Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, January 10, 2011

UMNO makan...PAS pun makan

1. Kami kerap juga travelling atau bermusafir, sama ada dalam atau luar negara. Hampir setiap bulan kami akan bermusafir ke pelbagai tempat, terutamanya di Semenanjung Tanah Melayu ini. Bermusafir sudah menjadi rutin harian dalam kerjaya kami.

2. Di sepanjang tempoh bermusafir, kami juga akan singgah di pelbagai tempat makan menarik. Jika pernah disebut orang tempat makan itu sedap, si anu itu masak best...maka disitulah yang akan kami tuju.

3. Walaupun ramai juga blogger yang menulis khusus untuk mengisahkan tempat makan menarik yang pernah mereka tujui, suka juga kami ingin berkongsi dengan pembaca PM akan tempat-tempat makan yang agak sedap masakannya yang sempat disantap kami.

4. Antara tempat makan menarik dan sedap yang pernah kami singgah ialah Warung Sup Seri Menanti di Kulai Johor, Kopitiam di Kluang, Nasi Briyani di Batu Pahat, Ayam Percik dan Cucur Udang di Alor Gajah, Cendol di Stesen Bas Kuala Pilah, Cendol Leman Dawi di Jalan Rembau/Tampin, Nasi Lemak di Mambau, Ikan Bakar di Pasir Panjang, Tomyam Poktek di Salak Tinggi, Ikan Bakar di Bagan Lalang, Saba' Restaurant di Cyberjaya, Restoran Aladin di Subang Jaya, Restoran Ayam Goreng Kampung di Cheras, Warung Lontong di Meru, Popiah dan Ais Kacang di Taiping, Mee Sup di simpang Tol Penang, Teh Tarik Kaw di Pasar Padang Besar, Laksa Kedah di Warong sebelah Airport Langkawi; dan sekian banyak lagi tempat makan menarik yang tidak termampu kami senaraikan kesemuanya di sini.


5. Jika anda ingin tahu di mana lagi lokasi menarik yang menjual makanan yang enak-enak, rajin-rajinlah tonton rancangan "Jalan-Jalan Cari Makan" terbitan TV3. Tapi pembangkang tak boleh tengok rancangan ni sebab AnuWar tak bagi. AJL malam tadi pun entah puak pembangkang ni tengok ke tidak. Tapi yang pasti ada blogger pro pembangkang siap tulis senarai penuh pemenang AJL2010 di blog mereka. Kata boikot TV3? Hehehe...tengoklah betapa hipokrit dan munafiknya mereka.

6. Tujuan kami tulis berkenaan makanan kerana baru-baru ini kami terserempak dengan ahlul Pas di kalangan kenalan kami yang makan di sebuah warung yang tidak diketahuinya bahawa warung itu milik seorang ahli UMNO. Walhal selama ini Ahlul Pas sering menuduh UMNO itu kafirlah, tidak Islamik lah, kurang ilmu wahyu lah, tak boleh makan sembelihan lah dan segala macam benda buruk, akan difitnahkan kepada UMNO kononnya parti Melayu itu tidak tahu langsung ilmu Islam.

7. Dalam pengembaraan kami, sering disaksikan semua orang Melayu kebiasaannya akan singgah makan di kedai atau restoran, jika mereka lihat pemilik atau penjualnya bermuka Melayu. Tidak pernah pula kelihatan orang Melayu yang menjadi pelanggan akan bertanya kepada pelayan kedai atau restoran tersebut sama ada pemiliknya ahli parti UMNO atau PAS. Jauh sekali untuk pelanggan bertanyakan sama ada penjual bermuka Melayu itu Islam atau tidak.

8. Apa maknanya itu? Kerana lazimnya bangsa Melayu di negara ini beragama Islam dan ianya turut diperincikan dalam Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 160(2).

9. Asal saja pemilik kedai atau restoran itu berwajah Melayu, kita sebagai pelanggan akan langsung duduk makan di situ, tanpa perlu pun bertanya sama ada jurujual mahupun pemiliknya PAS ke UMNO, atau Islam ke tidak.

10. Nah, jika perkara itu sudah menjadi standard umum kepercayaan masyarakat Melayu di negara ini yang beranggapan Melayu itu sememangnya Islam, jadi mengapa ahlul PAS masih mahu mempertikaikan Islam atau tidaknya UMNO? Dan secara tidak langsung, perjuangan Melayu dalam UMNO secara logiknya turut sama memperjuangkan Islam.

11. Seandainya makanan dapat menyatukan umat Melayu yang berpecah belah, maka sudah tentulah makanan juga mampu menjadi istrumen penting perpaduan umat Islam di negara ini.

12. Rentetan itulah Santapan Diraja yang dianjurkan oleh Yang Dipertuan Agong pada 24 Disember 2010 yang lalu merupakan medan terbaik bagi menyatupadukan dua parti Melayu yang telah sekian lama bertelingkah.

13. Ingatlah bahawa Pas itu berasal dari perut UMNO. Ulama' UMNO yang tidak berpuas hati disebabkan kekalahan Ahmad Fuad kepada Tunku Abdul Rahman dalam perebutan jawatan Presiden UMNO, telah bertindak menubuhkan Pas. Namun ulama' UMNO yang memberontak ketika itu tetap memegang dua keahlian, iaitu sebagai ahli UMNO dan juga sebagai ahli Pas pada masa yang sama. Hanya selepas muktamar Pas pada/sebelum 1955, telah menyaksikan hampir kesemua ulama' UMNO yang asalnya menubuhkan Pas itu telah bertindak meninggalkan Pas dan kembali menyertai UMNO, dan yang tinggal dalam Pas ketika itu hanyalah ahli baru yang kecewa, yang tidak diketahui mana asalnya. Hatta Ahmad Fuad yang menubuhkan Pas juga tidak pernah menjadi ahli Pas, sebaliknya menerima jawatan yang ditawarkankan British sebagai Ahli Majlis di Pulau Pinang. Jelaslah bahawa British hanya mempergunakan Ahmad Fuad untuk memecah belahkan Melayu yang asalnya bersatu kukuh dalam UMNO. Dan kesannya boleh dilihat sehingga kini bahawa Pas telah menjadi duri dalam daging kepada perpecahan Melayu di negara ini sepertimana yang dihasratkan British.

14. Kepada ahlul PAS yang berpeluh ketiak dan kerap mengigau malam kerana terlalu memikirkan keputusan Hadi dan Pok Nik berkenaan kerajaan perpaduan, kami ingin selitkan di sini sebuah hadis untuk renungan kita bersama;

Hadis riwayat Abu Dawud menyatakan bahawa Abu Khirasy Al Aslami RA mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Tidak halal seorang muslim memutuskan hubungan dengan saudaranya (sesama muslim) lebih daripada 3 hari, barangsiapa memutuskan lebih daripada 3 hari dan meninggal, maka ia masuk dalam golongan ahli neraka."

15. Jadi agak-agaknya, berapa ramaikah ahlul Pas yang telah menjadi ahli neraka kerana meninggal dunia tanpa sempat menjalinkan kembali hubungan yang terputus sekian lama dengan saudara seIslam dalam UMNO?

31 comments:

  1. Tak der modal lain dah ker? Asyik-asyik kafir-mengkafir, asyik-asyik kata orang PAS kata ke orang UMNO kafir! mana bukti kamu? mana?

    Tn Guru haji Hadi lewat 1981 yang lalu tidak pun mengatakan UMNO itu kafir. beliau cuma menyatakan bahawa sesiapa yang mengatakan politik suku, agama suku itu maka kufurlah dia! Salahkan kenyataan itu? Perdebatkanllah melalui ucapan beliau secara verbatim bukannya pakai langgar ajer...

    Saya masih menunggu bukti sahih pemimpin besar PAS menuduh UMNO dan pengikutnya itu kafir sama ada dalam bentuk video atau link ke sumber sahih! Silakan..saya cabar kamu!

    ReplyDelete
  2. Sey ghaso lah, yg komen melambung pasal parti Pas dan yg komen meninggi pasal parti UMNO, tak lupo jugo yg ado kato penasihat parti PKR anugerah tuhan tu, soma eh bangang ko?

    Tak tahu sejarah, tak pandai buek2 baik, tulis lagak macam org pandai. Golo budak2 sekarang.

    Maso Hadi mulo pijak2 gambar sedago eh Mahathir tu, kapir sombolihan organh UMNo, tak sah nikah imam masjid UMNo dll.. apo ko bondo eh? Dah berpuluh tahun jadi sotoghu, mengkapirkan orghang UMNO, sembahyang duo imam. Ni kepalo atok mak bapak sapo yg ajar? Kau ko, bangang? Ulamak mohon hajat pado Allah, pocahkan poghutlah...

    Pemimpin Pas yg minum arghak, judi ngan parti komunih, berzina ngan bini orghang, makan rasuah...samo yo ngan pemimpin UMNo dan PKR. Yg PKR ni lain sikit, dah ado bukti bau2 taik. Kok orghang Pas sudi ngan bau2 taik tak tau lah.

    Neghagho dah jadi macam ni, tak syukur laiee. Poiee baco Surah ArRahman sughuh Tok2 Gughu, kau yg bangang, tafsir!

    Osah bangang anon 11.39 tu! Dah baco amanat Tok Gughu kau Hadi ko bolum?

    Tak payah cabar lah... macm terer.

    ReplyDelete
  3. Anon 11.39 AM
    Sebelum pakteh ulas isu yang diutarakan, pakteh nak tanya anda:

    Jika anda menerima HLI UMNO sebagai beragama Islam, Bolehkah ahli Pas menentang pemerintahan dari UMNO? Lihat artikel: http://amokpang5.blogspot.com/2010/04/konsep-negara-islam.html

    Isu yang anda bangkitkan

    Tak pasti berapa umur anda cuma jika anda seusia Pakteh atau lebih tua, akan menjadi trauma jika ibu/ayah tuan menjadi ahli kepada parti UMNO. Mengapa....kerana ahli pas akan mengatakan sembelihan ahli UMNO tak boleh makan. Sembahyang jumaat berimamkan ahli UMNO tak boleh. Kerana apa??....kerana mereka KAFIR...

    Anda perlukan bukti?...baca amanat Hj Hadi sepenuhnya...bukan sekerat2. Pakteh letakkan link amat tersebut http://www.flickr.com/photos/42033867@N08/4735069259/

    Kertas putih peristiwa MEMALI adalah BUKTI paling jelas (itupun jika anda faham apa itu kertas putih)

    Sedikit penerangan di: http://ms.wikipedia.org/wiki/Amanat_Haji_Hadi

    Paling penting, Amanat Hj Hadi tersebut kini dipraktikkan oleh Pas sendiri. Mereka kini berkawan rapat dengan DAP malah ada yang sanggup mati mempertahankan Karpal Sigh.

    ReplyDelete
  4. Tapi rata2 rakyat boleh nampak kebanyakan geng umno dan juga geng KIMMAK (geng umno yg takmahu masuk Parti India Muslim)kebanyakannya islamnya banyak sekular akibat sependapat dgn Mahathir yg terang2 akan mengambil tindakan jika hudud islam dilaksanakan dimalaysia. Juga di lihat islam geng umno ni bermusim spt isteri Rosmah poei Mekah atau majlis Maal hijrah, baruuu nak bertudung. Seperti kata Mat Sabu, islam umno ibarat islam kapal selam. Seperkara lagi Pas meninggalkan umno sbb pada ketika itu pemimpin Pas dah nampak kebanyakan pemimpin dlm umno telah menyerap fahaman sekular sepertimana Young Turks di Turkey dipimpin oleh ahli freemason dikepalai Mustafa kamal Ataturk. Dalil anak benih pemiompin sekular hari ini boleh di lihat apabila APCO dilantik sebagai penasihat.

    ReplyDelete
  5. ado gak org bangang yg masih tak paham istilah sekular ni. dan ado yg laie bangang bilo samokan kerajaan dgn kamal artartuk. mgkn dio tak ngaji maksud dan tafsiran sekular, mako jadilah dio mcm burung belatuk yg hanyo ikut cakap pemimpin pembangkang yg kato umno sekular, dio pun angguk cakap sekular walhal sahibul sakalumit pun tak ngoti ngoti apo yg dikatokan sekular. poie ngaji dulu nak oii jangan ikut sobab jari yo menaip. jugo kaji gak camno ngoman eh kamal artatuk tu perbuat sampai nak mati pun susah sobolum ekau nak compare si kamal tu dongan pemimpin umno. kurang2 eh bolun ado laie pemimpin umno yg suruh azan dlm bahaso melayu mcm kamal tukar azan ke bahaso turki. ni la masalah eh org kito, burung belatuk ngamai bonar. study dan ngaji maleh mcm mahasiswa tu dok sibuk ikut prilaku si anu yg skit skit demonstrasi. org melayu ijazah kelas petamo jauh panggang dari api. yg dapek ijazah am cam anuar pointer bawah duo belambak. tu la ngoman eh.

    ReplyDelete
  6. Jangan UMNO mimpi nak gabung ngan PAS kato DSAI semlm. Kurang2 anak DSAI dapat ijazah kelas pertama bukan mcm orang tuo gak bangang bingai.

    ReplyDelete
  7. Salam buat Paneh Miang yg sentiaso membuatkan penyokong pembangkang paneh hati dan miang minda dengan posting-posting anda.

    Sesuatu yang menarik untuk difikirkan mengapa ulama'-ulama' Umno yang asalnya menubuhkan Pas termasuk penentu tarikh kemerdekaan negara iaitu Abdullah Fahim keluar dari Pas dan menyertai semula Umno. Apa yang tersirat di'lihat' oleh Abdullah Fahim dan ulama' lain terhadap masa depan Pas ketika itu sehingga tekad kembali berjuang bersama Umno. Maklumlah, ilmu makrifat macam Abdullah Fahim ni dikatakan bukan sembarangan yg tiada dikalangan ustaz Pas hari ini.

    ReplyDelete
  8. den pun numpang semangkok, apo yg dibangkitkan oleh paneh miang ttg Pas asal dari umno dan ulama keluar umno sbb jawatan.. boto ko? den ghaso maklumat yg ekau baco tu tersasar. elok bona baco molek-molek sejarah penubuhan Pas ikut diari Pas dan bukan baco diari umno yo..

    lopeh tu bab amanat Hj Hadi, lagi sekali ekau dan penjilat umno baco dan faham boto-boto adokah yg Hadi maksudkan ahli umno atau parti umno ( perlembagaan)? oghang kalau belajar agamo bab ketuhanan Allah dan sifat ubuddiah akan lihat jelas perkara yg boleh membatalkan syahadah. Okey.. den nak kato ado ahli-ahli umno KAFIRRRR!!! sobab den dah tuo dan sompek baco dan donga ahli-ahli umno bercakap dan melakukan perbuatan membatalkan syahadah mengikut kacomato den. cthnya spt berikut:
    1. Mahathir cakap bab sup tangan dan negara akan huru hara jika pakai hudud.
    2. Mahathir dan Musa Hitam ponah cakap akan kekalkan negara dgn dasar sekular.
    3. Antara sebab Salleh Abas dipecat Mahathir krn melewatkan keputusan budak china masuk Islam dan anggap perlembagaan negara tidak islamik.
    4. Bilo orang Pas belajar agamo dan memahami hakikat ketuhanan Allah dan syariat, mako orang yang berilmu akan melihat pihak yang tak islamik spt ahli-ahli umno atau atas pagar mcm lalang telah jauh dari tuntutan Islam. Bilo ado puak umno pertikai hudud dan bercakap mcm mahathir tu, ado sobab mrk ragu-ragu dengan keyakinan atau keislaman melayu umno. ado yang cakap kalau tutup aurat dan ikut undang-undang Islam, negara akan mundur dan huru hara. Agamo tak boleh capur dengan politik.

    maso tu cakap-cakap begitu kerap disobut dan keluar pulak dalam surat kabar umno. Den pun kalau terdonga dan tengok perilaku imam kek masjid atau surau cakap-cakap menyalahi syariat.. den akan pisahkan diri dari puak-puak umno yang sosek nih. Maksud mudah ae.. tak lalulah nak makan ayam sombolehan dio. La ni dah kurang keceluparan dan kedurjanaan ahli umno pertikai hukum Allah, eloklah tu.

    cumo yang masih gomar bona kek pemimpin dan penyokong umno ialah rasuah, judi, arak, ghabo betino, zinah, tak tutup aurat dan banyak lagi. Solat 5 waktu pun ado yang tinggal.. ghamai macam tu.

    maso den kek Sabah dulu, ghamai ahli umno kafir samada orang Islam berperangai kafir atau mmg sah Kafir spt ahli umno Kadazan, murut dan Dusun.

    Paneh miang, bab makan kek kodai makan.. kok boleh eloklah elak makan daging ayam sobab ghamai peniaga ambik ayam dah proses dari Chino, murah pulak tu spt yang terjual kek supermarket. Kalau yg nyoboleh melayu.. tgk kalau somboleh sompek berbual, isap rokok, tak solat, pasik... apo salahnyo caghi yang elok sikit. nak bagi makan anak bini biarlah yang terbaik.

    Jadi, den buat kesimpulan begini: kalau ahli umno atau penyokong umno berperangai dan bercakap menyalahi agamo, kito patut ragu-ragu untuk ikut dio. Anak betino kito jangan kawinkan dgn puak sosek tu.

    ReplyDelete
  9. Paneh,

    ekau cakap "Jadi agak-agaknya, berapa ramaikah ahlul Pas yang telah menjadi ahli neraka kerana meninggal dunia tanpa sempat menjalinkan kembali hubungan yang terputus sekian lama dengan saudara seIslam dalam UMNO?"

    bagus peringatan ekau tu.. den ambik yg positif. Sbg manusia tontu kito tak lopeh buat kesilapan dan leko hingga ado sedagho-magho yang sosek yang tak sompek nak didakwahkan. Ghamai yang sosek, tak solat 5 waktu, main bomoh, berjudi, ikut politik sekular dan berzinah spt yang selalu dilakukan oleh puak umno. Den sedighi sodih nengok sepupu den yang toga dan kogheh dalam umno.. pantang jumpo mesti nak botogang leher, den selalu usik dio bab harga barang naik, isu kedaulatan ghajo dan ketuanan melayu. Bukan kemain dio nak jadi juara pertahan melayu, namun bilo diajak poie ko masjid dan suruh anak-bini dio tutup aurat, ekau tau apo dio cakap?

    " Den punyo pasallah, kok ekau nak tunjuk alim jangan pulak nak berlagak.. kubur masing-masing.. " so, den pulak mati akal macam mano nak mujuk dio.. yolah, kok dio mati dulu, den sbg waghih todokek takkan nak biarkan dio..

    ReplyDelete
  10. Biasolah via blackberry, jika jonis shit dia akan kembali ke Barisan Najis. Kalau ekau tak cayo ekau tanya Mahashit, dah berapa kali keluar masuk.Pernah dia kena julap zaman tunku dulu tapi ekau tahulah jonis PK Parpu kari.

    ReplyDelete
  11. takpo...ahli PAs ke Umno ke eden tak kisah...yang penting bukan geng liwat-liwatan...yg tuh den amik kisah...khoiiitttt tuih,loyo bilo pk kaki liwat @ penerus tradisi bangsa Luth jadi pemimpin

    -PAS Tetap Di Hati Tapi PKR Boleh Pergi Mati-

    ReplyDelete
  12. Salam 1Melayu,

    Terima kasih di atas komen2 membina yang tuan2 utarakan dalam posting ini. Walaupun kebanyakannya di pihak sebelah sana lebih byk tuduhan drpd fakta, saya nak respon satu saja iaitu kepada 'pas lamo'.

    Saudara menyatakan fakta kami tersasar mengenai asal usul Pas dan menyarankan kami belek diari Pas dan bukannya diari Umno.

    Buat pengetahuan saudara, kami tdk membelek diari mana2 parti bagi mengkaji perkara tsb. Kami buat kajian dgn sumber dokumen2 sahih serta memo2 yg ditulis tangan berkenaan peristiwa asal usul penubuhan Pas. Kami lihat sendiri dokumen asal surat tawaran Ahli Majlis drpd British. Kami baca memo2 asal sokongan jawatankuasa Hizbul Muslimin Umno yang menyokong penubuhan Pas di Kelab Sultan Sulaiman. Kami tanya sendiri mereka yang masih hidup dan pernah terlibat dlm peristiwa tsb. Dokumen-dokumen asal ini terletaknya di Arkib London yang memerlukan anda memohon perkenan Ratu England untuk melihat dan mengkajinya. Ianya disahkan sebagai antara dokumen sejarah bermulanya kewujudan Persekutuan Tanah Melayu oleh sarjana sejarah dalam dan luar negara. Saudara boleh ke sana sendiri untuk mengkajinya.

    Rekod juga menunjukkan berapa jumlah undi yang Ahmad Fuad dan CM Yusof tewas kepada Tunku dalam pertandingan 3 penjuru merebut jawatan Presiden Umno selepas perletakan jawatan Dato' Onn. Surat2 yang ditulis oleh Hizbul Muslimin pada pendaftar pertubuhan british dan sebagainya.

    Jika saudara ada perspektif berbeza mengenai peristiwa penubuhan Pas atau saudara ada dokumen/sumber lain yang mampu menyangkal dokumen sejarah sedia ada, maka tolong bagi kami rujukan tersebut supaya boleh kami rujuk dan kaji. Jika saudara hanya merujuk kepada 'diari Pas' sebagaimana yang saudara nyatakan, maka kami mengandaikan saudara hanya membuat fitnah dan cuba mengelirukan orang dalam proses untuk menulis semula sejarah mengikut acuan saudara sendiri.

    Kami sarankan saudara sertakan di sini kisah di pihak saudara serta rujukan/sumber sahih yang boleh kami rujuk untuk menyangkal hujah kami. Jika tiada, kami sarankan saudara terbang ke London dan kaji sendiri dokumen sejarah sepertimana yang kami nyatakan.

    Che Det dikenali sbg seorang yg sinikal dan rasanya saudara belum memahami beliau wlpn ada diantara kata2 dan tindakannya tdk dipersetujui. Salleh Abas bukan dipecat Che Det tetapi oleh panel hakim yg dilantik oleh YDPA ketika itu iaitu Almarhum Sultan Johor. Dan jika saudara benar2 jenis org yang mengkaji, maka saudara pasti tahu bahawa YDPA ketika itu yg mendesak agar TSA dipecat atas sbb peribadi antara YDPA dan TSA. Berkenaan saudara kpd 'pas lama' yg kononnya ahli Umno itu, ia hanya kes terpencil dan rasanya tidak ramai pun begitu dlm Umno. Tapi kami pasti dalam PKR memang ramai yang berperangai sedemikian. Teruskanlah usaha dakwah saudara dan jgn jemu berusaha.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. Saudara-saudara sekelian percayalah,

    Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.


    Percayalah saudara-saudara sekelian,

    Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

    Soalan saya, dimanakah silapnya ucapan haji Hadi di banggol Peradong lewat 1981 ini? Dimanakah dalam pernyataan di atas mengatakan UMNO kafir, dimana?!
    Sekarang marilah kita secara jujur meneliti kata-kata Haji Hadi tersebut berdasarkan kepada ILMU, untuk melihata kebenaran.

    1. Betulkah atau tidak BN " menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah"?

    2. Betulkah atau tidak dari segi agama Islam, "perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.", jika benar bahawa BN " menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah"?

    3. Betulkah atau tidak dari segi akidah agama islam kita akan menjadi "kafir" dengan mengatakan politik suku agama suku"?

    Perkara 1 dan 2, tidak pula pihak UMNO secara jujur mahu mempertikai dan memperbesar-besarkannya di media, justeru adalah perlulah kita sendiri bertanya kepada diri kita sendiri, kenapa? Kenapa ulama-ulama UMNO sendiri tidak mmmpertikaikannya?

    Hanya pada perkara 3 di atas saja kelihatanya tidak habis-habis pihak UMNO memperbesar-besarkannya, justeru adanya perkataan "kafir" yang digunakan oleh Hadi Awang!

    Kita juga kena fahami konsep dan makna perkataan "kafir" itu dari sudut agama Islam mengikut keperihalan keadaan siapakah yang menyebut perkataan itu, dan bukannya dari sudut kefahaman makna "kafir" mengikut kefahaman kita sendiri. Ini adalah kerana apabila kita mendengar (atau membaca), seseorang itu berkata menggunakan istilah tertentu, kita kena memahaminya mengikut apakah yang dimaksudkan oleh orang yang menggunakan istilah itu.

    Sekiranya kita menggunakan hanya mengikut kefahaman kita sendiri saja sebagai rujukan, bererti kita adalah silap kerana kefahaman kita sendiri itu tidak semestinya sebagai apa yang dimaksudkan oleh orang yang menggunakan istilah tersebut.

    Adalah paling bodoh, misalnya jika kita pula menyebarkan kepada orang lain apa yang kita fahami itu adalah salah dan tidak sebagaimana apa yang sebenarnya yang dimaksudkan oleh orang yang menyebutnya, tanpa terlebih dahulu kita meminta penjelasan daripada orang yang berkata itu, iaitu apakah maksudnya yang sebenar ia menggunakan "istilah" tersebut, sekiranya bagi kita, maksud "istilah" tertentu itu adalah tidak wajar disebut! Itulah sebabnya kita mestilah merujuk kepada sumber asal, supaya kita tidak membuat pelbagai andaian yang salah disebabkan kefahaman kita sendiri yang salah.

    ReplyDelete
  14. woi paneh,,,apo pasal kau tk nampak muko,,tunduk menyorok pulak,,,mcm pondan tuo la kau...kah..kah..kah... ni den nk tanyo pulak kau,,agak2 berapo ramai pulak ahli2,puak2.juak2 umno yg dh masuk NERAKO sobab tk nak ikut hukum islam yg benar,, apo memutuskan silaturrahim antaro umno dgn umno tk masuk nerako pulak ko?ado kelonggaran ko? keh..keh..keh... kau ni jenis manusio yg bahayo,,,memutar bolit ikut suko hati pulak,, tolong kau jwb soalan den tadi yo..

    ReplyDelete
  15. budak primary school pun tau amanat hadi itu jelas mengkafirkan umno. itu bukan maksud tersirat tp jelas. tak payah la beria nk menafikan. islam itu indah dan digalakkan kita mencari perdamaian drpd permusuhan terutama dikalangan saudara seislam. tp amanat hadi itu jelas mengundang permusuhan dikalangan umat islam. benar spt kata pakteh tu kertas putih memali jelas disebabkan amanat sesat hadi. tp skrg ni pelik sbb hadi dah berubah, rajin pulak jumpa najib dan muhyiddin. mgkn dia dah sedar negara ini hmpir jatuh ktgn kafirun. paneh dan kwn2 penyokong kerajaan, meka pembangkang ni cuba bangkit semula pasal amanat hadi ni utk semarakkan kebencian umno dgn pas kerana takut akan terjadinya kerajaan perpaduan. so jgn terpedaya. mereka ini spesis israel yg mahu lihat melayu dan islam itu gagal utk bersatu. auta je pembangkang ni.

    ReplyDelete
  16. kakaka. bagi mereka yg cuba menggelar org lain pondan mcm anon 1159pm tu..dia lebih pondan sbb hanya berani komen pakai anonymous sejak dulu hingga kini. bacul tahap gaban la katakan. kakaka. hompuk oh hompuk. bilo la nak berubah.

    ReplyDelete
  17. Biasolah Paneh tentang Amanat hj Hadi tu, dia seorang Tok Guru, dia baca tentang hukum agama. Kalau dah budak Primary School pun faham itu munuju pada UMNO, UMNO yg mengamalkan politik suku, dio lah yg merasa podas. Puak umno terutamanya ulamak semak cari makan bila menafsirkan ayat "Hendaklah kamu berpegang pd Tali Allah jgn kamu berpecah belah". UMNO akan memegang ayat "jgn kamu berpocah belah" sptmana Utusan Meloya akan spin. Tentang "Tali Allah" ini bermaksud pada sunah dan AlQuran. UMNO hukum Barat dia pakai hukum Quran dia tak sudi sbb dia bagi AP pada anak dia yg berniaga kereta Porshe. Bagi saham pd menantu. Inilah yg dipanggil politik suku agama suku. Tentang Che Det jgn kamu sangkal sejarah hitam perundangan Msia kerana org tua inilah yg memecat Ketua Hakim Negara Tun salleh Abas. Den ingat lagi dlm TV, PM waktu tu menuduh Ketua Hakim mencabar kuasa Eksekutif. Benda ini berlaku diPakistan, rakyat menentang dan kerajaan Pakistan undur. Bila berlaku dimSia Mharaja mandaliar berkuasa, rakyat di buai Media Meloya dan 3 suku, rakyat tertipu juga terdapat begitu ramai melayu tongkat dan subsidi menjadi mereka yg menyokong membabi buta memyebabkan rakyat msia berpecah belah. P.S. Jangan ada mereka yg tak faham "Tali Allah" pulak terutama puak pemuka yg ngaji Barat. Ini lah yg menyebabkan Ulamak lari dari Parti sekular yg direstui penjajah British dan menubuh Parti Islam SeMsia.

    ReplyDelete
  18. Sedagho,

    Apolak kito yg bukan ahli mano2 parti pun nak betokak. Yg ahli2 tu, biarkan lah deh. Dah cakap...dah peringat...kok nak kono balun sikit laiee!?!

    Jomput Najib Razak, Nik Ajis, Hadi Awang dan tak lupo juo, sedagho kito si Nuar Brahim tu.

    Tuan Perdano Montoghi, Tuan Penasihat, Tuan Presiden, Tuan2 Tok Gughu yg dikasihi dan disayangi, yang kito hormati.

    Beserta dengan nama2 Allah,

    Tak kigholah yg bodoso, yg alim, yang koman, yg ado rahsio, yg warak, samo duduk semejo ngan tok2 gughu.

    Bincang elok2, kemano aghah tuju Islam yg utamo di negagho kito? Islam yg macam mano? Yg bukan Islam camno?

    Kan elok kito gubal sepakat yg nak jadi ahli sunnah waljamaah cam ni deh. Yg ikut ajaran syiah macam ni deh. Yg nak ikut jalan tarikat cam ni deh.

    Yang beriman sobonar eh dalam Surah Al Hujarat ayat 15 cam ni deh. Dan baco Surah Muhammad.(jangan tinggal ayat ompek).

    Toksah lah nak sampai cabut nyawo! Amik alih tugas malaikat. Toksah lah nak kato ini sosek, jalan tu sosek. Toksah lah nak doa tumbang kerajaan kito. Doa yg baik2. Pikir yang baik2. Zikir kalian sumo eh.

    Apo kughang ko orghang melayu yang handa macam Tok Kenali, Tok Ku Paloh dan Hj Said? Insan2 ini adolah satu pelito dalam 'pelito' melayu!

    Jiko kito amek2, memang kughang insan cam tok2 sedagho kito ni. Ado ko laeeii yg ilmu laduni dan yg kasyaf?

    Memang ado, tapi taklah sampai tahap tok gughu kito yg terdahulu. Mungkin lobih?

    Jiko kito tak tahu sesuatu perkagho, Allah kobar an kito rujuk orghang2 terdahulu. Sapo deh?

    Jiko kito tak dapek petunjuk Al Quran, sah, tidak syak laeeii, kito sosek dan celako!

    Abih camno?

    Diri kito ni kito perbaiki dan bimbing anak2.

    Ado tigo golongan: kanan, kiri dan tongah:

    Selamat sejahtero untuk kamu golongan kanan.

    Sesungguhnyo ini adalah suatu keyakinan yang pasti bonar.

    Mako bertasbihlah memuliokan Tuhan kamu Yang Maha Bosar.

    Salamun Qaulamirrobirrohim...mugo kito dapek ucap dan ungkapkan.

    Selamat, selamat semuo eh, waghih den, nogoghi den, negagho den, agamo den.


    Selamat den,

    Dan.
    Waghih anak poghut, suku anak melako

    ReplyDelete
  19. Paneh, terimo kasih. elok bona ekau jongok kek Pejabat Pas Jalan Raja Laut atau Kedai Harakah di belakang Hospital Tawakkal Kuala Lumpur untuk dptkan buku berkaitan Pas. Tanyo pemimpin Pas yang lamo spt Subki Latiff, den ghaso dia sonang bincang bab yg ekau bangkitkan sbb dio dulu wartawan lamo. Den sanggah umno bukan ikut perasaan tapi berdasarkan pengalaman bersama ahli-ahli umno, belajar kek universiti bab politik dan bersamo dgn Pas. Apo yang ekau bangkitkan tak topat dan ikut perasaan bonci yo. Omak mertuo dan ipar duai den ghamai umno.. jadi umno bukan asing kek eden.

    ReplyDelete
  20. Salam 1Melayu,

    Jika setakat meminta kami ke pejabat Pas atau mengunjungi kedai Harakah dikatakan sumber/rujukan 'sahih' yg ingin saudara pertahankan, maka kami ucapkan terima kasih sajalah.

    Dulu pun kami pernah beberapa kali berbual dengan Subky Latif, tapi tak banyak sangatlah yg beliau boleh bantu.

    Setakat bersaudara-mara dgn orang Umno atau ramai kawan-kawan Pas, itu pun tidak boleh dijadikan sandaran dan bukti sejarah. Lagipun disepanjang pengalaman kami, baik ahli Pas mahupun Umno kebanyakannya tidak pun arif berkenaan sejarah yang berlaku dlm parti mereka sendiri.

    Maka bolehlah kami beranggapan bahawa saudara tiada apa bukti/dokumen sokongan, ataupun rujukan, mahupun 'kisah sebenar' yg boleh saudara ceritakan di sini mengenai asal usul Pas bagi mempertahankan hujah saudara sebelum ini.

    Jelaslah kata2 saudara, "den pun numpang semangkok, apo yg dibangkitkan oleh paneh miang ttg Pas asal dari umno dan ulama keluar umno sbb jawatan.. boto ko? den ghaso maklumat yg ekau baco tu tersasar..." - adalah semata-mata cakap untuk mempertahankan ego saudara sendiri.

    Nick saudara sendiri pun berubah2 sekejap 'pas lamo' sekejap 'pas tuo' menunjukkan jatidiri serta pendirian sebenar saudara pun tidak tetap yg boleh dijadikan sandaran untuk orang percayakan saudara.

    Good try but not good enough.

    ReplyDelete
  21. waa,,kahh..kaahhh.. gedoyok belacan tukang ampu,,kaki kipas pulak yg terkincit2 bg alasan..soalan den tk berjawab,,kau pulak yg terkincit2 yo..kesian den dgn kau gedoyok;;kau tukang jilat jubo paneh ko? waa..kahh..kahhh

    ReplyDelete
  22. UMNO KAFIR


    SALAM,

    Fasal-fasal 43, 44 dan 161 Perlembagaan Malaysia menjadikan Malaysia sebuah negara kafir. Para pemimpin UMNO yang terdiri daripada ahli-ahli PARLIMEN dan DUN adalah orang-orang KAFIR kerana :

    1. Mereka ini adalah Tuhan-tuhan MANUSIA atau TAGHUT yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas seluruh umat manusia;

    2. Mereka ini adalah Tuhan-tuhan Manusia yang kafir kerana mereka adalah berkuasa dan berdaulat untuk membuat undang-undang manusia untuk manusia;

    3. Mereka ini adalah Tuhan-tuhan Manusia yang kafir kerana mereka adalah berkuasa dan berdaulat untuk menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas manusia;

    4. Mereka ini adalah Tuhan-tuhan Manusia yang kafir kerana mereka adalah Tuhan-tuhan Manusia yang disembah oleh manusia apabila seluruh umat manusia mentaati dan mematuhi undang-undang yang dibuat oleh mereka (Tuhan-tuhan Manusia) ini.

    Perhatikan ayat al-Quran seperti di bawah ini :

    Firman Allah : Fatir 10
    Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.

    Orang-orang yang mengamalkan agama demokrasi yang kufur walaupun untuk tujuan dan matlamat yang baik dan suci murni kerana Allah disifatkan Allah sebagai orang-orang yang merancdang untuk melakukan kejahatan yang akan dihumban ke dalam neraka!

    Metod Islam untuk mewujudkan kerajaan Islam ialah Jihad, Perang dan Revolusi, bukan melalui jalan demokrasi dan proses demokrasi kerana itu adalah jalan yang syirik dan kufur.

    Jihad dan Perang untuk menghapuskan kerajaan demokrasi :

    Firman Allah :al-Baqarah 251
    Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

    Firman Allah : al-Hajj 40
    Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.

    Islam BERHAK untuk melancarkan Jihad dan Perang dalam bentuk yang OFENSIF ke atas sesuatu Negara Bangsa atau Kerajaan Demokrasi, atau ke atas mana-mana Kerajaan Manusia sekalipun tanpa terlebih dahulu ianya diserang, diperangi, dizalimi dan diancam oleh mana-mana negara atau kerajaan-kerajaan tersebut.

    Firman Allah: al-Baqarah 193
    Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.

    Selagi “fitnah” itu wujud, selama itulah Jihad dan Perang dikehendaki dan diperintahkan Allah untuk dilancarkan sehingga fitnah itu, iaitu kerajaan dan otoriti demokrasi itu, mengalami kehancuran; dan "jadilah agama untuk Allah", iaitu sehingga Islam sahaja yang berkuasa dan memerintah ke atas seluruh ideologi dan pemikiran yang lain dan ke atas seluruh umat manusia di bumi, baik ke atas umat Islam mahupun bukan Islam.

    Sekian, terima kasih.


    Wan Solehah al-Halbani

    ReplyDelete
  23. paiso. habis tu yg pas bertanding utk memerintah melalui demokrasi tu mcmana pulak? siap komen dan bantah spr lagi. Wan Solehah al-Halbani nampak macam putar belit ayat quran utk membenarkan hujah sendiri je.

    Metod Islam untuk mewujudkan kerajaan Islam ialah Jihad, Perang dan Revolusi? kau biar botul bhai? nabi tawan mekah pakai rundingan tu apahal? wujudkan negara islam di madinah antara muhajirin dan ansar pakai rundingan tu apa hal? sahlah sesat Wan Solehah al-Halbani tu.

    ReplyDelete
  24. Salam,

    1. PAS yang mengamalkan agama demokrasi adalah kafir juga;

    2. Ayat-ayat perang seperti 2:251, 2:193 serta 22:40 adalah ayat-ayat yang umum, kekal dan muktamad yang releven untuk kesemua zaman dan waktu. Ayat-ayat ini memerintahkan kita supaya menyerang dan memerangi kerajaan demokrasi Malaysia kita ini - ini adalah metod Islam untuk menegakkan sesebuah kerajaan Islam;

    3. Kaum ansor adalah kaum yang satu dan sama dgn kaum muhajirin yang sama-sama menyambut seruan dpd Rasulullah saw dan sama-sama dipimpin oleh Baginda sendiri;

    4. Negara Islam di Medinah dibentuk tanpa perang kerana sudah ramai dpd penduduk Medinah yang terdiri dpd Ansor dan Muhajirin yang bersetuju dipimpin oleh Rasulullah saw serta mereka inginkan kpd sebuah Negara Islam;

    5. Di Mekah tidak ada jihad dan perang kerana; pertama, jumlah umat Islam adalah kecil dan lemah; kedua, Allah memerintahkan supaya pada masa itu tidak boleh berperang lagi tanpa memberi sebab-sebab yang khusus;

    6. Semasa di zaman Medinah turunnya ayat-ayat Jihad dan Perang untuk menghapuskan kerajaan yang kafir dan untuk menegakkan kerajaan Islam yang terpakai untuk kesemua zaman;

    7. Ayat yang melarang berperang pada zaman Mekah adalah ayat marhaliyah, iaitu ayat sementara yang akan termansukh dgn turunnya ayat-ayat yang umum, kekal dan muktamad di zaman Medinah;


    8. Zaman kita ini adalah zaman pasca nubuwah yang berkuat kuasa ke atas kita ayat-ayat perang yang umum, kekal dan muktamad yang diturunkan di Medinah dan kita hendaklah meminggirkan ayat-ayat marhaliyah di zaman Mekah;

    9. Mengenai ayat-ayat perang, saya merujuk kpd tafsir Fizilalil Quran - oleh itu jangan menafi atau main-main dgn ayat-ayat al-Quran nanti kita jadi kafir.

    Sekian, terima kasih.

    Wan Solehah al-Halbani

    ReplyDelete
  25. Perang ke atas kafir...adakah kerajaan Malaysia hari ini kafir?

    Ingat siapa yg cuba memburukkan Islam dgn mengatakan Islam ditegakkan dengan perang dan pedang?

    Julius Richter yang mengatakan "Islam ditegakkan dengan pedang."

    WS Nelson mengatakan "Perang Islam telah berhasil melumpuhkan bangsa-bangsa Afrika dan Asia satu demi satu."

    Lootfy Levonian mengatakan bahwa "Sejarah Islam merupakan rangkaian peristiwa yang mengerikan, karena terdiri dari penumpahan darah, peperangan dan pembantaian."

    Mereka inilah kafirun yg cuba memburukkan Islam dan malangnya ada orang Islam yang terpedaya mengikut konon untuk tubuhkan negara Islam perlu melalui perang, jihad dan revolusi.

    "Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, karena Sesungguhnya mereka telah dianiaya. dan Sesungguhnya Allah, benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu." (Al-hajj : 39)

    Adakah Pas selama ini diperangi...atau Pas yang sebenarnya lebih dulu melancarkan perang terhadap UMNO? Siapa aniaya siapa sebenarnya?

    Adakah selama ini ahli2 Pas hidup susah payah dan dianiayai sedangkan ramai ahli Pas senang lelang?

    Kelakar memikirkan tiap kali mukamar, perwakilan Pas bergaya datang kereta mewah. Dan mereka mendakwa dizalimi dan dianiayai UMNO.

    Kasihan Melayu...

    -Pak Teh

    ReplyDelete
  26. MALAYSIA NEGARA KAFIR


    KALIMAH ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ BERERTI BAHAWA :

    1. Kerajaan Allah sahaja yang tertinggi dan paling berkuasa yang mengatasi dan menundukkan seluruh kerajaan manusia dan undang-undang manusia yang selain daripada Allah (9:33);

    2. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk menguat kuasakan undang-undang Allah ke atas manusia (5:44);

    3. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk membuat undang-undang untuk seluruh umat manusia (12:40);

    4. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk menghukum manusia dengan undang-undang Allah (5:44);

    5. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk memerintah bumi (3:26; 7:54);

    6. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk menghamba abdikan manusia kepada kuasa Allah, iaitu manusia menjadi para hamba kepada Allah (1:1; 21:24);

    7. Allah adalah Tuhan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk disembah oleh manusia (4:36);



    KERAJAAN MALAYSIA ADALAH KAFIR KERANA :

    1. Artikel 4 Perlembagaan Malaysia meletakkan status Perlembagaan Malaysia sebagai undang-undang yang tertinggi yang mengatasi al-Quran dan Hadis;

    2. Artikel 43 Perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada para pemerintah untuk menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas umat manusia;

    3. Artikel 44 Perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada para pemerintah untuk membuat undang-undang manusia;

    4. Artikel 161 Perlembagaan Malaysia memberi kuasa kepada mahkamah untuk menghukum manusia dengan undang-undang manusia;

    5. Perlembagaan Malaysia menyerahkan kuasa dan hak kepada manusia untuk memerintah ke atas seluruh umat manusia (artikel 43, 44, 161);

    6. Perlembagaan Malaysia mewujudkan sistem manusia menjadi para hamba kepada manusia kerana manusia berada di bawah kuat kuasaan undang-undang demokrasi ciptaan manusia(artikel 43);

    7. Perlembagaan Malaysia mewujudkan sistem manusia menyembah manusia (artikel 43, 161);

    8. Perlembagaan Malaysia mewujudkan Tuhan-tuhan Manusia yang membuat undang-undang, yang memerintah ke atas manusia dan yang disembah oleh manusia (artikel 43, 44, 161);

    9. Kepercayaan Kepada Tuhan dalam Rukun Negara mempunyai pengertian mengiktiraf kesemua Tuhan sebagai Tuhan-tuhan yang sah;

    10. Kerajaan Malaysia mengimani, menganuti dan mengamalkan agama demokrasi yang kafir dengan sekali gus ia manolak dan mengingkari kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


    UMAT ISLAM MEMBATALKAN SYAHADAH KERANA :

    1. Mempercayai kerajaan demokrasi adalah Islam atau bersesuaian dengan Islam;

    2. Mengamalkan sistem politik demokrasi yang bererti mengamalkan agama yang kafir;

    3. Melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia;

    4. Menyerahkan kuasa untuk membuat undang-undang kepada ahli-ahli Parlimen dan Dun;

    5. Menyerahkan kuasa kepada kerajaan untuk menjalan dan menguat kuasakan undang-undang;

    6. Menghukum dan mengadili manusia dengan undang-undang manusia;

    7. Berada di bawah kuat kuasa undang-undang demokrasi yang bererti menjadi para hamba kepada manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manausia kepada manusia;

    8. Mentaati dan mematuhi undang-undang demokrasi yang bererti menyembah manusia;

    9. Menyetujui dan meredhai sistem politik demokrasi bererti beriman kepada agama demokrasi;

    10. Tidak mengisytiharkan kekufuran demokrasi, tidak menolak dan mengkufur ingkarkannya serta tidak mengisytiharkan untuk menghapuskannya melalui Jihad, Perang dan Revolusi.



    Wan Solehah al-Halbani
    Lubuk Terua, Temerloh, PAHANG DM

    ReplyDelete
  27. macam bagus yo wan solehah ni. den nak tanyo ekau satu yolah. ekau selalu langgar lampu merah trafik light ko atau ekau beronti maso lampu tu merah? trafik light tu undang2 manusio buek? kalo kau patuh makno eh kau pun kapir?

    yo yo all jo ekau ni.

    ReplyDelete
  28. Sdr Tiada nama,

    Undang-undang trafik light yang dibuat oleh manusia adalah undang-undang kecil yang diiktiraf sebagai Islam kerana ianya adalah berteraskan kpd undang-undang Islam yang induk, iaitu undang-undang Islam untuk memelihara keselamatan dan keselesaan pengguna jalan raya, dan undang-undang induk ini adalah dpd Allah dan Rasul-Nya.

    Undang-undang kecil dan induk yang kini dipakai di Malaysia yang berbentuk kafir adalah undang-undang dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, moral dan antarabangsa ciptaan manusia yang selain dpd Allah.

    Manakah undang-undang yang Islam dan manakah pula yang kafir boleh dikenalpasti dan disahkan oleh para pakar undang-undang. Dpd kenyataan sdr 'tiada nama' di sini jelaslah bahawa sdr tidak memahami mengenai perbezaan di antara undang-undang Islam dgn undang-undang ciptaan manusia. Undang-undang di Malaysia yang dibuat di bawah artikel 44 Perlembagaan Negara adalah undang-undang ciptaan manusia.

    Wan Solehah al-Halbani

    Lubok Terua, Temerloh, PAHANG DM

    ReplyDelete
  29. SALAM,

    ADAKAH UMNO DAN PAS KAFIR?

    UMNO DAN PAS YANG MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI ADALAH KAFIR KERANA :

    1. Mereka menafikan hak Allah untuk berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas umat manusia kerana mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas umat manusia;

    2. Mereka mempersekutkan Allah kerana mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia;

    3. Mereka menafikan hak Allah untuk membuat undang-undang kerana mereka menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat undang-undang kepada Tuhan-tuhan Manusia;

    4. Mereka menafikan hak dan kuasa Allah untuk menghukum manusia dengan undang-undang Allah kerana mereka menyerahkan hak dan kuasa untuk menghukum manusia dengan undang-undang manusia kepada Tuhan-tuhan Manusia;

    5. Mereka berada di bawah kuat kuasa undang-undang manusia yang menjadikan mereka sebagai para hamba kepada manusia dan mereka tidak menjadi para hamba kepada Allah;

    6. Mereka mewujudkan sistem manusia menyembah manusia kerana seluruh umat manusia mentaati dan mematuhi undang-undang demokrasi ciptaan manusia;

    7. Mereka mengamalkan agama demokrasi yang kafir, mereka menghalal dan membolehkan amalan mereka yang kafir serta mereka menyetujui dan meredhai amalan mereka yang kafir – kesemuanya ini bererti mereka telah mengimani, menganuti dan mengamalkan agama demokrasi yang kafir;

    8. Mereka mengamalkan Perlembagaan Malaysia yang turut bererti mereka mengiktiraf, menyetujui dan meredhai Perlembagaan Negara kita yang kafir bersekali dengan artikel-artikel 4, 43, 44, dan 161 di dalam Perlembagaan Negara kita yang kafir;

    9. Mereka mengakui dan mengiktiraf kesemua Tuhan, iaitu mereka mengiktiraf Allah sebagai Tuhan kita dan mereka juga mengiktiraf para Menteri dan ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia yang sah yang bererti mereka melakukan syirik terhadap Allah;

    10. Mereka mempertahan, memperkasa dan menjadi para pendukung kepada agama demokrasi, sebaliknya mereka tidak mengisytiharkan kekufuran kerajaan demokrasi Malaysia dan mereka tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentangnya.

    Sekian, terima kasih.

    Wan Solehah al-Halbani
    Lubuk Terua, Temerloh, PAHANG DM

    ReplyDelete
  30. Salam,

    KALIMAH ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ BERERTI BAHAWA :

    1. Kerajaan Allah sahaja yang tertinggi dan paling berkuasa yang mengatasi dan menundukkan seluruh kerajaan dan undang-undang manusia (9:33);

    2. Allah yang berkuasa dan berhak untuk menguat kuasakan undang-undang Allah ke atas manusia (5:48, 49);

    3. Allah yang berkuasa dan berhak untuk membuat undang-undang (12:40);

    4. Allah berhak untuk menghukum manusia dengan undang-undang Allah (5:50);



    PERLEMBAGAAN MALAYSIA ADALAH KAFIR KERANA :

    1. Artikel 4 - Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang yang tertinggi yang mengatasi al-Quran dan Hadis;

    2. Artikel 43 - pemerintah menguat kuasakan undang-undang manusia ke atas umat manusia;

    3. Artikel 44 - pemerintah membuat undang-undang manusia;

    4. Artikel 161 – pemerintah menghukum manusia dengan undang-undang manusia.



    MALAYSIA ADALAH KAFIR KERANA :

    1. Pemerintah dilantik sebagai Tuhan-tuhan Manusia yang mempersekutukan Allah;

    2. Manusia memerintah dan berkuasa ke atas manusia;

    3. Manusia membuat undang-undang;

    4. Menguat kuasakan undang-undang manusia;

    5. Menghukum & mengadili dengan undang-undang manusia;

    6. Manusia menyembah manusia;

    7. Rakyat adalah para hamba kepada manusia;

    8. Tidak menolak undang-undang manusia ;



    UMNO & PAS ADALAH KAFIR KERANA MEREKA MELAKUKAN PERKARA-PERKARA BERIKUT :

    1. Melantik manusia sbg Tuhan-tuhan Manusia;

    2. Justeru mereka sekutukan Allah;

    3. Membuat undang-undang manusia;

    4. Menguat kuasakan undang-undang manusia;

    5. Menghukum dengan undang-undang manusia;

    6. Mewujudkan sistem manusia menyembah manusia;

    7. Mewujudkan sistem manusia menjadi hamba kpd manusia;

    8. Setuju, redha dan membolehkan amalan agama yang kafir.



    PEMIMPIN KITA (UMNO & PAS) ADALAH TUHAN-TUHAN MANUSIA YANG KAFIR KERANA :

    1. Mereka mempersekutukan Allah kerana mereka adalah Tuhan-tuhan Manusia;

    2. Mereka berkuasa, berdaulat & memerintah ke atas manusia;

    3. Mereka membuat undang-undang;

    4. Mereka menguat kuasakan undang-undang manusia;

    5. Mereka menghamba abdikan manusia kpd kuasa mereka;

    6. Mereka menghukum dgn undang-undang manusia;

    7. Mereka disembah oleh manusia.



    DEMOKRASI ADALAH SISTEM MANUSIA MENYEMBAH MANUSIA :

    1. Umat Islam yang taat dan patuh kpd undang-undang demokrasi bererti mereka menyembah para pemimpin mereka yang membuat undang-undang itu sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah (Taubah 31);

    2. Para pemimpin adalah disembah sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah oleh manusia (Taubah 31);

    3. Para penyembah dan orang-orang yang disembah adalah kesemuanya kafir.



    AL- QURAN TIDAK MEMBENARKAN AMALAN DEMOKRASI :

    1. Kufur ingkarkan demokrasi (Nisa 60);

    2. Tidak amalkan demokrasi, kufur ingkarkannya, memusuhi & membencinya ( 60:4);

    3. Tidak membenarkan kuasa politik diperolehi melalui jalan demokrasi (faatir 10);

    4. Rasulullah menolak tawaran menjadi Raja (kafirun1-6);

    5. Hukum Fiqh – DHARURAH, IJTIHAD & MASLAHAH tidak membolehkan amalan demokrasi yang KAFIR;

    6. PAS kafir kerana membolehkan amalan demokrasi melalui Ijtihad.



    MEMELIHARA KESEMPURNAAN AQIDAH KITA :

    1. Isytiharkan kekufuran kerajaan demokrasi;

    2. Akui tidak ada ijtihad bagi membolehkan amalan demokrasi;

    3. Tidak mengamalkan demokrasi;

    4. Menolak dan mengingkari demokrasi;

    5. Memusuhi dan membenci kerajaan demokrasi;

    6. Menghapuskan kerajaan demokrasi melalui Jihad, Perang dan Revolusi.



    METOD PERJUANGAN ISLAM ADALAH al-QURAN,SUNNAH DAN SIRAH :

    1. Deklarasi kekufuran kerajaan demokrasi (Hjr 94, Maidah 67));

    2. Penolakan total terhadap kerajaan demokrasi (Nisa 60,Mumtahanah 4);

    3. Tanpa kompromi terhadap kerajaan demokrasi (Kafirun 1-6, Qalam 8 & 9);

    4. Konfrantasi Terbuka terhadap kerajaan demokrasi (A’raf 110,127, Hud 55);

    5. Jihad, Perang dan Revolusi (Baqarah 193, Hajj 40);

    Sekian, Terima Kasih.

    Wan Solehah al-Halbani
    Lubok Terua, Temerloh, PAHANG DM

    ReplyDelete
  31. Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

    ReplyDelete

Blog Archive