Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Friday, July 22, 2011

PAS Khawarij Moden IV

Dari Mana Al-Khawarij Muncul di Kalangan Muslimin?

Ketahuilah bahwa kaum Khawarij muncul di tengah-tengah muslimin melalui pintu (slogan) amar ma'ruf nahi munkar. Mereka menyangka bahawa diri mereka adalah orang yang memiliki tanggungjawab terhadap agama ini, dan kononnya mereka adalah pelindung agama, serta bermisi untuk melindungi dan membelanya.

Jika kaum Khawarij menampakkan diri kepada umum melakukan amar ma'ruf nahi munkar dan kaum muslimin melihat hal itu, maka apakah agaknya reaksi atau tanggapan majoriti umat? Sudah tentu secara zahirnya umat akan membenarkan golongan mereka dan mendukung aktiviti mereka, bahkan ada yang sanggup membela mereka. Kerana yang ternampak dari aktiviti kaum Khawarij ini seolah mereka merupakan pembela agama, sementara fitrah (manusia) yang lurus bendul tentunya akan terpedaya kepada perbuatan tersebut.

Maka tentu setiap muslim yang memiliki rasa tanggungjawab terhadap agamanya akan meletakkan dirinya bersama pihak yang mendasari aktivitinya dengan slogan amar ma'ruf nahi munkar dalam rangka membela agama yang lurus ini.

Salah satu contoh propaganda Khawarij di zaman ini ialah kelompok yang menamakan dirinya dengan Hizbut Tahrir, yang sering menampilkan slogan amar ma'ruf nahi munkar. Bahkan mereka mengatakan bahawa latar belakang berdirinya kelompok ini adalah bersandarkan kepada firman Allah:

"Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyerukan kepada kebaikan, menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar. Merekalah orang-orang yang beruntung." [Ali 'Imran: 104]

Disebalik slogan ini, mereka akan menghasut kaum muslimin untuk menentang penguasa Islam dan memprovokasi rakyat untuk berlawan dengan penguasanya. Hal ini sebagaimana mereka tegaskan dalam buku mereka yang berjudul: Mengenal Hizbut Tahrir, hal. 16-17;

"Perjuangan politik ini juga tampak jelas dalam menentang para penguasa, mengungkapkan pengkhianatan dan persekongkolan terhadap umat, melancarkan kritik, mengawasi, dan mengutuk terhadap mereka serta berusaha menggantinya apabila hak-hak umat dilanggar atau tidak menjalankan kewajipannya terhadap umat, iaitu bila melalaikan salah satu urusan umat, atau mereka menyalahi hukum-hukum Islam."

Begitu pula perkataan tokoh besar Hizbut Tahrir, sekaligus pendokongnya yang bernama Taqiyyuddin An-Nabhani, dalam bukunya yang diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia dengan judul Terjun ke Masyarakat hal. 7; mengatakan:

"...melainkan dengan menyerang seluruh bentuk interaksi yang berlangsung antara penguasa dengan rakyatnya harus digoyang dengan kekuatan penuh, dengan cara diserang sekuat-kuatnya dengan penuh keberanian..."

Dalam buku Mengenal Hizbut Tahrir, hal. 26-27, mereka juga menyatakan:

"Dalam menyampaikan pemikiran dan menghadapi idea-idea yang salah atau yang menyeleweng dari Islam, menentang kelompok-kelompok politik lain (yang tidak berideologikan Islam), atau dalam menghadapi negara-negara kafir imperialis dan menentang para penguasa, sikap Hizb dalam hal ini adalah menyampaikan pendapatnya secara terang-terangan, menyerang dan menentang. Tidak dengan cara nifaq (berpura-pura), menjilat, bermanis muka dengan mereka, simpang siur ataupun berbelok-belok dan tidak pula dengan cara mengutamakan jalan yang lebih selamat."

Tentunya fahaman sesat mereka ini adalah fahaman warisan kaum Khawarij yang sangat bertentangan dengan aqidah dan manhaj Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam serta para shahabatnya radhiyallahu 'anhum. Propaganda Hizbut Tahrir ini lebih mirip kepada salah satu propaganda Khawarij yang tergolong dalam propaganda paling jahat dan berbahaya, iaitu Al-Qa'adiyyah. Dengan alasan-alasan yang cukup diplomatik, mereka secara halus menggalak penentangan dengan mengangkat senjata kepada penguasa Islam. Disebabkan itu, ramai dikalangan umat Islam yang terdiri dari para daie (pendakwah) telah terjerumus dikalangan mereka.

Inilah kedudukan yang sering terjadi di kalangan kaum muslimin. Betapa ramai saudara-mara kita yang memiliki semangat dan sikap tanggungjawabb untuk membela Islam, tetapi telah terjebak secara langsung ataupun tidak langsung dalam pelbagai kelompok pergerakan kaum Khawarij kerana terpesona dengan berbagai slogan yang disebarkan.

4 comments:

  1. zionist=pkr- komunis=dap - pas=khawarijJuly 22, 2011 at 6:42 PM

    anon..paneh nampak bila pas dikatokan khawarij? hehe. such a big accusation to umno n gov...but still cannot be proven nor disproved.

    everyone knows zionist were similar to pkr...not umno.

    but again, try hard huh..

    ReplyDelete
  2. PKR pun keluar dari lubang jubor umno, meaning Zionist=Umno=PKR

    ReplyDelete
  3. Gaza flotilla bans from entering Gaza by zionist regime

    French Lawyer bans from entering Malaysia by Umno/Bn regime

    conclusion
    Zionist=Umno/Bn worst than khwarij

    ReplyDelete
  4. salah la. pas pun kluar dari jubor umno gak. makanya pas=zionist.

    ReplyDelete

Blog Archive