Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, March 23, 2015

Bebel GST..

Den setuju GST dilaksanakan. 

Iyo botul tokeh2 tak kigho Melayu ko Cino ko yang sobolun ni lari cukai, dah tepakso bayar GST. Botul tu!! Sobab tu la gak ey sojak minggu lopeh laie kodai 99Speedmart dah mulo kono an GST kek pelanggan walaupun kerajaan koba GST hanyo mulo 1 April ni.

Yang jadi pertikaian sekarang ialah percentage GST tu tinggi bona untuk mulokan GST. Kebanyakan negaro yang mulokan GST tak mulo dengan 6%, tapi lobih rondah daripada tu. 3% misal ey. Lopeh tu naik sikit2 sesuai dengan gaji perkapita rakyat. Pendapatan rakyat mesti naik dulu, baru bulih GST sebanyak 6%. 

Sesetengah negaro macam Singapore maso den poie tahun lopeh, rakyat ey kato setiap hujung tahun mereko dapek rebet 500 Sing Dollar sobab bayar cukai dan dimasukkan dalam akaun memasing tiap hujung tahun. Tapi kito takdo rebet. Yang ado BR1M tapi tak sumo dapek. 

Isu sekarang ni bukan bulih ko tak GST dibuek. Isu sekarang ialah kadar 6% tu tinggi bona. Sobab bilo GST sumo kono cukai temasuk bayar parking dan sumo perkhidmatan kecuali yang digazetkan tak kono. Jadi memang lah GST akan buek pendapatan negaro jadi banyak. 

Satu lagi yang disobut Ku Li di parlimen sebolun ni ialah isu hutang negaro. Adokah kito kono GST sekarang sobab nak tampung hutang..maksud ey secaro kasar? Kau ngurus duit tak botul sampai hutang tinggi, lopeh tu nak selosaikan masalah tu kau buek GST. Ataupun kau pulun dulu duit sampai hutang tinggi sebelum 1 April ni dengan harapan duit yang ko pulun tu akan setel lopeh GST di buek. Lopeh tu nanti sonang hujung tahun kau isytihar yang hutang negaro berjaya diturunkan sobab dah dapek sakau duit kutipan GST..tak camtu? 

Jadi itulah yang den dongar beberapo pro dan kons yang dibontangkan di beberapa wacana di unibersiti den. Kito ni bahas kono donga jugak daripado pakar ekonomi. Tanyo kek Kastam memang dio sokong beriyo. Sobab dio badan pelaksana. Macam Kementerian Pendidikan maso buek dasar bahso Inggeris dalam math dan sains, memulo sokong beriyo..lopeh yo kerajaan nak mansuhkan, tetibo orang kementerian bulih pulak buek kenyataan yang dasar tu tak bagus. Samo gak la dongan ISA. Memulo KDN besungguh pertahan kato demi keselamatan la, demi keamanan la bla..bla..tapi bilo Najib mansuh, tetibo keluar ayat ISA bertentangan hak asasi. Kan ko hipokrit namo ey..

Tu tak masuk kadar inflasi yang akan berlaku selepas GST dilaksanakan. Barangan belambak di pasaran tapi rakyat tak boli sobab kuasa beli tak ado kerano pendapatan tak setara dengan percentage GST tu. Kastam kato ari tu tak lamo dalam beberapo bulan yo inflasi, tapi pakar ekonomi kato plak ia akan berlarutan lobih daripado setahun. Jadi mano satu kito nak pecayo? Agensi yang laksano kutipan ko atau pakar ekonomi terpelajar yang buek research. Den pun tak yo paham bona, tapi den donga daripado pelbagai pandangan pensyarah ekonomi ni. Kalau tak cayo terpulang lah. Janji April sok kito kono bayar GST. Naik ko tidak hargo barang ni kok ikut teori ey memang ado naik dan ado turun. 

Tapi isu baru pulak hal pemantauan penguatkuasaan dan pelaksana. Kok pegawai bulih dirasuah masyuk, mako tak begunolah GST tu dibuek, dan lopeh tu kerajaan pulak yang akan dipersalahkan. Kok sumo level nak makan komisen, mako tu dah jadi lagi hebat daripado GST. 

Tanyolah diri memasing dan tengok realiti sebenar. Jabatan paling banyak rasuah contoh ey Majlis Daerah. Adokah akan berubah isu rasuah jabatan tu dengan ado atau tidak GST? Kengkadang hargo barang naik sojak dulu bukan sobab cukai bona doh, tapi naik disobabkan rasuah. Rumah dan jalan tak berkualiti bukan sobab nilai tender tak cukup, tapi sobab sumo level nak masyuk poket memasing. Sobab nak untung bosar, mako kualiti pembuatan terpakso dikurangkan. Simen kurang, batu kurang etc. Tapi pasal apo bulih lulus? Sobab pegawai dah masyuk. 

Ini bukan salah sistem dan kerajaan, tapi salah individu. Individu kalau menganggap duit kopi tu halal, mako sampai bebilo pun bangso akan tengkarap. Rahsio negaro pun buleh luncuih kalau ado hargo yang bulih dibayar. 

Sekian tazkirah pagi Isnin yang paneh ini.

18 comments:

  1. Replies
    1. kalau nak cerita KABOIREN KE...balik INDON LAH

      Delete
    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Sebab takde nama najib dalam post kali ni maka atok ingusan pun tak komen la paneh. Kalo ko kutuk najib je baru dia komen. Hehehe.

    ReplyDelete
  3. Warigh,
    Kito bangso Melayu ni suko merungut,bolom apo apo kito dah merungut.Den setuju dgn tazkirah kau tu.Den raso orang macam kito ni tak akan teraso sangat,tapi yg akan teraso orang town bosar cam kek KL tu. Den pon hairan dio orang tak bising pon selamo ini bayar 10% Govt tax bilo makan kek mano outlet kek KL tu,tapi bilo GST ini momokak lak.Bagi kito yan hisdup sederhano ni,den raso ok la tu.Amat bersetuju bonar dongan warigh,polisi Kjaan memang ok tapi tukang implemen ni yg buek kacau bilau,ponohkan tompolok sendiri...nak buek camno lai...

    ReplyDelete
  4. Kalau seh teraso gak waghih. Yolah org lain set rambut sampai beratus hinggit, shopping handbag berpuloh ribu, beli kain jakel beribu2, pegi shopping lak naik airbus kito naik bus SKN yo. Tapi alhamdulillah lah mak ayah maghin ajar shopping kek kodai beso2 yo, pakai baju sluar yg suai kek muko dgn badan mengikut kadar kemampuan poket sendiri. Seluar bundle kodai Sopan pun ok nampak sajak la dari pakai baju mahal nampak mcm balut compodak tak senugheh pulak nampak eh. Buleh la pakai wat main town.
    Tapi mmg pesen org sekarang la tuh, nak merintah ikut mcm saidina Abu Bakar al Khatab, tak ponah donga lak saidina Abu Bakar boli jet sampai berpuloh juta. Firaun Ramses pun tak pakai jet2 mewah ni. Tapi kalau tau dek saidina Ali org memerintah atas namo Islam suko membazir, bermewah dan menyeleweng dari jln kebenaran ni, maun kono tobeh palo eh dgn podang. Baru dio berakal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh silap lak Abu Bakar As Siddiq, org yg benar dan membenarkan. Bukan jonih yg menipu dan mendustakan. Al Fatihah ditujukan pada sahabat2, tabiin2 dan nabi rasul org yg mendahului kito dlm Islam dan iman. 

      Delete
  5. Wuih, copek dpt jawapan kalau tanyo bab2 GST ni. Yolah bab duit ye tak. Tapi kito memang respek la kat MB N9 ni bilo bori penerangan bab GST ni, petah la beliau menjawap segala persoalan bab pengurusan duit dan percukaian.
    Cumo bagi masyarakat biaso, kampung, bukit dan marhaen ni kami dah biaso diajar, dididik, ditarbiyah utk belajar berjimat, ikat porut, jgn blanjo berlebih2an dan mengukur baju di badan sendiri oleh ibubapa dan juga pehak kerajaan sendiri sejak di bangku sekolah lg. Beli apo yg nak dipakai dan perlu sahaja jgn gomar membazir, ustaz surau ajar membazir tu bukan eh setan, tapi sedaro dio. Jadi kami tanak lah jd setan pasal dah donga nasihat ustad. Tapi bilo diperatikan ado 1 kumpulan dari kaum kami sendiri yg berbelanjo mewah, di luar kemampuan, boli jet dgn belanjo bosar membuekkan hati kecik kami tertanyo, utk tujuan apo diboli kapal tobang tuh? MAS byk kapal pakai lah 1, kan MAS under Khazanah gunolah apo yg ado di saat ekonomi dlm status OK ni. Sonang kito samo2 sonang, susah org2 bwh kono tanggung. Tak balance la tu. Rajin2 la poie tinjau rogo brg2 kat kodai2 nilai sendiri camano peniago2 gunakan cukai kau utk lotak harga brg ikut suko hati dio. Poie TGV Jusco tu tgk cano dio caj cukai sampai 3 ringgit utk 1 tiket. Tu baru wayang. Dulu mano ado. Kalau tak kasi tgk wayang takpo la kodai Ahseng pun ado jual DVD haram RM 10 yo, sampai tahun dopan leh tgk. Mmg boto la dio ckp semuo org ado agenda masing2. Tapi yg tak seronok eh bilo beban menanggung cukai tu semuo eh finishing sampai kek pengguno. Tak kono kek sasaran. Lain ditembak lain kono eh. Nak pukat jerung kono ikan bilis.
    Tapi harap2 masin lah mulut Tok Mad sobut “Jadi, zaman kemewahan mereka akan berakhir tidak lama lagi”. InsyaAllah amin.

    ReplyDelete
  6. 7.10
    Apo the kau marah sgt later Atuk tu Jang? Teraso ko dio hayun kau selamo kau tak koring laid.Tak payah layan la,dio pun dah tuo, sah lobih tuo dari kau

    ReplyDelete
  7. Pepatah GST.....ditelan mati UMNO,diluah mati BN,dikemam mati RAKYAT.
    Padan la muko semuo,,,nyosal pun dah tak guno,salahkan diri sendiri yo la Jang.
    Puak2 Dacing Karat suko GST tak? Suko?Suko?Suko yo Jang?

    ReplyDelete
  8. Waghih..den sobona eh setuju dgn GST..tetapi yg den takut pelaksanaan dan pemantauan yg lomah..ni yg kito takut..dan satu lgi den tengok resit belian lag dr mini market atau kodai2, den dapati ado kemuykilan lah..den yakin kita semua alami situasi macam tu yo..dalam resit tu seolah2 kito kono bayar 2 cukai pulak kek bondo yg kito boli, iaitu SST dan GST...mampuih lah mcm ni..sobab eh ado kodai yg tdk tukar mesin kaunter pembayaran tu..dio guna mesin kaunter pmbayaran lamo...haduh hai!! tolong respon sikit waghih...bopinau mato den..Amier Ammar

    ReplyDelete
  9. Pado pandangan pirasat kito ni Dato' MB kito ni adalah 1 org yg dalam dan tinggi ilmu beliau. Baru brapo ari lopeh dio nasehatkan org supayo jd mcm garam, jgn jd mcm langau. Langau ni sipat eh suko torobang, bunyi eh ngooongg hinggap ke sampah. Boto lah ckp dio Allah taala maha kayo lagi maha kuaso langau ni umor tak panjang 7 ari yo padam. Mokasih tok ateh nasihat dan peringatan berguno tu. Kita kongsilah sikit gurindam puji2an garam penawar jiwa, penambah rasa.
    ,
    Tok Mad Legend nama diberi
    Tifo dibuat Ultras Nogori
    Bila bercakap banyak yg jadi
    Inilah pemimpin yg dicari cari
    ,
    Ado lombu ado tali
    Langau bertolo ateh daging
    Bilo manusio dipanggil kembali
    Jasad berkubur dimakan cacing

    Sepandai pandai tupai melompat
    Akhirnya jatuh ke tanah jua
    Setinggi mana dinilai hebat
    Akhirnya kembali pada yg Esa
    ,
    Atas rumput tangkap belalang
    Seberang sungai guna titi
    Jangan jadi macam lalang
    Berdirilah teguh seperti Jati
    ,
    Harimau berantai pedang sakti
    Besi tajam penuh keramat
    Takde musuh yg dapat lari
    Akan diburu segala pengkhianat

    Disini tanah penuh berekat
    Bumi subur aman sentosa
    Mana musuh yg datang dekat
    Pasti Musuhnya Habis Binasa!

    ReplyDelete
  10. Kalau kito tanyokan laie petikan dari jab. Mufti ns ni buleh ko bab GST. Buek tazkirah bersamo.
    "Majoriti para ulama berpandangan Kerajaan haram mengutip cukai daripada rakyat. Namun jika terdapat keperluan yang mendesak, maka Kerajaan dibenarkan mengenakan cukai bagi memenuhi maslahah umum rakyat berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah:".
    Kalau dah majoriti ulamak pandang haram, apolak minoriti poie haruskan pulak hukum tu? Mano yg terdosak eh kerajaan kito hari ni? Jet buleh boli, melabur, minyak, zakat, tabung haji, segala mcm sumber kito ado cumo kono urus dgn baik, jujur dan amanah yo. Dah tau tedosak, hold lah BR1M tu dulu jimat sikit. Cubo tanyo ustad Zaidi bab2 tasawuf ni. Kebergantungan hati dan diri pado Allah SWT. Gunolah kaedah tu, gantunglah hati dan keyakinan pado hukum2 quran Dio skali. Pakai hukum Dio satu dah lah ye tak? 
    Bak kato Tuan MB, kito jgn jadi langau. Tak tontu arah, takdo pendirian, tak totap. Sano hinggap sini pun hinggap. Jadi garam takpo. Poram an kat lidah byk2, masin cakap eh. Baru buleh jadi wali.

    ReplyDelete
  11. La Warigh,lagi duo tigo minggu sonyap la hal GST ini.Yan poning kaum peniago ni terutamo kaum mata sepet yang skrg ini kono cukai sobab niogo dio dah didaftar.Bagi asey la setakat duo puloh atau tigo puloh sen naik tak kisah sangatlah,kono la bersikap t/jawab sikit,habih bilo dapek BRIM sonyum lebar.Yang aisey tak faham,kito ini bilo bondo naik sikit kito bising macam langau MB cakap tu,tapi harga barang yang turun dek GST kito tak sobut pun.

    ReplyDelete
  12. Kito takdolah nak bising bona. Tapi memandangkan ado pihak berkuasa nasional menyatakan GST ni utk ganti SST dulu, memang boto lah. Namun ado sesetengah pihak pulak menyatakan ia telah diamal oleh 160 buah negara di dunia. Menunjukkan yg negara kito ni nak mengikut Dunio.
    Ikut sejarah kito dah 58 tahun merdeka. Merdeka maksud eh kito dah boleh berpikir dan buat keputusan sendiri. Apo porlu dibayar PEMANDU kalau kito ado bermacam org pemikir dr budak sekolah sampailah ke pesara kerajaan? Tanyolah org yg lobih tahu dan paham utk selesaikan sesuatu perkara, jgn lah sombong. Takyah lah jadi hero. Superman tu pun hero yo, tapi dio totap komik rekaan. Bila merdeka, tapi masih ikut telunjuk org, tu bukan merdeka namo eh. Itu boneka. 
    Kalau ado org khianat dan sabotaj kito macamano? Sapo nak bertanggungjawap? Apo nak jawap kek anak cucu? Ini yg perlu kito pikir ramai2. Dari zaman dulu pun kito dah byk dikhianati. Sudah2 la tu. Kito kono sodar kito hidup pelbagai bangso. Setiap org ado agenda dan niat masing2. 
    Apo tujuan eh kerajaan suh kito menghayati dan memahami erti kemerdekaan sedang mereka sendiri pun masih mengikut org lain dlm pelbagai urusan. Tanah kito acuan kitolah. Buat apo nak ikut orang?

    ReplyDelete
  13. Takpo GST ni pun dah jalan. Nak taknak org kono bayar jugak. Tapi buleh tak kito mintak pado kerajaan supayo menolak perjanjian TPPA secaro baik dan terhormat. 
    Kalau nak ikut perjanjian tanah melayu ni dah macam2 perjanjian ado. Elok2 dulu sebidang semenanjung tanah melayu dipocah2 dek org jadi bbrp bahagian, ado negri selat ado negri bersekutu. Sumo hasil perjanjian bersurat. Keputusan eh byk yg khianat bilo berjanji. Jadi kito tanaklah perkaro ni berulang.
    Mohon dipertimbangkan la masak2 utk kesinambungan hidup anak cucu di kendian ari. 

    ReplyDelete
  14. Memandangkan kempen bahasa tgh hangat dilancarkan. Kito upkan laie syair bersama setia pemimpin dan rakyat, seiyo sekato menambahkan erat.
    [:-)
    Susah sonang kito bersamo
    Jangan lupo Uwan di deso
    Angin ribut sepoi bahaso
    Mungkin ngingatkan org yg lupo.
    [:-)
    Satu kapal 2 nakhoda
    Robut stereng nak drebar samo
    Anak buah tak tentu hala
    Apo nak buek an org bokuaso
    [:-)
    Syukurlah kito bukan eh ganas
    Biarpun dikoba dek org malas
    Bukan eh tanak ikut wasattiyah
    Pasal tak diajar kek omakayah
    [:-)
    Ado surau di Kampung Parit
    Ado sojid di Kampung Ulu
    Ini bukan permainan murid
    Kalau taktau tanyolah guru

    ReplyDelete
  15. GST.... theory cukup cantik. Tapi... perlaksanaan HAMPAS.

    Hampir kesemua product dan service naik 6%.... Mana perginya kata " ganti " SST ? Setakat ni cukai penambahan dari SST !!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive