Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, January 31, 2009

Lompat parti di Negeri Sembilan

Jika benar akan berlaku usaha melompat parti dalam masa terdekat di Negeri Sembilan, hanya tiga wakil rakyat Umno yang berpotensi menyertai Pakatan Rakyat, dakwa ketua bahagian Seremban.

Datuk Ishak Ismail berkata calon-calon itu kemungkinannya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Serting, Shamsul Kahar Md Deli, Datuk Aziz Shamsuddin (Palong) dan Mustafa Salim (Lenggeng).

Dua daripada mereka, Aziz dan Mustafa, bagaimanapun menafikan mereka akan menyertai pembangkang.

Dihubungi hari ini, Ishak berkata desas-desus itu disampaikan orang kepadanya.

"Tetapi daripada bacaan saya, Aziz yang paling berpotensi akan menyertai PKR," katanya.

Aziz, ketika dihubungi petang ini berkata, beliau tidak ingin campur urusan PKR.

"Soal PKR ini saya cukup menyampah, saya tidak mahu," katanya.

Mustafa pula berkata, "walau apa terjadi" beliau tidak akan meninggalkan Umno.

"Saya menolak sekeras-kerasnya spekulasi saya akan menyertai PKR," katanya kepada Malaysiakini.

Selanjutnya di sini.

Friday, January 30, 2009

Pengganas Malaysia Bakal Bina Kapal Selam

COLOMBO 29 Jan. - Askar Sri Lanka hari ini menemui sebuah kapal selam yang dibina sendiri oleh pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) di timur laut negara ini. Askar menemui kapal selam itu semasa menjalankan operasi mencari anggota pemberontak LTTE di kampung Udayarkattu, menurut satu kenyataan tentera kerajaan. Dipercayai inilah satu-satunya pertubuhan pengganas di dunia yang memiliki kapal selam," menurut kenyataan itu.

p/s: Pengganas di India pun dah mampu bina kapal selam. Malaysia bila lagi nak bina sendiri?

Perjuangan adalah perlaksanaan kata-kata?

"Orang-orang Melayu, Cina dan India serta lain-lain kaum yang hendak menumpukan taat setia dan tinggal bersama serta menumpu dan menumpahkan darah serta bekerja membanting tulang di negeri ini tinggallah dengan baik antara satu dengan lain, kerana negeri ini keadaannya adalah berlainan dengan mana-mana negeri yang ada di dalam dunia ini. Jadi dengan keadaan yang demikian tidaklah boleh satu bangsa hendak mengatasi dengan mendapat seratus peratus faedah untuk dirinya". - Ucapan Tunku Abdul Rahman sekembalinya dari London di Lapangan Terbang Sungai Besi, Kuala Lumpur pada 3 Jun 1957.

"Kebanyakan rakyat dalam negeri ini nampaknya bukanlah membuat tuntutan atau berkehendakkan sesuatu benda dengan melebihi. Mereka pun sedar ada benda kerajaan boleh buat dan ada benda yang kerajaan tidak boleh buat. Ada benda yang boleh dibuat dengan serta merta dan ada pula benda yang kena mengambil masa yang lama sedikit". - Ucapan Tunku Abdul Rahman pada Perhimpunan Agong UMNO di Rumah UMNO, Kuala Lumpur pada 16 April 1960.

"Tidak syak lagi, kerajaan adalah bersikap adil dan jujur demi kepentingan rakyat dan negara. Hakikat ini tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun". - Ucapan Tun Abdul Razak di majlis jamuan negeri sempena perayaan ulang tahun ke-10 kemerdekaan Sabah menerusi Malaysia di Kota Kinabalu Sabah pada 23 September 1973.

"Kita memandang pendidikan ialah anak kunci kejayaan bangsa dan negara Malaysia. Pendidikan menurut pengertian yang luas meliputi seluruh lingkungan usaha kita dalam memperbaiki serta meninggikan nilai-nilai hidup. Inilah yang menjadi ukuran tinggi atau rendahnya tamadun bangsa kita yang bakal diwariskan kepada generasi akan datang". - Ucapan Tun Abdul Razak ketika menutup Expo Pendidikan di Stadium Negara Kuala Lumpur pada 12 Ogos 1972.

"Semakin banyak kita mencapai kemajuan, harapan rakyat untuk mencapai taraf kemajuan akan meningkat lebih tinggi lagi. Oleh yang demikian desakan ke atas kerajaan akan bertambah. Untuk memenuhi tuntutan-tuntutan rakyat itu adalah perlu bagi perkhidmatan awam ada sense of urgency". - Ucapan Tun Hussein Onn di majlis tahunan Persatuan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) di Hotel Hilton Kuala Lumpur pada 9 Jun 1979.

"Adalah mustahil pendapat dan fahaman kita sentiasa tidak berbeza. Apa yang penting ialah pendapat dan fahaman yang berbeza itu tidak diperbesar-besarkan sehingga membawa pecah belah dikalangan rakyat berbilang keturunan". - Ucapan Tun Hussein Onn di Perhimpunan Agong MCA di Dewan Konvensyen Wisma MCA, Kuala Lumpur pada 1 November 1980.

"Mereka yang ingin kaya cepat akan jatuh dengan teruknya. Apa yang berlaku kepada orang lain kerana amalan yang tidak baik akan berlaku juga kepada diri sendiri jika amalan yang serupa diamalkan". - Ucapan Tun Dr. Mahathir di Kongres Ekonomi Bumiputera Ke-3 di Kuala Lumpur pada 10 Januari 1992.

"Kita akan kembali kepada keadaan seperti dahulu, tetapi lebih bijak dan lebih arif akan cabaran dan ancaman yang kita perlu hadapi sepanjang masa". - Ucapan Tun Dr. Mahathir mengenai kegawatan ekonomi negara dalam perutusan Hari Raya Aidilfitri yang disiarkan menerusi Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) pada 29 Januari 1998.

"Menerusi sejarah kita tahu di mana kita datang kerana kita tahu dahulu kita pernah hina dan miskin". - Ucapan Tun Dr. Mahathir di perasmian Menara UMNO Pulau Pinang pada 11 Ogos 1998.

"Bangsa dan negara yang besar dan berkebudayaan tinggi adalah bangsa dan negara yang tahu menghargai jasa pahlawannya, baik mereka yang berjuang dengan senjata untuk mempertahankan negara atau mereka yang berjuang dengan kepintaran sahsiah dan akal fikiran untuk mencapai kemerdekaan dan mengembalikan amanah bangsanya". - Ucapan Tun Dr. Mahathir pada majlis perasmian Seminar Biografi Malaysia di Kuala Lumpur pada 26 April 1986.

_________________________________

"Kita akan ambil alih kerajaan pada 16 September 2008, eh...silap...20 September lah sebab tarikh tu pun penting jugak.. Tak pun Hari Raya Haji nanti pun ok agaknya eh...mcm susah je.. raya Cina sempat ke dak ni...ah..sebelum Mac 2009 lah kita ambil alih kerajaan persekutuan...harap2 menjadi la..kalo dak nanti mesti orang tau aku ni kaki putaq..". - Ucapan Brader Anwar Bin Ibrahim di merata-rata tempat pada setiap ketika.

Thursday, January 29, 2009

Pemimpin MIC yang bebal

Berdasarkan kenyataan yang diberikan oleh Samy Vellu bahawa MIC bukan sahaja sanggup membela kedua-dua menteri yang bertindak di luar batasan undang-undang dalam hal pencerobohan bilik mayat, jelas menunjukkan bahawa si Samy ni tidak langsung menghormati undang-undang malahan cuba bertindak sebagai hero bagi kepentingan politiknya.

Bagi aku terdapat beberapa perkara yang perlu diambil perhatian oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan orang-orang Melayu sendiri di sini.

1-UMNO selaku tonggak Barisan Nasional seolah-olah tidak mampu menangani kerenah parti-parti komponen yang lain dan keadaan ini sungguh jauh berbeza di bawah kepimpinan Tun Mahathir.

2-Kenyataan Samy Vellu seolah-olah mencabar kepimpinan UMNO yang menunjangi kerajaan secara tidak langsung mencabar orang Melayu tidak kira dari parti mana sekalipun.

3-Tidak ada keikhlasan lagi daripada pemimpin di kalangan parti-parti komponen terutamanya MIC, PPP dan Gerakan.

4-Sepatutnya sebagai parti komponen BN,MIC harus menunjukkan contoh bagi mempertahankan kedaulatan undang-undang bukannya melanggar undang-undang.

Perlukah wujud satu parti yang betul-betul memperjuangkan hak Melayu berdasarkan perlembagaan seandainya Umno tidak mampu untuk mengambil tanggungjawab tersebut? Lu fikirlah sendiri...

Huh..berprinsip konon!

1. Sesiapa yang berniat menawarkan diri untuk berkhidmat kepada rakyat, iaitu melibatkan diri sepenuh masa sebagai seorang ahli politik, maka segala keperluan diri dan keluarganya yang pelbagai itu secara tidak langsung akan dibiayai oleh hasil cukai daripada titik peluh rakyat yang bekerja saban hari.

2. Maka sewajarnya seseorang yang bercita-cita ingin menjadi ahli politik atau pemimpin, wajib memiliki prinsip bagi melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang digalasnya.

3. Seseorang yang berprinsip bermakna segala urusan hidupnya akan berpandukan kepada prinsipnya itu.

4. Apa saja yang tidak selari dengan prinsip hidupnya akan ditolak, tidak kiralah perkara itu nasihat daripada keluarganya sendiri, norma-norma hidup masyarakat, mahupun trend popular yang berada disekelilingnya.

5. Jika seseorang pemimpin itu tidak berprinsip, maka pihak yang akan menanggung kesannya adalah rakyat jelata.

6. Sekiranya pemimpin itu hanya melaungkan prinsip dibibir saja, tetapi segala tindakan terhadap tanggungjawab yang dipikulnya tersasar daripada prinsip yang dikatakan, maka rakyat jelata tetap akan menanggung akibatnya.

7. Rakyat yang tidak sedar akan diperbodohkan manakala rakyat yang sedar akan dapat menangkap tembelang seseorang pemimpin itu.

8. Dikalangan rakyat yang sedar, saban masa mereka akan dapat menangkap sama ada apa yang diutarakan oleh seseorang pemimpin itu adalah benar atau hanyalah momokan semata-mata. Mereka yang mempunyai tahap pengamatan yang tinggi akan mampu untuk membezakan sama ada sesuatu perkara itu bersifat kepentingan peribadi atau memberi manfaat kepada rakyat keseluruhannya.

9. Di mana sahaja negara di dunia ini, wujud pemimpin yang hanya mempunyai kepentingan peribadi dan politik semata-mata.

10. Masyarakat yang menganut fahaman feudal secara tidak langsung akan memenuhi kepentingan peribadi seseorang pemimpin. Budaya feudal kebiasaannya akan melahirkan sifat kesetiaan secara membabi buta. Jika putih..maka putihlah. Jika hitam..maka hitamlah.

11. Jika diperhatikan, masyarakat di Malaysia masih lagi tergolong dalam kategori masyarakat berfahaman feudal. Rentetan itu, sukar untuk masyarakat kita hari ini untuk menilai keutamaan serta prinsip seseorang pemimpin tersebut.

12, Budaya feudal tidak menggalakkan pemikiran yang bebas dan kritikal, tetapi sebaliknya ia hanya menerima apa sahaja yang dimomokkan oleh pemimpin tanpa banyak soal.

13. Inilah budaya yang berlaku dalam Umno dan budaya yang diagongkan oleh penyokong setia Brader Anwar Bin Ibrahim serta pengkagum ulama' Pas.

14. Sekurang-kurangnya kini para penyokong Umno dilihat semakin kritikal terhadap pemimpinnya; berbanding pencinta setia Brader Anwar Bin Ibrahim dan Pas yang dilihat masih dalam budaya feudal dengan sifat kesetiaan membabi buta.

15. Kebanyakan perkara yang diucapkan oleh pemimpin PKR dan Pas dipercayai bulat-bulat oleh sebahagian besar penyokong mereka tanpa banyak soal.

16. Lompat parti pula adalah satu contoh jelas untuk mengetahui sama ada seseorang itu mempunyai prinsip dalam perjuangan politik atau sebaliknya.

17. Seseorang yang berprinsip sebelum membuat keputusan untuk melibatkan diri dengan mana-mana parti, akan menilai terlebih dahulu sama ada perjuangan parti yang akan disertainya itu bertentangan atau selari dengan prinsip hidupnya.

18. Sekiranya ideologi parti itu bertentangan dengan prinsipnya, maka tidak ada sebab baginya untuk melibatkan diri berjuang bersama parti tersebut.

19. Jika sedari awal seseorang itu tidak berprinsip, maka penyertaannya sebagai ahli parti mungkin lebih kepada manfaat peribadi yang terselindung dan tidak ikhlas dalam memperjuangkan kepentingan rakyat dan negara.

20. Hal prinsip bukanlah sesuatu yang boleh dijual beli serta tidak ternilai harganya. Maknanya prinsip bukanlah sesuatu yang mudah untuk dikompromi.

21. Sekiranya nilai prinsip itu boleh diletakkan harga, maka parti yang boleh memberi keuntungan besar kepada kehidupan peribadi pasti akan menjadi pilihan.

22. Maka wajarlah jika dikatakan bahawa seseorang yang meletakkan prinsip pada sesuatu nilai harga adalah mereka yang bersifat munafik.

23. Adakah kerana prinsip maka Anwar masih belum menjadi ahli PKR dan Edie pula menyertai Umno?

24. Maka bolehlah dipersoalkan apakah matlamat sebenar perjuangan mereka? Demi memenuhi kepentingan peribadi atau apa?

Wednesday, January 28, 2009

Strategi "Creative Destruction" Anwar Ibrahim

1. Seorang intelektual yang pernah terlibat dalam menyusun atur strategi politik (maaf tidak ingat namanya) pernah menyatakan "Anwar mengharapkan melalui apa yang dinamakannya kini sebagai "creative destruction" untuk menyerang kerajaan secara halus".

2. Teorinya mudah untuk difikirkan. Seandainya rakyat terpengaruh dan terjejas dengan teruk, maka sudah tentulah kebencian terhadap kerajaan yang memerintah semakin berleluasa.

3. Semua sedia maklum bahawa media arus perdana tidak lagi menjadi pilihan terutama dikalangan generasi muda.

4. Dalam masa yang sama, isu rasuah, penyalahgunaan kuasa, kronisme dan nepotisme disebar luaskan oleh penyokong Anwar melalui medium siber dan medium rasmi parti pembangkang.

5. Jika diimbas kembali, strategi yang sama telah digunakan Anwar dalam percubaannya menjatuhkan Tun Mahathir suatu ketika dahulu.

6. Satu plot susunan strategi berasaskan idea Anwar di Pulau Sibu, Johor semasa beliau masih dalam Umno telah digunakan kembali.

7. Kaedah yang digunakan ialah menyerang peribadi para pemimpin Umno, dimomokkan secara berterusan serta berulang, menyebabkan sedikit sebanyak rakyat akan terpengaruh dan percaya dengan dakyah yang disebarkan.

8. Segala sistem, corak pentadbiran kerajaan, kehakiman dan sistem keselamatan yang dahulunya didokong dan disokong Anwar selama 16 tahun dalam kerajaan, kini tidak lagi baik pada pandangannya.

9. Apabila Anwar mengatakan semua perkara itu buruk (termasuk Najib yang dahulunya sealiran dengan Anwar dalam Team Wawasan), secara tidak langsung sebenarnya turut melibatkan kita sebagai rakyat biasa.

10. Adakah kita selama ini hidup dalam sistem yang sebegitu buruk?

11. Mungkinkah sistem yang sebegitu korup dan tidak adil ini boleh menjamin keamanan dan kemakmuran yang kita nikmati selama ini?

12. Sekiranya anda berani berkata benar dalam menjawab persoalan ini, maka anda sebenarnya tergolong dikalangan mereka yang rasional.

13. Selama ini rakyat Malaysia hidup aman dalam sebuah sistem yang terjamin.

14. Mungkin ada kekurangannya yang perlu diperbaiki, namun ia masih tetap sistem yang stabil setakat ini.

15. Cuma yang tidak stabil hanyalah Brader Anwar Bin Ibrahim serta juaknya sahaja kerana sistem sedia ada telah menyekat perjalanannya yang terlalu laju ke mercu kuasa selama ini.

16. Kepada mereka yang mengikuti perkembangan politik Malaysia hanya selepas 2 September 1998, mungkin kurang memahami apa yang saya perkatakan.

17. Apa yang boleh dilakukan oleh kerajaan kini adalah menggunakan kembali 'flooding strategy' bagi menyelesaikan kemelut yang melanda politik tanahair.

18. Kalau tak faham..tanya Tun Mahathir!

"As the Arabs see the Jews"

His Majesty King Abdullah,
The American Magazine
November, 1947

I am especially delighted to address an American audience, for the tragic problem of Palestine will never be solved without American understanding, American sympathy, American support.

So many billions of words have been written about Palestine—perhaps more than on any other subject in history—that I hesitate to add to them. Yet I am compelled to do so, for I am reluctantly convinced that the world in general, and America in particular, knows almost nothing of the true case for the Arabs.

We Arabs follow, perhaps far more than you think, the press of America. We are frankly disturbed to find that for every word printed on the Arab side, a thousand are printed on the Zionist side.

There are many reasons for this. You have many millions of Jewish citizens interested in this question. They are highly vocal and wise in the ways of publicity. There are few Arab citizens in America, and we are as yet unskilled in the technique of modern propaganda.

The results have been alarming for us. In your press we see a horrible caricature and are told it is our true portrait. In all justice, we cannot let this pass by default.

Our case is quite simple: For nearly 2,000 years Palestine has been almost 100 per cent Arab. It is still preponderantly Arab today, in spite of enormous Jewish immigration. But if this immigration continues we shall soon be outnumbered—a minority in our home.

Palestine is a small and very poor country, about the size of your state of Vermont. Its Arab population is only about 1,200,000. Already we have had forced on us, against our will, some 600,000 Zionist Jews. We are threatened with many hundreds of thousands more.

Our position is so simple and natural that we are amazed it should even be questioned. It is exactly the same position you in America take in regard to the unhappy European Jews. You are sorry for them, but you do not want them in your country.

We do not want them in ours, either. Not because they are Jews, but because they are foreigners. We would not want hundreds of thousands of foreigners in our country, be they Englishmen or Norwegians or Brazilians orwhatever.

Think for a moment: In the last 25 years we have had one third of our entire population forced upon us. In America that would be the equivalent of 45,000,000 complete strangers admitted to your country, over your violent protest, since 1921. How would you have reacted to that?

Because of our perfectly natural dislike of being overwhelmed in our own homeland, we are called blind nationalists and heartless anti-Semites. This charge would be ludicrous were it not so dangerous.

No people on earth have been less "anti-Semitic" than the Arabs. The persecution of the Jews has been confined almost entirely to the Christian nations of the West. Jews, themselves, will admit that never since the Great Dispersion did Jews develop so freely and reach such importance as in Spain when it was an Arab possession. With very minor exceptions, Jews have
lived for many centuries in the Middle East, in complete peace and friendliness with their Arab neighbours.

Damascus, Baghdad, Beirut and other Arab centres have always contained large and prosperous Jewish colonies. Until the Zionist invasion of Palestine began, these Jews received the most generous treatment—far, far better than in Christian Europe. Now, unhappily, for the first time in history, these Jews are beginning to feel the effects of Arab resistance to the Zionist assault.. Most of them are as anxious as Arabs to stop it. Most of these Jews who have found happy homes among us resent, as we do, the coming of these strangers.

I was puzzled for a long time about the odd belief which apparently persists in America that Palestine has somehow "always been a Jewish land."

Recently an American I talked to cleared up this mystery. He pointed out that the only things most Americans know about Palestine are what they read in the Bible. It was a Jewish land in those days, they reason, and they assume it has always remained so.

Nothing could be farther from the truth. It is absurd to reach so far back into the mists of history to argue about who should have Palestine today, and I apologise for it. Yet the Jews do this, and I must reply to their "historic claim." I wonder if the world has ever seen a stranger sight than a group of people seriously pretending to claim a land because their ancestors lived there some 2,000 years ago!

If you suggest that I am biased, I invite you to read any sound history of the period and verify the facts.

Such fragmentary records as we have indicate that the Jews were wandering nomads from Iraq who moved to southern Turkey, came south to Palestine, stayed there a short time, and then passed to Egypt, where they remained about 400 years. About 1300 BC (according to your calendar) they left Egypt and gradually conquered most—but not all—of the inhabitants of Palestine.

It is significant that the Philistines—not the Jews—gave their name to the country: "Palestine" is merely the Greek form of "Philistia."

Only once, during the empire of David and Solomon, did the Jews ever control nearly—but not all—the land which is today Palestine. This empire lasted only 70 years, ending in 926 BC. Only 250 years later the Kingdom of Judah had shrunk to a small province around Jerusalem, barely a quarter of modern Palestine.

In 63 BC the Jews were conquered by Roman Pompey, and never again had even the vestige of independence. The Roman Emperor Hadrian finally wiped them out about 135 AD. He utterly destroyed Jerusalem, rebuilt under another name, and for hundreds of years no Jew was permitted to enter it. A handful of Jews remained in Palestine but the vast majority were killed or scattered to other countries, in the Diaspora, or the Great Dispersion. From that time Palestine ceased to be a Jewish country, in any conceivable sense.

This was 1,815 years ago, and yet the Jews solemnly pretend they still own Palestine! If such fantasy were allowed, how the map of the world would dance about!

Italians might claim England, which the Romans held so long. England might claim France, "homeland" of the conquering Normans. And the French Normans might claim Norway, where their ancestors originated. And incidentally, we Arabs might claim Spain, which we held for 700 years.

Many Mexicans might claim Spain, "homeland" of their forefathers. They might even claim Texas, which was Mexican until 100 years ago. And suppose the American Indians claimed the "homeland" of which they were the sole, native, and ancient occupants until only some 450 years ago!

I am not being facetious. All these claims are just as valid—or just as fantastic—as the Jewish "historic connection" with Palestine. Most are more valid.

In any event the great Moslem expansion about 650 AD finally settled things. It dominated Palestine completely. From that day on, Palestine was solidly Arabic in population, language, and religion. When British armies entered the country during the last war, they found 500,000 Arabs and only 65,000 Jews.

If solid, uninterrupted Arab occupation for nearly 1,300 years does not make a country "Arab", what does?

The Jews say, and rightly, that Palestine is the home of their religion. It is likewise the birthplace of Christianity, but would any Christian nation claim it on that account? In passing, let me say that the Christian Arabs—and there are many hundreds of thousands of them in the Arab World—are in absolute agreement with all other Arabs in opposing the Zionist invasion of Palestine.

May I also point out that Jerusalem is, after Mecca and Medina, the holiest place in Islam. In fact, in the early days of our religion, Moslems prayed toward Jerusalem instead of Mecca.

The Jewish "religious claim" to Palestine is as absurd as the "historic claim." The Holy Places, sacred to three great religions, must be open to all, the monopoly of none. Let us not confuse religion and politics.

We are told that we are inhumane and heartless because do not accept with open arms the perhaps 200,000 Jews in Europe who suffered so frightfully under Nazi cruelty, and who even now—almost three years after war's end—still languish in cold, depressing camps.

Let me underline several facts. The unimaginable persecution of the Jews was not done by the Arabs: it was done by a Christian nation in the West. The war which ruined Europe and made it almost impossible for these Jews to rehabilitate themselves was fought by the Christian nations of the West. The rich and empty portions of the earth belong, not to the Arabs, but to the Christian nations of the West.

And yet, to ease their consciences, these Christian nations of the West are asking Palestine—a poor and tiny Moslem country of the East—to accept the entire burden. "We have hurt these people terribly," cries the West to the East. "Won't you please take care of them for us?"

We find neither logic nor justice in this. Are we therefore "cruel and heartless nationalists" ?

We are a generous people: we are proud that "Arab hospitality" is a phrase famous throughout the world. We are a humane people: no one was shocked more than we by the Hitlerite terror. No one pities the present plight of the desperate European Jews more than we.

But we say that Palestine has already sheltered 600,000 refugees. We believe that is enough to expect of us—even too much. We believe it is now the turn of the rest of the world to accept some of them.

I will be entirely frank with you. There is one thing the Arab world simply cannot understand. Of all the nations of the earth, America is most insistent that something be done for these suffering Jews of Europe. This feeling does credit to the humanity for which America is famous, and to that glorious inscription on your Statue of Liberty.

And yet this same America—the richest, greatest, most powerful nation the world has ever known—refuses to accept more than a token handful of these same Jews herself!

I hope you will not think I am being bitter about this. I have tried hard to understand that mysterious paradox, and I confess I cannot. Nor can any other Arab.

Tuesday, January 27, 2009

Melayu Pra-Merdeka, Dulu, Kini dan Masa Depan

Melayu Masa Nak Merdeka, Melayu Dulu dan Melayu Masa kini

Melayu Masa Nak Merdeka

1.Pentingkan Islam sebagai Panji-panji dan Penegak Maruah Kebangsaan

2. Pentingkan Kesatuan Pendirian, Kesatuan Pemikiran @ Fikrah dan Kesatuan Silaturrahim

3. Pentingkan Masa @ Timing

4. Pentingkan Jihad Perjuangan, Jihad Pengorbanan, Jihad Harta dan Wang Ringgit

5. Pentingkan Cita-cita dan Impian Mencipta, Mencetak, Mencanai, Mengurus, Mentadbir dan Mendewasa Kefahaman/Istilah/Makna/Terma/Pedagogi/Uslub/Mauduk/Taklik Kemerdekaan

6. Pentingkan Iman, Amal dan Ehsan sebagai Teras @ Rukun Persaudaraan semasa alam Tanah Melayu, Perpaduan sesama alam rakyat Tanah Melayu dan Persetujuan Bersama yang disebut sebagai Perkongsian Kuasa Politik, Ekonomi dan Pembangunan Sosial dalam alam Bangsa Melayu, Bangsa Cina dan Bangsa India yang bersatu di bawah Parti Perikatan Malaysia dengan simbol Kapal Layar.


Melayu Dulu (Era 60an – Era 90an)


1. Pentingkan Ilmu Pengetahuan untuk Memaju Tamadun Bangsa Berilmu

2. Pentingkan Ilmu Survival untuk Memaju Tamadun Bangsa Berniaga

3. Pentingkan Kuasa untuk Memasti Umat Melayu masih punya Kuasa Politik

4. Pentingkan Darjat, Kedudukan dan Gelaran untuk Menentu Umat Melayu dihormati dan menghormati

5. Pentingkan Pembangunan Tanah untuk Menentu Umat Melayu masih punya Tanah Rezab Melayu

6. Pentingkan Pembangunan Struktural untuk Mencapai Kemakmuran Fizikal Umat Tanah Melayu

7. Pentingkan Pembangunan Ekonomikal untuk Mencapai Kemakmuran Ekonomi Tanah Melayu


Melayu Masa Kini (Ambang Millenium hingga hari ini)


1. Ramai menjadi Qarun, Firaun dan Namrud

2. Ramai menjadi Lanun, Penyangak, Penyamun, Penipu, Peragut, Perampas, Pengkhianat dan Pemfitnah serta Petualang

3. Ramai sudah GILA TALAK, GILA BETINA, GILA EKOR, GILA LOBI, GILA BROKER, GILA JUDI, GILA TIKAM, GILA NOMBOR, GILA BABI dan GILA JANTAN.

4. Ramai sudah TAMAK KUASA, TAMAK HARTA, TAMAK TANAH, TAMAK DARJAT DAN TAMAK PANGKAT.

5. Ramai sudah TALAM DUA MUKA, MUSUH DALAM SELIMUT, GUNTING DALAM LIPATAN, API DALAM SEKAM, MUSANG BERBULU AYAM, BALING BATU SEMBUNYI TANGAN, ANJING MENYALAK BUKIT, KACANG LUPAKAN KULIT, HARAPKAN PAGAR-PAGAR MAKAN PADI.

6. Ramai sudah dalam kalangan KONONnya berpelajaran tinggi, kata orang Sekolah Bertingkat-Tingkat, Sijil Bergulung-Gulung, Tapi Bodoh Melantun-Lantun, Pandai Tak Terikut, Cerdik Tak Terajar. Yang ramai ini pula ada lagi Abu Jahal, Abu Jahil, Abu Lahab dan Abu Pelahab, Abu Kulub dan Abu Pelingkup.

7. Ramai sudah daripada Golongan Melayu Semasa Nak Merdeka dan Melayu Dulu yang punya pewaris keturunan, yang kini membesar sebagai sebuah Keluarga Malaysia. Tapi yang sedihnya oleh kerana, TIDAK TAAT kepada intisari dan nawaitu Pejuang Melayu Semasa Nak Merdeka, inilah rupa anak keturunan Melayu hari ini.

7.1. Sobab Mak Ayah makan Rasuah, generasi pewaris dan penerus Tunggang-Langgang.

7.2. Sobab Mak Ayah tamak Harta, generasi pewaris dan penerus Punah-Ranah.

7.3. Sobab Mak Ayah Gila Kuasa, generasi pewaris dan penerus Hilang-Punca.

7.4. Sobab Mak Ayah sibuk koja Darjat, Gelaran dan Kedudukan, generasi pewaris dan penerus mula ikut rentak dan irama Yahudi dengan mudah MENJAHANAM WARIS MELAYU

7.5. Sobab Ramai anak Melayu bertali leher, menonggok di sektor strategik negara, baik di Kementerian, Jabatan dan Agensi, Bank, Institusi Kewangan, Korporat dan sebagainya YANG SUKO MENTEKADARAH KUDRAT DAN SUSAH PAYAH orang Melayu lain, YANG SUKO MAKAN DUIT HARAM, MINTA DUIT HARAM, MENANGGUK DUIT HARAM. Maka HARI INI, inilah ruponya Bangsa Melayu yang dimakan SUMPAH.

i. Jangan kita lupa SUMPAH Si Kelebai dengan Demang Lebar Daun.
i. Jangan kita lupa SUMPAH Tun Tuah kepada Kesultanan Istana Melayu Melaka.
iii. Jangan kita lupa SUMPAH PUSAKA Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj maso nak cetak dan cipta erti MERDEKA.
iv. Jangan kita lupa PESANAN Nabi Allah Yusuf kepada anaknya Luqman.
v. Jangan kita lupa KUTBAH WIDA’ Rasulullah s.a.w.
vi. Jangan kita lupa Wasiat Umar Abdul Aziz kepada Gabenor Mesir.


MOGA MELAYU masa depan (menjelang W2020)


1. Melayu yang membina TAMADUN MELAYU BERILMU, BERAMAL DAN BEREHSAN.

2. Melayu makin RAMAI sedar bahawa Makan Duit HARAM, Minta Duit HARAM, Mengetol Duit HARAM, Menjaja Duit HARAM akan langsung berkurang dan YAKIN bahawa HARAM ialah HARAM, HALAL ialah HALAL.

3. Melayu makin RAMAI punya pewaris dan penerus yang CINTA AKAN AGAMA ISLAM, CINTA AKAN BANGSA MELAYU, CINTA AKAN TANAH MELAYU, CINTA AKAN KEBANGSAAN MELAYU, CINTA AKAN SAUDARA MELAYUnya, CINTA AKAN ADAT DAN ADAB MELAYU.

4. Melayu makin RAMAI punya pewaris dan penerus yang punya sifat seperti ABU BAKAR AS-SIDDIQ, UMAR AL-KHATTAB, USTHMAN AL-AFAN, ALI ABI TALIB.

5. Melayu makin RAMAI punya pewaris dan penerus yang berjiwa PEJUANG, PENGORBAN, PENCIPTA, PEREKA, PEMBINA, PEMBUAT, PENGELUAR, PENGARANG, PENEKUN, PEMACU, PENGACU, PERANCANG, PEMIKIR, PENGHIAS, PEKERJA.

6. Melayu makin RAMAI punya pewaris dan penerus yang punya JIHAD dalam BISNES, ILMU, SURVIVAL, POLITIK, EKONOMI, SOSIAL, BUDAYA, BAHASA, KESIHATAN, PENDIDIKAN, PERTAHANAN, KETENTERAAN, KESELAMATAN, SUKAN. Melayu pada era itu tidak akan lupa kepada siapa negara ini Merdeka, Untuk apa dimerdeka, bagaimana memerdeka, apa makna survival merdeka, apa cara mengenal merdeka, dan yang paling WAJIB ialah MELAYU itu MERDEKA. Apakah Melayu benar MERDEKA?

Biaq pi la depa..

1. Dalam sebuah program yang saya terlibat baru-baru ini, salah seorang peserta berbangsa Cina mengeluarkan ayat berikut,

"Sekiranya negara ini diserang, saya akan bawa kaum kerabat saya keluar dari negara ini. Sesudah tamat peperangan dan negara kembali aman, kami kaum Cina akan kembali semula untuk bersama membangunkan negara yang telah musnah".

2. Kata-kata pemuda Cina ini dibidas oleh seorang peserta India yang mengatakan,

"Oh..jadi you mahu biar orang Melayu dengan India saja pertahankan negara ni la? Supaya senang bila you balik semula nanti, semua rakyat sudah mati dan you dengan kaum you boleh berkuasa dalam negara ni? You sayang Malaysia ka atau sayang kaum you saja?"

3. Perdebatan ini berlarutan beberapa ketika sehingga akhirnya pemuda Cina itu bertindak mendiamkan diri dan tidak lagi mahu memberikan sebarang komen.

4. Manakala, tiada seorang Melayu pun yang mahu campur dalam perdebatan tersebut.

5. Pemuda Cina itu lulusan universiti dari New Zealand, manakala pemuda India yang berdebat dengannya itu adalah lulusan Universitas Bali, Indonesia.

6. Saya masih memikirkan mengenai babak yang berlaku dalam perdebatan tersebut serta kemungkinan yang berlaku akhir-akhir ini.

7. Adakah pemuda Cina itu menunjukkan sikap sebenar kaum Cina yang hanya mementingkan diri? Apabila keadaan mendesak, maka mereka akan menggunakan apa saja cara untuk melindungi kaum mereka semata?

8. Adakah kaum India kini lebih patriotik berbanding kaum Cina? Atau kebetulan pemuda India itu bersifat patriotik kerana terpengaruh dengan rakyat Indonesia yang terkenal sebagai sebuah negara yang tebal dengan sifat patriotik berbanding kita. Atau beliau insaf dengan kehidupan rakyat Malaysia yang jauh lebih baik berbanding Indonesia? Untuk makluman, pemuda India ini telah bermastautin di Indonesia selama 6 tahun.

9. Dan adakah orang Melayu yang melihat perdebatan itu sudah semakin selesa sehingga tidak langsung mempertikaikan kewajaran kenyataan yang dibuat oleh pemuda Cina tersebut?

10. DAP sering melompat parti menyertai MCA atau Gerakan di Negeri Sembilan. Perkara ini dianggap biasa semasa Negeri Sembilan diterajui oleh Isa Samad.

11. Ia dianggap biasa dengan anggapan bahawa orang Cina dan India mementingkan kaum mereka dan tidak terlalu patriotik terhadap parti.

12. Selagi kepentingan Cina dan India tidak terjejas, mereka akan terus setia.

13. Namun jika perkara sebegini berlaku kepada orang Melayu, maka ia kelihatan bertentangan dengan budaya mereka.

14. Tidak kiralah jika ahli UMNO melompat menyertai PAS atau sebaliknya (kami tidak menganggap PKR sebuah parti Melayu), ia tetap bertentangan dengan sifat orang Melayu yang selalu mengenang budi dan tidak akan membalas budi orang dengan tahi.

15. Orang Melayu juga terkenal dengan sifat setia dan taat berbanding kaum lain.

16. Namun, mungkinkah kini orang Melayu sudah mula terpengaruh dengan prinsip kaum lain di Malaysia?

17. Orang Melayu hanya setia hanya apabila kepentingan mereka terpelihara?

17. Berbalik kepada kata-kata pemuda Cina di atas - "Sekiranya negara ini diserang, saya akan bawa kaum kerabat saya keluar dari negara ini. Sesudah tamat peperangan dan negara kembali aman, kami kaum Cina akan kembali semula untuk bersama membangunkan negara yang telah musnah".

18. Adakah ini juga bermakna setelah kerajaan sedia ada berjaya digulingkan, maka semua orang Melayu akan kembali membangunkan negara yang telahpun sedia 'musnah' semasa proses penggulingan tersebut?

p/s: Warga Paneh Miang difahamkan bahawa Tuanku Muhriz turut melapangkan masa membaca kandungan blog ini. Terima kasih atas sokongan tuanku. Kami akan berkata yang benar walaupun pahit. Daulat Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.

The Arrival

video

p/s: Seorang sahabat menanyakan berkenaan beberapa posting yang pernah ditulis dalam blog ini kelihatan sudah tiada lagi dalam simpanan arkib. Setelah menelitinya, kami mendapati sememangnya benar beberapa artikel didapati hilang @ page not found. Kami tidak pasti bagaimana perkara ini boleh berlaku. Kemungkinan blog ini telah...

Friday, January 23, 2009

Kaitan Vatican dan Nazi

Kami tertarik dengan komentar terbaru Dr Mohd Asri bertajuk Hitler Itu Mungkin Ada Benarnya. Di sini kami ingin berkongsi sedikit info bergambar bagaimana The Jesuits dan Vatican memainkan peranan dalam menyokong gerakan Hitler/Nazi.

On April 20, 1939, Archbishop Orsenigo celebrated Hitler's birthday. The celebrations, initiated by Pacelli (Pope Pius XII) became a tradition. Each April 20, Cardinal Bertram of Berlin was to send "warmest congratulations to the Fuhrer in the name of the bishops and the dioceses in Germany" and added with "fervent prayers which the Catholics of Germany are sending to heaven on their altars.


Hitler greets a Catholic Cardinal.


Note Joseph Goebbels (far right) and Wilhelm Frick (second from right).


Priests giving the Hitler salute. Priests giving the Hitler salute at a Catholic youth rally in the Berlin-Neukolln stadium in August 1933.


National Bishop Friedrich Coch giving a Hitler greeting in Dresden,
10 December 1933
Dresden pastor Friedrich Coch is one of the leading men of the "German Christians" in Saxony. The NSDAP's Gau consultant for church matters since 1932, he is elected to the office of state bishop by the "Brown Synod" in August 1933.

Secara peribadi saya kini sedang mengkaji kaitan antara Jesuits-Vatican-Nazi-Masonic-Washington-Zionist. InsyaAllah jika berkesempatan kami akan berkongsi di masa hadapan.

MATI DALAM TAHANAN: Oh, anak ku Sazali..

1. Aku sebenarnya malas nak ulas pasal orang mati dalam tahanan polis ni. Kalau betul la polis yang bersalah dalam hal ni, aku pun tak sokong jugak perbuatan seumpamanya. Siasatan terperinci perlu dilakukan.

2. Tapi aku lebih 'kagum' apabila ramai orang yang menunjukkan simpati kepada penjenayah akhir-akhir ni. Rata-rata komen yang aku baca - "apa punya teruk la polis ni, kesian pada ibunya..kesian pada keluarganya.."

3. Kesian...

4. Tapi kepada mangsa si penjenayah tu tak kesian pulak.

5. Kereta kena curi, bertahun nak tuntut insurans, terpaksa jalan kaki, susah nak hantar anak sekolah, terpaksa selesaikan bayaran ansuran kereta, bergaduh laki bini, terpaksa kumpul duit etc.

6. Tak kesian pulak pada polis yang bertungkus lumus menyiasat, menyamar, mempertaruhkan nyawa, berjaga siang malam etc. demi kesejahteraan masyarakat.

7. Kutuk polis sampai tak ingat dunia.

8. Tapi bila beg kena ragut, rumah kena pecah, kereta kena curi, saudara kena bunuh, blogger hina Islam etc. tahu pulak report kat polis.

9. Balik2 polis jugak yang kena..

10. Masa ditimpa musibah, bermacam sumpah seranah keluar dari bibir mungil tu pada si penjenayah.

11. Sehingga ada yang keluar ayat, "Matilah kau perompak/pembunuh/perogol etc."

12. Doa dah makbul agaknya.

13. BUAT BAIK BERPADA-PADA, BUAT JAHAT JANGAN SESEKALI.

14. Sejahtera hidup dunia dan akhirat.

15. Dan yang pastinya - POLIS PUN TAK TANGKAP!

16. "Bapak yang bersalah dalam hal ni. Segala kemahuan Sazali bapak tunaikan. Segala kata Sazali bapak turutkan. Bapak yang bersalah dalam hal ni. BAPAK YANG BERSALAH..!".

17. Akhirnya si bapak menyerahkan Sazali kepada polis.

18. Sanggupkah kita menjadi seperti bapak Sazali?

Thursday, January 22, 2009

KTM oh KTM

Hari ini, Pak Sedaro nak kobar kisah yang tak ponah nak solosai oleh KTM "Keretapi Tanah Melayu". Ontah sampai bilo nak beres, Pak Sedaro tak tau. Mungkin nak tunggu, Pak Sedaro jadi Montori Angkut Mengangkut, raso eh.

Jam 0750 pagi, 22 Januari 2009. Dah la lungguh lutut, nunggu rupo-rupo eh, rusak sebuah dari Somban. Ahh, kecuh plak. Ado lak yang dah tibo, ado ko ronti dan berimpun reramai di Kajang. Agak-agak kio kopalo ada la 300 orang. Datang la pulak, komuter tak berapo berisi. Boleh la, sumbat, macam tin sardin kemek. Sampai di Tasik Selatan, nang keluar ramai, yang masuk 1 1/2 kali ramai daripada keluar.

Ado la sorang Apek Tuo, dio pegi maki-hamun sorang mamat Melayu ni, sobab tak masuk ko dalam laie. Apo buto ko, apek nie...Dah sosak nafas orang dalam komuter. Pakso punya pakso, masuk juo lah apek ini. Dah dalam komuter porang sabil, memasing. Osah gilo bunyi eh...Sampai di Stesen Mid Valley, mamat Melayu nie, dah berdongus, sengseng longan baju, di selak tie, di hoben si apek tuo nie.

Maun tak ramai saksi. Yang bengong nye, si apek yang porgi maki-hamun orang apa hal, sampai cerito dalam sluar dalam pun disabit. Mengamuk la, kutu pun. Belakang brader pilot komuter, turun dan solosai kisah ini.

Apo toladan yang Maha Penting dalam sketsa ini.

1. KTM yang tawar khidmat komuter seawal pagi jam 0530 dari Seremban, mesti lah sentiasa siap siaga dengan kemudahan tren yang baik, cekap dan berkesan.

2. Komuter sebagai perkhidmatan awam yang dipercayai oleh rakyat, sudah semakin mengabai keharmonian orang hendak mengail rezeki seawal pagi.

3. Orang-orang besar dan Pengurusan KTM mesti peka akan masalah komuter dan permintaan semasa rakyat dan pengguna, awal pagi. Khususnya waktu puncak ke tempat kerja pada hari bekerja.

4. Orang-orang besar dan Pengurusan Atasan dan pertengahan KTM TOLONG buka mata, buka hati dan buka minda untuk selesai masalah bukan beri alasan seribu macam sampai kata terakhir takde bajet untuk perkemas sistem perkhidmatan.

5. Malulah dengan orang ramai, yang dah muak dengan temberang dan tai chi KTM. Jangan ingat nak belasah dan telan duit tiket pengguna aja. Tapi khidmat macam "tuan tak bertali".

6. Cukup lah bersifat fasiq dan munafiq. Jadi lah pengamal perkhidmatan yang menjamin ummah untuk sejahtera dan rasa dapat ibadat kerja di KTM.

7. Buat la, pungutan suara kepada setiap penumpang yang gunakan komuter tidak kira nak ke mana arah sekalipun, tengoklah keputusan sebenar. Lebih hitam daripada putih.

8. Jangan dok jual temberang ke negara orang, sedangkan khidmat negara sendiri lintang-pukang.

9. Cuba semua staf KTM sendiri naik, awal pagi. Tengok jiwa dan perasaan penumpang yang terpaksa berbaris panjang, macam la nak ambil kupon makan percuma. Frekuensi perjalanan setiap tren mesti disiplin dan tepati masa.

10. Alasan, tren lama, uzur dan rosak. Ini dah jadi macam sambal tempoyak. Apa guna Kementerian Pengangkutan, apa guna Menteri yang ada, apa guna Kementerian Kewangan, apa guna pembesar dan kenamaan itu dan ini, pangkat dan gelaran, tapi langsung tak ada jiwa Malaysia. jiwa Tanah Melayu.

11. Jika Almarhum Tunku dan Almarhum Tun Razak dan Almarhum Dr. Ismail hidup, mereka tentu sedih dengan cara kita kendali mesej rakyat. Rakyat susah payah, bayar tambang. Tapi KTM melepas batuk di tangga. Rakyat ibarat anjing menyalak bukit. Bukan tak ada duit, tapi "little napolean" dan lanun darat terlalu bermaharajalela. Inilah bahana jika yang duduk di kerusi empuk, tak pernah saya susah macam orang dalam tren komuter. Jangan tunggu 10 tahun atau tahun depan, baru nak buat perubahan.

12. Perubahan perlu di PAKSA di Tanah Melayu. Begitulah MERDEKAnya TANAH MELAYU. Jika tidak dipaksa, nescaya Tanah Melayu sudah tergadai dalam ceritera Malayan Union. Apakah sampai, ada di satu pagi yang cerah dan baik, ramai orang terMATI akibat kesesakan di tren komuter atau dalam tren komuter? Atau sebab terlalu, hebat cara buat "timing" perjalanan komuter, hingga ada yang BerTIKAM dengan stesen Master.

Fikir-fikirkan, umat Melayu, umat Islam, Rakyat Malaysia, warga KTM. Jadikan wadah dan wasilah Keretapi Tanah Melayu, sebagai Khidmat Tetap Masa, Kendali Tangani Merasai. Baru boleh cerita.

Kaitan KJ & Magnum: Apa Cer?

Pekan Rembau, 21 Januari 2008 - Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Rembau merakamkan ucapan terima kasih kepada pihak swasta yang sudi menyumbang kepada golongan susah dan memerlukan, sepanjang musim perayaan Tahun Baru Cina yang akan menjelang tiba.

Pada kesempatan kali ini, Rumah Sejahtera dan Pusat Pemulihan Komuniti Rembau telah menjadi destinasi Magnum Corporation untuk berbakti kepada masyarakat. Program ini turut mendapat sokongan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Daerah Rembau dan MCA Bahagian Rembau.

Pada kesempatan itu, Sdr. Tee Chin Shen, Pegawai Media Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Rembau merangkap Exco Pemuda MCA Negeri Sembilan mengucapkan terima kasih di atas komitmen Magnum dalam membantu golongan yang memerlukan.






p/s: Gambar di atas kelihatan orang Melayu yang menerima sumbangan. Dah miskin sangat ke Baitulmal sehinggakan orang Melayu yang susah di Rembau pun terpaksa menerima ehsan Magnum? Sadis apabila Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Rembau turut menyokong program sebegini. Adakah ini semua disebabkan kekecewaan KJ terhadap Baitulmal sebagaimana kenyataannya sebelum ini Baitulmal Jangan Pilih Kasih, sehingga beliau merelakan bantuan daripada Magnum Corporation? Dulu Anwar main tenis dengan Nalla@Tokey Judi. Sekarang KJ main tenis dengan siapa pulak?

Wednesday, January 21, 2009

Baru balik surau ya bang?

Tarikh: 21 Januari 2009
Lokasi: Ampangan, Seremban NSDK
Masa:2220

Anda boleh klik Hukum Mematuhi Peraturan Jalan Raya sebagai rujukan.

Bila Serban Dipolitikkan..

Sheikh Abdullah Fahim

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata Saman pelajar berserban agar elak jadi trend. Di sini kami paparkan 2 komentar yang diperolehi daripada artikel dalam sebuah blog berkenaan isu serban ni. Polemik yang boleh diperdebatkan.

*****************************
Blogger zali said...

sebelum memuji atau memperlekeh orang yang pakai serban...

boleh pak cik atau sesiapa beritahu...
serban tu budaya atau agama?
apa kegunaan serban?
sebab apa ia di gunakan?
dari mana ia berasal?

di ceritakan juga kepada saya oleh otai [bukan pak cik yang berserban] tatkala selesai memakan buah khuldi maka datang lah setan kepada hawa dengan memakai serban yang 'umpama ular yang melilit'...

ek eleh setan pun pakai serban...

January 20, 2009 10:04 PM

***************************
Anonymous Anonymous said...

Askm,

Orang dah buat undang-undang kalau naik motor kena pakai topi keledar... sapa suruh pakai serban. Itu namanya bodoh tak boleh diajar! Memang patut masuk jail! Kat M'sia berani la nak tunjuk terror sebab nak provoke! Islam ape ke jadahnye macam tu (Mamat nie dan penyokong2 nya..) Aku gerenti kalau budak ni pi ke negeri lain yg juga undang2 nya naik motor kena pakai topi keledar, tentu tak berani nak cari pasal. Awal2 lagi dia ni bukak serban dan pakai topi keledar. Macam nie sajalah brader2 yg menyokong mamat berserban (dalam kes ni)... lepas sembahyang, muhasabah diri betul2.... ikhlas ke hati tu berjuang untuk kebaikan???

Salam.

January 21, 2009 12:04 AM

***********************************

p/s: Masa belajar dulu selalu gak den pakai serban. Tapi bilo bawak motor den bukak la sobab nak pakai helmet. Bilo turun motor den pakai balik serban tu. Sobab ustaz den ajar...NYAWA LEBIH BERNILAI! Tentera berkuda Islam masa berperang zaman dulu pun pakai helmet.

Helmets were among the newest forms of combat protection, and are known to have been worn by Romans, throughout the Middle Ages, and up to the end of the 1600s by many combatants. At that time, they were purely military equipment, protecting the head from cutting blows with swords, flying arrows, and low-velocity musketry. Some helmets, in order to protect the neck as well, have a sort of extension made of leather strips called pteruges, particularly common in the Middle East. - wikipedia.

Nasib baik China..kalau di Malaysia..

Authorities in a Chinese province where Internet users exposed an allegedly corrupt official's taste for luxury have made posting such information illegal, state media reported Tuesday.

The ruling Communist Party's parliament in eastern Jiangsu province approved a law making it illegal for people in the city of Xuzhou to publish "private information" on the Internet, the China Daily reported.

The law's approval at the annual provincial assembly underscores the increasing attention authorities are paying to blogs and Internet forums.

Zhou Jiugeng, the head of a district housing bureau in Jiangsu's capital, Nanjing, was dismissed last month after web users posted photos of him wearing a 100,000-yuan (14,600-dollar) watch and smoking 150-yuan-a-pack cigarettes.

The items were deemed to be beyond the means of someone living on a civil servant's relatively modest salary, and the Internet pressure was one of the reasons for the government being forced to take action.

But now, anyone in Xuzhou who posts "private information" online will be fined up to 5,000 yuan and could be barred from using the Internet for six months, the newspaper reported, citing a government notice.

However, under Chinese law, publishing information about people is legal as long as it is accurate, Beijing lawyer Dong Zhengwei was quoted as saying in the China Daily.

"It's fair for members of the public to monitor public officials, but under the new rules if they publish things about them that are not true they will be breaking the law," he told the newspaper.

Tuesday, January 20, 2009

Time to change

Tan Sri Muhyiddin was reported as saying UMNO needs to regain 'wow' factor which used to make public sit up, take notice and want to be part of the party in Manama yesterday. UMNO has just lost again for the second time in the by-election in Kuala Terengganu, after the failed bid in Permatang Pauh last year.

Well, there are many things that UMNO must do in order to be relevant again. First and foremost, the attitude of UMNO members have to change. Nowadays, people tend to think that by joining UMNO, he or she cold easily be rich. That notion is destroying the image of UMNO which in the past really help the Malays to eradicate poverty. The new generation nowadays are not into looking back at history. Therefore effort have to be made in order for them to be lured into the party. Politic is basically about perception.

So, the second thing that UMNO must do is for the party to have new leadership who have not anything in the closet that would make the public despise it. Perception is that KJ has gained billions of dollars by getting projects under the Ministry of Finance. Even though maybe this is just rumour, people tend to believe in rumours. Ask anybody on the street and out of 10, 9 would say that they hated KJ. UMNO is meant for all Malays and not the elitist. No wonder Datuk Wan Farid loses in Kuala Terengganu. His image and his attitude really showed that people do not want leaders who are arrogant. I saw his interview the morning of the election. He said that this would be his first election as a candidate before the next general election. How confident he was that he would eventually be retaining the seat in the next general election.

Thirdly, UMNO members should not be pampered with monetary reward in whatever activities they do. Once, I had the chance to chat with an UMNO veteran. He said that the opposition party workers work really hard during the last general election without hoping to be paid. UMNO members would definitely shy away from doing any job unless they are paid. He even said that the morale of the opposiion party workers were like the spirit of UMNO members in the 60s and 70s.

I could go on with many more factors but the main thing here is that UMNO must change. Time will tell whether UMNO is still relevant or a part of history in the future.

Kenapa MBNS Sokong?

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, rakyat diminta melihat KLIA-East@Labu sebagai sesuatu yang positif kerana ia membawa kebaikan kepada semua dan bukannya satu projek membazir. Mohamad menafikan segala dakwaan kononnya pembinaan itu memperlihatkan satu kerugian, sedangkan ia adalah projek swasta yang tidak melibatkan wang kerajaan.

Soalan:

1. Boleh Tok Mat senaraikan seberapa banyak kebaikan projek LCCT ni kepada rakyat?

2. Kemudian Tok Mat senaraikan pula berapa banyak keburukannya kepada rakyat?

3. Adakah seumpama kita terpaksa memilih antara 2 perkara memudaratkan dan yang perlu dipilih adalah perkara yang memberi mudarat paling kecil?

4. Seperti PR yang mendatangkan mudarat paling besar kepada rakyat berbanding BN yang hanya mudarat kecil. Begitu ke?

5. Sokong ada makna ke?

Mengurus Kewangan: Pembangkang Lebih Pakar

Kami sebenarnya kagum dengan pembangkang disebabkan kehebatan mereka menguruskan kewangan. Korang jangan tak percayo pulak. Kami ada alasan tersendiri mengapa pembangkang pakar dalam hal ehwal mengurus wang ni. Al-maklumlah, Ketua Pembangkang pun mantan Menteri Kewangan dan mantan Pengerusi IMF Asia Pasifik. Izinkan kami mengemukakan hujah.

1. MB Selangor kata kos maintenance kereta Perdana terlalu mahal. Dalam kenyataannya sebelum ini, kos membaik pulih kesemua kereta rasmi Perdana milik kerajaan negeri dalam tempoh 23 bulan yang lalu (iaitu kira-kira 2 tahun) berjumlah RM694,735.55. Secara kasarnya kos maintenance kereta Perdana lebih kurang RM350 ribu setahun. Kereta Camry 2.4 yang dibeli oleh kerajaan Selangor pula berharga RM157,074 sebuah. Maka jumlah keseluruhan untuk 15 buah Camry lebih kurang RM2.35 juta.

Namun jika Kerajaan Selangor mengekalkan penggunaan kereta Perdana serta digunakan pula selama 4 tahun sekalipun, ia hanya memerlukan belanja maintenance sebanyak RM1.4 juta sahaja (dengan andaian bahawa kerajaan Selangor gagal untuk menangani masalah korupsi dan salah guna wang yang dikatakan sebagai punca peningkatan kos maintenance kereta Perdana sebagaimana yang sering didakwa pembangkang).

RM2.35 juta duit rakyat habis beli Camry baru adalah lebih jimat berbanding RM1.4 juta kos maintenance kereta Perdana selama 4 tahun (Rm350ribu x 4tahun).

RM2.35 juta - RM1.4 juta = RM950 ribu yang berjaya dijimatkan oleh kerajaan Selangor. Bijak kan keputusan pembangkang ni?

2. Kerajaan Selangor sering mewar-warkan bahawa kos maintenance kereta Perdana yang terlalu tinggi adalah rentetan daripada korupsi dan penyalahgunaan wang oleh BN yang memerintah sebelum ini.

Maka jalan penyelesaian yang diambil oleh pembangkang ialah = beli saja Camry. Tak perlu susah payah mengkaji, menyiasat dan menyelesaikan masalah korupsi yang dikatakan punca kos maintenance kereta Perdana tu mahal. Buat apa nak fikir. Masalah kecik je semua tu.

Walaupun semua exco kerajaan negeri Selangor yang kononnya hebat tu masih tak mampu nak selesaikan masalah kos maintenance kereta Perdana yang tinggi, TETAPI pembangkang masih lagi layak menguruskan kewangan negara. Betul tak? Lagipun Anwar kan pakar ekonomi.

3. Pembangkang kata nak jimatkan wang rakyat. Tiap kali kutbah di masjid, mereka selalu sebut tentang negara kebajikan. Tapi kalau nak buat negara kebajikan, kenalah pakai kereta murah. Nak jimat la katakan. Terpaksalah beli Honda City ke, tak pun Vios atau Altis ke, dan kalau nak lagi jimat kena la pakai Wira je.

Ahh...tak sesuailah pakai kereta tu semua. Kalau beli kereta local made ni hanya akan mengkayakan kroni. Baik pakai kereta import macam Camry 2.4 tu. Lagipun ekonomi dunia tengah merudum. Lebih baik tolong setel masalah ekonomi dunia daripada support ekonomi tempatan.

Itulah antara hujah yang mampu diberikan. Sebab itulah kami kata pembangkang ni lebih pakar mengurus kewangan. Hebat sungguh kira-kira mereka. Respect botul den. Tabik spring la skit.

Monday, January 19, 2009

ENJIN BELUM PANEH

Enjin Pak Sedaro, tak cukup lamo hidup. Baru nak menjongah, tak paneh laie. Banyak bonar kisah 1001 malam, yang nak dibicaro dengan kawan, rakan, sohabat dan toman yang rajin bolayar dalam sketsa PANEH nie.

Pak Sedaro, dah nampak nirvana dan roh cahayo tu. Nak masuk sogan, tak masuk molopeh. Nak diintai torang, nak disunting malu. Nak diusik boTuan, nak diganggu dah berduduk bertanggo. Ni lah mungkin, pe'el ramai umat Melayu yang Pak Sedaro konar dalam alam buano nie.

Dikato pobilangan adat, Yang bulek tang datang bergolek, yang pipih tak datang molayang, yang tempang mosti bertungkek, yang togap mustahil capek, yang sopak berubek, yang kayo mombori, yang sokin meraso, yang alim mongajar, yang bodoh berguru, nang handa' bertikam, nang lomah bozikr.

Jadi, Pak Sedaro nak minta izin sumo yang baco nanti, jadikan lah hikayat 1001 malam Pak Sedaro sobagai alat penabur ilmu, pokok rendang bertodoh, rumput nan hijau berguling, kupeh fadhillah macam mengupeh bawang, solai-solai hinggo torbit umbi eh.

Insyaallah, Pak Sedaro nak teropong, jongok-jongok, timing yang cantik untuk mulokan WARKAH SULONG, Pak Sedaro Cicit Kamat.

Suara Hati Orang Sarawak

Yeah. Malaysians pissed me off. Really pissed off.

Before I continue, I never say I'm happy to see the war in Palestine. I'm sad also. Israel government pissed off.

Why I pissed off? First.

Malaysians are indeed stupid and moron. Yeah, you continue to donate here and there. I never say donating is bad thing. But you are stupid. Moron too. Why when Johor hit by flood, the news coverage was everywhere? And then, politicians and Malaysians started to donate here and there. But when Sarawak hits by flood, does everyone donate something to my state? Or $o you even aware of it? No, donations very few, because you are busy boycotting and donate to Palestine. Hey, I never say donate to Palestine is bad, ok? It just, does it fair? Your own people suffered? But you ignore it, instead you looking elsewhere.

Ok, I think I'm getting something here. No need donation for Sarawak. Because we are RICH. Damn rich. Thank you for your support and kind donation. I'm happy because no one donate, it shows that my state is RICH. Eventhough some people thought that my state is ULU place. Nevermind. I'm happy you have such impression. Yeah, we Sarawakians do not need your money. But one thing for sure, your economy needs our money. Haha. Don't worry, we are not beggars.

One big question. Why don't you donate to your own people first? Why some people still have to ask TV3 Bersamamu to help them? Why TV3 Bersamamu still exist? This is what we call, anak kera disusukan, anak manusia ditinggalkan.

Even the Bukit Antarabangsa event, many people donated their money to the victims eventhough we do know they are RICH PEOPLE. Yeah, they are GAWD-DAMN RICH PEOPLE. But, my people back in Sarawak, nobody care about it. Because we are GAWD-DAMN RICH too, or else, do you think you can enjoy KL metropolitan lives there? It's all our money. Our oil money if you want to know. Everyday, we generate billions of ringgit to you. Yes, it's billion, sayang. In the end, what we get? Nothing, only the rubbish-royalty-money.

From Kopi Sejuk

Pelan Rekrut Baru Pembangkang

Sahabat den berbincang tentang kekalahan BN di KT semasa kami breakfast bersama tadi. Bloggers pun ramai yang bersungguh-sungguh buat analisis. Ada yang kata kalah sebab calon la, BN tak ambil pengajaran la, semangat jentera BN lemah la, Puteri UMNO pakai jeans lah, sepanduk PAS lagi 'maut' la dan pelbagai lagilah analisis yang dibuat. Analisis ahli panel di RTM dan Astro Awani pun seperti terkial-kial nak beri jawapan kepada persoalan kenapa BN asik kalah je. Semua orang boleh beri pendapat, tapi den rasa itu bukan jawapan yang tepat.

Semasa ahli-ahli UMNO masih lagi sibuk dengan pemilihan parti MAC ini, pembangkang dalam diam telah memulakan usaha untuk menarik golongan pengundi muda yang bakal mengundi di PRU-13 nanti. Bermula Disember lalu, PKR melalui IKD telah memulakan latihan kepada trainers dan consultant terpilih untuk merekrut bakal-bakal jentera pembangkang. Sasaran utama mereka ialah 'kepala' di universiti-universiti tempatan serta 'kepala' belia di kawasan bandar dan luar bandar. 'Kepala' yang dimaksudkan di sini bukanlah MPP atau pengerusi belia. MPP dan ketua belia kawasan kebanyakannya tidak disukai oleh sebahagian besar mahasiswa atau golongan belia kerana kelihatan terlalu elit atau dalam bahasa mudahnya "macam bagus".

'Kepala' yang dimaksudkan di sini adalah individu peringkat bawahan, tetapi mempunyai karisma atau aura yang mampu menarik orang lain untuk 'mengikut' mereka. Kebanyakan mereka mengetuai kumpulan-kumpulan kecil dalam universiti atau kumpulan belia, tetapi amat dihormati dikalangan mereka. Golongan seperti inilah yang menjadi sasaran pembangkang untuk menjadi sebahagian daripada jentera mereka. Pengaruh 'kepala' ini akan digunakan sebaiknya bagi menarik sokongan bakal pengundi muda.

'Kepala' ini kemudiannya akan dibawa oleh trainers dan consultant yang dipilih sebelumnya untuk menjalani kursus pengkadiran. Ini merupakan satu strategi yang pernah berjaya dipraktikkan Brader Anwar Bin Ibrahim melalui BTN sebelum ini. Jika dahulu, sasaran Anwar hanyalah kepada orang Melayu atau orang UMNO, tetapi kini semua bangsa yang berpotensi turut dilibatkan. Mereka akan di bawa ke suatu tempat atau bercuti di mana-mana lokasi sambil di brainwash dan disogokkan dengan propaganda bagi menyokong serta mengagongkan Anwar. Setelah selesai latihan, maka tugasan akan diberikan kepada setiap 'kepala' bagi melaksanakan misi mempengaruhi golongan sasaran.

Den tak pasti sama ada BN sedar atau tidak mengenai perkara ini. Kalau mereka sedar pun, apalah yang mereka kisahkan sangat. Pemilihan UMNO lebih penting la katakan. Lagipun orang No 1 lebih suka tidur daripada berfikir. Berbalik kepada soalan sahabat den masa breakfast tadi,

Sahabat 1: Ekau agak la kan, kenapo BN asik kalah memanjang yor?

Sahabat 2: Buek apo la susah-susah nak pikir. Selagi Paklah dan KJ ado kek ateh tu, selagi tu la BN akan terus kalah. Tu pun susah nak agak ko?

Sahabat 3: Patut la Hadi Awang beriyo-iyo nak Paklah kokal jadi PM.

Sahabat 2: Sokong ado makno tu...

Den: Situasi politik kawasan pantai timur, utara, barat dan selatan semenanjung berbeza. Samo la jugak kehendak Melayu, India, Cina dan kaum-kaum lain pun tak samo. Tak mencerminkan satu sama lain. Takdo yang bulih mendabik dada.

Sahabat 1: Mungkin jugak ni refleksi penolakan rakyat pado Najib.

Sahabat 3: Formula Che Det jugak yang baguih. Semuo orang aman damai. Kompom Che Det akan masuk campur. Tengoklah nanti.

Den: Hahaha..den takut sok ado yang 'mati' berangan.

Sunday, January 18, 2009

Talasemia

Disebabkan ada dikalangan kawan-kawan yang menghidap Talasemia, saya nak kongsi info tentang penyakit ni. Asik cerita isu semasa politik je boring juga.

Talasemia ialah sejenis penyakit anemia yang juga penyakit keturunan. Walaupun biasa terdapat di kawasan Mediteranean, penyakit ini juga didapati di India dan Asia Tenggara.

Talasemia boleh diwarisi oleh anak jika kedua-dua ibu dan bapa mempunyai gen yang terlibat. Walaupun kedua-dua ibu bapa tidak menghidap anemia, kebarangkalian anak menghidapinya ialah satu per empat.

Anak yang menghidap talasemia tidak boleh menghasilkan hemoglobin yang normal, iaitu bahan yang menghasilkan warna merah dalam sel darah merah dan merupakan bahan pembawa oksigen ke seluruh tubuh badan. Masalah ini ketara semasa anak menjangkau tiga bulan.

Pada masa ini, tanda-tanda penyakit anemia mula muncul seperti kelesuan, sesak nafas dan pucat. Lama-kelamaan anak akan semakin kekurangan tenaga dan mengalami kesukaran menyusu. Bahagian abdomennya juga akan menjadi besar disebabkan pembesaran limpa dan hati.

Antara tanda penyakit ini.

1. Kelesuan.
2. Bibir, lidah, tangan, kaki dan bahagian lain berwarna pucat.
3. Sesak nafas.
4. Hilang selera makan dan bengkak di bahagian abdomen.

Apakah yang boleh dilakukan?

Doktor akan mengambil contoh darah untuk diuji. Jika penyakit talasemia disyaki, anak akan dirujuk ke hospital untuk dilakukan ujian lanjutan. Jika anak disahkan menghidap penyakit ini, pemindahan darah biasanya diperlukan untuk mengelak anak daripada mengalami kesan buruk penyakit anemia.

Apabila anak sudah cukup besar, anak mungkin perlu menjalani pembedahan untuk membuang limpanya. Ini akan mengurangkan kekerapan pemindahan darah kerana kekerapan pemindahan darah akan menimbulkan masalah lain, iaitu ferum boleh berkumpul di dalam tubuh badan dan merosakkan hati, pankreas dan jantung.

"Lebihan ferum" ini merupakan ancaman utama penyakit ini dan ramai pesakit menemui ajal mereka semasa remaja. Kini rawatan baru memberi masa depan yang lebih cerah bagi pesakit. Kanak-kanak yang menghidap talasemia kini menerima suntikan ubat yang dapat membantu tubuh badan membuang ferum. Dalam beberapa keadaan, rawatan ini dilakukan secara suntikan yang berterusan pada waktu malam. Anak yang menghidap talasemia harus boleh menjalani kehidupan yang normal.

Kegiatannya tidak perlu dihadkan tetapi dia memerlukan bantuan dan sokongan. Minta nasihat doktor dan cuba berhubung dengan keluarga lain yang juga ada anak yang menghidap talasemia.

Jika anda tergolong dalam kumpulan yang berkemungkinan besar menjadi pembawa penyakit ini, pastikan anda dan pasangan menjalani ujian darah sebelum anda membuat keputusan untuk mendapatkan anak. Ujian untuk memnetukan kemungkinan bayi dalam kandungan menghidap penyakit tersebut boleh dilakukan.

p/s: Tahniah kepada PAS yang terpilih memegang amanah di Kuala Terengganu. Kekalahan yang disengajakan BN sebelum berlakunya KEJUTAN?

Saturday, January 17, 2009

Key issues in Kuala Terengganu by-election

Voters in this northeastern city, the capital of Terengganu state, are voting today in a by-election with national implications. Here are some of the main issues:

TEST OF THE POLITICAL MOOD

The by-election is widely viewed as a referendum on the coalition government's performance and popularity since March 2008 general elections that saw it suffer its worst results in half a century.

The Barisan Nasional coalition is hoping to show it has regained support with promises of reform and leadership changes after losing five states and a third of parliamentary seats in the national polls.

The Pakatan Rakyat opposition alliance, which made a failed bid to unseat the coalition late last year, wants to show it has retained support and that it is working effectively despite claims the partnership is cracking up.

RELIGION

The opposition is fielding a candidate from the conservative Islamic party PAS, setting up a clash with the candidate from the United Malays National Organisation (UMNO) which heads the Barisan Nasional coalition.

Both parties represent the interests of Muslim Malays who dominate the population of multicultural Malaysia, and the vote will also be seen as a test of which party can claim dominance in the Malay heartland.

A poll of Kuala Terengganu voters by the Merdeka Centre research firm found that for Malays the top issue was "strengthening the position of Islam".

It said that Muslims in the state want to see their government give more funding for maintaining mosques, providing services for religious pilgrimages and supporting Muslim charities.

ISLAMIC LAW

A PAS call to reintroduce "hudud" Islamic law, including the amputation of hands for thieves, created controversy during the campaign and was highlighted by the government as it campaigned for support from ethnic Chinese voters.

A top figure in the Chinese-based Democratic Action Party (DAP), a member of the opposition alliance, warned the issue could scuttle the partnership.

However, the Merdeka Centre polls found that just 18 percent of Chinese voters in the electorate saw the issue as "very important".

LOCAL ISSUES

While political leaders and the media discuss national issues, on the streets of Kuala Terengganu the talk is mostly about local affairs.

There are allegations that the state government, run by the Barisan Nasional, has misspent money on expensive projects including a lavish riverside "Crystal Mosque" and the international Monsoon Cup yacht race.

The opposition said the money would be better spent on relieving poverty and improving infrastructure in Terengganu, which is rich in oil but remains one of the poorest of Malaysia's states.

"We don't want a Monsoon Cup, we want a monsoon drain," said one political pamphlet.

"DIRTY TRICKS" ALLEGATIONS

The opposition has accused the government of vote-buying and coercion, allegations it denies and says the opposition is merely making excuses for an impending defeat.

The top election official in the state quit on Thursday following claims that he told civil servants to vote for the coalition or face the sack.

Opposition leader Anwar Ibrahim accused the government of buying votes for 300-400 ringgit (85-110 dollars) from Muslim Malays, whose support it can no longer take for granted after the shock general election results.

Friday, January 16, 2009

THE MASTERMIND behind Zionist & USA

Project Vatican is dedicated to the restoration of the Global Kingdom of Jesus Christ in the third millennium. The means by which this restoration is being accomplished are five-fold:

1. The Jesuit infiltration of the English colonies on the North American continent. Using forged papers and secret aliases, the Jesuits set up an underground network of political operatives that paved the way for the Vatican to send a second dispatch, this time consisting of multitudes of Roman Catholic families posing as Protestants. Gradually and unobtrusively, this underground network was able to infiltrate the civil governments at every level, therefore abolishing existing legal sanctions against Roman Catholicism.

2. Jesuit control of Christian schools and universities. The Jesuit Underground was successful in infiltrating school boards, committees and associations for the purpose of gradually replacing the standards and applications of the Protestant Bible with the philosophy of the Spiritual Exercises of the Jesuit Society. This resulted in the Roman Catholic dominance of the American academic community.

3. Roman Catholic control exercised though Vatican operatives in the United States military, judiciary and media. This was accomplished through the instigation of the Civil War. As Roman Catholic plants in both government and academia pushed both sides toward armed conflict, the demand for soldiers provided easy opportunity for the successful infiltration of both the Union and Confederate armies. Jesuit operatives were able to control the tactical maneuvers of both sides, thus ensuring minimal loss for Roman Catholic soldiers. As a result, key positions in both the judiciary and the press were ripe for penetration by the Vatican-controlled mercenaries at the end of the war.

4. The weakening of the U.S. military, both in strength and resolve, in preparation for the Vatican-led One World Government. The Knights Of Columbus, pledged to bring America under Vatican rule, continually pressured U.S. Bishops to undermine the nation's nuclear strategy in the second half of the 20th century. This precipitated the necessary shift in the paradigm of military strategists, officers and enlisted personnel from a mentality of world dominance to one of communal deference, a vital factor in the coming implementation of Phase V of Project Vatican.

5. Total control of all institutions and resources on Planet Earth, including political, military, economic, educational, religious and environmental systems, for the purpose of ensuring global peace, prosperity and order. Phase I through Phase IV have taken 523 years to complete, and at the dawn of the third millennium Project Vatican is poised to launch Phase V. This will necessitate cooperation of the citizens of every nation on the planet, on a massive scale and in previously untested numbers. The remainder of this web site is devoted to the implementation strategies for Phase V of Project Vatican.

Thursday, January 15, 2009

Masih Nak Pertikaikan Dajal?

Anonymous Anonymous said...

Salam Paneh miang. Salah tafsiran hadith tu. Bukak balik dalam mastika hadith. Cari hadith dajjal tu. Betul ke nabi saw kata dajjal mata satu? Ingat, berdusta atas nama Rasulullah saw masuk neraka! Berhati2 dalam membahaskan hadith Rasulullah saw. Cari ilmu, jgn ikut org yg tak da ilmu. Itu namanya golongan Muqallid. Taklid buta..... bahaya. Kalau benci sangat kat pembangkang pun, jgn putar belit hadith nabi. Nabi Muhammad saw tu Rasul, bukan bapak hang! Faham!!!

January 14, 2009 2:43 PM

Disebabkan anonymous di atas ini kelihatan bersungguh mempersoalkan; ATAU tafsiran beliau mengenai 'MATANYA BUTA SEBELAH' tidak sama dengan maksud 'BERMATA SATU'; ATAU mungkin juga beliau sudah berasa 'paneh miang' dengan posting sebelum ini; maka di sini kami ingin memetik mastika hadith seperti yang diminta untuk menerangkan mengenai Dajal.

82- عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ الْغِفَارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ اطَّلَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْنَا وَنَحْنُ نَتَذَاكَرُ فَقَالَ مَا تَذَاكَرُونَ قَالُوا نَذْكُرُ السَّاعَةَ قَالَ إِنَّهَا لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آيَاتٍ فَذَكَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّةَ وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنُزُولَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَيَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ… . (مسلم)

82- Dari Huzaifah bin Asid al-Ghifari r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. telah menjenguk kepada kami semasa kami sedang ingat mengingati satu sama lain, lalu Baginda s.a.w. bertanya: "Apa yang kamu ingat mengingatkan itu?" Kami menjawab: "Kami mengingati perihal hari qiamat dan saat berlakunya"; Nabi s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya saat qiamat tidak akan berlaku melainkan setelah kamu melihat sebelumnya sepuluh alamat." Lalu Baginda s.a.w., menyebut alamat atau tanda-tanda itu iaitu: Asap, Dajal (1) Dabbatul-Ardh, terbit matahari dari pihak masuknya (dan pihak barat) turunnya Nabi Isa anak Mariam dan Ya'juj wa Ma'juj. (Muslim)

______________________________

Dajal ialah orang yang menyembunyi dan mengubah keadaan perkara-perkara yang benar dengan perkataan dustanya atau perbuatan sihirnya. Nabi s.a.w., kerapkali mengingatkan umatnya dalam beberapa hadis supaya menjaga diri daripada bencana dajal dan pengaruhnya yang besar bahayanya. Di antara hadis-hadis itu - ialah diriwayatkan oleh Muslim yang maksudnya. "Tidak ada di antara masa kejadian Nabi Adam dan masa berlakunya hari qiamat bala bencana yang lebih besar daripada bencana Dajal dan pengaruhnya." Baginda s.a.w., mengajar pula umatnya membaca dalam "Tahiyyat akhir" pada tiap-tiap sembahyang, doa memohon perlindungan dari bencana Dajal.

Dalam pada itu, Nabi Muhammad s.a.w. , ada menyatakan - dalam beberapa hadis juga- bahawa Baginda s.a.w., bimbangkan umatnya dipengaruhi oleh orang lain lebih dari dipengaruhi oleh Dajal yang besar bencananya itu. Di antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tabrani, yang maksudnya: "Tidak akan berlaku saat qiamat melainkan setelah timbul tiga puluh pendusta yang diakhiri oleh Dajal yang matanya buta sebelah", dan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad juga yang maksudnya: Sesungguhnya ada orang-orang yang lain dari Dajal yang aku bimbangkan kamu dipengaruhinya lebih daripada aku bimbangkan kamu dipengaruhi oleh Dajal sendiri. "Sahabat Baginda bertanya. "Siapa orang-orang itu ya Rasulullah? " Baginda s.a.w. menjawab: "Orang-orang itu ialah pemimpin-permimpin yang - dengan pengaruhnya atau ilmu pengetahuannya - menyebabkan manusia sesat. "

Hadis di atas diperkuatkan lagi dengan hadis berikut;

83- عَنْ النَّوَّاسِ بْنِ سَمْعَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الدَّجَّالَ فَقَالَ … إِنَّهُ شَابٌّ قَطَطٌ عَيْنُهُ طَافِئَةٌ … إِنَّهُ خَارِجٌ خَلَّةً بَيْنَ الشَّأْمِ وَالْعِرَاقِ فَعَاثَ يَمِينًا وَعَاثَ شِمَالًا يَا عِبَادَ اللَّهِ فَاثْبُتُوا قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا لَبْثُهُ فِي الْأَرْضِ قَالَ أَرْبَعُونَ يَوْمًا يَوْمٌ كَسَنَةٍ وَيَوْمٌ كَشَهْرٍ وَيَوْمٌ كَجُمُعَةٍ وَسَائِرُ أَيَّامِهِ كَأَيَّامِكُمْ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَذَلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَسَنَةٍ أَتَكْفِينَا فِيهِ صَلَاةُ يَوْمٍ قَالَ لَا اقْدُرُوا لَهُ قَدْرَهُ … فَبَيْنَمَا هُوَ كَذَلِكَ إِذْ بَعَثَ اللَّهُ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ فَيَنْزِلُ عِنْدَ الْمَنَارَةِ الْبَيْضَاءِ شَرْقِيَّ دِمَشْقَ … فَيَطْلُبُهُ حَتَّى يُدْرِكَهُ بِبَابِ لُدٍّ فَيَقْتُلُهُ ثُمَّ يَأْتِي عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ قَوْمٌ قَدْ عَصَمَهُمْ اللَّهُ مِنْهُ فَيَمْسَحُ عَنْ وُجُوهِهِمْ وَيُحَدِّثُهُمْ بِدَرَجَاتِهِمْ فِي الْجَنَّةِ فَبَيْنَمَا هُوَ كَذَلِكَ إِذْ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى عِيسَى إِنِّي قَدْ أَخْرَجْتُ عِبَادًا لِي لَا يَدَانِ لِأَحَدٍ بِقِتَالِهِمْ فَحَرِّزْ عِبَادِي إِلَى الطُّورِ وَيَبْعَثُ اللَّهُ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ … وَيُحْصَرُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ حَتَّى يَكُونَ رَأْسُ الثَّوْرِ لِأَحَدِهِمْ خَيْرًا مِنْ مِائَةِ دِينَارٍ لِأَحَدِكُمْ الْيَوْمَ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ فَيُرْسِلُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ النَّغَفَ فِي رِقَابِهِمْ فَيُصْبِحُونَ فَرْسَى كَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ يَهْبِطُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى الْأَرْضِ فَلَا يَجِدُونَ فِي الْأَرْضِ مَوْضِعَ شِبْرٍ إِلَّا مَلَأَهُ زَهَمُهُمْ وَنَتْنُهُمْ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى اللَّهِ فَيُرْسِلُ اللَّهُ طَيْرًا كَأَعْنَاقِ الْبُخْتِ فَتَحْمِلُهُمْ فَتَطْرَحُهُمْ حَيْثُ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ يُرْسِلُ اللَّهُ مَطَرًا لَا يَكُنُّ مِنْهُ بَيْتُ مَدَرٍ وَلَا وَبَرٍ فَيَغْسِلُ الْأَرْضَ حَتَّى يَتْرُكَهَا كَالزَّلَفَةِ ثُمَّ يُقَالُ لِلْأَرْضِ أَنْبِتِي ثَمَرَتَكِ وَرُدِّي بَرَكَتَكِ فَيَوْمَئِذٍ تَأْكُلُ الْعِصَابَةُ مِنْ الرُّمَّانَةِ وَيَسْتَظِلُّونَ بِقِحْفِهَا وَيُبَارَكُ فِي الرِّسْلِ حَتَّى أَنَّ اللِّقْحَةَ مِنْ الْإِبِلِ لَتَكْفِي الْفِئَامَ مِنْ النَّاسِ وَاللِّقْحَةَ مِنْ الْبَقَرِ لَتَكْفِي الْقَبِيلَةَ مِنْ النَّاسِ وَاللِّقْحَةَ مِنْ الْغَنَمِ لَتَكْفِي الْفَخِذَ مِنْ النَّاسِ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ بَعَثَ اللَّهُ رِيحًا طَيِّبَةً … فَتَقْبِضُ رُوحَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَكُلِّ مُسْلِمٍ وَيَبْقَى شِرَارُ النَّاسِ يَتَهَارَجُونَ فِيهَا تَهَارُجَ الْحُمُرِ فَعَلَيْهِمْ تَقُومُ السَّاعَةُ (وَفِي رِوَايَةٍ: ثُمَّ يُرْسِلُ اللَّهُ رِيحًا بَارِدَةً مِنْ قِبَلِ الشَّامِ فَلَا يَبْقَى أَحَدٌ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ إِيمَانٍ إِلَّا قَبَضَتْهُ… قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَبْقَى شِرَارُ النَّاسِ فِي خِفَّةِ الطَّيْرِ وَأَحْلَامِ السِّبَاعِ لَا يَعْرِفُونَ مَعْرُوفًا وَلَا يُنْكِرُونَ مُنْكَرًا فَيَتَمَثَّلُ لَهُمْ الشَّيْطَانُ فَيَقُولُ أَلَا تَسْتَجِيبُونَ فَيَأْمُرُهُمْ بِالْأَوْثَانِ فَيَعْبُدُونَهَا وَهُمْ فِي ذَلِكَ دَارَّةٌ أَرْزَاقُهُمْ حَسَنٌ عَيْشُهُمْ ثُمَّ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ). (مسلم)

83- Dari al-Nawwas bin Sam'an r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. menyebut perihal Dajal serta menyatakan sebenarnya Dajal itu seorang muda yang rambutnya kerinting, biji matanya timbul (buta sebelah); Sebenarnya ia akan keluar di satu tempat di antara negeri Syam dengan negeri Iraq, serta ia akan melakukan kerosakan di serata tempat yang ia sampai kepadanya (dengan menjadikan kampung orang yang menerima dakwaannya sebagai Tuhan mewah makmur, dan kampung orang yang enggan menerima dakwaannya - susah meleset dan dengan menunjukkan kepandaian sihirnya dengan menjadikan tempat yang terbiar dan tanah yang kering kontang mengeluarkan khazanah buminya dan tumbuh-tumbuhan yang menghijau subur; juga menjadikan orang muda yang kuat gagah dibelah dua badannya sepotong dicampakkan jauh dari yang satu lagi, kemudian diserunya lalu kedua potongan badan itu bersatu dan orang muda itu pun hidup semula dengan tersenyum-senyum seolah-olah tidak ada sesuatu yang menimpanya; demikian juga mana-mana yang menyembahnya dimasukkan ke dalam Syurganya - yang dirasai oleh orang itu sebagai Neraka, sebaliknya orang yang enggan menyembahnya dimasukkan ke dalam Nerakanya yang dirasai oleh orang itu sebagai Syurga; dan lain lagi)." Nabi s.a.w., bersabda lagi: "Wahai sekalian hamba Allah setelah kamu mengetahui demikian maka tetapkanlah iman kamu, jangan terpengaruh kepada dakwaannya!" Kami bertanya: "Ya Rasulullah berapa lama ia bermaharajalela di bumi?" Baginda s.a.w., menjawab: "Empat puluh hari,- hari yang pertama: Panjangnya seperti setahun dan hari yang kedua: Panjangnya seperti sebulan dan hari yang ketiga seperti seminggu, manakala hari-hari yang lain: seperti hari-hari kamu yang biasa. " Kami bertanya lagi: "Ya Rasulullah, jika demikian hari yang panjangnya seperti setahun itu misalnya cukupkah kami mengerjakan padanya sembahyang untuk sehari?" Baginda s.a.w., menjawab: "Tidak, tetapi kirakanlah masa untuk mengerjakan sembahyang itu sekadar masa yang biasa kamu lakukan,"Baginda menerangkan lagi:"Semasa Dajal itu bermaharajalela Allah hantar turun Nabi Isa anak Mariam lalu ia turun berhampiran dengan menara putih yang letaknya di timur bandar Damsyik maka Nabi Isa pun mengejar Dajal sehingga dapat menawannya dipintu kariah yang bernama: Lud", lalu membunuhnya. Setelah itu datanglah suatu kaum yang Allah selamatkan dari bencana Dajal itu menghadap Nabi Isa a.s., lalu Nabi Isa hapuskan kesan kedukaan dan kesedihan dari air muka mereka dengan menyatakan: Bahawa Dajal telah pun dibunuh, serta menggembirakan mereka dengan darjat-darjat kedudukan mereka dalam Syurga; " Nabi s.a.w. menerangkan lagi: "Bahawa semasa Nabi Isa sedang menerangkan perkara-perkara yang menggembirakan mereka, Allah wahyukan kepada Nabi Isa dengan firmannya:

"Bahawa Aku telah mengeluarkan sekumpulan hamba-hamba-Ku (Ya'juj wa Ma'juj) yang tidak ada daya upaya bagi sesiapa pun memerangi mereka; oleh itu maka bawalah hamba-hamba-Ku yang bersama-samamu berlindung di bukit Tursina; setelah itu Allah keluarkan Ya'juj wa Ma'juj dan mereka pun meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi Nabi Isa dan pengikut-penqikutnya pun terkepung lama di bukit itu sehingga kepala lembu menjadi lebih berharga dan lebih baik kepada mereka dari seratus dinar kepada seseorang kamu sekarang; lalu Nabi Isa dan pengikut-pengikutnya merayu kepada Allah supaya membinasakan musuh mereka, maka Allah s.w.t. `hantarkan ulat-ulat menyerang batang leher Ya'juj wa Ma'juj itu, mereka pun mati bergelimpangan dengan serentak seperti matinya satu jiwa. Kemudian Nabi Isa dan pengikut pengikutnya turun dari bukit itu, lalu mereka dapati tidak ada barang sejengkal pun di bumi melainkan penuh dengan bau hapak dan busuk disebabkan bangkai Ya'juj wa Ma'juj itu; maka Nabi Isa dan pengikut pengikutnya merayu lagi kepada Allah lalu Allah Taala hantarkan kumpulan burung yang batang lehernya seperti batang leher unta, maka kumpulan burung itu pun mengangkut serta mencampakkan bangkai-bangkai itu ke tempat yang dikehendaki Allah. Kemudian Allah Taala turunkan hujan lebat yang sebarang bangunan tidak dapat menahan airnya daripada meliputi serta mencuci muka bumi sehingga menjadi bersih dan rata seperti cermin. Kemudian Tuhan berfirman kepada bumi. Tumbuhkanlah tanaman serta keluarkanlah buahmu dan kembalikanlah segala nikmatmu"; maka pada masa itu sebilangan orang boleh kenyang dengan memakan sebiji buah delima dan boleh berteduh dengan kulitnya; dan pada masa itu juga diberkatkan Tuhan pada susu sehingga susu seekor unta perahan, mencukupi untuk diminum oleh satu kaum yang besar jumlahnya dan susu seekor lembu perahan, mencukupi untuk diminum oleh satu qabilah; dan susu seekor kambing perahan, mencukupi untuk diminum oleh satu suku kaum." Nabi s.a.w., bersabda: lagi: "Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik - mukmin dan muslim dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari qiamat." (Dan pada satu riwayat yang lain: "Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu. Nabi s.a.w., bersabda lagi: "Maka tinggallah sahaja orang-orang jahat yang cepat bergerak melakukan maksiat dan kederhakaan secepat burung terbang dan yang menceroboh serta menzalimi satu sama lain seperti binatang buas; mereka tidak suka dan tidak mengenal perkara yang baik dan tidak benci serta tidak melarang - daripada melakukan perkara yang buruk. Pada saat itu syaitan menyamar diri kepada mereka, serta bertanya: `Tidak malukah kamu meninggalkan jalan mendampingkan din kepada Allah? Tidak mahukah kamu menurut ajakkanku? Maka mereka pun bertanya: Jika demikian apa yang engkau suruh kami lakukan? Syaitan pun menyuruh mereka menyembah berhala untuk mendampingkan diri mereka dengan Tuhan (konon), mereka menerima ajakan Syaitan itu lalu menyembah berhala, sedang rezeki mereka mencurah-curah dan penghidupan mereka baik dan mewah; kemudian ditiup sangkakala, yang pertama, yang mematikan segala yang bernyawa. (Muslim)

Diingatkan bahawa hadis-hadis berkenaan dengan keluarnya Dajal dan turunnya Nabi Isa a.s., adalah hadis-hadis yang sampai kepada martabat hadis "Mutawatir", demikianlah ditegaskan oleh ulama hadis.

Jika masih tidak berpuas hati, anda boleh rujuk kepada JAKIM kerana kami merujuk kepada jabatan tersebut. Wallahua'lam.

p/s: Nasib baik mata Brader Anwar Bin Ibrahim tak buta sebelah masa kena tumbuk dulu. Kalau tak...sama macam siapa la agaknya?

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang mukmin mengambil orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, niscaya lepaslah ia dari pertolongan (daripada apa-apa hubungan dengan) Allah."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive