Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, July 21, 2009

MPBN - Ahmad Shabery Chik

Oh, Bapak Menteri Ahmad Shabery Chik. Usahlah memalukan DIRI dan SAHABAT KELANA Kementerian Belia dan Sukan. Apo pulak pesen ehh, sorang Montori Bolio khabarkan Tak Do Belio yang boleh duduk dalam Kursi MPBN "Majlis Perundingan Belia Negara". Yang syok pulak ado 20 kursi khas LANTIKAN YBM. Handal tu lobai Ganu kite...

MPBN ini ado falsafah sondiri. Ini sibuk maso Saudara Saifuddin Abdullah, Presiden MBM hondak ado Parlimen Belia sendiri, mako wujudlah MPBN. Walaupun MBM boleh mendepani massa dongan pedagogi kerjasama bistari KBS. Tapi, baguish la...ado yo Parlimen Belia yang dipetik sebagai MPBN.

Ramai lah hero dan heroin yang terLAHIR daripada kelompok pasukan ini.

Mungkin kali ini, ASC dio nie tak do stand dalam mano-mano pergerakan belia. Dan bukan pula sorang Penggerak Remaja Belia yang Provokatif, Produktif dan Revolusinis. Mako, bilo dapek kursi Montori Belia ... dah poning lalat sikit. Tak po lah. Gamaknya, statement yang terpacul..sikit sebanyak dapat buat provokasi POSITIF kepada ramai anak Malaysia yang berada di dalam kohort umur 18 hingga 40 tahun, yang boleh memberi sumbangan ilmu kebeliaan secara lebih berdaya saing, berdaya maju dan berdaya hasil tinggi.

Walau apa pun, Pak Sedaro masih mahu yo...beri serba banyak pandangan yang mungkin PAHIT dan PEDAS kepada ASC & kumpulan kerja KBS dalam mengurus MPBN.

Semaklah semula berapa ramai anak Malaysia yang pernah dianugerahi ANUGERAH BELIA NEGARA sejak ia mula di perkenalkan sekitar 1972. Jika boleh dianggar dengan kiraan Kampung Belakang Mati, tidak kurang 1000 orang anak Malaysia yang pernah menerimaNYA dalam pelbagai sektor yang dikhususkan. Ke mana ghaibnya mereka? Apakah KBS hanya memberi MEMBABI BUTA?

Berapa ramai anak Malaysia yang dapat mengikuti Program Pelayaran Kapal Belia Asia Tenggara Jepun sejak tahun 1972-73, hingga 2009. Tidak kurang 1500 penggiat, penggerak dan aktivis belia diberi peluang menikmati Program Terbesar Dunia dalam kalender program pembangunan kepemimpinan belia DUNIA, dengan Voyage dipandu oleh MS Nippon Maru. Apakah ASC tak nampak signifikan program ini? Kenapakah ramai di KBS yang masih BUTA, PEKAK, BISU, TULI dan TEMPANG dalam mengurus kendali Program se HEBAT ini? Apakah perwakilan Malaysia yang mengikuti program Antarabangsa sebegini GAH tidak cocok dalam MPBN lantikan Montori?

Berapa ramai anak Malaysia hingga hari ini, yang benar-benar terPANGGIL untuk berbakti kepada Nusa dan Bangsa? Apakah Program PJKN wujud sebagai pengganti kepada PKSN dan tidak boleh di sama usahakan dengan PLKN? Apakah cukup Negara ini dengan khidmat JLKN memantau urusan PLKN? Apakah KBS tidak boleh atau sudah MUFLIS ILMU untuk memakmur pembangunan BELIA MALAYSIA? Jadikanlah juga PJKN selama 3 bulan agar boleh diperkaya kepada lebihan anak Malaysia yang dahaga ILMU survival diri...! Apa lagi ASC?

Berapa ramai dalam kalangan anak Malaysia yang boleh menumpang BAKTI dengan KBS? Apakah nanti MPBN hanya bertugas sebagai Moderator Forum Parlimen Belia dan tidak lebih daripada itu? Atau apakah sekadar heboh ke Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu dalam Kongres Belia di PBB dengan perwakilan dianggotai oleh beberapa kerat anak Malaysia, misalnya Presiden MBM, Setiausaha MBM, YB Menteri, Panglima Kanan dan Kiri dalam MBM, wakil MPBN?

Kenapa tidak MPBN mula berfikir dan memberi rasional kepada Kerajaan Malaysia agar menjayakan Program seperti:

1. Institut Belia Islam Dunia dengan adanya pakatan OIC dan Negara-negara Minoriti Islam yang kaya dengan nilai tamadun ILMU.

2. Pusat Latihan Luar Belia Negara yang memiliki status 6 bintang dengan fasiliti terbaik dan tercanggih untuk DARAT, UDARA dan LAUT. Ini boleh membawa kemasukan warga belia DUNIA tidak kurang 3 juta orang setahun.

3. MPBN melalui protege yang relevan buat Kongres, Seminar, Sidang Meja Bulat yang hebat dan memaksa memindahkan Pejabat PBB Belia ke Malaysia. Ini kerana Malaysia berupaya menjadi Model Tadbir Urus Korporat yang Hebat dan "berINTEGRITI".?

4. MPBN menggasak Menteri Kewangan untuk menyedia peruntukan yang banyak misalnya RM 5 bilion dan lebih setiap tahun belanjawan untuk tujuan PEMBANGUNAN MODAL INSAN anak Malaysia kohort remaja dan belia.

5. MPBN menggasak Kabinet Malaysia supaya memberi iktiraf kepada banyak program yang baik melalui sebuah Majlis Akreditasi Program Pembangunan Pengkayaan Belia yang memberi implikasi positif dalam Rantau ASEAN atau Asia Pasifik.

6. MPBN paksa Kabinet Malaysia untuk iktiraf Program-program khas antarabangsa Luar Negara agar membolehkan merit ke atas pemegang atau bekas peserta untuk bergerak lebih jauh dalam karier sebagai pelajar mahu pun profesional. Belajarlah kaedah dan modus daripada Negara Maju dan membangun.

7. Sudah tibo maso, untuk ASC menilai semula keberkesanan MPBN. MPBN mesti boleh diorientasi untuk membantu Kerajaan Malaysia memberi jiwa dan karektor kepada warga belia. Binalah lebih banyak wisata yang baik, serta diselenggara oleh anak Malaysia profesional dalam alam mencabar ini.

Wahai ASC...Malaysia masih belum MUFLIS dengan anak Belia yang berAKAL dan berILMU. Malaysia masih belum PAPA dengan anak Belia yang BIJAKSANA dan IKHLAS. Malaysia masih belum PARIA dengan perangai kebejatan SOSIAL yang memuncak. Semua ini CABARAN hari ini dan masa depan.

Kementerian Belia dan Sukan, kono COLIK, DONGAR, HAYAT, SANGGUP TERIMO baik di dopan dan belakang, bilo kono bedilan Kuasa Tembakan Agung daripada warga belia yang semakin kritikal, terancam dan mengancam.

Dunia penuh BERMAKLUMAT memerlukan Menteri Belia dan Sukan yang BerREVOLUSI dalam EVOLUSI. Mogo pencarian Ahli Lantikan Montori untuk MPBN dapat dicapai. Kalu tak boleh yo... Pak Sedaro ajo yang jadi Montori.

2 comments:

  1. Ntah yo kan!!! sekarang ni Menteri Belia ni sonyap sunyi yo...ko sibuk kek Nganu Kite!!!!

    Shabery ni tak do telent lah jd menteri...antara menteri yg akan memunahkan negara...tengok belia nijam...ke mano arah diorg....???

    Tido ko Shabery?????????????

    ReplyDelete
  2. mungkin diorang taknak belio kito ni maju.. cerodik.. takut lawan tokey kut..

    ReplyDelete

Blog Archive