Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 24, 2014

Atas rasa tanggungjawab..

Kami terimo beberapo pm (private message) di twitter, facebook dan email yang tak pueh hati pasal posting kami sebelum ni mengenai MAINS di sini.

Bagi berlaku adil, kami ingin siarkan juga penjelasan mengenai 'borang lama Bantuan Fakir Miskin' daripada pihak MAINS seperti di bawah.

Sungguh pun begitu, kami mohon pihak kerajaan Negeri Sembilan terutamo pado Pengerusi MAINS iaitu Mohamad Hasan supayo nengok-nengok an sikit 'alignment' kakitangan MAINS ni.

Umum dah lamo tau kebanyakan oghang majlis agamo kek N9 ni ramai yang nyokong pembangkang. Dah bertahun berlaku tapi takdo oghang kerajaan negori yang peduli.

Baiknyo kerajaan UMNO/BN ni sobab dibiarkan juak pembangkang ni bermaharajolelo dalam Jabatan Kerajaan. Ayat yang biaso di dongar...biar la deh...oghang Melayu kito gak tu...oghang Islam sumo eh tu...bla..bla..bla! Memang la boto ayat tu, tapi juak pembangkang ni bukan dipeduli doh. Makin naik lomak memasing menghasut rakyat membonci kerajaan terutamo UMNO.


Maso komplot pembangkang ambil alih Selangor lopeh PRU-12, kerajaan negeri Selangor siap bagi amaran kek pekojo badan-badan kerajaan negeri Selangor yang jadi ahli dan pogang jawatan dalam UMNO; kalo masih nak berkhidmat dengan kerajaan negeri Selangor, musti lopeh an jawatan dan keahlian parti memasing, atau mereko sumo akan dibuang kojo. Sampai camtu sekali punyo ugutan! Abih ahli UMNO yang kojo ngan kerajaan negeri Selangor lopehkan jawatan parti. Paling toghuk siap ado yang masuk jadi ahli Pkr dan Pas semato-mato nak jago periuk nasi.

Hanya orang UMNO/BN sajo yang tak kisah sumo tu. Telampau baik bona sampai kono pijak kepalo.

Sobab tu banyak rahsio kerajaan telopeh ke komplot pembangkang, sobab yang duduk dalam kerajaan sendiri ramai oghang pembangkang.

Harap Mohamad Hasan dan sekutunya sodar sumo ni. Pengarah Pelajaran N9, jabatan-jabatan pelajaran daerah dan guru-guru sekolah pun pejabat MBNS kono pantau 'alignment' dorang ni sumo. Banyak na bunyi yang tak elok bobanding elok.

'Pembersihan' perlu segera dilakukan sebelum PRU-14. Sampai bilo kerajaan N9 nak simpan gunting dalam lipatan?

*********

Penjelasan Isu Kriteria Fakir dan Miskin MAINS.

Penentuan had fakir dan miskin di NS dibuat berdasarkan had kifayah. Telah dilaksanakan sejak 2004. Kadar yg dinyatakan dlm borang adalah kadar lama pendapatan bersih setelah ditolak kadar had kifayah. 

Kadar had kifayah merangkumi kos perbelanjaan yg munasabah sebulan isirumah merangkumi perbelanjaan keperluan perlindungan, makanan, pakaian, pendidikan, perubatan, pengangkutan dan lain lain belanja berkaitan. Sekiranya masih berbaki kurang drpd RM150, mereka akan dimasukkan di bwh kategori fakir manakala sekiranya baki pendapatan lebih drpd RM150 tetapi kurang drpd RM300 akan dimasukkan dlm kategori miskin. 

Kedua dua kategori ini layak menerima bantuan bulanan dan bantuan lain yg berkaitan mengikut keperluan keluarga berkenaan. Sekiranya pemohon tdk masuk mana mana kategori berkenaan. Mereka boleh dipertimbangkan bantuan berkala atau sekali bantuan mengikut keperluan mereka. 

Borang berkenaan adalah borang lama wbp mungkin masih digunakan dan diedarkan bagi mengelakkan pembaziran. Kadar baru Had Kifayah juga telah dipinda seperti di sertakan. Borang baru adalah seperti disertakan. Tafsiran asnaf adalah sepertimana yg ditetapkan oleh J/kuasa Fatwa. (Utk rujukan had kifayah boleh layari http://www.baitulmalns.gov.my/hadi.asp.)

Di NS seramai 5,600 org menerima bantuan bulanan dan sebahagian besar mereka turut menerima bantuan bulanan JKM dan bantuan PPRT serta bantuan projek basmi kemiskinan negeri. MAINS juga sedang menjalankan kajian kali kedua had kifayah dan dijangka akan dikuatkuasakan pd 2015.

Bagi 2013 shj MAINS menerima 37,678 permohonan individu dan drpd jumlah berkenaan 33,379 tlh di luluskan iaitu lebih 88.6% drpd yg di terima. Sejumlah RM32.27 juta tlh dibelanjakan utk asnaf fakir dan miskin shj (melebihi 2/8 peruntukan perbelanjaan utk asnaf fakir dan miskin). Secara keseluruhan RM80.4 juta tlh dibelanjakan utk pelbagai asnaf (individu dan institusi) di NS pd 2013 berbanding kutipan RM79.7 juta, menjadikan lebih 100% dana zakat 2013 diagihkan pd tahun lepas.

MAINS juga merupakan satu satunya negeri yg mengagihkan lebih 95% zakat yg dikutip setiap tahun sejak 2004. Turut menerima Anugerah Audit Akauntabiliti 4 bintang (tertinggi) dari Ketua Audit Negara selama 6 tahun berturut turut selain mengekalkan Sijil Akaun Bersih sejak 2004.

Selain itu MAINS juga mengekalkan kadar Indeks Kepuasan Pelanggan pd kadar melebihi 80% setiap bulan. Terima kasih di atas sokongan, pandangan dan cadangan serta komen yg diberikan. Usaha penambah baikkan akan terus dilaksanakan. Semoga Allah SWT memberikan ganjaran dan menerima amalan kita sebagai amalan yg soleh. Wallahualam.

Kamal Amran Kamarudin
Setiausaha
Majlis Agama Islam N.Sembilan

1 comment:

  1. Dah dikenalpasti sapo pembangkang kat mains tu cuma pej mbns je x amik tindakan. Setiousoho kjn negeri tu pun samo tak btul.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive