Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, August 21, 2014

Hanya menunggu masa..

1. Bangsa Melayu harus sedar bahawa Tanah Melayu adalah satu-satunya tanahair mereka. 

2. Mereka tidak seperti orang India yang mempunyai negara India untuk bergantung. Jika sesuatu berlaku, contohnya kes Hindraf, pemimpin mereka ke India sebagai tempat untuk melarikan diri. Kerajaan India turut menyediakan biasiswa kepada rakyat Malaysia keturunan India (Indian diaspora). Kerajaan India juga membenarkan rakyat Malaysia keturunan India (Indian diaspora) untuk mengundi dalam pilihanraya di negara India.

3. Kaum Cina pula...faham-faham sajalah. Kita tengok di bulan kemerdekaan ini, berapa banyak premis dan kenderaan milik kaum Cina yang akan menggantung bendera Malaysia. Tema hari kemerdekaan ke-57 ialah "Malaysia, Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta", namun bagi kaum Cina..lahir?..ya!..cinta?..soli meh!!

4. Orang Melayu diminta melupakan sejarah 13 Mei 1969 tetapi sebaliknya orang bukan Melayu kini terang-terangan sedang mencipta sejarah 13 Mei versi mereka sendiri.

5. "Are we measured by exam scores?" - (The Sun - 14 Mac 2008, MS 20). Inilah komen orang bukan Melayu apabila ada pelajar Melayu yang memperoleh 20A1 dalam SPM. Pencapaian pelajar Melayu diperkecilkan.

6. Orang Melayu harus sedar bahawa kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam untuk menarik orang bukan Melayu berkhidmat dengan kerajaan, bukannya kerana prestasi kakitangan kerajaan itu sendiri. Agaknya apa tanggapan orang bukan Melayu di luar sana pada orang Melayu yang bekerja kerajaan?

7. Orang Melayu memang jenis malas nak komplen-komplen. Orang Cina dan India pula sikit-sikit nak komplen. Selagi orang Melayu malas nak komplen, mereka akan ketinggalan. Tanpa komplen, masalah tak akan dikenalpasti dan ditangani. Bertambah pelik apabila orang Cina atau India komplen, pemimpin dan penguatkuasa Melayu cepat pula bertindak, tapi kalau orang Melayu yang komplen, mereka buat tak endah saja.

8. Ramai generasi muda Melayu hari ini tidak berminat mempertahankan hak mereka sebagai bangsa Melayu di Tanah Melayu. Mereka sedia berkongsi samarata dengan orang bukan Melayu kerana mendapati orang Cina dan India sudah ramai disekeliling mereka hingga terbiasa menggunakan semuanya yang terdapat di Tanah Melayu secara bersama. Analoginya macam Mamat ada basikal, tapi kerana Lee dan Bala biasa gunakan basikal tu bersama disebabkan kebaikan hati Mamat, lama-kelamaan Mamat pun lupa yang basikal tu dia yang punya.

9. Ramai orang bukan Melayu tersalah anggap bahawa peruntukan dalam Perlembagaan yang memberi keistimewaan kepada bangsa Melayu itu bermakna orang Melayu 'Super'; tetapi sebenarnya peruntukan itu digubal hanya untuk mempertahankan HAK Bangsa Melayu sebagai pribumi dan bukannya kerana menganggap orang bukan Melayu sebagai warga kelas dua.

10. Bangsa Melayu harus sedar bahawa orang bukan Melayu sering menggunakan faktor masa untuk mempertahankan identiti mereka sepertimana kewujudan kuil, tokong, bahasa ibunda dan sekolah vernakular, tetapi mereka cuba melupakan faktor masa apabila menidakkan asal-usul bangsa Melayu di Malaysia.

11. Sifat orang Cina atau India, apabila berada lebih lama berbanding orang lain di sesuatu tempat, contohnya sebagai senior di tempat kerja, mereka akan bermati-matian berbangga dengan kesenioran mereka dan sedaya upaya mempertahankan kedudukan sebagai senior atau 'orang yang lebih awal'. Tetapi bangsa Melayu tidak pula bersungguh mahu mempertahankan kesenioran mereka di Tanah Melayu.

12. Di awal kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, rata-rata orang Melayu miskin, namun mereka bersatu dan saling membantu. Wujud perasaan penyatuan yang amat mendalam dikalangan bangsa Melayu. Kemudian atas usaha para pemimpin Melayu, maka lahirlah golongan Melayu bijak pandai. Tapi akhirnya golongan Melayu bijak pandai dan kaya ini mula berasa bangga dan lupa diri terhadap nasib bangsa sendiri yang masih miskin serta tidak sepandai mereka. Golongan ini kemudiannya bersekongkol pula dengan orang Cina dan India yang pandai dan kaya hingga tergamak menyisihkan orang Melayu yang miskin dan kurang pandai. Bagi golongan pengkhianat bangsa Melayu ini, hanya mereka saja yang berhak menjadi kaya dan pandai kerana usaha mereka sendiri, dan orang Melayu yang masih miskin dan kurang pandai pula layak jadi miskin dan tak pandai kerana kononnya tak mahu berusaha seperti mereka.

13. Orang Melayu yang pernah bekerja dengan kaum Cina akan mengetahui bahawa kaum Cina tidaklah secekap dan sepandai mana pun. Cuma orang Cina ni lebih suka menonjol, mempromosi diri, lebih vokal dalam menyuarakan pandangan, tak mahu mengalah walaupun jelas yang mereka dah tewas. Sangat kontra jika dibandingkan dengan sikap Melayu yang cepat mengalah, bersikap tidak apa, tak mahu promosi diri, tidak vokal dan agak malas, sekaligus membolehkan kaum Cina kelihatan pandai. Penyudahnya kaum Cina semakin maju kehadapan, dan bangsa Melayu pula ketinggalan.

14. Sebelum kedatangan kaum Cina dan India ke Tanah Melayu, bangsa Melayu bebas nak buat apa yang mereka mahu, sama ada nak melaungkan azan dengan kuat atau perlahan. Tapi selepas kedatangan puak kafirun ini, mereka pula yang buat aturan itu tak boleh..ini tak boleh; dan paling sadis apabila aturan kafirun ini disokong oleh segelintir Melayu. Sepatutnya kalau mereka tak suka dengan apa yang orang Melayu buat, mereka boleh berambus saja ke negara asal mereka.

15. Kementerian Sumber Manusia sekian lama diterajui oleh pemimpin bukan Melayu. Sebab itulah sebarang aduan mengenai ketidak-adilan yang berlaku ke atas pekerja Melayu yang bekerja di syarikat asing atau tempatan yang pengurusannya terdiri dikalangan orang bukan Melayu, TIADA sebarang tindakan sewajarnya daripada pihak berkuasa. Pekerja Melayu di syarikat bukan Melayu sudah terlalu lama menerima tahap gaji yang sangat ketara perbezaannya berbanding pekerja kaum Cina atau India walaupun mereka dalam bidang tugas dan jawatan yang sama. Perbezaan bukan saja dari segi gaji, malah turut melibatkan kemudahan serta faedah lain seperti ex-gratia, perubatan, cuti etc.

16. Orang Cina dan India sering menggunakan isu teknikal terutama yang melibatkan undang-undang dan politik untuk mencapai matlamat mereka; maka bangsa Melayu sewajarnyalah menggunakan kaedah teknikal juga untuk mematahkan hujah mereka.

17. Sebahagian besar orang Melayu suka membantu dan memberi peluang pada orang bukan Melayu. Bila orang bukan Melayu itu berjaya, maka orang Melayu pun memuji orang bukan Melayu itu. Kemudian apabila orang bukan Melayu itu mengutuk bangsa Melayu, orang Melayu hanya mampu tersengih.

18. Namun hakikatnya bagi orang Melayu yang pernah berurusan dengan kaum Cina akan mendapati bahawa kebanyakan kaum Cina adalah bingai. Seringkali kebingaian mereka ditambah dengan kesombongan. Bak kata kamus Melayu - Bodoh Sombong!!

19. Bangsa Melayu harus sedar bahawa kebanyakan bangsa atau kaum di dunia ini memperkuatkan diri dengan memperkasakan sifat kebangsaan dan perkauman mereka. Contohnya orang India di India memperkasakan kaum mereka dengan bersikap lebih India, begitu juga dengan orang Cina, Jepun, Inggeris etc. Bangsa Melayu tidak akan jadi kuat jika mereka cuba untuk mengurangkan sifat keMelayuan mereka sendiri. Terimalah hakikat bahawa Allah SWT menjadikan manusia itu berbangsa-bangsa, maka kuatkanlah rasa bangsa itu. Namun ia juga bukan bermaksud untuk kita bergaduh dengan bangsa lain.

20. Akhirnya yang akan mempertahankan Melayu bukanlah parti politik Melayu atau Raja Melayu, tetapi rakyat jelata yang berbangsa Melayu-lah yang akan mempertahankan kelangsungan Bangsa Melayu. Rakyat jelata keturunan Melayu-lah yang diletakkan segala harapan oleh orang terdahulu serta generasi masa hadapan untuk menyelamatkan bangsa Melayu, parti politik Melayu dan Raja Melayu.

21. Bangsa Melayu kini sedang dikepung melalui laut (pelabuhan), darat (hartanah) serta udara (telekomunikasi dan penerbangan) oleh orang bukan Melayu. Terlalu ramai keturunan si kitol dan raja mendaliar yang sedang mengelilingi bangsa Melayu kini. Jika keadaan ini terus dibiarkan tanpa kawalan, maka tak mustahil Malaysia akan mengulangi sejarah kehancuran Kesultanan Melaka.

22. Andai negara ini dilanda perang, mampukah bangsa Melayu mempertahankannya?

11 comments:

  1. Satu soalan bro, lebih mudah untuk salahkan bukan melayu atau salahkan najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. you are right..malay majority in nation but minority in non malay company and nobody care about unfair treatment and discrimination in our current working envoirement..if no najib nor anwar who else??

      Delete
  2. The sad reality for malays.

    ReplyDelete
  3. Ada mata tak melihat..
    Ada hati..buta dan kelam
    Ada otak...tak diguna untuk berfikir
    Tunggu dan lihat saja apa bakal jadi pada bangsa melayu..yg dah sedar alhamdullillah..yg belum..kita tunggu tenguk jadi macam MORO di filipina

    ReplyDelete
  4. Paneh, minta sebarkan kek oghang mudo-mudo sobab mereko yg ramai jumpa ehh kek negaro kito nie. Colekkan dio oghang, kito yg dah lamo nie memang dah paham. Lagi pon, untuk kito yg lamo nie bak kato om puteh, 'the battle is over n waiting for the war to end' tapi kagum ngan DrM yg masih bertarung demi bangsa, agama Dan negara.

    ReplyDelete
  5. Summary from Ezam's:

    1. Dia baru mtg dgn Bukit Aman semalam. Tuanku in favour to bubar DUN sbb mmg xnak accept DSWA. The problem is Putrajaya (umno) not ready for election. Tuanku said if so most likely he has to accept Azmin.
    2. Azmin jumpa Hadi last few days pledging his support for pas and even say he's willing to join pas to become mb. He's also making deal with umno behind the scene.
    3. Hadi and Nik Aziz don't trust Anwar anymore.
    4. Main reason Anwar insist DSWA to be MB becoz he wants to use the state fund for his upcoming trial. Kalau penjara he will use the money for massive demonstration and lobby for outside support so he will not be forgotten. Sebelum ni pernah minta RM 100 mil w TSKI during Kajang election for demo during his court sentence Tapi tak lulus.
    5. He can't trust Azmin since he's also making deal w umno behind the scene.
    6. Haron Din pernah suruh Anwar sumpah mubahalah one to one di rumah dia masa kes Saiful but Anwar refused. Since then Haron Din distanced himself.
    7. Ezam was the first person saiful jumpa lepas buat repot polis.


    On Najib:
    1. Tun M reached his limit w Najib. Najib surrounded by wrong advisers.
    2. Bleak future for BN if Najib continues like this.
    3. Bengang dgn Najib sbb tak ready nak bubar DUN. Good chance to win since PR also not strong at the moment.

    ReplyDelete
  6. Betul kah cakap you ni? Apabila seorang dididik sejak kecil bahawa semua masalah dalam dunia ialah perbuatan injil atau syaitan maka dia akan sentiasa puji injil dan salahkan syaitan. Kalau kejadian baik atau buruk berlaku mestilah perbuatan orang lain. Tidak hairan, masalah di Asia Barat yang bertanggung jawab ia-lah Yahudi!
    Masalah yang wujud di Tanah Melayu? Tentunya orang putih dulu. Sekarang Cina, India. Jika negara mestilah Singapura, Thailand dan Filipina atau Indonesia.
    Itulah meme yang memandu persepsi anda.
    Macamana mahu selesai masalah? Saya main golf. Bola tak masuk lubang. Ada hantu! Orang lain buat jampi.....teruskan ajar anak anda begitu..
    Jika pergi ke UK, baca tak lulus..mestilah salahnya orang putih....

    ReplyDelete
  7. Tuu laa, klu dah lamo berjermo kek pdg golf otak tuu pon dah koreng. Klu putt tak masok memang laa salah sendiri, tapi klu lawan awak dlm tournament tuu ashik menipu yor, toruih sapu sumo tropi dan hadiah, apo lak cerito ehh? Terimo yor dan terimo padah ehh!

    ReplyDelete
  8. Soalan No. 15 adakah fakta atau andaian.

    ReplyDelete
  9. Najib the looser. LEMBAB dan DEGIL!
    Dia duk habiskan masa dgn isu Mh17. Perkara yang dh berlaku dikira takdir. Usaha utk kembalikan maruah mangsa, negara dan MAS. bukan duk habis masa meratapi takdir Tuhan.

    ReplyDelete
  10. 57 tahun dah Merdeka,,,Selamo ni Sapo yang yg jadi ketuo@parti yg memerintah???
    Nak salahkan sapo?Baru ni nak sodar atau masih dalam mimpi?
    Bilo dah terdosak mulo nak menyalahkan orang lain pulak ko?
    Kalau pemerintah@kerajaan@parti botul2 nak jago kepentingan Melayu selamo ni,,hal2 mcm ni tak akan terjadi la sedaro, Ni semuo pasal nak jago TEMBOLOK kerabat2 masing2 yo.Bilo ado teguran yg boleh mendatangkan kebaikan untuk bangso melayu tak nak terimo dgn berlapang dado ,di katokan pulak anti kerajaan,ejen asing lah dan mcm2 lagi,,malahan di injak2 mano yg cerdik sedikit tu.Tak boleh ado yg pandai sikit dari dio(takut hilang kuaso la tu,,apo lagi)
    Boleh dikatokan ramai(tak semuo) ahli2 parti pemerintah(@umno) selamo ni pun cakap tak serupo bikin,jadi pak angguk yo.Sampaikan ado dasar2 dan tindakan kerajaan yg salah@haram yg akhirnya boleh menjatuhkan melayu pun diamkan je(demi kuaso).Nak bantah nt kono canteh pulak(cari makan kato eh,lupo soal agama dah)
    Lopeh tu terpokik terlolong,,Melayu,hidup melayu,hidup melayu,,,(demi survival politik) Walhal dio@parti pemerintah@UMNO sendiri yg menjahanamkan,pengkhianat bangso,,,Ni semuo citor lamo la sedaro,,kong kali kong yo.
    Fikir-Fikir2kanlah.....

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive