Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Sunday, January 2, 2011

Rebung MARA

Kupasan CSR Rebung ini bakal menjawab 70 soalan di Dewan Rakyat, khusus yang mensabit perihal Institut Integriti Malaysia sebagai agensi penyampai ilmu dan dakwah integratos kepada rakyat Malaysia.

Program CSR Rebung sudah bermula sejak 2006 yang berpangkalan di IIM, Jalan Duta. Rebung kerana asuhan integriti dimulakan di peringkat menengah rendah dan menengah atas, memberi fokus kepada pelajar terpilih yang menikmati keistimewaan pengajian di MRSM. MRSM dijadikan sampel latihan kerana semangat dan jiwa semulajadi MRSM yang memfokus kepada pengwujudan barisan pelajar berteras sains dan teknologi, akhirnya menjadi pemimpin teknokrat dan usahawan teknologi tinggi dalam zaman global serba sofistikated dewasa ini.

Program CSR Rebung mencerna elemen intelegensia, spiritual, emosi dan fizikal yang dibatasi oleh hambatan-hambatan peribadi peserta sendiri. CSR Rebung letusan pemikir IIM yang terdiri daripada Saudara Mohd Nizam Mohd Ali, Saudara Mohd Rezaidi Mohd Ishak dan Saudara Mohd Suhaimi Mohd Din, hari ini sudah matang mencapai usia 6 tahun. Rekod pencapaian yang baik dan berkesan dengan bantuan Master Trainer pakar yang mengguna terap resepi "pembelajaran berteras latihan kemahiran, hands on, amalan terbaik "good practises" daripada the 7 big sisters leadership training model, merupakan imbuhan dan pembolehubah kepada CSR Rebung.

CSR Rebung 2007 dipusatkan di MRSM Alor Gajah, CSR Rebung 2008 di MRSM Taiping, CSR Rebung 2009 di MRSM Pontian, MRSM Felda Trolak tuan rumah CSR Rebung 2010, manakala tahun 2011 CSR Rebung yang matang dinaik taraf kepada ICC akan berlaku di MRSM Baling. ICC ialah Integrity Champions Challenge iaitu "Cabaran Juara-Juara Integrity". Seramai 3,500 orang para pemimpin pelajar dari 45 buah MRSM seluruh Malaysia, meliputi MRSM dari Sarawak dan Sabah telah mengambil bahagian dan manfaat daripada projek perdana IIM ini.

CSR Rebung memulang kepentingan sosial kepada banyak pihak yang pernah berkorban kepadanya, antaranya PLUS Berhad, PDRM, WWF, MARA dan banyak lagi agensi. Mengikut rekod tidak kurang 20 buah agensi baik swasta, mahu pun badan berkanun telah terlibat dalam agenda memulia ilmu integriti kepada rakyat menerusi CSR Rebung anjuran IIM dengan kerjasama MARA, sejak 2006.

MARA harus melihat dan mengkaji bahawa rebung yang disemai, disiram dan dibaja oleh barisan Master Trainer IIM melalui CSR Rebung sehingga kini telah membuah putik yang baik untuk kemaslahatan warganegara. Pejabat Perdana Menteri mesti buka hati dan naluri untuk membantu proses pengkaderan ilmu integriti ini. BTN amat wajar dalam skema ini untuk melihat bagaimana IIM berperanan menjadi agen dakwah integriti menerusi CSR Rebung yang kali ini dikenali sebagai ICC.

Pada 6 Januari 2011 hingga 9 Januari 2011, Integrity Champions Challenge akan berlangsung di MRSM Baling. MRSM Baling dipilih sebagai markas taktikal IIM tahun ini, kerana beberapa faktor penarik yang baik untuk "stakeholders" iaitu peneraju fasilitator latihan bersama. Baling ialah premis bersejarah yang memberi bukti kepada kesan integriti. Alumni Anak Sains MARA atau ANSARA juga perlu terlibat dalam diskripsi pena'akulan integriti. Resepi cabaran lebih mencabar apabila Persatuan Veteran Komando VAT 69 turut diberi penghargaan untuk terlibat memberi input terma integriti kepimpinan khasnya semasa peperangan dan rintisan perjuangan.

Cukuplah sebagai imbuhan tambahan pengetahuan kepada pembaca PM.

3 comments:

  1. tahniah rebung MARA!

    ReplyDelete
  2. TAHNIAH!!! satu approach yg amat memberansangkan bangsa!!!! selamat maju jaya CSR REBUNG!!

    ReplyDelete
  3. rasa bangga plak baca blog ni puji program CSR n ICC..heheh

    ReplyDelete

Blog Archive