulah yang sepatutnya tetapi orang Cina dan India harus tahu batasannya. Janganlah langgar batasan.

Monday, May 12, 2008

Communist

A Chinese citizen who breaks ties with the Chinese Communist Party is signing his death warrant. Political oppression is a fact of life in China. The Chinese Communist Party censors Internet sites that denounce China’s record on human rights. China is curtailing its population explosion by instituting its brutal one child policy. To have more than one child in China brings penalties from Communist officials. Trials in China are short, secret, and unfair. A Chinese citizen can be executed within a few short days without having a fair trial.

The Government continued to commit widespread and well-documented human rights abuses, in violation of internationally accepted norms. These abuses stemmed from the authorities' very limited tolerance of public dissent aimed at the Government, fear of unrest, and the limited scope or inadequate implementation of laws protecting basic freedoms. The Constitution and laws provide for fundamental human rights, but these protections often are ignored in practice. Abuses included instances of extra-judicial killings, torture and mistreatment of prisoners, forced confessions, arbitrary arrest and detention, lengthy incommunicado detention, and denial of due process.

Prison conditions at most facilities remained harsh. In many cases, particularly sensitive political cases, the judicial system denies criminal defendants basic legal safeguards and due process because authorities attach higher priority to maintaining public order and suppressing political opposition than to enforcing legal norms. The Government infringed on citizens' privacy rights. The Government continued restrictions on freedom of speech and of the press, and tightened these toward the end of the year.

The Chinese government also was noted for its forced abortion practices according to the State Department the Communist Party developed: coercive family planning practices which sometimes include forced abortion and forced sterilization, Unions are outlawed in China and slave labor is common. The Government continued to restrict tightly worker rights, and forced labor remains a problem.

Those Chinese that seek to leave the Communist party lose their jobs, are sentence to harsh prison terms, or are executed. Those who want democracy in China are brave, but ultimately are crushed by the Chinese Communist Party.

In November 1998, over 30 members and supporters of the China Democracy Party were detained, and in December 1998, three of its leaders were sentenced to lengthy jail terms, apparently as a warning to other activists. Veteran dissidents Xu Wenli, Wang Youcai, and Qin Yongmin were tried under the law on state security for their attempts to organize and register the CDP as an opposition party and for allegedly colluding with foreign forces to "subvert state power." They were given harsh sentences of 13, 11, and 12 years, respectively, in closed trials that flagrantly violated due process.

The Chinese press is simply a propaganda tool used by the Chinese Communist Party. Those publications that dare mention China’s poor record on human rights or promote democracy are censored and their managers thrown into prison. According to the State Department.

Also in November and December, the authorities imposed new regulations on the Internet, the publishing industry, and social organizations; closed several newspapers and fired several outspoken editors; and banned a popular, but politically- sensitive, book and other publications. The China Development Union, an independent group in Beijing, which had organized discussions on a wide range of topical issues, including political reform, had its activities curtailed in November and was eventually shut down. Cruel and unusual punishment is not uncommon in Chinese prisons. Those Chinese that oppose the Communist Party are arrested for their political beliefs and are given a short as well as secret trial.

So, to those Chinese pig and pig eater who have been given the nationality of Malaysia, you should be thankful to Malays. Maybe if u stay in your mainland, u will be tortured right now. Take a deep breath and think carefully.

Melayu & Islam

Yang dimaksudkan dengan agenda Melayu-Islam tentunya meletakkan agama Islam sebagai teras perjuangan bangsa Melayu dalam konteks negara Malaysia. Inilah sebenarnya keunikan dan kedinamikan perjuangan kebangsaan di Malaysia yang tidak boleh terpisah daripada unsur-unsur penyepaduan antara elemen kaum dan agama.

Malah takrif Melayu itu sendiri menurut perlembagaan negara ialah seseorang yang beragama Islam, berbahasa Melayu dan mengamalkan adat resam Melayu. Tanpa Islam, Melayu akan kehilangan segala-galanya termasuk maruah dan keperibadiannya. Sebarang usaha menanggalkan Islam juga bererti menghilangkan nilai kemelayuan itu sendiri. Melayu yang tidak menghayati Islam tidak mungkin berjaya muncul sebagai teras bangsa Malaysia.

Sejarah jelas membuktikan bahawa hubungan Melayu dengan Islam sebenarnya telah begitu sebati sejak kedatangan Islam pada abad ke-13 Masihi lagi. Semenjak itu Islamlah yang menerasi keperibadian Melayu, mendasari pemikiran Melayu dan seterusnya membentuk jatidiri Melayu. Bahkan Islam adalah satu-satunya benteng ketahanan umat Melayu.
Sepanjang sejarah perjuangan Melayu, Islam sentiasa menjadi sumber dinamika dan daya juang setiap pendukungnya.

Walaupun satu ketika penjajah berjaya merobek jiwa dan citra Melayu hingga tumbuh kelompok peribumi pengagum dan pengagung Barat, namun tahun-tahun mutakhir menunjukkan Melayu semakin cenderung untuk kembali menyatu dengan Islam.

Sesungguhya kita hanya mampu mencipta kegemilangan dengan kembali kepada akar budaya sendiri dan bukannya dengan cara mencedok dan menciplak budaya asing. Sebab itulah usaha mempersiapkan generasi pewaris yang kuat harus dimulai dengan penjanaan pendokong parti yang terbangun di atas dinamika ketakwaan, keimanan dan keilmuan yang kental. Generasi muda yang dibangunkan di atas dasar tauhid pasti akan lebih memahami dan menjiwai amanah perjuangan umat yang bakal diwariskan kepada mereka.

Keterikatan kepada prinsip dan nilai-nilai agama dengan sendirinya membentengi mereka daripada segala bentuk penyimpangan yang boleh memporak-perandakan agenda besar perjuangan bangsa dan negara.

Namun kesedaran terhadap agama semata-mata tidak cukup untuk menjelmakan generasi Islam sejati. Kesedaran yang membuak-buak juga tanpa didasari kefahaman mendalam berasaskan ilmu yang sahih pastinya tidak akan mampu membentuk generasi Islam yang bertamadun dan berkualiti tinggi.

Sebaliknya apa yang lebih penting ialah bukan sahaja mewujudkan generasi yang ghairah dan berkesedaran tinggi terhadap Islam tetapi yang lebih utama menjana generasi yang benar-benar menjiwai Islam dalam segenap aspek kehidupan berpandukan suluhan ilmu yang benar.

(di petik dari rencana utusan malaysia)

Bagi saya dalam konteks perjuangan Islam di Malaysia bangsa Melayu sahaja yang menjadi tonggak perjuangannya. Kukuhnya benteng jati diri bangsa Melayu ini, kukuhlah Islam di bumi Malaysia ini.

Jangan kita lupa, terancam Melayu bermaksud terancamlah Islam di Malaysia ini.

Wallahualam.

One happy big family

This is a picture of one happy big family. Imagine, the picture depicted Pakatan Rakyat. Anwar Ibrahim as the rooster while Wan Azizah is the hen with her little chicks. A fantasy and a wishful thinking. Anwar kept saying that 30 over MPs would eventually 'jump ship' but in actual fact, Barisan Nasional needed only 8 more MPs to regain 2/3 majority in the august House. Azmin Ali was so confident in the Parliament by saying that by August, everything will change. Khairy Jamaluddin was reported in the newspaper saying that the rumours that he was involved in persuading BN MPs to 'jump ship' and collaborating with Anwar Ibrahim is just a fantasy myth.

Let us look at history. The only time that the current government which was known as Perikatan before 1974 had a simple majority was in the year 1969. At that point of time, the Selangor government could not be formed as both the Perikatan and the Opposition were held to a draw. P. Patto, a leader of DAP (sister party of PAP in Singapore) drew much ire by stating that "my urine will shoo off the Malays to their kampung". Banners were made and insuniating remarks were made such as "Orang Melayu Balik Kampung Tanam Jagung". All hell broke loose and the black tragedy occured on the 13th of May that particular year.

We as loving citizens of Malaysia do not want that black tragedy to happen again. Karpal Singh has made a horrendous error by questioning the rights of the Sultan of Perak regarding the post of the Majlis Agama Islam Perak (MAIP) Yang Di Pertua. All matters pertaining religious affairs are bestowed upon the Sultan of Perak. So, please do not instigate things as we live in a peaceful country. On another note, Dato' Ong Tee Kiat should not issue out statement that 'Ketuanan Melayu' means other races are slaves and the Malays are the master. If you are a slave Dato' Ong Tee Kiat, you are not even a full Minister in the Malaysia's cabinet.In reality, the Malays are far behind the Chinese and even the Indians; if we look at the per capita income of the household. In a prosperous nation like Malaysia, the majority race is lagging behind as oppose to the minorities. The Malays are only asking a small cake of 30% even though they made up of 54% of the whole population and the New Economic Plan (NEP) is a mechanism to restrucuture the society as a whole.

To have a happy big family, we should adhere to the principles of just in all aspects of life. Malaysia is a nation which practices just and equality to its citizens. Citizens above 21 years are eligible to choose their government in an election that is held every 5 years. Look at Singapore, it practises only one party system and is this what we call a fair and just nation. Even Lee Kuan Yew is still the Mentor Minister (previously Senior Minister) and ironically, his son is the Prime Minister of that country. Sadly enough, we do have two Malay communities in Singapore, namely the Muslim Malays and the Christian Malays. Mr Anwar, you are not relevant anymore in the national's politics as you are not even a Member of Parliament. At your age, you should keep yourself busy with your children and even your grandchildren (if you have any). To Mr Karpal Singh, please sit tight and do not open up your mouth unnecessarily. Lastly but not least, Dato' Ong Tee Kiat, please do not be a chauvinist just to be popular to a certain race as this is Malaysia, a multi race nation and surely one happy big family.

Sunday, May 11, 2008

Protes

Aku tertarik dengan jawapan yang diberikan oleh Nazri Aziz di dalam Parlimen pada 8/5/2008 yang lalu di mana ianya berkaitan dengan tindakan yang boleh diambil oleh BPR berdasarkan akta yang membolehkan pihak BPR menghantar surat pertanyaan kepada mana-mana kakitangan kerajaan yang dilihat hidup melebihi pendapatan. Malangnya akta ini jarang sekali digunapakai oleh pihak BPR yang sepatutnya menjalankan tugasnya sebagai agen perlaksana dasar kerajaan sedangkan banyak kes-kes seperti ini terjadi.

Contohnya,seorang Pegawai Daerah (x perlu disebutkan daerah mana) yang gajinya tidak seberapa setelah ditolak hutang rumah, kereta dan sebagainya ditambah isteri yang tidak bekerja dan anak-anak ramai yang masih menuntut masih mampu mempunyai 2-3 buah kereta mewah dan bermain golf di setiap hujung minggu. Bayangkanlah untuk membayar duit green (lapangan) sahaja bangsat-bangsat pun lebih kurang RM100 itu belum campur lagi pertaruhan semasa permainan dan makan minum lepas permainan.

Banyak lagi kepincangan di dalam isu hidup melebihi pendapatan di kalangan kakitangan kerajaan daripada kerani, juruteknik, jurutera dan pelbagai jawatan lain lagi. Jelas pihak BPR hanya menyiasat kes-kes yang dilaporkan kepada mereka sahaja itupun di dalam keadaan seolah-olah terpaksa dan terlalu lembab bagai melepaskan batuk di tangga.

Kita sebagai rakyat perlu ingat, bahawa kerajaan yang diterajui oleh parti politik itu adalah pembuat dasar sahaja sedangkan agen perlaksana dasar itu adalah kakitangan kerajaan. Apa yang kita pertikaikan hari ini adalah kerajaan semata-mata tetapi kita tidak pernah terfikir untuk mempertikaikan kakitangan kerajaan yang sepatutnya menjadi agen kepada dasar-dasar yang telah ditentukan oleh kerajaan. Mereka ini ibarat baling batu sembunyi tangan dan merekalah golongan yang dilihat paling kuat mengkritik kerajaan sedangkan mereka tidak menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepada mereka dengan sebaik mungkin.

Berbagai-bagai tuntutan yang dibuat melalui CUEPACS sedangkan mereka tahu kenaikan gaji dan imbuhan mereka akan menjurus kepada kenaikan harga barang secara tidak langsung. Golongan yang mendapat tempias dan susah daripada kenaikan gaji mereka adalah orang-orang kampung, para peniaga dan mereka-mereka yang tidak makan gaji dengan kerajaan. Selepas itu kakitangan kerajaan ini dengan bangganya akan meletakkan kesalahan tersebut seolah-olah ianya berpunca dari pihak kerajaan. Mereka inilah golongan yang menjadi duri di dalam daging sedangkan mereka yang mendokong atau memberi undi yang banyak kepada parti pemerintah adalah dari kalangan orang kampung dan rakyat biasa.

Kekalahan Barisan Nasional di dalam pilihanraya baru-baru ini merupakan protes yang dibuat oleh rakyat biasa yang berasa tidak mendapat apa-apa manfaat daripada kemenangan kerajaan Barisan Nasional pada masa lalu. Oleh itu, adakah wajar kita menyalahkan parti politik yang dipelopori oleh hero-hero tua yang tunduk kepada tuntutan-tuntutan yang seharusnya tidak dilayan? Pemimpin-pemimpin seperti ini tidak mahu berfikir dan menyemakkan kepala mereka dan mereka lebih rela dinyanyikan dengan janji-janji dan kata-kata yang enak daripada golongan yang duduk di dalam bilik yang berhawa dingin dan kerusi empuk yang sentiasa mendendangkan kata-kata yang enak didengar sahaja. Mereka tidak mahu turun ke akar umbi dan menyelami masalah rakyat biasa. Jadilah pemimpin-pemimpin seperti ini ibarat mengkarung yang enak berehat di atas pelepah kelapa yang dibuai oleh hembusan angin sepoi-sepoi bahasa tahu-tahu sahaja telah jatuh ke tanah, mampus terkedang (terlentang). Lu fikirlah sendiri..........

Saturday, May 10, 2008

Malay Dilemma Revisited

I had a chat with my old friend. He is from the state of Johor and a businessman in KL. He is an ardest fan of UMNO and he is worried about the deteriorating support for the party. He told me that as long as the premier does not relinquish his post, turmoil is boiling in UMNO. He is worried that the bickering among UMNO members will lead to Anwar Ibrahim taking the golden oppurtunity to become the 6th Prime Minister of Malaysia.

I am a very optimistic person. I do believe that the Prime Minister is doing something and will not let Malaysia be in a chaotic situation. He will eventually pass the baton to his Deputy and Insya Allah everything will go according to plan. As for the Ketua Pemuda post, it is a funny notion from Dato' Khairuddin, Youth Head of Pahang state; a friend of mine to suggest Dato' Seri Adenan Yaakob as the best candidate. Let Pemuda decides who is the most suitable person and I am in the opinion that Dato' Mukhriz Tun Mahathir is the best person to lead the movement, as hundreds of time I have been telling my friends.

We are in danger of being too emotional about politics. Read what Tun Dr Mahathir said in his book Malay Dilemma. For me, Malay Dilemma is occuring again at present. To UMNO, happy celebrating its 62nd birthday and may Allah protect the keramat party.

Paneh Miang

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pelawat blog Paneh Miang. Blog ini tercetus idea dikalangan sahabat semasa kami duduk bersembang. Hasrat untuk membuat blog ini sebenarnya sudah tercetus lama dahulu, tetapi pada masa itu kami belum terfikir lagi apakah nama serta konsep yang sesuai untuk blog ini. Namun ia menjadi hasrat kami untuk merungkai kebenaran melalui perkongsian idea, ilmu serta maklumat bersama para pelawat blog ini demi survival agama, bangsa dan negara Malaysia. Maka pada 10 April 2008, maka lahirlah blog ini seperti yang anda sedia maklum dengan nama Paneh Miang dengan pendirian “Call A Spade A Spade”. Hit Counter telah dimulakan dengan angka kosong pada 24 April 2008 dan telahpun mencapai angka 1700 pelawat dalam tempoh 2 minggu. Sempena genap sebulan blog ini dilancarkan, saya ingin mengambil kesempatan untuk menceritakan serba sedikit mengenai contributor terawal blog Paneh Miang:-

cacing merah : Seorang pemain fakta. Boleh juga kami gelarkan ‘encyclopedia’ bergerak. Sering menjadi pakar rujuk kami. Jadi sesiapa yang berhasrat untuk berdebat dengannya, disarankan berhati-hati dengan kebenaran fakta yang dikemukakan.

sontoloyo : Beliau begitu hampir dengan masyarakat daripada golongan bawahan sehinggalah ke peringkat atasan melalui kerja beliau. Sikapnya yang amat disenangi oleh segenap lapisan masyarakat terutama golongan belia akan dapat memberi manfaat kepada blog ini khususnya dan masyarakat umumnya.

neracakeadilan : Jaguh debat. Sering dijemput menjadi hakim untuk acara itu sama ada diperingkat tempatan mahupun antarabangsa. Sarat dengan ilmu walaupun kadangkala sedikit emosi. Namun emosi beliau hanyalah berkaitan perkara yang menyentuh hak Melayu dan kedaulatan Islam.

pencak_silat : Beliau penuh dengan teori dan imaginasi yang tiada batasan. Hujah beliau dilihat tersusun dan mempunyai karisma sebagai pencerita yang baik. Penglibatan dan pengetahuan beliau dalam dunia politik semasa dapat membuka ruang perbincangan yang lebih menarik.

keronai : Insan yang dulu makan garam dan pakar tunjuk ajar serta nasihat. Beliau seorang pemerhati dan penganalisis serta menyuarakan sesuatu isu itu melalui perspektif atau kaca mata orang-orang lama.

puaka desa : Ayat provokasi adalah kegemarannya. Kadangkala dilihat seperti kurang sabar dan tidak berfikir panjang. Walau bagaimanapun, peranan insan seperti beliau penting dalam mempertahankan hak peribumi daripada disalahgunakan pemimpin atau dipertikaikan bangsa asing dengan sewenangnya.

kerapu : Percaya kepada prinsip, keluarga adalah segalanya. Prihatin terutama dalam penerapan nilai-nilai yang baik dalam kehidupan sosial masyarakat. Mengutamakan prinsip-prinsip asas perpaduan dan keamanan sejagat.

si buta : Beliau merupakan rujukan kami terutama perkara yang berkaitan polisi. Mempunyai semangat patriotik yang tinggi dan berpengetahuan dalam perkara-perkara yang melibatkan negara. Mempunyai perspektif yang jelas dalam merungkai sesuatu isu.

che din : Ahli agama yang sangat terbuka dalam perdebatan. Menilai sesuatu isu dengan perspektif yang luas dan tidak terlalu jumud dengan satu bentuk hujah atau penyelesaian. Menjadi rujukan sahabat dalam isu-isu berkaitan agama dan permasalahan umat.

ahmadalbab : Orang muda yang sangat sayangkan bangsa dan agamanya. Kenal jati diri dan susur galur keturunannya. Mempunyai semangat juang Melayu yang tinggi berbanding pemuda seusianya.

Justeru, saya bagi pihak warga kerja Paneh Miang mengucapkan ribuan terima kasih kepada para pelawat atas sokongan berterusan kepada kami dan diharap ia akan berkekalan hingga ke akhir hayat. Kritikan, idea dan sumbangan para pelawat melalui komen-komen yang diberikan amatlah kami hargai. Bersamalah kita merungkai kebenaran dan berani berkata benar serta jujur dalam berhujah. Semoga ia akan memberi manfaat, bukan sahaja kepada kita tetapi kepada umat manusia keseluruhannya.

Paneh: Hatinya paneh melihat bangsanya ditipu bangsa sendiri; hatinya paneh melihat bangsanya suka meminta-minta; hatinya paneh melihat bangsanya menggunakan OKU dan kanak-kanak untuk kesenangan diri; hatinya paneh melihat bangsanya hanya mampu berniaga di kaki lima dan tepi jalan; hatinya paneh melihat bangsanya merempit tidak tentu hala; hatinya paneh melihat ramai bangsanya gila dan mati disebabkan dadah; hatinya paneh melihat bangsanya sanggup menjual maruah; hatinya paneh melihat bangsanya tidak tahu bersyukur; hatinya paneh melihat bangsanya yang muda bersikap kurang ajar; hatinya paneh melihat bangsanya hanyut dengan hiburan; hatinya paneh melihat bangsanya saling menjatuhkan; hatinya paneh melihat bangsanya ego dan mementingkan diri; hatinya paneh melihat bangsanya kedekut dan terlalu berkira; hatinya paneh melihat bangsanya tidak menyokong perniagaan bangsa sendiri; hatinya paneh dikatakan bangsanya malas; hatinya paneh melihat bangsanya sering merungut dengan pelbagai alasan; hatinya paneh melihat bangsanya sering memungkiri janji; hatinya paneh melihat bangsanya cakap tak serupa bikin; hatinya paneh melihat bangsanya mudah diperdaya bangsa asing; hatinya paneh apabila bangsanya tidak mengambil ikhtibar daripada sejarah.

PANTUN

PUASKAN NAFSU SETIAP MASA
TAK KIRA JANTINA DIA RASA
JADI PETUALANG UNTUK BERKUASA
ITULAH ANWAR PENGKHIANAT BANGSA

TIGA PARTI SATU JENAMA
PAKATAN RAKYAT DIBERI NAMA
RASANYA TAK DAPAT BERTAHAN LAMA
SEBAB IDEOLOGI DEPA TAK SAMA

LAMA DITUNGGU LAMA MENANTI
KERAJAAN BARU HAMPIR PASTI
PUNYA BERHARAP BAGAI NAK MATI
ITULAH ANWAR YANG BUSUK HATI

PROJEK BABI PROJEK MEGA
PEMIMPIN PR RASA BANGGA
BUAT UNTUNG BILA BERNIAGA
HINGGAKAN CHINA LETAK HARGA

PERANGAI DIA MEMANG KEJI
JUAL MARUAH PADA YAHUDI
SETIAP HARI ANWAR BERJANJI
TAPI TAK TAHU JADI KE TAK JADI

Enjoy this poem which was posted in one of the yahoo group that was given by my friend. Very thought provoking!

Friday, May 9, 2008

Hak

Sehingga ke hari ini aku masih tertanya-tanya apakah nasib bangsa Melayu yang beragama Islam di tanah airnya sendiri suatu hari nanti? Apakah Umno masih relevan untuk menjadi wadah perjuangan bangsa dan agama orang-orang Melayu itu sendiri sedangkan sesetengah pemimpinnya hanya pandai mengampu dan asyik dibuai kejayaan masa lalu. Selain sikap bongkak dan terlalu yakin yang akhirnya dihukum rakyat dengan tumbangnya beberapa buah negeri pada pilihanraya yang lepas. Akan tetapi, adakah pakatan pembangkang juga relevan untuk bangsa Melayu sedangkan beberapa isu yang melibatkan hak-hak keistimewaan Melayu, kuasa Raja-Raja Melayu diperlekehkan sewenang-wenangnya??

Aku terfikir, apakah kekuatan ekonomi bangsa Melayu mampu bersaing dengan kekuatan ekonomi bangsa lain apabila Dasar Ekonomi Baru ditolak di Pulau Pinang? Aku ragu-ragu, mengapa Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor meluluskan projek ternakan babi di kawasan yang majoritinya adalah bangsa Melayu yang beragama Islam sedangkan penempatan pemakan-pemakan babi ini langsung tidak tercemar dengan kebusukan aroma kumbahan binatang haram ini.

Orang Melayu terpaksa berfikir menggunakan akal yang waras, apa mampukah pemimpin-pemimpin Melayu dari pakatan pembangkang mempertahankan hak keistimewaan orang-orang Melayu yang bertunjangkan sistem Raja Berperlembagaan sedangkan apa yang kita nampak hari ini pemimpin-pemimpin Melayu yang dipilih untuk menerajui pembangkang terpaksa berdiam diri dan akur atas desakan sekutu kuat mereka terutamanya dari DAP. Ini dapat kita lihat dalam isu Karpal Singh yang secara terang-terangan memperlekehkan titah Sultan Perak, iaitu salah seorang dari Raja-Raja Melayu yang menjadi Ketua agama Islam negerinya dan sekaligus menghina DYMM Yang Dipertuan Agong. Tidak ada komen langsung dari pemimpin pembangkang daripada kalangan orang Melayu kecuali Ibrahim Ali yang hanya duduk atas tiket wakil bebas di dalam sesi perbahasan di Parlimen pada 8/5/2008 yang lalu. Mana perginya pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang berbangsa Melayu yang lain? Mengapa takut untuk bersuara sedangkan maruah Rajanya diperlekehkan? Seharusnya mereka sedar, sistem Raja Berperlembagaan adalah tunjang kepada sistem Demokrasi Berparlimen itu sendiri. Mungkin ada benarnya kata-kata Tun Mahathir, ini adalah bayangan seandainya pembangkang menerajui kerajaan suatu hari kelak.

Adakah orang-orang Melayu sedar bahawa ramai di antara pemimpin-pemimpin Melayu pada hari ini hanya memikirkan kepentingan politik dan agenda peribadi tanpa memikirkan perjuangan untuk membela rakyat terutamanya yang melibatkan bangsanya, agamanya dan Rajanya? Ini tidaklah bermakna kita membelakangkan pemimpin-pemimpin politik yang ada pada hari ini tetapi mereka seharusnya menyokong Raja-raja Melayu bagi kebaikan umat Melayu seluruhnya. Setakat hari ini kuasa politik, hak-hak keistimewaan dan kuasa Raja-Raja Melayu itu masih ada melalui pimpinan Umno yang menerajui Barisan Nasional.

Persoalannya, sejauh manakah kemampuan dan keberanian pemimpin-pemimpin Umno mahupun pembangkang yang berbangsa Melayu untuk terus mempertahankan hak-hak tersebut tanpa mementingkan kepentingan diri sendiri? Tepuk dada tanyalah selera.
Lu fikirlah sendiri..........

Wednesday, May 7, 2008

Manifesto

Baru-baru ni aku terserempak dengan senior aku masa sekolah menengah dulu. Kena teh tarik dan sembang-sembang tentang perkembangan diri masing-masing. Mamat ni dah ade 4 orang anak. Sembang punya sembang secara tidak langsung timbullah isu mengenai manifesto yang telah dijanjikan oleh kerajaan pada pilihan raya umum yang lalu.

Aku tidak terperanjat bila mamat ni mengeluh mengatakan dengan gajinya sebagai pegawai di jabatan kerajaan yang lebih kurang RM2000 sebulan dia masih lagi pening kepala untuk menampung keluarganya yang sekarang ini menetap di Kuala Lumpur. Aku turut bersimpati dengan nasib mamat ni kerana anaknya yang sulung baru bergelar mahasiswa dan 3 orang anak yang lain ada yang bersekolah rendah dan menengah. Masalah pendidikan anak-anaklah yang paling dirisaukan sekali.

Dari perbualan tersebut aku bersetuju jugak dengan manifesto kerajaan yang mana kelayakan minimum yang diperlukan bagi memohon biasiswa, tajaan dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya adalah untuk keluarga yang berpendapatan RM1800 ke bawah. Tetapi yang aku masih musykil di sini, mengapa untuk anak-anak yang masih bersekolah contohnya di sekolah berasrama penuh kelayakan untuk memohon pinjaman adalah bagi mereka yang berpendapatan RM1000 ke bawah?? Zaman sekarang ni Rm1500 pun sekejap je abih bila dah tolak segala perbelanjaan. Selain itu, bukan semua pelajar boleh memohon biasiswa kerana borangnya dipegang oleh guru-guru yang kadangkala agak bias kerana mereka hanya memilih pelajar-pelajar yang mereka rasa layak mengikut naluri mereka sahaja. Rasa aku ini tidak adil, kerana sepatutnya semua pelajar layak memohon dan kemudian permohonan tersebut perlu ditapis terlebih dahulu oleh bahagian biasiswa Kementerian Pendidikan dan bukannya mengharapkan penilaian guru semata-mata.

Bagi aku pendapatan RM1500 di dalam situasi pada hari ini pun amat menghimpit keluarga-keluarga seperti senior aku ni yang banyak bil-bil, hutang rumah, kereta, makan, tol, pendidikan anak-anak dan sebagainya yang perlu dijelaskan.Maka seharusnya kerajaan prihatin terhadap perkara ini dengan menyegerakan manifesto-manifesto yang telah dijanjikan terutamanya di dalam bidang pendidikan kerana inilah antara perkara yang mampu menaikkan taraf hidup rakyat terutamanya orang-orang Melayu. Janganlah mengambil masa yang terlalu lama untuk mengimplementasikan apa yang telah dijanjikan dan kalau boleh tu aku harap kelayakan untuk memohon bantuan biasiswa, pendidikan dan sebagainya di peringkat seolah rendah mahupun menengah dipertingkatkan bagi keluarga yang berpendapatan sekurang-kurangnya RM1500 (kalau lebih pun lagi elok) dan bukannya RM1000 berdasarkan situasi pada hari ini. Lu fikirlah sendiri.....

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive