Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, June 3, 2016

Siapa nak Pahlawan Bugis jadi PM selama 22 tahun? Sila angkat JARI HANTU!!


Perdana Menteri dan seluruh anggota kabinet mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas skandal penyelewengan 1MDB yang yang satu demi satu didedahkan oleh pasukan penyiasat antarabangsa. Terbaharu, Swiss Financial Market Supervisory Authority (FINMA) mengesahkan berlakunya kegiatan penggubahan wang haram dalam urusniaga BSI Bank di Singapura yang melibatkan 1MDB. Menurut kenyataan yang dikeluarkan pada 24 Mei 2016, FINMA yang menjalankan prosiding penguatkuasaan ke atas pegawai-pegawai BSI Bank di Singapura mendapati kegiatan penggubahan wang haram ini melibatkan urusniaga berjumlah ratusan juta dollar Amerika Syarikat dalam 100 akaun di bank berkenaan.

Siasatan FINMA mendapati dalam tempoh antara 2011 hingga April 2015, pihak bank telah gagal mengenalpasti urusniaga-urusniaga dalam skala besar yang berisiko tinggi mahupun menjelaskan sumber aset-aset yang diurusniaga. Kesemua urusniaga ini adalah berkaitan dengan perniagaan yang melibatkan individu-individu yang terdedah secara politik (politically exposed persons) yang mempunyai hubungan dengan 1MDB.

Beberapa fakta penting yang didedahkan oleh FINMA menunjukkan pihak bank bersubahat dalam kegiatan penggubahan wang haram yang berlaku dalam skala yang besar. Antaranya:

· Pihak bank berpuashati dengan penjelasan pelanggan, iaitu individu yang mempunyai hubungan dengan 1MDB, bahawa deposit berjumlah AS$20 juta dollar (RM81.6 juta) adalah ‘hadiah’;

· Sejumlah AS$98 juta dollar (RM400 juta) dikreditkan dalam satu akaun tanpa dijelaskan latrabelakang komersilnya;

· Dalam banyak kes, terdapat bukti urusniaga ‘pass-through’ yang membayangkan berlakunya kegiatan penggubahan wang haram. Dalam satu kes, sejumlah AS$20 juta dollar (RM81.6 juta) dipindahkan ke dalam beberapa akaun di bank berkenaan pada hari yang sama sebelum dipindahkan ke dalam akaun di sebuah bank lain; dan

· Pihak bank menjalankan urusniaga-urusniaga lain yang melibatkan sejumlah wang yang serupa walaupun dalam sesetengah kes penjelasan dan dokumen kontrak yang diperolehi adalah bertentangan dengan tujuan akaun-akaun berkenaan dibuka.

Kesemua fakta ini menunjukkan telah berlaku aktiviti penggubahan wang haram dalam skala besar yang melibatkan wang berjumlah ratusan juta dollar dalam urusniaga yang dikaitkan dengan 1MDB. 

Peguam Negara Switzerland, Micheal Lueber, sebelum ini telah mendedahkan bahawa sejumlah AS$4 billion dollar (RM16.3 billion) wang 1MDB dikhuatiri telah dilesapkan (misappropriated). Selain itu, berdasarkan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, sejumlah AS$7 billion dollar (RM28.6 billion) tidak dapat dikesan, atau dalam erti kata lain telah lesap. Adakah pendedahan FINMA mengenai aktiviti penggubahan wang haram di BSI Bank di Singapura adalah sebahagian daripada wang 1MDB yang dikatakan telah lesap itu?

Selain itu, Wall Street Journal telah mendedahkan sekeping surat daripada Bank Negara Malaysia kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, YB Dato' Hassan Ariffin. Surat ini mengesahkan bahawa syarikat Good Star Limited yang telah menerima bayaran sejumlah AS$1.03 billion dollar (RM4.2 billion) daripada 1MDB adalah milik Jho Low iaitu kenalan rapat anak tiri Perdana Menteri, Riza Aziz, yang kini sedang disiasat oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat kerana membeli hartanah bernilai ratusan juta dollar di negara itu dengan menggunakan sumber dana yang diragui.

Ini adalah bukti penyelewengan terbesar dalam skandal 1MDB. Bagaimana bayaran yang sepatutnya dibuat kepada syarikat usahasama 1MDB dan Petrosaudi telah dimasukkan ke dalam akaun sebuah syarikat milik individu yang tiada kaitan dengan usahasama tersebut. Lebih mencurigakan individu ini mempunyai kaitan rapat dengan keluarga Perdana Menteri dan diketahui menjadi orang perantara dalam urusan-urusan 1MDB yang melibatkan Perdana Menteri sendiri. Saya menggesa supaya pihak berkuasa di Malaysia bersikap lebih telus dan serius dalam menjalankan siasatan ke atas 1MDB. Agak malang apabila pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sehingga ke hari ini tidak diberikan kebenaran untuk mendapatkan Mutual Legal Assistance (MLA) bagi mengumpul bukti-bukti mengenai penyelewengan1MDB dan SRC International di luar negara.


Agak malang juga apabila Peguam Negara mendapati tiada apa-apa bukti salahlaku yang membolehkan pihaknya mendakwa mana-mana individu yang terbabit dalam skandal 1MDB. Sedangkan hasil siasatan FINMA ke atas BSI Bank menunjukkan terdapat bukti-bukti salah-laku yang kukuh untuk mendakwa dan seterusnya mensabitkan pihak-pihak yang berkenaan dengan kesalahan jenayah. Malah, pihak berkuasa Singapura juga telah mendakwa seorang pegawai bank BSI dan mengarahkan bank berkenaan ditutup kerana penglibatan dalam skandal kewangan yang membabitkan 1MDB. Kegagalan Jabatan Peguam Negara menemui apa-apa bukti kesalahan jenayah dalam kes ini hanya akan menjejaskan kewibawaan institusi itu dan juga agensi-agensi lain yang terlibat dalam siasatan ke atas 1MDB.


Malah, lebih malang sebahagian besar anggota kabinet yang saya tahu mempunyai maklumat mengenai penyelewengan yang berlaku di dalam 1MDB, khususnya yang melibatkan Perdana Menteri, diam seribu bahasa. Tiada seorangpun yang berani tampil menyatakan kebenaran, malah ada kalangan mereka yang lebih selesa bersekongkol mempertahankan kemungkaran. Ini adalah episod paling hitam dalam sejarah kepimpinan negara kita. Mereka yang memilih untuk mempertahankan kemungkaran dan melindungi kebatilan sebenarnya tidak layak untuk memimpin.

Dengan pendedahan hasil siasatan oleh FINMA dan pendakwaan kesalahan jenayah ke atas seorang pegawai BSI Bank oleh pihak berkuasa Singapura, adalah amat aneh lagi menghairankan jika pihak berkuasa di Malaysia masih gagal menemui sebarang bukti bagi mendakwa individu-individu yang terbabit dalam skandal rasuah 1MDB.

Saya mengulangi penegasan saya sebelum ini bahawa Perdana Menteri mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas segala penyelewengan yang berlaku dalam syarikat 1MDB kerana beliau selaku Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB terlibat secara langsung dalam membuat keputusan-keputusan transaksi syarikat. Kerana penyelewengan inilah 1MDB menanggung liabiliti berjumlah RM53 bilion pada masa ini yang sekiranya tidak dapat dibayar oleh syarikat, maka akhirnya kesemua tanggungan ini terpaksa dibayar oleh kerajaan menggunakan wang cukai yang dikutip daripada rakyat. Akhirnya rakyat terpaksa menanggung beban akibat penyelewengan yang dilakukan oleh Perdana Menteri.

Ini sesuatu yang amat tidak adil. Jika tiada sebarang tindakan diambil ke atas Perdana Menteri dan individu-individu lain yang terlibat di dalam skandal ini, maka rakyat tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya, malah akan terus ditindas. Dalam keadaan yang terdesak ini, kita tidak boleh menolak kemungkinan bahawa banyak lagi kantung negara akan dikebas semata-mata untuk menutup lubang besar yang dibuat oleh 1MDB. Sedangkan para petualang yang menyeleweng wang negara terus dibiarkan bebas menikmati hasil yang diperolehi secara haram.

TAN SRI DATO’ HJ MUHYIDDIN HJ MOHD YASSIN
Mantan Timbalan Perdana Menteri
Sumber: FB.

55 comments:

  1. Muhyiddin Babi sodok taik mahathir yang kau buboh lamaaa dah kau tak menulis pie tulis citer pasai Mahathir Babi dan Konco pukimak Muhyiden buat apaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap anon 8.53am bersabar. Duit dah jadik unit. Ada jugak yang dah jadik rumah, lukisan antik dan filem separa lucah. Chief cashier a.k.a tukang bagi paraid a.k.a Sheikh JhoLo sedang merunding langkah terbaik untuk menyelesaikan masalah seberapa segera. Harap Kak Mah sama bersabar dan menaroh sepenoh keperchayaan kepada ketua dan cashiernya. Inshaallah, kalau ada rezeki, syer AG, Gabenor BNM dan IGP misti ada. Kalau dulu boleh bersabar kenapa sekarang tidak?

      Delete
    2. MIDDLE FINGER FOR LANUN BUGIS!!!!

      Delete
    3. Anon 8:53 am menyalak srupa Anjing Kurap kena semburit Najib pakai duit 1MDB yang disakao LUNUN BUGIS!!!!

      Delete
    4. Pukimak lanun mamak Kerala lagi bnyk songlap Wang rakyat.Tengok anak dan kroni2 dia kaya raya.7 keturunan pon tak habis reta mrk.
      Perjanjian tol yg bodo dan bangang..berbillion2 RM Wang rakyat abis percuma bailout syarikat anak dan kroni...jual tanah murah dgn kroni dan beli balik berlipat Kali ganda dgn Wang rakyat....
      HEHhhh... Memang lanun pukimak puak pakatun!!!!!
      Satu lagi...yg kena pecat..kena jatuh..kena hina..kena jel era pukimak mamak Kerala....mrk nak maaf ker si pukimak tu???!!!!

      Delete
    5. Abis kalo mamak bulih korup maka bapuk bugis pun bulih la korup jugak..siti sifir mana kau ikut? Secara tak langsung ko mengaku semua pemimpin umno korup..rakyat melopong..temasuk kau.pencacai..hahahaha!!! Sebut mamak kerala..apasal la top2 gun dlm kerajaan la ni banyak betul mamak kerala..suka betui bos hang bapuk bugis tu dengan mamak haa?! Kuikuikui..

      Delete
    6. Kenapa anjing anjing peliharaan najib marah sangat ni, apasal kau orang tak sanggup nak telan kebenaran berkenaan bagaimana tuan kasayangan kau orang meliwat ekonomi rakyat Malaysia ? Anwar pun meliwat juga tapi itu hal peribadi dia tapi tuan kau orang semua meliwat dan menjahanamkan negara.

      Delete
    7. Pepagi jumaat dah buat dosa. Yg pertahan sangat najib ni, berapa juta projek yg dapat. Kalau setakat buat longkang kat depan rumah, tak berbaloi kau buat dosa pagi jumaat ni. Cara kau cakap pun tak beradab dan jelas kau betul2 tak faham apa yg sedang berlaku. Mungkin jugak dulu sekolah tak habis. Baca Alfatihah banyak2 bro ...

      Delete
  2. All those foreign jurisdictions are jealous of Malaysia's success. We give BRIM and the rakyat are happy. We have transferred our 1MDB assets back to the government. We have changed the 1MDB board. We have done everything we can, and it's still not enough to the foreigners.

    Tell the foreigners to leave us alone.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsat pakatun cuma tahu tadah kencing org luar nie.Dulu puaka mamak Kerala benci habis campur tangan org luar tapi skrg dia dh bertukar sifat dah...hehehe
      Skrg mrk lebih percaya dgn media yahudi dpd media local...mgkin blm kenyang dikencing...hehehe.
      Anyway...aku tetap respect pm najib.Dia tidak gabra..tidak melatah mcm peliwat tua dan tidak memfitnah mcm mamak Kerala.Betul jugak...buat apa jadi mcm mrk yg tak ada keja selain mentohmah.Baik buat keja demi rakyat.Layan sangat puak2 meroyan kegilaan bangsat...buang masa jer...
      Biarlah mrk meroyan melatah krn mmg kosong pon agenda mrk.Kosong spt kepala hotak mrk juga...hehehe...
      Jangan marah ekk...heheehe

      Delete
    2. Brader..kalo definasi ko tidak melatah dan gabra najib tu ialah dgn pecat tpm..pecat menteri..pecat ag..transfer pegawai polis dan sprm..lantik ahli pac ke kabinet..buat perjumpaan tertutup dgn ketua bahagian..sayap2 umno..halang perwakilan ckp isu 1mdb dan 2.6b..adalah tanda najib tak gabra dan melatah..mmg sah la ko memang dedak warrior..

      Tu belum lg memula kata fitnah..pastu ngaku plak duit masuk akaun peribadi..

      Hanya org bodoh saja percaya org yg bersalah amik tindakan 'tak gabra dan melatah' tafsiran pencacai najib..

      Delete
    3. Ko nak simpan muhdin yg tak sekepala??!!!!Klu aku mmg lama dh kena buang!!!!Sama juga dgn puak2 pakatun yg keja menikam dari belakang.Hak najib lah nak buang atau pindahkan mrk.Klu ikut..puaka mamak kerala lagi teruk singkir, buang dan hina org yg tak sekepala dgn dia.Betul tak???!!!!Sebab tu la dia boleh bertahan sampai 22 tahun.Sebab itu la waris dan kroni2 dia menjarah negara ini mcm bapak mrk punya.
      Cai...ko tanyalah dgn muhdin yasin yg bagi projek bestari.net dgn kroni mahdey.Dahlah kelajuan internet serupa celaka.Sekolah yg dipaksa melanggan membayar hampir rm600 sebulan sedangkan perkhidmatan mcm pukimak.Betul2 goyang kaki dpt juta2 setiap bulan tanpa bnyk bekerja.Ko siasatlah keja sial puak pakatun yg gila menjarah wang rakyat!!!!!
      Anyway...still respect najib yg gagal jadi boneka puak pakatun.Rakyat berdiri sebelah najib menentang puaka puak pakatun yg rich n famous.
      Ko ada semak ker keja muhdin semasa jd mb johor???!!!!

      Delete
    4. Ada bukti kasi report polis la..siasat la itu muhyiddin..setakat cakap x kemana..x mcm ag swiss dan singapore trus dakwa rakyat mrk yg terjebak dgn 1mdb (satu malaysia di bangangkan)..ag malaysia keja x smpi 10 bln dah dapat tan sri..bagus no..

      Gagal jd boneka pakatan..tp berjaya jd boneka apco yahudi dan british..siap mengaku lg bayar rm8billion dlm hansard parlimen sbg bukti..hahahaha..

      Duit tukar jd unit pun ada dlm hansard..bila org tanya apa dianya unit..trus marah..just unit..hahahaha..just unit kepala bana dia..skrg bank yg berusia lbh 140 thn yg dok simpan just unit tu dah ditutup..so mana pegi duit just unit tu najib oooiii..dah jd beg birkin..apartment mewah..lukisan dan filem lucah anak tiri ka? Hahahahahaha..anak tiri pun tgh kena siasat dgn fbi..catch me if u can..

      Delete
    5. Pemakan dedak memang super bodoh tak boleh beza di antara kontrak dengan kerajaan yang mana kontraktor dibayar untuk kerja-kerja yang dilakukan dengan mencuri duit masuk akaun peribadi. Kalau Pak Tun penyamun macam Bugis tak sampai 22 tahun punya. baru sem kedua BN dan tumbang.
      Bila tengok pemakan dedak maki hamun sebab nak pertahankan bangkai gajah yang dah busuk gila babi, aku makin benci dan meluat pada UMNO.
      Aku tunggu UMNO exit ja, nak belah dari parti yang dilingkupkan oleh Bugis Penyamun dan disokong oleh pemakan2 dedak bodoh piang ni.

      Delete
  3. ni buah fikiran sikit... muhyidin bising2 ni pun pasal 2.6 bilion ni masuk akaun najib jer.. cer la ms tu najib tt 1 bilion ke akaun muhyidin.. korang rasa dia melalak x mcm sekarang ni??? cer pikir cer pikir... :) so tak payah la taksub sgt dgn permainan ahli politik ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekurang2nya najib jujur memaklumkan kpd muhdin dan mt parti wang itu masuk dlm akaun dia.Itu pon atas kehendak penderma dana.
      Era mahdey ada????!!!!Bagaimana nasib wang yg disalur kpd proksi2 mahdey??!!!
      Kenapa muhdin tak menyalak dan tak melalak???!!!!

      Dapigs dan pgayR pon dpt dana..dana dtg dari yahudi zionis.Ada sapa2 dlm puak mrk nak menyalak??!!!!
      Klu tak ada dana...tak mgkin billboard nuar dan tokong sebesar gelanggang boleh terpacak merata2.
      Ini dah sah dana bukan dari 1mdb...msh jugak puak pakatun tak puas hati.Cakap jer lah..najib gagal jadi pm boneka.Boneka kpd legasi 22 tahun yg gila nak kaya kan anak dan kroni.Dah kaya...diam jerlah!!!!Nie tidak...nak kaya sampai kiamat!!!!

      Delete
    2. Lepas kantoi br nak jujur..3 tahun senyap apa cer? Hahahahahaha..alasan budak tadika bulih la. Xnk jd boneka kunun..bayar apco 8billion bulih pulak jd boneka yahudi dgn britain sbg penasihat..ada dlm hansard lagi mengaku..

      Alasan paking lawak tahap megalawak gaban ialah duit pulang balik..kakakaakakakakakakaa..kecik ati penderma dana tu..buruk siku..baik bg kau duit tu kan anon..kakakakakaka..itupun ko bulih pecaya..kasihan..

      Delete
    3. Alaa...hak najib lah nak buat apa dgn duit derma tu.Yang puak korang meroyan sibuk sampai skrg...apa cerita???
      Sampai mabok kena kencing WSJ n sr pon korang msh belom kenyang lagi ker??
      Najib ada peduli dgn korang ker yg melalak meroyan sampai tipu tandatangan juta2...kononnyer.hehehe
      Baik dia buat keja dia sbg pm dpd melayan bangsat2 yg bagai dirasuk kencing monyet....hehehe

      Cai...selama ini mahdey..peliwat tua dan tokong gone end dapat dana...ada kaum mrk heboh????
      Cakap jer lah mrk nak kuburkan najib dgn fitnah dana dan 1mdb.Senang cerito...najib gagal jadi boneka puak pakatun yg gila nak kaya cara perjanjian bodo dan bangang.
      Cai...peliwat tua dlm jel dah sound jgn percaya mahdey.Tau2 jer lah sapa mahdey tu....buat apa saja asal nafsu dipuaskan...hehehe
      Cai...aku tak kesah pon apa najib nak buat dgn sebarang derma atau dana krn dia kata bukan utk peribadi.Klu dia nak rembat...baik dia buka akaun di luar negara dpd dijejak dan dikesan oleh Bank Negara yg ramai puak pakatun di dlmnya.
      Cai...klu ko ingin jadi CSI..ko join sprm atau ahli PAC jer.Ko cakap sukarela atau gaji rm1 sebulan mcm peliwat tua tu...hehehe
      Ataupun klu dh cukup bukti...join puak mahdey aka mamak Kerala dgn mendakwa najib di mahkamah.Biar serius sikit dpd saman2 bodoh sekadar mengelirukan rakyat spt mahdey buat....
      Hehehe...ada tulur ker?????

      Delete
    4. Jawab mesti jawab ye tak, nnt tak masuk plak elaun dedak ye tak, walau ckp tanpa bukti hanya spekulasi..x mcm laporan pac yg kata 1mdb memang bermasalah..atau laporan ag yg siap tunjuk carta duit src masuk akaun najib..

      So jawab je la..jgn x jawab..kang x.masyuuuukkk plak dedak ye tak..

      Delete
    5. Hanya pemakan dedak sahaja yang akan menyokong rompakan wang masuk akaun sendiri oleh Lanun Bugis.
      Sebab sebahagian duit curi tu dapat kat diorang.
      Dan sebab diorang ni memang pemakan duit haram yang tegar, diorang akan menyangka orang2 yang marahkan perbuatan mencuri tu adalah sebab tak dapat merasa dedak haram sikit.
      Sebijik macam Annuar Musa cakap 'ini bukan soal yang sokong itu makan dedak (mengaku pun), tapi soal yang tidak menyokong tu tidak makan dedak.'
      Dari ilmu psikologi memang kita akan menyangka orang pun macam kita. sebab tu para pemakan dedak yang balun duit haram bagi anak bini makan menyangka orang lain marah sebab tak dapat peluang nak balun duit haram macam diorang juga.

      Delete
  4. the fact that matters there is lots of political fund hold by madey crony for UMNO/BN expense control by madey for his and crony interest, thats why madey quit UMNO to pull out his support if PM do not follow what madey want to protect his and crony interest to continue enjoy lucrative biz opportunity from government. PM took out of the box steps to cut off these sort of bullshits from madey and crony by getting political fund bank in direct to his account to have direct control of the fund, hence he manage to win last GE13 without relying too much from political fund control by madey. I guess PM will definitely solve 1MDB issues sooner or later, however madey will not be sore loser, he sure will sabotage PM in any means possible. Lets see madey next moves .. how will he pressure PM until latest by GE14 ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Political fund najib mai tang mana? Arab mabuk ka? Paling kaya di arab pun bg hillary usd20juta..bakal presiden usa..paling kaya dlm dunia. So sapa la bodoh piang yg nak bg political fund usd681 juta kat bapuk bugis tu..derma pun jumlah ganjil..bukan.usd600juta..bukan usd650 juta..tapi usd681juta..hahahaha..political fund kunun..ingat rakyat Malaysia semua bingai macam pencacai najib ka???

      Delete
    2. Woi...dh disahkan oleh bank yg dikatakan mgurus unit bonTOT adalah tidak benar!!!!!!
      Sekali lagi puak pakatun lemas dlm kolam kencing WSJ.Editor WSJ nie pon bangang jugak...hanya memetik sumber yg tidak jelas.Bangang mcm mangkuk ayun dlm puak pakatun....hehehe.

      Delete
  5. Jika duit tu masuk poket Vincent Tan, Ananda Krisna, Mokhzani, Daim, pastinya Madey dan anjing-anjing Bulloger nya tak melalak menghina.

    Bulloger ni species kacukan Big Head Sabu dan Short Tail Ah Beng. Yang mana nenek moyang mereka dari keturunan Kit Siang Madey.

    ReplyDelete
  6. jibby nk selamatkan Makaysia dari lanun konsesi penjarah harta rakyat pon korang nk bising,memang jenis bangang, apa korang ingat nak lawan taikun2 belaan Tun boleh pakai singgit dua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantaklah!!!!
      Mahdey bukan tuhan.Firaun lagi mampos cai oi.Ko tengok apa yg dia dgn puak dia rancang...deklabasi rakyat.Berjaya ker??!!!!!!
      Skrg rakyat termasuk aku yg sembah mahdey dh tolak puaka pakatun.Dia ingat mesia nie bapak dia punya.BANGSAT DIA!!!

      Delete
  7. Now that BSI Bank has been shut down, what has happened to the US940 million (RM3.8 BILLION) of our money that was invested as "units" with BSI Bank?

    RM3.8 BILLION has just disappeared. There is no value in the "units". It is even doubtful if there was such a thing as "units" in the first place.

    Husni Hanadzlah and Arul Kanda - you have been lying again. What "units"? Where are those "units"?

    Bukan saja "units" sudah hilang, tapi the bank sudah tutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ada bukti...lapor jerlah!!!
      Yang konon hebat spin sana sini..apa ko dpt?!!!!
      Sekadar dpt dpd mulut pakatun dan akhbar zionis...baik ketengahkan.

      Delete
  8. many politician around najib is a silent devil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silent devil???!!!!
      Yg aku tahu...mrk berani membela najib dpd diserang puaka firaun mamak Kerala....hahahaha
      Klu mahdey tak nyanyuk meroyan...senang jer jumpa pejabat pm utk sembang2.Tak pon tggu berkempen mt parti.Apa takut...era najib no qouta utk bertanding kerusi presiden.Si boboi botak tu boleh bertanding lwn najib.
      Tak mcm era sipuaka..nak bertanding perlu ada kouta.Klu kouta tak cukup...tak layak cabar pee M mahdey...hahahaha
      Anyway...rakyat dh dpt baca sandiwara puak pakatun.Bukan peduli sgt pon hal kebajikan rakyat.Keperluan utama mrk adalah lubuk emas waris dan para kroni.TOLAK LEGASI 22 TAHUN!!!!PTUIIIHHHH!!!!

      Delete
  9. KENAPA SALLEH TUN SAID KERUAK NI BODOH SANGAT?!

    Salleh Tun Said Keruak tak perlu cabar Ybhg Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi kononnya tuduhan tidak berasasnya terhadap najib tun razak di kempen prk kuala kangsar serta sg besar!!

    Sebagai makluman menteri kabinet kanan yang paling bodoh itu; hampir setiap hari kami mengulangi ada unsur salah laku di dalam kes skandal 1mdb!!

    Memang pun kami ulangi pendirian serta kenyataan ini hampir setiap hari !!

    Hakikatnya menteri bangang seperti salleh tun said tak perlu dilayan!!

    Salleh tun said adalah katak di bawah tempurung yang tidak berpengetahuan!!

    Yang hairan beliau adalah menteri komunikasi tapi beliau tidak mempunyai sumber maklumat langsung khususnya dalam kes skandal 1mdb!!

    Saya berdoa dan memohon agar Allah swt buka pintu hati salleh tun said yang bangang ini!! Biarlah salleh tun said ni jadi cerdik atau berakal sikit!!

    Semua negara-negara luar yang telah saya buat laporan dengan pihak penguatkuasa undang-undang mengesahkan terdapat unsur-unsur salahlaku dalam kes skandal 1mdb tetapi menteri komunikasi yang tak berakal ini mengatakan bahawa tiada penyelewengan atau salahlaku dalam syarikat 1mdb!!
    Macamana najib lantik orang bodoh macam salleh tun said jadi menteri kanan saya pun tak faham!!
    Pihak peguam negara switzerland, luxembourgh, singapura , united kingdom, amerika syarikat dan hong kong mengesahkan ada unsur-unsur salahlaku dalam syarikat 1mdb!!
    Salleh tun said sepatutnya suruh najib saman saja the wall street journal dan sarawak report!!
    Tunggu apa lagi?!
    Kalau mereka fitnah najib tun razak kenapa takut nak saman serta ambil tindakan undang-undang?!
    Salleh tun said pergi lah buat laporan dan ambil tindakan undang-undang bagi pihak najib !!

    Beranikah salleh tun said berbuat demikian?!

    Saya cabar beliau untuk bertindak sedemikian rupa!!

    Saya tetap mempertahankan bahawa terdapat pelbagai kepincangan serta salahlaku dalam kes skandal 1mdb!!

    Salleh tun said mungkin bodoh dan bangang tetapi keseluruhan rakyat malaysia tidak sebodoh beliau!!

    Khairuddin Abu Hassan.

    ReplyDelete
  10. Dia tak jadi lalang yg gilakan duit.Bangkurap kemudian jadi kaya selepas jilat jobor pakatun...ptuiiih!!
    Ingat mahdey hebat sangat ker???!!!!
    Dlm liang lahad mampu ker berdebat dgn mungkar nakir.Mampu ker!!!!
    Tak tahu la sapa yg BODO!!!
    Buat apa menjelajah dunia bawa fitnah mendakwa di mahkamah2 luar negara.Org kebanyakan pon boleh buat keja bodoh tu!!!Keja sekadar buat org keliru tapi hangat2 taik ayam jer.Sesapa pon boleh buat.Tapi kena ingat...mampos nanti pandai2 lah jawab.
    Err...yg berbahagia bangkurap.Klu dah hebat sgt bukti korang.Lantik peguam2 hebat korang dgn bantuan dana kewangan dpd taikun2 pakatun....saman dan lawan najib di mahkamah.ITU pon klu korang ada cukup bukti....
    Tapi kena ingat...semakin korang aibkan org lain...tuhan akan bukakan aib korang.Dosa2 mahdey pon cukup banyak dan rakyat tabik najib tak berniat nak bongkar.Yang bongkar pon adalah rakyat yg dh meluat dan menyampah dgn golongan kaya yg gila nak kaya dgn jadikan putrajaya sebagai pencatur menjarah Wang rakyat!!!!!
    TOLAK LEGASI 22 TAHUN!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya anon 1221 atas ni tak baco alasan bodoh najib utk batalkan saman khairudin ni di mahkamah. Alasan bangang najib ialah dia bukan penjawat awam. Hahahahahaha pm bukan penjawat awam..satu dunia gelak alasan bodoh tu.

      Anon sah telebih telan dedak. Org tu dah saman la di mahkamah tapi jibby boy bg alasan mcm2 nk elak..sejibik perangai aljub. Jd apa beza aljub banding jibby si pondan bugis?

      Delete
    2. Itu jer ker sampai bangkurap jadi kaya tu kena jel sosma???!!!!
      Klu era mahdey mamak kerala sial dh kena ISA...tanpa bicara lagi....hehehe.
      Syukur kena sosma dgn bicara....
      Tapi heran...kalah kes krn mmg sah bersalah.Mampos nanti...tak mampu jwb fitnah2 ko....hehehe
      Lagak bawa kes saman sampai luar negara.Kenapa tak ada negara dekat2 Malaysia utk kemuka saman??!!!
      Kenapa perlu pegi jauh2.Ingat rakyat bodo ker...sekadar provokasi dpd penipu besar.Tak berkat wei...

      Delete
  11. News releases from 1MDB denying stories in the Wall Street Journal and calling into question its sources would sometimes come to the New Straits Times from the prime minister’s office with orders to run the statements in their entirety, according to Mustapha. The newspaper did as they were told.

    “There are specific instructions to use this or that story, and we’re not allowed to question,” he said.

    ReplyDelete
  12. JAWAPAN KEPADA PANEH MIANG

    http://kennvoices.blogspot.my/2011/10/jawapan-kepada-paneh-miang.html

    ReplyDelete
  13. Najeeb kata...

    Tak kenal jolo...rupanya ada gambar.
    Takde duit dalam akaun...rupanya ada.
    Jangan membazir...rupanya dia sndr belanja mewah..dengan duit scam pulak tu.

    Cukup 3 points ni saja telah menunjukkan si najeeb ialah munafiq yang nyata.

    Sebab apa pencacai masih nak sokong dia?
    1. Dedak
    2. Bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh....mahdey tu tak munafik ker?????
      Setakat 3 points yg di spin puak pakatun ingat rakyat tak lupa dgn kezaliman mahdey dan bagaimana dia menjadikan waris dan kroni dia kaya raya.
      Udah2 ler pakatun oiii.Klu pakatun hebat sgt....dh lama ahli parlimen undi tak percaya dgn najib.Cuma pihak pembangkang pon tak nak legasi 22 tahun berulang kembali.Mahdey cuma perasan org suka kat dia.Dia cuma dijadikan anjing penyalak baru buat bapak tokong dapigs yg dimusuhinya sejak azali lagi.
      Nak cakap apa lagi!!!Org dh menyampah dgn mahdey dgn puak pakatunnya...
      Tak mampu cerminkan muka sendiri..cermin jer lah 'kemaluan' diri itu dulu.

      Delete
    2. Kalo ade bukti pi la dakwa mahathir di mahkamah cai oooiii. Kalo takat meroyan dlm blog org tuduh tanpa bukti setakat nak collect dedak simpan jelah fitnah kau tu. Rupanya cai dedak x tau dah ada usul undi x caya di dr tp ditolak oleh pandikar jamban ikea. Hahahaha takut ler tu. Dpt rasuah jamban ikea trus x jadi letak jawatan. Taraf penyokong najib ialah jamban ikea. Kuikuikui!!

      Delete
  14. Sapa yg nak dakwa mahdey????!!!!
    Org yg sekejam mahdey jer yg akan dakwa mahdey!!!!!!
    Biarlah dia menyalak bersama dgn kit siang sahabat baru dia.2x5 jer sifat munafik mrk.Rakyat dh muak dgn puak pakatun.Anyway...ia adalah resam politik Malaysia...hehehe
    TOLAK LEGASI 22 TAHUN
    TOLAK PUAK PAKATUN...
    YANG NAK TELAN KENCING PAKATUN...SILAKAN!!!!
    Heheheheeheeee

    ReplyDelete
  15. Mahdey sebenarnya kena sumpahan org yg ditindas dan dihina ketika dia jd peeMm.
    Cai...korang nak join ker org yg puas kena sumpah nie....hehehe

    ReplyDelete
  16. Salam Paneh Miang.
    Standard pencacai dedakian ahjibgor bila tak boleh jawab satu persatu dakwaan TS Muhyiddin tu, depa pi spin serang peribadi Tun M. What do you expect taraf fikir penjilat ahjibgor yang setara jamban Ikea macam Anon 1.08am cakap tu. Huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa muhdin jadi munafik spt skrg????!!!Sebab terlalu yakin dan percaya dgn mahdey.Mahdey yg bnyk tolong dia ketika dia 'menjual' johor dgn kroni dia setelah ditolak oleh rakyat dan istana.
      Lagak alim tapi mengutuk dan mengumpat membuat rakyat semakin jelek.
      Dia lah yg mencadangkan pemilihan parti ditangguh mgkin berharap dpt naik percuma kerusi presiden dgn isu 1mdb dan rm2.6b.Iyelah...nak lawan secara terbuka...jarang berlaku dlm sejarah tambahan lagi kouta bertanding dah dimansuhkan slps najib jadi presiden yg memungkinkan ramai pencabar yg lbh berkelayakan.Sayang sekali gerakan memfitnah gagal dilakukan oleh muhdin dan bekas ketuanya mahdey.Nak dpt kerusi presiden dgn jatuhkan presiden gagal.
      Sepatutnya dia setia dgn ketua lagipun dia antara manusia yg telah dimaklumkan terlebih dulu ttg Wang rm2.6b.Isu 1mdb pulak dh dimaklumkan dgn muhdin lebih 50 Kali dan hampir 80 Kali dlm mesyuarat mt parti.Kenapa dia masih bebal????!!!!
      Sebab diperbodohkan oleh mahdey yg mgkin diyakini mempunyai kuasa firaun dpt menjadikan dia sebagai peeMm.
      Mahdey mgkin bijak mencatur ttp kadang kala lupa bhw Allah swt lbh hebat menentukan.Kuasa wang mrk yg dikumpul selama 22 tahun tidak mampu menandingi kuasa majoriti rakyat.Musuhnya dlm politik spt pas dan pkr termasuk akar umbi dapigs menolak mahdey.Skrg...dlm umno/bn pun sedikit demi sedikit menolak puak pakatun iaitu mahdey..muhdin..mukiz/boboboi dan mgkin piee apdal.
      RAKYAT MENOLAK PUAK PAKATUN...
      TIADA LAGI LEGASI 22 TAHUN YG MGUTAMAKAN WARIS DAN KRONI...
      JANGAN ADA LAGI PERJANJIAN BODO DAN BANGANG YG MENYUSAHKAN RAKYAT...

      Delete
    2. Ya Allah lebih hebat.
      Tun M lepas bersara pergi ke mana2 pun ramai yang kerumun cuma untuk bersalaman dengan dia.
      Jibby? tunggu je lah bila tak ada kuasa dan dedak nak bagi. Anjing2 macam ko yang menyalak kuat pun akan berpaling tadah.
      Sebab Jibby beriman dengan cash is king sama lah macam pemakan-pemakan dedak anjing2 yang akan sanggup bertukar tuan demi sesuap dedak. macam ko lah pemakan dedak tegar.

      Delete
  17. Umat Islam dh lupa...DOA org yg dizalimi dgn plbagai cara selain penderaan dan kata2 nista, fitnah dan tohmahan antara DOA org yg mudah dimakbulkan.Mgkin teraniaya org2 yg pernah dizalimi mahdey...DOA mrk dimakbulkan.
    Mgkin mahdey alpakatun lupa kot dgn hadis tersebut.Melayu mudah lupa atau mamak kerala dah lupa.
    Yang rapat dgn mahdey...tolong bawa balik dia ke jalan yg lurus sempena bulan puasa ini.Hentilah bersubahat memfitnah krn fitnah besar dosanya.Sehebat dosa membunuh!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apo yang tun fitnah bhai? Cer citer..

      Delete
    2. Ko cari lah sendiri...jgn telan jer kencing wsj..sr n mahdey!
      klu dia 100% betul....dh lama najib jatuh.

      Delete
    3. Ko boleh google sendiri...jgn telan habis cerita wsj..sr dan mahdey tu bulat2.
      Klu mahdey benar...dh lama najib jatuh.Klu mahdey berhemah...bnyk cara dia boleh guna.Tapi dia pilih cara munafik....hrp ko faham.

      Delete
  18. Maaf jika tersentap...
    Rasa2nya boleh cari sendiri ttg fitnah..tohmahan..kata2 kejian mahdey trhadap najib dlm internet dan youtube.Klu setakat najib jer...tak kesah sgt.Nie seluruh keluarga dia nak dilibatkan.Apa jenis mulut mahdey nie?!
    Klu mahdey di pihak yg benar...dh lama najib jatuh.Klu dia benar2 nak jatuhkan najib...dia boleh gunakan saluran berhemah dan bukan cara munafik.
    Apa2 pon...tiada keinginan majoriti ahli parlimen dpd bn mahupun pembangkang agar legasi mamak kerala itu diteruskan.Cukuplah era 22 tahun.Cukuplah ISA..perjanjian bodo dan bangang..wang hilang angkara bailout berbillion rm.. pembelian bon yg rugi berbillion rm..kronisme..nepotisme..gangguan sistem kehakiman dan bnyk lagi yg ko boleh google.
    SELAMAT BERKEMPEN DI PRN BUAT MAHDEY DAN DAPIGS

    ReplyDelete
  19. Woww..orang tu tanya satu soalan dijawab sampai 3x walau tak boleh list pun yg dikata fitnah tu. Disuruh plak org tu google. Senang betul keja cai ni. Btul2 nak claim dedak ni. Btul2 dedakian. Bravo!!

    ReplyDelete
  20. Releks ler cai....
    Ko nak kwn dgn mahdey...silakan!Ko punya hak.Setiap org ada hak.
    Tapi kena ingat...perlakuan mahdey skrg yg berjuang atas lubuk emas waris dan kroni agak mengecewakan.
    Ada dedak atau tak ada dedak....TIADA LAGI LEGASI 22 TAHUN YG MEMEWAHKAN WARIS DAN KRONI!!!!!!

    ReplyDelete
  21. Tajuk pos menarik. Kalau sebalik nya, aku nak angkat dua tangan.

    ReplyDelete
  22. sila kaji UK law post-2013. kemudian guna kepala otak, bukan kepala lutut, mengapa SR dan WSJ yang sibuk dok fitnah pasal 1MDB. mengapa tidak pihak macai yang kononnya terrror2 belaka yang buka cerita pasal 1MDB. oh, mereka tahu yang semuanya fitnah. tapi mengapa najib tak saman kalau fitnah, mesti macai tanya. sila kaji UK law post-2013 la la la la.

    ReplyDelete
  23. Dasar si PENJAJAH2 GOblog dan TERORIS2 RASIS si JIJIK GILA BABI HOMO2 PENYAMAQ si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD - TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA psl. si TUAN lu, si TERORIS DAPJUBOQ BABI dpt. RASUAH HARAM JADAH yang berBILLION dr. rejim TERORIS KANIBAL IS(IS)rael/ZIONIS aaahhh??!!

    OI si TERORIS2 si GILA BABI DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga KURAP!!

    Si yidinSEMBAP-PENGKHIANAT KITOL dah TERANG2AN sekarang punya HARAM JADAH dok makin MENJILAT-dgn. RAKUS si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD; dan nak mengHINA YAB PM TERCINTA kita – sebab diiGODA si BETINA SUNDAL KAPIR lu tu kah si yidinSEMBAP OI?!

    DASYATnya si PENGKHIANAT KITOL Islam/Melayu mcm. si yidinSEMBAP ni - memang puak SETAN! Lihat di - https://helenang.wordpress.com/2016/08/16/muhyiddin-accuses-najib-of-fanning-anti-dap-sentiments/ , Muhyiddin accuses Najib of fanning anti-DAP sentiments, August 16, 2016 !

    Si yidinGILA SEKS ni – yg. MIANG nak MAMPOS ni , TAK pula SEDAQ DIRI and TAK tau MALU lansung; masih nak jadi PEMIMPIN Bumiputera konon – lu diTUDUH buat JENAYAH ZINA dgn. BETINA SUNDAL KAPIR yg. disyaki EJEN ZIONIS-MOSSAD/DAPJUBOQ BABI – sampai memBAHAYAkan tugas lu (sbg. antara bekas pemimpin tertinggi negara dan UMN*) dulu, utk. melindungi BANGSA, AGAMA & NEGARA; tak pula lu SEDAQ DIRI si YidinSEMBAP OI?!!! JIJIKnya org. tua HIPOKRIT & PENGKHIANAT ni! TAK bermoral lansung - lepas tu BERANGAN nak jadi PM -PI MAMPOS si JANTAN KITOL MIANG oi!

    Dan dahlah tu – nak bagi HABUAN sampai 20 JUTA kat BETINA SUNDAL KAPIR tu – utk. MENUTUP SKANDAL ni! HARAM JADAH betul! Mana SPRM – bukankah ini RASUAH?!. Mana dia dapat duit sebanyak tu no – asal dia org. BANGSAWANkah mcm. YAB PM kita?! Mungkin duit BERJUTA si yidinSEMBAP ni yg. mcm. KACANG nak diberikan pd. si BETINA SUNDAL KAPIR tu - hasil dr. ROMPAKAN tanah2 PUSAKA nenek moyang BANGSA Bumiputera Islam/Melayu kami kat Johor tu – kat tokey2 SingaPORK kot?!

    Lihat di - http://www.malaysia-today.net/nika-gee-will-get-only-rm20-million-and-not-rm50-million/ :

    Nika Gee will get only RM20 million and not RM50 million

    August 12, 2016

    by MT Webmaster

    (Nek Tempoyak)

    ReplyDelete
  24. Bodohkan Orang Kampung - Puteri UMNO Seperti Kera-Kera Yang Sangat Tolol!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<




    UMNO PARTI PENJARA - Anak Muda Tak KEBULUR Jawatan Dlm UMNO!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<






    Pukulan Maut Anak Johor - Kami Tidak Mahu Menjadi Kuli Batak UMNO Lagi!

    Sumber Berita


    >>> Klik Di Sini <<<

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive