Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, November 28, 2009

SKANDAL MBNS: Ado yang tiup wisel ko?

Dulu den ado terbaco yang Tok Mad ponah kato yang dio ado lobih RM2 juta dalam KWSP. Dio kato yang dio dah lamo kayo dan tak perlu nak korupsi. Tapi la ni keluar pulak berito di sini yang Tok Mad sedang disiasat BNM sobab dikato memindahkan RM10 juta ke luar negaro melalui pengurup wang. Iyo ko Mad?

Ado orang koba an kek den maso zaman Tok Isa mentadbir N9 selamo lobih 22 tahun dulu, hanyo 2 kali yo BPR masuk siasat dio. Tapi Tok Mad ni orang koba baru masuk 5 tahun mentadbir, dah 10 kali SPRM datang siasat. Walaupun kekurangan bukti, tapi den polik pasal apo rajin bonar plak orang SPRM datang jongok Tok Mad. Hairan bin Ajaib.

Ramai orang puji Tok Mad sobab bagus mentadbir negori. Rancangan pembangunannya memang kelas. Nampak la perubahan yang dio buek. Cumo orang Umno yor yang tak suko dio. Tu kono tanyo orang Umno sendiri pasal apo tak suko Tok Mad. Yang banyak didongar ialah pasal N9 ado 2 menteri bosar. Sorang yang rasmi dan sorang lagi disebalik tabir. Tu bolum lagi cerito perihal pengumpulan kekayaan adik beradik sebagaimano yang sering orang ramai bualkan. Tapi sobab takdo bukti, mako boleh la kisah tu ditolak ketopi.

Apo-apo pun den nak ucap selamat maju jayo lah kek Tok Mad di atas siasatan BNM tu. Harap-harap tu semuo hanyo fitnah dan tohmahan pembangkang belako. Den bukan apo, sementelah Tok Isa dah dapek balik jawatan ADUN, mako bergomolah kisah N9 bakal mendapat MB baru bagi menggantikan yang sedio ado. Itu perbualan rakyat N9 masa kini.

Yang pasti, kok Kay Jay la yang terpilih jadi Menteri atau MBNS, dongar eh ramai yang pakat-pakat nak belajar tiup wisel. Apo namo eh tu, whistleblowers? Tu la deh.

6 comments:

  1. den ingat lae korgo hasan ni pasang bendero pembangkang kek umah maso tak pueh hati ngan umno dulu. skang dah pogang jawatan bosar dalam gomen jangan lak lupo diri tu. beingek sikit. jangan disamun membabi buto.

    dun rantau

    ReplyDelete
  2. Minta SPRM siasat betul-betul MBNS ini. Banyak betul cerito dio kat negeri ini. Abang dio pun buat bisnes. Baru ni dia buka jalan bukit putus. abang dio yang buat. senanglah kalau abang sendiri buat jalan kat negeri sendiri

    ReplyDelete
  3. banyak betul duit dato mat..

    ReplyDelete
  4. biasola beb jonih umno makan rasuah, bingai.

    ReplyDelete
  5. Bro, kes ni boleh buat DNA tak, alibi tok mat duit ni den dapek melalui tarik duit pakai dulang tembago kek gunung Angsi, Gunung Berombun dan Gunung Datuk camno bukit yang ado dah tak putus lai baik punya highway. Maso bulan puaso lopeh ketiko bertariwih kek mosojid negeri ok yo nampak eh siap berjubah pakai ketayap lak tu samo-samo moreh kono hujan. MB paling OK sobolum ni kau kau fikirlah sendiri......

    ReplyDelete
  6. Bro, kes ni boleh buat DNA tak, alibi tok mat duit ni den dapek melalui tarik duit pakai dulang tembago kek gunung Angsi, Gunung Berombun dan Gunung Datuk camno bukit yang ado dah tak putus lai baik punya highway. Maso bulan puaso lopeh ketiko bertariwih kek mosojid negeri ok yo nampak eh siap berjubah pakai ketayap lak tu samo-samo moreh kono hujan. MB paling OK sobolum ni kau kau fikirlah sendiri......

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive