Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, October 5, 2008

Hindraf Hampeh

Sebenarnya pihak berkuasa sudah maklum lebih awal akan kedatangan Hindraf ke Rumah Terbuka di PWTC tempoh hari. Tapi kita faham bahawa kes Hindraf ini boleh menyebabkan pihak berkuasa serba salah. Jika sesuatu tindakan diambil terhadap puak pelampau ini, maka pelbagai isu akan diperbesar-besarkan terutama oleh pihak pembangkang. Puak Hindraf ini akan cipta pelbagai alasan untuk memberi kewajaran atas segala tindakan mereka.

Contohnya, jika pihak berkuasa menahan puak Hindraf lebih awal sebelum sempat mereka datang ke majlis rumah terbuka tersebut, maka pembangkang akan kata..."Kerajaan tahan orang yang tak bersalah". Jika puak Hindraf dibenarkan hadir tetapi tidak dibenarkan menyertai majlis, maka pembangkang akan berkata..."Apa la punya zalim...orang nak datang beraya pun kerajaan tahan". Jika puak Hindraf ini dibenarkan masuk menyertai orang ramai dan jika ditahan selepas selesai majlis, maka pembangkang akan kata "Kerajaan tahan orang yang mahu meraikan Aidilfitri bersama". Itulah antara alasan dan hujah yang akan diberikan oleh pembangkang jika sesuatu tindakan dikenakan terhadap puak pelampau Hindraf ini. Seboleh-bolehnya kerajaan akan ditonjolkan supaya tampak 'buruk' dan zalim. Mereka akan menerima bulat-bulat hujah Hindraf bahawa mereka hadir atas semangat hari raya dan untuk bermaaf-maafan. Akhirnya yang jadi mangsa ialah pihak polis yang bertugas.

Apa yang puak pembangkang dan pelampau Hindraf ini gagal untuk faham ialah kewajaran tindakan mereka datang ke majlis orang, adakah perlu seperti ini;

1. Memakai t-shirt berlambangkan sesuatu dan pakai secara berkumpulan?
2. Memotong barisan orang lain yang beratur sejak lama untuk bersalaman dan mengambil makanan?
3. Buat kecoh di majlis tuan rumah?

Kalau mereka guna alasan untuk meraikan hari raya dengan alasan rumah terbuka, itu adalah alasan paling 'budus' pernah di dengar. Sebab? Orang yang pergi ke sesuatu majlis pasti akan berpakaian sesuai dengan majlis. Contohnya majlis hari raya, kita pasti akan memakai baju Melayu, baju kurung, baju batik, kemeja ataupun baju yang melambangkan budaya kaum masing-masing seperti cheongsam dan sari. Bukannya dengan t-shirt berlambangkan anti ISA atau lambang-lambang yang menunjukkan seolah-olah ingin membuat demonstrasi. Kamu bukan datang rumah kawan-kawan atau sedara mara sendiri nak pakai sesuka hati. Lepas tu nak buat kecoh pulak. Sudahlah Hindraf ni satu pertubuhan haram yang tak berdaftar. Cuba kalau orang Melayu datang majlis rumah terbuka Deepavali 'dressing' macam tu dan buat kecoh, apa agaknya perasaan kaum India? Kalau datang majlis kampung den 'dress up' dan buek kecoh macam tu, confirm orang kampung perambat lari tak cukup tanah.

Wahai puak Hindraf, orang India di Malaysia cuma 8 peratus dan tiada satu pun kawasan majoriti kaum India di Malaysia. Semua kawasan penempatan kamu di negara ini dikelilingi oleh orang-orang Melayu. Ingatlah bahawa kamu hanya seramai 1.8 juta orang sahaja berbanding kami yang melebihi 15 juta orang. Jangan cuba cabar kesabaran kami kerana sejarah telah membuktikan bahawa orang Melayu pantang dicabar!

6 comments:

  1. ini macam kalu bukan lagi hampeh..tapi SAMPAH!

    ReplyDelete
  2. Memang Orang Melayu Lembut dan Sabar,

    Tapi ada batasnya..

    ReplyDelete
  3. tapi pelik kenapa pemimpin no 1 negara tak komen apa2. inilah bahananya sebuah kebebasan.

    ReplyDelete
  4. jom depavali sok...kito poiee jamuan kek dio punyo ghumah tobuko lak....kito ghamai-ghamai anta memorandum...setuju tak???

    ReplyDelete
  5. den setuju yor kok kito poie jamuan deepavali. kito pakai baju kaler oren ramai2 sambil minum air oren.

    ReplyDelete
  6. kalo camtu kiro jadi la yo... kumpul la kengkawan...kito poiee rama-ramai...memeriahkan suasana

    ReplyDelete

Blog Archive