Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, February 8, 2011

Bulih picaya ka sama itu Soi Lek...

1. Bangsa minoriti atau pendatang, WAJIB menjadi kaum yang baik dan menghormati pribumi Persekutuan Tanah Melayu.

2. Kaum pendatang atau minoriti WAJIB bersyukur atas segala nikmat yang telah mereka perolehi di Persekutuan Tanah Melayu selama ini jika hendak dibandingkan dengan nasib sebangsa mereka di Indonesia dan Thailand.

3. Cina di Indonesia dan Thailand diharamkan menggunakan nama Cina, serta tidak diberi peluang langsung untuk membina sekolah Cina, apatah lagi untuk belajar menggunakan bahasa ibunda mereka.

4. Berbeza dengan Malaysia, apa saja yang diminta mahupun didesak oleh kaum Cina, maka pasti kerajaan (Najib) akan tunaikan. Apa yang sekolah kebangsaan dapat daripada kerajaan, maka semua sekolah Cina pun akan dapat benda yang sama.

5. Namun yang gagal difahami oleh kebanyakan Menteri Kabinet berbangsa Melayu (Najib) di negara ini ialah penekanan istilah atau aspek teknikal perkataan dan ayat dalam Perlembagaan Persekutuan adalah amat penting sebelum Menteri (Najib) merangka dasar atau memberi wang dengan sewenang-wenangnya kepada sekolah vernakular. Perkataan-perkataan dalam Perkara 152 (a) dan 152 (b) seperti "menggunakan", "mengajar", "belajar", "penggunaan" serta "pengajian" adalah perkataan-perkataan untuk membezakan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dengan bahasa-bahasa lain yang terdapat di Malaysia (sila rujuk Perlembagaan Persekutuan).

6. Berdasarkan Perkara 152 dalam Perlembagaan Persekutuan, sekolah vernakular (SJKC & SJKT) sepatutnya dikategorikan sebagai sekolah swasta sebagaimana Sekolah Jepun atau sekolah antarabangsa yang lain terdapat di Malaysia. Kerajaan tidak bertanggungjawab untuk memberi kemudahan serta bantuan kewangan daripada dana negara atau negeri kepada SJKC dan SJKT, apatah lagi melambakkan berjuta ringgit kepada sekolah vernakular ini di setiap PRK. Kerajaan hanya dibolehkan memberi bantuan kewangan hanya dengan tujuan untuk memelihara "penggunaan dan pengajian" bahasa kaum lain tetapi bukannya untuk "belajar dan mengajar" bahasa-bahasa kaum lain iaitu mandarin dan tamil.


7. Mengutamakan bahasa mandarin dan tamil adalah bertentangan dengan hak kesemarataan dan hak pendidikan di Malaysia.

8. Kerajaan kini melalui Kementerian Pelajaran sebenarnya telah melanggari undang-undang Persekutuan apabila memberikan bantuan dan kemudahan kepada SJKC dan SJKT kerana secara tidak langsung kementerian telah cuba menyamaratakan sekolah kebangsaan dengan dua aliran sekolah tersebut.

9. Ini jelas merupakan satu bentuk diskriminasi kepada sekolah Kebangsaan yang memperolehi dana hanya daripada kerajaan sedangkan SJKC dan SJKT memperolehi dua saluran dana iaitu daripada kerajaan serta bantuan orang perseorangan serta entiti perniagaan kaum masing-masing.

10. Tuntutan demi tuntutan dibuat oleh kaum pendatang (Chua Porno Lek) hingga ke tahap wujud cadangan mengurangkan hak istimewa Melayu yang sedia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, tetapi Menteri Kabinet (Najib) hanya berdiam diri dan menjadi DAYUS demi memenuhi kehendak kaum minoriti.

11. Kerajaan WAJIB menolak apa saja kehendak serta tuntutan tidak munasabah kaum pendatang di negara ini. Tuntutan demi tuntutan yang dibuat kaum pendatang pasti tidak akan ada kesudahannya. Sekiranya semua kehendak pendatang ini dilayan, pasti akhirnya mereka akan menuntut pula hak sama rata dengan bangsa Melayu sebagai pribumi di Tanah Melayu ini. Perasaan ingin memiliki dan menguasai serta tidak memperdulikan perasaan bangsa Melayu oleh kaum pendatang di Malaysia sudah semacam menjadi trend masa kini.

12. Tentangan orang bukan Melayu (cina terutamanya) terhadap politik perkauman sebenarnya tidaklah mencerminkan sentimen anti-perkauman mereka sendiri. Jelas orang bukan Melayu tidaklah seikhlas mana dalam memperjuangkan kewujudan bangsa Malaysia kerana di sisi lainnya, persatuan Cina bermati-matian mempertahankan sekolah vernakular.

8 comments:

  1. Saya sokong pandangan tuan !

    ReplyDelete
  2. Masalahnya paneh, adakah pak pak menteri ni semua faham perkara perkara yang terkandung dalam perlembagaan persekutuan? Pak pak menteri, ahli ahli parlimen, adun adun ni semua wajib disekolahkan akan ilmu perlembagaan. Jadi menteri, ahli parlimen tapi bab perlembagaan failed. Kena letak pra syarat sebelum seseorang itu jadi wakil rakyat, wajib ambil exam bab perlembagaan, barulah hak rakyat sentiasa terbela dan terpelihara.

    Along Jaafar

    ReplyDelete
  3. akta pelajaran 1996 digubal untuk menghalalkan bantuan kerajaan pada sekolah vernakular masa najib jadi menteri pendidikan. syg sgt najib pada cina sejak dulu. hati bangsa sendiri diguris sesuka hati.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  4. sapa cua soi lek??..
    cume sekor anjing kurap yang kuat menyalak!
    dahlah mendatang!tuntutannya mengalahkan anak watan...
    kewujudannya lebih MERBAHAYA dari dap,pap,gerakan.berhati-hatilah wahai saudaraku sume.

    ReplyDelete
  5. rasanya org cina sendiri yg bukan ahli mca secara senyap telah menolak chua soi lek sbg pemimpin disebabkan salah laku seks. wlpn mistres ni dah jadi budaya cina, tapi ia tetap jadi kesalahan bg mereka jika ia diterima secara terbuka kerana bg cina ia tetap perlu dirahsiakan walaupun dah jadi darah daging. ahli mca plak masih bangang pilih dia jd pemimpin. mca ada 2 pilihan sama ada tukar presiden segera atau berkubur terus.

    ReplyDelete
  6. Ini adalah kes pelanggaran undang-undang tertinggi negara yang melibatkan soal-soal asas kenegaraan, iaitu Bahasa Kebangsaan dan Pendidikan Kebangsaan.

    DS Najib dan kabinetnya sewajarnya diminta memberi penjelasan di atas pelanggaran ini.

    ReplyDelete
  7. jangan tegang2 dan pening2 bro..
    bak kate brader2 army,dah duduk dalam senarai mangkok2 hayun ni,bila time huru hara berlaku,akan diliwat beramai-ramai...

    ReplyDelete

Blog Archive