Montori PPSMI kato tak payah nak polemik isu PPSMI yang maso kini dah masuk era asimilasi proses. Dulu maso dasar sibuk dibontang dan dibahas tak sibuk nak protes ko? Nak bincang macam mano nak gubal ko? Nak tolak ko?
Dah makan 6 tahun, baru ramai bising. Kosan daripada keputusan UPSR? PMR? SPM? Yang mano satu poporiksaan awam yang dirujuk? Apo orang jembel dan marhaen tahu ko, yang mano satu di sembang satu Malaysia?
Yang sibuk mengetok tin dan tong ni, di kalangan yang punya pangkat dan golar? Yang tak do apo-apo, duit jauh sekali, pangkat tak terpanjat, golar jauh panggang dari api. Apo yang nak dibisingkan? Ngikut yo lah….
Pak Sedaro nak sambut tulisan Ahmad Albab. Ado 4 kaedah kito baco drama PPSMI ini.
Daripada aspek komersilnya PPSMI yang mengurus projeknya ialah Time. Selamo ia dilaksanokan. Tak tau la berapo banyak RM masuk? Tapi baguish le, ramai anak Melayu boleh kojo dengan GLC…
Daripada aspek membudaya BAHASA, ini yang dimainkan oleh PEJUANG bahasa. Apo masalah Inggeris dan Melayu. Kalu dah tahu akan timbul konflik, kenapo tak dibelek dengan mendalam yang mano boleh, tahap mano boleh, apo benchmark atau titik kecapaian ukuran, apo panduan asas membolehkan? Bahaso Inggeris dalam jadual masa harian semaso, kenapo banyak yang Tuang? Cikgu maso “English Day tak nak cakap Bahasa Penjajah pun”? Cikgu mengajar PPSMI apo tahap penguasaan Bahasa Melayu dan Inggeris nya?
Daripada aspek KEILMUAN matematik dan sains…sesungguhnya, bangsa TERMAJU dunia masih agung dengan bahasanya. Masalah kito di Malaysia ialah industri penterjemahan tertinggal 15 tahun ke belakang. Sobab itu mudah kononnya PPSMI. Tapi sampai sudah sektor penterjemahan akan terus tertinggal. Rujuk negara Bangsa dunia Maju...industri terjemahan amat terkehadapan. Nak mudahkan, dah ado orang Malaysia naik ko angkaso, jojak di ISS…mano karya ilmiah Bahasa Melayu pasai misi ini, baik daripada mulonya hingga sekarang. Orang Jepun, Iran, Russia dan China dah siapkan dokumentasi dalam 2 bahasa. Satu bahasa lidah bangsanya, satu bahasa antarabangsa Inggeris.
Daripada aspek PATRIOTISME, NASIONALISME, JATIDIRI…Tak hilang Melayunya jika bercakap Inggeris, Tak luput Islamnya jika bertutur bahasa Nasrani ini. Dengan syarat elok dan molek Melayunya, sopan santunnya, adabnya, amalan budayanya, survivalnya, cintaNya kepada Tanahairnya. Sobonarnya kita KURANG kepakaran, lebih ramai pakar MESTI diBINA dan diCETAK. Pakar Bahasa dalam pelbagai bahasa. Pakar Ilmu dalam pelbagai ILMU. Pakar Berfikir dalam pelbagai FIQH. Bukan tak ramai yang keluar Universiti, tapi yang dikesalkan ialah ramai yang keluar daripada KILANG IJAZAH, bukan GEDUNG ILMUAN. Setiap tahun 35,000 orang dari dalam dan luar negeri. Apo kurangnya? Tapi sobab, yang punya KUASA dan DUDUK di kerusi empuk melihat 35,000 sebagai ROBOT, kesannya macam kisah PPSMI la. 5 tahun laie, kito akan nengok LIMPAHAN ROBOT cetakan KITO sendiri.
Pak Sedaro tongah "estimate" tidak kurang 150 ribu orang graduan keluar Universiti. Tapi hanyo 15 ribu ajo yang bonar-bonar borani nak JADI Pejuang…Nang lain, kaki TUANG.
Rakyat Malaysia, Pak Sedaro jangko akan ada sekitar 28 juta manusio. Tapi yang cordik hasil keluar Universiti sekitar 1.5 juta [jumlah terkumpul sojak sebelum Merdeka hingga tahun tu, jiko masih bernafas]. Cubo fikir, berapo ramai yang kona Melayu? Berapo ramai yang tahu PPSMI? Berapo ramai yang tahu Class Senior Cambridge?
Pak Sedaro fikir…Ado baiknya, Kita dalami PPSMI ini dari sudut bagaimana? Tahap mano? Nak jadi macam mano? Cakap Melayu ko Cakap Omputih? Nak cabar Dasar atau Nak Usul Proses Tambah Baik? Nak rugi RM 2 billion atau Nak Rugi RM 6 billion + Negara Bangsa + Nilai Perjuangan + Industri Terkesan?
Cabut Keris Minta Maaf kepada Rakyat Malaysia? Cabut Bahasa Jiwa Bangsa Tak Minta Maaf? Cabut Cogan Alam & Cogan Mahkota Tak Minta Maaf?
Dah makan 6 tahun, baru ramai bising. Kosan daripada keputusan UPSR? PMR? SPM? Yang mano satu poporiksaan awam yang dirujuk? Apo orang jembel dan marhaen tahu ko, yang mano satu di sembang satu Malaysia?
Yang sibuk mengetok tin dan tong ni, di kalangan yang punya pangkat dan golar? Yang tak do apo-apo, duit jauh sekali, pangkat tak terpanjat, golar jauh panggang dari api. Apo yang nak dibisingkan? Ngikut yo lah….
Pak Sedaro nak sambut tulisan Ahmad Albab. Ado 4 kaedah kito baco drama PPSMI ini.
Daripada aspek komersilnya PPSMI yang mengurus projeknya ialah Time. Selamo ia dilaksanokan. Tak tau la berapo banyak RM masuk? Tapi baguish le, ramai anak Melayu boleh kojo dengan GLC…
Daripada aspek membudaya BAHASA, ini yang dimainkan oleh PEJUANG bahasa. Apo masalah Inggeris dan Melayu. Kalu dah tahu akan timbul konflik, kenapo tak dibelek dengan mendalam yang mano boleh, tahap mano boleh, apo benchmark atau titik kecapaian ukuran, apo panduan asas membolehkan? Bahaso Inggeris dalam jadual masa harian semaso, kenapo banyak yang Tuang? Cikgu maso “English Day tak nak cakap Bahasa Penjajah pun”? Cikgu mengajar PPSMI apo tahap penguasaan Bahasa Melayu dan Inggeris nya?
Daripada aspek KEILMUAN matematik dan sains…sesungguhnya, bangsa TERMAJU dunia masih agung dengan bahasanya. Masalah kito di Malaysia ialah industri penterjemahan tertinggal 15 tahun ke belakang. Sobab itu mudah kononnya PPSMI. Tapi sampai sudah sektor penterjemahan akan terus tertinggal. Rujuk negara Bangsa dunia Maju...industri terjemahan amat terkehadapan. Nak mudahkan, dah ado orang Malaysia naik ko angkaso, jojak di ISS…mano karya ilmiah Bahasa Melayu pasai misi ini, baik daripada mulonya hingga sekarang. Orang Jepun, Iran, Russia dan China dah siapkan dokumentasi dalam 2 bahasa. Satu bahasa lidah bangsanya, satu bahasa antarabangsa Inggeris.
Daripada aspek PATRIOTISME, NASIONALISME, JATIDIRI…Tak hilang Melayunya jika bercakap Inggeris, Tak luput Islamnya jika bertutur bahasa Nasrani ini. Dengan syarat elok dan molek Melayunya, sopan santunnya, adabnya, amalan budayanya, survivalnya, cintaNya kepada Tanahairnya. Sobonarnya kita KURANG kepakaran, lebih ramai pakar MESTI diBINA dan diCETAK. Pakar Bahasa dalam pelbagai bahasa. Pakar Ilmu dalam pelbagai ILMU. Pakar Berfikir dalam pelbagai FIQH. Bukan tak ramai yang keluar Universiti, tapi yang dikesalkan ialah ramai yang keluar daripada KILANG IJAZAH, bukan GEDUNG ILMUAN. Setiap tahun 35,000 orang dari dalam dan luar negeri. Apo kurangnya? Tapi sobab, yang punya KUASA dan DUDUK di kerusi empuk melihat 35,000 sebagai ROBOT, kesannya macam kisah PPSMI la. 5 tahun laie, kito akan nengok LIMPAHAN ROBOT cetakan KITO sendiri.
Pak Sedaro tongah "estimate" tidak kurang 150 ribu orang graduan keluar Universiti. Tapi hanyo 15 ribu ajo yang bonar-bonar borani nak JADI Pejuang…Nang lain, kaki TUANG.
Rakyat Malaysia, Pak Sedaro jangko akan ada sekitar 28 juta manusio. Tapi yang cordik hasil keluar Universiti sekitar 1.5 juta [jumlah terkumpul sojak sebelum Merdeka hingga tahun tu, jiko masih bernafas]. Cubo fikir, berapo ramai yang kona Melayu? Berapo ramai yang tahu PPSMI? Berapo ramai yang tahu Class Senior Cambridge?
Pak Sedaro fikir…Ado baiknya, Kita dalami PPSMI ini dari sudut bagaimana? Tahap mano? Nak jadi macam mano? Cakap Melayu ko Cakap Omputih? Nak cabar Dasar atau Nak Usul Proses Tambah Baik? Nak rugi RM 2 billion atau Nak Rugi RM 6 billion + Negara Bangsa + Nilai Perjuangan + Industri Terkesan?
Cabut Keris Minta Maaf kepada Rakyat Malaysia? Cabut Bahasa Jiwa Bangsa Tak Minta Maaf? Cabut Cogan Alam & Cogan Mahkota Tak Minta Maaf?