Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Saturday, October 18, 2014

INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA di LANCAUkan?!

Kesian….makin sehari Negara ini didominasi oleh pemikiran proksi LIBERALIS DAN PLURALIS daripada dalam institusi. Mungkin sedap bunyinya jika Institut Tabiran Awam Negara ditukar kepada Universiti Tadbiran Awam Negara, namun implikasi fizik dan metafiziknya bakal merubah kerangka dan haluan cara Negara Melayu.

Inggeris meninggalkan beberapa buah dokumen pengurusan negara kepada beberapa Institusi Pengurusan Strategik Kerajaan, namun bukan akhirnya ditukar mengikut kehendak membina sebuah legasi atas makna perseorangan.

Rasional demi rasional merubah wajah dan bentuk daripada sebuah institusi bertaraf “sekolah pengkaderan Pegawai Tadbir Diplomatik dan Tadbir Awam” Kerajaan Melayu kepada “Pusat Pengajian Tinggi” apabila dinamakan sebagai Universiti Tadbiran Awam Negara! Yang akhirnya terbias secara semulajadi kepada Universiti Tadbiran Awam Malaysia, yang hilang rahsia tersirat pengasasan sebuah institusi acuan Model Negara Melayu Islam yang dirancang sejak 1946, selepas terbatalnya Penubuhan Malayan Union pada 1 Julai 1946.

Apakah ini Transformasi Kerajaan Najib? Atau ini Transformasi Kerajaan Liberalis yang menjadi pengkhianat dari dalam?

Implikasi reformasi ke sebuah institusi yang menjerat di bawah AUKU 1996, AMAT TIDAK cocok dengan corak kefahaman Kerajaan Demokrasi BerParlimen Raja BerPerlembagaan. UNTAN atau mungkin UNTAM terpaksa membuka pintu kepada Lembaga Penguasa (Board of Governers) yang sifatnya akan “lari” daripada establishment INTAN.

Pastinya, pengajian ini menjurus untuk memberi akreditasi ketinggan ilmu, antaranya menawarkan Pengajian bertaraf Sijil dan Diploma Tinggi, Sarjana Muda Pengurusan Tadbir Awam (mungkin), Sarjana Pengurusan Tinggi Tadbir Awam (mungkin), dan Doktor Falsafah Sains Pengurusan Negara (mungkin) atau Doktor Falsafah Persuratan Tadbir Awam (mungkin). Juga kemungkinan dimahsyurkan UNTAN@UNTAM sebagai Universiti Kecemerlangan Tadbiran Awam Asia-Pasific sebagainya atau juga Pusat Rujukan Dunia dalam konteks Pengurusan Negara!

Persoalannya… struktur dan organisasi tubuh INTAN akan berubah kerangkanya, secara kolektif dan dominan. Namun tidak cukupkah dengan banyak bak cendawan, pusat-pusat kecemerlangan di UM, UKM, UUM, USM, UPM, UTM, UiTM, termasuk yang bukan di bawah AUKU antaranya IDPA (MOFA), ISIS, ASLI, IKIM, Yayasan Kepimpinan Perdana (perpustakaan khazanah dan arkib Perdana Menteri), ISTAC, banyak lagi jika disebutkan.

Nampak gayanya, pemikiran yang digagas oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) yang terlintas untuk mengUNIVERSITI akan INTAN disambut baik oleh graduan baru PTD? Apakah dikaji implikasi jangka panjang reformasi INTAN ini? Apakah diadakan Business Model Canvas dan Business Model Auditing ke atas pemikiran “luar biasa” dan “out of the box” ini? Apakah diadakan Scenario Planning perihal “beyond conventional”  bersama mantan-mantan KPPA dan KSN-KSN serta KSU-KSU juga, Perdana Menteri ke-4 dan ke-5, yang terpacak tegak berdiri dan masih sihat kewarasan mereka?

Lantunan idea ini, kelihatan nampak baik. Namun sedarlah bahawa INTAN bukan “open university”. INTAN ialah “Institusi Pengkaderan Pegawai Awam Kerajaan Persekutuan Malaysia”, seperti di UK, Peranchis, Jerman, Italy, Sepanyol, Portugal dan USA yang masih mengamalkan Dasar Eksklusif kepada proses pemantapan ILMU kepada pegawai awam mereka. Bukan semua fasiliti boleh diplural dan diliberal. Bukan semua institusi boleh di sama rata, ditukar Melayu dan diubah Islam dalam rangka fikirnya.

Penubuhan INTAN sejak dipaksa wujud oleh Tun Abdul Razak semasa beliau bertugas sebagai YAB Timbalan Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu perlu dianalisa dengan tekun dan objektif. Insan pemikir seperti Prof. Di Raja Ungku Aziz bin Ungku Hamid, Prof. Tan Sri Dr. Syed Muhammad Naquib bin Ali Alttas, Dr. Syed Hussin (perintis penubuhan UKM), Tun Dr. Mahathir Mohamad, Tun Musa Hitam, Tun Abdul Hamid (bekas Ketua Hakim Negara), Tun Abdulllah bin Ahmad dan 30 orang lagi perlu dikonsultasi kerana pandangan untuk merubah INTAN KEPADA UNTAN/UNTAM bakal mengundang “new business entry” kepada “new players” yang kini menguasai sempadan tanahair selepas tragedi MH 370.

Teringat sekilas seperti yang pernah disyarah oleh Tun Hanif Omar, bekas IGP paling lama dan pegawai graduan UM yang pertama orang Malaysia menyertai PDRM, bahawa seawal INTAN tertubuh, salah satu penilaian wajib sebelum layak seorang bakal PTD diterima ke dalam Program Pengkaderan PTD ialah Ujian Kefahaman dan Tulisan Melayu-Jawi. Kini, sudah tiada! Sedih kerana inilah asas yang dibahas panjang oleh Almarhum Zainal Abidin Ahmad (Pendeta Za’aba) seorang tokoh pemikir yang disegani dan digeruni oleh lawan dan kawan, khasnya R.O.Winsted.

Apakah ini tempiasan Government Transformation Programme?

 Atau ini kesan daripada pengaruh Wahabi dalam institusi?

Atau ini kesan daripada proksi-proksi dan pendukung simpati Freemason dalam saraf institusi?

Atau ini kesan dan akibat dek dayungan pelupusan Akta 82, menempias kepada rancangan bubar Akta 15 sebagainya?

Atau ini implikasi kepada berjayanya “Anwarisme” dalam plot-plot Perdana Menteri 1 minit, karangan Anwar Ibrahim manusia yang dikutip oleh Tun Dr. Mahathir untuk dibentuk sebagai manusia, yang akhirnya “makan Tuan”.

Maka, mungkin benar ingatan Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman bin Arshad, bahawa kita sedang dibasahi dengan “air mata darah, bercampur keringat”……..


4 comments:

  1. Bom pun jadi mainan di Buki Bintang...

    ReplyDelete
  2. Maka akan berakhirlah kerelevanan PTD yang sudah bagai melukut di tepi gantang di zaman Najib.. Biarpun ramai yang cemburu dengan PTD, mungkin ramai yang tidak sedar akan kepentingan perkhidmatan ini dalam kelangsungan bangsa.

    Bila INTAN boleh diakses dengan merits semata-mata, bukalah mata, bahawa Najib tidak perlukan sokongan orang Melayu lagi.

    ReplyDelete
  3. Bakpo eh...tok abis abis lagi ko dok ghalo set nih...mapuh lagu ni doh serro..

    Cukup.cukup.la puok mung ni dok porak perando negaro..letih aku..letihh..

    Intan tu mmolep doh...nok ejas gappo dio lagi nyahh..

    P/s: "bbhaso benggong

    ReplyDelete
  4. intan adalah pusat ptd dilahirkan...w'pun ramai musuhi ptd tp jgn nafikan kumpulan inilah yg selama ini jadi tulang blkg negara...

    ReplyDelete

Blog Archive