Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, April 10, 2013

Soalan untuk penyokong Pakatan

Harga minyak turun. Berapa? RM1 seliter? RM0.50? Lama tak? Hijau Kuning sama tak? Betul ke ni??? Betul takde kenaikan harga? Petronas Shell BHP Petron Caltex dah setuju??? Betul ni? Oooo. Dah kawtim. Harga tak naik lepas turun ye??

Harga rumah turun? Betul? Mahu ke tokey-tokey besar mengaku dah overcharge harga barang pembinaan selama ni? Errr. Boleh minta refund?? Tak kira walaupun di prime area? Rumah banglo? Semi D? Town house? Kondo? Mahu ke Pemaju bayar kos guaman stamp duti percuma lagi? Mahu ke Kontraktor n Perunding pembinaan bina dan design untuk fees yang sama dengan fees guaman. 1%, 0.7% 0.6%? Banyak kos nak kena potong ni. Satu lagi. Apa kata ambil pekerja warganegara Malaysia. Tak perlu la ambil warga asing jadi buruh binaan lagi. Bagi gaji minimum RM2K. Mesti belia anak muda ramai nak kerja.

Tol percuma??? Yesss. Errr pekerja tol satu Malaysia nak serap di mana ye? Ada baca tak kontrak dengan PLUS dan semua syarikat lebuhraya. Termination clause ke. Default ke? Apa-apa yang patutlah. Compensation ke? Mesti tukar pengurusan. Mesti punya. Banyak tak duit nak kena keluarkan. Kalau kereta rosak ada tak kereta Ronda lagi? Atau kena buat style tonto je. Rosak panggil. Eksiden standby. Jalan berlubang. Minyak tumpah. Barang melambak atas jalan raya. Gotong royong kutip? Sebab pekerja ada lagi ke? Dah kata free. Eh salah!!!

Apa ni? Tanya soalan bodoh. Kau pergi bukak buku ekonomi semula. Kat sini ramai ahli ekonomi. Pergi baca semula segala macam tok nenek kuasa yang ada dasar yang ada perancangan yang ada.

Yang berkuasa sekarang ni pun tidak sesuka hati menukar-nukar menjamin turun naik hapus batal. Baca boss. Baca. Nanti kena tibai susah pulak boss nak jawab.


Sumber FB DJII.

38 comments:

  1. Hairan gak kenapa org Melayu kita susah mempunyai sangkaan baik kpd org lain. Berjiwa besar dan menghargai kemampuan org lain. Teorinya hebat. Syarahannya pun hebat. Jgn kita nafikan kemampuan org lain di atas kelemahan akal kita utk memahaminya. Berjaya suatu usaha atas kehendak Allah begitu juga sebaliknya. Berubahlah kepada yg lebih baik. Contoh: malas kepada rajin, layu kpd segar,

    ReplyDelete
  2. adakah ini negara demokrasi, apabila pembangkang menawarkan pilihan lebih baik kenapa perlu kita nafikan, adakah kerana kerajaan sekarang lebih baik,anda pernah terfikir yang pekara ini sedang berlaku, situasi rakyat pertengahan sedang dihimpit dengan pelbagai kos tiada pilihan, ini bukan negara komunis dimana kerajaan menentukan segalanya, ini negara demokrasi seburuk-buruk pakatan anda harus terima hakikat bahawa mereka lebih baik mentadbir kerajaan negeri dari kerajaan sebelumnya, buka mata seluasnya jangan buka mulut melahap kontrak hasil rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke pakatan jaga dgn baik.Apa hukumnya menipu.bukan ke itu munafik.

      Delete
  3. mana pulak bukti KERAjaan negeri ditadbir PR lebih bagus dari sebelumnya? sembang dari longkang dengan celah kangkang baik tak payah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laporan ketua audit negara pun bleh tgok sendiri la bangang..

      Delete
    2. Ikut kata ketua audit sabah sarawak juga hebat.tak silap selangor baik kerana jual hartanah.long term jahanam.

      Delete
  4. ini bukan kes jiwa besar, husnulzan atau negara komunis bai. masalahnya pembangkang tak buktikan pun yang mereka lebih baik walau dah tadbir 4 negeri? sebelum kau nak pertikai, aku pernah paste dulu panjang lebar laporan audit negara sebenar yg diselewengkan harakah dan keadilan. tapi masa aku paste bukti tu cai pembangkang tak terjawab. so tak payah la nak cong konon pembangkang tadbir kerajaan negeri lebih baik dari sebelumnya. nak aku paste bukti tu sekali lagi? tapi kalau setakat senyap mati hujah buang masa saja layan penyokong pembangkang ni.

    setakat berjanji budak sekolah belajar ekonomi asas pun boleh janji. nak berjanji kena bagi hujah/asas/fakta/pelan/perancangan kukuh bagaimana janji tu nak dilaksanakan. baru rakyat boleh percaya. tengok pas di kelantan cukuplah. janji 1990 pun sampai sekarang tak tertunai.

    ReplyDelete
  5. BN realistik.

    Pakatan idealistik tp plastik.

    ReplyDelete
  6. Aku pun hairan gak kenapa org Melayu penyokong pas susah mempunyai sangkaan baik kpd saudara seagama daripada UMNO tetapi lebih rela bersekudukan dengan dap harbi? Penyokong pas tidak berjiwa besar dan menghargai kemampuan yang di buktikan UMNO dalam mengurus kejayaan yang lebih baik sejak merdeka hingga datuk nenek anon atas sekali tu yg asalnya buta huruf, tapi cucunya mampu menaip komen dalam blog macam orang pandai? Kenapa tak berubah dari yang lebih baik kepada paling baik? Contoh: rajin kepada lebih rajin, segar kepada malar segar, bukan tau nak bersangka buruk saja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrk yg masih taksub amanat hj hadi kot.....kasihan

      Delete
  7. apa jenis soalan ni...soalan yg mudah je nak jawab...try la pr baru tau...

    ReplyDelete
  8. bila pula laporan audit diseleweng oleh harakah dan keadilan?...bengong betul budak pengomen di atas tuh...dah laporan audit camtu ko terima ajelah..bongok,tolol, bahlol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak biul ni ambil berita yg dispin harakah dan keadilah....bodoh piang..hehehe

      Delete
  9. Anon 12.51
    hang tu yg 10 x bongok, tolol, bahlol..
    yang hang baca dalam harakah dan keadilan tu lah laporan audit yang diseleweng.
    Parti Asyik Seleweng.. Tabung Memali seleweng, Tabung Lahat Datu seleweng, Derma ceramah seleweng, balak seleweng, hukum seleweng, hadis seleweng, nas seleweng.... serba serbi SELEWENG.

    ReplyDelete
  10. Haha btol2 smua bnda nk seleweng jenis taksub ni kata la apa pn x blh pakai dah...memang btol la umat akhir zaman ni akan ada ulamak jahat yang memecah belah kn umat islam lu pikir la sndri!

    ReplyDelete
  11. Klo sleweng ka x betol ker..xdak pun saman....da tau da mmg betoi....puih...

    ReplyDelete
  12. Perkaro yg dalam otak orang PR ni saman,saman...saman.Apo bangang bonar macam Rear Admiral dio orang tu saman Papa Gomo 100 juta.Kalau monang pun ingat Papa Gomo bolih bayar ko,dio declare dio bangkrap apo bolih buat,balik kono batang hidong bayar lawyer fees.Satu bondo lagi.dalah Harakah tu hanya waktu-waktu solat saja yang botul,yang lain hempeh,tu sobab Lalat-Lalat hijau ni suntok otak dan asyik nak menipu ajo.

    ReplyDelete
  13. Bodoh betul laporan audit diseleweng, bila masa pulak harakah dan keadilan seleweng ini mangkok yang selalu tengok tv tiga suku dan utusan syaitan la ni.betul-betul bodoh, laporan audit kata teropong harga pasaran RM1,940 satu kerajaan beli RM56,350 setiap satu, tak ketedarah duit tue vendor sape pulak, vendor UMNO phuiii...

    ReplyDelete
  14. bodoh punyer lembu UMNO, fitnah, bedal harta orang dan seks je la ko tau, pasal ekonomi ke, agama ke melingkup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak gitu penyakit pas pkr sejak kawin ngan dap......hehehe...

      Delete
  15. Asal apa saja yg keluar hprakah dan keldaian daily kompom seleweng. Yg btul hanya iklan ubat kuat je. Hahaha. Cerita pasal teropong, cerita pasal kompetensi negeri2 pr yg bangang smpi susut pelaburan tu x mau plak bgtau. Lembu pas lagi bodoh kaki fitnah, bedal duit derma org dan seks ubat kuat jela ko tai. Bab ekonomi lg la melingkup kat puak pas ni. Agama pun boleh kena jual dek pas.

    ReplyDelete
  16. Botul tu Jang,puak PR ni terutama Lalat Hijau ni dah tak boleh terimo kenyataan dah,otak dah disondol olih Ulardalamsomak dio orang.Kono tipu dek Rear Admiral kes 16 Sep hidup hidp masih tak joran.Dikudokan olih DAP masih tak sodar.Spesis jenis apo dio orang ni pun tak tahu.

    ReplyDelete
  17. Spesis pas ngan pkr ni kalau berak di kata kn kek dek pemimpin dia org pun hbis di tolan eh.. dah mada...tepu..nak kata buto hati kang memang dah buto pun.. kok pemimpin dio kato "bak sini bini kau den juborkan,nanti kau masuk syurga" belolah di bagi eh tu. Tahap cipan bungko eh...

    ReplyDelete
  18. Org umngok fikir cara umngok..contoh kos ebook rm600(ebook china)..tp claim rm1500..sebuah..dh brp puluh ribu budak sekolah?tu baru projek kecik..x ckp pasal projek lain lg..kos jambatan sultan yahya meningkat berjuta sbb x efisien.lewat siap..kiraan umngok kire care die mmg la kos tinggi..komisyen wakil rakyat.jkk..giler punya umngok..satu penggal jd yb rumah gila punya besar..mari mana duit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heran jugak bila tgk dari tahun ke tahun makin ramai pulak budak sekolah yang lulus a.......

      Delete
  19. Org umngok fikir cara umngok..contoh kos ebook rm600(ebook china)..tp claim rm1500..sebuah..dh brp puluh ribu budak sekolah?tu baru projek kecik..- AKU TRY CARI LA DALAM LAPORAN AUDIT. APASAL TAKDE HA? FITNAH YA?

    x ckp pasal projek lain lg..kos jambatan sultan yahya meningkat berjuta sbb x efisien.lewat siap..kiraan umngok kire care die mmg la kos tinggi..komisyen wakil rakyat.jkk..giler punya umngok.. - OHHH MACAM KOS TEROWONG GUAN ENG KAT PENANG YANG MENINGKAT RM2BILLION TU LA YA..YANG BAGI ALASAN SALAH KEY IN KALKULATOR KOMPUTER TU. HEHEHE. 2B TU BAI. 2B ADA BERAPA RIBU JUTA?

    satu penggal jd yb rumah gila punya besar..mari mana duit? - MACAM ZURAIDAH MAK LAMPIR KETUA WANITA PKR LA TU. YANG PAKAI MYVI JUAL BUAH MASA MEMULA JADI WAKIL RAKYAT TAPI LEPAS JADI WAKIL RAKYAT RUMAH MACAM ISTANA DAN KERANA MEWAH 4 BIJI HARGA SEMUA LEBIH RM1 JUTA TU YA? MACAM TU CARA PASNGOK, PGAYNGOK DAN DAPIGNGOK BERFIKIR RUPANYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaaaaaaa......heran jugak

      Delete
  20. Orang Lalat Hijau ni tak payah fikirlah masaalah orang lain dan kerajaan.Tak terfikir ko dgn kebangangan sendiri asyik kono tipu dek Bos dio orang.Mano poi duit Tabong Memali,Koop Kohilal,Duit taroh dalam kopiah,duit derma untuk L/raya KB/K/Krai....nak tau apo akan dijawab olih puak ni..JIHAD.Jihad kepala hotak,torang-torang ditipu.Tengoklah Bos kau orang pakai kerato bosar,rumah batu,yg best bini lobih dari satu,korang apo dapat..disuruh menolontang kat tongah jalan,sembahyang dalam air,sembahyang kiblat lain nak tunjuk betapo Islamnya Pas.Pis Pus.Baru ni Nik Aziz kato sembahyang orang UMNO tak dapat pahala,bilo dio cakap macam tu mako akan terlibat jugolah mungkin Omak,Ayah,Atok dan Wan kau orang yg dulu secara tradisinyo orang UMNO.Sodarlah Jang,hidup kau dipersenda dan dipermainkan olih pihak yg mementingkan diri dan puak mereka sendiri.Salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org pkr n pas ni taksub eh mmg tahap maksima.bkn dia peduli isu yg dia kluarkn btul ke tak. Pemikirn utk menganlisa dgn fakta eh mmg tak do.. mano yg dia dpt dari internet yg menyebelahi pemikirn dia ..tu je la yg dia tegakkn. Cubalah buka fikiran.. secara terbuka.jd manusia yang dapat berhujah dgn pandangan berasaskan fakta yg di kaji dari semua pihak. Ni tak balik2 baca harakah dn keadilan.. yg semua memaparkn berita memburukkn org.. buka minda ... jgn kurung minda dgn ketaksuban membuta tuli...

      Delete
    2. Tetapi sesungguhnya orang yang totok dgn pas dn pkr ni susah nak berhujah dgn dia org. Habis modal,kalah berhujah mula lah dia menyumpah menyeranah.lupa lak dia yg nabi tak ajAR cmtu.last2 buat jln mudah semua yg berlaku salah umno. Biar je lah si luncai terjun dengan labu2 nye..moga allah beri petunjuk....amin...

      Delete
  21. menipu jawapannya berdosa...
    tetapi ciri2 munafik antaranya menipu....
    korang tak pernah menipu ke..??/

    ReplyDelete
  22. Dah sonyap dah,tapi lopeh ni tengok dio komen topik lain...heh..heh

    ReplyDelete
  23. Untuk Masuk Nerako Automatik(UMNO)April 11, 2013 at 8:36 PM

    akhirnya UmNoPORNO@BN jilat ludah sendiri,,,,,kah!!!kah!!!!kah!!!!
    Dulu kato negaro bankrup klu hapuskan duty import keto,skang bleh pulak,,,,nmpk bonar nk membodoh2kan rakyat,,,,
    UmNoPORNO betul2 MELOYAKAN,,,,
    kah!!!kah!!!!kah!!!!

    ReplyDelete
  24. Kan dah katokan...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive