Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Thursday, August 27, 2009

Apabila Islam Dipolitikkan

Fakta 1

Pada tahun 1962, PAS telah mengeluarkan fatwa mengkafirkan UMNO. UMNO dikatakan kafir kerana menubuhkan PERIKATAN dengan MCA dan MIC. Fatwa dikeluarkan oleh 3 ulama' Pas iaitu Haji Mat Nor Teliar (Setiausaha Dewan Ulama Pas), Haji Mat Nor Selising (Penolong Setiausaha Dewan Ulama Pas) dan Haji Umar Daud. Kesemuanya diberikan jolokan "TOK GURU". Akibat dari "Fatwa" ini, maka berlaku perpecahan antara orang Melayu. Perkara ini terhenti apabila Majlis Raja-Raja kemudiannya telah mengharamkan pengkafiran UMNO oleh parti Pas.

Fakta 2

Abdul Hadi Awang dalam ceramah politik beliau di Kampung Banggol Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981 telah mengeluarkan satu amanat yang berbunyi seperti berikut:-

"Saudara-saudara sekelian, percayalah kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO, kita menentang BN bukan kerana nama dia BN, kita menentang dia kerana dia mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah, oleh kerana itu kita menentang mereka, oleh kerana itu kita berjuang melawan mereka.

Percayalah, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah syahid, mati kita adalah Islam.

Kita tak payah masuk Yahudi, kita tak payah masuk Kristian, kita tak payah masuk Hindu, kita tak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku, agama suku…."

Kata-kata ini dikenali sebagai amanat Hadi. Kesan dari amanat ini adalah seperti berikut:-

1. Sembahyang dua imam di masjid yang sama di Kampung Gong Pasir, Terengganu (Jun-Julai 1982) atas alasan sembahyang yang diimamkan oleh Imam yang dilantik oleh Kerajaan BN adalah tidak sah.

2. Mencetuskan perpecahan antara umat Islam sehinggakan ada yang berkata bersalam dengan orang UMNO perlu disamak dan jika orang UMNO masuk ke rumah, rumah juga perlu di samak. Peristiwa sebegini paling banyak berlaku di Kelantan.

3. Kes penceraian meningkat mendadak di Terengganu dan Kelantan atas alasan nikah yang dilaksanakan oleh Kadhi/Imam tidak sah kerana Kadhi/Imam digajikan oleh Kerajaan BN.

4. Peristiwa berdarah Memali, Baling Kedah pada 19 November 1985 menyaksikan seramai 18 orang telah terkorban berdasarkan sangkaan bahawa mereka syahid menentang Kerajaan BN.

Amanat Hadi mengatakan bahawa UMNO layak ditentang kerana kononnya mengekalkan perlembagaan penjajah (termasuklah Perkara 3 dalam Perlembagaan Persekutuan yang menyebut 'Islam Agama Persekutuan'), serta dikatakan kafir kerana bersekongkol dengan MCA dan MIC dalam Barisan Nasional.

Tapi apabila PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat, adakah mereka juga turut kafir? Atau adakah tangan mereka yang bersalaman dengan pemimpin DAP dan Keling PKR perlu juga di samak?

Tidakkah ahli Pas sedar bahawa niat tersirat British meluluskan penubuhan serta pendaftaran parti Pas pada 23 Ogos 1951 di Kelab Sultan Sulaiman adalah semata-mata kerana ingin melihat umat Melayu dan orang Islam di negara ini berpecah-belah sehingga kini? - Kerismuda.

8 comments:

  1. BAGI PAS MEREKA DIHALALKAN KERANA MEREKA ADALAH AHLI SYURGA...INI KERANA KUNCI PINTU SYURGA ADA PADA TGNA...MUNGKIN KERANA ITU JUGALAH MAKA DAP KELI... PKR BERBAIK SANGAT DENGAN PAS KERANA MEREKA JUGA MAHU MASUK SYURGA DENGAN PAS.

    INILAH DIKATAN DULANG PAKU SERPIH MENGATA ORANG RUPANYA DIA YANG LEBIH...KEMANA AGAKNYA HH LETAK AMANATNYA SEKARANG...ATAU HH SUDAH DIBUTAKAN HATINYA HANYA KERANA BERKEHENDAKAN KUASA DUNIA.PAS BUKANNYA MEMBAWA KITA KEAKHIRAT TAPI PAS MEMBAWA UMAT ISLAM KELEMBAH KEHANCURAN...MUNGKIN PAS MAHU LIHAT KITA UMAT ISLAM BERPERANG SESAMA SENDIRI SEBAGAIMANA UMAT ISLAM DI NEGARA NEGARA ISLAM TIMUR TENGAH....RUPANYA PAS LEBIH DASYAT DARI KERAJAAN LANGIT...AYAH PINNN

    ReplyDelete
  2. Mempolitikkan Islam adalah perkara biasa. Masalahnya adakah UMNO mempunyai kebijaksanaan yang cukup untuk menghadapinya?

    ReplyDelete
  3. Isu lapuk! Penyokong PAS sekarang bukan terdiri dari kaum bodoh seperti penyokong UMNO yang buta dengan salahlaku pemimpin mereka. Penyokong pandai membaca dan menilai pemimpin mreka dengan perbuatan dan gaya hidup pemimpin itu sendiri. Pernahkah Haji Hadi mengatakan ahli UMNO kafir? Yang jelasnya yang mengatakan ahli UMNO itu kafir adalah akhbar milik UMNO sendiri! Mari kita teliti ‘Amanat Hj Hadi’ seperti yang disiarkan oleh akhbar-akhbar arus perdana adalah:
    ["Saudara-saudara sekelian. Percayalah. Kita menentang Barisan Nasional (BN), bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah, oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka.
    "Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itu kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.
    "Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Buddha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing), agama suku"].
    Di awal ini lagi ingin ditegaskan bahawa kenyataan Tuan Guru Hj Abdul Hadi adalah soal akidah dan tidak boleh ditarik balik. Jika ditarik balik akan tergelincir akidah. Seperti yang telah disebutkan diatas, amalan memisahkan politik dengan agama (atau apa yang Tuan Guru Hj Abdul Hadi sebutkan sebagai “politik suku, agama suku”) adalah fahaman agama Kristian. Pada mulanya agama Kristian tidak mengasingkan politik dari agama dan penganutnya berhukum dengannya dalam segala urusan kehidupan mereka. Tindakan mengasingkan politik dari agama berlaku apabila Emperor Rom, Constantine I (288-337M) memeluk agama Kristian dan mengistiharkan agama Kristian sebagai akidah rasmi Empayar Rom.

    Dalam Islam, politik adalah salah satu cabang selain dari sosial dan ekonomi. Jelasnya tidak ada pemisahan politik dan Islam. Jadi tidak timbul Islam dipolitikkan!

    ReplyDelete
  4. Salam,

    benci sesama Islam dan menikus kepada cina itulah ajaran PAS!

    ReplyDelete
  5. paneh..x habis2 modal lapok kau. umno berpeluk dgn gerakan dan lain2 kafir boleh pulak. apalah senteng sangat otak blogger lapuk umno karat ni. jangan dimainkan lagi isu kaum tu paneh. hari ini kita bercakap ttg bagaimana umno harus ditumbangkan. umno yg menjadi punca melayu singapura tertindas..nak disalahka PAS pulak? PKR boleh diterima semua kau pulak yg paneh? Umno tu yg bongok. najib masih bermain silap mata ttg awek mongol.bagi kau itu fitnah? anwar didakwa meliwat itu betul?anak jarjis raba bontot itu fitnah? khir toyo pulun duit dari mana ntah buat banglo itu fitnah? betullah..mentaliti umno supporter ni makin hari makin bongok!

    ReplyDelete
  6. tapi anwar memang peliwat pun...tak percaya, tanya mat sabu...kan mat sabu kan:)

    ReplyDelete
  7. Tanyalah the only Mahakhinzir dan mahafitnah malaysia Moden.

    ReplyDelete
  8. SALAM,

    Jikalau dulu peristiwa 13 mei 1969 darah yang mengalir umpama sembelihan seekor ayam .... Ingattt. Punca nya kerana musuh islam terang dan nyata iaitu orang cina dan sealiran dengannya.

    Jikakalau berulang kembali peristiwa 13 mei hari ini , esok atau lusa darah yang mengalir umpama sembelihan seekor lembu.

    Masa inilah baru kita tahu yang mana satu kawan yang mana satu lawan. Pada hari ini kuasa dan tampuk pemerintahan masih ditangan orang islam ( Melayu ) . Raja masih dihormati.

    Syukur dan peliharalah apa yang ada di tangan kita. Jika ada kudis2 dan luka2 rawatilah agar tidak melarat dan berpanjangan .

    Jangan kita musnahkan induk nya . Bencana / malapetakalah barang siapa yang memusnahkannya.

    wasalam .

    ReplyDelete

Blog Archive