Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, November 4, 2014

Apa sebenarnya hala tuju Najib?

1. Baru-baru ni Che Det kata dengan berpendapatan tinggi saja tidak akan menjadikan Malaysia negara maju. Che Det menjadikan Brunei sebagai contoh. Che Det juga kurang yakin Malaysia akan mencapai taraf negara maju tahun 2020.

2. Kalau tanya Najib, Idris Jala, Wahid dan Husni..semuanya kata Malaysia akan mencapai status negara maju lebih awal pada 2018. Indikator mereka mudah saja..jika pendapatan perkapita rakyat mencecah RM140 ribu dan KDNK melebihi RM1.5 trillion, maka jadilah Malaysia negara maju berpendapatan tinggi. Errr..

3. Adakah Brunei, Qatar, Kuwait dan Bahrain yang diketahui rakyatnya berpendapatan tinggi boleh dikategorikan sebagai negara maju? Walhal negara-negara ini bergantung kepada hasil minyak dan gas!! Walaupun rakyat di negara-negara maju menikmati pendapatan yang tinggi, namun negara berpendapatan tinggi tidak semestinya adalah sebuah negara maju.

4. Apakah ciri-ciri sebuah negara maju? Iaitu mereka menghasilkan sesuatu dengan nilai yang tinggi. Apa pula contoh sesuatu dengan nilai tinggi? Seperti Mercedes yang boleh transform kereta mereka jadi bot di kawasan berair, seperti Honda yang mencipta robot ASIMO, seperti USA yang mengeluarkan kelengkapan pertahanan mereka sendiri, seperti Rusia yang memiliki roket ke angkasa, seperti UK yang memiliki pelbagai jenama terkenal, seperti Korea yang eksportnya ialah kapal penumpang dan kargo etc. Sekurang-kurangnya itulah yang kita bayangkan sebagai ciri-ciri sebuah negara maju, dan kesemua negara yang dijadikan contoh di atas adalah negara ekonomi berpendapatan tinggi.

4. Mengapa negara-negara tersebut maju? Disebabkan tumpuan diberikan kepada RnD dalam bidang sains dan teknologi. Malah negara-negara tersebut tidak lokek untuk memperuntukkan bajet yang besar setiap tahun dalam sektor terpilih.

5. Negara berpendapatan tinggi dapat menyokong infrastruktur mereka sendiri dalam pengeluaran barangan dan perkhidmatan. Mereka mempunyai kelas pertengahan yang kuat untuk menyediakan permintaan melalui penggunaan kepada ekonomi untuk berkembang. Sebagai kelas menengah yang memacu pertumbuhan, perniagaan perlu berkembang untuk memenuhi permintaan yang mewujudkan keperluan supaya lebih banyak peluang pekerjaan dengan gaji yang lebih tinggi. Ini adalah kitaran kemakmuran yang dinikmati oleh semua negara-negara maju berpendapatan tinggi.

6. Kebiasaannya negara maju memberi lebih kebebasan kepada pengeluar/syarikat tempatan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang diinginkan oleh pelanggan. Oleh itu negara maju akan menyuntik pelbagai insentif dengan penggunaan sumber yang sangat cekap.

7. Berbanding Malaysia, Najib memperuntukkan belanja pengurusan lebih besar berbanding belanjawan pembangunan setiap tahun. Malah bajet Najib hanya tertumpu kepada golongan berpendapatan rendah dan sektor korporat dengan pelaburan besar; disamping banyak meminggirkan kelas pertengahan. Ternyata polisi Najib sangat kontra dengan negara maju lain yang lebih fokus kepada golongan kelas pertengahan untuk memacu perkembangan ekonomi. 

8. Sifir mudah Najib untuk mencapai pendapatan tinggi ialah kerajaan perlu mengenakan pelbagai jenis cukai kepada rakyat dan mengurangkan subsidi bagi menampung kantung kerajaan yang semakin kontang. Jadi adakah Malaysia sedang ke arah menjadi sebuah negara maju, atau hanya setakat sebuah negara berpendapatan tinggi?

9. Berdasarkan penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, sejak tahun 2009 pendapatan per kapita rakyat telah meningkat sebanyak 42%. Rata-rata rakyat Malaysia telah menjadi lebih kaya dengan RM5,000 dalam tempoh empat tahun. Malah baru-baru ni Wahid pulak cakap yang pendapatan perkapita rakyat Malaysia dah naik lagi 18% menjadikannya RM5,900. Tup-tup masa PRK Pengkalan Kubor, rupanya ada lagi rakyat yang berpendapatan bawah RM300. Data dan statistik jenis apa yang jadi rujukan Wahid? Lagi mahu tipu?

10. Katakanlah kita terima jugalah data yang dibentangkan oleh penasihat RM7.2 bilion Najib dan PEMANDU, tapi adakah ia bermakna bahawa Malaysia adalah sebuah negara ekonomi berpendapatan tinggi? Jawapannya mungkin ya. Soalan seterusnya, adakah ia juga bermakna ekonomi Malaysia dah beralih daripada industri yang berintensifkan buruh kepada ekonomi yang berasaskan teknologi dan pekerja berkemahiran tinggi? Jawapannya tak juga. Adakah ia juga bermakna Malaysia sudah menjadi sebuah negara maju? Dah sah-sahlah TAAKKK!!

11. Cabaran untuk mencapai ekonomi berpendapatan tinggi ialah kemampuan ekonomi tersebut mewujudkan pekerjaan berkualiti dengan pembayaran gaji tinggi, terutamanya bagi mereka yang berkerja buat pertama kali atau berkelulusan menengah dan rendah; bukannya bergantung hanya kepada pekerjaan bergaji rendah yang kini dipenuhi pekerja asing di ladang-ladang, bidang pembinaan dan pembuatan berlandaskan pemasangan sahaja.

12. Pengekalan pertumbuhan ekonomi jangka panjang memerlukan penambahan nilai pengisian pengetahuan sektor pembuatan dan industri perkhidmatan. Kesemuanya ini memerlukan inovasi, teknologi dan keusahawanan baru. Dengan cara ini sahaja kita mampu meningkatkan kadar upah dan gaji melalui penambahan daya pengeluaran. Ini bukan hanya melibatkan peningkatan kemahiran pekerja semata, tetapi perlu memperuntukkan insentif serta institusi yang betul untuk menyokong pertumbuhan penambahan nilai.

13. Polisi Najib dan konsetannya hari ini dilihat terlalu bergantung kepada pembangunan hartanah dan projek infrastruktur untuk merangsang ekonomi. Tidak dinafikan projek-projek tersebut mampu memberi peluang pekerjaan, kontrak kepada pembekal/kontraktor serta menyumbang kepada pendapatan kerajaan melalui cukai; TAPI apa teknologi tinggi atau inovasi yang boleh diperolehi daripada projek-projek ini?

14. Selain Petronas dan AirAsia, berapa banyak syarikat atau jenama Malaysia yang benar-benar berkelas dunia? Adakah wujud produk Malaysia yang digilai 1/3 penduduk dunia seperti Apple dan Samsung? Atau kita sudah mampu mencipta komponen elektronik seperti Jepun dan Korea yang mendominasi 24% nilai eksport dunia? Sedangkan kita yang hanya setakat mampu sediakan tanah untuk kilang Jepun dan Korea beroperasi di negara kita..

15. Hakikatnya 10 orang terkaya di Malaysia adalah 12% lebih kaya daripada 10 orang paling kaya di Singapura. Ini menunjukkan tidaklah sesusah mana nak jadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi. Hanya 'cipta' dua atau tiga orang lagi billionaire dan satukan nilai harta mereka bersama dengan pendapatan seluruh warga pekerja Malaysia, dan seterusnya bahagikan sama rata; maka data bersih akan beri kita pendapatan perkapita tertinggi.

16. Status negara maju tidak akan mampu dicapai dengan hanya mengejar pendapatan perkapita yang tinggi semata. Konsultan RM7.2 billion terbukti GAGAL menyelesaikan masalah. PEMANDU juga terbukti TIDAK MAMPU mengatasi kemelut ekonomi domestik sekian lama. Najib, Idris Jala, Wahid, Husni, Hasan Malek, Ahmad Maslan, KJ, Nazri, Hisham dan Saifuddin etc. sudah pastinya bukan ikon yang boleh diharap untuk menukar status Malaysia kepada negara maju menjelang 2020.

17. Ke mana sebenarnya hala tuju negara ini yang nak dibawa oleh Najib..nak jadi negara maju atau negara berpendapatan tinggi? Jika isu asas rakyat yang berkait dengan Islam, Melayu dan keselamatan negara pun Najib GAGAL menanganinya secara bijak dan tegas, jadi apalah yang nak diharapkan kepada Najib untuk memacu ekonomi Malaysia agar kembali menjadi 'Harimau Ekonomi Asia' serta dicontohi negara Islam dan negara membangun lainnya sebagaimana yang pernah kita nikmati dulu.

18. Jika Najib bukan Perdana Menteri, he's nobody. Tiada siapa akan pedulikannya sama seperti Paklah. Najib bukan seperti Tunku atau Che Det yang walaupun sudah bersara, tetap punya pengaruh dan pengikut. 

19. Jadi apa istimewanya Najib sebagai Perdana Menteri? Apa pilihan yang kita ada?

14 comments:

  1. Data yang dikeluarkan tersebut adalah palsu. Mereka menggunakan data terpilih contohnya pegawai2 banci ini datang ke rumah orang yang berpendapatan tertentu dan sanggup tunggu sehingga petang dan selepas waktu pejabat menunggu diluar pagar rumah. Ini terjadi kp seorang kawan saya (Profesor Univ) di Kuching.

    ReplyDelete
  2. Bro.. hang tanya ke mana Najib nak bawak..? Bawak hanyut ke laut je laa.. Pas tu kita semua jadi bangkai..

    ReplyDelete
  3. Istimewanya Najib ialah bakal diingati sebagai PENGKHIANAT MELAYU!

    ReplyDelete
  4. Paling mudah jawapan Najib, "aku cuma ikut apa kata Obama" GST dan TPPA pun kena segerakan , jika tidak Obama marah !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo jadi bajib join tppa kompom syarikat tempatan x mampu besaing..yelah kita mana cukup lagi kepakaran dan teknologi nak besaing dgn apa yg bakal dibawa syarikat asing ke dlm negara ni. Lagi cepat la syarikat tempatan bungkus..silap2 lagi awal negara ni bankrap. Nauzubillah. Eloklah ahli umno jatuhkan bajib cepat..

      Delete
  5. Najib jgn marah..sbb majoriti rakyat sedang marah..kos sara hidup makin naik..dibimbangi semuanya bakal meledak pru14 nnt..kemarahan rakyat kini sinonim dengan kemarahan terhadap paklah dulu..tapi paklah bernasib baik sbb rakyat marah ketika bil. kerusi bn 90% di parlimen..la ni kerusi parlimen dah nk hampir sama ngan pembangkang..harus umnobn tergolek dog kali ini..
    Najih perlu berubah!

    ReplyDelete
  6. Kita tiada pilihan kecuali memperbetulkan semula 'jurus' kadar segera...

    ReplyDelete
  7. PM nak bawa kita bersama2 MH370.

    ReplyDelete
  8. salam

    pada pendapat aku, point no. 9, bukan rata rata pendapatan penduduk tapi purata pendapatan penduduk. itu dua perkataan yang membawa makna yang berbeza. ia benar mengikut statistik. itu sebab orang suka sangat guna statistik. sebab kau justify mengikut apa yang kau nak. pernyataan pendapatan purata meningkat bukan nya tipu. ada orang berpendapatan RM300 sebulan, benar. ada orang berpendapatan RM10,000 sebulan, pun benar. purata dua orang ini ialah RM5,150 sebulan. mana tipunya statistik tu? tak tipu. cuma disalahguna je. sebab tu orang putih cakap. "There are lies, then there are more lies, then there are statistics".

    berkenaan Pemandu. kalau kau naik kenderaan dengan pemandu mabuk, memang ke longkang lah jawabnya. kemana lagi. sebab tu ada kempen jangan mabuk dan memandu.

    consultant bagi aku, kombinasi dua perkataan iaitu con dan insult. that's their job. no. 1 is to con.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada min ,median,mod..seharusnya median daripada mod diambil kalo nk persamaan ringkas..1.kelas kan kategori gaji. 1-5k 5-10k 10-15k 15 20k.then dari kelas gaji..ko baru blh bahagi dgn perkepala ikut kelas..baru juLAT TK BESAR and relevan..ni aku belajar time sekolah dulu..skrg tahun 2015..masih ingat

      Delete
  9. paneh,

    aku ingat tahun lepas, ada dalam blog ni pakat tolak PM DSN masa PAU..realitinya (berdasarkan undi), xde 1 pun yg lawan PM... aku sangat berharap tahun ni ada yang "sanggup" lawan PM..

    mungkin usaha paneh belum cukup berjaya..atau yang mengundi xbaca blog ni kot...atau lebih teruk lagi, yg mengundi xnampak situasi yg paneh sampaikan..

    nasib la orang melayu...

    ReplyDelete
  10. ...


    (( Loceng Amaran!! ))- Selepas Penjarakan Anwar. UMNO Bersiap Sedia Untuk PENJARAKAN Azmin Dan Wan Azizah Pula!!!??

    Dakwaan BerNiat Jahat - Dakwa, Saman, Tangguh 90x. Peguam BODOH!!! ??

    Sumber Berita


    >> Klik Di Sini <<



    MAKIN PARAH - UTUSAN MALAYSIA Kata Pemuda UMNO 'TERLAJAK BODOH'

    MAKIN PARAH - UTUSAN MALAYSIA Kata Pemuda UMNO 'TERLAJAK BODOH'



    Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

    Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

    ReplyDelete
  11. Kalau artikel macam nie la,PM lagi berminat dgn perjanjian TPP.Kemudian baru masuk fasa melahirkan billionaire.Maka fahaman librealisme sangat meluas.Agama Islam akan terancam kerana sikap materialistik.Sikap kebendaan dan kekayaan sebenarnya adalah palsu,kerana beralaskan kepada sekularisme dan kapitalisme. Kekayaan yang berpanjangan dan kekal ke akhir zaman adalah di dalam maksud islamisasi iaitu syariah.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive