Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, June 27, 2008

APO DAH JADI?

Salam untuk para sahabat dan taulan, maap Atuk pohon sobab eh dah lamo tak dapek monulih. Sibuk sikit. Sojak akhir-akhir ni Atuk tengok cam macam pokaro yang kurang dapek ditorimo dek akal bolaku. Baru-baru ni MB kodah tu buek satu koputusan yang sah monunjukkan akal yang kurang matang dan kobudak-budakan. Kodudukan eh kan main tinggi lagi. Dah jadi MB tapi yang nak ditobang balak kek kawasan tadahan air tu pe pasal. Sok sawah kek Kodah tu kok jadi padang jarak padang tokukur. Konon eh nak buek macam cabut uban. Ni Atuk nak tanyo sikit...batang balak tu macam batang togeh ko???? Bulih main cabut cabut yo. Peh tu kalau kerajaan pusat tak bori, kono bayar kek dio pampasan. Ni lagi satu akal pendek lagi suntuk.

Nanti esok-esok perompak cakap kek polis, kalau tak bori dio rompak bank, polis kono bayar gaji dio tiap-tiap bulan. Akai ado ko???

Kek sini Atuk nak nasihatkan dak Zizan tu. Kok dah pinang anak daro orang dan peh tu dapek monikah ngan anak daro idaman...jadi nasihat Atuk, kalau nak hidup mewah, kau bokojo kuek-kuek. Cari duit siang dan malam. Juallah apo yang patut. Jual ikan masin ko, compodak goreng ko, paling-paling tidak cari kayu api kek kobun gotah peh tu jual sebagai kayu api. Ni tidak, harto pusako nenek moyang tu nak digadai. Sok anak cucu kau yo yang susah, yang akan morempat. Pepatah Melayu ado mongatokan kok tangan berani mencincang dah tontu bahu berani memikul. Janganlah nak menyalahkan orang lain, nak suruh orang lain monanggung anak bini kau tu. Akai ado jadi gunokanlah dongan sebijak-bijaknye.

p/s: Atuk ado sorang bini, 13 anak dan sekarang ni ado 16 cucu. Bolum ponah atuk mintak sodokah ko, suruh orang lain ko nak membosarkan mereko. Setakat minjam kek Bank Rakyat adolah sikit.

Thursday, June 26, 2008

Kata Mereka

“Kami hanya memilih yang pekerja yang terbaik. Kami juga menggalakkan pekerja kami melakukan sesuatu yang baharu. Inovasi tidak akan terhasil jika kebebasan untuk mencuba tidak diizinkan”. – Datuk Syed Abdull Hafiz Syed Abu Bakar (Pengarah Urusan Perodua Sdn Bhd)

“Jangan sesekali berhutang. Kemampuan untuk berbelanja adalah berlandaskan wang yang berada di tangan. Kurangkan pinjaman peribadi dan segerakan bayaran”. – Dato’ Mokhzani Mahathir (Pengerusi Eksekutif Kencana Petroleum Berhad)

“Kita tidak boleh mudah berpuas hati atas apa2 yang kita miliki sekarang. Sentiasa mempelbagaikan produktiviti agar kita disegani dan diteladani”. – Tan Sri Datuk Dr. Aris Othman (Pengerusi Malaysia Airport Holdings Berhad)

“Kebanyakan ketua atau pemimpin yang terdapat pada masa kini suka menuding jari terhadap keadaan persekitaran dunia yang telah berubah, sedangkan sikap seseorang ketua itulah yang perlu selari dengan perubahan tersebut”. – David J.S. Winfield (CEO International Center for Leadership in Finance)

“Slogan ‘kepimpinan melalui teladan’ perlu dipegang. Orang atasan perlu menunjukkan contoh yang terbaik kepada anak buahnya. Perkara ini perlulah konsisten dan berterusan” - Dato’ Mohd Hilmey Mohd Taib (Pengerusi Eksekutif HeiTech Berhad)

“Apabila kita ingin membina sesebuah perniagaan, kita perlu memikirkan apakah yang kita inginkan dalam kehidupan ini. Jika kita sudah tentukan, kita lakukan dengan sungguh2. Apabila kita bersungguh2 kita akan berjaya dan selepas itu kejayaan2 lain akan datang mengiring”. – Tun Daim Zainuddin (Pemilik International Commercial Bank)

Kata paneh “Adakah ciri2 di atas ini ada pada kita? Tapi soalan yang paling penting ialah, adakah ciri2 yang mereka sebutkan ini ada pada para pemimpin kita, terutama pemimpin nombor 1 negara?”

Tuesday, June 24, 2008

Simpanan Minyak

Kajian yang dibuat oleh sahabat kami. Boleh rujuk di blog http://sangpriaperkasa.blogspot.com for more details.

SAUDI ARABIA
Population : 24,735,000
Oil Reserve : 260 billion barrels
Production rate : 8.8 million barrels per day
Reserve life : 81 years

IRAN
Population : 71,208,000
Oil Reserve : 136 billion barrels

Production rate : 3.9 million barrels per day
Reserve life : 74 years

VENEZUELA
Population : 27,877,000

Oil Reserve : 80 billion barrels

Production rate : 2.4 million barrels per day
Reserve life : 91 years

MALAYSIA
Population : 27,452,091
Oil Reserve : 4.8 billion barrels

Production rate : 550,000 barrels per day
Reserve life : 33 years

Ramalan Masa Depan

Berita hari ini yang menarik perhatian aku.

1. SHAH ALAM 23 Jun - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengakui wang sumbangan syarikat- syarikat swasta untuk sambutan 100 hari pakatan pembangkang mentadbir Selangor, dimasukkan ke akaun Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan bukan kepada kerajaan negeri seperti yang sepatutnya.

2. SHAH ALAM 23 Jun – Terlalu taksub dengan ideologi parti dipercayai menjadi punca Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bentayan daripada DAP, Gwee Tong Hiang enggan memakai songkok yang merupakan etika pakaian bagi majlis pembukaan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor, Khamis lalu. Pada pembukaan sidang DUN Johor di Bukit Timbalan, Johor Bahru yang disempurnakan oleh Sultan Johor Khamis lalu, Tong Hiang dihalau keluar oleh Speaker, Datuk Mohd. Ali Hassan sebelum majlis bermula kerana tidak memakai pakaian rasmi.

Inilah contoh perkara yang akan berlaku pada masa hadapan jika PKR dan DAP diberi peluang memerintah negara ini. Satu parti tak dapat bezakan wang kerajaan dengan wang parti. Maka akan habislah harta kerajaan untuk dijadikan harta parti kemudian hari. Satu pihak lagi menunjukkan sikap kurang ajar pada Sultan dan jelas perkara ini bertentangan dengan Perkara 32 dan Perkara 38 dalam Perlembagaan Persekutuan serta perkara kedua dalam Rukun Negara. Sebelum ni Karpal mempersoalkan hak Sultan Perak yang menjalankan fungsinya selaku Ketua Agama Islam Negeri. Sedangkan British sebelum inipun tidak campur tangan dalam hal ehwal Islam, tapi kini ada pula rakyat Malaysia yang kurang ajar mempersoalkannya. Secara tidak langsung DAP telah mencabar orang Melayu dan Islam yang mana Raja-Raja adalah simbol kedaulatan Melayu dan Ketua Agama Islam di negara Malaysia yang tercinta ini. PAS akur pada PKR dan PKR pula akur pada DAP. Masihkah kita mahu butakan mata dan pekakkan telinga?

PAS & PKR Parti Carca Marba

Berikut merupakan dua keratan berita yang menarik perhatian aku:-

1. PAS Berubah Atau Keliru?

Oleh Zulkiflee Bakar

Namun begitu dalam keghairahan mereka menyambut kemenangan di luar jangkaan pada pilihan raya umum lalu, ahli-ahli Pas juga harus memahami bahawa prinsip perjuangan mereka semakin terhakis. Pas kini mahu tidak mahu sudah dilihat sanggup mengorbankan segala-galanya demi merebut kekuasaan politik dan lebih buruk lagi sanggup duduk semeja dengan pihak yang sebelum ini dianggap kalau berkawan boleh menjadi kafir.

2. KUALA TERENGGANU 20 Jun - Dakwaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya beliau mendapat sokongan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) disifatkan hanya mahu mengalihkan perhatian rakyat daripada isu keretakan yang kini menyelubungi kerajaan pakatan pembangkang di negeri-negeri yang mereka kuasai.

Aku memang tertanya2 apa sudah jadi dengan PAS. Memang banyak aku dengar rungutan di peringkat akar umbi PAS terutamanya golongan muda yang tidak setuju dengan kepimpinan PAS yang sejak akhir2 ini sentiasa akur dengan kehendak PKR dan DAP. Demi kuasa politik, PAS sanggup menjual maruah dan prinsip yang mereka pegang selama ini. Maka akan hilanglah hormat kebanyakan orang kepada PAS. Dulu kononnya perjuangkan Islam, sekarang nak laksanakan siasah syariah di negeri2 yang diperintah oleh pakatan rakyat pun PAS terpaksa minta persetujuan DAP. Nak laksanakan dasar Islam pun kena minta izin kafirun ka Nik Aziz?

PKR pula memang bergolak. Dikhabarkan jumlah ahli paling ramai dalam PKR sekarang adalah kaum hindraf...ops...kaum India. Khabarnya juga Anwar kini sudah hilang pengaruh dan suara dan terpaksa tunduk kepada tekanan geng2 kulit gelap dalam PKR ni. Sebab itu kini ramai golongan muda Melayu dalam PKR sudah mula hilang kepercayaan kepada Anwar dan membuat keputusan menjauhkan diri. Maka tidak mustahil satu masa nanti PKR akan diterajui oleh geng2 hindraf sebagai presiden. Sesiapa yang mengikuti perjalanan politik Anwar selama 16 tahun dalam UMNO dan selebihnya diluar UMNO, akan dapat melihat sifat semulajadi dirinya. Bolehlah aku ibaratkan Anwar - fleksibelnya seekor sesumpah.

Paklah in History

Aku sering memikirkan bagaimanakah Paklah akan diingati sebagai Perdana Menteri Malaysia akan datang dalam konteks sejarah. Tidak boleh dinafikan semasa zaman pentadbirannya, Paklah banyak mencipta rekod baru. Mungkin aku patut buat senarai kerana manalah tahu blog ini akan jadi rujukan sejarah Malaysia akan datang. Berikut merupakan perkara2 yang aku rasa Paklah akan diingati dalam sejarah Malaysia:-

1. Sering lambat menghadiri majlis2 rasmi
Rekod menunjukkan tetamu pernah menunggu beliau selama 1 jam 40 minit untuk memulakan majlis di Seremban, NSDK. Mungkin bidalan masa itu emas tiada dalam kamus hidupnya.

2. Kuat tidur
Tidak pernah begitu banyak gambar seorang pemimpin negara yang tertidur dalam majlis2 rasmi di Malaysia dan Paklah telahpun mencipta rekodnya yang tersendiri.

3. Menantu lebih popular
Juga rekod dalam sejarah Malaysia apabila menantu Paklah lebih popular daripada beliau selaku Perdana Menteri. Siapa lagi kalau bukan Mr. KJ. Maka bertambahlah perbendaharaan kata yang popular seperti Bapa Mertua Khairy, Ketuanan Menantu etc.

4. Menaikkan harga minyak.
Rekod menunjukkan minyak naik 5 kali dalam tempoh 4 tahun. Hebat betul Paklah. Harap2 Perdana Menteri selepasnya tidak memecahkan rekod tersebut.

5. Sering berdolak dalih
Ni satu lagi hal yang pelik. Paklah sering berdolak dalih mengenai dirinya atau keputusan yang dibuatnya. Tup2 khabar angin itu menjadi betul dalam masa yang singkat. Antaranya menafikan akan menaikkan harga minyak, tapi naik juga. Menafikan akan bubar parlimen dalam masa terdekat tapi esoknya terus bubar parlimen. Mengatakan rakyat Johor tidak setuju pembinaan jambatan bengkok, walaupun sebenarnya rakyat dan Sultan Johor sokong jambatan itu dibina. Banyak lagilah perkara yang sering Paklah nafikan kalau kita prihatin dengan kata2nya. Inilah yang dikatakan bikin tak serupa cakap.

6. Menubuhkan banyak suruhanjaya
Aku sebenarnya tak berapa faham tujuan suruhanjaya2 ni. Seolah2 dah bertindih peranan dan bidang kuasanya dengan kementerian. Lebih baik tak payah ada kementerian. Antara suruhanjaya yang tertubuh zaman Paklah ni ialah Suruhanjaya Salahlaku Polis, Suruhanjaya Klip Video, Suruhanjaya Perlantikan Hakim, Suruhanjaya Harga Barang etc. Nampak sangat pemimpin dan kementerian di bawah pentadbiran Paklah adalah lemah sehingga terpaksa menubuhkan suruhanjaya untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

7. Mendapat sokongan padu pemimpin pembangkang
Ini juga menjadi rekod baru kerana belum pernah sebelum ini pemimpin pembangkang menyokong serta menghadiri majlis yang dianjurkan Perdana Menteri. Paklah telah menjadi trend setter. Paklah juga kurang menerima kritikan daripada pembangkang berbanding Perdana Menteri sebelum2nya. Tak tahulah aku benda ni baik atau tidak. Macam ada udang di sebalik batu je.

8. Dikecam dalam 5 tahun pertama pentadbiran
Rekod baru dalam sejarah Malaysia apabila Paklah dikritik hebat dalam tempoh 5 tahun pertama pentadbirannya. Bukan dikritik oleh pembangkang, tetapi oleh orang2 UMNO sendiri dan komponen Barisan Nasional. Entahlah. Dunia nak terbalik agaknya. Baru memerintah dah kena kecam ke Paklah?

9. BN hilang majoriti 2/3 di parlimen
Kali pertama dalam sejarah penubuhan Barisan Nasional sejak 1974, parti itu hilang majoriti 2/3 di parlimen. Hebatnya sejarah tercipta zaman Paklah menjadi pengerusi BN ni. Itu belum dikira rekod hilang 5 negeri dan 1 wilayah persekutuan pada pembangkang. Perdana Menteri pula datang dari Pulau Pinang yang turut ditadbir oleh pembangkang. Oh Paklah...! Memang ko layak jadi bench mark.

10. Usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri
Ini juga merupakan rekod baru apabila parti komponen Barisan Nasional sendiri iaitu SAPP berhasrat untuk mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri dan menyokong sebarang usul mengenainya di parlimen. Walaupun dikatakan ia hanya agenda peribadi Presiden SAPP dan bukannya kehendak majoriti parti serta belum diusulkan lagi di parlimen, namun ia telah mencipta sejarah tersendiri kerana belum pernah Perdana Menteri Malaysia sebelumnya menerima tamparan sebegitu. Perlu dicatatkan dalam Malaysia Book of Record pasal hal ni.

Itu sajalah senarai yang mampu aku fikirkan setakat ini. Entah apa lagilah rekod baru yang akan dicipta oleh Paklah pada masa hadapan. Mungkin commentator yang lain ada idea tersendiri. Apa2 pun aku tetap bangga menjadi warga Malaysia, walaupun mungkin aku tidak berbangga dengan sesetengah pemimpinnya.

Friday, June 20, 2008

INI BARU BETOL DIKTATOR!!!!

KUALA LUMPUR 19 Jun – Mesyuarat tergempar Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mencapai lima keputusan secara konsensus.
Keputusan itu yang dibacakan oleh Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ialah:
* Mengutuk kenyataan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee yang tidak berprinsip dan beretika serta bertentangan dengan semangat BN.
* Parti-parti komponen BN menghendaki kesahihan sokongan ataupun penafian ke atas kenyataan Teck Lee.
* Tindakan terhadap SAPP akan diputuskan setelah mendapat penjelasan daripada SAPP secara rasmi mengenai kenyataan Teck Lee.
* Semua ketua parti komponen BN telah diminta memastikan Ahli Parlimen BN daripada kumpulan mereka yang mewakili BN hadir sepanjang masa pada sesi Parlimen dan mereka hendaklah mengikut arahan Ketua Whip BN serta menolak usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri.
* Semua parti komponen BN menyokong kepimpinan Abdullah sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Persoalan:
1. Apa prinsip etika dan semangat BN sebenarnya? Menyokong pemimpin yang lemah atau semua tutup mulut untuk jaga periuk nasi masing2 atau sepaptutnya menyuarakan suara rakyat yang telah memilih mereka sebagai wakil di peringkat kerajaan?

2. Ahli2 Parlimen BN ni tak sedar2 diri ke yang rakyat dah hilang kepercayaan kepada mereka? Atau mereka ni sengaja nak supaya rakyat hilang kepercayaan dan terus memberi sokongan kepada pembangkang?

Ape ni Dolah??? Bukan ke ko yang promote Islam Hadhari??? Macam ni ke gerak kerja yang berlandaskan Islam Hadhari???

Fikir2fikirkanlah!!!

Thursday, June 19, 2008

Akta Universiti Kolej Universiti

Apabila Tan Sri Nordin Kardi selaku Naib Canselor UUM dan juga Presiden Persatuan Universiti Malaysia menulis berkenaan AUKU dalam artikelnya bertajuk ‘Pindaan AUKU Mesti Rasional’, aku tertarik untuk mengulas mengenainya. Antara kata2 Tan Sri Nordin Kardi yang menarik ialah, “Keributan sebahagian ahli politik mengenai AUKU yang berpanjangan berkemungkinan disebabkan oleh tidak jelas atau tidak kukuhnya doktrin yang dipakai semasa menggubalnya dahulu. Atau, mungkin orang yang menggubal dahulu begitu jelas dengan doktrin dan falsafahnya tetapi orang kemudian telah kehilangan rasional2 itu.”

Pada pandangan aku, kebanyakan ahli2 politik ni bukan tahu sangat pun berkenaan sejarah. Kalau tahu pun hanya setakat permukaan sahaja, yakni tidak secara mendalam. Entah berapa kerat juga ahli2 politik yang benar2 memahami Perlembagaan Persekutuan. Dan semestinya boleh dikira berapa ramai yang benar2 faham akan doktrin dan falsafah yang dibawa oleh AUKU 1971 dan Pindaan 1975.

Statistik laporan MAGERAN menyatakan jumlah orang Melayu dalam Perkhidmatan Awam sebelum terjadinya peristiwa 13 Mei ialah 1,142 orang (32.26%) berbanding orang bukan Melayu seramai 2,252orang (63.74%). Jumlah orang Melayu dalam Perkhidmatan Ikhtisas (Profesional) pula termasuk di universiti2 ketika itu adalah 385 orang (19.2%) berbanding orang bukan Melayu seramai 1,613 (80.8%). Manakala jumlah pegawai pelajaran yang terdiri daripada orang Melayu hanya berjumlah 51 orang (29.9%) berbanding bukan Melayu seramai 122 orang (70.1%). Jumlah bukan Melayu dalam unit beruniform seperti polis juga lebih tinggi iaitu sebanyak 61.24% berbanding orang Melayu 38.76%. Kebanyakan orang Melayu pada masa itu hanya berpangkat rendah kerana kebanyakannya hanya berkelulusan darjah 6 berbanding bukan Melayu yang banyak berjawatan pegawai.

Berdasarkan statistik di atas, aku ingin mengajukan soalan. Sedarkah kamu wahai pelajar2 universiti, para pensyarah, anggota2 Senat dan naib2 canselor akan kedudukan orang2 Melayu sebelum AUKU diwujudkan? Kalau masih belum sedar, disini aku nak bagitau. Sebelum AUKU wujud, kebanyakkan anggota Senat2 di universiti2 tempatan terdiri daripada orang British dan Cina. Mereka yang menentukan siapa yang akan menduduki jawatan pensyarah dan pelajar2 mana yang layak untuk belajar di universiti. Dan semestinya pilihan anggota2 Senat ini bukanlah orang Melayu. Sebab itu jumlah orang Melayu yang masuk ke universiti, yang menjawat jawatan dalam perkhidmatan awam dan golongan profesional sangat kurang pada masa itu.

Selepas wujudnya AUKU, maka bertambahlah jumlah anak Melayu yang bergelar graduan, menjadi pensyarah, menganggotai Senat dan seterusnya Naib Canselor. Kerajaan ketika itu telah mengambil langkah drastik menangani permasalahan kurangnya orang Melayu dalam pentadbiran dan pembelajaran di universiti. Namun masih lagi wujud masalah apabila pelajar2 Melayu ini kurang memberi tumpuan pada pelajaran sehingga menyebabkan mereka memperolehi keputusan yang teruk dan ramai pula dibuang daripada universiti. Pelajar2 ketika itu sibuk dalam hal2 politik yang menyebabkan mereka tidak fokus akan tanggungjawab sebenar mereka iaitu mentelaah ilmu di universiti. Maka AUKU dipinda pada 1975 yang menghalang para pelajarnya bergiat dalam politik agar mereka lebih memberi tumpuan kepada pelajaran mereka.

AUKU yang diwujudkan melalui Dasar Ekonomi Baru ini telah membolehkan ramai anak2 Melayu memasuki universiti dan seterusnya menjadi golongan profesional dan pentadbir yang baik sama ada dalam sektor awam atau swasta. Kesannya telahpun kita lihat pada masa kini. Maka wajarkah AUKU kini dipinda? Penglibatan pelajar dalam persatuan dan kebebasan bersuara dalam AUKU sebenarnya tertakluk pada budi bicara Naib Canselor. Rasanya kebanyakan doktrin yang terdapat dalam AUKU sebelum inipun tidaklah dikuatkuasakan sepenuhnya. Kerana jika dikuatkuasakan sepenuhnya, sudah tentu ramai pelajar yang akan dibuang daripada universiti. Ini menunjukkan sebenarnya masih ada budi bicara oleh para pentadbir universiti dalam menangani segala permasalahan pelajar2 mereka. Sungguhpun wujud doktrin yang jelas bagi menyekat 'sedikit' kebebasan pelajar dalam AUKU, namun jumlah pelajar Melayu yang memperolehi keputusan cemerlang masih lagi kurang. Bayangkan jika para pelajar ini dibenarkan bebas membuat apa sahaja, bagaimanakah keputusan pelajaran anak2 Melayu pada masa hadapan? Tambahan pula sekarang kita menggunakan sistem merit. Adakah anak2 Melayu ini benar2 faham akan falsafah AUKU ini sebenarnya?

Inilah masalahnya apabila ramai yang buta sejarah. Jika para penggubal undang2 sendiri tidak faham falsafah AUKU, apatah lagi pelajar2 yang menuntut di universiti. Kerajaan telahpun berusaha memastikan ramai anak2 Melayu belajar di universiti dan seterusnya diberi peluang menjadi pentadbir universiti. Namun selepas menjadi pentadbir dan pensyarah di universiti, mereka pula menetapkan syarat iaitu membuang pelajar2 yang gagal lebih daripada 2 kali dalam peperiksaan. Banyak para pelajar Melayu dibuang di bawah syarat ini. Bukannya mereka ingin mengambil inisiatif untuk berusaha membantu para pelajar Melayu yang lemah ini. Kedudukan orang Melayu sebagai pentadbir dan pensyarah di universiti adalah bertujuan membantu anak2 Melayu agar berjaya dalam pelajaran dan bukannya menghancurkan masa depan mereka.

Inilah falsafah yang gagal ditafsir oleh orang2 Melayu yang menjadi pentadbir dan pensyarah di universiti. Pelajar2 Melayu yang mengaku Islam ini pula gagal menghayati falsafah kepentingan menuntut ilmu itu lebih tinggi berbanding perkara lain. 'Iqra' adalah ayat pertama yang turun kepada Rasulullah, menunjukkan kepentingan menuntut ilmu adalah sangat tinggi dalam Islam. Jadi, wajarkah lagi AUKU dipinda?

Nota: Tunku Abdul Rahman tidak dapat membuat tindakan drastik mengubah kedudukan Melayu selepas merdeka kerana terikat dengan syarat British agar Persekutuan Tanah Melayu berada dalam keadaan aman dalam masa 10 tahun atau British akan mengambil alih kembali negara ini. Jika Tunku Abdul Rahman bertegas membaiki kedudukan orang2 Melayu pada masa itu, sudah tentu akan wujudnya konflik yang mungkin ditimbulkan kaum lain dan peristiwa 13 Mei mungkin berlaku lebih awal. Jika konflik berlaku lebih awal, tentu kita kini masih lagi dijajah! Wallahualam.

Vote of no confidence to Pak Lah

Breaking news

At last, a party from Sabah will table a vote of no confidence towards Pak Lah. Sabah Progressive Party, better known as SAPP has declared its intention to table a motion in the Parliament next week for a vote of no confidence towards the Prime Minister. Datuk Yong Teck Lee made the bold decision at the party's headquarters on Wednesday. What a mockery to the Barisan Nasional as one of it's component member and not the opposition is making the motion. This is the first time in the Malaysian's history that such motion would be tabled. Pak Lah retaliated by saying that he could not fulfill Yong Teck Lee's personal greed. Is that the case or Pak Lah is making a lame excuse. We waited with bated breath this coming Monday.

Tuesday, June 17, 2008

Agenda Asing - Part V

Banyak perkara masih bermain difikiran aku. Maklumat yang sering diperbualkan ramai menyesakkan benak. Timbul bermacam2 persoalan. Benarkah rakyat Malaysia tidak mahu jambatan bengkok? Benarkah rakyat Johor setuju jambatan bengkok dibina? Cuma mereka tidak mahu kerajaan tunduk kepada Singapura untuk menjual pasir dan beri ruang udara? Kenapa zaman Che Det isu pasir dan ruang udara ini tidak pernah timbul? Kenapa pasir masih dijual kepada Singapura? Syarikat mana yang jual pasir ni? Siapa dibelakang syarikat ni? Kenapa ruang udara kita kadangkala masih bebas dilalui jet pejuang Singapura hingga kini? Walhal jambatan bengkok masih tidak dibina? Kenapa kita takut kepada Singapura sedangkan kita membina jambatan dalam wilayah kita? Adakah sebab Paklah rajin turun main golf dengan pemimpin Singapura? Maka kita perlu tunduk kepada mereka? Bukankah Sultan Johor juga mahu jambatan itu dibina kerana ia akan memberi keuntungan jangka panjang kepada negara? Siapakah yang bodoh membuat keputusan membatalkannya? Mungkinkah alasan dengan terbinanya jambatan tersebut, maka perniagaan kroni mereka akan terjejas? Dimanakah maruah dan kedaulatan kita?

Kenapa syer Telekom dijual kepada Singapura? Walaupun hanya 5 peratus, tetapi bukankah ia akan menjejaskan keselamatan negara? Bukankah rangkaian komunikasi kita bergantung kepada Telekom? Bukankah kini lebih mudah untuk Temasik Holding meletakkan orang2 mereka di dalam Telekom? Memperoleh maklumat sulit berkenaan negara menjadi agenda mereka? Bukankah ia akan membuka ruang untuk mereka melakukan sabotaj pada sistem komunikasi kita? Jika kita dalam keadaan perang, bagaimana kita hendak berhubung antara kita? Bukankah Singapura merupakan proksi Amerika dan Yahudi? Bukankah Thaksin jatuh di Thailand disebabkan penjualan saham syarikat telekomunikasi? Adakah rakyat Thailand lebih prihatin terhadap keselamatan negara berbanding kita? Adakah kita tidak patriotik berbanding Thailand? Adakah disebabkan ini maka sistem komputer di MINDEF (Military Defence) Kuala Lumpur diserang setiap 15 minit oleh hackers? Selama mana kita mampu bertahan?

Siapa yang jual saham Pantai Holdings? Benarkah Pantai Holdings menyimpan maklumat kesihatan kebanyakan pemimpin dan rakyat kita? Siapa di belakang syarikat Parkway yang membeli saham Pantai Holdings? Benarkah Parkway milik kerajaan Singapura ini akan menggunakan maklumat Pantai Holdings untuk menjatuhkan para pemimpin kita? Siapa yang buat kerja bodoh mendedahkan maklumat rahsia kepada musuh kita ini? Kerajaan dah beli semula saham tersebut? Kenapa nilai saham yang dibeli semula lebih mahal? Bukankah rahsia kita sudah terdedah? Apa maknanya lagi walaupun kita beli semula saham tersebut? Kenapa aset2 negara dijual sewenang2nya kepada orang luar? Bukankah ini ancaman keselamatan kepada kita? Kenapa Khairy yang menjawab semua keputusan kerajaan ini pada media? Bukankah pada masa itu dia bukan ahli parlimen? Siapa Khairy dalam kerajaan? Atas kapasiti apa dia menjawab keputusan kerajaan? Adakah dia juga terlibat dalam keputusan penjualan MV Agusta sebanyak 1 Euro? Bukankah pembelian MV Agusta sebelumnya merupakan satu bentuk pelaburan demi perkembangan teknologi permotoran yang akan membantu Proton pada masa depan? Sepertimana Honda yang pada asalnya sebuah syarikat motosikal dan kini menjadi salah sebuah syarikat kereta terbaik dunia? Tidakkah Khairy memikirkan tujuan pelaburan itu? Atau ada keuntungan yang diperolehinya hasil penjualan MV Agusta?

Apa kaitan Scomi dengan Paklah? Siapa dapat untung semasa kerajaan gunakan RM4 billion hasil penjimatan subsidi minyak yang kononnya untuk penambahbaikkan pengangkutan awam? Adakah Scomi yang untung melalui penambahbaikkan pengangkutan RapidKL dan monorel? Siapa pula yang akan untung hasil penjimatan subsidi minyak kali ini? Khairy? Kamaluddin? Patrick? Kalimullah? Zaki? Saudara mara? Anak2 tiri? Ataupun pemegang saham Pos Malaysia?

Mengapa MAS kini menghadapi masalah akibat kenaikan harga minyak tetapi Air Asia mampu bertahan? Kenapa Paklah mengubah keputusan mesyuarat yang dipengerusikan oleh Najib sebelumnya menolak usul Air Asia memohon kebenaran laluan penerbangan ke Singapura? Kenapa Paklah pula memberi kelulusan? Bukankah keputusan ini akan merugikan MAS seperti yang berlaku sebelum ini, iaitu semasa laluan domestik Sabah dan Sarawak diberi kepada Air Asia oleh kabinet? Tidakkah KLIA juga turut terjejas dengan terbinanya LCCT? Ketika itu pula MAS terpaksa menjual kapal terbang kepada Air Asia dan kini MAS terpaksa membelinya semula daripada Air Asia dalam keadaan yang rosak? MAS terpaksa berbelanja berjuta2 ringgit untuk membaikinya semula atas arahan kabinet? Bagaimana Air Asia boleh menawarkan harga tambang murah ke Singapura? Adakah kerajaan Singapura juga memainkan peranan? Tidak sayangkah Paklah kepada MAS dan KLIA? Kenapa lebih utamakan Air Asia daripada MAS? Siapa disebalik Air Asia? Kenapa semua perkara ini disenyapkan? Keselamatan negara semakin terancam dan kita hanya mendiamkan diri? Adakah kita berasa selesa dan selamat? Mudah sangatkah rakyat Malaysia diperbodohkan?

Suspicion is one of the best defences.

Monday, June 16, 2008

IKTIBAR

Assalamualaikum kepada semua pembaca,

Dua hari lepas saya berkesempatan mendengar ucapan daripada salah seorang tokoh akademik daripada UIAM. Ringkas namun mengandungi peringatan dan pesanan yang sangat penting dan jelas. Malah sangat relevan dalam dunia hari ini yang kian menghampiri pengakhirannya.

Beliau bercerita tentang 'unity' atau bersatu. Betapa pentingnya kita umat islam untuk bersatu demi merealisasikan tanggungjawab yang telah Allah letakkan kepada kita untuk menjadi Khaira Ummah, memimpin manusia, menyeru kepada kebaikan dan meninggalkan kejahatan.

Menyingkap kejatuhan Iraq dan pergelutan ummat Islam yang tak berkesudahan, antara Syiah dan Sunni, sebenarnya, hakikat yang mungkin ramai akan bersetuju dan ramai juga yang akan menidakkan bahawa KEJATUHAN IRAQ BUKAN KERANA PENAKLUKAN DAN SERANGAN AMERIKA SYARIKAT namun IA BERMULA APABILA UMAT ISLAM DI IRAQ TELAH LUPA BAHAWA KELOMPOK SYIAH, SUNNI, MAHUPUN SALAFI SEMUANYA SEBENARNYA ADALAH SAUDARA...IA BERMULA APABILA SETIAP KELOMPOK MENGANGGAP KELOMPOK LAIN ADALAH MUSUH...

Fakta ini merupakan pengajaran yang amat jelas yang sebenarnya telah pun diperingatkan kepada kita oleh Allah di dalam ayat2 suci Al-Quran. Kini Afghanistan dan Pakistan pula hebat bertelagah hanya kerana isu sempadan.

Di Malaysia, Melayu yang umumnya diiktiraf sebagai Islam juga kian menampakkan pertelingkahan dan kurangnya semangat untuk bersatu. Terutama dua parti politik Melayu UMNO dan PAS. Beberapa bulan lepas, dalam satu sesi tertutup bersama bekas Presiden UIAM, Tan Sri Sanusi Junid, beliau ada memberitahu, ketika zaman Tun Mahathir dan juga bekas pemimpin PAS Allahyarham Fadhil Nor, mereka walaupun mempunyai orientasi politik yang berbeza, namun sentiasa bersatu dalam memastikan kepentingan orang2 Islam dan Melayu di Malaysia.

Namun hari ini agak malang apabila pemimpin2 Islam PAS yang kononnya Ulama' lebih selesa bersatu dengan pemimpin2 bukan Islam. Bukan sekadar itu, malah menyokong kuat polisi2 dan keputusan2 yang diputuskan oleh Karpal Singh, Lim Kit Siang, Teresa Kok, Lim Guan Eng dan sebagainya atas alasan menegakkan keadilan dan hak samarata. Lebih malang lagi, kelompok Melayu yang berada di dalam Barisan Nasional disifatkan sebagai zalim dan lebih teruk dikatakan tidak Islam.

Apakah umat Islam di Malaysia begitu bebal dan jahil untuk memahami pengajaran dan peringatan yang ada di depan mata? Mengapa harus kita berpecah hanya kerana berbeza fahaman politik? Apakah benar perjuangan UMNO dan PAS berbeza? Jika benar berbeza, saya ingin tahu apakah perbezaannya? Atau yang berbeza hanyalah 'approach'? Atau mungkin pemimpin2 kita telah termakan racun agen2 Yahudi yang menyuntik semangat perpecahan dari dalam secara senyap tanpa kita sedari yang akhirnya menjadi mangsa adalah rakyat kebanyakan?

p/s: Sungguh memalukan apabila pemimpin wanita Islam dari Ampang sanggup bersekongkol dengan pemimpin2 PKR bukan Islam menggunakan kanak2 tidak berdosa untuk berdemonstrasi di hadapan Istana Negara...Di mana maruah mereka? Sebagai wanita, saya sangat malu dengan tindakan beliau...Apatah lagi beliau adalah seorang Muslimah...

Saturday, June 14, 2008

Krisis atau Propaganda?

Minggu yang sibuk bagi contributor Paneh Miang. Kebetulan pula semua sahabat serentak mendapat tugasan masing2 dan kurang kesempatan melayari blog ini. Maklumlah selain tugas, anak2 mereka yang bercuti perlu juga diberi perhatian. Nanti dikatakan terlalu sibuk dengan hal2 negara, keluarga di rumah pula terabai. Namun diharapkan pelawat blog ini tetap berterusan memberikan sokongan.

Baru2 ni aku pergi taklimat Impak Krisis Makanan. Dikatakan kenaikan mendadak harga makanan telah menyebabkan berjuta penduduk berada dalam kelaparan dan ketidakstabilan politik. IMF menganggarkan lebih 100 juta orang tidak mampu membeli makanan di seluruh dunia. Hingga kini Haiti, Tahiti, Mesir, Ivory Coast dan Filipina menghadapi suasana runcing ekoran rakyatnya mendesak supaya pemimpin meletakkan jawatan dan mengambil langkah drastik menangani krisis makanan.

Aku difahamkan bahawa krisis makanan berkait rapat dengan kenaikan harga minyak. Sebagai komoditi utama, minyak telah menjadi bahan spekulasi oleh negara2 maju sehingga menyebabkan sebahagiannya berfikir untuk beralih kepada bahan bakar yang mesra alam. Bijirin telah dikenalpasti sebagai bahan mentah yang berpotensi untuk dimajukan sebagai bahan api bio yang mesra alam. Rentetan itu, Amerika Syarikat telah menetapkan sasaran pada tahun 2012 untuk menggunakan 7.5 billion gelen biodiesel berbanding 6 billion gelen pada 2006. Para pelobi etanol dijangka terus mendesak supaya meningkatkan penggunaan kepada 12 billion gelen pada 2010 dan 35 billion gelen pada 2017 (Energy Independence Act 2007). Ini menyebabkan berlakunya persaingan terhadap harga bijirin termasuk jagung, gandum, kelapa sawit, tebu dan akhirnya beras. Sebanyak 30% bijirin yang dihasilkan seluruh dunia telah disalurkan untuk menghasilkan bahan api bio.

Persaingan harga bijirin yang digunakan sebagai etanol ini telah menyebabkan masyarakat dunia mengubah tabiat pengambilan makanan ruji mereka. Mereka yang pada asalnya menggunakan gandum, soya dan jagung telah beralih kepada beras memandangkan harganya yang lebih murah. Ini telah menyebabkan berlakunya pembelian panik oleh masyarakat dunia dan seterusnya membawa kepada manipulasi pasaran oleh peniaga yang telah menaikkan harga minyak dan makanan. Pengilang2 etanol juga turut mendesak supaya penggunaan sumber tenaga api bio terus dipertingkatkan agar melampaui sasaran. Penyebaran pembelian panik ini telah memberikan tekanan kepada negara2 lain sehingga mencetuskan krisis global. Perkara ini diburukkan lagi apabila George W. Bush telah menyalahkan India dan China kerana membuat permintaan yang tinggi terhadap bijirin disebabkan kepesatan pertumbuhan ekonominya.

Sebenarnya tidak berlaku kekurangan bekalan minyak atau krisis makanan dunia seperti yang diwar2kan oleh Amerika. Ini adalah satu propaganda Amerika untuk melemahkan ekonomi negara pesaing2 mereka terutama dirantau Asia. Hakikatnya bekalan minyak dan makanan adalah mencukupi di Amerika dan mereka mengimport bijirin dengan jumlah yang banyak adalah semata2 untuk memprosesnya sebagai bahan api bio. Tapi disebabkan masyarakat dunia mudah panik, maka meningkatlah harga minyak dan makanan di pasaran dunia.

Persoalan aku selepas taklimat krisis makanan ini ialah, kenapa kerajaan Malaysia perlu tunduk kepada spekulasi seperti ini? Kenapa apabila kita berjaya melawan spekulasi krisis ekonomi pada 1997/98, kita tidak menggunakan pendekatan yang sama untuk menangani krisis yang berlaku kini. Kenapa cadangan mantan Perdana Menteri agar kita ikat semula matawang kita kepada RM3.80 bagi menyelesaikan kemelut ekonomi dalam negara tidak diberi perhatian? Bernas telah memberi jaminan bahawa bekalan beras negara mencukupi, tetapi kerajaan pula yang kelihatan panik dengan menaikkan harga minyak dengan alasan ingin memberi tumpuan subsidi pada bahan makanan. Apakah tiada lagi pemimpin kita yang bijaksana yang mampu membuat keputusan yang tidak membebankan rakyat?

Friday, June 13, 2008

Najib won't challenge Pak Lah

Najib was reported saying that "I will not destroy UMNO". He said this to a question by a participant in the forum organised by Royal Institute of International Relations in London yesterday. Furthermore, he said "I came from a family in which my father (Tun Abdul Razak Husein, the second Prime Minister) helped in forming the party and I am not the son that would destroy the party. I want to continue developing the party".

Dato' Sri Najib Tun Razak is not new in politic. He became a Member of Parliament at the age of 23. Later, he became the Youth UMNO Head in 1988 and rose to become the Vice President and now the Deputy President of UMNO. At this juncture, we have yet to see any UMNO divisions openly supporting Najib to become the President of UMNO. Yet, Najib has indicated in London that he won't challenge Pak Lah. Pak Lah's support is deteriorating due to the hike of oil price. All seems to be not well in UMNO of late.

UMNO's branch meetings all over the country starts next month. It will be followed by Divisions' meeting after the Aidil Fitri. We can gauge the sentiments of the grassroots only after all the Divisions have completed the meetings. Pak Lah has to respect the Divisions and the Branches wishes if they felt that he should resign as the Prime Minister and the President of UMNO. The Oppositions are harping that he still stay in the office so that many more issues may crop up.

I am not sure whether Parti Keadilan Rakyat managed to open up more branches and divisions throughout the country. I do believe that a lot of UMNO members are in the position of wait and see, they are watching closely the scenario in the party before they make any attempt whether to stick to the party or just dissappear in the oblivion if no changes are made in UMNO. We will wait and see.

Monday, June 9, 2008

Protokol Yahudi

Protokol 1 : Cara memerintah yang sebaik-baiknya ialah dengan menggunakan kekerasan dan keganasan bukan dengan perbincangan ilmiah. Hak itu terletak kepada kekuatan. Sesungguhnya politik tidak sesuai dengan akhlak. Pemerintah yang berpandukan moral bukanlah ahli politik yang bijak. Mereka yang ingin memerintah mestilah pandai menggunakan tipu helah dan matlamat yang menghalalkan cara. Minuman keras harus digunakan untuk mencapai tujuan itu.

Protokol 2 : Bantuan-bantuan yang diberikan oleh bangsa Yahudi melalui agen-agen Yahudi akan memperkuatkan kedudukan Yahudi. Yahudi akan memerintah bangsa lain seperti bangsa itu sendiri memerintah negaranya tanpa disedari bahawa mereka telah berada di bawah genggaman Yahudi. Ketua pentadbir yang dilantik untuk mengatur pentadbiran negeri terdiri daripada oramg-orang yang berjiwa budak, yang mudah diarah untuk kepentingan Yahudi. Melalui akhbar, Yahudi mengerakkan fikiran orang ramai serta mengambil kesempatan mendapatkan emas, meskipun dari lautan darah dan air mata. Pengorbanan adalah perlu, kerana setiap yang bernyawa di kalangan Yahudi berharga 1,000 orang bukan Yahudi.

Protokol 3 : Yahudi akan menjadikan negara bukan Yahudi, sebagai gelanggang pertelagahan manusia yang boleh membawa huru-hara dan seterusnya kemerosotan ekonomi. Yahudi akan berlagak sebagai penyelamat dengan mempelawa memasuki PASUKAN KITA iaitu sosialis, komunis dan lain-lain yang dapat memberi ruang kepada Yahudi untuk menguasai bangsa bukan Yahudi. Dalam alam fikiran Yahudi wajib ditanam perasaan bahawa semua haiwan (bangsa bukan Yahudi) tidur nyenyak apabila kenyang dengan darah. Ketika itu senanglah bagi Yahudi memperhambakan mereka.

Protokol 4 : Bangsa Yahudi mestilah menghapuskan segala bentuk kepercayaan agama serta mengikis dari hati orang bukan Yahudi prinsip ketuhanan dan menggantikannya dengan perkiraan ilmu hisab serta lain-lain keperluan kebendaan. Fikiran orang bukan Yahudi mestilah dialih ke arah memikirkan soal perdagangan dan perusahaan supaya mereka tidak ada masa untuk memikirkan musuh-musuh mereka. Akhirnya seluruh kepentingan akan jatuh ke tangan Yahudi.

Protokol 5 : Kalau muncul orang-orang yang bijaksana dari kalangan bukan Yahudi, mereka tidak akan dapat mengatasi bangsa Yahudi. Ilmu sains, politik dan ekonomi rekaan orang Yahudi yang bijak memberi taraf yang tinggi kepada modal. Untuk menjamin public opinion kepada Yahudi, bangsa Yahudi mestilah membingungkan mereka dengan memberikan pelbagai pendapat yang saling bertentangan. Akhirnya mereka mengambil keputusan tidak mencampuri urusan politik kerana politik hanya difahami oleh orang-orang yang memimpin rakyat sahaja. Inilah rahsia yang pertama.

Protokol 6 : Untuk memusnahkan perusahaan bangsa bukan Yahudi, ialah dengan cara merosakkan sumber pengeluaran dengan memupuk tabiat berbuat kejahatan dan meminum minuman keras di kalangan pekerja, serta mengambil langkah menghapuskan orang-orang terpelajar di kalangan bangsa bukan Yahudi. Semua bangsa yang bukan Yahudi mesti dipatuhkan menduduki martabat kaum buruh yang melarat.

Protokol 7 : Orang-orang Yahudi wajib menaburkan fitnah supaya timbul kekacauan, pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia. Bila timbul penentangan terhadap bangsa Yahudi, maka wajiblah orang-orang Yahudi menyambutnya dengan peperangan secara total di seluruh dunia .

Protokol 8 : Pemerintah Yahudi akan dikelilingi oleh segolongan ahli-ahli bank, jutawan dan usahawan.

Protokol 9 : Yahudi akan mendirikan KERAJAAN DIKTATOR dengan membuat dan melaksanakan undang-undang yang tegas, iaitu undang-undang yang akan membunuh tanpa pengampunan. Yahudi akan merosakkan moral pemuda-pemuda bukan Yahudi dengan menanamkan teori-teori palsu dan ilmu-ilmu yang batil.

Protokol 10 : Yahudi akan membawa masuk racun liberalisme ke dalam negara-negara bukan Yahudi supaya menggugat kestabilan politik. Pilihanraya diatur supaya boleh memberi kemenangan kepada pemimpin-pemimpin yang dapat bertugas sebagai agen Yahudi dalam melaksanakan rancangan-rancangan Yahudi.

Protokol 11 : Bangsa Yahudi menyifatkan diri mereka sebagai SERIGALA dan bangsa lain sebagai KAMBING. Bagi mereka, Yahudi merupakan bangsa yang terpilih dan mereka bercerai-berai di atas muka bumi ini sebagai satu rahmat. Cerai-berai yang nampak sebagai satu kelemahan, tetapi mencerminkan kekuatan yang dapat membawa bangsa itu ke pintu kekuasaan di seluruh dunia.

Protokol 12 : Yahudi akan mengubah pengertian tentang KEBEBASAN atau KEMERDEKAAN dengan mentafsirkan istilah itu sebagai mengamalkan apa-apa yang diperkenalkan atau diberikan oleh undang-undang. Kalau bangsa bukan Yahudi diberi permit menerbitkan 10 akhbar atau majalah, maka bangsa Yahudi mesti menerbitkan 30 akhbar atau majalah. Ia penting supaya menjadi alat untuk mengubah fikiran rakyat.

Protokol 13 : Untuk melengkapi usaha-usaha memonopoli dan mempercepatkan proses keruntuhan kaum industrialis dari kalangan bukan Yahudi, disamping terus mendorong adanya spekulasi itu, maka bangsa Yahudi menyebarkan projek-projek kemewahan, badan pertunjukan di kalangan bukan Yahudi kerana semuanya ini akan menelan kekayaan mereka. Untuk mengalihkan perhatian orang-orang bukan Yahudi dari memikirkan persoalan politik, maka agen-agen Yahudi hendaklah membawa mereka kepada kegiatan-kegiatan hiburan, sukan, pesta-pesta, pertandingan-pertandingan kesenian, kebudayaan dan lain-lain lagi.

Protokol 14 : Ahli2 falsafah mestilah membincangkan kekurangan-kekurangan serta mendedahkan keburukan agama-agama lain. Para penulis Yahudi harus menonjolkan tulisan-tulisan pornografi (lucah) iaitu mengadakan sastera yang tidak bermakna, kotor dan keji.

Protokol 15 : Bila mendapat kekuasaan, bangsa Yahudi akan membunuh tanpa belas-kasihan terhadap setiap orang yang menentangnya. Setiap pertubuhan yang merancang untuk menentangnya mestilah dibubarkan dan ahli-ahlinya dibuang negeri. Oleh itu mesti didirikan sebanyak-banyaknya FREMASONIC LODGE iaitu tempat-tempat pertemuan rahsia orang-orang Yahudi.

Protokol 16 : Yahudi akan membangunkan universiti mengikut rancangan yang tersusun. Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membina para pemuda supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi). Bagaimanapun, ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik tidak diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana kebolehan mereka.

Protokol 17 : Yahudi meletakkan kehakiman dalam bidang yang sempit dan terhad. Bidang guaman akan melahirkan orang-orang yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Ia mempunyai tabiat untuk mencapai kemenangan bagi orang yang dibelanya, walaupun terpaksa menghancurkan semangat keadilan dan mengorbankan kebajikan masyarakat.

Protokol 18 : The King of Jew akan dikawal oleh pengawal-pengawal rahsia, kerana orang-orang Yahudi tidak akan membuka pintu kepada kemungkinan adanya kegiatan-kegiatan untuk menentang Yahudi.

Protokol 19 : Bangsa Yahudi akan membicarakan orang-orang yang melakukan kesalahan politik sama seperti orang yang membunuh dan lain-lain kesalahan yang hina. Orang ramai akan memandang kesalahan-kesalahan politik itu sebagai kesalahan yang hina dan berasa benci kepada mereka yang melakukannya.

Protokol 20 : Bank Yahudi Antarabangsa akan memberi pinjaman kepada bangsa yang bukan Yahudi dengan kadar bunga yang tinggi. Pinjaman yang sedemikian merupakan lintah yang melekat pada badan. Bank Yahudi akan membiarkan lebih banyak lintah yang melekat hingga akhirnya mereka mati kerana kehilangan darah yang terlalu banyak. Ekonomi akan lumpuh bila hutang melekat.

Protokol 21 : Yahudi menggantikan pasaran wang institusi hutang kerajaan di mana tujuannya untuk meletakkan nilai perusahaan mengikut pendapatan kerajaan. Institusi ini akan dapat menawarkan kepada pasaran 500 sijil pinjaman perusahaan dalam sehari atau memberi sebanyak itu juga. Dengan cara inilah perusahaan akan bergantung kepada Yahudi.

Protokol 22 : Untuk mencapai tujuan yang baik, kadang-kadang kekerasan terpaksa digunakan. Kekuasaan bagi Yahudi kerana BERKUASA PENUH dalam rangka meletakkan dunia di bawah pemerintahannya. Di tangan Yahudilah terletak pusat kekuasaan yang paling besar.

Protokol 23 : Orang Yahudi wajib melatih seluruh umat manusia dalam meninggikan rasa segan dan malu agar mereka terbiasa dengan sifat patuh dan setia iaitu setia pada Yahudi.

Protokol 24 : Kerajaan tidak boleh diserahkan kepada mereka yang tidak tahu selok-belok pemerintahan. Hanya mereka yang boleh menunjukkan sifat keras, kejam dan boleh memerintah dengan tegas akan menerima teraju kerajaan daripada pemimpin-pemimpin Yahudi.

Saturday, June 7, 2008

There goes my money.

I flipped open the newspaper the other day, and read a whole she-bang about...oil prices.

ARGHH. *Screams in anguish!*

I will not even mention about the price hike digits. I'm only a student, owning a Kelisa. As my father used to say, "This car saves oil". Well, I don't know how it's going to be a savvy car with this kind of oil price fluctuation. This means, I will do a whole lot of walking, more than I have done before. It also means, more public transport back and forth around KL.

Public transport? *chuckles*

What is the problem with our Malaysian attitude that instead of walking around on two God-given legs and using the all ready public transport, we use , cars. Don't blame us. It's the Governments lack of attention in detailed city planning.Why isn't our public transport as good as Curitiba, Brazil. Stop blamming the heat, please.

DBKL is currently promoting the KL draf 2008 campaign, pleading people to come and give in their thought to help make KL a better place. I have given my opinion to them. I do not know if they would really take it into consideration or is it just another political drama to woo in people, showing as if they really care. Is this really how our country is? Rich people reaping of the countrymen not so wealthy wealth? It is such a disappointment. I feel like overthrowing the government. I don't think I have to mention any names here to as who is benefiting from all this

I came across a blog of a photographer, with this very interesting quotation;

"Bila berkenaan ngan kebebasan akhbar, kekebasan bersuara, keadilan politik sume bandingkan kita ngan Amerika dan negara maju lain..tapi bila bab minyak taknak plak tiru mereka..nak jugak subsidi cam dunia ketiga!! mereka sume tak pernah ada subsidi even merekapun ada yg keluarkan minyak.."

It makes me think, is this true? Is there really any positivity to this rising oil price. I do not know what my father have to say about this. He remains the same after every oil price hike, year after year. Maybe it's the fact that his bank account does not run out of money. Me on the other hand, trying to be an independent daughter, decided to start my own effort to have an additional income.

Maybe there is hikmah behind all this crazy situation now. People will be more worried, and used the public transport more, thus less cars used around UIAM campus. People in the city will used the public transport more despite the heat, to save money for other things. I do not understand about the July 2008 substitute for oil. I haven't got a clear picture.

What I know is that, we are all in this together, surviving Globalization.

P.S: Tolong lah improve kan public transport and city planning.

Friday, June 6, 2008

Petisyen

Asalamualaikum.

Petisyen Paklah letak jawatan secara online:

http://www.petitiononline.com/PakLah/petition.html

dikirim oleh kawan saya pagi tadi.

Adakah ini susulan dari kenaikan harga minyak?

Maksudnya?

MAHATHIR bermakna "Must always hit Abdullah till he is removed". Mengikut orang Thai, Maha-thir bermakna "The great erection", bermaksud seorang pembina yang hebat.

PAKLAH pula bermakna "Perjuangan Anak Keluarga Lebih Afdal Hukumnya".

Thursday, June 5, 2008

PESANAN ABDULLAH FAHIM

Aagh! Harga minyak naik lagi? Baru baca akhbar pagi tadi yang menyatakan struktur baru subsidi minyak akan dilaksanakan Ogos nanti. Tup-tup, muka Pak Lah muncul di kaca TV petang tadi dan dan dengan wajah yang tenang dia umumkan kenaikan harga minyak.

Sangkaku bahawa suatu struktur subsidi yang mesra rakyat akan dilaksanakan. Lebih-lebih lagi setelah keputusan PRU-12 yang lalu. Sangkaanku jauh meleset! Kenaikan harga petrol sampai RM 0.78 iaitu dari harga RM 1.92 ke RM 2.70 liter. Kenaikannya sampai 41%. Kenaikan harga diesel lagi tinggi sampai 63.3% dari harga RM 1.58 se liter menjadi RM2.58 se liter.

Terfikir dibenakku, dulu isi minyak RM 20.00 untuk kereta Proton Iswara 1.3 milikku dapatlah aku 10.4 liter.Bolehlah tahan sampai 2 hari setengah kalau tidak berjalan jauh. Sekarang isi RM 20.00 hanya dapat 7.4 liter sahaja. Rasanya tahan sehari setengah aje!

Pak Lah juga mengumumkan bahawa ada pemberian rebet kepada pemilik kenderaan macam aku ini. Bagi pemilik kenderaan persendirian, berkapasiti enjin sehingga 2000cc serta 'trak pick-up' dan jip berkapasiti enjin sehingga 2500cc, bayaran tunai sebanyak RM625 setahun bagi setiap kenderaan, akan diberikan. Bagi pemilik motosikal persendirian, berkapasiti enjin sehingga 250cc, bayaran tunai RM150 setahun.Bayaran tunai diberi apabila pemilik kenderaan dan motosikal membayar atau memperbaharui lesen kenderaan bermotor.Bayaran ini meliputi kenderaan dengan cukai jalan yang berkuatkuasa 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009. Bayaran ini ditunai dalam bentuk kiriman wang (money order) di pejabat Pos di seluruh negara mulai 1 Julai 2008.

Kata Pak Lah lagi melalui penstrukturan semula subsidi bagi semua bahan api tersebut, kerajaan dijangka menjimatkan RM13.7 bilion. Perdana menteri berharap orang ramai tidak akan mengadakan demonstrasi membantah kenaikan harga tersebut.

Terfikir juga aku harga barang-barang akan melonjak sebab si Ah Seng yang bekalkan barang-barang kepada kedai-kedai runcit disekitar kampong aku mesti tambahkan kos pengangkutan pada harga barang yang dihantar. Lagipun kalau bukan musim perayaan cuma beberapa item barangan sahaja yang dikawal harganya. Ah Seng mesti kata “Saya mana ada dapat Fleet Card, ma. Isi minyak lori, harga biasa jugak, ma”.

Walau apa pun aku nak sangat percaya bahawa Pak Lah telah pun membuat yang terbaik walaupun aku tahu keras kesannya kepada rakyat. Yalah harga pasaran minyak dunia meletup sampai 130 USD setong, mana nak dapat tahan dengan struktur subsidi dahulu.

Tapi……bila sahabat aku, seorang peguam korporat melayu, ketika sedang menjamah hidangan makan malam setelah majlis tahlil yang aku hadiri malam tadi, membangkitkan apa yang telah terjadi dengan RM 4 billion yang kononnya dijimatkan ketika kenaikan minyak tahun 2006 dulu dan kenapa bayaran tunai dibuat melalui Pos Malaysia dan tidak dengan cara yang lain, aku menjadi amat sedih dan kecewa……

Sahabat aku tu bentangkan satu persatu…..

Pada bulan Mac 2006, The Malay Mail melaporkan Keretapi Tanah Melayu telah memberi kontrak selama 5 tahun yang bernilai RM50juta kepada Kumpulan Scomi untuk menyelenggara dan membaikpulih sejumlah 1000 unit koc untuk KTM.

Juga dalam bulan Mac 2006, Business Times melaporkan kumpulan Scomi mengemukakan bidaan untuk kontrak bernilai RM120 juta untuk membuat 400 unit badan bas untuk Syarikat Prasarana Negara Berhad.

Kemudian,dalam bulan April 2006, The Edge melaporkan syarikat Scomi Engineering telah mengambilalih 51% saham dalam M Trans Transportation System Sdn Bhd (MTSSB) dengan nilai RM 30juta untuk menjadi syarikat utama dalam perniagaan pengangkutan di kawasan bandar. Dengan pengambilalihan itu Scomi Engineering juga menguasai M Trans Bus Sdn Bhd dan M Trans Technology Bhd yang mempunyai perniagaan dalam system dan teknologi monorail. Ini sememangnya memfokuskan kepada projek Monorail di Pulau Pinang.

Jelas, penjimatan RM 4 billion apabila subsidi minyak dikurangkan seperti sebelum ini yang bertujuan untuk digunakan bagi mempertingkatkan system pengangkutan negara sebenarnya hanya menguntungkan satu pihak sahaja.Kumpulan Scomi yang mana
Kamaluddin Badawi adalah antara pemiliknya.

Dulu, penjimatan RM 4 bilion Kumpulan Scomi yang untung. Tidak mustahil kini dengan anggaran penjimatan sebanyak RM 13.5 billion dari struktur subsidi baru, Kumpulan Scomi akan membuat keuntungan berlipat kali ganda!

Dan sahabatku bercerita lagi mengenai bayaran tunai melalui Kiriman Wang (Money Order) Pos Malaysia. Setiap kali ada bayaran Pos Malaysia dapat dalal (komisyen). Kalaulah komisyennya RM 1.00 setiap RM 620 (angka konvensional) bagi pembayaran kepada 16 juta pemilik kereta, Pos Malaysia dapat RM16 juta. Aku kata kepada sahabat aku, "Baguslah! Kan Pos Malaysia milik Kerajaan!”. Sahabatku bertanya semula, siapa yang miliki Pos Malaysia?

Menurut Laporan Tahunan Pos Malaysia 2004, Avenue Capital Resources memegang sebanyak 16.5 % saham Pos Malaysia Bhd iaitu antara pemegang saham terbesar selepas Khazanah dan baru-baru ini penggabungan antara ECM Libra dan Avenue telahpun diluluskan. Apa? ECM Libra? Mengapa mesti ada orang nama Kalimullah dan pengaruh Khairy Jamaluddin dalam hal perstrukturan subsidi minyak ini?

Di benakku tergambar, disebalik kesusahan rakyat dalam mengharungi cabaran kenaikan harga minyak dan harga barang untuk meneruskan hidup, rupa-rupanya ada pihak yang bakal mengaut keuntungan berjuta-juta ringgit. Dalam kemurungan dan kesugulan rakyat serta dengan hati yang berat menerima pengumuman Pak Lah tersebut, rupa-rupanya ada yang bertepuk sorak gembira menggambarkan keuntungan yang bakal diterima.

Tatkala fikiranku menjadi celaru, seorang tua yang duduk dari tadi di sebelahku bersuara “Pak Cik ingat lagi cerita Tun Sardon Jubir bertemu Abdullah Fahim (Datuk kepada Pak Lah) bersama Hj Ahmad Badawi ( Ayah kepada Pak Lah) pada tahun 1955 untuk mendapat nasihat tentang tarikh kemerdekaan”.

“Kenapa Pak Cik?” Tanyaku, dengan rasa hairan dan menyangka Pak Cik tu “out of context”.

“Walaupun manifesto Perikatan merancang untuk mendapat merdeka pada tahun 1959 namun Abdullah Fahim menasihatkan agar dipercepatkan. Kalau kita merdeka tahun 1959 dan jadi peristiwa 13 Mei 1969 kita mungkin dijajah semula oleh Brittish”, katanya mengingatkan syarat persetujuan Pemberian Kemerdekaan oleh Brittish bahawa tiada pergaduhan antara kaum dalam tempoh 10 tahun selepas merdeka.

“Ada lagi yang dinasihatkannya”, kata orang tua tersebut.

“Apa dia,Pak Cik?” tanyaku lagi inginkan kepastian.

Abdullah Fahim berkata, "Ingat, setelah merdeka dan orang Melayu memerintah, janganlah ada pemimpin Melayu yang mengaut keuntungan dan kekayaan di belakang rakyat. Kalau orang Melayu yang beragama Islam ini mengkhianati bangsa, negara dan agama, Allah akan gantikan bangsa lain menjaga tanah air kita

"Kini, barulah Pak Cik faham. Nasihat itu bukan ditujukan kepada Tun Sardon Jubir tetapi sebenarnya adalah untuk anak dan keturunannya”, kata Pak Cik itu sambil merenung jauh.

Dalam kerungsingan itu aku menjadi sedih. Sedih kalau pesanan Abdullah Fahim itu menjadi kenyataan…..

Minyak oh Minyak

Perjalanan dari KL ke Seremban yang sepatutnya mengambil masa 40 minit telah bertukar menjadi hampir 3 jam. Lenguh kaki tak payah nak cakaplah. Ni semua pasal orang berebut2 nak isi minyak, macamlah esok mereka akan mati dan tak sempat lagi nak isi minyak. Ataupun macamlah minyak yang diisi masa tu boleh tahan selama setahun. Berbondong2lah kenderaan memenuhi stesen minyak. Siap bawak tong untuk stok simpanan minyak lagi tu. Di mana2 pun jalan penuh sesak. Dah tu bila dah isi minyak, terperangkap pula dalam jem. Akhirnya sampai rumah sama je kuantiti minyak yang diisi dengan kuantiti minyak dalam tangki masa nak keluar rumah sebelumnya. Alangkah kasihannya kepada mereka yang ada kecemasan dan perlu tiba ke destinasi dengan segera, tetapi terperangkap dalam kesesakan jalanraya malam ni. Bayangkan jika mangsa kemalangan tidak dapat dihantar dengan segera dan mati dalam ambulans, ibu2 yang nak bersalin pun terpaksa bersalin dalam kereta dan mereka yang sakit nak terkucil pun terpaksa menahan sehabis daya. Inilah contoh bagaimana prihatinnya rakyat Malaysia akan kepentingan diri mereka sendiri.

Aku tidak berapa percaya dengan alasan2 kurangnya bekalan minyak dunia. Aku sentiasa percaya bahawa kenaikan harga minyak global ini adalah permainan koporat. Apabila pendapatan harian/bulanan mereka merosot, maka mereka akan mencari jalan bagaimana untuk mengekalkan sekurang2nya pendapatan sedia ada, kalaupun tak bertambah. Caranya ialah dengan memastikan beban itu ditanggung oleh pengguna. Maka aku berpendapat sekarang sudah sampai masanya untuk kita menggunakan sepenuhnya kuasa pengguna.

Walaupun OPEC terdiri daripada negara2 Islam, tetapi dibelakangnya adalah tokoh2 korporat Yahudi yang banyak menguasai syarikat2 minyak di seluruh dunia. Mereka memiliki syarikat2 besar sama ada syarikat carigali minyak, pengedar minyak, kapal2 pengangkut minyak sehinggalah kepada syarikat penjual minyak seperti Exon Mobil, Shell, BP, dan sebagainya. Jadi bagaimanakah kita nak menjatuhkan geng keparat yang menentukan harga minyak di pasaran dunia ini?

Aku ingin memberi pandangan bagaimana kita boleh memberi tekanan kepada geng keparat ni. Cadangan aku ialah kita kena mula mengisi minyak dengan syarikat2 kecil seperti Petronas dan BHP misalannya. Apabila semua orang hanya mengisi minyak di syarikat2 kecil ini, maka sudah tentu pendapatan syarikat2 minyak kecil ini akan meningkat dan pendapatan syarikat2 besar seperti Mobil dan Shell akan merosot. Secara tidak langsung ia akan memberi tekanan kepada syarikat2 besar ini. Ini sudah tentu akan menimbulkan rasa panik dikalangan korporat mereka dan sudah tentu mereka akan cuba untuk kembali menyaingi syarikat2 kecil ini. Caranya ialah, mereka akan mula mempertimbangkan untuk menurunkan harga minyak global dan seterusnya harga minyak di kebanyakan negara. Tekanan daripada pengguna sudah pasti akan memberikan impak yang besar.

Cara kedua ialah mungkin kita boleh buat kecoh sepertimana yang pernah dilakukan oleh Korea Utara pada masa lalu. Pernah satu ketika apabila Korea Utara ditekan oleh Israel dan USA berkenaan senjata nuklear, Korea Utara telah berkempen agar semua negara membeli minyak menggunakan matawang EURO dan bukannya bersandar pada US Dolar. Rentetan daripada itu, Israel dan USA terpaksa mendiamkan diri berkenaan isu senjata nuklear Korea Utara. Maka harga minyak dunia pada masa itu menjadi agak stabil. Tetapi agak malang apabila negara2 lain tidak berani mengikut jejak langkah Korea Utara untuk berkempen seperti itu. Mungkin kita boleh berkempen agar negara2 dunia membeli minyak menggunakan matawang Yen; ataupun kita kena mula memikirkan semula penggunaan wang dinar bagi tujuan perdagangan antara negara2 Islam seperti yang pernah disarankan oleh Che Det sedikit masa dahulu.

Seterusnya kita juga perlu memikirkan kaedah untuk menjalinkan kerjasama yang lebih mantap dengan negara pengeluar minyak seperti Venezuella dan Iran kerana kedua2 negara ni dibenci oleh Israel dan Amerika. Lagipun Venezuella tidak menjual minyak mengikut pasaran dunia. Mungkin kita boleh buat tukaran dagangan antara sawit dan minyak mentah dengan mereka. Atau kita boleh membuat pemindahan teknologi dengan negara mereka seperti yang dilakukan negara Cuba yang menghantar pakar2 perubatan mereka ke Venezuella dan Cuba memperoleh timbal balas pulangan minyak dari Venezuella. Ataupun sudah sampai masanya kita membina lebih banyak loji penapis minyak kita sendiri dan tidak perlu lagi mengimport minyak yang banyak untuk kegunaan dalam negara. Cadangan Ku Li bahawa Malaysia perlu dijadikan Hub Penapis Minyak Asia Tenggara mungkin boleh diberi perhatian.

Tapi aku juga tertanya2 apa sudah jadi dengan cadangan Shahrir Samad yang akan menumpukan subsidi kepada jenis minyak yang menjadi keperluan banyak pengguna. Apa jadi dengan cadangan subsidi jenis minyak seperti RON 92, RON 95 dan RON 97? Tindakan kerajaan kini yang menaikkan harga minyak secara pukul rata amatlah membebankan. Mungkin subsidi kepada jenis2 minyak RON tertentu seperti yang dicadangkan sebelum ini perlu dijadikan pilihan kepada rakyat. Maka rakyat ada pilihan sama ada nak pakai minyak power tanpa subsidi dan dibayar dengan harga mahal, ataupun guna minyak biasa yang disubsidi dengan harga yang kurang. Aku rasa cadangan Shahrir Samad sebelum ini perlu dinilai semula agar tidak menjejaskan rakyat. Kita tidak perlu terikut2 dengan kaedah yang digunakan oleh negara2 lain. Bukankah pemimpin kita selalu berkata bahawa kita mentadbir negara mengikut acuan kita sendiri? Sepertimana kita menentang arus dunia semasa krisis ekonomi 1997 dimana kita telahpun membuktikan teori kita berjaya.

Mungkin ada yang merasakan cadangan aku agak mustahil untuk dilakukan. Bagi aku setiap perkara yang besar sentiasa dimulai dengan langkah yang kecil. Jika kita menjadi peneraju dan menjadi contoh, tidak mustahil negara2 lain akan mengikut jejak langkah kita. Apa yang penting mulai saat ini rakyat Malaysia kena patriotik dan hanya mengisi minyak di Petronas sahaja. Tidak mustahil jika pendapatan syarikat minyak tempatan meningkat, maka kerajaan akan mempertimbangkan subsidi yang lebih kepada rakyat.

Mungkin commentators ada cadangan lain yang mungkin kita boleh kongsi bersama di sini. Namun apa yang pasti, kepimpinan utama Malaysia hari ini perlu ditukar kerana sudah terlalu banyak menyusahkan rakyat. Wahai ahli2 UMNO, janganlah jadi orang yang 'palui'.

Note: “Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it’s the only thing that ever has.” ~ Margaret Mead ~

Wednesday, June 4, 2008

Pak Lah...

Beberapa hari lalu aku bersarapan dengan beberapa orang rakan yang merupakan orang-orang lama dalam UMNO, malahan ada yang dah keluar dari UMNO mengikut jejak Tun Mahathir. Memandangkan pemilihan di peringkat cawangan akan berlangsung dalam bulan Julai, aku pun mengambil kesempatan ini untuk bertanyakan soalan-soalan tentang apa sebab dan relevannya mereka keluar daripada Umno semasa Umno kini agak tenat. Antara lain mereka tidak berpuashati dengan kepimpinan Pak Lah yang dianggap :

1- Lembik dan mudah tunduk pada tekanan.
2-Terlalu terbuka yang menyebabkan beliau tidak begitu dihormati oleh pemimpin pembangkang.
3-Terlalu mengikut telunjuk kakitangan kerajaan seolah-olah melupakan pada golongan bawahan.
4-Pemilihan Zaid Ibrahim,Dr. Mashitah, Amir Sham dan Mohamad bin Mohamad Taib adalah antara individu yang dilantik sebagai Menteri dan Timbalan Menteri tetapi dikatakan tidak mewakili suara rakyat mahupun Umno itu sendiri kerana tidak bertanding dalam pilihanraya yang lepas.

Selain dari itu mereka turut menyentuh tentang senario pemilihan di peringkat cawangan dan bahagian.Antara isu-isu yang disentuh ialah:


Di peringkat cawangan:
1- Pemimpin yang ada telah terlalu lama berkuasa (tua) serta kurang berpengetahuan tentang perkembangan semasa dan kalau ada pun cuma segelintir sahaja.
2-Mencantas pemimpin-pemimpin muda yang lebih berkelayakan, bertenaga dan berkaliber.
3-Pemimpin tua tidak mahu berundur dan memberi peluang kepada orang yang lebih muda.
4-Berpuak-puak.
5-Penentuan calon-calon ke bahagian mestilah yang direstui oleh ketua bahagian yang mana calon-calon yang dilihat agak agresif, bijak dan berpendidikan dicantas pada peringkat awal lagi dan kebiasaannya yang tinggal hanya pak angguk sahaja.
6-Sikap takut melawan arus, membuat teguran terbuka terhadap ketua akan terus berlaku dan ini dapat dilihat bukan sahaja di peringkat cawangan, bahagian malahan sehinggakan ke peringkat MKT Umno sendiri yang hanya mahir mengampu dan membodek.

Senario ini juga berlaku di peringkat bahagian sehinggakan ada ketua-ketua bahagian telah memegang tampuk kepimpinan terlalu lama sehingga 10-20 tahun. Mereka ini tidak mahu berundur kerana beranggapan mereka masih lagi relevan dan khidmat mereka masih lagi diperlukan.

Apakah senario seperti ini perlu dikekalkan lagi oleh UMNO? Seandainya keadaan ini masih berterusan maka ianya akan mengundang perkara-perkara berikut:

1-Pemimpin hanya tahu mengampu dan membodek.
2-Pemimpin hanya tahu bercakap tetapi tidak tahu bertindak.
3-Pemimpin yang berpendidikan tidak mustahil akan menyertai pakatan pembangkang.

Selain dari itu mereka juga turut menyatakan langkah-langkah yang perlu diambil oleh UMNO demi memastikan Umno terus relevan pada hari ini iaitu:


1-Ahli-ahli Umno tidak perlu terlalu takut untuk memberi kritikan kerana kritikan dibuat bukan untuk menjahanamkan UMNO tetapi untuk kebaikan Umno itu sendiri.
2-Ahli-ahli UMNO perlu mengenepikan pemimpin-pemimpin yang bacul untuk memperjuangkan keistimewaan orang Melayu dan agama Islam contohnya di dalam kes Hindraf, Raja-Raja Melayu dan sebagainya.

Adakah pemilihan di peringkat cawangan, bahagian dan kemuncaknya Majlis Tertinggi Umno akan dapat merubah senario pada hari ini? Atau apakah senario ini akan berterusan? Lu fikirlah sendiri.....

Tuesday, June 3, 2008

Agenda Asing - Part IV

Aku ingin memetik kata2 yang pernah diucapkan oleh seorang lelaki pada masa lalu. Mungkin ada yang pernah membacanya, tapi sudah melupakannya. Dia berkata;

"Mahathir learns a lot, he reasons a lot. He even changes his position. I don’t see how much more democratic one can be. But he has to be firm. He is tough, I agree, but we require firm and tough leaders".

Lelaki yang menuturkan ayat di atas bernama Anwar bin Ibrahim. Persoalannya, adakah kata2nya pada masa itu kekal menjadi pandangannya pada masa kini, sepertimana kekalnya prinsip insan yang diperkatakannya? Ada yang berkata pada aku bahawa apa perlunya setelah kita mencapai kemerdekaan dan bebas daripada penjajah; kita perlu memikirkan bahawa kita akan dijajah semula? Kalau kita tidak akan dijajah semula, maka apa perlunya kita bersifat patriotik?

Ingin aku memperingatkan kita semua bahawa budaya setiap bangsa2 di dunia ini adalah berlainan. Mereka tidak seperti Melayu yang mudah bertoleransi, sering berbaik sangka pada bangsa lain dan bersifat penyayang. Sejarah merupakan satu kuliah yang besar. Mereka yang tidak belajar daripada sejarah akan bertindak mengulangi sejarah berkenaan. Sejarah bangsa Yahudi adalah menganggap bangsa mereka sebagai bangsa teragung di dunia. Cacatan sejarah menunjukkan bahawa bangsa Yahudi suka menindas bangsa lain. Begitu juga dengan bangsa2 Barat merupakan bangsa2 yang tidak berhenti2 berperang. Contohnya British, Denish, Swedish, Belanda, Portugis, Spanish, Perancis, Italy, German dan banyak lagi bangsa2 Eropah. Sebab tu wujud ungkapan2 seperti "The Europeans are the most war like people in the world" dan "Veni, Vedi, Vici" (ku datang, ku lihat, ku tawan).

Inilah orang2 Barat dan Yahudi. They are still thinking about how to dominate the world. Strategi penjajahan barat kini tidak semestinya melalui kekuatan ketenteraan semata-mata. Jadi janganlah kita fikir bahawa mereka tidak ada hasrat dan niat untuk menjajah kita semula. Soalnya bagaimana mereka ingin menjajah kita? Adakah mereka akan menyerang ekonomi sesebuah negara agar akur dengan telunjuk mereka seperti yang berlaku pada Malaysia dan negara2 lain pada 1997/98? Ramai rakyat kita menjadi miskin? Ramai yang menganggur? Ramai orang2 cina mati bunuh diri? Peniaga2 cina melarikan RM200 billion wang ke luar negara untuk mengelakkan bankrap? Menteri Kewangan bodoh mana yang membenarkan peniaga cina membawa wang negara keluar pada masa itu? Banyak perniagaan Melayu berkubur? Bank2 terpaksa digabungkan? Ramai hilang pekerjaan dan pendapatan? Harga barang naik dan inflasi meningkat?

Benarkah ada cubaan untuk mendorong Malaysia meminjam daripada IMF melalui Pengerusi Pembangunan IMF Asia Pasifik pada masa itu? Siapakah Pengerusi Pembangunan IMF Asia Pasifik pada masa itu? Kenapa banyak negara masih berhutang dengan IMF hingga kini akibat krisis ekonomi 1997/98? Mengapa Argentina yang pernah menjadi negara ke-8 terkaya di dunia kini menjadi miskin? Tiadakah yang sedar bahawa Argentina kini tidak mempunyai apa2 kecuali kuasa politik? Tiadakah yang mengambil ikhtibar bahawa syarikat penerbangan, bank2, telekom dan pelbagai syarikat milik kerajaan Argentina sudah dimiliki bangsa asing? Adakah kita juga tidak sedar apa yang sudah berlaku pada Indonesia? Juga nasib yang menimpa negara2 Islam lain?

Adakah serangan ekonomi ini adalah untuk menaikkan boneka mereka memerintah Malaysia? Sepertimana akurnya pemimpin2 jiran iaitu Singapura, Filipina, Thailand serta Indonesia kepada Amerika dan Yahudi? Mungkinkah krisis kenaikan harga minyak kini merupakan sesuatu yang dirancang? Menjadikan keadaan ekonomi dunia tidak stabil melalui krisis kenaikan harga barang dan makanan? Adakah tekanan ekonomi kepada negara2 membangun seperti Malaysia ketika ini merupakan percaturan kuasa2 besar dunia agar kita tunduk kepada mereka? Apa tindakan kita? Berpecah belah sesama bangsa? Atau menangani masalah ini secara bersama sebagai rakyat Malaysia? Artikel Agenda Asing akan datang lebih paneh.

Suspicion is one of the best defences.

p/s: "Itu saja ke?", ujar tokoh wartawan negara Tan Sri A. Samad Ismail dengan nada sinis apabila beliau ditanya oleh wartawan, berkenaan salahlaku Anwar pada 1998. Banyak lagi ke salahlaku Anwar tu Tan Sri?

Monday, June 2, 2008

45% BIASISWA?????

Dalam perjalanan ke Melaka terdengar berita di radio Era berkaitan pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri tentang pengumuman kenaikan pemberian biasiswa JPA kepada bukan Melayu dan bumiputra dari 10 % kepada 45%. Mungkin ini berita yang menggembirakan hati bagi yang akan menikmatinya, bagaimanapun sudah tentu akan mengecewakan dan meluluhkan hati bagi yang mereka yang kian terhakis haknya. Terdetik dihati ini tatkala keistimewaan orang Melayu semakin diancam dengan pelbagai tuntutan oleh sebilangan mereka yang mencemburui perkara tersebut, ada pula Pak Menteri melayu yang kononnya memperjuangkan hak istimewa orang Melayu dan ketuanan Melayu itu sendiri dengan tanpa rasa bersalah mencanangkan penambahan peratusan pemberian biasiswa JPA kepada bukan bumiputra.

Teringat pula kata-kata sahabat saya, seorang peguam Melayu yang mengatakan bahawa pemberian biasiswa JPA adalah antara keistimewaan orang Melayu yang telah dijamin dibawah Perlembagaan Persekutuan :

1. Perkara 153 (2) perlembagaan persekutuan yang menyatakan : "Walau apapun yang terkandung dalam Perlembagaan ini,tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini adalah Yang DiPertuan Agong hendaklah menjalankan tugas-tugasnya dibawah Perlembagaan ini dan di bawah undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara sebagaimana yang perlu untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputra mana-mana negeri-negeri Sabah dan Sarawak dan juga untuk menentukan perezapan bagi orang Melayu dan bumiputra mana-mana Negeri-negeri Sabah dan Sarawak suatu kadar yang patut oleh Yang DiPertuan Agong mengenai jawatan dalam perkhidmatan awam dan mengenai biasiswa,bantuan dan lain-lain keistimewaan pelajaran atau latihan seumpamanya...".

Sebelum dari ini semua orang tahu, kadar 90% biasiswa JPA direzapkan untuk orang Bumiputra dan 10% untuk bukan Bumiputra dan menurut sahabat saya lagi untuk mengubahkan kadar ini bukan boleh sewenang-wenangnya kerana ia perlu buah fikiran dan persetujuan Majlis Raja-Raja.

2. Perkara 38 (5) Perlembagaan Persekutuan pula yang menyatakan: Majlis Raja-Raja hendaklah diminta fikirannya sebelum dibuat apa-apa perubahan tentang dasar mengenai tindakan pentadbiran dibawah perkara 153 tersebut.

Persoalan yang bermain dibenak fikiranku sekarang:

1. Adakah pengumuman tersebut telah dibawa ke majlis raja-raja untuk dirujuk dan diminta fikiran mereka sebelum perkara tersebut di umumkan?

2. Bagaimana mungkin seorang Menteri yang mewakili parti yang memperjuangkan ketuanan Melayu dan orang Melayu membuat keputusan yang membelakangkan Majlis raja-raja Melayu yang secara jelasnya merugikan orang Melayu itu sendiri dan menghakis hak istimewa mereka?

3. Bagaimana pulak boleh terfikir dek Presiden Majlis Belia Malaysia, Datuk Shamsul Anuar Nasarah, seorang Melayu, boleh menyambut baik langkah JPA menaikkan kuota biasiswa kepada bukan bumiputera. Tak terfikir ke dia orang Melayu akan kehilangan dan kerugian akibat langkah ini?

4. Mengapa Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) yang sepatutnya memperjuangkan hak pelajar Melayu hanya diam membisu seribu bahasa tentang perkara ini? Adakah sebab GPMS kini dipimpin oleh seorang Mamak dan tidak lagi peka tentang hak orang Melayu dalam bidang pelajaran?

Kepada menteri tersebut dan pemimpin-pemimpin Melayu ini insaflah.... jangan kerana inginkan sokongan kita sanggup menggadai hak bangsa sendiri. Janganlah umpama kata orang tua-tua " kerana lonjak kopiah posok".

Ya Allah .... mengapa begini pemikiran pemimpin bangsaku .....

Sunday, June 1, 2008

Democracy or DemoNakKerusi?

Malaysia tends to present dozens of parties because there are hundreds who would like to become leaders. People who will vote become divided into dozens of factions, perhapas because of ideologies but more often because of race or religion or constituent states or because the potential leaders have the wherewithal to finance the setting up of a party.

Elections may not result in the best candidates winning. Bribery, thuggery, badmouthing, religious trickery, nepotism and numerous other unsavoury ways can bring victory to the candidates least suitable to lead a nation. On the other hand, the voters are not averse to using threats and demanding bribes either. They make ridiculous demand especially from the candidate on the government side. Their constituency or their village leaders or they themselves would demand for prestige or unnescessary projects. They demand for money to defray the cost of campaigning which too often goes into their own pockets. The party machinery may suddenly shut down in the middle of the campaign. Lots of time, money promises have to be made to get the machinery going again. Local leaders with influence or candidates who are not selected would threaten to withdraw the support of their personal followers. More money will be needed.

Losing one supporter must be replaced with two, one for not getting his vote and one for his vote being given to the opposition. It does not matter if personally the other candidate is totally unsuitable to lead, he would be supported to spite the candidate who failed to cater to the demands and threats by a few voters. It is not the majority who will wins. It is the cunning few who determine the victor in a closely contested fight. That is democracy.

Political campaigns never stop in Malaysia. It goes on from the announcement of the results of the current elections to the time when the campaign for the next elections begins. So the government and the government party must also campaign every day during the years in between elections. There is no end to political campaigns. It saps the energy and occupies the time of everyone, energy and time that should be spent on governing and developing the nation. When governments are weak, even good leaders cannot produce results. They are perpetually worried whether they would get support or not for whatever they are doing, whether they would be re-elected to finish their work. Weak government may be overthrown by street riots, strikes etc. The result is democratic anarchy. The people suffer from too much democracy.

Only a miracle leader can produce results in one term. It is impossible for a developing country to develop if every five years a new policy and plan is launched by a new leader to make a mark for himself. As a leader, knowing the routines and the procedures would take a year. It would take two years more to formulate and get parliamentary support for the policy, and the two years that are left are not even enough to launch the plan or policy, muss less to see results. Democracy in Malaysia is perhaps the best system to throw up good leaders but as has been pointed out, there is no guarantee that it will do that.

JUS

Tulisan ini merupakan sambungan kepada artikel saya yang terdahulu iaitu TANAH MELAYU MILIK SIAPA?


Dalam kupasan terdahulu, kita telah lihat betapa Tanah Melayu ini dijajah selama lebih 500 tahun oleh kuasa2 utama dunia. Apabila hasil timah mula dijumpai di Perak (terutamanya di Larut) pada kurun ke-18 dan 19, British semakin rakus mengaut sumber timah untuk dibawa pulang ke England yang pada ketika itu sedang dalam era revolusi industri.


Lombong2 timah di Perak pada awalnya diuruskan oleh pegawai kerajaan iaitu orang Melayu yang dikenali sebagai Long Jaafar. Namun disebabkan oleh permintaan yang terlalu tinggi, Long Jaafar telah membawa masuk orang2 Cina yang berada di Penang (yang telah dibawa masuk oleh British) untuk bekerja sebagai buruh galian.


Untuk rekod, kebanyakan orang Cina dibawa masuk oleh British ke STM selepas Perjanjian Nanking 1842. Pada ketika itu berlaku hura2 di tanah besar Cina yang menyebabkan rakyatnya menderita dan memaksa mereka keluar mencari perlindungan di bumi asing. Begitu juga orang2 India telah dibawa masuk oleh British untuk menjadi buruh2 dan pekerja2 am terutama di negeri2 Selat (SS). Kebanjiran mereka ke STM tidak lebih kecuali menjadi kuli2.


SECARA MUDAHNYA, PADA MASA ITU CINA DAN INDIA HANYALAH PENDATANG YANG MENCARI REZEKI DAN PERLINDUNGAN DI BUMI ASING, BERBANDING MELAYU YANG DI IKTIRAF OLEH BRITISH SEBAGAI TUAN TANAH TETAPI HAK MEREKA DIRAMPAS OLEH PENJAJAH BANGSAT.

British High Commissioner Sir Hugh Clifford, MENGAKUI IDEOLOGI PENJAJAHAN BRITISH KE ATAS STM apabila beliau mengingatkan pemimpin2 Inggeris bahawa "Everyone in this country [to] be mindful of the fact that this is a Malay country, and we British came here at the invitation of Their Highnesses the Malay Rulers, and it is our duty to help the Malays to rule their own country."


Selepas Perang Dunia ke-2, apabila British menggagaskan Malayan Union, dua impak utama ialah, menidakkan kuasa dan kedudukan raja2 Melayu sebagai ketua negeri dan memberi kerakyatan terbuka dan sama kepada semua penduduk STM termasuklah kepada pendatang Cina dan India dan membenarkan 'dual nationality' kepada Cina dan India. Asas kepada pemberian hak kewarganegaraan ini dikenali sebagai JUS SOLI.


JUS SOLI (bahasa Latin-dalam BI: right of the soil) merupakan hak kewarganegaraan yang diberikan kepada indidvidu berdasarkan tempat kelahiran. Secara mudahnya sesiapa sahaja yang dilahirkan di STM berhak menjadi warganegara yang sah tanpa mengira asal keturunan. Kesannya kepada penduduk asal iaitu Melayu ialah, mereka pada masa itu tidak mempunyai keistimewaan langsung sebagai Tuan Tanah. Segala hak perlu dikongsi samarata. Ekonomi, politik, kedudukan sosial…semuanya sama kerana semuanya adalah British Protectorates (BP).


Hari ini, JUS SOLI banyak dilaksanakan di negara2 membangun. Contoh terbaik ialah US di mana aplikasi prinsip ini dinyatakan secara jelas di dalam Perlembagaan US (pindaan 14). Malah prinsip ini telah pun menjadi prinsip penting yang digunakan oleh US seawal perlembagaan mereka dirangka. Walaubagaimanapun, aplikasi prinsip ini dikecualikan kepada individu yang dilahirkan di negara yang mana ibubapanya berkhidmat sebagai diplomat/konsulat/menjalankan misi/tugasan2 rasmi. Negara2 besar lain seperti UK, Australia dan Perancis juga mengamalkan prinsip JUS SOLI namun ia telah dipinda dengan meletakkan syarat2 tertentu. Amalan JUS SOLI pada dasarnya bertujuan untuk menambahkan bilangan rakyat di negara2 gergasi ini.


Dalam sistem perundangan, selain JUS SOLI terdapat satu lagi konsep yang diamalkan dalam memberi hak kewarganegaraan iaitu JUS SANGUINIS. Juga berasal dari perkataan Latin, ia bermaksud hak kewarganegaraan diberikan kepada individu yang SALAH SEORANG KETURUNANNYA ADALAH RAKYAT ASAL dan berstatus warganegara di sesebuah negara. JUS SANGUINIS MENGIKTIRAF KEWARGENEGARAAN MENGIKUT SUSUR GALUR KETURUNAN. Prinsip ini banyak diamalkan di negara2 Eropah seperti German, Armenia, Hungary, Ireland dan banyak lagi. Tujuan negara2 ini menggunakan prinsip JUS SANGUINIS adalah untuk memastikan budaya, identiti bangsa dan keaslian etnik penduduk pribumi negara tersebut dapat dikekalkan. Individu yang tidak mempunyai susur galur keturunan tidak diiktiraf sebagai warganegara dan akan dinafikan hak2 sivil.


Republik China turut menggunapakai prinsip JUS SANGUINIS dan melarang 'dual citizenship'. Sesiapa sahaja yang lahir di negara China mestilah mempunyai susur galur keturunan bangsa Cina, barulah individu itu dianggap sebagai warganegara China yang sah.


Prinsip JUS SANGUINIS ini turut digunakan di negara India. Malahan mereka telah mengetatkan lagi pemberian kewarganegaraan; iaitu jika hanya seorang sahaja daripada keturunan pemohon tersebut adalah berketurunan India (half blood), maka individu itu HANYA LAYAK memohon a Person of Indian Origin (PIO) Card, dengan syarat pemohon atau keturunannya tidak pernah menjadi warganegara Pakistan, Bangladesh, Nepal, Sri Lanka, Afghanistan atau China. Pemegang PIO ini hanya boleh masuk dan tinggal di India tanpa memerlukan visa, boleh memiliki tanah dan mendapat hak pendidikan di negara tersebut. Namun sebagai pemegang PIO Card, mereka tidak mempunyai hak untuk mengundi serta menjawat sebarang jawatan politik.


Menariknya, kedua2 negara di atas pernah dijajah oleh British namun tidak pula British membebaskan negara2 di atas dengan meletakkan hak kewarganegaraan sebagai syarat. Malah dari awal perlembagaan mereka dirangka, status kewarganegaraan ialah berdasarkan JUS SANGUINIS.


Apabila British tunduk dengan tuntutan orang2 Melayu melalui perjuangan UMNO ketika itu, Malayan Union dihapuskan dan termaktublah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Signifikannya perjanjian ini ialah ia mengiktiraf kembali kedudukan Raja2 dan memberi semula kuasa pemerintahan kepada mereka (walaupun bukan bersifat kuasa mutlak); dan yang paling utama ialah mengetatkan syarat2 kewarganegaraan ke atas kaum Cina dan India yang secara tidak langsung mengukuhkan dakwaan bahawa mereka adalah pendatang dan Melayu adalah penduduk asal pribumi.


Walaupun orang2 Melayu berhak memilih untuk memberikan hak warganegara kepada kaum Cina dan India melalui prinsip Jus Sanguinis, namun orang2 Melayu masih bertolak ansur menggunakan prinsip Jus Soli. Ini kerana jika prinsip Jus Sanguinis digunapakai, maka permohonan taraf warganegara oleh kaum Cina dan India memerlukan mereka mempunyai susur galur keturunan penduduk asal STM yang berstatus wargenegara. Atau dalam bahasa mudahnya, salah seorang nenek moyangnya perlulah orang Melayu, maka barulah mereka layak diberi taraf warganegara. Jika negara asal merekapun menggunakan Jus Sanguinis sebagai asas pemberian kewarganegaraan, maka kaum bukan bumiputera TIADA HAK mempertikai segala hak keistimewaan Melayu kerana orang Melayu telah sangat bermurah hati memberikan taraf warganegara kepada mereka.

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang mukmin mengambil orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan (daripada apa-apa hubungan dengan) Allah."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive