Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, March 3, 2009

LAU BEE LAN: Antara Herald dan MB Perak

KUALA LUMPUR 9 Julai - Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini membenarkan permohonan Gereja Katolik untuk membuat semakan kehakiman (undang-undang) terhadap larangan menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan mingguan Herald - The Catholic Weekly.

Hakim Lau Bee Lan juga membenarkan Gereja Katolik membuat semakan kehakiman bagi mendapatkan perisytiharan bahawa larangan menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan tersebut adalah tidak sah dan batal.

Kebenaran yang sama juga diberikan berhubung tuntutan perisytiharan bahawa gereja itu berhak menggunakan perkataan Allah dalam penerbitan tersebut dan perkataan tersebut tidak eksklusif kepada agama Islam sahaja.

Gereja Katolik selaku pemohon menamakan Menteri Keselamatan Dalam Negeri responden pertama dan Kerajaan Malaysia responden kedua.

............................

KUALA LUMPUR 2 Mac - Kes semakan kehakiman Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin bagi mencabar kesahihan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak, akan didengar oleh hakim lain Mahkamah Tinggi esok.

Kes tersebut ditetapkan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi (Kuasa Khas dan Rayuan) Lau Bee Lan, enam hari selepas Pesuruhjaya Kehakiman Mohamad Ariff Md Yusof menarik diri dari mendengar saman itu.

___________________________

Lau Bee Lan adalah hakim yang membenarkan permohonan Herald untuk meneruskan tuntutan ke atas penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja. Kini hakim yang sama juga akan mengadili kes pertikaian antara Nizar dan Zamry. Mampukah Cino Maklap ini berlaku adil? Kerana berdasarkan keputusan beliau dalam kes Herald sebelum ini telah membuktikan bahawa.....fikir la sendiri!

p/s: Menanti sidang akhbar.

3 comments:

  1. macamlah dah takde hakim lain.

    tapi memang dah takde kot...

    sebab tulah majlis peguam tu ramai dari puak mana. hakim islam ni lebih kat mahkamah syariah je. selesaikan kes kahwin cerai. itupun tak selesai-selesai. dah 7 tahun berpisahpun tak kira cerai jugak.

    ReplyDelete
  2. bersedialah BN utk the worst..

    ReplyDelete
  3. Nampaknya dgn kebisuan DS Najib dan Hishamuddin maka masa depan BN adalah gelap!
    Kumpullah duit banyak2 sebab di PRU13 nanti anda2 nampaknya akan dipersarakan.

    ReplyDelete

Blog Archive