Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, January 25, 2011

Analisa TENANG=MERLIMAU

Melihat kepada fenomena El Nino PRK di Malaysia, Pak Sedaro terpancut untuk mengasak pemikiran politikus UMNO-BN agar menjadi lebih waspada dalam intisari wasilah politik dan perjanjian SEMERAH PADI, BN bersama rakyat.

Seperti telahan Pak Sedaro 13 bulan lalu, bahawa tidak kurang daripada 7 kali pilihanraya kecil akan berlaku. Apakah ini kebetulan atau ditakdirnya demikian? Apakah petunjuk kepada UMNO-BN dalam polemik ini?

Telahan ini menjadi benar kerana Wakil Rakyat BN tidak endahkan soal kesihatan yang baik. Tidak mementingkan soal keselamatan kesihatan. Kok rajin boleh bangun pagi 20 minit sebelum subuh. Kok lagi rajin boleh bangun 1 jam sebelum subuh. Yang pemalas, pakat lingkup waktu subuh. Langsung makan pagi dan minum teh tarik "ubat menyekat salur darah ke jantung".

Melihat kepada TENANG kemudian MERLIMAU, kita harus meneropong kesan terlalu banyak PRK? Berapa banyak wang terhabis dek kerananya? Apakah kepuk UMNO-BN begitu banyak duit sehingga mampu mendodoi cerita-cerita manis untuk disuap kepada pengundi dan rakyat setempat?

Kalau demikian, maka, adalah lebih BAIK, BN berfikir...

1. Mengurang beban belanja satu isirumah Melayu yang hidup di Bandar besar seperti KL, Ipoh, JB, Pulau Pinang?

2. Mengurang beban belanja satu isirumah Melayu di bandar-bandar lain .

3. Bagaimana sistem pengangkutan darat boleh dimanfaat dengan lebih cekap dan berkesan di Pusat Sesak Utama dalam semua bandar besar.

4. Apakah sudah tiba, masanya proses kongsi beban negara dimuntah kepada rakyat? Hari ini rakyat terkesan dengan teknik "pukul anak sindir menantu"...subsidi TNB dan subsidi Air? Tindakan paksa untuk potong jika tak bayar? Pulun pula tak bayar saman oleh PDRM?

5. UMNO sedang memukul badan sendiri dalam banyak konflik personaliti, baik ditawan oleh sang isteri, sang menantu, sang kenalan, sang sahabat dan sebagainya. Apakah UMNO sedar bahawa pasukan KFS juga menghadapi dilema yang serupa tapi dalam skala berbeza?

MERLIMAU mungkin dilihat sebagai satu lagi tembok kebal A'Farmosa. Ali Rustam begitu yakin tahap gaban dalam skema pemerintahan UMNO-BN. Namun apakah isu-isu sensasi yang akan dilacur oleh PAS @ PKR pula?

Andai Merlimau tewas, apakah ini petanda Ali Rustam gagal! Semua ini perlu dijawap secara "bil-hikmah" oleh UMNO-BN.

Bagasi politik UMNO-BN begitu berat. Jika USS Nimitz sebagai galang ganti, mungkin ada yang berhajat untuk berumah di tengah laut dalam geladak kapal perang terbesar di dunia ini.

Bagasi politik faham KFS lebih buruk dan berpenyakit. KFS bermain lebih dashyat dalam kemelut dunia sandiwara mereka. Hari ini diperdengarkan ramai alien menanam hajat memasuki dunia organisasi saraf JPM.

Apakah alien seperti Norizan Sharif, Anuar Shari, Zakaria Nordin dan sekutu Fuad Hassan boleh diupayakan dalam mauduk di JPM?

Daripada sekelian makhluk ini, baik saja ManDes yang dikenali rapat oleh Najib dan Muhyiddin. Dulu ManDes dianiaya oleh sang menantu. Orang berjiwa besar, berani tapi tersalah tempat dan masa. Andai dia hari ini dimuat kembali dalam saraf Najib/Muhyiddin, pasti beracun dan berpaksi Alif, Ba, Ta kembali.

Pak Sedaro melihat Tenang=Merlimau mungkin akan ada satu lagi sebelum Sarawak dan Sabah. Sistem saraf JPM mesti dicatur oleh seorang yang punya network terbaik dan terbesar. MANDES selamat kembali bertugas. AMIN.

4 comments:

  1. aku rasa posting hang ni cicit kamat ganggu posting islah yg menarik. patut floating lama skit 4-5 jam posting islah tu baru hang kluar posting hang ni. baru la banyak taffic masyuk ke blog ni. elok pasni hang kluar posting malam la pasai posting hang berat sangat. siang org nak kejar masa tak dak masa baca posting hang. kalu malam santai sikit org bulih amik masa baca posting hang yg susah nak faham ni.

    lagi satu pelik nor awat posting hang banyak sangat soklan? orang nak baca utk tau maklumat bukan nak jawab soalan hang. aku teguq bukan apa sbb aku sayang dengan blog ni. hang kasi mudah sikit nor bahasa hang tu. tercirit org nak paham. sayang mesej org susah nak terima sbb bahasa yang hang guna. rugi.

    dan tajuk lenkali kasi menarik sikit la. kalu hang tak tau pi berguru dengan paneh.

    -yang ikhlas

    ReplyDelete
  2. lagi satu aku nak tambah, kalu hang yang tulih posting, aku dgn kengkawan selalunya malas nak baca. ubah la nor style hang tu. ilmu ada tp kemahiran kurang. jangan nanti org kata hang syok sendiri. sorry tu say.

    -yang ikhlas

    ReplyDelete
  3. wakakaka cicit komut sudah kena sound dengan juak sendiri. woi mangkuk biar la orang tak paham apa dia tulis. lagi orang tak paham lagi bagus. biar orang ingat pencacai ampuno ni semua bangang macam cicit komut ni bungko ilmu penulisan. lagi ramai akan beralih baca blog pr. makin ramai la pengikut pr nanti. kakaka. bodoh punya cicit terkemut kemut.

    ReplyDelete
  4. la awat temterkucil hang tembak kawan hang sendiri. Cicit komut ni sifu engkorang. Kalu hg tertembak takpalah tapi kalau hang dah terkucil taktertahan sbb tong najis dak penuh, nasiblah. Itulah jangan lagi sokong barisan najis atau kau masih nostalgia dgn kepala shit yg dah tak relevant lagi.

    ReplyDelete

Blog Archive