Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, December 25, 2014

Selamat Bercuti di Hawaii PM Najib!!

Ketika rakyat sengsara hadapi musibah banjir..(gamba ihsan google dan blog).







Najib pula bercuti sambil main golf di Hawaii..

President Obama, left, smiles at Malaysian Prime Minister Najib Razak as they play golf at Marine Corps Base Hawaii's Kaneohe Klipper Golf Course in Kaneohe, Hawaii on Dec. 24, 2014 (AP/Jacquelyn Martin)
Obama returned to the base to play some golf. A new golfing partner was Malaysian Prime Minister Najib Razak, who is also vacationing in Hawaii. - Washington Post.

Khabarnya PM Najib akan balik lepas tahun baru 2015. Yelah..penatkan jadi Perdana Menteri..banyak nak kena fikir..banyak nak kena buat keputusan..macam2 tekanan..jadi mestilah PM Najib perlukan rehat yang lama ya tak? 

Hal2 musibah banjir melibatkan 4 negeri di Pantai Timur yang terburuk sejak 1971 sekarang ni tak perlu PM Najib semak kepala nak fikir sebab ramai lagi menteri yang boleh beri bantuan..apa guna banyak agensi kerajaan dan NGO semua tu..so pandai2 la dorang buat keja ya tak..

Jadi kami ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Selamat Bercuti kepada PeEm Najib dan Wifiey Tersayang Rosmah". Moga pasangan ini bergumbira vacationin..diplomatic golfin..site seein..shoppin..restin..selfein..surfin..!!

Kalau PM Najib dan Isteri dapat bercuti selamanya pun bagus juga..kot..

Legally right but ethically wrong?

Tuesday, December 23, 2014

Yang perlu dipertimbangkan Muhyiddin

Banyak perkara yang wajar dipersoalkan mengenai sistem PBS.

Sistem yang melatih ibu bapa dan pelajar jadi pak turut (yes sir) kerana terpaksa akur dengan apa jua keputusan guru. Kalau tak, takut anak-anak jadi mangsa diskriminasi.

Apa istimewanya penilaian berdasarkan sekolah ni kalau setakat prestasi murid dinilai mengikut pandangan guru yang buat penilaian berdasarkan angka dan huraian yang diberi. Sedangkan ia tidak pun bawa sebarang kredit dan nilai tambah kepada pentafsiran akademik.

Apa maknanya mendapat band 6 dalam semua mata pelajaran kalau keputusan masih berdasarkan merit dalam peperiksaan? Sama jugalah dengan masa lalu bila kecemerlangan diukur dengan peperiksaan, sedangkan alasan yang diberi KPM ialah semua ini atas kehendak penjaga. Ini sesuatu yang mengarut!

Disebabkan PBS dan PT3 ini sesuatu yang baru, maka banyak masa guru dihabiskan untuk berseminar dan kursus yang menyebabkan banyak juga masa murid terbiar dan merugikan.

Pelajar yang terlibat dalam PBS dan PT3 ini juga adalah murid yang sama turut menjadi perintis dalam perlaksanaan PBSMI Kementerian Pendidikan. Jangan nanti disebabkan banyak rungutan, maka tahun depan KPM akan mansuhkan pula PBS dan PT3, hanya sekadar menjadikan anak-anak sebagai bahan ujikaji.

Apakah kriteria kecemerlangan pihak KPM sebenarnya? Kriteria ini perlu jelas supaya rakyat benar-benar faham. Jika mengambil kira prestasi Kerajaan BN di PRU14 kelak, pihak KPM perlu sedar bahawa setiap pelajar yang terkesan dengan sistem PBS dan PT3 ini pasti akan menyebabkan Kerajaan BN akan kehilangan 2 undi iaitu ibu dan bapa murid yang kecewa dengan sistem yang diperkenalkan KPM ini. Maka terpulanglah kepada pembangkang untuk mengambil kesempatan memainkan isu ini.

Setelah mengambil kira KBAT band berdasarkan subjek yang kononnya melibatkan keputusan holistik, maka apa kaitan sumbangan keputusan akademik secara spesifiknya? Apa pula kayu ukur KPM untuk buat keputusan bagi kemasukan pelajar yang berminat ke asrama penuh? Patutkah diadakan ujian pemilihan kemasukan ke SBP sepertimana yang telah dilaksanakan MRSM sekian lama yang tidak sekadar mengukur pencapaian pelajar berdasarkan keputusan akedemik? Permohonan sepatutnya merangkumi keputusan PBS seiring keputusan akademik minima..barulah boleh dikatakan betul dan adil.

Bukankah keputusan peringkat awal PBS sepatutnya membawa markah tertentu untuk menentukan markah dalam peperiksaan PT3? Kenapa kini keputusan itu boleh hilang begitu saja?

PT3

Sebelum ini apabila ramai pihak mempertikai mengapa diwujudkan PT3, alasan KPM kononnya kerana mengikut dan memuaskan kehendak ibu bapa. 

Memanglah  ada kewajaran untuk diadakan suatu tanda aras bagi menentukan tahap kemajuan anak-anak kita, tapi kaedahnya perlulah ada kewajarannya. Mengambil contoh penilaian PT3, mengapa soalan bagi semua subjek mengandungi tiga set soalan berlainan? Malah bagi subjek sains, terdapat enam set soalan berlainan. Walau apa pun alasan dan kriteria penyelesaian sebagai pelarasan dalam menentukan markah, ia pasti tidak akan sama dan inilah yang dipertikaikan.

Bagaimana pula dengan pemilihan set soalan yang dilakukan oleh pihak sekolah? Yang dimaksudkan di sini, guru guru pastinya terlibat dan sudah tentu mengetahui apakah bentuk atau corak soalan lebih awal. Walaupun boleh saja diberikan alasan ianya dilakukan secara rahsia, tapi siapa boleh menafikan yang soalan-soalan ini telah diketahui dulu oleh sesetengah pihak? Sedangkan peperiksaan PMR dan UPSR yang dikawal ketat pun dikesan wujud kebocoran, inikan pula PT3.

Pemeriksa yang terdiri dikalangan guru sekolah itu sendiri juga boleh dikatakan satu kelompangan kerana ia pasti tidak dapat lari daripada sikap pilih kasih guru terhadap murid kegemarannya; sementelah guru itu sendiri maklum siapa pelajar yang dinilai mereka. 

Berbeza dengan PMR, UPSR dan SPM yang mana para pemeriksa kertas jawapan tidak mengetahui kertas pelajar mana yang disemak, adalah lebih adil method-nya.

Walaupun markah diberi mengikut format atau apa jua istilah yang diberikan KPM, pegawai penafsir yang hanya berpandukan 10% soalan dan penandaan markah daripada keseluruhan, cukup untuk dijadikan penanda aras yang kononnya boleh dianggap sebagai kaedah penandaan pemarkahan yang betul. Adakah ianya boleh diterima pakai walau apa pun alasannya?

Bagaimana pula jika tahap peratusan cemerlang bagi pelajar yang mendapat semua A merudum teruk jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya? Bagaiman pula dengan pelajar yang gagal di SBP? Adakah mereka juga patut disingkirkan dari SBP? Dan bagaimana dengan nasib pelajar yang memohon SBP?

Dalam rangka membentuk para pelajar ke arah pencapaian aras tinggi dan holistik, adakah keputusan pihak KPM diambil kira secara spesifik? Kalau setakat ikut kaedah lama saja maka tiada apalah perubahannya. Baik jangan diadakan langsung PT3 dan kekalkan saja PMR. 

Di Malaysia ni dah terlalu kerap perubahan yang dilakukan KPM. Setiap kali menteri bertukar, mesti ada perubahan sebab para menteri terlalu ghairah nak tinggalkan legasi masing-masing hingga tergamak memperjudikan nasib dan masa depan anak-anak yang tak faham apa-apa, dengan bahasa bakunyalah, clusternyalah etc. Yang jadi mangsa ialah rakyat marhaen!

Kerajaan terutama KPM janganlah terlalu mendengar pandangan pengampu-pembodek pembuat dasar yang telah banyak merumitkan perkara yang sepatutnya mudah. Kalangan pembuat dasar ni, ramai yang boleh dipertikaikan keikhlasan mereka sebenarnya.

UMNO/BN telah diberi mandat setiap kali PRU untuk menolong rakyat terutama orang Melayu luar bandar yang setia mengundi parti itu. Jangan sampai rakyat hilang kepercayaan hingga buka ruang kepada pihak pembangkang untuk memanipulasi perkara seperti ini!

Nota: Artikel di atas adalah nukilan saudara 'Apak Warisan' yang diemailkan kepada kami.

Thursday, December 18, 2014

Sandiwara Mohamad Hasan

1. Dah lama kami tak 'usik' Mohamad Hasan..sampai ada yang sangka Paneh Miang pun dah 'dibeli' Menteri Besar Negeri Sembilan tu..heh!

2. Masa PAU 2014, Datuk Mohd Zaidi Mohd Said, Ketua UMNO Permatang Pauh telah berjaya curi tumpuan perwakilan apabila menegur pemimpin UMNO yang cakap tak serupa bikin. Beliau gunakan istilah pemimpin UMNO 'authentic' iaitu cakap lain tapi buat lain. Mohd Zaidi turut menjadikan Jokowi (Joko Widodo), Presiden Indonesia sebagai contoh pemimpin yang beperwatakan asli dan 'authentic' hingga mendapat kepercayaan rakyat Indonesia bagi memimpin negara tersebut.

3. Sebelum berlangsungnya PAU 2014, Utusan Malaysia melaporkan Mad Hasan nak rombak Dasar Perumahan Negeri Sembilan. Dilaporkan juga Mad Hasan dah bagi arahan pada PBT untuk tangguhkan permohonan mana2 pemaju untuk sebarang projek pembinaan baru di Negeri Sembilan hingga dasar baru perumahan dilaksanakan tahun depan. Juga disebut di bawah dasar baru itu mengenai ketetapan kuota Bumiputera sebanyak 50% untuk pembinaan rumah lingkungan harga RM75,000 ke bawah, RM150,000 ke bawah dan RM250,000 ke bawah agar orang ramai mampu miliki rumah.


4. Tatkala rakyat rata2nya mengeluh tentang harga rumah yang kian mencanak serta keperluan untuk lebih banyak rumah mampu milik dibina, polisi sebegini sememangnya sesuatu yang dinantikan oleh rakyat. 

5. TAPI..bak sindiran P. Ramlee dalam filem 3 Abdul, "Ini undang2 sangat bagusss.."?!

6. Bagi mereka yang mengenali Mad Hasan secara umum, mungkin akan terpesona bila membaca laporan akhbar tersebut. Namun bagi yang betul2 kenal, pasti akan menggeleng dan terfikir..Mad Hasan dah mula nak bersandiwara!!

7. Sebuah projek perumahan kini sedang dibangunkan di kawasan Kelab Golf Antarabangsa Seremban (SIGC) bersebelahan Taman Palma Jaya Perdana (PJ Perdana) berdekatan Paroi Jaya Seremban. Di situ sedang giat dibangunkan rumah2 banglo mewah oleh sebuah syarikat pemaju yang berkonsepkan matrix di atas TANAH KERAJAAN seluas 42 ekar yang berstatus Tanah Rezab Melayu. Kebanyakan harga rumah mewah di SIGC itu berharga lebih RM900,000 dan ada juga yang telah pun menjangkau lebih RM1 juta. 

Jalan masuk ke tapak projek..

8. Pada mulanya, pembodek Mad Hasan mengkhabarkan projek perumahan itu dibuat khas untuk menarik orang2 kaya Melayu yang bekerja di Kuala Lumpur untuk beli rumah di situ; dan sebab itulah projek tersebut dibina atas Tanah Kerajaan berstatus Rezab Melayu. 

9. Tapi akhir2 ni dah terbalik pulak..lebih 50% rumah dalam projek tersebut telah pun terjual kepada pembeli Cina. Rupa2nya tanah yang berstatus Rezab Melayu itu telah pun ditukar statusnya kepada pegangan bebas. What the heck?! Entah tanah corok mana la yang nak dijadikan tanah ganti bagi Tanah Rizab Melayu yang dah jadi pegangan bebas tu. Entah2 tak berganti langsung!! 

10. Khabarnya semua ini berpunca daripada seorang punahsihat Mad Hasan yang ada bunyi "Lah" di penghujung nama, sebagai penyebab Tanah Rezab Melayu itu terhapus. SIGC bakal dapat untung daripada Cina2 yang beli rumah di situ melalui kutipan yuran bulanan kerana pembeli2 rumah turut diberikan keahlian SIGC secara percuma. "Easily RM30,000 a month", kata punahsihat Mad Hasan.

11. Pemaju dapat untung! Punahsihat dapat untung! SIGC dapat untung! Pembeli Cina untung dapat sakau Tanah Rezab Melayu..TAPI orang Melayu untung apa? Apa pulak keuntungan untuk anak muda yang struggling nak beli rumah? Apa untung yang orang Melayu Negeri Sembilan dapat? Orang Melayu Negeri Sembilan dengan mudahnya hilang hak apabila tanah Rezab Melayu tergadai kepada Cina dek Mad Hasan?!

12. Kenapa Mad Hasan tak bina saja rumah mampu milik di SIGC tu? Kenapa mesti tanah kat corok Jelebu nak dicarikan untuk bina rumah mampu milik, padahal tanah berharga (prime land) di kawasan bandar dijual pada orang kaya dan orang Cina? Rakyat kebanyakan dan orang Melayu hanya mampu tengok saja tanah yang dipijak jadi milik orang..sedangkan Mad Hasan dan kuncu2nya bergelak ketawa sambil hisap curut Habana di coffee house!

13. Orang UMNO di Seremban harus sedar yang projek itu dibina dalam DUN Sikamat. Di PRU-13, UMNO/BN kalah di DUN Sikamat dengan majoriti lebih 500 undi. Kini dengan pembelian rumah secara beramai2 kaum Cina dalam projek tersebut, dijangka akan berlaku pertambahan lebih 200 pengundi Cina yang akan bermastautin di sana. Mengikut trend, orang Cina akan mengundi di kawasan mana yang mereka tinggal. Berdasarkan hakikat itu, bolehkah UMNO/BN menang semula kerusi DUN Sikamat di PRU-14 nanti? 

14. Apa dasar perumahan negeri yang dirancang Mad Hasan sebenarnya? Sedangkan projek perumahan sedia ada depan mata pun tak mampu dilaksanakan kuota 50% untuk Bumiputera, apatah lagi nak buat rumah mampu milik!!

15. Syarikat pemaju yang berkonsepkan matrix itu juga kononnya telah 'memajukan' Bandar Baru Sendayan. Tapi wujud ke rumah mampu milik yang ditawarkan di Sendayan? Setahu kami tawaran untuk buat malam Holloween..adalah di Sendayan. Ada ke Mad Hasan terfikir nak letakkan syarat untuk syarikat berkonsep matrix itu bagi kuota 50% untuk orang Melayu? 'Authentic' ka pemimpin macam Mad Hasan yang cakap lain buat lain?!

16. PERKASA dah berikrar nak pertahankan Tanah Rezab Melayu di negara ini. Pengerusi PERKASA di Seremban pula ialah Mohd Nor Awang. Adakah PERKASA Seremban boleh diharapkan untuk menyanggah Mad Hasan dalam kes ini? Adakah UMNO Bahagian Seremban yang diketuai Haji Abu Ubaidah hanya akan berdiam diri dalam isu ini?

17. Baru2 ini Lilah Yassin, ADUN Palong dari UMNO telah dihalau keluar Dewan Undangan Negeri kerana mengatakan Mohamad Hasan menipu. Adakah benar Mohamad Hasan selama ini seorang penipu?

Friday, December 12, 2014

China di Seremban






S2 City Park - the provinces of China..

Agak eh IJM Land sogan nak buek papan tando dalam bahso Melayu..takut pelancong tak paham kot..jadi apo guno jawatan pemandu pelancong?

Tak pun bahso Melayu ni bukan bahso penduduk Somban..oghang Somban sumo handa baco tulisan cino agaknyo..

Majlis Perbandaran Seremban aka MPS pun bulih buek tak tau yo..padahal bondo ni dah lamo..lekeh gak eh guno bahso Melayu ni..

Itulah nasib Bahasa Kebangsaan di bumi Melayu..Negeri Sembilan..

Elok mansuh yolah Perkara 152.

Monday, December 8, 2014

Eloklah Najib saman Mahathir

BANGANG

1. "Doubt is to find truth. Those who do not have doubt cannot think. Those who cannot think, cannot find truth." - Imam Al-Ghazali.

2. Pertamanya kami nak mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi sebab tak termasuk dalam kategori "BLOGGER BANGANG" yang disebut Najib dalam PAU lepas. Sebabnya mudah..tiada siapa pun yang bayar kami. Sebab tu kami bebas kalau nak "memBANGANGkan" Najib, mahupun Menteri Besar N9..hehe!!

3. Tapi kami juga tahu ada pihak yang pernah menggunakan nama Paneh Miang untuk buat tuntutan bayaran daripada tokoh tertentu..kononnya Paneh Miang ni wakil mereka di Negeri Sembilan. Disebabkan satu sen pun kami tak dapat..maka wal harammu till mataiii!!

4. Najib cakap Rosmah yang mengajarnya perkataan "BANGANG". Di sini ada 2 kemungkinan..satu Rosmah kerap memBANGANGkan orang lain yang secara kebetulan Najib selalu mendengarnya; kedua mungkin Najib sendiri sering diBANGANGkan Rosmah..mana la nak tau kan?!

PAU 2014

5. Kebanyakan pembahas ketika PAU lepas telah menyuarakan rasa tak puas hati mereka. Antara isu yang disentuh ialah Akta Hasutan, Ekonomi, Tanah Rizab, Penguasaan Bahasa Melayu, GST, Biasiswa, Pengangguran, Sekolah Vernakular, Isu Perpaduan, Perbezaan Antara Kaum, Isu Sentuh Anjing..bla..bla..bla..

6. Berapi-api pembahas berucap..kedengaran ucapan memasing seolah mereka ahli parti pembangkang pulak dan bukannya wakil kerajaan yang memerintah. Padahal kuasa ada pada mereka..ada pada UMNO..jadi apa ke BANGANG yang korang dok memekak? Bukankah UMNO sepatutnya jadi juara dalam segala tindakan dan keputusan kerajaan, dari dok bercakap tak sudah2..tak selesai masalah pun. Atau ahli UMNO memang tengah berlatih nak jadi pembangkang lepas PRU-14?

7. Dah berbuih pembahas berucap..macam2 isu dicakap..akhirnya ucapan penggulungan Presiden yang orang ingat ialah..Rosmah tak nak jadi Ketua Wanita Bahagian atau MB N9..serta perkataan BANGANG!! Sebab tu bila wartawan tanya komen Tun Mahathir berkenaan ucapan penggulungan Najib, dengan sinisnya Tun jawab, "Ini semua SOOOLIIIDAAARIIITIII.."

8. Kini dah lebih seminggu PAU 2014 berlalu..apa impaknya? Business as usual..wal hasil balik asal..

AMERIKA

9. Apabila Joe Biden dan Joseph Y Yun mempertikai perbicaraan melibatkan Anwar serta mengkritik keputusan Malaysia mengekalkan Akta Hasutan, Tun Mahathir dan KJ telah membidas kritikan tersebut. Maka berbondong-bondonglah pengampu Najib memetik bidasan Tun Mahathir dan KJ itu.

10. Adakah pengampu Najib tak berasa risau andai lepas ni Amerika akan mula merenggangkan diri dan menjadi kurang mesra dengan Najib? Bukankah selama ini Najib begitu dahagakan pujian Amerika hinggakan dipuji senator Amerika pun boleh jadi tajuk utama akhbar!!

11. Jika Tun Mahathir yang balun Amerika tidaklah pelik sebab seluruh dunia tahu sentimen negarawan itu terhadap Amerika. Tapi KJ? Terasa janggal dan peliklah pulak..nampak sangat macam pelakon channel Zee.

12. Bukankah pemansuhan ISA sebelum ini disebabkan Najib nak sangat bodek Amerika. Jadi tak mustahil Akta Hasutan juga akan dimansuhkan sebab PM Malaysia sentiasa terhegeh2 pujian Amerika. Lagipun Joseph Kurup dah cakap di Dewan Negara bahawa penggubalan Akta Keharmonian Nasional tetap akan dibincangkan walaupun Akta Hasutan dikekalkan.

13. Disebabkan TIADA JAMINAN berapa lama Akta Hasutan akan kekal, ditambah dengan keputusan Menteri JPM Najib yang masih mahu Akta Keharmonian Nasional digubal, maka kemungkinan untuk Akta Hasutan bakal senasib dengan ISA adalah sesuatu yang tak boleh diketepikan; Najib boleh saja nak buat alasan pada masa depan yang Akta Hasutan kononnya bertindan dengan Akta Keharmonian Nasional bagi merasionalkan pemansuhannya. Jadi apa maknanya lakonan KJ bidas Joe Biden? Nak mengaburi mata yang sedia buta?

SAMAN

14. Semua maklum yang Najib dalam proses saman Rafizi Ramli dan Tony Pua berkenaan isu 1MDB. Selaku Menteri Kewangan yang mana 1MDB adalah syarikat di bawah Kementerian Kewangan, Najib mengambil tindakan saman setelah diasak bertalu2 tanpa mampu berikan penjelasan konkrit atas segala dakwaan Naib Presiden PGayR dan Pengerusi DAPig Selangor itu.

15. Kalau tak silap (memang tak silap pun) Tun Mahathir juga mempersoalkan Najib dalam isu 1MDB. Malah Tun Mahathir terang-terangan 'menuduh' syarikat milik Kementerian Kewangan itu berjudi apabila menyimpan sebahagian dana mereka di Cayman Island. 

16. Tun Mahathir juga tanpa segan silu mengatakan Malaysia bakal tergadai dan menjadi boneka Amerika disebabkan kedegilan Najib yang tetap berkeras mahu menandatangani perjanjian TPPA. Terbaru hari ini pula Tun Mahathir pertikai tindakan kerajaan dalam menangani krisis penurunan harga minyak dunia.

17. Akhir2 ni Tun Mahathir kelihatan tak jemu mengkritik kerajaan serta mempertikai sekian banyak keputusan Najib yang kelihatan merugikan negara.

18. Jadi alang2 Najib dah saman Rafizi dan Tony, apa kata Najib saman jugak Tun Mahathir. Bila Tun dah kena saman, sekurangnya dia terpaksa senyap. Takdelah sesiapa lagi yang berani nak kritik Najib. Maka mudahlah Najib nak jahanamkan negara tanpa gangguan. 

19. Bila kurang kritikan, bermakna 'terbuktilah' semua tindakan yang Najib buat tu semuanya betul..tiada yang salah..negara tak rugi..rakyat tak susah..mantap..tertarik..kau memang da bomb..kan? Heh!

20. Apa tunggu lagi Ah Jib Gor..samanlah Tun Dr Mahathir Mohamed. Ada bran?!

Sunday, December 7, 2014

SPR patut tiru Bar Council

SPR perlu mencontohi Bar Council dalam mengendalikan Pilihanraya Umum..

1. Gunakan sistem undi pos 100% dan tempoh mengirim kertas undi dibuat dalam tempoh 1 bulan.

2. Untuk proses mengira undi, letakkan semua calon dalam bangunan lain yang jaraknya 300 meter dari dewan kira undi dan pemantauan hanya boleh dibuat menggunakan kamera litar tertutup sahaja.

3. Sebelum dibenarkan memantau, calon diwajibkan menandatangani akujanji tidak akan membuat rakaman gambar proses kiraan undi.

4. Hanya satu kaunter pengiraan undi saja di tunjukkan kepada calon. Bagi kaunter yg lain, calon wajib percaya kepada kewibawaan SPR. 

Ok tak? - Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz.

Tuesday, November 25, 2014

Yang menarik di PWTC sempena PAU 2014

Pembahas akan cakap berdegar2 pasal Akta Hasutan, ISA, Melayu, Islam, pegang anjing, pondan, plat keta, puji-pujian, bodek-bodekan, kipas-kipasan, buat lawak, gelak2, ketawa berdekah2..bla..bla..bla..

TAPI takde sorang pun yang akan kritik Presiden atau cakap pasal hutang 1MDB atau tanya kenapa Presiden suka bodek Cina atau soal kenapa Presiden lembik bab pertahan Melayu dan Islam atau soal kenapa laporan ekonomi memanjang bagus tapi kehidupan rakyat masih terhimpit, atau kenapa Presiden gila pujian Amerika dan barat, atau tanya kenapa Rosmah gila glamor etc.

Panel2 di Awani, RTM dan TV3 akan buat ulasan yang rakyat meluat dan menyampah nak dengar..

Utusan dan BH pulak keluar gambar2 orang meniaga di booth, gamba puteri yang cun, gamba wanita tersenyum lebar, dan gambar pemuda bergaya metroseksual..serta gambar2 pembahas yang konon bahas isu 'sensitif' la sangat..

Diakhiri dengan ucapan penggulungan Presiden yang berapi2..semua orang laung "HIDUP MELAYU"..tepuk tangan ramai2 dan lepas tu perwakilan lelaki cepat2 bersurai sebab nak hisap rokok sambil usya booth Puteri UMNO kat luar dewan..

Balik kawasan masing2, semuanya kembali seperti sediakala..

Harga petrol tetap mahal..

Harga barang masih meningkat..

Harga rumah makin naik..

Kos hidup tetap tinggi..

Nilai matawang tak menentu..

Pendapatan kekal rendah..

Yang kaya bertambah kaya..

Yang miskin dapat BR1M..

Golongan pertengahan dok melopong..

Sempadan masih diceroboh..

PATI makin ramai..

Nyawa rakyat dan keselamatan negara dipertaruhkan..

Islam tetap kena hina..

Melayu masih kena pinggir..

PM ikut cakap pembangkang..

Dan Cina tak berhenti ketawa..

Sekianlah adanya..

Wal hasil balik asal..macam tahun2 sebelumnya..

Yelah tuuu..

Tuesday, November 18, 2014

Signal untuk Muhyiddin


Begitu banyak platform dan peluang untuk Najib berucap dalam UMNO, akhirnya dia tetap juga pilih Johor untuk cakap mengenai 'beri laluan pada orang muda'.

Mengapa Johor? Adakah sebab timbalannya ahli UMNO Johor?..yang juga orang tua berumur 67 tahun?

Adakah itu isyarat Najib untuk Muhyiddin segera berundur?

Sejarah 2008 tercatat yang Muhyiddin secara terbuka pernah minta Paklah berundur..

Jadi sebelum Muhyiddin mengulangi sejarah dan minta Najib pula berundur..maka Muhyiddin secara halus perlu 'dipaksa' berundur terlebih dulu? Atas alasan bagi peluang pada orang muda kononnya?

Lagipun bisik2 pemimpin akar umbi hari ini memang ramai yang mahu Najib segera berundur. Spekulasi yang menarik untuk digosip..

Ada lagi yang Najib cakap masa Konvensyen UMNO Johor baru2 ni..moh baco..

*********

JOHOR BAHARU, 14 Nov – Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan anggota parti bahawa proses pengislahan UMNO perlu bermula dengan muhasabah diri dan seterusnya melakukan perubahan dalam usaha untuk menguatkan parti.

"Saya tak perlu muhasabah atau lakukan perubahan walaupun terbukti strategi saya GAGAL mengembalikan majoriti 2/3 BN di PRU-13. Hanya akar umbi saja yang perlu muhasabah dan buat perubahan. Saya kena kekalkan corak pentadbiran yang sama walaupun ianya melemahkan parti dan kerajaan."

Perdana Menteri berkata proses pengislahan bukan terletak kepada kepimpinan tertinggi UMNO semata-mata tetapi mesti merangkumi kesemuanya termasuk akar umbi. "Kepimpinan tertinggi UMNO yang saya maksudkan hanyalah peringkat Timbalan Presiden dan ke bawah. Untuk Presiden macam saya tak perlu proses pengislahan."

"Pengislahan bermaksud kita ada motivasi untuk berjuang demi kepentingan parti. Kalau ahli UMNO disenangi dan diyakini, itu merupakan proses pertama kebolehpercayaan pada UMNO. Selain berjuang demi kepentingan parti, saya selaku Presiden UMNO juga akan berjuang demi kepentingan Cina kerana saya meletakkan keutamaan untuk disenangi dan diyakini oleh kaum Cina berbanding bangsa saya sendiri. Saya juga mahu dipuji, disenangi dan diyakini Amerika dan pembangkang, sebab tu saya setuju tandatangan TPPA dan hapuskan ISA; tak lama lagi Akta Hasutan pula saya nak hapus," katanya ketika berucap sebelum merasmikan Konvensyen UMNO Johor di sini.

Beliau turut menegur sikap sesetengah anggota UMNO yang lebih mementingkan kepentingan diri sendiri dan kurang semangat cintakan parti.

"Macam dulu, bila Tunku Abdul Rahman tidak cukup duit untuk pergi London (runding tentang kemerdekaan Tanah Melayu), ada ahli-ahli yang menghulurkan bantuan, tetapi sekarang, bila minta buat kerja, ada yang tanya, apa yang dapat? Sebab itulah saya terpaksa bayar RM7.2 bilion pada konsultan sebab mereka juga selalu tanya apa yang dapat? Jadi saya terpaksa bagi. Saya juga bagi BR1M sebab rakyat tanya apa yang dapat. Itu tak termasuk hutang berbilion 1MDB yang terpaksa kerajaan tanggung andai syarikat itu rugi macam MAS, itu semua sebab pelabur 1MDB kerap sangat tanya apa yang dapat..dan saya pun bagi. Begitu juga dengan gaji besar jutaan ringgit staf PEMANDU, ramai sangat tanya apa yang dapat..sampai saya naik pening," kata Najib secara sinis, mengundang sorakan daripada lebih 800 perwakilan UMNO Johor yang hadir pada konvensyen dua hari itu.

"Jangan hanya kaya material tetapi tidak kaya daya juang dan semangat sayangkan parti. Kalau kita ada semangat cintakan parti, kita akan buat kerja yang luar biasa; sekaligus kita juga mampu tambah berbilion hutang negara yang luar biasa banyaknya," kata Najib.

Beliau berkata pengislahan perlu bermula dengan bermuhasabah diri dan seterusnya melakukan perubahan. "Sekali lagi saya tegaskan, pengislahan, muhasabah diri dan perubahan hanya tertakluk kepada jawatan Timbalan Presiden dan ke bawah saja. Presiden macam saya terkecuali."

"Kita harus sedar dalam mengamalkan demokrasi terbuka ini, kesudahannya, 'it's a game of numbers'. Kita harus menambah lagi sokongan kita yang seterusnya diterjemahkan kepada bilangan kerusi yang semakin meningkat untuk menjamin kekuatan kita yang lebih utuh."

"Kalau parti kuat, kalau parti masih berkuasa, perjuangan boleh diteruskan. Tapi saya rasa semua orang tahu hanya kedudukan saya selaku Presiden saja yang kuat dan kukuh tanpa pencabar, tapi parti UMNO makin lama semakin lemah bawah teraju saya," kata Najib.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata anggota UMNO perlu berfikiran terbuka sekiranya mahu menarik lebih ramai golongan muda menyertainya untuk menjadikan parti kekal relevan.

"Kalau kita terpaksa bagi laluan, bagilah laluan pada orang lain (orang muda contohnya), Barulah parti kita dilihat sebagai parti dinamik, parti segar dan parti berwibawa. Walaupun anggota kabinet dan orang yang saya lantik kebanyakannya tua; tapi saya terkecuali. Hanya orang lain saja yang perlu bagi laluan, saya tak perlu," katanya.

Merujuk ucapan Menteri Besar Johor, Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin yang menyentuh pengislahan moden dan progresif, inklusif, Melayu dan Islam tanpa mengetepikan kaum lain, Najib berkata itulah antara ramuan dan gerak kerja yang diperlukan untuk kelangsungan parti pada masa hadapan.

"Tidak salah saya cakap yang proses kebangkitan semula UMNO adalah amat wajar bermula di sini (Johor). Di bumi inilah kebangkitan semula UMNO Johor dan Barisan Nasional sebagai tunjang kekuatan kita. Saya amat sedar yang kelangsungan mesti dimulakan dengan kubu kuat UMNO. Jika dulu UMNO Johor yang memulakan langkah 'menurunkan' Paklah, jadi mengapa UMNO Johor tak boleh lakukan perkara sama pada saya kini," kata beliau.

Konvensyen turut dihadiri Naib Presiden UMNO, Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Setiausaha Agung UMNO, Dato' Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, tanpa kehadiran Tan Sri Muhyiddin Yassin. - Agensi Paneh Miang.

Wednesday, November 12, 2014

Pondan? Tak payah terkejutlah..


1. Bila mahkamah rayuan putuskan enakmen Syariah halang lelaki berpakaian wanita tidak berperlembagaan, 1 Malaysia terkejut!! Muhyiddin terkejut, Mohamad Hasan terkejut, Mufti Negeri Sembilan terkejut, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan terkejut, Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia terkejut, NGO Islam terkejut bla..bla..bla!! Cuma kami je yang tak berapa nak terkejut..hehe!!

2. Kami tak tipilanjat sebab ketua hakim kes tersebut Dato’ Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus adalah bekas pelajar MCKK. Bila sebut MCKK teringat Anwar. Bila sebut Anwar teringat Saiful. Bila sebut Saiful teringat liwat-liwatan. Tipikal..

3. Sebenarnya apa yang nak dihairankan dengan isu pondan ni? Bukankah masyarakat Malaysia yang selama ni dah terima budaya hidup pondan secara terbuka tanpa bantahan?

4. Masyarakat kita sejak dulu telah disogokkan sekian banyak drama dan filem tempatan yang mempromosikan pondan secara berleluasa. Drama seperti Sutun, Berek, Patung Kertas, Wali dan terbaru Suamiku Encik Sotong adalah sebahagian drama yang mempromosikan pondan. Bertambah pelik apabila cerita-cerita begini mendapat rating tinggi di televisyen. Tak kira lagi watak-watak sampingan pondan yang banyak terdapat dalam filem-filem Melayu.

5. Lagi pelik apabila pihak stesen tv seolah berlumba menayangkan cerita pondan, dengan 'restu' Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia pulak tu..

6. Masyarakat Malaysia juga seakan tidak kisah dengan pondan-pondan yang memenuhi industri fesyen, butik, salon, mak andam etc. malah kebanyakan wartawan hiburan di Malaysia pun ramai yang spesis pondan. Tak caya cuba jenguk UTUSAN dan BH..

7. Jadi buat apa nak terkejut dengan keputusan mahkamah rayuan yang membenarkan 3 lelaki tu meneruskan identiti pondan mereka? Bukan kita ke yang selama ni 'menggalakkan' supaya pondan ni semua berterusan celaru dengan jantina mereka sendiri. Walhal penyakit (kalaulah boleh disebut penyakit) Gender Identity Disorder (GID) itu sebenarnya hanya alasan untuk masyarakat merelakan kewujudan kaum Nabi Luth di negara ini!!

8. Berbuih mulut Datuk Harussani sekian lama mengkritik masyarakat yang berterusan memberi 'sokongan moral' kepada kumpulan pondan; berulang kali disebut oleh Datuk Noh Gadut mengenai golongan songsang yang membawa kepada dosa besar sejak dulu; TAPI mesej yang di sampaikan itu gagal menusuk kalbu masyarakat kita. Tetap juga masyarakat kita bagi layanan baik pada pondan..tetap juga masyarakat kita 'angkat' golongan songsang ni!!

9. Hakikatnya keputusan mahkamah rayuan dalam kes 3 pondan tu adalah refleksi penerimaan masyarakat kepada golongan songsang itu sejak sekian lama. Jadi buat apa kita nak purak-purak terkejut?!

10. Kalau sejak dulu bila masuk butik ka, kedai ka, salon ka, jumpa jurusolek etc. yang spesis pondan, terus kita blah..jangan layan..jauhkan diri, sisihkan mereka etc. pasti masalah sebegini tidak akan timbul. Atau kita jangan tengok langsung drama atau filem yang ada unsur-unsur mempromosikan gaya hidup pondan. Kalau sejak mula lagi kita dah boikot spesis pondan ni, pasti ianya bukan satu isu.

11. Atau jika nak berkeras sangat, gubal undang-undang baru yang membenarkan pihak berkuasa tangkap dan kurung golongan pondan atau tomboy untuk ditarbiyahkan di pusat-pusat pemulihan akhlak dan aqidah, sekurangnya hingga mereka tidak lagi keliru dengan jantina memasing.

12. Atau nak lebih mudah dalam kes ini, mungkin 3 panel hakim mahkamah rayuan tu boleh ikut saranan Imam Nawawi dalam kes khunsa, iaitu suruh 3 pondan tu kencing untuk lihat sendiri alat sulit mana yang mereka gunakan; sebagai rujukan kepada 3 hakim tu sebelum buat keputusan bersandarkan hak asasi kononnya..

13. Sekurangnya 2 daripada 3 panel hakim tu tak lah memalukan diri yang nampak sangat JAHIL tak faham ajaran agama sendiri..

Tuesday, November 4, 2014

Apa sebenarnya hala tuju Najib?

1. Baru-baru ni Che Det kata dengan berpendapatan tinggi saja tidak akan menjadikan Malaysia negara maju. Che Det menjadikan Brunei sebagai contoh. Che Det juga kurang yakin Malaysia akan mencapai taraf negara maju tahun 2020.

2. Kalau tanya Najib, Idris Jala, Wahid dan Husni..semuanya kata Malaysia akan mencapai status negara maju lebih awal pada 2018. Indikator mereka mudah saja..jika pendapatan perkapita rakyat mencecah RM140 ribu dan KDNK melebihi RM1.5 trillion, maka jadilah Malaysia negara maju berpendapatan tinggi. Errr..

3. Adakah Brunei, Qatar, Kuwait dan Bahrain yang diketahui rakyatnya berpendapatan tinggi boleh dikategorikan sebagai negara maju? Walhal negara-negara ini bergantung kepada hasil minyak dan gas!! Walaupun rakyat di negara-negara maju menikmati pendapatan yang tinggi, namun negara berpendapatan tinggi tidak semestinya adalah sebuah negara maju.

4. Apakah ciri-ciri sebuah negara maju? Iaitu mereka menghasilkan sesuatu dengan nilai yang tinggi. Apa pula contoh sesuatu dengan nilai tinggi? Seperti Mercedes yang boleh transform kereta mereka jadi bot di kawasan berair, seperti Honda yang mencipta robot ASIMO, seperti USA yang mengeluarkan kelengkapan pertahanan mereka sendiri, seperti Rusia yang memiliki roket ke angkasa, seperti UK yang memiliki pelbagai jenama terkenal, seperti Korea yang eksportnya ialah kapal penumpang dan kargo etc. Sekurang-kurangnya itulah yang kita bayangkan sebagai ciri-ciri sebuah negara maju, dan kesemua negara yang dijadikan contoh di atas adalah negara ekonomi berpendapatan tinggi.

4. Mengapa negara-negara tersebut maju? Disebabkan tumpuan diberikan kepada RnD dalam bidang sains dan teknologi. Malah negara-negara tersebut tidak lokek untuk memperuntukkan bajet yang besar setiap tahun dalam sektor terpilih.

5. Negara berpendapatan tinggi dapat menyokong infrastruktur mereka sendiri dalam pengeluaran barangan dan perkhidmatan. Mereka mempunyai kelas pertengahan yang kuat untuk menyediakan permintaan melalui penggunaan kepada ekonomi untuk berkembang. Sebagai kelas menengah yang memacu pertumbuhan, perniagaan perlu berkembang untuk memenuhi permintaan yang mewujudkan keperluan supaya lebih banyak peluang pekerjaan dengan gaji yang lebih tinggi. Ini adalah kitaran kemakmuran yang dinikmati oleh semua negara-negara maju berpendapatan tinggi.

6. Kebiasaannya negara maju memberi lebih kebebasan kepada pengeluar/syarikat tempatan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang diinginkan oleh pelanggan. Oleh itu negara maju akan menyuntik pelbagai insentif dengan penggunaan sumber yang sangat cekap.

7. Berbanding Malaysia, Najib memperuntukkan belanja pengurusan lebih besar berbanding belanjawan pembangunan setiap tahun. Malah bajet Najib hanya tertumpu kepada golongan berpendapatan rendah dan sektor korporat dengan pelaburan besar; disamping banyak meminggirkan kelas pertengahan. Ternyata polisi Najib sangat kontra dengan negara maju lain yang lebih fokus kepada golongan kelas pertengahan untuk memacu perkembangan ekonomi. 

8. Sifir mudah Najib untuk mencapai pendapatan tinggi ialah kerajaan perlu mengenakan pelbagai jenis cukai kepada rakyat dan mengurangkan subsidi bagi menampung kantung kerajaan yang semakin kontang. Jadi adakah Malaysia sedang ke arah menjadi sebuah negara maju, atau hanya setakat sebuah negara berpendapatan tinggi?

9. Berdasarkan penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, sejak tahun 2009 pendapatan per kapita rakyat telah meningkat sebanyak 42%. Rata-rata rakyat Malaysia telah menjadi lebih kaya dengan RM5,000 dalam tempoh empat tahun. Malah baru-baru ni Wahid pulak cakap yang pendapatan perkapita rakyat Malaysia dah naik lagi 18% menjadikannya RM5,900. Tup-tup masa PRK Pengkalan Kubor, rupanya ada lagi rakyat yang berpendapatan bawah RM300. Data dan statistik jenis apa yang jadi rujukan Wahid? Lagi mahu tipu?

10. Katakanlah kita terima jugalah data yang dibentangkan oleh penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, tapi adakah ia bermakna bahawa Malaysia adalah sebuah negara ekonomi berpendapatan tinggi? Jawapannya mungkin ya. Soalan seterusnya, adakah ia juga bermakna ekonomi Malaysia dah beralih daripada industri yang berintensifkan buruh kepada ekonomi yang berasaskan teknologi dan pekerja berkemahiran tinggi? Jawapannya tak juga. Adakah ia juga bermakna Malaysia sudah menjadi sebuah negara maju? Dah sah-sahlah TAAKKK!!

11. Cabaran untuk mencapai ekonomi berpendapatan tinggi ialah kemampuan ekonomi tersebut mewujudkan pekerjaan berkualiti dengan pembayaran gaji tinggi, terutamanya bagi mereka yang berkerja buat pertama kali atau berkelulusan menengah dan rendah; bukannya bergantung hanya kepada pekerjaan bergaji rendah yang kini dipenuhi pekerja asing di ladang-ladang, bidang pembinaan dan pembuatan berlandaskan pemasangan sahaja.

12. Pengekalan pertumbuhan ekonomi jangka panjang memerlukan penambahan nilai pengisian pengetahuan sektor pembuatan dan industri perkhidmatan. Kesemuanya ini memerlukan inovasi, teknologi dan keusahawanan baru. Dengan cara ini sahaja kita mampu meningkatkan kadar upah dan gaji melalui penambahan daya pengeluaran. Ini bukan hanya melibatkan peningkatan kemahiran pekerja semata, tetapi perlu memperuntukkan insentif serta institusi yang betul untuk menyokong pertumbuhan penambahan nilai.

13. Polisi Najib dan konsetannya hari ini dilihat terlalu bergantung kepada pembangunan hartanah dan projek infrastruktur untuk merangsang ekonomi. Tidak dinafikan projek-projek tersebut mampu memberi peluang pekerjaan, kontrak kepada pembekal/kontraktor serta menyumbang kepada pendapatan kerajaan melalui cukai; TAPI apa teknologi tinggi atau inovasi yang boleh diperolehi daripada projek-projek ini?

14. Selain Petronas dan AirAsia, berapa banyak syarikat atau jenama Malaysia yang benar-benar berkelas dunia? Adakah wujud produk Malaysia yang digilai 1/3 penduduk dunia seperti Apple dan Samsung? Atau kita sudah mampu mencipta komponen elektronik seperti Jepun dan Korea yang mendominasi 24% nilai eksport dunia? Sedangkan kita yang hanya setakat mampu sediakan tanah untuk kilang Jepun dan Korea beroperasi di negara kita..

15. Hakikatnya 10 orang terkaya di Malaysia adalah 12% lebih kaya daripada 10 orang paling kaya di Singapura. Ini menunjukkan tidaklah sesusah mana nak jadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi. Hanya 'cipta' dua atau tiga orang lagi billionaire dan satukan nilai harta mereka bersama dengan pendapatan seluruh warga pekerja Malaysia, dan seterusnya bahagikan sama rata; maka data bersih akan beri kita pendapatan perkapita tertinggi.

16. Status negara maju tidak akan mampu dicapai dengan hanya mengejar pendapatan perkapita yang tinggi semata. Konsultan RM7.2 billion terbukti GAGAL menyelesaikan masalah. PEMANDU juga terbukti TIDAK MAMPU mengatasi kemelut ekonomi domestik sekian lama. Najib, Idris Jala, Wahid, Husni, Hasan Malek, Ahmad Maslan, KJ, Nazri, Hisham dan Saifuddin etc. sudah pastinya bukan ikon yang boleh diharap untuk menukar status Malaysia kepada negara maju menjelang 2020.

17. Ke mana sebenarnya hala tuju negara ini yang nak dibawa oleh Najib..nak jadi negara maju atau negara berpendapatan tinggi? Jika isu asas rakyat yang berkait dengan Islam, Melayu dan keselamatan negara pun Najib GAGAL menanganinya secara bijak dan tegas, jadi apalah yang nak diharapkan kepada Najib untuk memacu ekonomi Malaysia agar kembali menjadi 'Harimau Ekonomi Asia' serta dicontohi negara Islam dan negara membangun lainnya sebagaimana yang pernah kita nikmati dulu.

18. Jika Najib bukan Perdana Menteri, he's nobody. Tiada siapa akan pedulikannya sama seperti Paklah. Najib bukan seperti Tunku atau Che Det yang walaupun sudah bersara, tetap punya pengaruh dan pengikut. 

19. Jadi apa istimewanya Najib sebagai Perdana Menteri? Apa pilihan yang kita ada?

Saturday, November 1, 2014

Giliran Ku Li 'sound' Najib

Sebelum ni bermacam yang TDM pertikai bagaimana Najib mengurus negara. Terbaru Aziz Syeikh Fadzir minta kerajaan kaji semula peranan PEMANDU. Kemudian Muhyiddin suruh kekal Akta Hasutan. Kini Ku Li pula bersuara..

Nampaknya otai-otai dah pukul gendang. Dijangkakan trend ini akan kekal hingga PAU hujung November nanti. Adakah perwakilan UMNO di PAU 2014 akan turut memalu gendang yang sama? Atau masih lagi mahu menggunakan kipas dan aircond untuk mendodoi Najib. Kita tengoklah nanti setakat mana Najib mampu bertahan..

Ku Li melalui blognya menulis surat terbuka kepada Speaker dan Ahli Dewan Rakyat. Perkara utama yang disentuh Ku Li ialah mengenai ekonomi dan Bajet 2015. Walaupun surat Ku Li tu panjang, kami cuma nak hilite perkara penting yang disentuh Ku Li dalam suratnya itu;

1. Saya percaya kesan buruk akibat cadangan Belanjawan ini akan dirasai oleh kelas menengah, para graduan dan pekerja baru serta kumpulan berpendapatan daif.

2. Perspektif ekonomi kini menunjukkan bahawa negara kita menuju ke arah yang salah. Hala pergerakan ekonomi masakini mungkin tidak dapat dipertahankan. Sekiranya ia tidak dibendung dan diatasi, kita mungkin terjerumus ke kancah krisis yang kita tidak perlu dan amat susah diatasi. Ia juga akan membebankan rakyat jelata serta mengancam keamanan, kemakmuran dan keselamatan negara kita.

3. Berkenaan dengan pengurusan fiskal negara oleh kerajaan, kemungkinan saat genting dicetuskan oleh kejatuhan ekonomi luaran seperti jatuhnya nilai Dolar AS atau kemungkiran pembayaran hutang oleh badan-badan peminjam yang dijamin kerajaan akan mengakibatkan ketahanan kewangan kita terjejas. Secara kasarnya, ketahanan untuk sesuatu tahun (samada ia boleh dibiayai oleh keluaran semasa serta dengan aliran masuk kewangan asing bersih) ialah jumlah hutang kerajaan (pada 2014 lebih kurang RM41 bilion) serta pinjaman perniagaan dan pinjaman isirumah tertunggak (sekarang berjumlah RM1,273 bilion) – yang berjumlah RM1,314 bilion – hendaklah tidak melebihi lima kali ganda jumlah hasil kerajaan (iaitu 5 X RM225 bilion = RM1,125 bilion). Jelas di sini garis panduan ini telah dilanggar!

4. Sebahagian besar defisit kerajaan dan jumlah hutang negara terlalu banyak yang menyusahkan pinjaman seterusnya (debt overhang) timbul melalui belanjawan pengendalian serta perbelanjaan cukai untuk menyokong penggunaan bagi mencapai pertumbuhan; umpamanya melalui pemberian BR1M dan juga untuk membiayai gaji sektor awam, subsidi dan pencen. Peruntukan berdasarkan penggunaan ini bersama dengan subsidi makanan dan tenaga tinggi kepada industri dan kepada umum demi menanggung permintaan terkumpul dengan sendirinya tidak dapat dipertahankan. Perbelanjaan sebegini rupa untuk menggalakkan ekonomi tidak menambah peningkatan kapasiti melalui pelaburan yang perlu untuk mengukuhkan pertumbuhan ekonomi masa depan. Tetapi dalam masa lima tahun lepas Kerajaan masih lagi menyuntik wang untuk memacu ekonomi pump priming bagi menampung pertumbuhan hasil yang lemah yang merangkumi eksport. Saya rasa adalah lebih baik peruntukan ditujukan untuk mengembang sektor pertanian untuk tujuan menampung keselamatan makanan (food security) dan membendung pengaliran keluar tukaran asing melalui import makanan. Ini lebih bermanfaat bagi mendokong sarahidup rakyat sewaktu kecemasan ekonomi.

5. Masalah yang dihadapi kewangan awam kita lebih melibatkan peruntukan perbelanjaan dan bukanlah mengenai hasil. Umpamanya, kenaikan kos perbelanjaan tetap sektor awam tidak seharusnya menjejaskan peruntukan pembangunan. Ini penting terutamanya kerana masih banyak lagi diperlukan untuk membangun kedudukan ekonomi Sabah dan Sarawak dari segi penyediaan prasarana sosial dan kemudahan asas berbanding dengan negeri-negeri di Semenanjung. Bahagian peruntukan kemudahan asas ini kian merosot degan bertambahnya belanjawan pengendalian. Peruntukan pembangunan yang melebihi 30 peratus satu dekad dulu sekarang merosot menjadi hanya lebih kurang 15 peratus daripada jumlah cadangan belanjawan 2015. Dengan pendedahan oleh Ketua Audit Negara mengenai pembaziran, perbelanjaan boros, kerugian tidak bertanggung jawab, ketidakcekapan mutlak serta amalan rasuah tegar kecilan dan besar-besaran, kita sebagai rakyat biasa dan pembayar cukai seharusnya dimaafkan sekiranya menunjukkan kemarahan tanpa had terhadap keadaan ini.

6. Kenaikan kos sarahidup merupakan isu ekonomi paling mendesak sekarang. Kenaikan harga berkaitan pengangkutan, kuasa elektrik, bahan makanan dan lain-lain akibat kesan tali temali (knock-on effect) menyebabkan kenaikan tekanan terhadap kos sarahidup yang dihadapi rakyat. Walau masalah ini dirasai oleh semua orang tetapi kesannya lebih terasa oleh kumpulan pendapatan kelas menengah dan rendah berbanding kelas sosial yang lain. Sebab utama berlakunya kenaikan harga adalah kerana bekalan tidak mencukupi. Di samping itu permintaan naik mendadak. Maka itu kita harus berusaha terus untuk meliberalkan ekonomi. Kita harus pantau kos tenaga elektrik dan pastikan rakyat biasa mampu menggunanya. Begitu juga dengan kos tol jalanraya. Ia perlu dikaji semula bagi maksud mempastikan kenaikan kos, sekiranya tidak dapat dielakkan, mestilah berpada. Jikalau kos tidak dapat dielak, umpamanya berkaitan harga tol, kerajaan hendaklah mencari jalan supaya rakyat tidak terbeban. Dari segi lain, kita perlu timbang kembali pengeluaran lebih banyak lesen, lebih sedikit kuota dan menjalani serta melaksana perniagaan dengan lebih mudah khususnya bagi perniagaan serta perdagangan kecil dan sederhana.

7. Kos perumahan semakin meningkat di pusat perbandaran utama dan harga rumah kian mahal disebabkan permintaan oleh pelabur luar dan tempatan. Ini bukan hanya untuk hartanah mahal tetapi juga daripada kumpulan kos rendah. Walaupun terdapat Rancangan Perumahan Prima 1Malaysia, rumah termampu kini luar daripada kemampuan graduan baru dan kelas menengah rendah yang menghadapi kemungkinan menganggur ataupun pekerjaan bergaji rendah dengan hutang sekeliling pinggang. Maka itu saya ingin melihat kerajaan, melalui Bank Negara, mengkaji semula rancangan pinjaman perumahan swasta oleh bank perdagangan bagi rumah berharga di bawah RM250,000 didasarkan kepada pembayaran perkhidmatan (service fee) sebanyak empat peratus dan tidak berdasarkan faedah atau bunga (compound interest) terkumpul. Kaedah ini selari dengan pembayaran yang dikenakan ke atas pinjaman perumahan kerajaan.

8. Besar kemungkinan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Goods and Services Tax – GST) pada tahun depan akan menambahkan lagi tekanan terhadap kos sarahidup walaupun kesannya sekali sahaja dan ia diserap oleh keseluruhan sistem ekonomi. Demi melegakan beban kewangan rakyat yang semakin meningkat, mungkin GST ini boleh ditangguhkan sehingga keadaan ekonomi meningkat ke tahap yang lebih kukuh dan kuat. Adalah diharapkan perkembangan ekonomi pada waktu itu akan tumbuh pesat dengan kadar jangka panjang. Dan sekiranya cukai ini perlu juga dilaksanakan, adalah diharap kadarnya dicongak semula.

9. Selain itu, saya amat bimbang akan hutang peribadi dan hutang kekeluargaan yang kini menjangkau paras mencemaskan pada tahap 87 peratus KDNK. Keadaan ini disebabkan pinjaman-pinjaman perumahan, kereta dan pelajaran selain daripada hutang kad kredit dan bayaran balik penggunaan peribadi (melalui Ar-Rahnu atau Ah-Long) yang melonjakkan nisbah pembayaran balik hutang hamper 30 – 40 peratus daripada pendapatan isirumah. Keadaan ini telah mempercepatkan kadar kemuflisan peribadi dan menyebabkan tekanan mental di kalangan keluarga.

10. Barang diingat bahawa kebanyakan pesara kerajaan dan sektor swasta sentiasa bergelut dengan serba kekurangan dalam usaha mereka menghadapi kos sarahidup yang semakin meninggi dengan wang pencen dan simpanan KWSP terhad.

11. Lebih buruk lagi, samada akibat dasar kerajaan atau tidak, taburan kekayaan negara, seperti dijangka, amat condong sekali. Kekayaan 10 peratus isirumah terkaya di Malaysia melampaui jumlah nilai 70 peratus isirumah terkebawah. Di samping itu, lebih kurang 12 peratus daripada isirumah Malaysia tidak mempunyai kekayaan langsung. Hakikatnya ialah kekayaan satu peratus teratas mengatasi jumlah nilai 40 peratus isirumah terkebawah dalam tahun 2012.

12. Walaupun terdapat kritikan di dalam Dewan serta kritikan oleh masyarakat umum dan media terutamanya media sosial, pemimpin Kerajaan langsung tidak hirau akan keretakan di dalam ekonomi kita dengan sikap endah tak endah di mana setiap tahun belanjawan meremeh remehkan masalah yang memerlukan penyelesaian.

13. Saya amat takut akan keadaan ekonomi kita ini. Kita sebenarnya memerlukan reformasi ekonomi bersungguh-sungguh dan penyesuaian institusi menyeluruh dalam usaha kita mengaturkan sistem ekonomi supaya rakyat selamat daripada ancaman dan tekanan ekonomi dalaman dan ancaman krisis ekonomi global.

Boleh baca secara terperinci di sini.

p/s: Nampaknya, semakin lama Najib memerintah..semakin teserlah kerendahan inteleknya. Elok turun jelah Najib..

Thursday, October 30, 2014

KeBAHALOLan Ketua Pemuda BN

Minggu memangkah dan memilih calon Ahli Parlimen Belia idaman Kj. 

Kj sibuk menonjolkan diri dengan kerja kuat sambil tercangkung di semak belukar dengan Rejimen AW 508. Sementara ado yang sibuk menjadi Ahli Parlimen Belia. Elok budak Ahli Parlimen Belia tidak tauliah ini, ditanyo perihal Akta 668 kaitannya dengan Akta 335, Akta 82, Akta 88, Akta 15 dan Perlembagaan Persekutuan 1957.

Sementara ada satu kelompok lagi ialah Felo Perdana (Apperantis sebagai Pegawai Khas kepada Anggota Pentadbiran di Pejabat YB Menteri di semua Kementerian). Sementara ada satu kelompok promo Fit Malaysia, sementara ada satu kelompok kempen jaga tembolok Kj.

Kini Kj kelihatan agak dominan berdasarkan pandangan umum, pengikut diari para Menteri. Namun banyak langkah "durjana" menjadi pilihan dan amalan Kj dalam Kerajaan Persekutuan:

1. Kenyataan "...tak apa, jika pegawai menteri itu tidak menyokong BN atau bukan orang BN. Yang penting dia profesional dalam tugasannya..."

2. Kenyataan "...kita bantah dan mengecam gerakan menjadikan kampus UM sebagai alat politik peribadi..." (Sepatutnya Kj cakaplah lebih GAMPANG seperti "Kita akan cari jalan supaya penganjur ditahan dan ditangkap mengikut peruntukan terkandung dalam Akta Hasutan dan perihal Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan ... dan kita nampak betapa daifnya politiking Saudara Anwar Ibrahim ...")

Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan Ketua Pemuda BN paling "tak bertolo" dan "Bangang" sebab tidak memberi penumbuk sulung kepada Gerakan dan kelompok politik Kiasu dan Kalinga yang dilihat BIADAB. Sama ada kelompok dalam BN mahupun DAP.

Makin lama Pemuda UMNO dibawa ke arus Liberalisme dan Pluralisme, kerana aktiviti seperti:

1. Oktober Fest yang telah dibantutkan oleh Azmin Ali, "tak dipancut" oleh Pemuda.

2. 'I want to touch a dog' berlaku nyata di Shah Alam, "bacul bonar" Pemuda.

3. Gerakan berkampung LGBT yang khabarnya dirancang pada 28 dan 29 Oktober 2014 di Putrajaya, "tak dibahalol" oleh Pemuda.

4. Sukaneka Bogel Pantai di Teluk Bahang, beberapa bulan lalu juga "bolayan" oleh Pemuda.

Ini mungkin bala dan bahana Allah kepada Ketua Pemuda UMNO Malaysia paling BODOH dalam Sejarah Politik Melayu:

1. Hadir merasmi dan melancar buku tulisan Dr, Jeya di DUMC, PJ. (Dewan yang mana menjadi saksi proses pemurtadan Melayu kepada Kristian).

2. Model kulit depan makalah metroseksual sekitar tahun 2009 lalu.

Kelak dijangkakan banyak insiden dan program Liberal dan Plural (yang bakal diPEKAK dan diBUTA) oleh PEMUDA. Antara yang mungkin berlaku;

1. Kempen bogel beramai-ramai di Dataran Merdeka.

2. Kempen nikmati Bak Kut Teh sempena Krismas di Datara Merdeka.

3. Perarakan Ratu Cantik Babi Dunia di KL.

4. Kelab Seks 6 bintang merayakan Jubli Perak.

5. Siaran Azan dikompromi daripada diperdengarkan dalam Bandaraya Kuala Lumpur.

6. Wujud Daratan LGBT di Changkat Pavilion, KL.

7. Promo besar-besaran Bubar 88 dan 82.

8. Promo besar-besaran Hari Arak Sedunia atas tiket Hak Asasi Manusia, bawah Prinsip Kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

9. Kongres Kaji Semula Perkara 153 dan Perkara 152.

10. Simposium relevankah Perkara 3 dan Perkara 32 dalam sebuah makna Demokrasi Dunia hari ini?

11. Bertebaran maklumat palsu melalui android, telefon pintar sebagainya yang mengundang kepada provokasi melampau, kesan daripada pembatalan Akta 15. Implikasi kecerdikan kontemporari!

Moga Allah ampunkan rakyat Bumi Melayu.

Friday, October 24, 2014

Antara Rosmah & UAI





Agaknya siapa yang benar dan siapa yang difitnah? Serta yang mana pula cermin kepada perangai sebenar di belakang masyarakat?

Monday, October 20, 2014

Ceritera Bekal

Di sebuah bangunan di Putrajaya, ketika waktu makan tengahari, 3 orang sahabat (semuanya bukan nama sebenar) sedang mengomel tentang bekal makanan masing-masing.

Asan: Alaaa..cendol lagi!! Mentang-mentang la cendol sekarang ni dah turun harga 20sen. Kalau esok aku bawak lagi bekal cendol, aku akan bunuh diri dengan terjun dari atas bumbung bangunan ni.. 

Airy: Ayam percik..ayam percik..ayam percik!! Boleh jadi gila aku makan ayam percik ni. Kalau besok aku bawak bekal ayam percik, aku juga akan bunuh diri dengan melompat dari bumbung bangunan ni..

Ajib: Huh..tak habis2 bekal kangkung goreng belacan. Tiap hari pun aku bawak kangkung goreng belacan. Kalau esok aku bawak kangkung goreng belacan lagi, aku pun akan ikut terjun macam korang berdua.

Keesokannya, ketiga mereka terjun dari bumbung bangunan sebab Asan masih bawa bekal cendol, Airy dengan ayam percik-nya dan Ajib masih bawa bekal kangkung goreng belacan.

Seterusnya wartawan menemubual isteri ketiga-tiga mangsa.

Isteri Asan: Kalaulah saya tahu dia dah tak nak makan cendol lagi, dah tentu saya akan masak ayam..

Isteri Airy: Kalau la dia cakap dengan saya yang dia dah bosan makan ayam percik, dah tentu saya jugak akan masak menu lain ikut seleranya..

Kak Mah: Saya masih bingung lagi ni, kenapa suami saya bunuh diri padahal dia sendiri yang masak bekal kangkung goreng belacan tu setiap hari!!

Saturday, October 18, 2014

INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA di LANCAUkan?!

Kesian….makin sehari Negara ini didominasi oleh pemikiran proksi LIBERALIS DAN PLURALIS daripada dalam institusi. Mungkin sedap bunyinya jika Institut Tabiran Awam Negara ditukar kepada Universiti Tadbiran Awam Negara, namun implikasi fizik dan metafiziknya bakal merubah kerangka dan haluan cara Negara Melayu.

Inggeris meninggalkan beberapa buah dokumen pengurusan negara kepada beberapa Institusi Pengurusan Strategik Kerajaan, namun bukan akhirnya ditukar mengikut kehendak membina sebuah legasi atas makna perseorangan.

Rasional demi rasional merubah wajah dan bentuk daripada sebuah institusi bertaraf “sekolah pengkaderan Pegawai Tadbir Diplomatik dan Tadbir Awam” Kerajaan Melayu kepada “Pusat Pengajian Tinggi” apabila dinamakan sebagai Universiti Tadbiran Awam Negara! Yang akhirnya terbias secara semulajadi kepada Universiti Tadbiran Awam Malaysia, yang hilang rahsia tersirat pengasasan sebuah institusi acuan Model Negara Melayu Islam yang dirancang sejak 1946, selepas terbatalnya Penubuhan Malayan Union pada 1 Julai 1946.

Apakah ini Transformasi Kerajaan Najib? Atau ini Transformasi Kerajaan Liberalis yang menjadi pengkhianat dari dalam?

Implikasi reformasi ke sebuah institusi yang menjerat di bawah AUKU 1996, AMAT TIDAK cocok dengan corak kefahaman Kerajaan Demokrasi BerParlimen Raja BerPerlembagaan. UNTAN atau mungkin UNTAM terpaksa membuka pintu kepada Lembaga Penguasa (Board of Governers) yang sifatnya akan “lari” daripada establishment INTAN.

Pastinya, pengajian ini menjurus untuk memberi akreditasi ketinggan ilmu, antaranya menawarkan Pengajian bertaraf Sijil dan Diploma Tinggi, Sarjana Muda Pengurusan Tadbir Awam (mungkin), Sarjana Pengurusan Tinggi Tadbir Awam (mungkin), dan Doktor Falsafah Sains Pengurusan Negara (mungkin) atau Doktor Falsafah Persuratan Tadbir Awam (mungkin). Juga kemungkinan dimahsyurkan UNTAN@UNTAM sebagai Universiti Kecemerlangan Tadbiran Awam Asia-Pasific sebagainya atau juga Pusat Rujukan Dunia dalam konteks Pengurusan Negara!

Persoalannya… struktur dan organisasi tubuh INTAN akan berubah kerangkanya, secara kolektif dan dominan. Namun tidak cukupkah dengan banyak bak cendawan, pusat-pusat kecemerlangan di UM, UKM, UUM, USM, UPM, UTM, UiTM, termasuk yang bukan di bawah AUKU antaranya IDPA (MOFA), ISIS, ASLI, IKIM, Yayasan Kepimpinan Perdana (perpustakaan khazanah dan arkib Perdana Menteri), ISTAC, banyak lagi jika disebutkan.

Nampak gayanya, pemikiran yang digagas oleh Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) yang terlintas untuk mengUNIVERSITI akan INTAN disambut baik oleh graduan baru PTD? Apakah dikaji implikasi jangka panjang reformasi INTAN ini? Apakah diadakan Business Model Canvas dan Business Model Auditing ke atas pemikiran “luar biasa” dan “out of the box” ini? Apakah diadakan Scenario Planning perihal “beyond conventional”  bersama mantan-mantan KPPA dan KSN-KSN serta KSU-KSU juga, Perdana Menteri ke-4 dan ke-5, yang terpacak tegak berdiri dan masih sihat kewarasan mereka?

Lantunan idea ini, kelihatan nampak baik. Namun sedarlah bahawa INTAN bukan “open university”. INTAN ialah “Institusi Pengkaderan Pegawai Awam Kerajaan Persekutuan Malaysia”, seperti di UK, Peranchis, Jerman, Italy, Sepanyol, Portugal dan USA yang masih mengamalkan Dasar Eksklusif kepada proses pemantapan ILMU kepada pegawai awam mereka. Bukan semua fasiliti boleh diplural dan diliberal. Bukan semua institusi boleh di sama rata, ditukar Melayu dan diubah Islam dalam rangka fikirnya.

Penubuhan INTAN sejak dipaksa wujud oleh Tun Abdul Razak semasa beliau bertugas sebagai YAB Timbalan Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu perlu dianalisa dengan tekun dan objektif. Insan pemikir seperti Prof. Di Raja Ungku Aziz bin Ungku Hamid, Prof. Tan Sri Dr. Syed Muhammad Naquib bin Ali Alttas, Dr. Syed Hussin (perintis penubuhan UKM), Tun Dr. Mahathir Mohamad, Tun Musa Hitam, Tun Abdul Hamid (bekas Ketua Hakim Negara), Tun Abdulllah bin Ahmad dan 30 orang lagi perlu dikonsultasi kerana pandangan untuk merubah INTAN KEPADA UNTAN/UNTAM bakal mengundang “new business entry” kepada “new players” yang kini menguasai sempadan tanahair selepas tragedi MH 370.

Teringat sekilas seperti yang pernah disyarah oleh Tun Hanif Omar, bekas IGP paling lama dan pegawai graduan UM yang pertama orang Malaysia menyertai PDRM, bahawa seawal INTAN tertubuh, salah satu penilaian wajib sebelum layak seorang bakal PTD diterima ke dalam Program Pengkaderan PTD ialah Ujian Kefahaman dan Tulisan Melayu-Jawi. Kini, sudah tiada! Sedih kerana inilah asas yang dibahas panjang oleh Almarhum Zainal Abidin Ahmad (Pendeta Za’aba) seorang tokoh pemikir yang disegani dan digeruni oleh lawan dan kawan, khasnya R.O.Winsted.

Apakah ini tempiasan Government Transformation Programme?

 Atau ini kesan daripada pengaruh Wahabi dalam institusi?

Atau ini kesan daripada proksi-proksi dan pendukung simpati Freemason dalam saraf institusi?

Atau ini kesan dan akibat dek dayungan pelupusan Akta 82, menempias kepada rancangan bubar Akta 15 sebagainya?

Atau ini implikasi kepada berjayanya “Anwarisme” dalam plot-plot Perdana Menteri 1 minit, karangan Anwar Ibrahim manusia yang dikutip oleh Tun Dr. Mahathir untuk dibentuk sebagai manusia, yang akhirnya “makan Tuan”.

Maka, mungkin benar ingatan Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman bin Arshad, bahawa kita sedang dibasahi dengan “air mata darah, bercampur keringat”……..


Thursday, October 16, 2014

Najib KAYAkan Pemaju

1. Bajet 2015..bajet 'pro rakyat' kononnya. Rakyat pun tak pasti sama ada nak gelak atau menangis bila gaji Ahli Parlimen dinaikkan dengan alasan gaji sikit sampai terpaksa ikat perut. Rasanya bajet akan datang elok diperuntukkan juga BR1M untuk wakil rakyat yang 'lebih miskin' daripada rakyat marhaen.

2. Bajet 2015 takde beza pun dengan bajet Najib sebelum ni. Perbelanjaan pembangunan masih kurang berbanding perbelanjaan mengurus, malah bajet Najib semakin meningkat setiap tahun!! Apekehey bajet JPM sampai RM19 bilion? PERMATA pun dapat bajet tambahan RM30 juta? Sewajarnya perbelanjaan pembangunan lebih besar daripada perbelanjaan mengurus untuk menggalakkan ekonomi mikro..ini dah terbalik!!

3. Wang negara sepatutnya dibelanjakan ikut keperluan semasa rakyat, tapi Najib gunakan bajet untuk kukuhkan kedudukan politik melalui BR1M yang kononnya sebagai bantuan terus kepada kumpulan sasar. Adakah BR1M benar-benar sampai kepada kumpulan sasar? Sebab kami pernah nampak yang datang amik BR1M memandu Alphard, Wish, Civic etc. Sebab tu TDM tak berapa berkenan dengan BR1M ni. Banyak hanky panky..sumbat ikan dalam perut berbanding bagi pancing. Bagi BR1M pun, natijahnya undi popular BN tetap merosot PRU-13. Masih lagi Najib tak nak belajar..

4. Kerajaan menggalakkan sikap meminta-minta rakyat melalui BR1M yang secara tak langsung telah mengikis perasaan malu dan kehormatan diri individu tersebut. Bagi manusia, kehormatan diri adalah salah satu keutamaan kerana ia membezakan kita sebagai makhluk yang bertamadun dan berakal berbanding makhluk ciptaan Allah yang lain. Ada hadis riwayat Al-Bukhari, Nabi SAW bersabda yang bermaksud, "Salah seorang daripada kalian yang mengambil tali lalu tali itu digunakan untuk mengikat kayu bakar di atas punggungnya lalu dia menjualnya, maka dia menutup wajahnya (menjaga kehormatannya dengan bekerja) lebih baik daripada dia meminta daripada manusia, yang ada kalanya memberi atau tidak memberi".

5. Kehidupan rakyat makin parah. Bajet 2015 tak dapat mengurangkan kenaikan kos sara hidup rakyat. Walaupun RON95 dan Diesel tak dikenakan GST, tapi subsidi minyak dijangka akan dikurangkan beransur-ansur dan ini dah tentunya akan wujud kesan domino kepada kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Ditambah pulak dengan GST yang akan mula pada bulan April 2015, rata-rata golongan pertengahan dan bawahan akan rasa impak yang sangat besar. BR1M takkan dapat tampung kenaikan kos sara hidup. Bertambah tenat apabila rakyat telahpun memiliki pinjaman tinggi yang perlu dilangsaikan setiap bulan.

6. Setiap tahun dalam bajet Najib akan diumumkan tambahan peruntukan untuk rumah PR1MA, tapi umum tahu, sebuah rumah PR1MA pun masih belum siap dibina sejak diumumkan 2011. Peruntukan ditambah setiap tahun..siapnya belum tau bila. Macam-macam rumah diumum akan dibina..bawah PPR la..bawah RMR la..Rumah Aspirasi Rakyat la..Skim Rumah Pertamaku la..Skim Perumahan Belia la..TAPI kaedah Najib mengatasi masalah kesukaran rakyat membeli rumah kerana harga yang mahal adalah dengan cara menambah unit rumah dan jumlah pinjaman perumahan kepada bakal pembeli?!

7. Andai kelayakan minimum untuk pinjaman perumahan dinaikkan hingga RM600 ribu sekalipun, rakyat biasa ni mampu ke beli rumah harga sebegitu? Ini bukan caranya kerajaan nak menggalakkan rakyat beli rumah, TAPI nak menggalakkan rakyat menambah hutang. Malah kerajaan bagi lesen besar pulak untuk pemaju perumahan kaut untung berganda melalui harga syiling rumah apabila kadar pinjaman perumahan dinaikkan TAPI pada masa sama merendahkan pulak kelayakan pinjaman. Pemaju dikayakan lagi dengan bantuan kerajaan..dan agaknya kebanyakan pemaju perumahan ni kaum mana?!

8. Rakyat kebanyakannya hanya mampu beli rumah sekitar RM150-RM300 ribu. Harga rumah teres saja sekarang ni dah melebihi RM200 ribu di kawasan bandar. Untuk beli rumah berharga RM200 ribu dengan pinjaman kerajaan, jumlah bayaran balik selama 25-30 tahun adalah hampir RM400 ribu dengan bayaran bulanan lebih kurang seribu lebih sebulan. Kalau gaji individu bawah RM3 ribu dengan isteri tidak bekerja, jangan mimpi la dapat miliki rumah sendiri tanpa ikat perut macam Ahli Parlimen. 

9. Apa yang dibisingkan rakyat ialah pendapatan kecil tetapi harga rumah terlalu tinggi. Cara Najib memudahkan pinjaman tidak menyelesaikan masalah rakyat yang tidak mampu menanggung kos sara hidup dan pada masa sama terpaksa bayar pinjaman perumahan yang tinggi. Paling bungko apabila Najib menaikkan pinjaman perumahan dari RM500 ribu ke RM600 ribu. Rakyat marhaen ni jarang nak beli rumah harga RM300 ribu ke atas kecuali dia memang berduit atau bingai tak ukur baju badan sendiri. Jika rumah berharga RM500 ribu, bermaksud bayaran balik pinjaman hampir RM700 ribu. Itu kalau pinjaman kerajaan..kalau pinjaman bank mesti akan lebih lagi. Persoalannya, mampu ke rakyat bawahan yang berpendapatan di bawah RM3,000 nak membayar pinjaman perumahan berharga lebih RM200 ribu, tidak termasuk tanggungan kos kehidupan lainnya? 

10. Memang kerajaan sesebuah negeri ada meletakkan syarat kepada pemaju swasta untuk mendirikan rumah kos rendah bagi rakyat sesebuah negeri. Rumah kos rendah ini ditetapkan harga antara RM35 ke RM45 ribu. Tapi tengoklah bagaimana keadaan rumah kos rendah tu? Sesuai ke dengan sebuah keluarga - suami isteri dengan anak seramai 4-5 orang? Sebab tu gejala sosial semakin sukar dibendung sebab anak-anak lebih senang berpeleseran di luar berbanding duduk di rumah yang tak selesa. 

11. Di Negeri Sembilan, Mohamad Hasan pulak kempen "Duduk di Negeri Sembilan, kerja di KL" yang menyebabkan harga rumah di negeri ni pun jadi tak masuk akal. Bagi orang KL, harga rumah teres RM200 ribu di anggap murah, tapi TIDAK bagi orang Negeri Sembilan yang berpendapatan rendah. Orang KL ramai datang beli rumah di Negeri Sembilan memang la bagus, tapi mereka secara tak langsung telah menyebabkan harga rumah di negeri ini naik mendadak hingga tak mampu nak digapai oleh orang Negeri Sembilan sendiri. Harga rumah tak setara pendapatan rakyat Negeri Sembilan - pendapatan rakyat tak setara kemajuan. Malah harga rumah di kawasan Mohamad Hasan dan KJ di Rembau pun dah cecah RM350 ribu ke atas. Agak eh ramai ko orang kampong kek Rembau tu yang mampu boli?

12. Masalah di Malaysia ni, kawal selia industri perumahan sangat longgar. Pemaju kebiasaannya akan tawar rumah pada staf sendiri, bankers, peguam etc. dengan harga kompetitif, dan kemudian jual di pasaran terbuka. Kat situ dah wujud manipulasi harga. Belum termasuk harga tanah, hubungan kerajaan negeri/persekutuan dengan pemaju (lobbyist) yang menyebabkan harga rumah jadi semakin tak terkawal. Sebab tu rumah PPR yang sepatutnya cuma berharga sekitar RM50 ribu boleh meningkat kepada RM120 ribu di kawasan bandar. 

13. Ketidaksamaan pendapatan (income inequality) semakin melebar. Rakyat terutama Bangsa Melayu semakin sengsara dengan kos kehidupan yang semakin meningkat tetapi pada masa sama pendapatan boleh guna mereka menyusut. Sebab tu rakyat marah bila Ahli Parlimen yang kebanyakannya hidup mewah, dimewahkan lagi dengan kenaikan gaji.

14. Adakah ini strategi kerajaan dan pemaju untuk menghalau  Bangsa Melayu dari kawasan bandar dengan cara menaikkan harga rumah disebabkan ketidakmampuan Melayu itu sendiri?

15. Sebab itulah walau setiap tahun pun Najib bentang bajet, kehidupan rakyat tetap di takuk sama. Rakyat tak minta banyak pun, cuma cukuplah untuk mereka hidup selesa, dapat bergembira sekali sekala tanpa serangan kerajaan pada poket mereka. 

16. Hakikatnya Najib muflis idea..dan kalau macam ni la pe'el Najib mengurus tadbir negara hingga PRU-14, tak mustahil BN akan jadi pembangkang buat kali pertamanya di Persekutuan Malaysia.

Friday, October 10, 2014

Apa pun kita tunggu bajet..

Latiff Ahmad, Timbalan Menteri Pertahanan dan juga MT UMNO kata 40% rakyat Malaysia berpendapatan RM3,000 sebulan yang dikategorikannya sebagai golongan berpendapatan rendah. 

Wahid Omar, Menteri di JPM pulak cakap 71.3 peratus di negara ini berpendapatan atas paras RM3,000 sebulan. Maknanya kalau ikut statistik Wahid, sepatutnya hanya 28.7% saja rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah, bukannya 40% macam yang Latiff cakap.

Entah mana satu yang betul pun tak tau. Zaman Najib ni memang ramai menteri yang suka bagi kenyataan bercanggah. Tu belum KJ atau Nazri atau Ahmad Maslan atau Hasan Malek yang bercakap..kalau tak lagi haru..

Apa-apa pun kita tunggu Bajet 2015 petang ni. Ramai pemuja Najib bagi alasan tunggu Bajet 2015 untuk berhujah mempertahankan tindakan kerajaan naikkan harga minyak 20sen minggu lepas yang menyebabkan harga barang turut sama naik. The damage has been done, baru nak fikir alasan bersandarkan Bajet 2015..adakah sudah terlambat? 

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive