Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Wednesday, June 4, 2014

Patutlah...


Kejap ada babi, kejap takde pork, kejap ada swine, kejap takde pig, kejap ada hog, kejap takde porcine...

Entah mana satu rakyat Malaysia nak percaya pun tak tau.

Cadbury Malaysia bawah label Kraft Foods (M) Sdn Bhd.

Kraft Foods (M) Sdn Bhd pulak adalah sebahagian daripada Mondelez International group of companies.

Dan Mondelez International Inc. adalah syarikat milik Amerika la brader!! HQ kat Deerfield, Illinois, U.S.

Selfie beb...selfie...

Meh nak cerita sikit pasal Kraft Foods;

1. Syarikat makanan kedua terbesar di dunia.
2. Pendapatan tahunan mencecah RM50 billion.
3. Jualan/eksport ke 160 buah negara.
4. Lebih 50% pendapatan global daripada makanan ringan termasuk pasaran baru.
5. Memiliki lebih 70 jenama produk dengan nilai lebih RM1 billion.
6. Pendapatan 80% daripada kedudukan saham.
7. Boleh pi tanya Ms. Sum Yuen Shan untuk keterangan lanjut. (Who d baldihel is she? Heh!)

Walaupun produk Cadbury Malaysia hanya dijual untuk pasaran tempatan, namun pasaran Mondelez ini adalah sebahagian kecil kira-kira 15% daripada pendapatannya dari rantau Asia-Pasifik. Maka kebimbangan standard halal Cadbury Malaysia (rentetan Malaysia sangat dihormati negara Islam lain) pasti boleh menjejaskan jualan dalam pasaran Islam yang lebih besar seperti di Indonesia serta negara-negara Timur Tengah.

Malah sejak kecoh isu coklat dna babi di Malaysia, khabarnya beberapa pengedar di negara Islam lain turut mengugut untuk menghentikan jualan semua produk Cadbury, Kraft Foods dan Mondelez International yang bernilai USD19 billion melalui perjanjian yang diperolehi Cadbury pada tahun 2010.

Cadbury boleh rugi USD19 billion pasal isu dna babi ni brader!! Dengan nilai wang sebanyak itu, agak-agak berapa banyak Panda yang boleh dibela?!...dan berapa banyak jugak Bank Rakyat boleh kasi advance loan pada bukan warganegara Malaysia?! Ini cuma soalan selingan saja...heh!

Pada 2013 Kraft Foods (M) Sdn Bhd telah mengalami peningkatan paling kukuh, 24% nilai saham bagi menjamin kedudukan mereka sebagai peneraju utama pasaran coklat di negara ini.

Agak-agak berapakah nilai pelaburan yang telah dibawa masuk Kraft Foods dalam ekonomi Malaysia?

Agak-agak dengan nilai pelaburan tu mampu tak membuatkan Jamil Khir dan JAKIM selesaikan dengan cepat isu babi dalam Cadbury? 

Atau Obama dah call Najib? Heh!

John Cadbury..
Founder coklat Cadbury..orang England..
Bilo nengok muko eh, trus ilang selero nak makan Cadbury..

22 comments:

  1. Apo yang kau merapu ni Bang,siapo yang buat hu ha sobomnarnyo.Kan orghang kek KK yang mengaku buek silap.Lagi pun apao salahnyo Kraaft ini malabor kek Msia,kita dapat hasil jugo,duit bulih digunokan untuk kabajikan dan pembangunan.Sio sio jo kau libatkan Mentori dan Jabatan berkenaan,dapek doso koring.

    ReplyDelete
  2. Ambil sampel dari kilang untuk diuji? Patutnya ambil random sampel dari kedai-kedai la brader...dari kilang buek apo? Takkan la orang kilang Cadbury tu bodoh bonar nak bagi sampel tercemar babi pada pegawai JAKIM untuk diuji.

    Dah tu logik ka selepas beberapa bulan berlalu, kilang Cadbury masih lagi simpan banyak stok kelompok coklat dengan nombor siri sama dengan produk yang telahpun disahkan mengandungi DNA babi sebelum ni? Atau sampel yang diberi kepada JAKIM oleh kilang Cadbury baru-baru ini adalah sampel baru dengan nombor kelompok sama yang dibuat khas hanya semata2 untuk ujian? JAKIM ni faham tak macamana production berfungsi?

    ReplyDelete
  3. Tak patut, tak patut.
    KKM check dekat 3 bulan, JAKIM ambik masa tak sampai 2 minggu je.
    Cakap doktor ngan cakap ostat, mane yg lbh dipercayai dlm bab DNA ni ?

    ReplyDelete
  4. Menteri Agama letak jawatan. Senang je. Lain kali Menteri tak cuai lagi.

    ReplyDelete
  5. Dalam cadbury mana ada babi..tak yah kkm, tak yah jabatan kimia, tengok dengan matakasar pun memang babi tak ada dalam cadbury...boleh faham tak tu.

    Tapi perangai macam babi memang ada pada puak ni...boleh faham tak tu.

    ReplyDelete
  6. Ceo kraft malaysia ni koling...sunil sethi nama dia. Memang asal india. Apa dia peduli pasal babi ni ada ke tak dalam coklat tu. Yang penting bagi dia dalam coklat tu takde dna lembu sebab itu lumbu serupa tuhan dia jugak...tara bulih makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakakakakaka...lawak la ko bai.

      Delete
  7. Kami dari Biro Ulama Tersohor umno Hadhari (BUTUH) tetap akan menyokong babi dlm cadbury asalkan company bayar kami sedikit untuk buat demo n pres conference.kalu bayar lebih, kami sanggup makan bersama babi dan diatas lori babi..

    ReplyDelete
  8. Bgi pihak KKM pn, kalau dh ambil sampel dan uji, simpan label coklat tersebut dan sebhg lgi sampel coklat utk dianalisa oleh makmal yg telah diakredatasi. Itu sbg "cross check". Tahukah kita bagaimana prosedur analisa DNA dilakukn. Smpi tahap mana ketepatan ujikaji itu. Sya faham..mungkin pegawai itu rasa sbg org islam bertanggungjwb utk war2kn hasil ujikaji itu. Tetapi jgn gelojoh sgt nk war2kn. Biasa kalau perkara mcm itu...perlu dptkn ujikaji dri makmal2 lain sbg pengesahan. Kita diluar mmg mudah utk menuduh bermcm2. Apa kata bgi cadangan bernas utk perbaiki prosedur2 dlm JAKIM daripada mengutuk. Nk adakan halal jakim mengambil masa bertahun. Sya mengikuti perkembangan halal jakim lama dahulu. Bkn mudah. Tetapi utk menjatuhkn JAKIM...kejap je. Tanpa kawalan halal JAKIM....sesiapa boleh membuat pelekat halal...dan tiada siapa yg check. Lgi teruk. Sekurang2nya.. lebih terkawal sekarang ini...berbanding masa dahulu. Setiap sistem itu bkn 100% lengkap. Perlukn pembaikan dari semasa ke semasa. Paling elok kita sama2 bgi idea bernas utk pembaikan.

    ReplyDelete
  9. Assalam. Cadbury di jlnraya tu mungkin ada yg tercemar or ada yg tiruan. Sbb itu sampel diambik dr kilang. Jgn cepat melatah. Akhir2 ini apa saja yg berkaitan dgn Islam di ngr kita akan diserang agar kita hilang keyakinan dan berpecahbelah. Jika JAKIM hancur kat mana lagi kita nak rujuk status halal haram yg juga menjadi ruj ngr Islam lain.

    ReplyDelete
  10. Sompek gak ko smash isu panda dan bank rakyat kan paneh? Hihii..

    ReplyDelete
  11. Baca komen dari zafarina, pengarah bioteknologi berkenaan isu ini.beliau merupakan pakar dalam ujian dna .ujian ini sangat sensitif dan mudah berlaku pencemaran jika prosedur tidak dipatuhi sepenuhnya dan keputusan akan diragui.makmal kkm bukan makmal yang diiktiraf utk ujian ini. Boleh dilakukan sebagai saringan ttp perlu pengesahan dimakmal yang diiktiraf iaitu makmal jabtan kimia.kkm sepatutnya segera memaklumkan pada jakim , badan yang bertanggungjawab bagi isu halal haram makanan.

    ReplyDelete
  12. Siapalah si KEJADAH kat Kem. Kesihatan, yg. disyaki SABOTAJ Cadbury ni - dan kenapa Kem. Kesihatan tak dedahkan kedai mana kononnya, Kem. tu ambil sampel Cadbury tu - kenapa nak BERAHSIA pula kalau benar sampel tu dr. kedai?! Jadi aku syak, mungkin sampel tu di SABOTAJ oleh MUSUH ISLAM dr. DAPBANGKAI/PKRSODOM kat Kem. tu sendiri; utk. menjatuhkan Felda, sbg. sebahagian pemegang saham Cadbury dan juga JAKIM - lihat artikel BERNAS dr. Anak Bukit gantang di - http://anakbukitgantang.blogspot.com/2014/06/cadbury-lagi-serangan-atas-perusahaan.html , Cadbury- lagi serangan atas perusahaan makanan milik equity Melayu Islam, Posted by Anakbukitgantang at Tuesday, June 03, 2014!

    Yg. aku heran kenapalah Malaysia ni sbg. NEGARA ISLAM dan pusat Halal, tak tubuhkan sendiri MAKMAL ISLAM yg. besar (dgn. bekerjasama dgn. Dunia Islam lain terutamanya yg. kaya dan tidak pro-ZIONIS, cthnya dr. UAE dan Brunei); dgn. SAINTIS-SAINTIS/pekerja ISLAM tulen (bukan PENYAMAQ - mesti disiasat latarbelakang mereka dgn. teliti)! Jadi tak payah bergantung kpd. Kem. Kesihatan atau mana-mana makmal; yg. senang diSABOTAJ si KAPIRDAJAL! Bahkan makmal Islam ini juga boleh digunakan utk. mengkaji vaksin campuran ubatan tradisonal dan moden, yg. boleh membunuh virus penyakit spt. kanser, yg. makin meluas contohnya.

    Sebenarnya ada perancangan halus dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZONIS/Israel dan ejen tempatan mereka dr. DAPBANGKAI-CELAKA/PKRSODOM utk.membubuh DNA babi secara RAHSIA, dlm. semua makanan terutamanya yg. halal [melalui bahan perasa (flavours/additive) yg. tidak dinyatakan kandungannya, terutamanya 'serbuk bacon' yg. menyebabkan ketagihan (addiction)], di Dunia Islam - salah satu cara utk. MENGURANGkan jumlah umat Islam global dgn. pelbagai virus dan penyakit yg. amat merbahaya, dlm. Genosid! Bayangkanlah Dunia Islam yg. majoriti penduduk satu negara adalah umat Islam terutamanya di Timur Tengah - amat senang disasarkan dgn. cara ini! Sebab itulah ALLAH SWT MENGHARAMkan babi; kerana ternyata babi sgt. merbahaya - lihat di - http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/12/eating-pork.aspx , Why I Do Not Recommend Pork - Nearly 70 Percent Contaminated with Dangerous Pathogens, By Dr. Mercola, December 12, 2012!

    Dan memang seluruh umat Islam global mahu diKURANGkan melalui pelbagai cara oleh si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS yg. berterusan di samping merompak kekayaan minyak-gas-minerals Dunia Islam - spt. yg. disyaki oleh Dr. Kevin Barrett, termasuk melalui wabak penyakit terbaru yg. sungguh GANJIL, yg. sedang melanda Dunia Arab, terutamanya mungkin juga mensasarkan JEMAAH HAJI yg. BERJUTA - disyaki didalangi ZIONIS-Israel dan sekutu mereka (lihat di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/05/361346/bioweapons-could-lead-to-apocalypse/ , Bio-weapons could lead to ‘apocalypse’, By Dr. Kevin Barrett, May 5, 2014; dan di http://www.nst.com.my/latest/mers-cases-reach-more-than-400-more-than-100-dead-1.588584 , MERS cases reach more re than 400, more than 100 dead, 06 May 2014)!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  13. OI anon 4.28pm, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL CELAKA PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

    Jijik mulut lu yg. memang mcm. BANGKAI penuh ulat - lu manyak lahap itu BABI punya KANGKANG aaahhh?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!

    Dan PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-PENDATANG/PENCEROBOH-RASIS-CELAKA-no-1!

    ReplyDelete
  14. Den rasolah kito ni sumo hipokrit,memanglah ionyo melibatkan hukum hakam Ugama,tapi den rasolah biarlah orang yang bertanggongjawab menyolosaikan.Kalau kito was was,tak usahlah makan,tak mati pun kalau tak makan cadbury coklat ini, Nak tanyo Waghehx kito kek Sbn ni,makan mee hailam kek Restoran Victory kek Sbn 2 macam mano agaknyo.....jawablah sendiri.

    ReplyDelete
  15. jangan tak tahu ada cadbury yg dijual tak ada logo halal..
    nak heran apa?..pengeluar produk makanan di negara kita ni majoriti bukan yg beragama Islam pun..mereka peduli apa soal halal haram tu..pengeluar melayu dn bumiputera Islam berapa kerat je..itu pun pengguna Islam pandang sebelah mata je..seolah-olah tak yakin dengan pengeluar melayu dn bumioutera Islam..

    ReplyDelete
  16. Jadi apaisu sebenar yang hendak disampaikan oleh penulis blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang cerita Kito xyah mkn Cadbury. Lgpn Cadbury kan produk amerika dan Amerika kan sekutu Israel. Ltat dgn felda pegang saham sebagai syarat local co involvement saja, salah satu syarat fdi kat malaysia. Tak gitu? Byk lagi coklat lain kat malaysia ni yg boleh dimakan. Boli byk2 Cadbury pun syarikat amerika yg untung.

      Delete
  17. sALAM ....SAHAM di Malaysia,,,,,mELAYU YANG banyak dalam Cadbury atau kraft food, kalu jadi macm nie melyu juga rugi. Melayu bodoh. tak tahu jaga rezeki. Cina gelak. Bayar gaji tinggi, tapi ini yang jadi....We Malaysia are roll model to all Islamic country of the world. Bodoh lah melyu!... nak seang jer kerja...Jadi lah mcm orang jepun.

    ReplyDelete
  18. Nak jago hati, bonakan coklat ini dipamir dan dijual hanya di section non-halal dalam hypermarket sahajo.

    ReplyDelete
  19. Salam, Brunei dah umumkum hasil ujikaji makmal Cadbury. Tak de DNA babi. Brunei tak de kepentingan dengan Cadbury tu. Kenapa kita nak pertikaikan lagi?

    ReplyDelete

Blog Archive