Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, November 25, 2014

Yang menarik di PWTC sempena PAU 2014

Pembahas akan cakap berdegar2 pasal Akta Hasutan, ISA, Melayu, Islam, pegang anjing, pondan, plat keta, puji-pujian, bodek-bodekan, kipas-kipasan, buat lawak, gelak2, ketawa berdekah2..bla..bla..bla..

TAPI takde sorang pun yang akan kritik Presiden atau cakap pasal hutang 1MDB atau tanya kenapa Presiden suka bodek Cina atau soal kenapa Presiden lembik bab pertahan Melayu dan Islam atau soal kenapa laporan ekonomi memanjang bagus tapi kehidupan rakyat masih terhimpit, atau kenapa Presiden gila pujian Amerika dan barat, atau tanya kenapa Rosmah gila glamor etc.

Panel2 di Awani, RTM dan TV3 akan buat ulasan yang rakyat meluat dan menyampah nak dengar..

Utusan dan BH pulak keluar gambar2 orang meniaga di booth, gamba puteri yang cun, gamba wanita tersenyum lebar, dan gambar pemuda bergaya metroseksual..serta gambar2 pembahas yang konon bahas isu 'sensitif' la sangat..

Diakhiri dengan ucapan penggulungan Presiden yang berapi2..semua orang laung "HIDUP MELAYU"..tepuk tangan ramai2 dan lepas tu perwakilan lelaki cepat2 bersurai sebab nak hisap rokok sambil usya booth Puteri UMNO kat luar dewan..

Balik kawasan masing2, semuanya kembali seperti sediakala..

Harga petrol tetap mahal..

Harga barang masih meningkat..

Harga rumah makin naik..

Kos hidup tetap tinggi..

Nilai matawang tak menentu..

Pendapatan kekal rendah..

Yang kaya bertambah kaya..

Yang miskin dapat BR1M..

Golongan pertengahan dok melopong..

Sempadan masih diceroboh..

PATI makin ramai..

Nyawa rakyat dan keselamatan negara dipertaruhkan..

Islam tetap kena hina..

Melayu masih kena pinggir..

PM ikut cakap pembangkang..

Dan Cina tak berhenti ketawa..

Sekianlah adanya..

Wal hasil balik asal..macam tahun2 sebelumnya..

Yelah tuuu..

Tuesday, November 18, 2014

Signal untuk Muhyiddin


Begitu banyak platform dan peluang untuk Najib berucap dalam UMNO, akhirnya dia tetap juga pilih Johor untuk cakap mengenai 'beri laluan pada orang muda'.

Mengapa Johor? Adakah sebab timbalannya ahli UMNO Johor?..yang juga orang tua berumur 67 tahun?

Adakah itu isyarat Najib untuk Muhyiddin segera berundur?

Sejarah 2008 tercatat yang Muhyiddin secara terbuka pernah minta Paklah berundur..

Jadi sebelum Muhyiddin mengulangi sejarah dan minta Najib pula berundur..maka Muhyiddin secara halus perlu 'dipaksa' berundur terlebih dulu? Atas alasan bagi peluang pada orang muda kononnya?

Lagipun bisik2 pemimpin akar umbi hari ini memang ramai yang mahu Najib segera berundur. Spekulasi yang menarik untuk digosip..

Ada lagi yang Najib cakap masa Konvensyen UMNO Johor baru2 ni..moh baco..

*********

JOHOR BAHARU, 14 Nov – Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan anggota parti bahawa proses pengislahan UMNO perlu bermula dengan muhasabah diri dan seterusnya melakukan perubahan dalam usaha untuk menguatkan parti.

"Saya tak perlu muhasabah atau lakukan perubahan walaupun terbukti strategi saya GAGAL mengembalikan majoriti 2/3 BN di PRU-13. Hanya akar umbi saja yang perlu muhasabah dan buat perubahan. Saya kena kekalkan corak pentadbiran yang sama walaupun ianya melemahkan parti dan kerajaan."

Perdana Menteri berkata proses pengislahan bukan terletak kepada kepimpinan tertinggi UMNO semata-mata tetapi mesti merangkumi kesemuanya termasuk akar umbi. "Kepimpinan tertinggi UMNO yang saya maksudkan hanyalah peringkat Timbalan Presiden dan ke bawah. Untuk Presiden macam saya tak perlu proses pengislahan."

"Pengislahan bermaksud kita ada motivasi untuk berjuang demi kepentingan parti. Kalau ahli UMNO disenangi dan diyakini, itu merupakan proses pertama kebolehpercayaan pada UMNO. Selain berjuang demi kepentingan parti, saya selaku Presiden UMNO juga akan berjuang demi kepentingan Cina kerana saya meletakkan keutamaan untuk disenangi dan diyakini oleh kaum Cina berbanding bangsa saya sendiri. Saya juga mahu dipuji, disenangi dan diyakini Amerika dan pembangkang, sebab tu saya setuju tandatangan TPPA dan hapuskan ISA; tak lama lagi Akta Hasutan pula saya nak hapus," katanya ketika berucap sebelum merasmikan Konvensyen UMNO Johor di sini.

Beliau turut menegur sikap sesetengah anggota UMNO yang lebih mementingkan kepentingan diri sendiri dan kurang semangat cintakan parti.

"Macam dulu, bila Tunku Abdul Rahman tidak cukup duit untuk pergi London (runding tentang kemerdekaan Tanah Melayu), ada ahli-ahli yang menghulurkan bantuan, tetapi sekarang, bila minta buat kerja, ada yang tanya, apa yang dapat? Sebab itulah saya terpaksa bayar RM7.2 bilion pada konsultan sebab mereka juga selalu tanya apa yang dapat? Jadi saya terpaksa bagi. Saya juga bagi BR1M sebab rakyat tanya apa yang dapat. Itu tak termasuk hutang berbilion 1MDB yang terpaksa kerajaan tanggung andai syarikat itu rugi macam MAS, itu semua sebab pelabur 1MDB kerap sangat tanya apa yang dapat..dan saya pun bagi. Begitu juga dengan gaji besar jutaan ringgit staf PEMANDU, ramai sangat tanya apa yang dapat..sampai saya naik pening," kata Najib secara sinis, mengundang sorakan daripada lebih 800 perwakilan UMNO Johor yang hadir pada konvensyen dua hari itu.

"Jangan hanya kaya material tetapi tidak kaya daya juang dan semangat sayangkan parti. Kalau kita ada semangat cintakan parti, kita akan buat kerja yang luar biasa; sekaligus kita juga mampu tambah berbilion hutang negara yang luar biasa banyaknya," kata Najib.

Beliau berkata pengislahan perlu bermula dengan bermuhasabah diri dan seterusnya melakukan perubahan. "Sekali lagi saya tegaskan, pengislahan, muhasabah diri dan perubahan hanya tertakluk kepada jawatan Timbalan Presiden dan ke bawah saja. Presiden macam saya terkecuali."

"Kita harus sedar dalam mengamalkan demokrasi terbuka ini, kesudahannya, 'it's a game of numbers'. Kita harus menambah lagi sokongan kita yang seterusnya diterjemahkan kepada bilangan kerusi yang semakin meningkat untuk menjamin kekuatan kita yang lebih utuh."

"Kalau parti kuat, kalau parti masih berkuasa, perjuangan boleh diteruskan. Tapi saya rasa semua orang tahu hanya kedudukan saya selaku Presiden saja yang kuat dan kukuh tanpa pencabar, tapi parti UMNO makin lama semakin lemah bawah teraju saya," kata Najib.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata anggota UMNO perlu berfikiran terbuka sekiranya mahu menarik lebih ramai golongan muda menyertainya untuk menjadikan parti kekal relevan.

"Kalau kita terpaksa bagi laluan, bagilah laluan pada orang lain (orang muda contohnya), Barulah parti kita dilihat sebagai parti dinamik, parti segar dan parti berwibawa. Walaupun anggota kabinet dan orang yang saya lantik kebanyakannya tua; tapi saya terkecuali. Hanya orang lain saja yang perlu bagi laluan, saya tak perlu," katanya.

Merujuk ucapan Menteri Besar Johor, Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin yang menyentuh pengislahan moden dan progresif, inklusif, Melayu dan Islam tanpa mengetepikan kaum lain, Najib berkata itulah antara ramuan dan gerak kerja yang diperlukan untuk kelangsungan parti pada masa hadapan.

"Tidak salah saya cakap yang proses kebangkitan semula UMNO adalah amat wajar bermula di sini (Johor). Di bumi inilah kebangkitan semula UMNO Johor dan Barisan Nasional sebagai tunjang kekuatan kita. Saya amat sedar yang kelangsungan mesti dimulakan dengan kubu kuat UMNO. Jika dulu UMNO Johor yang memulakan langkah 'menurunkan' Paklah, jadi mengapa UMNO Johor tak boleh lakukan perkara sama pada saya kini," kata beliau.

Konvensyen turut dihadiri Naib Presiden UMNO, Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Setiausaha Agung UMNO, Dato' Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, tanpa kehadiran Tan Sri Muhyiddin Yassin. - Agensi Paneh Miang.

Wednesday, November 12, 2014

Pondan? Tak payah terkejutlah..


1. Bila mahkamah rayuan putuskan enakmen Syariah halang lelaki berpakaian wanita tidak berperlembagaan, 1 Malaysia terkejut!! Muhyiddin terkejut, Mohamad Hasan terkejut, Mufti Negeri Sembilan terkejut, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan terkejut, Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia terkejut, NGO Islam terkejut bla..bla..bla!! Cuma kami je yang tak berapa nak terkejut..hehe!!

2. Kami tak tipilanjat sebab ketua hakim kes tersebut Dato’ Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus adalah bekas pelajar MCKK. Bila sebut MCKK teringat Anwar. Bila sebut Anwar teringat Saiful. Bila sebut Saiful teringat liwat-liwatan. Tipikal..

3. Sebenarnya apa yang nak dihairankan dengan isu pondan ni? Bukankah masyarakat Malaysia yang selama ni dah terima budaya hidup pondan secara terbuka tanpa bantahan?

4. Masyarakat kita sejak dulu telah disogokkan sekian banyak drama dan filem tempatan yang mempromosikan pondan secara berleluasa. Drama seperti Sutun, Berek, Patung Kertas, Wali dan terbaru Suamiku Encik Sotong adalah sebahagian drama yang mempromosikan pondan. Bertambah pelik apabila cerita-cerita begini mendapat rating tinggi di televisyen. Tak kira lagi watak-watak sampingan pondan yang banyak terdapat dalam filem-filem Melayu.

5. Lagi pelik apabila pihak stesen tv seolah berlumba menayangkan cerita pondan, dengan 'restu' Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia pulak tu..

6. Masyarakat Malaysia juga seakan tidak kisah dengan pondan-pondan yang memenuhi industri fesyen, butik, salon, mak andam etc. malah kebanyakan wartawan hiburan di Malaysia pun ramai yang spesis pondan. Tak caya cuba jenguk UTUSAN dan BH..

7. Jadi buat apa nak terkejut dengan keputusan mahkamah rayuan yang membenarkan 3 lelaki tu meneruskan identiti pondan mereka? Bukan kita ke yang selama ni 'menggalakkan' supaya pondan ni semua berterusan celaru dengan jantina mereka sendiri. Walhal penyakit (kalaulah boleh disebut penyakit) Gender Identity Disorder (GID) itu sebenarnya hanya alasan untuk masyarakat merelakan kewujudan kaum Nabi Luth di negara ini!!

8. Berbuih mulut Datuk Harussani sekian lama mengkritik masyarakat yang berterusan memberi 'sokongan moral' kepada kumpulan pondan; berulang kali disebut oleh Datuk Noh Gadut mengenai golongan songsang yang membawa kepada dosa besar sejak dulu; TAPI mesej yang di sampaikan itu gagal menusuk kalbu masyarakat kita. Tetap juga masyarakat kita bagi layanan baik pada pondan..tetap juga masyarakat kita 'angkat' golongan songsang ni!!

9. Hakikatnya keputusan mahkamah rayuan dalam kes 3 pondan tu adalah refleksi penerimaan masyarakat kepada golongan songsang itu sejak sekian lama. Jadi buat apa kita nak purak-purak terkejut?!

10. Kalau sejak dulu bila masuk butik ka, kedai ka, salon ka, jumpa jurusolek etc. yang spesis pondan, terus kita blah..jangan layan..jauhkan diri, sisihkan mereka etc. pasti masalah sebegini tidak akan timbul. Atau kita jangan tengok langsung drama atau filem yang ada unsur-unsur mempromosikan gaya hidup pondan. Kalau sejak mula lagi kita dah boikot spesis pondan ni, pasti ianya bukan satu isu.

11. Atau jika nak berkeras sangat, gubal undang-undang baru yang membenarkan pihak berkuasa tangkap dan kurung golongan pondan atau tomboy untuk ditarbiyahkan di pusat-pusat pemulihan akhlak dan aqidah, sekurangnya hingga mereka tidak lagi keliru dengan jantina memasing.

12. Atau nak lebih mudah dalam kes ini, mungkin 3 panel hakim mahkamah rayuan tu boleh ikut saranan Imam Nawawi dalam kes khunsa, iaitu suruh 3 pondan tu kencing untuk lihat sendiri alat sulit mana yang mereka gunakan; sebagai rujukan kepada 3 hakim tu sebelum buat keputusan bersandarkan hak asasi kononnya..

13. Sekurangnya 2 daripada 3 panel hakim tu tak lah memalukan diri yang nampak sangat JAHIL tak faham ajaran agama sendiri..

Tuesday, November 4, 2014

Apa sebenarnya hala tuju Najib?

1. Baru-baru ni Che Det kata dengan berpendapatan tinggi saja tidak akan menjadikan Malaysia negara maju. Che Det menjadikan Brunei sebagai contoh. Che Det juga kurang yakin Malaysia akan mencapai taraf negara maju tahun 2020.

2. Kalau tanya Najib, Idris Jala, Wahid dan Husni..semuanya kata Malaysia akan mencapai status negara maju lebih awal pada 2018. Indikator mereka mudah saja..jika pendapatan perkapita rakyat mencecah RM140 ribu dan KDNK melebihi RM1.5 trillion, maka jadilah Malaysia negara maju berpendapatan tinggi. Errr..

3. Adakah Brunei, Qatar, Kuwait dan Bahrain yang diketahui rakyatnya berpendapatan tinggi boleh dikategorikan sebagai negara maju? Walhal negara-negara ini bergantung kepada hasil minyak dan gas!! Walaupun rakyat di negara-negara maju menikmati pendapatan yang tinggi, namun negara berpendapatan tinggi tidak semestinya adalah sebuah negara maju.

4. Apakah ciri-ciri sebuah negara maju? Iaitu mereka menghasilkan sesuatu dengan nilai yang tinggi. Apa pula contoh sesuatu dengan nilai tinggi? Seperti Mercedes yang boleh transform kereta mereka jadi bot di kawasan berair, seperti Honda yang mencipta robot ASIMO, seperti USA yang mengeluarkan kelengkapan pertahanan mereka sendiri, seperti Rusia yang memiliki roket ke angkasa, seperti UK yang memiliki pelbagai jenama terkenal, seperti Korea yang eksportnya ialah kapal penumpang dan kargo etc. Sekurang-kurangnya itulah yang kita bayangkan sebagai ciri-ciri sebuah negara maju, dan kesemua negara yang dijadikan contoh di atas adalah negara ekonomi berpendapatan tinggi.

4. Mengapa negara-negara tersebut maju? Disebabkan tumpuan diberikan kepada RnD dalam bidang sains dan teknologi. Malah negara-negara tersebut tidak lokek untuk memperuntukkan bajet yang besar setiap tahun dalam sektor terpilih.

5. Negara berpendapatan tinggi dapat menyokong infrastruktur mereka sendiri dalam pengeluaran barangan dan perkhidmatan. Mereka mempunyai kelas pertengahan yang kuat untuk menyediakan permintaan melalui penggunaan kepada ekonomi untuk berkembang. Sebagai kelas menengah yang memacu pertumbuhan, perniagaan perlu berkembang untuk memenuhi permintaan yang mewujudkan keperluan supaya lebih banyak peluang pekerjaan dengan gaji yang lebih tinggi. Ini adalah kitaran kemakmuran yang dinikmati oleh semua negara-negara maju berpendapatan tinggi.

6. Kebiasaannya negara maju memberi lebih kebebasan kepada pengeluar/syarikat tempatan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang diinginkan oleh pelanggan. Oleh itu negara maju akan menyuntik pelbagai insentif dengan penggunaan sumber yang sangat cekap.

7. Berbanding Malaysia, Najib memperuntukkan belanja pengurusan lebih besar berbanding belanjawan pembangunan setiap tahun. Malah bajet Najib hanya tertumpu kepada golongan berpendapatan rendah dan sektor korporat dengan pelaburan besar; disamping banyak meminggirkan kelas pertengahan. Ternyata polisi Najib sangat kontra dengan negara maju lain yang lebih fokus kepada golongan kelas pertengahan untuk memacu perkembangan ekonomi. 

8. Sifir mudah Najib untuk mencapai pendapatan tinggi ialah kerajaan perlu mengenakan pelbagai jenis cukai kepada rakyat dan mengurangkan subsidi bagi menampung kantung kerajaan yang semakin kontang. Jadi adakah Malaysia sedang ke arah menjadi sebuah negara maju, atau hanya setakat sebuah negara berpendapatan tinggi?

9. Berdasarkan penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, sejak tahun 2009 pendapatan per kapita rakyat telah meningkat sebanyak 42%. Rata-rata rakyat Malaysia telah menjadi lebih kaya dengan RM5,000 dalam tempoh empat tahun. Malah baru-baru ni Wahid pulak cakap yang pendapatan perkapita rakyat Malaysia dah naik lagi 18% menjadikannya RM5,900. Tup-tup masa PRK Pengkalan Kubor, rupanya ada lagi rakyat yang berpendapatan bawah RM300. Data dan statistik jenis apa yang jadi rujukan Wahid? Lagi mahu tipu?

10. Katakanlah kita terima jugalah data yang dibentangkan oleh penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, tapi adakah ia bermakna bahawa Malaysia adalah sebuah negara ekonomi berpendapatan tinggi? Jawapannya mungkin ya. Soalan seterusnya, adakah ia juga bermakna ekonomi Malaysia dah beralih daripada industri yang berintensifkan buruh kepada ekonomi yang berasaskan teknologi dan pekerja berkemahiran tinggi? Jawapannya tak juga. Adakah ia juga bermakna Malaysia sudah menjadi sebuah negara maju? Dah sah-sahlah TAAKKK!!

11. Cabaran untuk mencapai ekonomi berpendapatan tinggi ialah kemampuan ekonomi tersebut mewujudkan pekerjaan berkualiti dengan pembayaran gaji tinggi, terutamanya bagi mereka yang berkerja buat pertama kali atau berkelulusan menengah dan rendah; bukannya bergantung hanya kepada pekerjaan bergaji rendah yang kini dipenuhi pekerja asing di ladang-ladang, bidang pembinaan dan pembuatan berlandaskan pemasangan sahaja.

12. Pengekalan pertumbuhan ekonomi jangka panjang memerlukan penambahan nilai pengisian pengetahuan sektor pembuatan dan industri perkhidmatan. Kesemuanya ini memerlukan inovasi, teknologi dan keusahawanan baru. Dengan cara ini sahaja kita mampu meningkatkan kadar upah dan gaji melalui penambahan daya pengeluaran. Ini bukan hanya melibatkan peningkatan kemahiran pekerja semata, tetapi perlu memperuntukkan insentif serta institusi yang betul untuk menyokong pertumbuhan penambahan nilai.

13. Polisi Najib dan konsetannya hari ini dilihat terlalu bergantung kepada pembangunan hartanah dan projek infrastruktur untuk merangsang ekonomi. Tidak dinafikan projek-projek tersebut mampu memberi peluang pekerjaan, kontrak kepada pembekal/kontraktor serta menyumbang kepada pendapatan kerajaan melalui cukai; TAPI apa teknologi tinggi atau inovasi yang boleh diperolehi daripada projek-projek ini?

14. Selain Petronas dan AirAsia, berapa banyak syarikat atau jenama Malaysia yang benar-benar berkelas dunia? Adakah wujud produk Malaysia yang digilai 1/3 penduduk dunia seperti Apple dan Samsung? Atau kita sudah mampu mencipta komponen elektronik seperti Jepun dan Korea yang mendominasi 24% nilai eksport dunia? Sedangkan kita yang hanya setakat mampu sediakan tanah untuk kilang Jepun dan Korea beroperasi di negara kita..

15. Hakikatnya 10 orang terkaya di Malaysia adalah 12% lebih kaya daripada 10 orang paling kaya di Singapura. Ini menunjukkan tidaklah sesusah mana nak jadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi. Hanya 'cipta' dua atau tiga orang lagi billionaire dan satukan nilai harta mereka bersama dengan pendapatan seluruh warga pekerja Malaysia, dan seterusnya bahagikan sama rata; maka data bersih akan beri kita pendapatan perkapita tertinggi.

16. Status negara maju tidak akan mampu dicapai dengan hanya mengejar pendapatan perkapita yang tinggi semata. Konsultan RM7.2 billion terbukti GAGAL menyelesaikan masalah. PEMANDU juga terbukti TIDAK MAMPU mengatasi kemelut ekonomi domestik sekian lama. Najib, Idris Jala, Wahid, Husni, Hasan Malek, Ahmad Maslan, KJ, Nazri, Hisham dan Saifuddin etc. sudah pastinya bukan ikon yang boleh diharap untuk menukar status Malaysia kepada negara maju menjelang 2020.

17. Ke mana sebenarnya hala tuju negara ini yang nak dibawa oleh Najib..nak jadi negara maju atau negara berpendapatan tinggi? Jika isu asas rakyat yang berkait dengan Islam, Melayu dan keselamatan negara pun Najib GAGAL menanganinya secara bijak dan tegas, jadi apalah yang nak diharapkan kepada Najib untuk memacu ekonomi Malaysia agar kembali menjadi 'Harimau Ekonomi Asia' serta dicontohi negara Islam dan negara membangun lainnya sebagaimana yang pernah kita nikmati dulu.

18. Jika Najib bukan Perdana Menteri, he's nobody. Tiada siapa akan pedulikannya sama seperti Paklah. Najib bukan seperti Tunku atau Che Det yang walaupun sudah bersara, tetap punya pengaruh dan pengikut. 

19. Jadi apa istimewanya Najib sebagai Perdana Menteri? Apa pilihan yang kita ada?

Saturday, November 1, 2014

Giliran Ku Li 'sound' Najib

Sebelum ni bermacam yang TDM pertikai bagaimana Najib mengurus negara. Terbaru Aziz Syeikh Fadzir minta kerajaan kaji semula peranan PEMANDU. Kemudian Muhyiddin suruh kekal Akta Hasutan. Kini Ku Li pula bersuara..

Nampaknya otai-otai dah pukul gendang. Dijangkakan trend ini akan kekal hingga PAU hujung November nanti. Adakah perwakilan UMNO di PAU 2014 akan turut memalu gendang yang sama? Atau masih lagi mahu menggunakan kipas dan aircond untuk mendodoi Najib. Kita tengoklah nanti setakat mana Najib mampu bertahan..

Ku Li melalui blognya menulis surat terbuka kepada Speaker dan Ahli Dewan Rakyat. Perkara utama yang disentuh Ku Li ialah mengenai ekonomi dan Bajet 2015. Walaupun surat Ku Li tu panjang, kami cuma nak hilite perkara penting yang disentuh Ku Li dalam suratnya itu;

1. Saya percaya kesan buruk akibat cadangan Belanjawan ini akan dirasai oleh kelas menengah, para graduan dan pekerja baru serta kumpulan berpendapatan daif.

2. Perspektif ekonomi kini menunjukkan bahawa negara kita menuju ke arah yang salah. Hala pergerakan ekonomi masakini mungkin tidak dapat dipertahankan. Sekiranya ia tidak dibendung dan diatasi, kita mungkin terjerumus ke kancah krisis yang kita tidak perlu dan amat susah diatasi. Ia juga akan membebankan rakyat jelata serta mengancam keamanan, kemakmuran dan keselamatan negara kita.

3. Berkenaan dengan pengurusan fiskal negara oleh kerajaan, kemungkinan saat genting dicetuskan oleh kejatuhan ekonomi luaran seperti jatuhnya nilai Dolar AS atau kemungkiran pembayaran hutang oleh badan-badan peminjam yang dijamin kerajaan akan mengakibatkan ketahanan kewangan kita terjejas. Secara kasarnya, ketahanan untuk sesuatu tahun (samada ia boleh dibiayai oleh keluaran semasa serta dengan aliran masuk kewangan asing bersih) ialah jumlah hutang kerajaan (pada 2014 lebih kurang RM41 bilion) serta pinjaman perniagaan dan pinjaman isirumah tertunggak (sekarang berjumlah RM1,273 bilion) – yang berjumlah RM1,314 bilion – hendaklah tidak melebihi lima kali ganda jumlah hasil kerajaan (iaitu 5 X RM225 bilion = RM1,125 bilion). Jelas di sini garis panduan ini telah dilanggar!

4. Sebahagian besar defisit kerajaan dan jumlah hutang negara terlalu banyak yang menyusahkan pinjaman seterusnya (debt overhang) timbul melalui belanjawan pengendalian serta perbelanjaan cukai untuk menyokong penggunaan bagi mencapai pertumbuhan; umpamanya melalui pemberian BR1M dan juga untuk membiayai gaji sektor awam, subsidi dan pencen. Peruntukan berdasarkan penggunaan ini bersama dengan subsidi makanan dan tenaga tinggi kepada industri dan kepada umum demi menanggung permintaan terkumpul dengan sendirinya tidak dapat dipertahankan. Perbelanjaan sebegini rupa untuk menggalakkan ekonomi tidak menambah peningkatan kapasiti melalui pelaburan yang perlu untuk mengukuhkan pertumbuhan ekonomi masa depan. Tetapi dalam masa lima tahun lepas Kerajaan masih lagi menyuntik wang untuk memacu ekonomi pump priming bagi menampung pertumbuhan hasil yang lemah yang merangkumi eksport. Saya rasa adalah lebih baik peruntukan ditujukan untuk mengembang sektor pertanian untuk tujuan menampung keselamatan makanan (food security) dan membendung pengaliran keluar tukaran asing melalui import makanan. Ini lebih bermanfaat bagi mendokong sarahidup rakyat sewaktu kecemasan ekonomi.

5. Masalah yang dihadapi kewangan awam kita lebih melibatkan peruntukan perbelanjaan dan bukanlah mengenai hasil. Umpamanya, kenaikan kos perbelanjaan tetap sektor awam tidak seharusnya menjejaskan peruntukan pembangunan. Ini penting terutamanya kerana masih banyak lagi diperlukan untuk membangun kedudukan ekonomi Sabah dan Sarawak dari segi penyediaan prasarana sosial dan kemudahan asas berbanding dengan negeri-negeri di Semenanjung. Bahagian peruntukan kemudahan asas ini kian merosot degan bertambahnya belanjawan pengendalian. Peruntukan pembangunan yang melebihi 30 peratus satu dekad dulu sekarang merosot menjadi hanya lebih kurang 15 peratus daripada jumlah cadangan belanjawan 2015. Dengan pendedahan oleh Ketua Audit Negara mengenai pembaziran, perbelanjaan boros, kerugian tidak bertanggung jawab, ketidakcekapan mutlak serta amalan rasuah tegar kecilan dan besar-besaran, kita sebagai rakyat biasa dan pembayar cukai seharusnya dimaafkan sekiranya menunjukkan kemarahan tanpa had terhadap keadaan ini.

6. Kenaikan kos sarahidup merupakan isu ekonomi paling mendesak sekarang. Kenaikan harga berkaitan pengangkutan, kuasa elektrik, bahan makanan dan lain-lain akibat kesan tali temali (knock-on effect) menyebabkan kenaikan tekanan terhadap kos sarahidup yang dihadapi rakyat. Walau masalah ini dirasai oleh semua orang tetapi kesannya lebih terasa oleh kumpulan pendapatan kelas menengah dan rendah berbanding kelas sosial yang lain. Sebab utama berlakunya kenaikan harga adalah kerana bekalan tidak mencukupi. Di samping itu permintaan naik mendadak. Maka itu kita harus berusaha terus untuk meliberalkan ekonomi. Kita harus pantau kos tenaga elektrik dan pastikan rakyat biasa mampu menggunanya. Begitu juga dengan kos tol jalanraya. Ia perlu dikaji semula bagi maksud mempastikan kenaikan kos, sekiranya tidak dapat dielakkan, mestilah berpada. Jikalau kos tidak dapat dielak, umpamanya berkaitan harga tol, kerajaan hendaklah mencari jalan supaya rakyat tidak terbeban. Dari segi lain, kita perlu timbang kembali pengeluaran lebih banyak lesen, lebih sedikit kuota dan menjalani serta melaksana perniagaan dengan lebih mudah khususnya bagi perniagaan serta perdagangan kecil dan sederhana.

7. Kos perumahan semakin meningkat di pusat perbandaran utama dan harga rumah kian mahal disebabkan permintaan oleh pelabur luar dan tempatan. Ini bukan hanya untuk hartanah mahal tetapi juga daripada kumpulan kos rendah. Walaupun terdapat Rancangan Perumahan Prima 1Malaysia, rumah termampu kini luar daripada kemampuan graduan baru dan kelas menengah rendah yang menghadapi kemungkinan menganggur ataupun pekerjaan bergaji rendah dengan hutang sekeliling pinggang. Maka itu saya ingin melihat kerajaan, melalui Bank Negara, mengkaji semula rancangan pinjaman perumahan swasta oleh bank perdagangan bagi rumah berharga di bawah RM250,000 didasarkan kepada pembayaran perkhidmatan (service fee) sebanyak empat peratus dan tidak berdasarkan faedah atau bunga (compound interest) terkumpul. Kaedah ini selari dengan pembayaran yang dikenakan ke atas pinjaman perumahan kerajaan.

8. Besar kemungkinan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Goods and Services Tax – GST) pada tahun depan akan menambahkan lagi tekanan terhadap kos sarahidup walaupun kesannya sekali sahaja dan ia diserap oleh keseluruhan sistem ekonomi. Demi melegakan beban kewangan rakyat yang semakin meningkat, mungkin GST ini boleh ditangguhkan sehingga keadaan ekonomi meningkat ke tahap yang lebih kukuh dan kuat. Adalah diharapkan perkembangan ekonomi pada waktu itu akan tumbuh pesat dengan kadar jangka panjang. Dan sekiranya cukai ini perlu juga dilaksanakan, adalah diharap kadarnya dicongak semula.

9. Selain itu, saya amat bimbang akan hutang peribadi dan hutang kekeluargaan yang kini menjangkau paras mencemaskan pada tahap 87 peratus KDNK. Keadaan ini disebabkan pinjaman-pinjaman perumahan, kereta dan pelajaran selain daripada hutang kad kredit dan bayaran balik penggunaan peribadi (melalui Ar-Rahnu atau Ah-Long) yang melonjakkan nisbah pembayaran balik hutang hamper 30 – 40 peratus daripada pendapatan isirumah. Keadaan ini telah mempercepatkan kadar kemuflisan peribadi dan menyebabkan tekanan mental di kalangan keluarga.

10. Barang diingat bahawa kebanyakan pesara kerajaan dan sektor swasta sentiasa bergelut dengan serba kekurangan dalam usaha mereka menghadapi kos sarahidup yang semakin meninggi dengan wang pencen dan simpanan KWSP terhad.

11. Lebih buruk lagi, samada akibat dasar kerajaan atau tidak, taburan kekayaan negara, seperti dijangka, amat condong sekali. Kekayaan 10 peratus isirumah terkaya di Malaysia melampaui jumlah nilai 70 peratus isirumah terkebawah. Di samping itu, lebih kurang 12 peratus daripada isirumah Malaysia tidak mempunyai kekayaan langsung. Hakikatnya ialah kekayaan satu peratus teratas mengatasi jumlah nilai 40 peratus isirumah terkebawah dalam tahun 2012.

12. Walaupun terdapat kritikan di dalam Dewan serta kritikan oleh masyarakat umum dan media terutamanya media sosial, pemimpin Kerajaan langsung tidak hirau akan keretakan di dalam ekonomi kita dengan sikap endah tak endah di mana setiap tahun belanjawan meremeh remehkan masalah yang memerlukan penyelesaian.

13. Saya amat takut akan keadaan ekonomi kita ini. Kita sebenarnya memerlukan reformasi ekonomi bersungguh-sungguh dan penyesuaian institusi menyeluruh dalam usaha kita mengaturkan sistem ekonomi supaya rakyat selamat daripada ancaman dan tekanan ekonomi dalaman dan ancaman krisis ekonomi global.

Boleh baca secara terperinci di sini.

p/s: Nampaknya, semakin lama Najib memerintah..semakin teserlah kerendahan inteleknya. Elok turun jelah Najib..

Blog Archive