Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, December 12, 2014

China di Seremban






S2 City Park - the provinces of China..

Agak eh IJM Land sogan nak buek papan tando dalam bahso Melayu..takut pelancong tak paham kot..jadi apo guno jawatan pemandu pelancong?

Tak pun bahso Melayu ni bukan bahso penduduk Somban..oghang Somban sumo handa baco tulisan cino agaknyo..

Majlis Perbandaran Seremban aka MPS pun bulih buek tak tau yo..padahal bondo ni dah lamo..lekeh gak eh guno bahso Melayu ni..

Itulah nasib Bahasa Kebangsaan di bumi Melayu..Negeri Sembilan..

Elok mansuh yolah Perkara 152.

17 comments:

  1. botul botul botul!!!!

    ReplyDelete
  2. APO KATO MAJLIS PERBANDARAN SOMBAN .NAK DIAM YO KO? TENGOK CINOBENG NI KURANG AJAR?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tatak belani lea aa , sikalang siapa pelintah siapa maa aa.

      Delete
  3. semuanya salah melayu jugak...
    baik tak bertempat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Melayu sudah kena pukau dengan puak ni, duit ke, perempuan ke, belanja makan ke, yang teruknya modal air liur aje pun Melayu boleh percaya dan turut, ada yang hormat terlampau sangat sampai nak jilat.......

      Delete
  4. Warigh,
    Perkaro macam ini den sokong kau 200%.Merungut cam ini kono pado tompeknyo.Kaum mato sepet ini memang spesis kurang ajar,tapi yg sodihnyo yg membuek keputusannyo kelulusannyo orang Melaayu kito jugo,serupo lah dgn yg Melayu sebolah sanun tu yg masuh sekonkol dgn spesis ini.

    ReplyDelete
  5. Setakat tengok, marah dan bebel tak guno jang oii porabih air liur jo. Baik poi kek sanun cabuit lempar kek dalam tasik nu ha. Ado tolo ko orang Soromban ni haaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. EYO... SOKONG. ORG SOROMBAN TAK DEK TOLORR KO

      Delete
  6. Malam ni kasi SPRAY merah..

    Kasi ajar sikit.

    ReplyDelete
  7. YDP MPS tu bodoh sombong. Bangang tak boleh diajar. Berlagak macam pandai sangat. Dah sakit nak mampus masih tak sedar diri. Kalau hal melayu, cepat saja ambil tindakan.

    ReplyDelete
  8. Setuju. Kok dah tau sakit, Elok la tuka an yo. Tok Mat pun samo gak jangan lobih bona boghi muko kek mato sepet.

    ReplyDelete
  9. Sedaro di atas,
    Sio sio golar diri CEO,biol agaknyo.Seburuk buruk,sebusukx UMNO selamo 55 thn lobih ni dio oran berjayo juga naikkan imej orang kito Melayu.Orang macam kau ajo yg merungut sobab tak ambik peluang,suruh belajar,tak nak suko berdemontrasi dan merempit,gulingx tongah jalan,suruh buat bisnis dapek duit pinjaman,salah guno,berlagak dulu,apo lai nak.Den ni bukanlah suko bonar kek UMNO ni,tapi bondo yg botul tu,terpakso la kito akui.Nak harapkan Melayu sobolah sanun tu,yang satu tu asyik dikeldaikan olih Cino Sepet DAP dan yang satu lagi tu diibaratkan macam lalat hijau olih Cino sepet DAP,kono kutuk,cerca tapi masih terhegehx bersekongkol.Jatuhkan maruah Melayu ajo.

    ReplyDelete
  10. sedaro sedaro di atas,
    mintak kau orang pergi kat city park tengok betoi betoi.. bukan sahaja satu bahsa, malah bahsa melayu dan bahsa orang putih pun ado..jangan tuduh sebarang. bukak mato besoh besoh tengok betoi.. den sebagai rakyat nogori tak suko tengok kau org tuduh bukan..sebelah tu ada masjid oi..tempat yang suci dan beribadah..pas tu kau orang suko suko cakap karut. cubo pikir dan buat bendo yang berfakta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalannya kenapa perlu ada bahaso cino? Dalam perlembagaan Malaysia hanya sebut bahasa Melayu dan bahasa Inggeris saja. Xde sebut pulak bahasa cina ke india. Ini bukan negara china atau singapore bhai. Singapura bole la sbb perlembagaan dia ada sebut pasal bahasa mandarin. Malaysia tarak iti semua bhai. Jadi elok ekau pun cerita benda yang berfakta.

      Delete
  11. Botul tu Jang,perangai Melayu suka buat spekulasi dan menimbulkan topik yangmengakibatkan Minor Cockstand.

    ReplyDelete
  12. salam,
    penguatkuasa dan bahagian yang terlibat kat majlis perbandaran seremban dah kena rasuah la tu. tu pasal diam ajer. ni semua tugas pegawai bawahan kat majlis perbandaran seremban. kalu ada memo atas, kasi tunjuk pasal ini melibatkan intergriti. kalu marah kat mb, ceo, pengarah, ydp apa kejadahnya, mereka pun tak tahu. yang dok buat rondaan orang bawah. dah kena suap la tu.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive