Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, February 16, 2015

NAJIB ganti ANWAR

1. Anwar dah 'selamat' dalam penjara. Mungkin elok dia dok ontok2 dalam tu. Mungkin Allah masih sayangkan dia agaknya..sekurangnya dia ada peluang jika nak muhasabah diri dan bertaubat atas dosa2 silam. Selagi bung Nuar tak buat salah satu daripada 6 dosa yang tak diampunkan..mungkin masih ada cahaya buatnya di hujung terowong. Jangan dia masih dok cari cahaya hujung lubang dubur dalam penjara tu dah la..

2. Kita ni yang masih dok bebas luar penjara pun belum tentu dapat banyak pahala..silap2 makin banyak dosa. Saidina Umar Al-Khattab pernah berkata, "Kadangkala orang yang mempunyai masa silam yang buruk, akan menjadi orang yang paling baik di masa hadapan." Nasib masing2..manalah nak tau kan..

3. Sejak 1990an, Anwar sudah diwar2kan sebagai boneka Amerika..proksi Israel. Walaupun sejarah pengrekrutan Anwar sebagai 'double agent' bermula sejak 1970an, tapi ia hanya mula diperkatakan umum sejak 1996 dan tahun2 berikutnya. Banyak bukti penglibatan secara langsung Anwar dengan Amerika dan Israel telah dikemukakan..kita pun boleh semak sendiri.

4. Tapi Anwar ada satu habit yang Amerika susah nak kawal..iaitu kegemarannya pada kaum sejenis. Pada peringkat awal, habit itu digunakan sebagai 'senjata' supaya Anwar akur dengan segala arahan penajanya. Tapi lama-kelamaan habit itu tidak lagi boleh dijadikan 'senjata' untuk mengugut Anwar sebab 'keris' tak bersarung Anwar sudah tak mengenal tuan..hingga dah tak mampu dikawal lagi..

5. Maka watak Anwar perlu ditamatkan dan bidak catur baru perlu dimainkan..

6. Watak kedua dalam pembikinan ialah si Kerbau Jantan..tapi terlalu lama pulak nak tunggu si 'tall, dark n handsome' tu ke puncak kuasa. Jadi apa pilihan yang ada? Sudah tentulah individu yang kini sudah pun berada di tampuk kuasa.

7. Ramai maklum sejarah Najib. Ramai juga maklum akan lembabnya Najib menggunakan otak. Najib berada di kedudukan kini hanyalah sebab nama bapanya..dengan sedikit bantuan Tun Hussein dan banyak bantuan Tun Mahathir. Tanpa ketiga tokoh itu, dah lama Najib bungkus!!

8. Amerika mengetahui kelemahan Najib..malah Amerika maklum dengan kelemahan otak Najib berfikir dan menganalisis, serta sikap gila glamour aka syok sendirinya..ditambah dengan faktor QC..

9. Ramai juga maklum, betapa akrabnya Malaysia dan Amerika Syarikat sejak Najib sebagai Perdana Menteri. Malah berita mengenai Amerika sering mendapat liputan meluas dalam akhbar arus perdana..iaitu sesuatu yang jarang terjadi dalam era Tun Mahathir dan Paklah.

10. Petanda pertama Najib kini adalah boneka baru Amerika ialah kekerapan lawatannya ke negara sekutu Israel itu. Bermula dengan duta kita yang dipanggil balik pada 2010 kerana tidak menyokong dasar Amerika ke atas Iran, ditambah lanjutan sokongan Malaysia terhadap sekatan dagangan ke atas Iran, adalah bukti jelas pengakuran Najib terhadap sahabat Israel itu.

11. Penghapusan ISA, komitmen pelik kerajaan Malaysia terhadap perjanjian TPPA, penganugerahan kontrak2 kerajaan kepada banyak syarikat asing berbanding syarikat tempatan, penggunaan konsultan2 asing dalam urusan pentadbiran kerajaan, tunduk dengan desakan kelompok pelampau kristian dalam negara, membiarkan isu melibatkan Islam dipermainkan sewenangnya dalam negara, selfie dan golfie dengan Obama etc. adalah sebahagian gambaran watak boneka Najib dan tuannya - Amerika Syarikat.

12. Petisyen 1 trillion tandatangan oleh penyokong bung Nuar di laman sesawang White House hanyalah kerja sia2. Malah kenyataan kedutaan AS ke Malaysia berhubung kekecewaan mereka atas pemenjaraan Anwar hanyalah camouflage simpati yang tak beri sebarang impak pun..sebab White House dah ada bidak catur baru bernama Mohd Najib Razak. Maka apalah yang nak dihairankan dengan Anwar lagi..

13. Mungkin akan ada yang mengatakan ini semua hanyalah andaian atau tuduhan untuk menjatuhkan Najib. Tapi percayalah..sudah ramai yang memperkatakan tentang peranan Najib sebagai boneka baru Amerika, bukan saja dikalangan rakyat biasa, juga ahli UMNO, malah dikalangan masyarakat dunia Islam di luar Malaysia.

14. Malaysia ini masih 'terselamat' disebabkan beberapa otai seperti Tun Mahathir masih bernyawa. Bagaimanakah nasib negara ini jika mereka semua telah tiada..

15. Bidak yang terasing..bakal mengundang musibah kepada keseluruhan percaturan..

Picture speaks for itself..

27 comments:

  1. US takut China
    Malaysia baik dengan China
    Najib selfie dengan Obama
    Najib bela cina malaysia
    Melayu kena pinggir
    Yang untung tetap Rosmah
    Ulang semula
    US takut China..

    ReplyDelete
  2. Salam bro,
    Najib bukan pawn..dia bishop.
    If u know what i mean..

    ReplyDelete
  3. Warigh,
    Betul kata kau tu yg kito diluar ni pun bolom tentu dapat pahalo.Macam mano nak dapek pahalo,contoh terbaik yg kau buek skrg,tuduh orang tanpa bukti sah,apo yg den tahu ini samolah memfitnah...jangan mainx Jang,apa hukumnyo kpd orang memfitnah.Den ni bukan lah suko dgn Najib ni pun,ahli UMNO pun bukan segalo yang kito buek dan lemparkan tuduhan mesti berserta bukti,jangan berdasarkan spekulasi dan heresay evidence.Salah ke kita berbaik dgn negara lain kalau ia mengguntungkan kita dari segi pelaboran.Jangan bandingkan dia dgn KETUM,Dio bukan calangx orang,menanggap dia naik atas sokongan bapanya dan TDM adalah salah Jang.Dio pun macam biaso ajo jadi ahli,bertanding merebut jawatan dalam parti,bertanding jadi ADUN,Ahli Parlimen,dilantik jadi MB.Kito hormat TDM dan tiada siapa yang bolih tandini beliau,tapi situasi beliau mentadbir berbisa dongan sekarang ni,.Apo yng Den tengok Najib tak pun ambil pot dgn kritikanx yang konon expert,beliau terus laksanakan tugas beliau mentadbir the way he knows best and one of the fruitful result was our KDNK achieved 6% last year despite uncertainties of world economy.Yang kito nak melalak kek sini buek apo,ahlix UMNO tak bising pun,MT sonyap ajo,melago lagokan orang sonang kan......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak suko najib tapi beriyo depend najib. Kakakaka..kelakau la ekau ni bhai. Ni contoh tipikal penyokong najib yg Allah suh pikir kejadian langit dan bumi tapi dio dok pecayo bulek2 ko najib. Huhuhu..najib do wat he knows best? Walau apo yg konon najib knows best tu bakal hancur an islam, melayu dan negaro? Lawak la pencacai macam lu ni bhai..

      Delete
    2. Err..nak tanyo satu lagi kok boto ekau pecayo angko 6% tu bhai..sejauh mano kehidupan ekonomi keluarga ko, sedaro maro, sahabat handai dan jiran tetanggo ko dah berubah meningkat sojak taun lopeh bhai?

      Delete
    3. hidup aku terjejas 6% lagi ada lah....

      Delete
    4. Nak betulkan sikit, Najib cuma bertanding jawatan Naib Presiden saja dalam parti. Yang lain semuanya orang bagi laluan tanpa bertanding dari Ketua Cawangan, Pemuda, Ketua Bahagian, sampailah ke Timbalan dan Presiden UMNO. So semangat compete tu tiada dalam diri Najib. Banyak play safe. Ini dapat dilihat dalam kebanyakan keputusan yang dibuat Najib, suka ambil jalan selamat. Kalau bertanding ADUN dan Parlimen, dia bertanding kawasan selamat iaitu kawasan arwah bapanya, yang mana pengundi di kawasan itu masih rasa terhutang budi. Jadi komen Paneh yang Najib naik sebab nama bapanya, bapa saudaranya dan TDM sendiri adalah komen yang adil. Baca politik kena menyeluruh.

      Delete
  4. Ralat...lepas ayat mentadbir bukan berbisa tapt berbezo....sorry yo Jang

    ReplyDelete
  5. Awww.....terliur bung nuar tengok jamban tok jib.....

    ReplyDelete
  6. Bai
    Hidup den ok ajo.Tak ado apo jadi dari dulu lagi bukan sojak tahunlopeh jo.Tak ado lak kawanx den bangkrup,mati kelaparan ko.Yang buek hidup susah ni kito sendiri.Sapo suruh hidup mewahx sangat,boli lah bondo yg kito perlu bukan yg kito hendak.Taik kucinglah tak dapat faedah,Kito oerang Melayu ni pandai merungut ajo,poi la tengok kek Mydin,Giant,JJ, bangso mano yang ponoh.Bising barang mahal,sapo suruh hisap rokok,lopeh top up smart phone selang setongah jam.Jangan suko dongar cakap orang Melayu PHD ,Pogi tengok kek kawasan perumahah teras pun tiapx rumah ado kereto,komanx kancil,motor berderet,jam lak itu,tu ko yang kato susah,Untuklah hasil orang bekojo untuk mencapai ekonomi stabil.Tak sapo suruh kau percayo ko tidak,tapi kalau kato 30,000 Bangla undi copeklah percayo.Defend ke tidak dao ko den ambil pot...kalau tindakan yg dio buek botu dan mendatangkan hasil yg baik,kita perlu sokong,dan jika sebaliknya barulah kita hemtam dio.Dosa koring jo yg kau dapaek tuduh orang Islam nak hancurkan Ugama,Bangsa dan Negara...pakailah otak Jang manolah orang Melayu kito ado niat macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti saudara ni hinguih tak koring laie kan? tak pun highuih dah koring tapi akal macam bani. nampak camtulah gamak eh. patut la sonang kono tipu ngan najib ngan kak ros. bondo yang sedaro tak pasti baik takyah ulas. dok ontok2 yolah. serahkan pado yang lobih faham. jangan terlalu tuo sobolun usio.

      Delete
  7. Jang anon 3.02,
    Terimo kasih la kato den Selamo pun tak koringg,Tapi kalau tak tahu mano Panggung Plaza,Montropole dan Ruby kek pokan Sbn,tak kona Yusop celet,Atan Ruby,tak raso naik bas Union bayar 5 sen dari Simpang Ampangan ke pekan Sbn,muntah naik bas Lim pogi Jolobu.tengok wayang free kek Kem PPH di tapak Pasar Tani kek Ampangan cerito Zorro,Davy Crockett dan Kit Carson seminggu sekali ,tak payah lah nak kato orang selamo pun tak koring.Entahx Channer Road dan Wilkinson Street pun tak tahu di mano.Apo bondo yang Den tak pasti?.Sebab den pastilah den bersikap positif dan optismistik dengan keadaan sekarang.4 orang anak den semua lulusan IPTA,dan Alhamdullilah dah bekorjo,sejak menengah satu lagi dapat belajar percumo kek sekolah berasrama ponoh,lopeh tu masuk IPTA,belajar dengan belanja PPTN dan sekarang sibuk dio orang bayar balik,dah adat berhutang,bayar balik la.Hidup harian pun tak lah kaih pagi makan pagi,kaih potang makan potang pun,malah ado lobih sikit dapek derma kek rumah anak yatim dan surau.Den nak tanyao sikit apo yang dah Najib dan Rosmah dah tipu ni?.Kalau Mantan KETUM,anak dio tu dah ado lah buktinyo.Kau jangan berani tuduh orang melulu,bukak lah mato sikit,ALLAH dah pun bagi COD pado orangx yang suka menuduh tanpa bukti orang lain.Orang yang dituduh sogar bunkar hidup sehat,KO pihak lain,dio punya parti dah ado dua pihak musibah lak kono tompek dio perintah.Jangan besok semuo ibadat kau Jang porgi kepado orang yg kau tuduh.Elok lah kau ikut lagu Jolobak ke Jolobu,kalau tak tau tu tanyo orang tuo.Elok kito tahu bersyukur dan berterima kasih dan kalau bondo tu dah botul dan baik apo laie nak disanggah,jika ianya perlu disokong,apa salah jika untuk kebaikan semuo.My advice to you whether you are old or young,do not point finger to others because there will be four fingers pointing at you,do not be arrogant by underestimate and namecalling others as it will shows your maturity stage.Be rational not emotional when assessing any situation,study facts and figures,do some research or reading before deriving into deductions and conclusions....Eh dah merapo Mat Saleh dah..I do not bloody care to whether you want to follow my advice or not,that is your own bloody business.Chow and Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow..bulih buek cerpen kisah atok ni. Impressive. Paneh sila jadikan posting komen atok ni. Bulih jadi tauladan buek AhJibGor ngan Kak Ros supayo jangan boros..sampai.adik.beradik ahjib pun skrg sudah gaduh ngan kak ros. Cito atok ateh ni bukti betapo hebatnya jaso tun mahathir smpi anak eh boleh masuk ipta. Tapi atok ni gak koba zaman tdm dah berlalu..takleh.togo dah najib..so zaman nak advice2 atok ni pun dah berlalu gak la. So kalo dah berlalu kono dok ontok2 la kan? Kikiki.. Bagus atok speaking..konon nak nunjuk terpelajar la tu. Tipikal org zaman dah berlalu..bukan den cakap..atok ni yang cakap. Kikiki..

      Delete
  8. anon 10.45,jangan menufuh sembarangan. mana yang baik jadikan teladan, setiap nasihat dan pandangan yg diutarakan ada baik buruknya terutama oleh mrk yg berpengalaman. jgn terus buang tanpa memikirkannya.
    kalau kita bersyukur, everythung is going to be fine, hargaila jasa mrk yg telah membantu kita, walau sikit atau banyak. itu adalah pemberian Allah melalui asbab, pelaksana2, spt gomen. banyak dah cth cash paid, di akhir zaman ni. hukuman diraectly assrted, tak tunggu2 lama. kalau bersyukur, akan ditambah nikmat. kalo asyik merungut, ditaik nikmat...satu negara yang kena.
    fsl guna bahasa omputih tu, ini lah sifat ramai melayu spt anda. kita perlu berlatih banyak bahasa. blh berlatih sendiri output atau kita dpt input dgn membaca dan mendengar dari org lain. kalo bangsa yg maju, mereka bukan dua bahsa, tetapi berbagai2 bahasa yg dikuasai, multi-lingual. setakat 5 bahasa tu adalah biasa bagi bangsa yg maju.
    memang la kalo berbahasa inggeris tu maknanya lbh hebat, kenapa, jealous ke? sekurang2nya, dia mempunyai lnh ilmu dari segi berbahasa. susah payah org gigih mencari ilmu dlm semua bidang. jgn pula kita tertinggal dibelakang. ka;o sendiri tak nak join dan maju, jgn plk tarik orang lain turut terkebelakang.

    ReplyDelete
  9. Jang,
    Siapo yang hunguih bolom koring,eloklah jilat selamo kau tu Jang.Of course impressive.Did I mentioned TDM.?.Nobody can challenge this grand old man and I owed him for my family well beings so far..What right have you to ask me to shut up.I am sorry and sad for manners in treating someone who is older than you and hope this kind of behaviour is not apply when dealing your parents too.Once again I advice you not to be arrogant,you may kikiki now but time will come when you are matured enough to realised what life is.Iam not sulking but regret to know the mentality of our young generations towards their peers.To conclude I have no desire to interact with you anymore and the facts remains that you are the person that HINGUIS BELOM KERING.Good night.Salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok..I do not need to use the language of the colonizer to prove my maturity level or intellect. But you looks very typical like KJ and his gang, when they were questioning by the people, bilo takleh jawab..trus guna English sobab ego melampuih and try to fool the people questioned. Orang rembau tau semua ni. Sorilah atok coz u prove that your age do not reflect your intellectual, maturity or wisdom. Ramai je orang yang ada PHD tapi 'bodoh' dalam banyak perkara. There is no difference between them and you. Cau cin cau..salam.

      Delete
  10. Bidak bidak panjek pokok duku
    Banyak fulus masuk dalam karung bosar
    PM sekarang bukan macam dulu
    Otak ado tapi nasihat org tuo2 dio tanak dongar

    Sabar cik. Memang ado dak2 ni yg tak ponah tgk wayang ruby, main biliiard kodai ah so, main game kodai harlem, cucuk langit kat 2020, malam lak yg tuo sambung dangdut kat dangdut mas, yang manjek tong fong taktau la ado ko tak laie.
    Namun yg banyak dak2 sekarang nak tau tahap keselamatan dalaman negara malaysia tercinta kito hari ni. Bilo banyak anasir2 asing dah mulo masuk baik dari bank, pembelian aset2 ketenteraan bilo lahad datu diceroboh, yg kayo eh contractor jual senjato. Kono terpakso boli satelite pasal kes mh370 kono sabotaj. Tu bolum laie pampasan money yg nak dibayar dek MAS under 1mdb laie, brp jumlah eh? Silap2 byk hutang PTPTN dio buleh cover ngan duit tu. Lun laie nak cito anak org kg sentosa kono tembak plane eh. Dah menangih anak bujang sorang arwah tu mak eh poie kono niayo dek orang. Mungkin bagi acik takdo masalah bona lah as long as your children can handsomely paid their PTPTN back for our next generation. Tapi kebanyakan dak2 melayu hari ni nak tau banyak lar yg PM hari ni leh buek kojo ko tidak? Raso tak buleh tu lopeh la caro baik sorah kek org lain. Tu yo. Syukur kita pado pencipto, bukan pemerintah, dio pun mkn gaji yo. Lun lai masuk bab agamo yg dah caca merba. Dari islam hadhari ke maqasid syariah. Ado laie pembaharuan atas namo islam yg dio gomar wek pandaii pandai. Panjang lak burak eh kang. Achik siasat la sendiri dulu. Mano lak tau jumpo info lain lak kang. Wasshalam.

    ReplyDelete
  11. Jika diimbau sejak Najib memimpin negara ini, sudah banyak terlihat pengagungan kepada orang asing ini berlaku. Najib memulai memimpin negara ini dengan menunjukkan isyarat lebih menggilai sanjungan dan pengiktirafan Barat, terutamanya Amerika Syarikat dalam pentadbirannya.

    Di awal memegang kuasa, beliau bukan saja melantik rakan baiknya, Jamaluddin Jarjis sebagai Duta ke Amerika dengan tujuan menjalin hubungan baik dan akrab, bahkan negara Uncle Sam itu juga merupakan destinasi paling kerap dilawatinya.

    Tidak cukup dengan itu, Najib juga telah melantik Apco, sebuah syarikat asing sebagai penasihat medianya dengan kos awalnya dilaporkan sebanyak RM70 juta setahun.

    Ketika Najib mengalami sakit lutut dan terpaksa menjalani pembedahan, doktor yang melakukan pembedahan itu didatangkan khas daripada sebuah universiti di Amerika Syarikat manakala doktor tempatan hanya menjalankan pemeriksaan dan berperanan sebagai tenaga sampingan saja.

    Ia jelas berbeza dengan Mahathir yang percaya dengan kebolehan pakar tempatan ketika menjalani pembedahan jantungnya.

    Selain itu, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang menjadi kebanggaan Muhyiddin sebagai Menteri Pendidikan ketika membentangkannya beberapa tahun lalu juga sebenarnya dirangka oleh sebuah syarikat asing, McKinsey and Co dengan kos sebanyak RM20 juta.

    Jika diselidiki satu persatu, pasti banyak lagi perkara yang berkaitan kerajaan sekarang ini yang turut telah diserahkan kepada kepakaran asing memberi ideanya. Negara kita ketika ini bagaikan ditadbir mengikut acuan dan kerangka Barat saja layaknya. Sebabnya tidak lain ialah kerana "dalam kepala orang nombor satu" negara ketika ini memang lebih condong ke arah itu.

    Apalah nak dihairankan nak teraju MAS pun dilantik warga asing Christoph R Mueller sedangkan untuk mempromosi diri dan membedah lututnya pun turut dilakukan oleh orang asing juga.

    Bagi Najib, Barat dan warga asing lebih berkelayakan daripada rakyat senegara dan sebangsa dengannya.

    ReplyDelete
  12. bukan la, nk amik orang asing teraju mas, tapi cuba belajar dari kepakaran mereka. selagi orang kita terajui omputih akan mendajal tak puas hati. amik orang dia, dia senyap sekejap.

    ReplyDelete
  13. Anon 2.01,
    Sdr tak payah layan blogger yang sdr panggil Atok tu,dia pun dah beritahu yang dia tidak mahu lagi buat komen.Tapi saya rasa pokok perbincangan pada asal Hinggus siapa yang belum kering,Atok ni dah berjaya membuktikan siapa sebeenarnya yang hinggus belum kering walau pun sdr kata Atok ini bodoh.

    ReplyDelete
  14. Pado pendapek sey la..oghang yang nyokong najib skrg ni tak trendy. Oghang umno pun ghamai yang persoal najib. Yang nyokong najib adolah ahli parlimen dan ketuo bahagian yang berkepentingan sajo. Pru13 undi.popular adolah bukti. Itupun najib dan pemimpin bosa umno masih tak nak blaja.

    ReplyDelete
  15. Apapun kami cina juga pandai..lu olang melayu sumua bodoh tiada jati dili..lu umno pas pkr sumua bodoh..cakap saja libih no action.

    ReplyDelete
  16. Salam. Blog/portal tuan di pautkan ke http://spotthebloggers.blogspot.com Mohon email andainya tn tidak bersetuju. TK

    ReplyDelete
  17. baru2 ni tuan mufti kito keluar fatwa wahabi sbg haram. mmg betul apa yg beliau buat. kita setuju dan sokong pasal hari ni islam dah terlalu byk pocah eh ado mazhab, tarikat, kitab, imam, ada sunni, sufi, salafi, wahabi, syiah. tarikat eh ado ahmadiah, syatariah, naqsyabandiah dll. ulamak takyah cakaplah beribu pun ado kalau disobut. sampai tahap namo nabi pun boleh digondang rebanakan. kadang kito tgk ASWJ dgn syiah samo lak pocah eh macam katolik ngan protestan. suko bopocah ttg maslahat ugama.
    tapi bagi kito masyarakat yg nak belajar, nak tahu, nak paham nak amal islam sobonar bagilah maklumat sempurna camano yg dikatokan wahabi tu? apo yg buek dio sosat dan haram? ahli sunnah w.j lak camano? syiah lak apo yg diamal eh? tarikat ahmadiah lak apo pembawakan eh? naqsyabandi camano ajar eh? jadi segala mcm tarikat dan mazhab atas namo islam dan guno nabi hendaklah diterangkan dgn jelas pada umat supaya org ramai tak keliru dlm memilih jalan ugamo. kang main ikut yo kang tah ke mano pulak poie eh. sumo pakai namo nabi, segala guru eh sumo sanad ke nabi. org ramai kono lah siasat dulu adakah benar amalan ugama dan percakapan yg dio ceramah betul dari nabi? Islam eh satu, Kitabullah eh satu, Rasul 25, nak ikut mazhab ngan kitab jo kang dah beratus berpuluh.
    kalau kito pandang perkara ni dari zaman 1953 dah ado dialog Hashim Ghani yg dituduh wahabi pilah dgn pemimpin tarikat ahmadiah tuan mufti syeikh Haji Said. jadi eloklah kalau tuan mufti kito jelaskan dgn teliti dan sempurna segala mcm mazhab, tarikat, imam2, ulamak2 yg boleh ikut yg tak boleh ikut. jadi mudah masyarakat nak pilih mana bonar mano salah. mudah2an mendapat petunjuk.
    Pasal org tuo2 maghin posan adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah. jadi kalau terjemah bahasa sekarang syarak sendi Quran. bukan syarak bersendi kitab2.
    jadi kalau kat batang tubuh ni rosak sondi eh' lumpuh pergerakan eh. tak sempurno gorak, mako cacat la sifat eh. Takleh pakai.

    ReplyDelete
  18. antara sebab kita ajukan persoalan ni kerana fatwa haram wahabi ni sedikit sebanyak akan berkait dgn adat org nismilan. Adat perpatih. Adat atok2 niners dulu diorang pogang adat spt satu pegangan, jadi sumber sahih dan benar eh kitabullah, Quran. kalau kito ulangsiar balik tuduhan wahabi yg dilontarkan dulu tahun 1958 arwah atok Hisham Ghani jawab spt berikut pada Tuan Haji Said;-

    Tuan Yang Di Pertua ! Bahawa masaalah yang berlaku di Kuala Pilah itu adalah timbulnya dari suatu keyakinan atas ideologi yang berpandukan Qur’an dan Sunnah Rasul saw yang telah berjalan dikalangan kami sejak lebih kurang 10 tahun yang lalu. Keyakinan ini bukanlah diamalkan oleh orang perseorangan, tetapi oleh suatu golongan yang bukan sahaja terdiri dari kami di Kuala Pilah, bahkan keyakinan ini sedang dianut oleh segolongan besar ummat Islam yang berada di Malaya ini. Tegasnya kami adalah suatu golongan yang berpegang kepada Al-Qur’an dan Sunnah Rasul yang sahih sahaja.

    jadi dari penerangan beliau menunjukkan beliau seorang yg kuat berpogang adat. Adat perpatih. Kalau nak tau panjang lebar sejarah adat perpatih boleh la rujuk ke pusat budayo, perpustakaan negeri atau Dato Dr Rais Yatim yg tgh sibuk menerangkan bab adat ni.
    Persoalan eh, adokah anak cucu pewaris dari tanah beradat ni nak mengamal adat perpatih nek moyang eh yg berpegang Al Quran dan sunnah rasul yg sahih nak mengamal dan mempraktikkan adat ni di tanah warisan ni dikira dan di fatwa sebagai haram dan sesat?
    kalau ya, adokah tanah2 adat di seluruh n9 ni nak diwartakan sbg haram pasal kebanyakan adat mereka mengikut Quran?
    sobab eh kito anak cucu niners nijam tak buleh nak daftarkan adat tok nenek ni kek pejabat agamo bawah jalan tarekat atau tasawwuf. Pasal adat ni dah beratus tahun org pakai. jadi kalau hari ni diamal tak pasal2 dilabel dan cop dek org Wahabi. Sio2 pulak apo yg org dulu wariskan ke kito. nak ckp tak islamic dari dulu dah pakai Quran. Kalau fatwa Wahabi mcm kek Mekah tu haram kito terimo. Tapi kalau org amal adat lamo guno Quran dicop wahabi itu siapalih. Mintak jauh. Sio2 Tok MB kito bagi penerangan kek rakyat jelato pasal adat perpatih ni org ramai tak paham.

    ReplyDelete
  19. Hari ni bila kita Tanya dia soalan baik2, ada antara pandai agamo eh tunjuk dan tayang ke kito pado dio ado mesin panggang dan relau api bosa buek lupus quran byk2. Dipanggang eh quran byk2 sampai lumat hangus mendebu kendian campak an ke laut. Hantar naik kapal tldm dgn tuan mufti. Tu yg ari ni kito pandang membuak buak air laut naik cam tsunami dari Kelantan sampai Pekan. Peh tu wat muko monyok mintak bantuan derma pasal harta byk musnah. Time ko bakar tado lak nak pikir. Kesudah eh quran baru ko cetak pun Allah suh bakar sekali rosak dek banjir. Kalau 1 juz rosak lg 29 juz leh pakai toksah la bakar. Poie la tanam, org kau buleh tanam. Pokok dek kau lah mesin kau.
    Kito punyo paham Allah mmg la tak bertompek. Namun jgn la ko buek Dio mcm takdo. Kut suko kau yo. Hormat la sikit. Jd org yg bakar quran ni samo la mcm org yg berani menyambut cabaran, bukan seruan Allah, Kalau Allah cabar dio berani sambut, ni bukan calang2 org. Ni permainan org ilmu tinggi. Tp kito mmg org baik2 lah. Org nak langgar kito pagar, dio rompuh kito tempuh, org petik kito padam, kita hanya fighter bukan gangster. Sopan gayo pojuang.
    Nak harap golfer pinky ateh tu dio sibuk. Tak campur. Tp sementaro isu Wahabi wahabon ni masih hangat, cer tanyo laie soalan lam English lak. Kot2 dio tak fasih bahasa melayu.
    Then will We treat the Muslims like the criminals?
    What is [the matter] with you? How do you judge?
    Or do you have a scripture in which you learn?
    That indeed for you is whatever you choose?
    Or do you have oaths [binding] upon Us, extending until the Day of Resurrection, that indeed for you is whatever you judge?
    Ask them which of them, for that [claim], is responsible.
    Or do they have partners? Then let them bring their partners, if they should be truthful.
    Jawaplah sendiri masing2 ilmu tinggi. Mano puak2 yg gomar mengutuk mencela pepatah ‘’ biar mati anak jangan mati adat” tu suh dio baco kisah nabi Nuh ngan anak laki dio sampai abih. Mana satu nabi Nuh pilih? Adat pegangan atau anak kandung sendiri? Tulah antara sunnah nabi rasul yg kami ikut. Syukurlah kami ni kaum yg masih beradat lagi beradab.

    ReplyDelete

Blog Archive