Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, May 2, 2014

UMNO Perlu Buka Mata Sekarang

GERAKAN, MCA dan DAP nampaknya sedang menunjuk taring dan gigi sebenar mereka.

UMNO dan PAS sudah masanya menolak perihal sengketa jisim parti. UMNO dan PAS serta semua Ahli Parlimen Islam mesti bersekutu untuk laksana HUDUD selaras dengan kaedah dan pendekatan Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Pengkaderan kefahaman Ilmu Syariah iaitu Hudud, Qisas, Takzir dan Diyat mesti dibentang dengan mendalam dan panjang lebar dalam Satu Sidang Khas Parlimen Malaysia, bersama Ahli Dewan Negara.

Sidang ini mesti dihadiri oleh semua Mufti Kerajaan Negeri dan barisan Ahli Majlis Fatwa Kebangsaan bersama DYMM 9 orang Sultan dan Raja Melayu.

Bersama Ketua Hakim Negara dan Ketua Hakim Syariah Persekutuan.

Satu ketetapan MANDATORI mesti digazetkan dengan segera. Hudud ini meliputi kesalahan mandatori iaitu Zina, Qazaf, Mencuri, Merompak, Minum Arak dan Murtad.

Bukan mudah pelaksanaan Hudud sebenarnya. Namun, hakikat yang pasti GERAKAN, MCA dan DAP menentang untuk mengatakan Ugama Islam bukan Ugama Persekutuan. Ini EXTREME bahayanya.

Tanda-tanda ulang tayang 13 Mei 1969 makin memuncak dan mencanak...Cukup bersandiwara wahai Ah Jib Gor. Kerajaan BN ialah Kerajaan Melayu Berdaulat, bukan Kerajaan Spekulasi dan Bursa.

*********

Gerakan tolak hudud 

KUALA LUMPUR 29 April - Parti Gerakan hari ini menentang hasrat Pas untuk membentangkan rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Presidennya, Datuk Mah Siew Keong berkata, Gerakan menghormati Islam tetapi menganggap hukum hudud tidak sesuai dengan negara majmuk seperti Malaysia dan bakal menyebabkan perpecahan di kalangan rakyat jika dilaksanakan.

Beliau berkata, paling penting pelaksanaan hukum hudud bercanggah dengan asas-asas dalam Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara.

Di samping itu, Siew Keong melahirkan kebimbangan sekiranya hudud dibenarkan dilaksanakan di Kelantan akan membuka jalan bagi hukum tersebut dilaksanakan di negeri-negeri lain dan akhirnya di negara ini.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) supaya tidak menyokong rang undang-undang persendirian tersebut yang akan dibentangkan oleh Pas itu.

Siew Keong berkata, parti tersebut berharap dapat berjumpa dengan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi meyakinkan beliau kenapa hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini.

"Kita harap dapat jumpa Abdul Hadi sebelum Parlimen bersidang Jun ini," katanya dalam sidang akhbar di ibu pejabat Gerakan di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

19 comments:

  1. Dah lupa undi kita kat Sabah dan Sarawak ke? Majoriti kat sini orang Keristian, tau tak?

    Nak buat Hudud, you orang pi buat kat Semenanjung, ler. Jangan suruh orang lain agama ikut, boleh tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hudud matlamat utama pencegahan jenayah - kenapa org kristian di sabah dan sarawak suka buat jenayah ke hingga perlu rasa takut. Adakah kristian menganggap jenayah satu amalan baik?

      Delete
    2. Org kristian tidak perlu ugut tentang undi kerana sebelum ini pun mereka tidak undi calon Islam kecuali org kristian yang rasional. Pembentangan hudud pertama jika lulus akan dilaksanakan di Kelantan - lu apa hal sebok???

      Delete
    3. Malaysian Penal Code yang sedia ada memadai bagi semua termasuk semua ugama. http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/hudud-will-drive-rape-survivors-deeper-into-shadows-say-womens-groups

      Delete
  2. Hudud hanya untuk orang yang buat salah je , yang tak buat salah kenapa takut , ada plan nak buat salah ke

    ReplyDelete
  3. Bukan UMNO sahaja yang perlu buka mata ,semua orang Melayu perlu membuka mata mereka sebesar-besarnya .
    Mata Melayu tak sepet ,tetapi selalu tak nampak.,

    ReplyDelete
  4. Bukak mato orang Melayu ketopian UMNO dan PAS

    Berjuang dgn Parti baru nafas baru jiwa baru dipimpin oleh insan ikhlas berjiwa rakyat bukan anak2 bangsawan yang x kenal erti susah

    Parti siasah yang ado ni semuo penipu, mulut lain hati lain kepalo pikir lain

    Hudud ni mainan politik mileage untuk PAS dan UMNO ikut versi masing2
    Keihklasan kerana Allah SWT x ado

    ReplyDelete
  5. Jang,
    Kalau tak ado parti macam mano dan sapo nak perintah dan tadbir negaro....cubo torang sikit,tulih dan komen tu bolih la tapi pakailah otak sikit.

    ReplyDelete
  6. OI anon 3.43 pm, CILAKAlu! Lu ingat Sbaah/Sarawak- Kristian punya! Mana lu tahu Sabah-S'wak, majoriti adalah Kristian?! lu punya ekoq-ekoq ni ANJING KURAP KAPIRDAJAL si PENDATANG DAPBANGKAIBABI aaahh?

    Baik lu si KAPIR BINATANG-BUAS pi BERAMBUS dan MAMPUS dr. Tanah Melayu NUSANTARA PUSAKA ni kalau lu benci sgt. umat Islam/Melayu,! Lu patut ingat Sabah/S'wak adalah sebahagian Malaysia, NEGARA ISLAM, ada paham lu?!


    ReplyDelete
  7. SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas KEBERANIAN DYMM Sultan Brunei dan para ulama di Brunei, dan PAS di Kelantan dan skrg. YB DS Hj. Ahmad Said! Semoga ALLAH SWT melindungi para pemimipin Islam TULEN kita, kerana MUSUH ISLAM akan menggunakan pelbagai cara utk. menjatuhkan pemimpin Islam (aku syak para ulama/pemimipin Islam TULEN makin disasarkan utk. diracun termasuk utk dpt. kanser-sakit jantung, spt. dlm PAS juga). Lihat juga pembunuhan pemimpin-pemimpin Palestin/Islam melalui racun kimia, oleh Mossad (yg.menyebabkan kanser atau penyakit jantung terutamanya) di http://www.globalresearch.ca/israels-secret-nuclear-biological-and-chemical-weapons-nbc/5352454, Israel’s Secret Nuclear Biological and Chemical Weapons (NBC), By Manlio Dinucci, Global Research, October 01, 2013. Dan yg. terbaru, telah dibuktikan pemimpin tercinta PLO, Allahyarham Pres. Yasser Arafat, diracun Mossad/Israel – di http://www.globalresearch.ca/the-assassination-of-yasser-arafat-was-ordered-by-the-israeli-cabinet-we-will-choose-the-right-way-and-the-right-time-to-kill-arafat/5357121, The Assassination of Yasser Arafat was Ordered by The Israeli Cabinet: “We will Choose the Right Way and the Right Time to Kill Arafat.”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, November 07, 2013!

    Si Barat-ZIONIS yg. HIPOKRIT asyik melalak mcm. ANJING KURAP psl. undg-indg SAMPAH "demokrasi-hak asasi" si KAPIR Barat-ZIONIS, kat Dunia Islam , akan bawa mana-mana ’pengganas‘ Islam secara RAHSIA kat Diego GarCIA atau Guatanamo, termasuk disyaki MH370 kita - yg. akan disiksa/dibunuh dan dipenjara tanpa perbicaraan sampai bila-bila! Bahkan Barat-ZIONIS/Israel boleh menyerang/menjajah Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), dan tak pula dihentam si UN-ki Moon BANGSAT tu!

    Sebenaqnya "equality & liberty" (hak kesamaan & kebebasan - yg. lahir waktu "French Revolution"-yg.-amat-BUAS, diketuai ZIONIS, dlm tahun 1798), dicipta si Yahudi ZIONISDAJAL, utk. meletakkan kuasa Syaitan (sbg. tuhan mereka) SAMA dgn. kuasa ALLAH SWT kita; dan "evil is EQUAL to good" - sebab itu perangai-mcm-haiwan-buas, termasuk bebas semutlaknya, jadi si GAY/KAPIRDAJAL, makin digalakkan puak SYAITAN-gila-SODOM ni!

    Lihatlah lagi budaya si KAPIRDAJAL yg. memang 'BARBARIC'(tak bertamadun), yg. juga menaghalalkan penggunaan dadah sesuka hati, bertelanjang/berkelakuan lucah depan awam, MEROGOL binatang dsbnya di akhbar(ANTI-ISLAM) di http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2561478/Miley-Cyrus-gives-away-gold-leaf-rolling-papers-wearing-marijuana-leaf-leotard-Bangerz-tour-Canada.html , Miley Cyrus gives away rolling papers made of GOLD before wearing marijuana leaf leotard on Bangerz tour in Canada, By Daily Mail Reporter, 17 February 2014; dan di http://www.dailymail.co.uk/news/article-2352779/Bestiality-brothels-spreading-Germany-campaigner-claims-abusers-sex-animals-lifestyle-choice.html , Bestiality brothels are 'spreading through Germany' warns campaigner as abusers turn to sex with animals as 'lifestyle choice' By Matt Blake, 1 July 2013!

    Jadi si BANGSAT UN /PBB (yg. dikuasai Barat-ZIONIS) berani pula nak kutuk Brunei laksana hukum HUDUD - maka sudah tiba masanya OIC diPERKUATkan termasuk dgn. ketenteraan PENGAMANnya sendiri (jgn. lagi bergantung kpd. tentera pengaman UN itu) dan supaya Dunia Islam jgn. lagi tunduk pd. mana-mana si PENDATANG/PENJAJAH KAPIRDAJAL yg. pikiaq umat Islam ni KULI depa, termasuk kat Tanah Melayu, pusaka nenek moyang kita dr. sebelum dijajah si KAPIR LAKNAT Barat-ZIONIS dan mana-mana puak pendatang KAPIR yg. dibawa si PENJAJAH buas tu!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  8. Hukum Allah adalah yang paling adil. Bunuh balas bunuh kecuali keluarga memaafkan. Zina bagi yang telah berkahwin adalah rejam sampai mati. Sekiranya seorang perempuan berkahwin berani dan begitu daring melakukan zina di hadapan saksi yag adil, maka sememangnya itu adalah wajar. Dari segi kemanusiaannya, sekiranya seorang lelaki berkahwin yang boleh mengahwini sehingga 4 perempuan, masih berani melakukan zina secara 'live' di hadapan 4 saksi lelaki yang adil, maka itu mencabar Tuhan, dan rejam itu adalah yang paling tepat sekali. Namun sekiranya perlakuan zina itu tidak berlaku secara 'live' dengan disaksikan oleh 4 lelaki yang adil tadi, maka tiada hukuman hudud tersebut, sebaliknya hanya ta'zir sahaja dalam bentuk denda dan/atau penjara. Beban bukti hukuman hudud adalah sangat tinggi. Hanya mereka yang berani mencabar Tuhan yang akan dijatuhkan hukuman kategori sedemikian. Begitu juga dengan mencuri. Hanya mereka yang mencuri dengan begitu daring dan berani mencabar Tuhan yang boleh dipotong tangan. Iaitu mencuri dengan jumlah yang besar (melebihi nilai had tertentu) dari tempat yang berkunci dengan disaksikan oleh saksi yang adil. Kes kecurian lain akan membawa denda dan/atau penjara, sama seperti undang-undang peninggalan British yang kita pakai. Tak de bezanya pun.

    Seperkara lagi, kalau ada ikrar (confession), yang menepati syarat tertentu, barulah terpakai hudud. Mereka yang membuat pengakuan selalunya atas dasar supaya apabila menerima hukuman di dunia, mudah-mudahan terlepas azab yang lebih pedih di akhirat kelak.

    Keseluruhan hukum hudud dan ta'zir dan diat (compensation) serta lain-lain terma yang saya tak berapa ingat ini adalah cabang kepada undang-undang Syariah jenayah Islam yang syumul.

    Itulah kefahaman saya sebagai seorang biasa (layman) yang saya nak kongsikan.

    Apapun berhati-hatilah. Jangan sesekali menghina hukum Allah. Boleh menjejaskan akidah. Dari Dia kita datang, dan kepada-Nya kita dikembalikan. Siapalah kita sebagai makhluk yang terbatas akalnya untuk mengupas peekara ini.

    Tetapi memang betul pendirian Kerajaan. Kerajaan tidak menolak hudud tetapi aspek pelaksanaannya perlu diperhalusi. Supaya kita tidak menghinakan hukum itu sendiri dengan pelaksanaan yang caca marba dan bercelaru.

    Inilah masanya bangsa Melayu dan orang Islam bersatu atas dasar akidah yang satu! Supaya bangsa Melayu tidak hilang dari buminya sendiri, ditelan keegoan diri serta agenda peribadi sendiri!

    ReplyDelete
  9. Saya sekadar nak buat sedikit pencerahan kepada apa yang saya kongsikan di atas, bagi mengelakkan kekeliruan. Sabitan hudud sama ada dengan beban pembuktian yang sangat tinggi, dengan syarat saksi yang sangat ketat (antaranya tak pernah buat dosa besar dan tak berterusan buat dosa kecil) ATAU dengan kaedah ikrar @ pengakuan (confession). Sekiranya mengaku berzina misalnya, kena mengaku sehingga 4 kali di hadapan hakim yang berbeza. Tak semudah itu segala rejam, bunuh atau rotan atau potong tangan dilaksanakan. Bukankah Allah Maha Mengetahui kerana Dia yang menciptakan kita?

    Namun sekiranya tak dapat menepati piawaian beban pembuktian yang sangat tinggi itu, atau pengakuan tidak dibuat atau tidak diterima, maka kategori hukuman berubah kepada yang lebih rendah iaitu ta'zir berupa denda atau penjara, sebagaimana undang-undang yang kita pakai sekarang ini..

    By the way, saya bukan orang PAS, tapi saya rasa terpanggil untuk berkongsi apa yang saya paham sebagai seorang Muslim. Sebab setiap orang Islam hendaklah menerima hukum Allah tanpa mengira fahaman politik. Macam mana bentuk perlaksanaan hudud yang digubal kerajaan negeri Kelantan dan akan dibawa ke Parlimen itu tidaklah saya ketahui. Moga Allah menyatukan bangsa Melayu tanpa mengira kefahaman politik.

    ReplyDelete
  10. Asyik cerita hukum sini hukum sana. Tu saje ke keagungan agama Islam?

    Yang rasuah, curi duit Rakyat, menyeleweng subsidi, tender, kontrak, menipu dapat BRM1, elak cukai, biasiswa dsbnya, bila nak hukum mereka?

    Dan yang suka laga-lagakan antara kaum, Dan agama biila nak hukum mereka?

    ReplyDelete
  11. Sdr,
    Sdr ingat kita hidup dalam dunia batu ke,senangx nak hukum orang.Memang gejala yang sdr nyatakan wujud tetapi macam mana nak hukum jika sasaorang itu hanya bolih dikenakan hukuman jika didapati bersalah.Kita orang yang bertamadun dan hidup dilindongi olih undangx.Adalah baik jika gunakan fikiran kita secara rasional dan bukan emosional apabila memberi ulasan jika kita ingin dihormati.Salam.

    ReplyDelete
  12. UMNO `Wa'tasimu biihabliLah wala tafaraqqu?' takat bca dn blaja kot! Dh alah bisa tegal biase, camna SEKULAR nk jodoh dgn PAS `Fi sabilLilah amar makruf nahi mungkar?! FIRST head to roll' bila perlaksanaan hukum Hudud dijalankan , mereka yg bertanggungjawab membebankan Negara dgn hutang RM 622 billion.
    Kemudian ketirisan Rm 250 kpd NFC corp (jasabaik bini kpd suami Datuk& 3anak). Seterusnya accumulated expenditure kpd PM & keluarga sejak 030409 selain Scorpene etc2. Baru sorang Pemimpin UMNO. Belum siasatn semula Memali, pembunuhan mereka dalam lokap & fitnah ke atas AI sejak 1998!
    Sure tak jadinya sbb Mufti/JaKIM yg mebatu-butakan diri dgn korupsi & kecurian dana Negara oun kena heret juga.
    Eeesh, banyak betul dosa UMNO aje belum lg kepimpinan PAS!

    ReplyDelete
  13. Sdr,
    Jangan pandai tuduhx kalau tidak ada bukti sahih.Di dalam hukum HUDUD peranan saksi yang amat penting sekali,ESSSH...Saya rasa kalau ianya dilaksanakan sdr lah yang paling pertama dihukum memfitnah.Bukti sahih dengan komen sdr di atas.

    ReplyDelete
  14. Agree with anon May 5 at 1.12 pm. To Anon May 3 at 4.03 pm, hudud bukanlah bermatlamat menghukum, tetapi lebih kepada mencegah (prevention). Memanglah ramai yang terlepas daripada hukuman dunia dalam apa jua bentuk undang-undangpun, kerana mereka tidak tertangkap, tapi tiada siapa yang akan terlepas di akhirat nanti. Azab di akhirat lagi pedih. Itupun sekiranya kita beriman kepada kehidupan selepas mati!

    Kepada Shakirin - saudara berhak berpandangan apa sahaja. Tapi sayang. Fikiran sebegitulah puncanya kepada perpecahan bangsa!

    ReplyDelete
  15. Jangan betokak. Moh sesamo soho nogakkan Undang-Undang Islam. Oghang Melayu-Islam mesti sepakat nontang oghang kapey dan oghang menapik yang gamai ado sekoliling kito niha. Cakap bebanyak tak guno doh. Act now! keteh enek den.

    ReplyDelete
  16. Lebih 20 tahun pemimpin PAS gula-gulakan pengikut dia. Mereka main acah-acah saja nak laksanakan hudud sebab : (1) Dia sendiri tahu perkara itu tak akan berlaku bahkan 100% mustahil kerana jumlah wakil PAS dalam Parlimen ada beberapa kerat saja. (2) Orang Melayu sangat sensitif dengan hal-hal berkaitan ugama, maka senanglah pemimpin PAS cari makan dari duit derma ceramah dan elaun wakil rakyat. (3) Orang UMNO pun tidak berapa nak respon dengan kutukan dan fitnah yang ditabur oleh pemimpin PAS.

    Tetapi, baru-baru ini pemimpin PAS terkemamar apabila UMNO memberi lampu hijau kepada cadangan Hudud yang hendak dibawa ke Parlimen. Yang paling terkejut beruk adalah pemimpin haluan kiri PAS kerana tidak menyangka sama sekali UMNO lebih suci dari mereka. Lagipun, mereka sendiri takut dengan perlaksanaan Hudud kerana mereka adalah dari golongan pendosa.

    Jelaslah, PAS tidak serius dengan Hudud tetapi menguar-uarkannya hanya untuk keuntungan politik sehingga sanggup memajak ugama kepada sekutu pakatan yang satunya kafir dan satu lagi munafik. UMNO wajib mengambil peranan utama dan mengetuai perjuangan melaksanakan Hukum Islam sepenuhnya di Malaysia.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive