tag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post9016706168049302054..comments2024-03-21T01:11:33.049+08:00Comments on PANEH MIANG©: Bangang sangat ke pelajar Sekolah Berasrama Penuh?panehhttp://www.blogger.com/profile/01029572628876400651noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-85235564880525925252009-01-15T23:25:00.000+08:002009-01-15T23:25:00.000+08:00ya tanpa guru siapalah kami. guru membimbing, teta...ya tanpa guru siapalah kami. guru membimbing, tetapi kamilah yg menentukan masa depan kami atas usaha sendiri.<BR/><BR/>tapi saya juga percaya bahawa kebanyakan guru hari ini memilih kerjaya berkenaan kerana terpaksa sebab tdk mendapat peluang lain yg diharapkan.<BR/><BR/>saya mengetahuinya kerana banyak mengendalikan kursus guru2 kpli. jika ditanya siapakah yg benar2 berminat menjadi guru, hanya 20% mengaku kerjaya guru adalah impiannya sejak kecil. sebahagian besar yg lain..adoi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-70400963991872561952009-01-15T23:17:00.000+08:002009-01-15T23:17:00.000+08:00Rasanya terlalu banyak penghinaan yang ditujukan k...Rasanya terlalu banyak penghinaan yang ditujukan kepada guru. Takut saya mendengarnya. Nasib baik saya telah bersara dari menjadi guru, jika tidak dalam golongan yang dihna itulah duduknya saya.<BR/><BR/>Dalam kita membicarakan soal guru tadi, kita harus ingat satu perkara iaiut dia juga manusia seperti kita, ada perasaan dan harga diri.<BR/><BR/>Kejayaan murid tidak terletak ke atas bahu guru seratus peratus. Usia atau had keupayaan menerima ilmu setiap murid tidak sama. Ada murid dapat menakluki ilmu ketika kanak-kanak, sebab itu ia dapat 5A dalam UPSR. <BR/><BR/>Ada murid yang keupayaannya menurun selepas itu, sebab itu ia tidak cemerlang dalambeberapa perkara. Tetapi ada murid pula yang peringkat awalnya tidak dapat menakluki ilmu tetapi ia berjaya kemudian dengan cemerlang kerana had keupayaannya telah meningkat pada waktu itu.<BR/><BR/>Peranan teman-teman dan persekitaran yang kodusif juga harus diambil kira. Ini juga mempengaruhi pencapaian cemerlang mereka.<BR/><BR/>Semua orang tentu masih ingat kepada adik Azali Azlan dai SMKA Yan tahun lepas yang telah mencapai 21A dalam SPM 2007. Tekad dan kemahuan murid itu sendiri adalah pendorong yang paling kuat. Guru hanya pembimbing ke arah itu.<BR/><BR/>Seingat saya beliau tidak pernah menimbulkan sebarang masalah di sekolah malah beliau sendiri mengambil inisiatif mengadakan kelas tambahqn untuk kawan-kawannya yang kurang berkebolehan pada hari-hari cuti. <BR/><BR/>Saya hanya membantu beliau dengan memberi kemudahan-kemudahan menggunakan bilik-bilik atau dewan serta peralatan yang mereka perlukan. Saya hanya melihat dari jauh. Itupun mereka boleh berjaya sebab dalam diri mereka sudah ada pendorong yang cukup kuat.<BR/><BR/>Jadi jangan menghina guru-guru kerana anda sendiri yang menjadi pandai hari ini pun diajar oleh guru yang hari ini anda hina, bukan apabila lahir anda terus menjadi pandai seperti hari ini.<BR/><BR/>Sekian.MADiSYAKhttps://www.blogger.com/profile/15082171939987716812noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-29816364736822509262009-01-14T21:24:00.000+08:002009-01-14T21:24:00.000+08:00Tidak salah jika guru melihat profesen mereka seba...Tidak salah jika guru melihat profesen mereka sebagai sumber pendapatan kerana setiap maknusia mengharapkan ganjaran daripada sebarang pekerjaan atau usaha bagaimana pun perlu ada KPI di atas tugasan seperti penilaian prestasi. Bagaimana murid tidak membangkang jika guru sendiri pun ahli parti pembangkang ?Moshehttps://www.blogger.com/profile/16415297755008106958noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-29098188547973582872009-01-14T15:50:00.000+08:002009-01-14T15:50:00.000+08:00salam singgah,1. Secara peribadi saya berpendapat ...salam singgah,<BR/><BR/>1. Secara peribadi saya berpendapat masalah utama guru yang gagal membawa anak-anak muridnya ke mercu kejayaan adalah kerana tiada semangat, keihklasan serta niat untuk membantu anak-anak bangsa tidak wujud dalam jiwa masing-masing.<BR/><BR/>2. Guru-guru pada zaman ini tidak lebih melihat karier perguruan itu sebagai satu cabang pendapatan s eperti mana pekerjaan-pekerjaan lain.<BR/><BR/>3. Maka dengan sikap sebegini kita pasti akan melihat anak-anak bangsa kita akan terus ketinggalan, gagal menyaingi kemajuan dan mewarisi kemunduran yang ditinggalkan samada oleh ibubapa, para pemimpin negara serta bangsa kita sendiri.KHAIRUL NAZRIhttps://www.blogger.com/profile/13239400025187849912noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-27265701301601304372009-01-14T10:49:00.000+08:002009-01-14T10:49:00.000+08:00Itu pasallah anak muridnya bila keluar dan bekerja...Itu pasallah anak muridnya bila keluar dan bekerjaya, telah mula masuk parti pembangkang. Murid perempuannya, semasa diSekolah lagi telah mula belajar MEMBANGKANG.bungarayahttps://www.blogger.com/profile/17076798470727819530noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-19517409402832812542009-01-14T01:01:00.000+08:002009-01-14T01:01:00.000+08:00biasala tu...nama pun cikgu...salahkan semua orang...biasala tu...nama pun cikgu...salahkan semua orang tapi tidak diri sendiri...dia ingat dia bagus sangat la tuh...ntah2 jadi penolong kanan pun jasa dok kipas bontot orang kat kementerian...hampeh punya penolong kanan...patut la skolah dia result tak bagus...ader penolong kanan macam tu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1079682445850057248.post-67699073935094437212009-01-14T00:44:00.000+08:002009-01-14T00:44:00.000+08:00aku rasa la guru yang beri alasan tu pun sama bodo...aku rasa la guru yang beri alasan tu pun sama bodo dengan cikgu kpli juga,,,, ada ke itu sebahagian dari alasan,,, tak masuk akal langsung,,, agak-agak la nak salahkan jpn,cikgu kpli,pengetua berat bontot dan bla-bla....addhttps://www.blogger.com/profile/13036941228498307770noreply@blogger.com