Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, July 10, 2014

Nasihat PERCUMA Mahathir kepada Najib

Tak perlu dibayar berbillion ringgit macam KonSetan, tak perlu PunahSehat seperti PEMANDU atau MKPN, Dr Mahathir masih mampu memberikan preskripsi ekonomi secara percuma sebagaimana yang diterbitkan Malay Mail di sini. Terjemahannya seperti di bawah. Jom layan...

*********

Dr Mahathir menyatakan kebimbangannya mengenai Malaysia yang dirasakan perlu menghapuskan karenah birokrasi serta pemberian wang (BR1M etc.) dalam satu temu bual dengan Malay Mail. 

Beliau membandingkan keunikan Malaysia dalam sektor perindustrian yang pernah membekalkan tenaga kerja murah berbanding negara Asia lain, tetapi beliau turut menegaskan sudah tiba masanya Malaysia menimbangkan semula beberapa dasarnya. 

Ketika disoal dasar ekonomi mana yang perlu diutamakan, Dr Mahathir menegaskan, "Karenah birokrasi, mengkaji semula polisi pertanian dan menghentikan penghijrahan keluar tenaga pakar". Dr Mahathir turut membayangkan bahawa pemberian wang (percuma) oleh kerajaan sebagai satu bentuk penafian ekonomi. 

Beliau berpendapat, rakyat Malaysia tidak perlu bergantung kepada bantuan wang, dan beliau "tidak menyokong keputusan memberikan wang percuma kepada rakyat" selain menekankan bahawa "karenah birokrasi boleh menyebabkan berlakunya kelewatan dalam pelbagai urusan".

"Saya tidak percaya dengan keputusan memberikan wang kepada rakyat. Hakikatnya rakyat Malaysia mampu meneruskan kehidupan kerana mereka memiliki bakat. Bukannya dengan cara memberi wang yang tidak pun menyumbang kepada ekonomi. Seharusnya rakyat Malaysia dilatih dalam bidang-bidang tertentu,” tegas Dr Mahathir. 

Inilah perkara yang perlu diperbetulkan kembali di Malaysia agar negara mampu pergi lebih jauh dalam usahanya untuk bersaing.

Menurut Dr Mahathir, Malaysia sebenarnya mendahului dalam sektor perindustrian yang turut mendapat pengiktirafan dunia berbanding seluruh rantau ini. 

Walaupun Singapura turut mengukuhkan kedudukannya dalam membangunkan industri teknologi maklumat kerana faktor geografinya, namun Malaysia telah melangkah jauh berbanding negara yang lebih besar di Asean.

Bermula Januari hingga April tahun ini, indeks pengeluaran perindustrian Malaysia telah berkembang sebanyak 4.6 peratus berbanding tempoh masa sama pada tahun sebelumnya. 

Perkembangan tersebut turut disumbangkan melalui kenaikan semua indeks, termasuk sektor pembuatan 6.2 peratus, perlombongan 0.7 peratus dan tenaga 4.2 peratus. 

Projek-projek yang diluluskan mengikut sektor industri utama di Malaysia dari Januari hingga Mac 2014 adalah produk kimia dan bahan kimia (RM6.6 bilion), produk elektronik dan elektrik (RM4.4 bilion), produk logam asas (RM2 bilion), pengilangan makanan (RM738 juta), kelengkapan pengangkutan (RM705 juta), produk getah (RM553 juta) dan produk petroleum (termasuk petrokimia) (RM455 juta), sekaligus membuktikan kepentingan sektor perindustrian dalam ekonomi negara. 

Malaysia dalam persaingan dengan Asean telah berubah daripada industri yang berorientasikan tenaga buruh kepada pengeluaran industri berketepatan tinggi yang canggih, kata Dr Mahathir. 

"Kita sudahpun menjadi negara industri jika nak dibadingkan dengan Vietnam dan Kemboja yang kini digelar 'harimau muda' di rantau ini, tetapi mereka masih bergantung kepada tenaga buruh murah dan proses pemasangan yang mudah. Negara tersebut tidak melakukan rekacipta mahupun R & D," kata Dr Mahathir.

Selari dengan penyertaan Malaysia dalam industri berteknologi tinggi, Dr Mahathir berpendapat bahawa negara ini berupaya mencipta produk yang berkualiti serta gred teknologi yang lebih tinggi bagi menjamin rakyat Malaysia memperolehi pendapatan yang lebih tinggi. 

Berdasarkan perspektif Dr Mahathir, walaupun kerajaan telah cuba pelbagai cara untuk mengekalkan rakyatnya yang memiliki kemahiran tinggi dalam bidang-bidang tertentu untuk berkhidmat dalam negara, namun mereka tetap mencari peluang gaji yang lebih tinggi di luar negara. 

Beliau bukan bercakap mengenai tenaga kerja asas industri, tetapi rakyat Malaysia yang memiliki kepakaran kebanyakannya lebih tertarik dengan prospek pekerjaan dengan upah tinggi yang ditawarkan di negara-negara lain.

"Kita perlu hentikan kehilangan tenaga pakar untuk Asean dan negara lain," katanya. 

Dr Mahathir turut menyatakan kebimbangannya mengenai kecenderungan kerajaan sekarang yang mengejar populariti melalui pelaksanaan polisi-polisi popular. 

Salah satu daripada polisi tersebut ialah menggalakkan rakyat memiliki produk murah yang berkualiti, tapi pada masa sama memberi tekanan kepada pihak berkuasa bagi meningkatkan import. 

Dr Mahathir mencadangkan sebagai pengganti kepada import besar-besaran, pihak berkuasa sepatutnya menggalakkan pengeluaran produk syarikat tempatan yang pastinya akan menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Dr Mahathir berpendapat matlamat ini mampu dicapai melalui latihan dan polisi yang betul sekaligus berupaya membangunkan industri; bukan setakat pelaburan dalam pembinaan bangunan, tetapi juga kepakaran yang diperolehi daripada sektor pembinaan itu sendiri. 

Dr Mahathir juga tidak bersetuju dengan dasar kerajaan hari ini yang membenarkan pelaburan asing terlibat dalam sektor perumahan kerana ia tidak membawa apa-apa manfaat kepada negara yang menyebabkan berlakunya pengaliran wang tanpa kawalan. (Nota: Pemaju Hartanah Elit dari China (antaranya Vanke Group) telah berjaya memperolehi tanah seluas 200 hektar tepi laut yang semuanya berhadapan Selat Johor dan menghadap Singapura dengan nilai pelaburan berjumlah RM50 bilion).

Dr Mahathir turut mencadangkan agar Malaysia meningkatkan industri tempatan ke tahap yang lebih tinggi. "Sesetengah orang mungkin mengatakan saya cuba untuk bawa kembali dasar lama, tetapi hakikatnya ia masih relevan dan mampu memberi peluang pekerjaan kepada pakar-pakar kita," katanya.

Namun Dr Mahathir turut memaklumkan bahawa Malaysia perlu berhati-hati agar tidak kehilangan peluang pelaburan terutama dalam sektor berteknologi tinggi. 

Walau bagaimanapun, beliau menegaskan kerajaan perlu menilai kembali dasar pertanian negara. "Sungguhpun negara kita telah berubah daripada pertanian ke negara industri, kita perlu sedar bahawa pertanian merupakan satu industri yang sangat penting serta boleh membantu meningkatkan rantaian bekalan makanan tempatan," katanya.

9 comments:

  1. penat je cakap tun...najib bukannya paham..

    ReplyDelete
  2. Dah bersara duduk diam-diam saje lah.

    Orang tak minta pon nasihat orang tua uzur ni. Dah ketinggalan zaman cara beliau memerintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa kau yg patut diam. ..berhingus lagi kot kau ni tu tak faham apa sebenarnya yg Tun M cakap. So dari menampakkan kebodohan diri kau maka baik kau diam or gi menetek dulu

      Delete
    2. Ini misti si peminta sedekah BRIM Ahjib Ngok. Panas hati ler tu kena sindir tun. Cara Ahjib Ngok memerintah memang kehadapan... dalam membangkrapkan negara!

      Delete
  3. Betul apa yg Tun sarankan..tetapi Najib ni jenis manusia yg tak dengar nasihat orang lain walaupun Tun sekali pun..dia dengar nasihat Rosmah aje...masa melawat gelandangan..ada Rosmah ikut...tempat macam tu mana standardnya Rosmah ikut..kalau tempat aircon atau bawah teduh ok la..Najib kena berubah dan belajar terima nasihat orang.

    ReplyDelete
  4. Hangpa dok marah Tok Jib buat apa? Bukan ini salasilah Tun Mahathir?
    Lanun menasihati Lanun.

    ReplyDelete
  5. bila nak dapat kuasa rasuah perwakilan, bila dah berkuasa rasuah rakyat secara terang terangan ...
    Najib lupa.. manusia ni harus di didik dengan memberi pancing bukan di beri ikan ...
    Bodoh sangatkah rakyat Malaysia ni?????
    Aku memang menanti saat Najib meletakkan jawatan???
    Orang2 UMNO jangan syok sendiri.. takut nanti Najib tak jatuh .. kerajaan BN pula yang tumbang

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive