Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, May 8, 2014

Apo kes ni Mad?!

Bismillah-hir-rahman-nir-rahim.

Dikobaan Seremban 2 setaraf Lembah Klang. Kalau 10 tahun dulu rumah kek sini masih laie dibawah RM150,000 untuk double storey tapi sekarang ni tak dapek laie..paling murahpun RM500K-RM750K untuk double storey. Kalau dulu bolihla anak-anak Melayu boli..sekarang ni bolih kiro berapo ramaila anak Melayu yang mampu..dah terlampau maha!! Nampak eea ponoh la Seremban 2 ni dongan Cinabeng. Silap-silap sikit maso laie..kawasan Rantau kek Tok Mat bertanding pun bolih 'tergadai' ke Cino..'tak cayo' tengok an la PRU 14 ni.

Kalau dulu tanah Seremban 2 ni milik kerajaan dan sepatut eea dibangunkan untuk penempatan orang Melayu..tetapi tidak!! Di jual eea kek Cino juo. Tak silap maso Tok Isa..habis dikelokaian..dongar dulu kek kengkawan dio..lopeh tu hancur..samolah..macam..tanah Nilai..abih diagihan kek Cino. Bilo Cino mula membiak macam 'anak babi ramai' eea..kuasa politik pun dilapun olih Cino..padan muko UMNO..bangang nak mampuih!! Itu pun UMNO amik laie Tok Isa..bagi lak jawatan Pengerusi Felda. Kalau cam ni la stail eea politik UMNO dan Melayu ..melingkup semuo eea.

Nampak eea perkaro yang samo yo dibuek olih Tok Mat. Beribu ekar pulak 'disilapmato' an..kato eea..joint venture ngan Matrix Concepts (Cino gak)..alih-alih Matrix buek umah, lopeh tu jual ngan harga maha!! Sepatut eea tanah Kerajaan buekla umah yang Melayu mampu boli..ni tak ikut selaro Matrix..apo laie 'berkampung' lah Cino kek kawasan baru tu.

Nak buek cam mano..Mat Hasan ko..Tok Isa ko..semuo samo yo..macam koling yo perangai eea.

Sepatut eea tanah Kerajaan yang dibori kek Matrix tu dibangunkan buek bandar dan kawasan perumahan Melayu..tetapi mungkin 'tak masyuk' kot..tulah sobab eea diompokkan kek Cino. Kan Cino yang 'monangkan' Tok Mat kek Negeri Sembilan ni..bukan eea Melayu?! Kato eea Melayu sokong Nuar..tu la sobab eea BN lobih sikit yo kerusi eea berbanding pembangkang...'ngorih-ngorih nak lingkup". Tu pun masih laie tak sodar diri.

Bolom pun 15 tahun bandar baru Seremban 2 dibangunkan..paip eea pocah sanun..pocah sini..cam mano?! Yang susah eea orang ramai...buek projek berbillion-billion..kato eea untuk kesejahteraan rakyat..alih-alih semua eea kong kalikong yo.

Ramai kengkawan kato Tok Mat hebat dan baguih..dapek bangunkan Negeri Sembilan dengan copek. Iyo copek!!! Kalau semuo TANAH dibori eea dengan harga DIBAWAH PASARAN atau murah, sapo tak nak..cino mano yang nak lopeh peluang?! Gelogah sano gelogah sini..cubo tengok..kato eea kek Enstek banyak projek baru naik, macam-macam agensi Kerajaan dan syarikat swasta melabur..tapi cubo tengok jalan eea..masih laie jalan lamo..tak berubah dah berpuluh tahun..dari zaman Presiden LB Johnson..sampai sekarang tak berubah..samo yo!! Ada la sikit perubahan..itupun kawasan nak masuk Sekolah Tunku Kursiah..yang lain cam tu yo!! Tak macam Melako..semua ada highway ke mano yo..barulah hebat. Nak angkat macam Lembah Klang konon..tapi haprak.

Yang hebat eea hanyolah harga rumah setanding LEMBAH KLANG..tapi infra dan lain-lain macam Kelantan. Rumah maha tapi hanya Cino yang mampu..Melayu kesudahan eea duduklah kek atas bukit ko, kek gunung ko, balik kampung ko, merempat ko..apo dia orang peduli!!

Sumber: CAHAYA AL MAJID.

17 comments:

  1. Jang.
    Salahkan sapo.Kito orang Melayu asyik nak berpolitik ajo.Macam bondo macam ini kalau boto dio buek salah laporlah tetapi mesti siapkan bukti.Den ni bukanlah suko bonar kek Tok Mat ini.tapi bab tuduh menuduh tanpa bukti ni tak mainlah.Kito ini jenis maleh nak selidik,asyik dongar kelentong kodai kopi,lopeh tu pogi ko tempat berkenaan,nampak lak secara fisikal,dah mulo percayo.Hatixlah bila membuat satu satu tuduhan itu....PHD terlalu tobal,sepatutnya kito beri sokongan,mana yang kita dapati salah kita tegor,buat laporan,masaalahnya pulak nanti kata tak percaya SPRM...Susah

    ReplyDelete
  2. Masa undi, teriakan kuat mempertahankan ABN. Dah jadi lembu, apa meh nak buat? Gunyah rumput je lah.

    ReplyDelete
  3. Apo lagi nak dikato ,yang dek lopas to lopas lee , nak buek chom no , redha lee kita ,dah nosib Melayu dok gitu .

    ReplyDelete
  4. bukan kat seromban jer.. kat moncheh pokan kocik ni pun harga rumah dah mencanak-canak.. kalau dah tigo ompek ratus ribu melayu mano yg mampu nk boli.. tak cayo tengok kat mudah.com

    ReplyDelete
  5. Mat hasan ni mulut lain hati lain

    Kok dongar ucapan eh macam pejuang umno tahun 50 60 an

    Realiti haprak

    Melayu mano yang mat hasan tolong kek N9 ni?

    Heboh dek angko bondo xdo

    Orang melayu bulih kojo2 bawahan yo dlm agenda pembangunan tok mat
    Golongan professional eh mano?
    Buktikan professional muda melayu tok mat bimbing naikkan, habuk pun takdo.

    Alik2 sedaro maro tok mat yo masyuk.

    5 tahun lopeh den menotap di S2 ramai Melayu. Kini cino dah samo ramai kodai baru yang bukak 80% cino beniago. Restoran bosar2 cino. Mano deh usahawan Melayu kerajaan Melayu UMNO N9 lahirkan tolong.

    Memang boto hargo rumah baru kek sekitar S2 semuo dah 400K ke ateh. Melayu yang boli sekarang kebanyakan joint loan laki bini atau orang KL sobab kek KL lai maha2.

    ReplyDelete
  6. Blog bahasa N9 , komen pun bahasa N9 , aku nak komen pun.malaih. hangpa pakat sembang sendirilah.

    ReplyDelete

  7. Hang pun sembang loghat negeri ang
    Hang p komen kat negeri hang punya blog lg baguih

    ReplyDelete
  8. Salam, saya anak Negeri di perantauan. Terubat rindu pada kampung halaman bila sesekali menjengok blok ini. Saya fasih berbahasa Negeri yang pekat tapi saya tidak mampu menulis dalam loghat Negeri seperti saudara. Saya fikir blok ini adalah sesuatu yang sihat apabila begitu berani membahaskan mengenai politik semasa, dan kritikan turut ditujukan kepada parti sendiri. Tidak bersifat syok sendiri. Itulah yang saya rindukan dengan Negeri Sembilan. Kita tidak taat membuta tuli. Sedangkan Rajanya juga terpilih dengan proses demokrasi. Dan saya fikirkan, sekiranya keadaan politik tidak menyebelahi UMNO, seperti yang berlaku di Perak selepas GE 2008, Melayu Negeri akan memilih kesatuan bangsa daripada diperintah DAP. Itulah istimewanya kita, rakyat Negeri Sembilan - tanah tumpah darah beradat yang saya rindui.

    -Anak Pilah

    ReplyDelete
  9. Kalau bonalah Mat Hassan nak ponohan poket Kerajaan Nogori dengan tanah yang ado, kenapa dibori tanah kek Matrik tu dan tidak kepado PKNNS. Apa sobab eea?? Kan PKNNS pun ajensi Kerajaan yang bolih 'buak' umah untuk rakyat? Apo pasai eea dia nak kek Matrik yo?? Tak ko 'silapmatoi' nama eea tu!!! Jangan-jangan ada cito belakang agak eea ni...sapo la yang kayo tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...tuan nak tau? Sumo tanah Pknns ko,mains ko,yayasan ko sumo dah Di lunggok an kek matrix concepts tu!!!x cayo poie lah siasat..

      Delete
    2. Hahaha...tuan nak tau? Sumo tanah Pknns ko,mains ko,yayasan ko sumo dah Di lunggok an kek matrix concepts tu!!!x cayo poie lah siasat..

      Delete
  10. Nampak ea Melayu semakin ke bukit lah. Lombah semua cinabeng dah ambik. semuo ea ateh kesilapan pemimpin Melayu. humbankan yo.

    ReplyDelete
  11. Ini blog Amat Hasan yang punya!!!!

    Hahaha..........

    ReplyDelete
  12. Ala...bukan kek S2 yo. Kek Ghombau pun samo. Apo ko jadah e umah ghogo 300K. Dio ingat oghang kampung cop duit gak e.

    ReplyDelete
  13. Kau nak kato oghang Melayu last-last ea tingga ket bukit, ket utan... itu pun kalau ado laie bukit ngan utan ket Nismilan nia ha... Sia palih! Sumo dah habih diakuk-akuk ea dah... Jangan haghap lah jang..

    Den bapak kan heghan... Apo lak Isa dibolo ea laie dek Najib... Dulu dio jua Felda LBJ, lopeh tu jadi pengerusi Felda deh! Mat Asan bulih lah start jual tanah-tanah pinggey yang ado, untung-untung sok bulih dilantik njadi Pengerusi Felcra lak... Bangang bona pemimpin UMNO.

    ReplyDelete
  14. best ar bhsa nogori ni.sronok ea dbaco.ad sspa org nogeri yg bolh ajr sy bhsa nogeri ke.?lg elok yg kaum hawa.copek sikt den fhm nti.hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..hampeh Kau ni jang!!!!nanti kok kono masuk suku yo,baru tau!

      Delete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive