Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

MERDEKA!! MERDEKA!! MERDEKA!!

MERDEKA!! MERDEKA!! MERDEKA!!

Wednesday, December 31, 2008

Sulat Untut Kelajaan Pelak

Kepala,

YB Menteli Besaq Pelak
Bangunan Pelak Darul Ridzuan, Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,
30000 Ipoh Pelak

Dalipala,

Lo Lian Chiaw
Lumah Mulah Mahfah
Paloi, Silemban Negeli Sembilan

Kehalapan YB Menteli Besaq Pelak,

Telebih dulu aa..wa mau mintak maap sama YB pasal wa talak tau tulis mutut punya bahasa Melayu aa. Walaupun ketulunan wa sulah hilup lama sijak meleka dalam ini Malaysia, wa mutut-mutut talak tau tulis aaa..Soli la YB.

Wa ali ni manyak hepi lor bila wa baca itu Ulusan sama The Bintang. Itu online punya lor. Walaupun wa talak pandai tulis Melayu aa..tapi wa manyak pandai online pasat anak wa dapat pegi obersee sebab kelajaan Malaysia sponser yang kasi ajar sama wa. Bukan macam itu olang UMNO kasi halam kempen lalam blog. Boloh punya undang-undang. Wa mau ucap telima kasih aaa pala YB dan Kelajaan Pelak sebab bagi sedala wa di Kampung Kuala Rui Grik itu tanah milik kekal. Manyak tima kasih la YB. Wa mutut punya cakap aa..walaupun kaum wa manyak kaya..tapi tanah kulang lor. Itu Melayu aa..tanah manyak tapi talak tau bikin apa. Jadi lebih baik kasi ketulunan wa tanah..wa tau manpaat lor. Lu manyak bijak la YB. Halus manyak aa..olang bijak macam lu lalam ini negala. Balu kita cipat kaya dan makmo. Apa guna kasi olang Melayu. Melika miskin talak tau guna itu tanah.

Wa halap aa..wa pun lapat itu tanah macam sedala wa di Kuala Rui Grik. Wa mintak sama MB Pelak kasi cakap sama itu MB Negeli Sembilan biar tilu macam YB lor. Sikalang kawasan wa luluk PAS sudah pelintah punya. Itu YB Paloi manyak bagut punya. Lia guna itu peluntukan kelajaan BN punya untuk baiki lumah penluluk miskin sini aa..manyak bagut punya. Itu YB Paloi mintak bantuan sama Baitulmal kasi bantu olang miskin. Itu BN talak tau guna lor. Itu YB Palimen Lembau manyak boloh punya olang kasi hantam sama Baitulmal. YB Pas manyak bagut guna kesempatan. Wa angkat topi lor. Itu hali masa bolak dengan Ketua Cawangan UMNO Paloi aa..melika sangat respek sama YB Paloi aa..lajin tulung olang punya. Melika kasi puji melangit punya. Olang UMNO pun sulah sokong sama Pas aa..Tapi melika UMNO boloh talak tau buat apa itu peluntukan suma untuk kasi tulung olang-olang sini punya maa. Tapi no wonder la (Soli YB tecakap English..anak wa kasi ajar punya lor), itu YB Palimen Lembau pun manyak boloh talak tau guna kesempatan. Olang bawah pun ikut sama boloh macam lia.

Wa manyak lakin la YB, itu dasar lu aa..olang Cina musti sokong punya. Kawasan Cina sini Negeli Sembilan aa..ala manyak punya lor. Wa manyak lakin lu bulih dapat ini negeli kalau YB selalu kasi tanah pala kaum wa. Wa mutut punya cakap, kaum wa musti sokong lu punya. YB nanti pilihanlaya kasi tulun sini kempen aa. Wa musti tulun sama YB. Olang Cina musti sayang lu punya. Lu pedulilah sama itu Melayu suma, bukan mulih kasi tulun sama lu. Itu BN manyak boloh slalu kasi tanah pala olang Melayu. Buang masa saja. Lebih baik olang macam YB yg 'sama lata' lor. Kaum wa ala luit, jadi kalo ala tanah lagi manyak sinang mau bikin kelija punya ma..

Akhir kata wa ucap telima kasih lagi lor pasal YB sama Kelajaan Pelak kasi tanah kekal pada kaum wa. Tak sia-sia sedala wa tunggu lama. Lia lapat apa yang lia mau sikalang. Halap-halap nasib wa akan latang lebih baik dari dia lor. Kalau Pas pelintah ini Negeli Sembilan, musti kaum wa lapat tanah manyak woo..Tahniah MB Pelak dan kelajaan negeli Pelak kelana pelihatin pala kaum wa. Disini wa mau tuju pantun dua kelat pala itu YB BN yang boloh talak mau tulun kaum wa.

"Kecik-kecik tak mau mampos, sulah basar menyusahkan olang". Telima kasih sekali lagi YB. Hidup Pas selamanya. Pas untuk suma kaum punya lor.

Yang tulis dali hati punya,
Lo Lian Chiow

Tuesday, December 30, 2008

SIAPA KATA PKR DITAJA FREEMASON..


BANDINGKAN LOGO DI ATAS DAN DI BAWAH. PERHATIKAN SIMBOL MATA, PENGGUNAAN WARNA SERTA LENGKUK BULAN SABIT DI BENDERA PKR DAN CORAK SUSUNAN ALATAN GEOMETRI PADA SIMBOL FREEMASON DI BAWAH. ADA SERUPA KA?



CUBA BANDINGKAN PULA SIMBOL BULAN SABIT PKR DENGAN 'BIG LOGO' FREEMASON DI BAWAH INI..


ADAKAH SAMA BENTUK MATA 'FREEMASON WATCH' DI BAWAH INI DENGAN SIMBOL MATA LEBAM KETUA UMUM PKR?


WUJUDKAH PERSAMAAN ANTARA LOGO 'GRAND ORANGE LODGE OF SCOTLAND' DI BAWAH INI DENGAN BENTUK BULAN SABIT PKR?




ADAKAH KEPAK 'ANGEL' INI SENGAJA DIKEMBANGKAN MENYAMAI SIMBOL BULAN SABIT PKR?




ADAKAH INI CARANYA AHLI PKR BERSALAM? ATAU KETUA UMUMNYA SAJA YANG BERSALAM SEDEMIKIAN?




ATAUPUN CARA 'LION SPAW' SEPERTI DI BAWAH INI?




MASTER MASON DEGREE BERSALAM MENGGUNAKAN CARA 'FIVE POINTS OF FELLOWSHIP' SEPERTI DI BAWAH NI. SEKALI TENGOK DAH MACAM 'GAY' LA PULAK!



KESIMPULANNYA, SIAPA YANG PANDAI-PANDAI KATA PKR TU DITAJA FREEMASON?

Klik sini. Ada perkara penting yang perlu anda baca.

Monday, December 29, 2008

Permasyhuran Tuanku Muhriz sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Ke-11

Undang Yang Empat dan Tunku Besar Tampin, Datuk-Datuk Lembaga Yang Empat Luak Ulu Muar iaitu Datuk Paduka Besar, Datuk Seri Maharaja, Datuk Senara Muda dan Datuk Orang Kaya Bongsu telah mengisytiharkan Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan yang baru.

Pemilihan pengganti dibuat antara Putera Yang Empat iaitu Tunku Besar Seri Menanti Tunku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir, Tunku Laksamana Tunku Naquiyuddin Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar, Tunku Muda Serting Tunku Imran Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar dan Tuanku Panglima Besar Tunku Nadzaruddin Ibni Almarhum Tuanku Ja’afar. Pemilihan Yang Dipertuan Besar ini adalah mengikut adat yang diucap dan dipakai seperti kata adat “Yamtuan Mangkat, Yamtuan Menanam”, begitu juga dengan “Undang Mangkat”, Undang Menanam” yang bermaksud mengumumkan pengganti Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan sebelum Almarhum disemadikan. Cara pelantikan ini dipakai mengikut Adat Perpatih dari dahulu hingga selama-lamanya.

Warga Paneh Miang mengucapkan TAHNIAH kepada DYMM Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir di atas permasyhuran baginda sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus. DAULAT TUANKU!

Bangkitlah Saudaraku!

Saudaraku...!!
dimanakah kita...??
di saat saudara kita derita,
di saat darah mengalir di tubuh mereka,
di saat tangisan menghujani tanah air tercinta,

Saudaraku...!!
sedarkah kita...??
mereka di sana dinoda,
mereka di sana diseksa,
mereka di sana bertarung nyawa,

Saudaraku...!!
butakah kita...??
melihat mereka rebah sebagai syuhada,
melihat hujan peluru yang membanjiri saban masa,
melihat yahudi bersorak meraih kematian saudara kita,

Saudaraku...!!
pekakkah kita,
mendengar rintihan mereka yang merobek jiwa,
mendengar letupan membinasa tubuh mereka,
mendengar lagu riang yahudi laknaktullah,

Saudaraku...!!
bodohkah kita...??
melihat perdamaian sebagai penamat sengsara,
menuduh saudara kita sebagai punca binasa,
lantang bersuara namun tiada hasilnya,

Saudaraku...!!
tak malukah kita...??
kita berharta,
tapi mereka,
melawan dengan pecahan batu-bata,
bangkit tanpa senjata yang gagah,
berbekalkan Allahuakbar,
mereka ke barisan pertama,
biar peluru menjadi hadiah,
mereka berundur selangkah

Saudaraku...!!
tak takutkah kita...??
bila Allah berkata,
apakah yang kita lakukan demi agama-Nya,
apakah yang kita buat demi Al-Aqsa,
apakah, apakah dan apakah...??

Bangunlah kita...!!
dari mimpi indah,
kita di ambang kesulitan,
agama kita diperlekehkan,
saudara kita diolok-olokkan,
bangkitlah...bangkitlah...bangkitlah...!!

Sunday, December 28, 2008

Apabila Rockers Bersuara...

Aku tertarik dengan komentar salah seorang pengunjung blog yang aku lawati. Beliau telah berdebat dengan pemilik blog tersebut dan tidak dapat dipastikan apa kesudahannya nanti. Anda boleh tengok disini dan disinun. Tapi untuk memudahkan pembaca, aku paste saja ayat pengunjung tersebut dibawah ini. Saksikan apabila rockers bersuara:-
wa berkata...

wa kdg2 ada gak baca blog ni bro. pernah wa terbaca dulu dlm ruangan komen ka artikel wa tak igt lu kata lu ni ketua penerangan umno cwgn. tapi apahal lu beria2 sokong pas ni bro?

soli la bro. wa nak cakap kat lu. sbg ank jati kelantan wa dah lama dok dgn org2 pas ni. lu kata pas berdakwah atas platform politik yg tulus? lu biar betul bro. mungkin segelintir la mcm nik aziz. yg lain tu sama je teruk bro.

lu wa tgk slalu kutuk umno. tapi lu tau ka yang bila tarikh penubuhan pas? lu tau ka zaman mak bapak lu hidup org melayu ni byk berpesta ria. pegi club, pakai sexy. sejak pas ditubuhkan, berapa ramai org melayu pakai tudung bro? berapa byk pas buat masjid bro? wa cakap lu bro di kelantan cuba bgtau wa mana masjid yg pas buat? berapa lama pas perintah kelantan? lu tau sapa yg bina masjid tu suma? lu kaji bro jgn cakap ikut akal tulur lu je.

lu tau ka islam di malaysia ni mula berkembang bila? sejak 80an lu tau? berapa ramai masa tu org melayu belajar timur tengah kerajaan sponsor? lu kira ka? berapa ramai yg pas hantar? lepas tu bila balik kerajaan amik dorg keja? lu kira ka berapa ramai? berapa ramai org pas keja dgn kerajaan dan berapa ramai plak keja dgn pas? lu kira ka? kerajaan pecat ka mereka org pas tu suma? berapa ramai prof org pas tapi mkn gaji hasil kerajaan? mengajar di universiti dan menghasut anak2 muda membenci pemerintah? lu kira ka? nabi ajar mcm tu ka? sapa pentadbir negara masa islam mendapat tempat di hati masyarakat..orang umno ke pas?

ni la susah kalo anggap parti tu islam dan islam tu parti. lu kalo benci pemimpin pun bukan suma pemimpin tu suma jahat. lu bole baca ka hati olang? lu tau ka kenapa muawiyah bunuh ali? lu tau ka islam berkembang ke seluruh pelusuk dunia pada zaman bani umaiyah? kenapa itu berlaku? kenapa Allah izinkan kerajaan yg bunuh sahabat nabi berkembang? lu tau ka apa yg Allah tau yg lebih baik bg Islam?

bro lu jgn jadi org yg menentang takdir. mungkin ada sbb Allah beri umno perintah negara ni dan tak beri pada pas. mungkin ada sesuatu yg Allah nak tunjuk pada kita. kita menegur pemimpin yg silap bro. tapi kita stakat cakap je takkan jadi apa2 bro. org bwh mcm kita ni kena bertindak bkn setakat brckp. kalo lu sbg org umno lu bertindak bro. bukan pegi agongkan org lain. nampak sgt lu ni tarak prinsip dan paling sedih lu bkn adil bro. apasal wa ckp mcm tu? lu hemtam umno je keja lu tapi tak pernah pun artikel lu pertikaikan kesalahan pemimpin pembangkang. lu adil ka mcm tu? lu letak sesuatu pd tmptnya ka?

tapi kalo lu tak buat apa2 pun ok bro. wa talak hal punya. lu bole tulis apa lu suka dlm ini blog bukan ramai yg baca pun. lgpun ni blog lu suka lu la nak tulis apa. artikel2 lu tulis pun bkn ilmiah pun. balik2 wa nengok kutuk je lebih. kasi cdgn penambah baikan langsung tarak. hasut org benci pemerintah je lu tau. tak membina langsung.

wa cakap lu kluar la umno. olang mcm lu bkn bole membaikkan umno tp kasi hancur lagi ada. sementara org islam pegang negara ni bole la lu ckp banyak. lu igt anuar bleh control ka harbi tu suma? cuba kapir pkr dan dap pegang negara, silap2 org mcm lu dah ilang tanpa berita. bukan stakat takleh menaip dlm blog, nak tido dlm rmh sendili pun takut agak2 la.

wa ckp lu bro wa perati byk benda bro. lu stakat dok dlm malaysia je tak kluar mana2 lu tak nampak bro. lu patut bersyukur Allah bg lu lahir negara ni. wa mean it bro.

maaf kalo lu terasa bro. sesama islam wajib memafkan.

Khamis, Disember 25, 2008 3:28:00 AM
wa berkata...

wa tgk lu balik2 ulang pasal2 pemimpin umno itulah inilah. ckp sja bro tara bole ubah apa2. salah sapa angkat org2 mcm tu? salah org mcm lu la yg jadi ahli umno. lu pernah dakwah ahli umno kwsn lu ka? ckp saja lebih kwn. nnt Allah tanya lu apa lu sudah bikin utk ubah itu pemimpin pincang apa lu mau jwb. mgkn lu ada buat tapi sungguh2 ka?

syiar islam tertegak syumul kunun. islam tak tertegak di bumi malaysia ni ka? bro lu kasi tau gua di arab saudi ada berapa tmpt yg amalkan hudud? lu bgtau wa berapa negeri saja buat hudud di iraq dan iran? lu ingat satu negara ka buat? lu tau ka apa kata umar al khatab pasal hudud? apa umar terangkan? lu baca ka?

mana lebih penting hudud ka pengisian ka? mmg hudud itu perlu dilaksanakan tapi lu igt trus2 saja ka? pas pernah ka kasi ajar itu kapir suma ttg hudud? pernah terangkan ka? sekurang2nya bn melalui rtm pernah buat bbp ceramah pasal hudud kuar tv. suma olang boleh tgk. lu tau ka pasal hudud berapa peratus dlm Quran? lu tau ka mana lebih penting, penting dan kurang penting.

cakap saja la lu pandai. wa pun tau itu cakap tm. mmg dia ada silap ckp dulu. wa pun tau tu. tapi itu la nama manusia. ada silap. lu perfect sgt ka? suma sedara mara lu pakai tudung ka? org kg lu suma pakai tudung ka? jiran tetangga lu pernah dakwah pasal kepentingan pakai tudung ka? kuman seberang laut nampak, gajah dok sebelah tara nampak. apa peranan lu ubah tu suma? tak payah la nak ubah jauh. lu ubah dekat dgn lu dulu.

cakap manyak sinang. kui mati kui. sori daun keladi kalo terasa hati.

Khamis, Disember 25, 2008 1:18:00 PM

wa berkata...

lu tunjuk bukti bro tuduhan2 lu. jgn cakap pakai baca dan dengar cakap. guna kuasa dan mahkamah. tunjuk bukti sahih dlm blog lu bukan amik dr rpk. sapa yg cakap poltik dan agama tak bole bersatu? lu bgtau wa. tapi salah anggap parti politik itu agama. lu jgn salah faham. wa nak tanya lu bro..apa peranan lu imarahkan masjid? apa peranan lu ajak org muda dtg ke masjid? apa lu dah buat cuba cerita? lu pernah ka tido sama anjing dan tido dlm lopak babi sbb nak sebarkan islam. lu pernah ka hari2 kena samak sbb nak kembangkan syiar islam? lu pernah tanya mana2 kapir jiran atau kwn lu ka dorg nak masuk islam atau tak? dakwah paling mudah tu bro? cuma tanya org kapir lu ada buat ka? jgn salahkan pemimpin saja bro. wa pun tak sokong pemimpin salah. tapi biarlah adil. yg baik disokong. lu cermin diri sendiri dulu bro. lu baik sgt kah? jika teras dan akar pun tak baik, mcmana lu nak harap org yg dilantik jadi pemimpin oleh teras dan akar itu baik? apa lu punya peranan? cit buang masa lu pegang jawatan tapi tak tau manfaat. lu pun sama mcm pemimpim bobrok tu suma. lu pertahankan umno? mana artikel lu yang mengatakan umno ni baik dan parti wadah yg sebenar. mana bro? gunting dlm lipatan la lu ni bro.

Khamis, Disember 25, 2008 5:52:00 PM

wa berkata...

wa bukan dgr cakap najib pas tak pernah bina masjid bro. wa tau sendiri kaji. mana lu tau sbb apa rakyat tganu dinafikan royalti minyak. apa lu tau yg wa dan kerajaan pun tak tau. cuba bg sebab. lu mau heboh satu dunia ka kerajaan buat dgn apa duit smua? lu ingat malaysia saja ka negara dlm dunia ni?

dasar didik jangan pangkah pas? lu tau ka berapa banyak guru org pas yg dah didik anak murid dia jgn pangkah umno? lu tau ka dasar pas kalo pangkah umno maknanya masuk neraka? lu tau ka atau lu buta dan tuli?

lu tau ka berapa juta kerajaan bg pada kelantan? lu baca ka sampai habis semua belanjawan? lu pegi mof check sendiri la bro dah berapa byk habis di kelantan sejak 1990 kerajaan bagi. lu cakap pakai fakta ka auta?

kawal media? lu igt kalo pr tu perintah negara dia tak kawal media ka? bgtau wa negara mana pemerintah tak kawal media? arab saudi, iraq, iran, mahupun amerika pun kawal media? lu pernah tgk tv mereka ka? wa keja merantau byk negara bro. lu apa bikin? cakap saja boleh la?

kalo pemimpin sorok maklumat dr rakyat pun apa lu boleh bikin? suma rahsia negara lu nak kasi telanjang ka? lu nak suma negara musuh kita boleh amik kesempatan pada malaysia ka? mgkn lu nak hidup mcm rakyat iraq baru lu puas hati.

rasuah darah daging dlm umno? lu igt pas tak rasuah ka? bagi beras, kain, duit dsb masa p/raya lu tau ka? mungkin lu tak nampak? lu tau ka sapa raja rasuah malaysia? lu kenal nuar brahim ka? lu tau ka budaya rasuah dlm umno sapa bwk? lu tau ka atau lu buta atau buat2 tuli?

pemimpin bodoh, tdk berjiwa rakyat dan rosak akhlak? lu mau salahkan sapa bro? salah diri sendiri la. apa peranan lu agar pemimpin mcm ni tak naik? org bwh yg sokong kalo tak mcmana mereka nak naik. sapa sebenarnya rosak, bodoh dan tak berjiwa rakyat? lu belum jwb soalan gua tentang peranan2 lu apa yg lu dah buat. dah dakwah dgn sedara mara ka pakai tudung? org kampung? cawangan lu? cakap saja lebey.

Khamis, Disember 25, 2008 6:06:00 PM

wa berkata...

wah pemimpin kita menghebahkan kebaikan mereka? mana lu tau? mereka bangun mengimarahkan mlm mana lu tau? mereka bela beratus anak yatim miskin lu tau ka? mereka bersengkang mata memikirkan masalah rakyat malaysia lu tau ka? kalo lu tuduh mereka dgn benda yg mereka tak buat, lu mati tak sempat minta maaf mcmana? sapa nak tanggung dosa?

wa tak taksub sama pemimpin tapi wa benci sama org yg mengkritik pemimpin secara tak adil. hadi ckp salam dgn org umno kena samak lu tarak komen? nik aziz kata tak boleh makan sembelihan org umno lu ada sentuh ka? nabi ajar mcm tu ka? smpi skrg mrk tak tarik balik kata2 mrk. lu tetap agongkan dia. mana lu mau kritik pasal lu sudah jatuh hati pada pas. betul ka pas konsisten? yang konsisten hanya nik aziz. itupun kadang2 merapu jugak. husam konsisten ka? yg lain konsisten sgt ka? skrg2nya umno perjuangkan apa yg dia tahu dan konsisten sejak 1946. sejarah pas sejak 1951 smpai skrg sama ka? perjuangan mereka sama atau berubah lu bagitau wa. yakin ka pertubuhan asal pas sbb apa? satu je yg konsisten ttg pas sejak dulu, mereka sanggup belakangkan prinsip utk kuasa. kaji semua sejarah presidennya. jgn hanya ckp melulu.

wa mmg tak duduk serumah dgn lu mmg wa tak tau apa yg lu dah buat utk islam. tapi dlm pengalaman wa, itu ayat biasa utk tutup kelemahan diri. psikologi la bro. sbb tu wa ckp kita cermin diri kita dulu. kalo kita pun tak mampu ubah apa yg dekat dgn kita, mcmana nak naikkan pemimpin yg baik. sendili lugi woo..

maaf zahir batin.

Khamis, Disember 25, 2008 10:40:00 PM

Saturday, December 27, 2008

Kemangkatan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan

SEREMBAN 27 Dis. – Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman, 86, mangkat di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) di sini kira-kira pukul 11.45 pagi.

Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Norzam Mohd. Nor ketika membuat pengumuman itu di HTJ tengah hari ini memberitahu, Tuanku Ja'afar berada dalam keadaan tidak sihat pagi ini selepas mengadu sakit kepala dan tidak selesa.

"Saya ingin memaklumkan, Tuanku Ja'afar telah mangkat pada pukul 11.45 pagi di HTJ. Kebawah Duli Tuanku mengadu kurang sihat dan sakit kepala pada pukul 8.10 pagi.

"Pihak HTJ telah dihubungi dan dua Pakar Perunding Kanan HTJ, Datuk Dr. Tarmizi Thayaparan dan Datuk Dr. K. Sree Raman telah bergegas ke Istana Hinggap di Seremban untuk memberikan rawatan kepada Tuanku," kata beliau pada sidang media khas mengumumkan kemangkatan baginda di Bilik VIP HTJ hari ini.-Utusan

Warga Paneh Miang mengucapkan TAKZIAH kepada semua kerabat Diraja Negeri Sembilan Darul Khusus di atas kemangkatan DYMM Almarhum Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Ja'afar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman. Semoga roh baginda dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Live Update Mesyuarat Umno Bahagian Seremban

8.30 pm

Sehingga maghrib tadi dikhabarkan Ishak Ismail kekal sebagai Ketua UMNO Bahagian Seremban, manakala Zakaria Nordin telah berjaya dalam perebutan jawatan sebagai Timbalan Ketua Bahagian Seremban. Zakaria Nordin iaitu mantan ADUN Ampangan dan mantan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Sembilan telah menewaskan pencabarnya iaitu Yusof Hermain Shah yang juga mantan ADUN Sikamat. Seandainya Ishak Ismail disahkan muflis oleh mahkamah pada Jun 2009, maka berkemungkinan besar Zakaria Nordin akan memangku jawatan Ketua Bahagian Seremban. Dikhabarkan juga pengundian untuk jawatan Naib Ketua Bahagian terpaksa dilakukan semula kerana keputusan dilaporkan seri untuk semasa proses pengundian pertama. Setakat ini dilaporkan seramai 12 orang daripada team Ishak Ismail telah berjaya dalam perebutan jawatankuasa bahagian manakala hanya 8 orang sahaja daripada team Md Nor Awang yang mendapat tempat dalam jawatankuasa bahagian Seremban. Dilaporkan 9 orang keseluruhannya telah dihalang memasuki dewan dan dinafikan hak untuk mengundi termasuk beberapa orang ketua cawangan dalam mesyuarat bahagian kali ini.

12.11 pm

UMNO Bahagian Seremban telah mencalonkan Najib Tun Razak sebagai Presiden UMNO, Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden UMNO serta Rahim Tamby Chik, Isa Samad dan Rais Yatim sebagai calon Naib Presiden UMNO.

10.34 am

Md Nor Awang yang sebelum ini tidak dibenarkan oleh Jawatankuasa Pengurusan UMNO untuk mencabar Ishak Ismail bagi jawatan Ketua Bahagian, kini telah dihalang sekali lagi untuk mengundi dalam mesyuarat UMNO Bahagian Seremban yang sedang berlangsung di Wisma Theatreatte, Bangunan SUK Seremban. Selain beliau, YB Mustafa Salim yang menggantikan Ishak Ismail sebagai ADUN Lenggeng dalam PRU12 turut dinafikan hak untuk mengundi. Berita berkenaan larangan mengundi ke atas dua individu itu telah disampaikan oleh Jeneral Bersara Hussaini, executive sect of UMNO.

Siapa punya idea ni? Tak praktikal langsung!

Petang tadi aku ke kedai accessories kereta kat jalan Rahang. Hajat hati tu nak pasang tinted kat tingkap kereta aku. Sesampainya aku kat situ, ada dua pelanggan lelaki yang sibuk memilih set talipinggang untuk dipasang di tempat duduk belakang kereta masing-masing daripada sebuah kotak yang penuh dengan berbagai-bagai jenis talipinggang. Aku pun sempat la berbual-bual dengan kedua-dua brader tu. Masing-masing mengeluh kerana merasa polisi pemakaian talipinggang belakang kereta adalah sesuatu yang tidak begitu praktikal. Apa taknya, brader tu aku tengok sorang pakai Iswara dan sorang lagi pakai Kancil lama dan daripada cerita mereka, anak masing-masing ade 4-5 orang. Jadi logik ke kalo mereka nak kena pasang 5 tali pinggang kat belakang kereta tu? Pakai otak laa sikit. Berapa ramai rakyat yang berpendapatan rendah yang akan mengundi dalam PRU ke 13 nanti? Rata-ratanya merasakan undang-undang berkaitan pemakaian talipinggang tempat duduk belakang adalah sesuatu yang tidak begitu wajar di dalam keadaan ekonomi negara yang agak lembap serta bilangan anak yang agak ramai.

Kepada Ong Tee Keat, apa rasionalnya menguatkuasakan undang-undang pemakaian talipinggang tempat duduk belakang hanya sekadar berasaskan statistik kematian penumpang yang belum pasti kesahihannya? Tak payah laa nak ikut sangat peraturan yang diguna pakai di UK kerana bilangan anak-anak orang-orang putih tu takdelah seramai anak-anak orang Malaysia. Lagipun pendapatan perkapita orang UK dengan Malaysia berbeza. Kok ye pun nak menunjukkan kau tu ade idea yang bernas, sekurang-kurangnya fikirkanlah sama ada ianya praktikal atau tidak untuk diaplikasikan kepada rakyat di Malaysia. Janganlah sekadar untuk menguntungkan sesetengah pihak tertentu tanpa memikirkan akibat dan kesannya kepada rakyat yang akan menentukan halatuju kerajaan dalam PRU yang akan datang. Lu pikir la sendiri...

Thursday, December 25, 2008

Jom Liwat..

Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam menyatakan bahawa undang-undang sodomi dipelopori oleh British colonial dan ia bertentangan dengan human rights (baca hujah beliau disini). Justeru beliau kini mendesak kerajaan dimana sahaja agar turut serta mengamalkan international human rights standards dan tidak lagi mengguna pakai undang-undang British yang mengharamkan sodomi semasa zaman penjajahan. Brader Anwar Bin Ibrahim pasti tersenyum penuh makna bila baca ni. Ataupun Anwar sendiri yang suruh S Manikavasagam bangkitkan isu ni? Manalah tau kan? kan? kan? Ho Ho Ho...!

Wednesday, December 24, 2008

APASAL KAU HARAMKAN LIRIK LAGU NI RTM?

Klik ikon

KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) membuat keputusan mengharamkan penyiaran lagu Aku Bukan Musuh Harta yang liriknya ditulis bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin.

Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Adilah Shek Omar, berkata lagu nyanyian kumpulan Kopratasa itu tidak diluluskan kerana liriknya tidak sesuai.

“Kita tidak luluskan lagu ini kerana liriknya kasar,” katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Bawah ni pulak contoh lirik lagu yang HALAL

~~ Papa Jahat~~ (Fabulous Catz)
Nama saya Jahat....Papa Jahat
Papa jangan papa jahat
Jangan papa nakal sangat
Mama jangan mama sekat
Jadi papa tak terleka
Papa jangan papa jahat
Mama tahu papa ligat
Mama jangan paksa sangat
Papa tengah cukup penat
Papa papa sangat jahat
Takde otak nak melihat
Gila-gilanya ia kerja
Jangan dibuat
Papa papa kerja kuat
Dulunya papa penuh muslihat
Papa janji papa takkan buat
Ingat janji papa yang diikat
Oh cuba nak percaya
Oh tak ku perdaya sayang percaya..oh oh
Oh takkan ku berdusta..oh oh oh
Takkan ku perdaya sayang percaya
Senorita aku gila kat kau
Mama sita janganlah menderita tersiksa
Tak diabaikan janji kita
Tak kembali ke zaman silam
Bila petik jari dah terguling-guling
Tak tentu hari bawa berasing-asing
Itu dulu kini tak begitu
Satu persatu semuanya berlalu itu kutahu
Bila ku tak gilakanmu
Susahku tak siapa tahu
Jangan kau mulakan serantau
Sebab kau sentiasa buatku kemarau
Oh cuba nak percaya tak ku perdaya
Sayang percaya
Oh takkan kuberdusta
Takkan ku perdaya sayang percaya
Berikan percaya darimu

(telah kuberikan segala)
Tidak pernah ku ingkari dirimu
(tak mungkin, tak mungkin)
wowow.....
Mama mama percayalah ku tak guris hatimu
Papa papa kupercaya yang kau ubati hatiku
Mama mama percayalah ku tak guris hatimu
Papa papa kupercaya yang kau ubati hatiku

Cilok daripada ~MUMMY ROKIAH

Tuesday, December 23, 2008

Mesyuarat UMNO Bahagian Seremban Kecoh Lagi..

Update 24 Disember 2008

Kepada perwakilan ke Mesyuarat UMNO Bahagian Seremban yang bakal berlangsung pada 27 Disember 2008, sila lihat dulu video ni sebelum pergi mesyuarat. Moga dapat dijadikan panduan.

Original Posting

Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tengku Ahmad Rithauddeen semalam mengumumkan beberapa hukuman yang dijatuhkan ke atas ahli UMNO yang melanggar tata etika parti. Antara yang disabitkan kesalahan ialah Ketua Umno Bahagian Pokok Sena, Datuk Ahmad Lebai Sudin yang digantung keahlian selama 2 tahun kerana didapati bersalah melakukan sabotaj dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu. Apa yang menarik perhatian saya mengenai kes ini ialah berkenaan DISKRIMINASI yang telah dilakukan oleh Lembaga Disiplin dan Pengurusan UMNO.

Sebelum ini Ketua UMNO Bahagian Seremban, Datuk Ishak Ismail juga turut didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin serta Pengurusan UMNO kerana melakukan sabotaj dalam pilihanraya umum ke-12. Namun beliau amatlah 'bertuah' kerana hanya sekadar diberi amaran tanpa menerima sebarang hukuman. Harus diingat bahawa sabotaj yang dilakukan beliau serta kuncu-kuncunya telah menyebabkan BN kehilangan 5 daripada 6 kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Parlimen Seremban. Hanya satu kerusi sahaja iaitu kawasan DUN Lenggeng yang pernah diwakili oleh Datuk Ishak selama tiga penggal sebelum itu dapat dipertahankan oleh calon BN yang baru dalam PRU-12.

Semua orang Seremban sedia maklum bahawa Ishak Ismail melakukan sabotaj parti disebabkan kekecewaan beliau akibat tidak dicalonkan semula sebagai wakil rakyat di DUN Lenggeng dalam PRU-12. Semua orang Seremban juga maklum bahawa Ishak Ismail sedang berhadapan dengan masalah kewangan sehingga rumah agamnya di Melaka telah dilelong (klik sini). Namun mahkamah hanya akan memutuskan pada bulan Jun 2009 sama ada Ishak Ismail akan diisytiharkan muflis atau sebaliknya. Ahli UMNO Seremban juga sedia maklum berkenaan sabitan kes rasuah yang 'meragukan' berlaku kepada Md Noor Awang apabila beliau berhasrat mencabar Ishak Ismail dalam perebutan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban.

Rayuan Md Noor Awang untuk bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban telah ditolak oleh Najib atas dasar prinsip parti kerana Md Noor Awang telah dituduh rasuah, sedangkan beliau belum dibicarakan atau disabitkan dengan kesalahan tersebut oleh mahkamah. Namun Najib tidak pula menyebut berkenaan prinsip apabila membebaskan Ishak Ismail yang jelas didapati bersalah kerana mensabotaj parti serta masih dalam perbicaraan muflis. Malahan Ishak Ismail turut dibenarkan bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan sudah tentu akan memenangi jawatan tersebut tanpa bertanding.

Pergaduhan dalam mesyuarat UMNO Bahagian Seremban sebelum ini adalah disebabkan rasa tidak puas hati kebanyakan ahli UMNO disebabkan DISKRIMINASI Lembaga Disiplin dan Pengurusan UMNO. Insiden pergaduhan sebelum ini boleh dibaca disini dan disinun. Persoalannya ialah mengapa perkara ini boleh berlaku? Adakah disebabkan Ishak Ismail dahulunya merupakan salah seorang jawatankuasa Pemuda UMNO semasa sayap UMNO itu diketuai oleh Najib? Adakah hubungan persahabatan yang wujud sekian lama antara Ishak dan Najib telah mengaburi pertimbangan Najib dalam membuat keputusan yang adil? Adakah mustahil jika dikatakan Najib turut campur tangan dalam keputusan yang dibuat oleh Tengku Ahmad Rithauddeen dalam kes Ishak Ismail kerana persahabatan mereka? Hubungan Najib dan Ishak bukan lagi rahsia di Seremban kerana Ishak sendiri pernah mengatakan bahawa dia adalah orang Najib.

Jika Najib mengandaikan bahawa sokongan Ketua Bahagian seperti Ishak Ismail dapat membantunya dalam melaksanakan tugas sebagai Presiden UMNO kelak, maka saya menyarankan agar Datuk Najib fikirkan semula. Sebagai individu bebas yang tiada kepentingan dalam mana-mana parti, saya ingin memaklumkan bahawa inilah antara punca mengapa UMNO tidak disukai oleh golongan muda di Seremban. Pemimpin yang jelas bersalah tetapi tetap diagungkan oleh segelintir ahli UMNO yang jumud pasti akan menimbulkan kebencian ramai. Malah rakyat bertambah meluat apabila pemimpin sebegini turut mendapat sokongan pemimpin tertinggi negara.

Mesyuarat UMNO Bahagian Seremban akan kembali bersidang pada hari Sabtu bersamaan 27 Disember 2008, bertempat di Wisma Theatreatte, Bangunan SUK Seremban. Mungkin ramai yang akan memberi tumpuan kepada mesyuarat kali ini kerana ingin mengetahui sama ada insiden 'baling kerusi' akan berlaku lagi atau tidak. Kemungkinan jumlah bodyguard dikalangan Pekida akan bertambah berbanding dulu serta dewan akan dikunci dengan rantai yang lebih besar bagi mengelakkan insiden lama berulang kembali. Ingatlah bahawa Parlimen Seremban tidak lagi dikuasai oleh BN dan 5 DUN dalam bahagian Seremban kini dikuasai pembangkang. Jangan nanti hanya menang sorak tetapi kampung tergadai. Jika susah sangat nak jalankan mesyuarat bahagian, saya menyarankan agar MT UMNO membuat keputusan menggantung sahaja UMNO Bahagian Seremban serta melantik jawatankuasa penaja sementara menunggu musim pemilihan akan datang. Semua orang puas hati agaknya. Selamat bersidang.

Monday, December 22, 2008

Democraze: Pembangkang Belum Bersedia Membentuk Kerajaan

Parti PKR, DAP dan PAS kini kelihatan masih dalam keadaan keliru, kalau tidak pun dalam kejutan budaya selepas kemenangan besar mereka dalam PRU-12 yang lalu. Pertama kali dalam sejarah apabila ketiga-tiga parti ini berjaya menafikan hak majoriti 2/3 BN dalam dewan rakyat sejak 1974. Kejayaan pembangkang bertambah 'manis' apabila berjaya menguasai lima negeri dan sekaligus membentuk kerajaan di Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Kelantan. Harus diingat bahawa negeri yang dikuasai mereka ini adalah antara negeri terkaya di Malaysia (rujuk s.i.n.i.).

Hakikatnya, pakatan 3 parti pembangkang ini kelihatan masih terperangkap dalam kepompong budaya yang telah dipupuk sejak sekian lama. Jiwa mereka terlalu kerdil untuk mendepani tekanan yang dihadapi. Tiada kematangan yang diperlihatkan mereka dalam menangani sesuatu isu atau perkara yang ingin diperjuangkan. Jiwa besar sebagai ketua atau pemimpin tiada dalam parti pembangkang ini. Mereka mempunyai 83 suara di dewan rakyat dan menguasai negeri-negeri yang hebat, tetapi 'dangkal' untuk menggunakan ruang tersebut bagi mencapai matlamat.

Rentetan itu, maka kita dapat melihat pelbagai siri demonstrasi yang masih dilakukan pihak pembangkang walaupun mereka telah membentuk kerajaan di lima negeri. Antaranya demonstrasi menurunkan harga minyak, sambut birthday di parlimen, demonstrasi depan kamunting, reformis bogel, demonstrasi i-dance, rakyat mengayuh basikal dan entah apa lagi demonstrasi yang akan dilakukan pada masa hadapan. Lebih menarik apabila mereka berdemonstrasi untuk menyuarakan bantahan kepada rakan pakatan sendiri. Kuasa yang mereka ada di dewan rakyat dan di dewan undangan negeri tidak digunakan sepenuhnya. Kematangan corak kepimpinan yang didambakan rakyat tidak diperlihatkan oleh parti pembangkang. Mentaliti sempit demonstrasi sebagai kaedah utama penyelesaian masalah seakan sudah sebati dalam jiwa mereka.

Inilah padahnya kalau Ketua Pembangkang sendiri adalah King of Demonstration sejak zaman mudanya. Maka tidak hairanlah sekiranya para penyokong pembangkang turut menggunakan pendekatan yang sama. Berikut dialog orang kampung pada 11 Disember 2008 di Rembau..

Atuk 1: Sapo naik basika ngamai bonar tu?

Atuk 2: Ontah eh. Ado lumbo basika agak eh. Sukan apo tak dongar cerito pun. Golap yor banyak yang ngayuh tu.

Gadis: Dorang tu dari parti pembangkang tok. Kempen rakyat mengayuh perubahan. Orang golar JERIT.

Atuk 2: Rakyat kayuh..apo bondo eh?

Gadis: Perubahan la tok.

Atuk 2: Nak ubah apo laie..apo tak cukup? Dah monang banyak ari tu pun masih nak ngayuh basika? Dah takdo kojo sangat ko? Yang janji dulu tu buek dulu..sok kok nak ngayuh kapa pun takdo pedulik doh.

Atuk 1: Den pobia kok nengok orang naik basika ngamai-ngamai ni. Raso cam Jopun datang balik plak.

Sunday, December 21, 2008

Kenduri Politik Wan Ahmad Farid

Lokasi: Majlis Perkahwinan di Senawang
Tarikh: 21 Disember 2008
Masa: 1402

Sahabat: Bro, ko nak nengok gambar Wan Ahmad Farid (WAF) ka?

Paneh: Gambar apo?

Sahabat: Ni ha..(sambil menunjukkan di hp N96) gambar calon BN di KT tongah karaoke.

Paneh: Apo yang best eh gambar ni?

Sahabat: Tak tau la den. Dapek dari beberapo blog. Dorang mainkan isu si WAF ni karaoke.

Paneh: Karaoke pun bleh jadi isu ko? Atau dorang nak buktikan si WAF ni muko buruk maso menyanyi?

Sahabat: Muahahah..agak eh. Ko tak nak ulas dalam blog ko?

Ontahlah sahabat. Setakat karaoke tu biaso la. Sekali-sekalo dio nak lopeh tension agak eh. Lainlah kalo gambar dio tongah minum arak ke, main judi ke, main betina ke, tak pun main jantan ke..(eh sori, takut ado yang teraso lak nanti), boleh la nak jadikan isu. Kalo karaoke kek umah atau kek kodai makan pun orang jadikan bahan, maka banyak la isu yang boleh disensasikan. Wakil rakyat PR kek negori ni pun banyak yang lagi toruk, tapi orang kito dok pangkah jugak. Ado wakil rakyat yang baru lopeh kluar hospital mental, tokey syarikat Along, kaki pow, kaki mesin kuda, kaki auta, tunggang arak dan bermacam spesis pun boleh monang pilihanraya. Yang memangkah eh orang Melayu jugak. Apo nak dikato laie? Kito tunggu jolah calon PR 1 Januari 2009 nanti.

Saturday, December 20, 2008

Aku, Paklah dan Anwar

Aku sukakan buku. Sejak dulu aku boleh peruntukan banyak masa hanya untuk membaca. Aktiviti membaca adalah sebahagian rutin yang aku gemari. Dalam masa santai, aku boleh habiskan sebuah buku seminggu. Namun jika dihambat dengan tugas berterusan, aku hanya boleh menghabiskan sebuah buku saja sebulan. Aku juga suka membaca segala apa yang ditulis oleh para blogger. Tidak kiralah blog berbentuk politik, ilmu, agama, aktiviti peribadi dan sebagainya, pasti akan aku baca diwaktu terluang. Namun aku berdepan realiti bahawa semakin banyak yang aku baca, semakin banyak pula benda yang aku tak tahu. Rasa diri ini semakin kurang, makin kecil. Entahlah. Kadangkala rasa diri ini tidak tahu atau belajar apa-apa pun sebelum ini.

Aku menyebut nama Paklah dan Anwar dalam tajuk artikel ini kerana aku merasakan dua individu ini turut berhadapan dengan dilema yang aku hadapi. Dalam pengamatan aku semakin lama mereka berdua ini terlibat dalam politik, mereka kelihatan semakin tidak belajar apa-apa. Segala tindakan dan keputusan mereka selama ini boleh dipersoalkan dan amat diragui. Ini hanya anggapan aku dan aku tidak dapat pastikan anggapan orang lain terhadap mereka.

Aku melihat Paklah bukan sebagai leader atau decision maker. Aku melihat Paklah sebagai golongan pekerja yang hanya menurut arahan. Mungkin pengalamannya sebagai PTD terbawa-bawa semasa beliau menjadi Perdana Menteri yang sering merujuk pihak atasan untuk membuat keputusan. Kerana itu di zaman pentadbirannya aku melihat Paklah lambat dalam membuat keputusan. Beliau akan mengambil masa seminggu untuk mengulas sesuatu isu yang sudah pun basi. Dalam dunia yang serba mencabar dan pantas ini, berlengah bukanlah penyelesaian yang baik. Walaupun rakyat sudah menyampaikan mesej jelas semasa PRU 12, namun Paklah masih dalam keadaan yang sama. Tidak belajar apa-apa. Semakin lama beliau menjadi Perdana Menteri, semakin kalut jadinya negara ini.

Anwar pula kelihatan seperti seorang yang serba tahu. Dia boleh bercakap mengenai apa sahaja tetapi hanya diperingkat 'permukaan' sahaja. Kebanyakan isu yang dikupasnya tidak cukup mendalam. Tiada perincian yang pasti. Sebab itu kita boleh lihat adakalanya Anwar boleh menjadi imam serta khatib, manakala pada sisi yang lain pula kita akan dapat melihat beliau menyalakan api di kuil. Pada satu peringkat aku melihat beliau bersungguh memperjuangkan Islam, tetapi pada ketika lain beliau kelihatan akrab dengan Amerika dan Yahudi yang sering menindas umat Islam. Apabila bercakap, beliau akan menekankan penyebutan sesuatu perkataan yang boleh membuatkan orang terpesona serta terlupa akan kedangkalan isi yang disampaikannya. Aku boleh melihat Anwar dalam pelbagai rupa dan gaya. Seperti yang pernah aku katakan sebelum ini bahawa beliau bolehlah diibaratkan seperti sesumpah yang sering bertukar rupa.

Banyak lagilah yang aku boleh tulis tapi rasanya semua orang pun tahu tentang Paklah dan Anwar. Dua orang individu berbeza tetapi mempunyai ciri yang sama iaitu makin lama semakin tidak tahu apa-apa. Ini pandangan aku dan jika anda merasakan aku mengarut maka anggaplah saja yang kepala aku tengah 'weng' kerana demam. Adios.

Thursday, December 18, 2008

Laughter the best medicine

I got this from a blog at http//perisik-rakyat.com. Enjoy.

PM: Okay people, you all know we have to face Anwar in Permatang Pauh and that is not exactly kacang puteh, so we must get the best candidate or we will be eaten alive.

Najib: Actually there is only one candidate here who can fight him there and he hails from a nearby constituency.

PM: Who, who? Call him now.

Najib: Its you Pak Lah. Only you can win there. I suggest you resign your seat and take on Anwar in PP. As for KB, it is a safe seat.

PM: Wow, what a good idea. When he trashed me real good, I will be without a seat in government and an easy target in our own elections in December. Very clever ha you. Why not you go there?

Najib: Cannot la. I am not from the North and the people are blaming me for that sodomy case so they won't take too kindly to me. I still believe you are the best candidate la.

PM: I know you la Najib. Okay, I could do it but when I resign, Khairy will act as the PM. You agree?

Najib: Er, er, it was just an idea la, and I can see that it is a bad one. Forget it la.

Samy: Er, Pak Lah. I also can. I have no seat now so I am free.

PM: Samy why don't you stop joking? We are serious you know.

Samy: I am serious la. Why you think I Indian, I cannot win in Permatang Pauh ka?

Najib: Hey Samy you can't even beat a Muslim fundamentalist if you were to contest in Mumbai la.

Annuar: Like this la. Lets accept facts, we know we are going to lose. Last I heard, punters are willing to kuyu BN about 5000 votes, its a lost cause la. Why not we say we are fed-up with them playing a fool with the elections and boycott the by elections.

PM: You mean run away?

Annuar: If we lose with a smaller majority, Anwar will still get in but if we lose with a bigger majority, malu and mampoih la.

Samy: Why must lose with bigger majority?

Annuar: In March no sodomy case also we lost by nearly 14K votes, now got sodomy charges and everyone don't believe it, so what happen?

Muhyidin: I think we put Ezam la. If anybody is going to get slaughtered let it be him.

Nazri: Why not the last candidate, Uz Firdaus?

PM: I heard he is afraid that if he loses, his chances for Ketua Bahagian would be lost.

Samy: I know, I know. We put that Sepol fellow. In our posters we put a picture of his arsehole. Surely can get sympathy one.

Kayveas: Hey Samy, you go play outside with the Puteri UMNO la, kacau only. Talk like retarded boy only. Chit.

Samy: Hey Kayveas, what you say? I cannot tahan you already la, come la if you are brave.

PM: Shut up you two. Go to the corner there and turn towards the wall. Go now.

Nazri: What did Tan Sri Rashid say?

PM: Not enough time to bring the Nepalese, Tibetans and Eskimos here. We have run out of ICs to issue.

Samy: Hey Najib, what about your wife? Nowadays everybody is afraid of her what. Put her la. Surely very explosive affair one.

Najib: Shut up la you. What my wife did to you that you want to talk about her like that? You want me to call her here ka?

Samy: Haiyo, no la. Joking only la. I want to die in one piece.

PM: We still do not have a candidate.

Najib: No matter who the candidate is we will still lose so why bother with a strong one? Lets just put in someone insignificant and let him be slaughtered.

PM: Yes I agree. Aaaa, Samy! Samy! Are you really interested in Permatang Pauh?

Tamil featuring Malay: Serabai!

video

Belajarlah untuk saling memahami bahasa memasing. Kalau hendak seribu daya...

Wednesday, December 17, 2008

YANG MANA SATU???

Memetik tajuk keratan akhbar:PPSMI: Tujuh opsyen** dihalusi

**Apa kita ni sudah ketandusan perkataan dalam bahasa Melayu ke?

'Opsyen lain ialah menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di sekolah rendah dan digunakan sepenuhnya di sekolah menengah selain penggunaan bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik ditentukan oleh sekolah. ''Opsyen turut menyentuh penggunaan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di tahun satu hingga tiga, penggunaan dwibahasa pada tahun empat hingga enam dan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di sekolah menengah dan memansuhkan mata pelajaran Sains di peringkat tahun satu hingga tiga tetapi mengajar ilmu Sains dalam mata pelajaran lain.

Membaca pilihan2 yang dinyatakan di atas, saya agak keliru memikirkan apakah isu sebenar yang timbul dalam pengajaran mata pelajaran Sains dan Matematik ini. Apakah matlamat akhir yang ingin dicapai oleh pihak kerajaan sebenarnya? Apakah di peringkat Kementerian mereka sudah ketandusan pakar2 untuk membuat kajian lapangan bagi mengenal pasti masalah sebenar sebelum membuka peluang kepada pihak2 lain untuk memberikan cadangan?

Tuesday, December 16, 2008

Orang India pun Lupa Juga..

Tamadun India merupakan antara tamadun yang terbesar dalam sejarah dunia. India boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu kawasan India Utara dan India Selatan. Pergunungan Vindhya telah menjadi sempadan yang memisahkan antara dua kawasan ini. Masyarakat India Utara dikenali sebagai Indo-Arya manakala masyarakat India Selatan pula dikenali sebagai Dravida. Masyarakat Indo-Arya menggunakan Bahasa Sanskrit manakala masyarakat Dravida menggunakan bahasa Tamil untuk berkomunikasi.

Walaupun masyarakat India telah mengamalkan ajaran Hindu sejak berkurun lamanya namun pada zaman awalnya agama Buddha turut mempengaruhi corak kehidupan mereka. Agama Hindu dicatatkan sebagai tidak mempunyai pengasas dan bersifat semulajadi (namun anda boleh rujuk dalam http://pekembar.blogspot.com mengenai asal usul agama Hindu). Tamadun India pada zaman dahulu tidak mempunyai institusi agama yang berpusat, namun kepercayaan serta ajarannya telah diwarisi sejak turun-temurun.

Terdapat 4 peringkat dalam tamadun masyarakat Indo-Arya iaitu Politeisme, Henoteisme, Monoteisme dan Monisme. Perkataan Hindu dikatakan berasal dari nama Sungai Sindhu iaitu Indus yang juga dikenali sebagai Sanata Dharma iaitu "peraturan kerohanian yang kekal abadi". Agama Hindu mempunyai Tuhan Tiga Fungsi iaitu Mencipta (Brahman), Memelihara (Vishnu) dan Membinasa (Siva). Ajaran Hindu turut terbahagi kepada 6 aliran iaitu Saivisme, Vaishavisme, Sakhtam, Ganapathym, Kaumaram dan Saura. Aliran ini telah didominasi oleh golongan Brahmin yang juga digelar 'agamawan' sejak bermulanya Empayar Maurya.

Masyarakat Hindu percaya kepada hukum karma (yang pastinya bersamaan tajuk lagu kumpulan Wings), iaitu mengenai peri pentingnya kelakuan manusia semasa hidup dan kelahiran semula selepas mati. Kepercayaan kepada kelahiran semula adalah bergantung kepada karma serta tujuan hidup bagi memeperolehi 'moksya' yang bermaksud mereka tidak akan lahir lagi sekiranya telah mencapai tahap kebebasan mutlak iaitu bersatu dengan tuhan. Agama Hindu mencapai tahap kegemilangannya semasa Zaman Gupta (320-520 Masihi). Wujud juga ajaran agama Vedik pada zaman itu yang mementingkan lima konsep yang saling berkaitan iaitu; Brahman, Atman, Karma, Samsara dan Moksya di dalam tamadun ini.

Tamadun India turut merekodkan dua kerajaan pada peringkat awal ketamadunnya iaitu kerajaan kecil dan besar (600-320 SM). Kerajaan kecil tidak mempunyai raja dan saling hidup berpuak, manakala kerajaan besar pula memiliki serta diketuai oleh seorang Raja seperti Kerajaan Kashi, Kosala dan Maghada. Raja bagi kerajaan besar mempunyai kuasa mutlak dalam pemerintahannya yang turut diperkukuhkan melalui upacara ritual. Raja bagi masyarakat Hindu bersifat suci dan harus dihormati walau apa jua cara oleh rakyat jelata. Brahmin dan golongan Kesatria dilantik untuk menjadi penasihat kepada Raja. Sistem kasta dicatatkan bermula pada zaman pemerintahan Raja. Gelaran Raja pula telah bertukar kepada Maharaja apabila Maurya disatukan menjadi empayar (321-185 SM). Empayar ini mencapai zaman gemilangnya pada 273-232 sebelum masihi sehinggalah tamatnya perang saudara pada ketika itu. Keamanan dan kedamaian telah menjadi teras kepada pemerintahan dan birokrasi berdasarkan kasta dalam pentadbiran telah diperkenalkan serta diamalkan kemudiannya.

Apa yang ingin saya tekankan disini ialah mengenai masyarakat Hindu di Malaysia terutamanya kumpulan pelampau Hindraf yang telah melupakan ajaran agama mereka sendiri. Kumpulan ini bukan saja menderhaka, bahkan lebih mengagungkan Queen of England berbanding Raja mereka sendiri di Malaysia ini. Banyak poster-poster Ratu England telah dipamerkan oleh para penyokong Hindraf dalam siri demonstrasi mereka sebelum ini. Tindakan mereka jelas sangat bertentangan dengan prinsip Rukunegara yang ke-2 iaitu Kesetiaan Kepada Raja dan Negara. Jika benar seperti ajaran Hindu bahawa Raja itu bersifat suci dan perlu dihormati oleh kaum India walau apa jua caranya, maka tindakan yang dibuat oleh puak pelampau Hindraf jelas membelakangkan ajaran agama mereka.

Ajaran Hindu yang seharusnya mementingkan keamanan dan kedamaian telah dicabul oleh sebahagian kaum India di Malaysia apabila mereka kerap mencetuskan huru-hara dan konflik terhadap Raja dan orang-orang Melayu. Konflik yang dicetuskan bukan sahaja oleh golongan Hindraf malahan oleh kaum India dalam Majlis Peguam, para pemimpin India dalam parti politik sama ada di pihak kerajaan mahupun pembangkang, serta segelintir kaum India yang extreme terhadap orang Melayu. Mereka tidak lagi peduli tentang keamanan dan kedamaian tetapi lebih suka berkonfrantasi untuk mencapai keinginan peribadi.

Monday, December 15, 2008

SI LUNCAI DENGAN LABUNYA

Duo ari yang lopeh Perak mengumumkan bahawo exco eh nak guno toyota camry, ari nia Kodah plak dio nak ngikut jojak langkah sedaro puppet eh tu nak ngaso bawak camry jugak, itu pun taun dopan kok ado rezeki. Alasan eh, cam biasolah, nak jimatkan duit rakyat.

Si lucai nak torjun ngan labu eh, biarkan, biarkan.

Sekali lagi Atok nak tanyo kek Zizan tu, dulu sibuk ngugut kerajaan persekutuan bori bantuan, kalau tidak nak tobang balak kek tanah rezab tu. Minggu lopeh dio sekali lagi mengugut nak tobang sobab eh kerajaan Kodah dah tak cukup duit.

Tup-tup ari ni dio nak boli TOYOTA CAMRY, keto nasional tak cukup standard nak dilotakkan buntut-buntut dio orang tu.

Tulah, jangan sibuk nak mecari silap orang, dulu tuduh orang tu membazir, tuduh orang ni menipu. Bolum cukup setahun memerintah pakso orang lain bantu dio, ugut orang bori dio duit, peh tu berangan macam orang kayo. Daripado kau berangan nak boli camry tu, lobih baik hang turun padang bawak sabit, tolong orang kampung hang tebaih rumput dan lalang tu, taklah ramai orang kena chikukunya. tanam pokok ciku boleh gak dimakan.

~KERONAI~

MIC si Chicken Little

MIC mahu kerajaan melakukan lebih lagi untuk kaum India, bukan hanya sekadar menarik mereka untuk menyokong Barisan Nasional (BN), tetapi dengan memberikan mereka kedudukan yang sama dari segi ekonomi dengan kaum lain, kata Presidennya Datuk Seri S. Samy Vellu. Walaupun, kerajaan telah mengadakan pelbagai inisiatif untuk meningkatkan kedudukan ekonomi dan sosial kaum itu, beliau berkata masih terdapat tanggapan di kalangan komuniti itu bahawa masih banyak lagi yang perlu dilakukan. - Bernama

Betul ke banyak lagi yang perlu dilakukan untuk komuniti India brader Samey? Tak cukup lagi ke bantuan yang kerajaan berikan selama ni? Bukan ke hampir 18% orang India jadi doktor dan lagi 20% jadi peguam? Individu ke-2 terkaya di Malaysia ni pun orang India. Mereka semua tu tak bantu ke kaum sendiri yang hanya 1.8 juta orang saja di Malaysia ni? Atau mereka masih lagi mementingkan kasta Brahmin dan Paria?

Ke mana perginya saham yang kerajaan luluskan kepada Maika untuk bantu orang India yang miskin sebelum ni? Bukan ke brader Samey telah berpakat dengan Brader Anwar Bin Ibrahim semasa dia jadi Menteri Kewangan dulu untuk menjual sebahagian besar saham Telekom kepada syarikat kroni. Dan semua orang tahu yang brader Samey ni kaki ugut orang. Bila ada perjumpaan dengan penduduk India dan keluar soalan berkenaan Maika, pasti yang bertanya akan diugut oleh kuncu-kuncu brader Samey.

Apa lagi yang kau mahu Samey? Kau pun nak ugut kerajaan macam Kayveas jugak ke? Tapi janganlah kau risau sangat Samey, pasal orang India dalam MIC tersangatlah BACUL. Mereka tak berani nak turunkan kau dari persada kuasa. Kau pasti akan kekal lama sebagai Presiden MIC yang paling korup dalam sejarah. Janganlah risau dengan Indian 'chicken little' dalam MIC tu semua. Kepada anda yang ingin tahu lebih lanjut, boleh rujuk http://pekembar.blogspot.com berkenaan skandal Maika Holdings.

Sunday, December 14, 2008

Bila Sebut Melayu..Mestilah Islam!

Memetik petikan titah Sultan Selangor, dalam Mingguan Malaysia pada 7 Disember 2008, Sultan Sharafuddin Idris Shah“Ada satu akhbar yang saya baca, saya pelik dengan tajuk rencananya yang menyebut Orang Melayu Islam. Saya tidak faham. Kita tahu ada orang Cina dan India yang beragama Islam tetapi kita kata orang Melayu Islam? Orang Melayu itu sendiri mestilah Islam. Kalau difikirkan, saya naik pening, macam mana ada orang boleh cakap Orang Melayu Islam? Ada ke orang Melayu kafir? Kalau ada yang kafir, itu mungkin satu dua sahaja. Orang Melayu Islam bukan satu definisi untuk orang Melayu kerana semua orang Melayu mesti beragama Islam”.

Maka perlukah lagi disebut Melayu Islam?

Saturday, December 13, 2008

Orang Cina Terlupa Agaknya..

Tamadun Cina merupakan antara tamadun yang tertua dunia. Berdasarkan kajian tamadun ini dipercayai bermula sejak awal kurun ke-6 sebelum masihi. Kamus Dewan Edisi Ke-3 mentafsirkan nenek moyang bangsa Cina berasal dari negeri China Tionghua dan Tiongkok. Terdapat pelbagai kebudayaan serta dinasti telah wujud disepanjang perkembangan tamadun ini seperti Dinasti Shang, Dinasti Zhou, Dinasti Qin, Dinasti Han dan sebagainya. Mereka juga mempunyai bahasa dan sistem tulisan tersendiri sepertimana tamadun lain.

Pada peringkat awal perkembangan bangsa Cina, mereka memuja unsur alam semulajadi seperti angin, bumi, sungai dan matahari. Selain itu mereka turut memuja roh nenek moyang serta dewa-dewi. Bermula pemerintahan Dinasti Han, agama Buddha telah berkembang dengan pesatnya. Seperti semua sedia maklum, agama Buddha diasaskan oleh Siddharta Gautama Buddha dari negara India. Ia dianggap sebagai kaedah atau corak penentangan golongan Kystria terhadap golongan Brahmin. Dipercayai bahawa agama ini dapat menjauhkan penganutnya daripada kesengsaraan dan mencapai ketenangan. Agama Buddha berasaskan ajaran 4 'Kebenaran Mulia' serta 'Jalan 8 Lapis'. Setelah agama ini tersebar luas di Negara China, ia telah mengalami banyak perubahan serta turut diadaptasikan sebagai Ajaran Buddha Cina yang mengandungi pelbagai unsur kecinaan. Amalan prinsip Jalan 8 Lapis atau Jalan 8 Kebenaran ini ialah:

1) Kepercayaan dan pengetahuan yang baik
2) Keinginan yang baik
3) Pengucapan yang baik
4) Kyanguan yang baik
5) Makna kehidupan yang baik
6) Usaha yang baik
7) Pemikiran yang baik
8) Pertapaan yang baik

Selain Buddha, terdapat juga ajaran Confucianisme yang diasaskan oleh Confucius pada 551 sebelum masihi. Confucius pada asalnya merupakan seorang pegawai kerajaan Shantung@Lu yang kemudiannya telah meletakkan jawatan. Ajaran serta prinsip yang diperkenalkan oleh Confucius telah menyebabkan beliau disembah sebagai tuhan oleh orang-orang Cina. Ajarannya menekankan prinsip moral yang tinggi seperti perikemanusiaan (Ren), kesusilaan (Li) dan ketaatan kepada ibu bapa (Xiao). Turut ditekankan dalam ajaran ini ialah mencapai tahap kesempurnaan melalui pendidikan dan ajaran Confucius masih diamalkan sehingga kini oleh sebahagian besar masyarakat Cina di Malaysia.

Masyarakat Cina juga berpegang kepada falsafah Taoisme yang diasaskan oleh Lao Tze yang dilahirkan di Chu pada 604 sebelum masihi. Walaupun Lao Tze bekerja di Chou tetapi beliau merupakan seorang yang suka mengembara. Pengalaman yang diperoleh melalui pengembaraan telah memberi ilham kepada beliau untuk menulis dan antara bukunya yang popular ialah Tao Te Ching. Buku ini pada asalnya berbentuk falsafah tetapi akhirnya telah bertukar menjadi agama. Agama ini berasaskan konsep Tao iaitu 'jalan' dimana setiap tindakan akan ditentukan oleh Tao. Berdasarkan ajaran ini, manusia dikatakan tidak harus bertindak terhadap apa saja yang berlaku (Wu-Wei) kerana dianggap akan merosakkan dunia. Ajaran Lao Tze menganggap manusia boleh berubah ke arah kebaikan.

Sejarah Tamadun Cina mencatatkan golongan pemerintah tertinggi mereka ialah Raja yang menjadi tunggak sesebuah dinasti. Gelaran Raja ini kemudiannya telah ditukar kepada Maharaja yang bertanggungjawab untuk mewujudkan empayar dan meluaskan pengaruh kuasanya. Sistem pemerintahan feudal yang diamalkan sebelumnya telah diubah kepada sistem pemerintahan berpusat. Pada Zaman Dinasti Chin (221-206SM), sistem pemerintahan berpusat telah ditukar kepada bentuk birokrasi awam di mana pegawai di kalangan rakyat biasa dilantik oleh Maharaja melalui jawatankuasa Hon Kao Tsu. Lantikan pegawai tersebut adalah berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan awam yang bermula pada Zaman Dinasti Han.

Sengaja saya menyentuh sedikit sejarah ketamadunan Cina yang rasanya semua orang sudah tahu akan fakta sejarahnya. Ia sebagai proses mengingati kembali kepada generasi Cina hari ini yang mungkin terlupa ajaran yang telah menjadi amalan mereka sejak sekian lama. Contohnya salah satu daripada prinsip Jalan 8 Lapis ialah "pengucapan yang baik" dimana akhir-akhir ini tidak lagi diamalkan oleh kaum Cina di Malaysia apabila sering mengeluarkan ucapan serta tindakan yang menyakitkan hati pribumi. Sifat perikemanusiaan (Ren) dalam ajaran Confucius juga telah tidak lagi diendahkan apabila mereka mula mempersoalkan pribumi tanpa rasa perikemanusiaan sedangkan Melayu/Bumiputera telah banyak berkorban untuk memberikan apa yang telah mereka kecapi di Malaysia hari ini.

Jika dahulu rakyat China tidak dibenarkan memandang muka Maharaja dan jika hendak bercakap mestilah dalam keadaan bersujud di hadapan Maharaja. Tapi rakyat Cina di Malaysia hari ini bukan saja tidak lagi menghormati Raja, malah turut mempersoalkan Ketuanan Melayu yang mana Raja Melayu merupakan simbol Ketuanan Melayu itu sendiri. Adakah disebabkan Raja itu Melayu maka mereka telah hilang rasa hormat? Artikel akan datang kita bincangkan pula berkenaan tamadun India.

Friday, December 12, 2008

Jika dengan berbisik mampu mencapai matlamat kenapa perlu melaung?

Bak kata Tunku Abdul Rahman

....orang Melayu sedia memberi hak-hak yang munasabah dan patut kepada orang bukan Melayu. Orang Melayu telah memberikan pengorbanan yang banyak daripada hak-hak sebagai bumiputera Tanah Melayu kepada bangsa yang bukan Melayu. Belum ada satu bangsa anak negeri yang telah berbudi sebegitu banyak seperti yang telah diperbuat oleh orang Melayu. Sungguhpun ada jaminan hak-hak istimewa Melayu dalam perjanjian Persekutuan tetapi tidak sekali-kali mencegah atau menyekat bangsa-bangsa yang bukan Melayu daripada mencapai kesenangan dan kekayaan dan lagi sehingga sekarang hak-hak istimewa itu masih belum lagi menghasilkan keadaan yang setaraf di antara orang Melayu dengan yang bukan Melayu...

Thursday, December 11, 2008

Melayu Rasis

Rasis bila kita membicarakan masalah orang Melayu. Rasis bila kita cuba membangkitkan persoalan mengenai Bahasa Melayu. Rasis bila kita menceritakan betapa ketinggalannya orang Melayu dari sudut ekonomi. Rasis bila kita berusaha untuk menyedarkan orang Melayu betapa mereka perlu bangkit menolak mereka yang memberikan dengan sewenangnya apa yang telah diperuntukkan kepada orang Melayu dan bangun menentukan kehebatan bangsa dan agama sendiri.

Kenapa itu semua dianggap rasis? Kenapa perjuangan mempertahankan bahasa ibunda kaum lain, mempertahankan sekolah dan sebagainya tidak dianggap rasis? Berulangkali menyatakan bahawa mereka berhak menuntut dan memperjuangkan. Kita juga berhak menuntut dan mempertahankan yang bukannya dari sudut yang bersifat rasis, tetapi dari sudut pembangunan bangsa itu sendiri.

Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk. Kita ghairah memperjuangkan pegangan ekonomi yang akhirnya balik kepada kaum-kaum lain. Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri. Kita memberi, mereka merasa dan generasi kita merana.

Wednesday, December 10, 2008

Bloggers Pembangkang Menyokong ISA

Apa yang menarik mengenai kes Surind Tambi ialah dia berjaya membuatkan kebanyakan komuniti bloggers Islam di Malaysia bersatu. Tidak kiralah blogger-blogger ni penyokong kerajaan, penyokong pembangkang ataupun atas pagar; aku lihat kebanyakannya nak budak tambi tu dihukum. Peristiwa yang berlaku dalam kes tambi ni adalah sebagaimana yang telah aku tulis semalam bahawa umat Islam pasti akan melupakan perbezaan ideologi, parti, pendapat, budaya dan sebagainya semata-mata untuk mempertahankan Islam. Namun aku lebih tertarik dengan reaksi spontan yang ditunjukkan oleh kebanyakan bloggers penyokong pembangkang kepada si tambi tu. Apa yang aku lihat di blog-blog pembangkang sebelum ni ialah banyaknya slogan yang tertera "Bloggers Against ISA" atau "Say NO to ISA". Tapi bila budak tambi tu cuba 'menjentik' ajaran Islam, tiba-tiba pendirian bloggers pembangkang ni berubah. Pendirian mereka bolehlah diumpamakan seperti bait lirik lagu Rahmat Ja'world' iaitu..

"SEKELIP MATA KAU BERUBAH...OH BEGITULAH..LUMRAHNYA.."

Kebanyakan bloggers pembangkang telah secara spontan mengancam budak tambi ni dengan ISA. Mereka gagal untuk melihat yang si tambi ni juga sebenarnya adalah sama seperti mereka yang menyokong PR. Bloggers penyokong pembangkang juga menjadi 'hilang ingatan' seketika mengenai perjuangan asal mereka yang mahu ISA dihapuskan.

Maka, saranan aku kepada para bloggers pembangkang di Malaysia, hentikanlah sifat hipokrit dengan slogan retorik korang tu. Aku tau yang korang pun sedar sebenarnya bahawa ISA itu masih tetap relevan. Marilah bersama melaungkan slogan sebenar iaitu...

Tuesday, December 9, 2008

Solamat Ari Rayo Aji

Selamat Hari Rayo Aji Atok ucapkan kepado sumo pelawat ke blog ni dan jugo kepada kengkawan sepejuangan. Pado ari rayo ni Atok beraso sungguh banggo melihat keadaan kek kampong Atok. Sumo orang bocorito tontang kemelesetan ekonomi. Tontang rogo gotah dah jatuh, rogo sawit dah merudum, barang itu mahal, barang ini mahal, rogo ikan kombong sampai RM14.50 sekilo dan macam-macam lagi luahan raso tontang kemahalan rogo barang.

Tapi, pado hari rayo aji ni, Atok tengok orang bekorban lombu kambing solang sebuah rumah tomasuklah Atok adik beradik. Yang lawak eh tu sampai botuka-tukar bungkusan daging. Atok po’ie anta kek rumah Pak Saad sebungkus, dio bori lak kek Atok sobungkus. Atok po’ie anta kek rumah Ocu Selamah, dio pun bori Atok sebungkus. Nia, 10 ari bulan Dec. ni, kek tompek Atok ado plak Korban Perdano namo eh. 60 eko lombu nak dikorbankan.

Jadi, moral of the story eh, dalam sibuk-sibuk kegawatan ni, ALLAH Ta’ala masih laie melimpahkan rezekiNya kepado kito di bumi botuah ni, bumi TANAH MELAYU ni. ALLAH masih sayangkan makhluk–makhluk eh kek bumi botuah ni. Rezeki masih melimpah ruah. Kok kek Amarika tu, sampai ado yang menjual rumah dengan rogo USD1.00. Ado syarikat yang topakso memberhontikan pokojo eh sampai boribu orang.

Jadi, kito ronung-ronungkanlah, walaupun dalam waktu yang samo, kito dilando boncano tapi bopunco daripado kerakusan manusia yang okap (kok tak paham, cubo tanyo kek paneh ataupun kek sontoloyo), ado plak bas yang tobalik. Tapi kito semestinya bersyukur, makan minum kito masih banyak, sampaikan pehak sepital topakso mongadokan hari rawatan khas untuk orang darah tinggi dan koncing manih.

Jadi, dengan rahmat ALLAH yang diturunkan ko bumi botuah. TANAH MELAYU ni, sesamolah kito jago jangan sampai jatuh ko tangan puak-puak harbi tu.

Akhir kato, Selamat Ari Rayo Aji untuk sumo.

Belajarlah daripada British

Apa yang hebat mengenai umat Islam di dunia ini adalah mereka akan bersatu sekiranya kepercayaan mereka dihina atau dipermainkan. Berbeza dengan penganut agama lain yang seolah tidak kisah sekiranya masyarakat mempertikai atau mempersoalkan anutan mereka, umat Islam pasti bersama atas nama Allah s.w.t. Tidak kiralah apa jua ideologi, parti, perbezaan pendapat, budaya, negara dan sebagainya, umat Islam telah diasuh sejak zaman berzaman untuk mempertahankan Islam sekiranya diserang. Amalan ini tidak wujud dalam agama lain.

Perjuangan kumpulan radikal daripada kalangan umat Islam (seperti yang sering dituduh oleh barat kononnya extreme) sebenarnya berpunca daripada desakan yang dibuat oleh barat dan Yahudi. Kesempatan diambil oleh barat dan Yahudi atas kelemahan umat Islam hari ini dalam menguasai ilmu dan teknologi serta menyukarkan mereka untuk mempertahankan diri. Rentetan serangan serta penghinaan berterusan pihak barat (seperti yang berlaku di Palestin, Iraq, Lubnan, Syria etc.) telah mewujudkan pelbagai kumpulan radikal untuk membalas kekejaman yang dilakukan tentera barat (Kristian) dan Yahudi ke atas umat Islam sedunia. Kesan tindakan kumpulan seperti ini sering dikutuk oleh masyarakat dunia tetapi tiada yang mahu ambil tahu punca sebenar sesuatu tindakan itu dibuat. Contohnya peristiwa yang berlaku di Mumbai adalah kesan daripada penindasan kaum Hindu ke atas umat Islam India dan telahpun saya huraikan dalam artikel Punca 26 Nov.

Dalam konteks Malaysia, orang bukan Islam sepatutnya belajar daripada pendekatan British. Sejak dahulu lagi British sedar bahawa hal ehwal Islam dan budaya Melayu adalah amat sensitif bagi orang-orang Melayu. British pernah mendapat tentangan apabila ada pegawainya yang cuba masuk campur hal ehwal Islam. Rentetan itulah maka pihak British telah membuat dasar tidak campur tangan berkenaan agama Islam dan adat istiadat Melayu semasa menjajah negara ini. British sedar bahawa mereka berhadapan kesukaran untuk mengekalkan keamanan sekiranya cuba mengganggu gugat kepercayaan orang Melayu ini. Amalan ini dikekalkan British walaupun selepas Perang Dunia Ke-2 dimana mereka masih memohon persetujuan Raja-Raja Melayu berkenaan Islam dan istiadat Melayu sehinggalah ke saat negara ini mencapai kemerdekaan.

Generasi muda Malaysia hari ini kebanyakannya tidak mahu belajar daripada sejarah. Ini termasuklah dikalangan blogger yang berbangga dengan Freedom of Speech atau Freedom of Expression kononnya tapi masih setting comment moderation. Setiap komen di artikel mereka ditapis sebelum dibenar siarkan. Adakah tafsiran kebebasan itu hanya mengikut perspektif mereka tetapi tidak tertakluk bagi orang lain? Adakah perjuangan Freedom of Speech and Expression itu hanya bersifat hipokrit dan retorik semata? Inilah contoh diskriminasi sebenar bagi sebahagian blogger yang kononnya memperjuangkan kebebasan yang hakikatnya mereka sendiri tidaklah percaya dengan FREEDOM yang diperjuangkan.

Seperti yang pernah saya nyatakan dalam artikel-artikel sebelum ini bahawa mereka yang tidak mahu belajar daripada sejarah pasti akan mengulanginya semula. Sejarah adalah sebuah kuliah yang besar dan perlu kita fahami kesan serta akibat daripada cuba mengabaikannya. Kita mengambil masa berpuluh tahun untuk mencipta ketamadunan tetapi hanya memerlukan masa sehari sahaja untuk menghancurkannya. Pilihan atas kita.

Ketua Umno Bahagian Seremban Dato' Ishak Bankrap?

A notice of public auction against Seremban UMNO Division Chief, Dato' Ishak bin Ismail's house in Bukit Baru Malacca was advertised in Berita Harian today. Similar notices were also put up in other major newspaper like NST and Harian Metro (see pic).

Such notice gives another indication that Seremban UMNO Division Chief is currently in deep financial trouble. For the purpose of record, Dato Ishak had also been issued with bankcruptcy notice by Seremban High Court sometime in June this year for failing to settle a judgment sum or RM 4,000,000-00.

Dato Ishak who held the post of ADUN for Lenggeng constituency for 3 terms, was not re nominated to contest during the 12th General Election. According to UMNO sources, one of the reasons UMNO did not let him to contest was because of his huge financial debt that UMNO feared that it had to undergo a Bye Election if Dato Ishak was permtted to contest and eventually be adjudicated bankcrupt for such huge debt. Knowing this Dato' Ishak turned the table around and blamed NS Menteri Besar, Mohamad Hassan for conspiring to assasinate his 20 year old political career in UMNO Seremban.

In October this year UMNO Disciplinary Board found Dato' Ishak guilty for sabotaging BN candidates that witnessed 2 UMNO traditional seats (Ampangan and Sikamat) fell to PKR. There is no bigger sin than sabotaging the party but surprisingly Dato' Ishak only received warning from UMNO Disciplinary Board.

PERHAPS now it is the best time or Dato' Ishak to make a wise move by retiring from his political career and concentrate on managing his personal affairs. Seremban UMNO shall be put into a mockery if he does not step down. Everybody would say how would Dato' Ishak manage Seremban UMNO Division when he failed miserably to manage his own affairs! People would also say how UMNO Seremban members could let a saboteur be their leader! To Dato' Ishak, with all sincerity during this Eidul Adha; Your time has come to an end. Step down before you make a mockery out of Seremban UMNO Division!

Monday, December 8, 2008

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kepada umat Islam di Malaysia, umat Islam warganegara Malaysia di luar negara dan umat Islam seluruh dunia terutama yang sering mengunjungi blog ini, bagi pihak warga Paneh Miang kami mengucapkan Selamat Hari Raya Korban-Eidul Adha. Moga jemaah haji Malaysia selamat pergi dan kembali serta dipermudahkan segala urusan di Tanah Suci Mekah.

p/s: Barbecue otak kambing takde di Kelantan ke?

Sunday, December 7, 2008

Pedulikanlah Surind tu...

Anggap jelah paria tu jahil..nak buat macamana. Tanggungjawab kitalah sebagai umat Islam untuk menerangkan kepada dia tentang keindahan Islam etc. Tapi kalau sebut berkenaan nak ambil tindakan ke apa..aku dah tawar hati dah. Selagi Paklah masih berkuasa, jangan harap la tindakan akan diambil kepada mereka yang menghina Islam dan Melayu di Malaysia ni. Kalau PM tegas sejak dulu, mesti tiada yang akan berani buat begitu. Wee Meng Chee yang terang dan jelas hina Islam, Azan, Polis dan Agong pun lepas begitu saja. Tu belum sebut menteri dan timbalan menteri bukan Melayu yang hantar memorandum pertikaikan mahkamah syariah. Provokasi dari Majlis Peguam sebelum ni juga kerajaan hanya diamkan. Teresa Kok dan RPK saja yang ditahan dibawah ISA...itupun sekejap je..serupa tak payah buat..macam sekadar melepas batuk di tangga. Terbaru orang India pun dah berani pertikai Majlis Fatwa. Jadi kepada mereka yang berharap kerajaan akan ambil tindakan kepada Surind ni, baik lupakan sajalah. Entahlah..sejak Paklah mentadbir Malaysia ni, aku rasa macam tidak berdaya. Selagi dia kekal jadi Perdana Menteri..pasrah jelah!

via Nokia E71 @ Kg Ibol Terachi

From World Book of Records 2009

World Richest Countries - Gross Domestic Product Percapita in US Dollars.

1. Luxembourg USD80,800

2. Norway USD55,600

3. United Arab Emirates USD49,100

4. United State of America USD46,000

5. Iceland USD39,400


World Poorest Countries - Gross Domestic Product Percapita in US Dollars.

1. Somalia USD600

2. Ethiopia USD 700

3. Malawi USD 700

4. Burundi USD 800

5. Timor-Leste USD 800

Calculated by dividing the annual worth of all the goods and services produced in a country by the country's population. And you’ll be surprise to see how many the Poorest Islamic Countries in that list.

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive