Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, May 6, 2014

Melepaskan 'babi' yang tersepit...

Lebih 300 orang pekebun/peniaga tomato kaum Cina di Cameron Highlands yang pernah buang 'hampas sayuran' depan pejabat FAMA rentetan rasa tak puas hati disebabkan lambakan bekalan tomato di pasaran hingga mereka kerugian berjuta RM, kini telah dibantu oleh kerajaan BN yang 'zalim dan menindas rakyat'!

FAMA telah membeli kesemua tomato berkenaan untuk dipasarkan ke semua rangkaian Pasar Tani di seluruh negara yang mana peniaga Pasar Tani itu lebih 90% adalah Melayu!!

Apa lagi Cina mahu?

*********

Masalah lambakan tomato di Cameron Highlands baru-baru ini berjaya diatasi apabila FAMA membantu memasarkannya ke pasar tani seluruh negara.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata FAMA sudah membeli 120,000 tan tomato daripada semua peniaga terbabit bagi diedarkan di pasar tani berbanding 60,000 tan pada kadar biasa.

Beliau berkata usaha itu sedikit sebanyak membantu memulihkan semula pasaran tomato tempatan yang terjejas.

"Memang sebelum ini ada berlaku lambakan tomato hingga menyebabkan ia terpaksa dibuang dan merugikan pengusaha." - Berita Harian.



One of the affected farmers, who wished to be known as Choo, 63, said he had been allowing his tomato plants to wither since the price of tomatoes went rock bottom since last month.

"I have started removing the trees by the roots two weeks ago," he said here yesterday.

Choo, who plants only tomatoes on his 1.2ha farm at Kampung Raja, said this was the worst period in his 10 years of farming tomatoes.

"I was told the last time the price of tomates was this low was about 20 years ago."

When asked to estimate his losses, Choo said: "All my sweat and tears are gone".

The New Straits Times reported yesterday that since last month, 100 tonnes of tomatoes had gone to waste due to excess in supply. Cameron Highlands is capable of producing 300 tonnes of tomatoes daily.

Besides being exported to Singapore, the tomatoes are also sold at local markets.

Kuan Ting Woon, 46, said he had destroyed 20 per cent of his tomato plants in Lojing since the price plunged.

Another farmer, who declined to be named, said the price of tomatoes had started to show signs of increase.

"Today, the price has increased to RM1 per kg. I hope the price will remain, or better still, increase in the next few days," said the farmer who runs a farm in Sungai Palas. - Asia One.

14 comments:

  1. SIAPA KAH YG MEMBANTU? DAP KAH? PAS KAH ? PKR KAH ?.......ada akai piKIAQ laaaa.....!!!

    ReplyDelete
  2. Mmg spesis babi ni x kenang budi, bising dan pengotor.

    ReplyDelete
  3. Harga di pasaran masih rm8/9 sekilo - vavi punya siapa?

    ReplyDelete
  4. Salam. Inilah masaalahnya kalau Menterinya pun 'bongok' macam Cinabeng tu..Bila harga getah jatuh merudum adatak Kerajaan sibuk untuk menstabilkan harga bagi membantu penoreh Melayu?? Semua buat 'deq' saja..seolah-olah Melayu biarlah papa kedana asalkan bukan Cina. Inilah mentaliti Menteri pilihan Najib..asik-asik Cina..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga getah bergantung kepada pasaran dunia. Permintaan getah dah kurang, jadi harga jatuh. Dulu masa naik harga getah, sebab permintaan tinggi atas sebab harga getak tiruan lebih kurang dengan getah asli, di sini permintaan kepada getah asli meningkat, harga naik dan rakyat untung. Sejak tahun lepas, harga getak turun.

      Delete
  5. Apasal FAMA tak tolong belikan durian, ciku, rambutan, manggis, langsat, duku, lokong masa musim melambak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAMA memang dah borong buah2 yang melambak tu. Melainkan tidak memaklumkan kepada mereka atau kuantiti yang sedikit.

      Delete
  6. Sepatutnya PM Najib dah sedar dan perbetulkan masalah dalaman, siapa yang dia lantik ..buatlah check n balance..bukan buat buta aje...Kalau hal berkaitan dengan Cina ke India ke, cepat cepat suruh tolong,,,tetapi kalu hal melayu aje biar merengkuk. Jaga wahai pemimpin BN...jangan sampai rakyat yang selama ini menyokong kami akan berpaling tadah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada pekebun melayu yang tak dapat memasarkan sayur, sila hubungi FAMA. Ada ke? Rasanya semua FAMA dah tolong angkut. Melayu yang menanam sayur kebanyakkan Serah Kontrak kepada FAMA, sebab mereka malas nak pasarkan sendiri walaupun harga memang berbeza. Serah keapda FAMA, tak sakit kepala, lori mereka akan turun ke ladang anda, tetapi perlu kuantiti yang termaktub dalam kontrak.

      Delete
  7. Kepada pelawat yang melancong ke Cameron Highland berhati-hatilah atas kegilaan membeli sayur segar disana. Pertama penduduk CH sendiri tidak membeli sayur tanah tinggi ini kerana kandungan racun serangga yang berlebihan. Kedua ada pelancong yang tertipu kerana terdapat sayuran atau buah-buahan yang dibawa dari tanah rendah untuk dijual disana contohnya seperti lobak merah, jambu batu, dan beberapa lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayur yang di pasarkan di serata negara termasuk di pasaraya kebanyakkannya dari Cameron highland.

      Delete
  8. Nak sokong sapo mcm ni?

    UMNO untung cino
    PAS PKR pun untung cino

    Apo macam pun cino jugak untung

    Rugi bosar eh melayu x do pilihan sokong mano satu pun totap cino untung

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO tolong Melayu dan memang banyak tolong, lebih2 lagi kawasan luar bandar. Tetapi pemikiran kita ditutup oleh pihak yang berkepentingan sehingga tidak nampak yang baik. Mereka hebat dalam bab2 spin.

      Delete
  9. Warigh,
    Kito kono bukak mato dan minda,pasang telingo,gunokan otak untuk menontukan sapo yang kito pilih sebagai pentadbir negaro kito.Kebanyakkan kito lobih emotional dari rasional dalam bab ini.Kito copek percayo pada persepsi daripada perkaro yang sebonar,maleh nak selidek,lopeh itu buat keputusan yang salah.Kito harap orang nogori ni jangan buek silap macam orang Sgor terutama Bangso Melayu.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive