Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, September 18, 2011

ISA+GST=PAS

Formula baru dalam kalkulus politik persepsi PAS. Selamat Jalan ISA+Selamat Datang GST. Nampaknya PAS sudah tandus, gersang dan daif pandangan alam politik Negara!

Tahniah PAS kerana mencetuskan MODAL LIBASA PARI kepada Pak Sedaro. Blog ini telah banyak kupas, hujah dan bahaskan perihal GST dan ISA (Akta 82) ini. Siapa pun pemerintah kuasa eksekutif Negara Merdeka dan Berdaulat, maka perkiraan cukai atau tarif ke atas barangan dan perkhidmatan terpaksa dilaksanakan. Apakah, selama ini Kerajaan BN memiskin dan memfakirkan rakyat Malaysia?

Apakah selama 54 tahun merdeka, Ahli Parlimen bukan BN dan Ahli Dewan Rakyat bukan BN menerima nasib seperti kuli batak dan hamba sahaya? Atau dunia kepemimpinan politikus PAS+PKR+DAP seperti PARIA dan KELDAI DAYUS laksana Negara Israel!

Dalam gelanggang ekonomi dunia kapitalis dan sistem kewangan liberal kapitalis, Malaysia tiada pilihan. OIC masih belum berjaya urusan memakmur sistem kewangan alternatif iaitu muamalat dan sukuq. Negara Islam ialah negara pengeluar sumber harta dan kewangan dunia, namun urusan sistem kewangan ditadbir oleh IMF dan World Bank. PEMANDU dan TERAJU kedua-dua institusi ini ialah kelompok Freemasonary Yahudi.

Apa yang PAS melalak tak tentu pasal? Jika benar Kelantan hendak ditinggalkan miskin atau kelihatan miskin, beritahu saja rakyat Kelantan secara jujur. Kejujuran ialah tuntutan mutlak untuk pemimpin mukmin. PAS sejak ditubuhkan pada 1951 yang didaftar oleh seorang Keling, TIDAK PERNAH BERLAKU ADIL DAN JUJUR dalam pentadbiran, pengurusan dan jaya diri pertubuhan politik Partai Islam Se-Malaysia.

Kesian, ramai benar Pak Pandir, Mak Andeh dan Si Luncai yang bersekutu tambah KUTU dalam PAS.

2 comments:

  1. Waghih.. berkaitan dengan GST ni den raso kerajaan slow bertindak. Pihak pembangkang mengelirukan pemahaman rakyat tentang GST. Mereka memberitahu rakyat seolah-olah GST adalah cukai baru yang akan dikenakan oleh kerajaan.

    GST (Good and Service Tax) istilah yang digunakan di US dan Singapore manakala VAT (Value Added Tax) digunakan di UK. Duo-duonya samo. GST atau VAT hanya makanisme kutipan cukai. Sekarang ni pun kerajaan dah kutip cukai melalui Sales Tax dan Service Tax dan kemudian nak menukar kaedahnya kepada GST dan VAT. Bukannya cukai baru yang seperti difahami oleh ramai rakyat.

    Kaedah kutipan GST adalah lebih baik dan telah diamalkan di banyak negara maju. Kalau GST tak bagus dah ramai rakyat kat negara maju turun ke jalan raya buat demo. Pembangkang bila cerita pasal demokrasi sibuk nak ikut negara maju macam UK la, US la, Kanada la. Tapi bila GST tak mau ikut pulak.

    Apo yang den dapek poratikan yang tak mau GST ni ialah para peniaga. Ekau tau la siapo majoriti peniago kek Malaysia ni. Pembangkang lak memperbodohkan rakyat. Dalam GST penipuan cukai oleh peniaga boleh diminimumkan kerana cukai dibayar disetiap peringkat transaksi. Tidak seperti Sales tax yang dibayar di peringkat akhir saja. Kerajaan rugi berbillion ringgit setahun akibat penipuan akaun oleh peniago ni.

    Den lebih berkonan dengan istilah VAT yang den nampak lebih jelas cara cukai dikonokan. Baik kerajaan tukar istilah GST kepada VAT yang lebih mesro pengguno. Satu lagi, sejak GST diumumkan, kementian kewangan buek ontok jo. Kementerian Kesihatan buleh bek iklan Tak nak Merokok kat TV, takkan Kementerian Kewangan tak buleh buek iklan penerangan apo itu GST. Bagi rakyat paham sikit. Gunokanlah semuo media bagi penerangan pasal GST ni. Waghih kito kek kementerian Penerangan tu kadang-kadang kono gak gogar sekali sekalo. Sibuk dengan aktiviti kebudayaan dari memberi penerangan kepada rakyat. Kalau buek sungguh-sungguh dalam maso 2 bulan rakyat dah buleh terimo GST. Strategi komunikasi kerajaan memang hampeh. Kato bayar mahal kat PR consultant, tapi ouput yeleek.

    Ok, sorry waghin.. panjang komen.

    ReplyDelete
  2. PAS sejak ditubuhkan pada 1951 yang didaftar oleh seorang Keling, TIDAK PERNAH BERLAKU ADIL DAN JUJUR dalam pentadbiran, pengurusan dan jaya diri pertubuhan politik Partai Islam Se-Malaysia.

    dah ayah kau atau atuk kau taknak tolong daftarkan..keling tu daftarkanla ...ntah2 lepas tu dia masuk islam ko kaji? ke ko bace blog je dapat fakta ni? hahaha...

    umno adil ke? jujur ke?

    ReplyDelete

Blog Archive