Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, April 29, 2008

PUNCA

Bila aku baca dan lihat di media-media arus perdana sekarang, ramai di antara pemimpin-pemimpin UMNO menyalahkan satu sama lain sehinggakan masing-masing menuduh ada unsur-unsur sabotaj yang telah mengakibatkan kekalahan teruk BN di dalam pilihanraya umum yang lalu. Tak payah lah kita tunding menunding ke arah satu sama yang lain kerana kita perlu mengakui hakikat bahawa kekalahan BN di dalam pilihanraya yang lalu adalah kerana orang Melayu itu sendiri sudah hilang keyakinannya terhadap keupayaan pemimpin-pemimpin Umno untuk memimpin. Lihat sahaja pemimpin-pemimpin yang ada di dalam kabinet sekarang, masing-masing sekadar mengangguk dan membodek sahaja. Contoh yang terbaik ialah Nazri Aziz. Sejak dari Pemuda sampailah dah tua ni masih tidak berubah perangai membodeknya. Kalau dulu apa yang Tun Mahathir buat semua benar belaka, sekarang ni, siapa sahaja yang cuba 'mengusik' Pak Lah akan diserangnya habis-habisan. Pemimpin-pemimpin seperti ini yang ada di dalam Umno pada hari ini adalah nanah dan pekung yang membuatkan rakyat hilang kepercayaan untuk mengundi BN pada pilihanraya yang lalu.

Selain dari itu, pemimpin-pemimpin Umno juga terlalu menjaga kebajikan kakitangan kerajaan sehingga buta matanya untuk melihat keperitan hidup rakyat marhain yang selama ini merekalah orangnya yang bertungkus lumus berjuang di dalam Umno itu sendiri. Bodoh sangat ke pemimpin yang menaikkan gaji kakitangan kerajaan ni??? Tidakkah mereka mengambil kira seandainya gaji kakitangan kerajaan ini dinaikkan maka secara tidak langsung ia juga akan memacu kenaikan harga barang? Adakah mereka ini bangang sangat, kerana kenyataannya majoriti kakitangan kerajaan sejak dulu lagi merupakan golongan yang menyokong pembangkang. Cubalah tengok, kaji, jalankan soal selidik berapa banyak bekas kakitangan kerajaan yang bagi makan pada anak bini tetapi menyalak menyalahkan kerajaan dan menjadi penyokong kuat pembangkang seolah-olah mereka tidak tahu bersyukur di atas kemudahan yang mereka nikmati hasil daripada pencen yang telah mereka perolehi selama ini. Mereka ini adalah pengkhianat yang telah menafikan hak orang-orang yang menyokong kerajaan untuk berkhidmat di dalam kerajaan.

Selain dari itu orang Melayu juga sudah bosan dengan sifat penakut pemimpin Umno dalam menangani beberapa isu terutamanya isu Hindraf menjelang pilihanraya yang lalu. Apa yang perlu ditakutkan sangat pada kaum calling ni yang hanya minoriti sahaja di negara kita ni? Sikap biadab mereka ini tidak boleh dipandang remeh. Masa zaman Tun dulu kaum estet dan pencinta babi ni tidak berani nak tunjuk kurang ajar. Tidakkah timbul pertanyaan di benak kita mengapa semasa Pak Lah berkuasa barulah mereka menunjukkan belang? Lu pikir la sendiri.

45 comments:

  1. awas bro, ko guna ayat provokasi kaum, suna terma yg lebh diplomatik....

    ReplyDelete
  2. salam..

    Terima Kasih puakadesa...
    posting yang membuka kembali minda kita bangsa melayu..

    apa salahnya jikalau kita menggunakan bahasa yang kasar sedikit demi untuk menyedarkan bangsa bukan melayu ini.. sudah lama kita berdiplomatik.. tapi apa balasannya.. malah kepala kita pula nak dipijaknya..

    rujuk kembali tulisan saya berkenaan KONTRAK SOSIAL.. jika mereka berani mengusik hak2 kita bangsa melayu yang termaktub di dalam kontrak sosial ini mengapa pula kita tidak boleh untuk membatalkan hak mereka di dalam kontrak sosial ini..

    mengapa kita perlu takut untuk hidup di negara ini.. ini tanah melayu.. tanah bangsa melayu..

    pemimpin kita makin lemah.. sedarlah.. perjuangan kita belum selesai... kembalikan kembali maruah UMNO.. demi Agama. Bangsa dan Negara..

    bersatulah hati... bersama berbakti.. pulih kembali harga diri..

    p/s
    bukan perkauman tetapi hakikat yang perlu kita sedar..

    ReplyDelete
  3. tak perlu takut dek sebilangan bangsa bukan melayu. datuk nenek moyang den tak ponah jomput org cino dan org india dtg tanah melayu. kok adat dtg tak dijomput, tapi kuang hajar pijak kepalo tuan rumah alamat berporang la jawab eh. perpaduan ponting jugak, tapi hak peribumi jgn byk soal. bak kato neracakeadilan, ekuiti pemilik syarikat mestilah berbezo dengan pemegang saham biaso.

    ReplyDelete
  4. BETUL.INI BUMI MELAYU, AKU SAYANGKAN BANGSA MELAYU ISLAM.

    BUAT PENGETAUHAN KO, AKU MEWAKILI GOLONGAN2 MELAYU YG XBERI UNDI PADA UMNO..AKU TETAP AKN BERIKAN UNDI AKU KEPADA PAKATAN RAKYAT, SELAGI PEMIMPIN2 UMNO XUBAH SIKAP HIPOKRIT,TAKBUR, KAKI PEREMPUAN,RASUAH PEMIKIRAN KOLOT.

    TAPI APA YG BERLAKU SEKARANG TANDA2 UTK PERUBAHAN HANYA PADA AKAR UMBI, PEMIMPIN MASIH DITAKUK LAMA DAN DULU, KINI DAN SELAMANYA......

    PANEH EKAU RASO, BOLEHKAH PEMIMPIN UMNO YG BODOH DAN BONGKAK TU BERUBAH?

    ReplyDelete
  5. Aku sokong Anonymous! UMNO kono berubah!

    Bukan hanya UMNO, tapi den percayo PAS dan PKR pun lg ramai yg hipokrit!

    Den harap pemimpin & harapan rakyat dlm UMNO bukan hanya buleh berubah malah membuat perubahan...

    PAS, maaf laa den tak sanggup kawan dgn setan atau kengkawan setan! PKR, harap laa... takkan den percayo kek Anwar Brahim tu do.

    Cumo satu yo, UMNO yg den percayo buleh mempertahankan kedaulatan bangso melayu di negaro sendiri.

    p/s: Anonymous, nk tanyo kok DAP lawan UMNO kau sokong mano agak eh?

    -Mazda6-

    ReplyDelete
  6. kalo tanyo den pemimpin umno tu boleh berubah ke tak...den ngaso boleh kalo iku pepatah melayu, dah tengantuk baru tengadah. nak kato diorg bodoh, dapek lak memasing jadi pemimpin. bab bongkak den sokong. tapi kalo tak berubah gak, akar umbi kena la ubah pemimpin lain.

    den kalo nak undi pkr den kono ilangkan ingatan ttg surat yg lee kuan yuew hantar kek mahathir pasal anwar ataupun hilangkan ingatan den dulu ttg surat azizah pada mahathir mintak pujuk anwar ceraikan dia.

    kalau nak undi pas plak den kena ilangkan ingatan kata2 hadi yg salam org umno kena samak, tapi dio polok lim kit siang ok plak.

    susah tul nak buek keputusan...akhirnya Pekembar menjadi pilihan.

    ReplyDelete
  7. Saya rasa puaka desa ni beremosi kerana belum kahwin lagi kot..gerenti lepas dah kahwin dia ni settle down kot...

    ReplyDelete
  8. SAMOLAH KITO, KALAU WSE NAK EMNGUNDI UMNO KONO:-

    1. ILANGKAN INGATAN KES MENTERI RABO POMPUAN.
    2. ILANGKAN INGATAN MAHATHIR BUEK FITNAH LIWAT KAT ANWAR.
    3. ILANGKAN INGATAN KOMISEN KAPAL SELAM NAJIB RM50JUTA.
    4. ILANGKAN INGATAN DEN UMNO NAK JUAL NOGARO KEK SINGAPORE MELAUI WPI.
    5. ILANGKAN INGATAN MAHATHIR MENGHINA JANGGUT RASULULLAH.
    6. ILANGKAN INGATAN KITO BORI YAHUDI MASUK MALAYSIA ( PERMAIN CHELSEA DAN KRIKET)
    7. ILANGKAN INGATAN UMNO BERSENGKOKOL DONGAN KAFIR (MIC, MCA & GERAKAN )TAPI BOILO ORG LAIN NAK BUEK TALK BOLEY...
    8.ILANGKAN INGATAN KES2 RASUAH BOKEH2 MB (MCM ISA SAMAD , KHIR TOYO)
    9. ILANGKAN INGATAN TORHADAP RAHIM TAMBI CHIK YG ROGOL BUDAK BAWAH UMUR.
    10.ILANGKAN INGATAN TERHADAP BN YG GUNO DUIT RAKYAT DAMPAI MENGHABISKAN DUIT NEGARA UTK PROPGANDA2 PILIHANRAYA,
    11.ILANGKAN INGATAN DEN TERHADAP PENIPUAN BERITO2 PROPOGANDA SPT UTUSAN MELOYA, BERITA HAIRAN..
    12. ILANGKAN INGATAN AMMEENOO YG TERLAMPAU BANYAK MEMPERBODOHKAN DAN MENIPU RAKYAT
    12. ILANGKAN INGATAN ESE TERHADAP AMMENO, YG BANYAK HIPOKRIT NAK JADI JUARO MELAYU, TAPI HAMPEH SOBONAR!!!!

    BANYAK LAGI PANEH, ESE XSOMPEK NAK LISTKAN, CAMNO ESE NAK UNDI UMNO, MEMANG BANYAK SANGEK KEBURUKAN KAPAL LAMO!!!!

    ESE SANGGUP UNDI DAP DARI UMNO, SOBAB TERLAMPAU MENYAMPAH PERKARO 2 YG ESE LUAHKAN TADI TAK BOLEH ILANG DARI INGATAN.....
    ESE RASO KALU ESE BERADO DALAM ZAMAN TUN RAZAK MEMAMNG ESE UNDI UMNO...SEBAB ORG LAMO DULU IKHLAS....

    EKAU TORUIHKAN LA BERJUANG UTK UMNO ESE TAK BOLEH HALANG SOBAB HAK EKAU...

    SO EKAU X BOLEH SALAHKAN ESE KALAU ESE TAK UNDI AMMEENOOO!!!!

    EKAU KONO FAHAM DAP TAKKAN BOLEH PERINTAH MALAYSIA SOBAB KERUSI DIORANG X BANYAK DAN CUKUP UTK PERINTAH MALSYSIO!!!!!

    DALAM UMNO ESE RESPEK SORANG JO KULI!!!!HIDUP KULI!!!!

    CUMO ESE POLIK, ORG AMMENO NI BANYAK CAKAP TAK SERUPO BIKIN, ONTAHLAH ESE MONYAMPAH DAN TORUIH MONYAMPAH LALALALALA.

    WARIKH

    ReplyDelete
  9. Mmg den setuju tu warikh, tp kok kau dh sanggup pangkah DAP dr UMNO den raso masalah bosa kek kau sebona eh. Apo tk buleh buek perubahan ko dlm UMNO sekarang ni? Berosih bona ko PKR & PAS & DAP? Kok nk kiro pd zahir eh mmg laa DAP tk cukup korum nk pimpin Malaysia ni, tp tengok apo jadi kek Perak? Penang? Penang contoh eh ramai melayu laie (majoriti) tp PAS & PKR dh pocah undi UMNO, DAP perintah. Perak plak, nasib laa MB PAS tp buleh ko kojo dgn majoriti exco org DAP? PKR kek Selangor ingatkan kok ok laa dr Perak & Penang, tetibo yo ado projek Megababi utk non-muslim. Peeerrrrggghhhh!!!! Agenda ProjekMega pertamo kerajaan Selangor bukan untuk org Islam, cayalah! Akan datang? Wallahu A'lam.

    p/s: Kenapo UMNO, PAS & PKRm (melayu) takleh capai kata sepakat sedangkan masing2 buleh kerjasamo dgn MIC, MCA, DAP? Kono utamokan agamo & bangso kito dulu, kok tk kono tindeh kito sok kok diorang bersekongkol samo dio.

    ReplyDelete
  10. ese setuju, itu yg ese nak, tapi ese ghaso diperingkat akar umbi jo nak berubah, pemimimpin memang ghontikanlah, mungkin ditahun 2030 kito generasi 2 mudo sekarang boleh bersartu dibawah satu naungan....

    ReplyDelete
  11. keke pangkah DAP biasola, ado gak org melayu umno yg pangkah mic or mca...masalah bosa jugak kalau org melayu umno pangkah mca atau mic!!!!!!!:p

    UMNO sajo jo cari silap tapi x muhasabah diri sendiri..

    ReplyDelete
  12. Apabila lima negeri BN kalah pemimpin Umno sudah gelabah macam gila talak. Kalau Wilayah Persekutuan ada Dewan Undangan Negeri bermakna BN terpkasa angkat tikar bantal sebanyak enam negeri. Kita melihat bagaimana telatah pemimpin Umno dan beberapa artikel dalam akbar penyambung fitnah telah mengatakan bahawa kekalahan Umno/BN bermakna meruntuhkan ketuanan Melayu. Agenda untuk mengangkat taraf hidup orang melayu akan berkubur kerana Umno sudah tewas. DEB akan hancur.

    Saya tertanya-tanya bilakah Umno berjuang untuk membasmikan kemiskinan. Yang saya tahu tahu Umno menjadikan miskin dan kejahilan rakyat sebagai senjata untuk terus berkuasa .

    Pemimpin Umno fikir mereka ada media yang diketuai oleh anak Maidin dapat menipu rakyat. Anggapan ini silap . Sekarang bukan pengundi 70 an yang boleh diulit dengan diayah pembohongan. Banyak penulis membayangkan bahawa bloges dan internat telah berjaya memberi padangan kedua kepada pengundi di negara ini. Rakyat sudah meloya dengan laporan telivisyen yang terlampau mengampu, akhirnya senjata makan tuan. Barisan Pembangkang telah berjaya menanamkan keyakinan kepada rakyat tentang pembohongan media.

    Apa yang paling menarik sekali selepas pilihanraya maka pemimpin Umno yang menggunakan tektik lama dengan isu perkauman untuk menarik undi di kalangan orang Melayu. Malah ada seorang tokoh veteran Umno Melaka Tan Seri Aziz Tapa mengatakan bahawa siapa yang tidak memangkah Umno tidak ada semanagat kebangsaan. Inilah otak pemimpin Melayu saluran 1, biarlah kita serah kepada Allah SWT yang menentukan segalanya.

    Pemimpin Umno/Bn telah menjadikan strategi untuk menjadikan miskin sebagai satu cek kosong yang akan diguna pada bila-bila masa terutama setiap kali pilihanraya. Di Kawasan Jerlun terdapat dua penempatan kampung nelayan iaitu Kuala Jerlun dan Kuala Sanglang yang diduduki hampir 100 tahun tanah yang tidak bergeran. Mereka ini adalah pengundi setia Umno yang tidak berubah walaupun tsunami melanda. Sedangkan kawasan ini diwakili oleh tiga orang exco kerajaan negeri Kedah. Orang miskin inilah yang menjadi stok simpanan untuk Umno kalahkan pembangkang dalam setiap kali pilihanraya.

    Begitu juga yang berlaku di Terengganu kenapa Umno memerintah Terengganu yang hasil royalti minyak mencecah sampai 7 billion. Tetapi masih gagal mengatasi masalah kemiskinan di Terengganu. Sedangkan sewaktu Pas memerintah daripada tahun 1999 hingga 2004 berjaya menurun kadar kemiskinan daripada nombor dua kepada tangga keempat. Walaupun royalty minyak dirampas oleh kerajaan pusat. Selepas Umno menang 2004 kadar kemiskinan di Terengganu telah meningkat nombor dua selepas Sabah. Sehingga ada rakyat Terengganu meminta sedekah di depan Tokkong China untuk minta sedekah seperti yang dilaporkan dalam akhbar Metro. Kelantan yang diperintah oleh Pas berada di tangga keenam.

    Bukankaah Umno sendiri yang membunuh DEB ketika melaksanakan Wilayah pembangunan Iskandar. Kenyataan pemimpin Umno dan Tan Seri Musa Hitam mengatakan bahawa ketepikan DEB dalam membangunkan WPI. Kenapa tidak ada siri demontrasi membantah kenyataan pemimpin Umno.

    Sebenarnya pemimpin Umno bersifat hipokrit sahaja dalam apa sahaja dasar yang mereka perkenalkan. Mereka bukan ikhlas tetapi hendak menipu dan umpan politik sahaja. Dasar dan amalan yang mereka perkenalkan kepada rakyat hanyalah lipstick untuk melindung agenda perut dan tembolok masing-masing. Sama juga dasar penerapan nilai Islam yang diperkenalkan pada tahun 1981 dahulu hanya untuk sekat kebagkitan Islam supaya orang tidak sokong Pas, begitu juga dengan Islam Hadhari hanya hendak tipu golongan agama supaya bersetongkol dengan kezaliman UMNO/BN. Begitu juga dasar DEB yang diperkenalkan bukannya mereka ikhlas untuk menjayakan. Kalau betul mereka ikhlas sudah tentu ianya sudah berjaya. Sejak dilaksanakan pada tahun 1971 dan tamat 1990 untuk mencapai ekuiti bumiputera 30% malangnya apabila tamat pada tahun 1990 ia hanya mencapai 18%. Lebih malang lagi ekuiti Bumiputera menurun lagi kepada 15% pada tahun 2000.

    Siapa yang memerintah negara selama ini. Mandat yang besar diperolehi setiap kali pilihanraya, pemimpin Umno/BN telah khianat. Setelah rakyat ajar dalam pilihanraya ke 12 baru rasa bengkak kepala dan terjaga daripada tidur. Kenapa sekarang baru hendak lihat Melayu Pulau Pinang perlu dibela. Siapa yang jadi broker tanah di sebelah Balik Pulau bertukar tangan kepada orang lain.

    Saya tidak hairan kalau Lim Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang yang menyebut bahawa beliau hendak ketepikan DEB dan akan membantu semua kaum yang patut dibela. Kalau Lim Guan Eng bersetuju dengan DEB maka lebih baik dia bertanding atas tiket BN dalam pilihanaraya yang lalu. Tetapi menjadi kehairanan apabila pemimpin Umno yang berselindung disebalik DEB merampas hak Melayu dan orang susah melalui projek yang diberikan kepada mereka. Bukankah banyak kontrak diberikan selama ini kepada mereka yang mempunyai hubungan dengan pemimpin Umno dan kemudian mereka mengalibabakan kepada orang lain. Ini sudah menjadi rahsia umum.

    Sebelum pemimpin Umno merapu dan melalut maka terlebih dahulu tolong jawab perkara-perkara berikut yang sepatutnya diselesaikan oleh pemimpin Umno yang kononnya memperjuangkan Dasar Ekonomi Baru.

    1 Kenapa setelah 50 tahun Umno berkuasa gagal membasmi kemiskinan di kalangan orang Melayu, sedangkan Perdana Menteri dan menteri cabinet majorit adalah orang Umno. Begitu juga dengan Menteri Besarnya adalah orang Umno.

    2. Sejak Rancangan Malaysia pertama sampai kesembilan kerajaan telah membelanja wang rakyat sebanyak RM 1.2 trilion tetapi orang Melayu masih miskin. Kemanakah projek DEB untuk membasmi kemiskinan.

    3. Kenapa kadar kemiskinan di kalangan bumiputera Melayu masih tinggi berbanding dengan bangsa lain. Menurut Dato’ Zainal Osman bekas Timbalan Menteri Luar Bandar Dan Wilayah pada 7/12/07 ialah kadar kemiskinan Bumiputera 8.3%, India 2.9% dan China 0.6%. Kenapa masih tinggi lagi orang Melayu miskin. Siapa yang memerintah selama ini PAS atau Umno, DAP atau Umno, PKR atau Umno

    4. Bukankan wang PPRT sebanyak RM32 juta yang sepatutnya diberi kepada mereka yang miskin telah disonglap dan diberi kepada seorang Dato’ yang bukan Melayu untuk tanam bunga orkid dan pelihara ikan. Orang miskin gigit jari dan gigit lidi. Pemimpin Umno yang diamanahkan wang PPRT bebas kesana kemari. Macam mana orang Melayu hendak boleh berdikari kalau pemimpin sendiri pun jadi pencuri, maka orang melayu miskin kurus macam ular lidi.

    5.Apakah ini dasar DEB yang beri komisyen RM530 juta kepada seorang Melayu Razak Baginda untuk beli kapal selam Scorpene. Cuba bayangkan kalau wang sebanyak ini dibuat rumah kepada rakayat yang tidak bertanah yang berharga RM30,000. Maka seramai 17,666 buah rumah dapat diberi secara percuma. Sekurang-kurangnya orang di Pekan Pahang tidak ada lagi yang duduk dalam pondok buruk yang tidak layak berada di kawasan Timbalan Perdana Menteri.

    6. Apakah dasar DEB yang membolehkan satu ketika dahulu Khairi Jamaludin yang mampu beli saham ECM Libera yang bernila RM9.2 juta. Daripada mana beliau dapat wang sebanyak itu. Apakah bapa dia salah seorang hartawan. Kita tidak pernah dengar bapanya seorang yang tersenarai sebagai orang yang kaya sebaris dengan Ananda Krishnan, Syed Mokhtar Bukhari. Kalau beliau bekerja selama 10 tahun dengan gaji sebulan RM10 ribu sebulan, Khairi baru dapat simpan wang sebanyak RM1.2 juta. Itupun beliau simpan tak makan dan tidak minum, hanya makan rumput dan batu sahaja. Kesemua ini adalah lambang penyelewingan dalam DEB

    7. Kemana pergi tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah seluas 3 juta hektar. Sekarang separuh tanah telah bertukar hak milik hasil pengkhinatan amanah oleh pemimpin Umno. Tahun 1985 sahaja tanah rezab Melayu hanya tinggal 1.7 juta hektar. Sekarang berapa lagi tinggal?

    8. Siapakah yang menghalau orang Melayu di Kampung Berembang, adakah ini kerja DAP .Sedangkan mereka yang berada di Kampung Berembang adalah penyokong tegar Umno. Mungkin doa orang yang kena zalim tidak ada hijab maka Khir Toyo merudum daripada takhta.

    9.Adakah Patrik Lim yang menjadi penggerak DEB di Terengganu? sehingga Terengganu sekarang berjaya meningkat taraf hidup orang Melayu yang tidak ada lagi yang miskin. Adakah ini manusia yang Umno bercakap hendak memperjuangkan orang Melayu dan marah kepada mereka yang hendak mengkritik DEB.

    10. Siapakah yang merampas tanah yang diberi oleh kerajaan PAS di Terengganu sebanyak 65156 lot kepada rakyat tanpa mengira kaum. Kebanyakan adalah orang Melayu. Bukankah dengan cara pemberian tanah salah satu daripada usaha kerajaan Pas Terengganu untuk membasmi kemiskinan yang bertepatan dengan DEB, tetapi dikhianati oleh pemimpin Umno yang kononya memperjuangkan DEB. Sekarang musibah sedang menimpa kepada Dato’ Seri Idris Jusuh. Makbul doa orang yang dizalimi

    11. Kalau benar Umno mendakwa mereka tunggk DEB kenapa Umno tidak bela oranag melayu di negeri Pulau Pinang satu ketika dahulu. Kenapa asyik berulang alik ke Kelantan untuk merampas negeri yang dikuasai oleh Pas. Apa dosa pemimpin Pas yang sebangsa dengan pemimpin Umno yang telah berjaya meletakkan Kelantan sebagai negeri contoh kejayaan orang melayu di Negara ini.

    Sebenarnya apa yang berlaku ialah Umno mengkhinat DEB dan hanya menjadi senjata untuk menarik kembali sokongan apabila sudah kalah. Manakala Pas pula perjuangannya yang konsistan telah melaksanakan apa yang di kehendaki dalam DEB.

    semangat 46

    ReplyDelete
  13. kalo CALON PAS melayu islam lawan MCA ekau pangkah apo paneh?

    ReplyDelete
  14. menarik......setuju

    fauzi KL

    ReplyDelete
  15. byk tul soalan nih. bagus komentar2 yg ditulih panjang lebar tu. bernas dan boleh diketengahkan. itulah caro yg sepatut eh kito buek. menegur pemimpin menjadi tgjwb kito. byk yg disentuh oleh ano ialah berkaitan pemimpin itu, pemimpin ini. makno eh bukan umno yg salah tapi pemimpin. elok mereka sedar kesilapan tu. sesama kito perbetulkan. tapi lebih baik kito baiki dari dlm dari kito baiki dari luar. mcm kito menganut Islam sbg ad-din. takkan org luar/bukan Islam lak nak memperbetulkan kalo org Islam salah hala tuju. mesti gak org Islam yg laksanakan t/jwb memperbetulkan. samo gak dlm umno, kito betulkan dari dlm.

    kami berprinsip tidak akan mempertahankan pemimpin yg berbuat salah. sebab tu blog ni kito panggil a spade a spade. biar org yg terkono batang hidung tu paneh miang. tapi kalo pemimpin silap, perlu kito togur menegur. bilo umar menyatokan, siapa yg berani mengatakan Rasulullah wafat, maka org itu akan dibunuh. maka ditegur oleh abu bakar mengatakan bahawa nabi hanyalah manusia biasa seperti juga mereka dan hanya Allah itu wujud selamanya. barulah umar bole terima. cubo kalo abu jahal yg cakap mcm tu ngan umar, konpem kono pancung.

    maknanya kito org melayu yg patut tegur melayu. menjadi kewajipan umat Islam menegur sesama saudara. masih belum terlambat untuk menjago kepentingan generasi kito.

    den slalu sarankan pada kengkawan supaya mengambil ikhtibar sejarah sepanyol dan kisah masjid tertua di melaka kini iaitu pada 1726. dlm Quran pun byk sebut pasal penghapusan sesuatu kaum dan digantikan Allah dgn kaum yg baru.
    takut lak den kalo org melayu pun pupus kek Mesia ni. penyudah eh generasi akan dtg dok mesia cino dgn india.

    kalo tanyo antara calon pas dgn calon mca den pangkah sapo? den tgk jumlah kerusi cukup ko tak nak memerintah negaro. mca konpem la akur pada org melayu. dah terbukti sejak 1955. dap bolun tontu. asik selisih je dgn pas. den taknak perjudikan nasib generasi den dgn memangkah parti yg tak cukup kuek. akhirnya undi Melayu akan terpecah dua dan bangsa lain yg ketawa.

    kito kono ambil ikhtibar tahun 1969 dan 1999 apabilo kerusi melayu kurang dlm kerajaan berbanding bangso lain. mgkn ado yg tak sodar jwtn PM tu mesti dpt sokongan majoriti dlm parlimen. kok bukan melayu pakat2 calon org mereka masa tu, tak pasal2 pm kito cino. itupun maso 1999 tu bangso lain tokan kito. tak pasal2 anak melayu kono sistem merit berbanding kuota. dulu biasiswa jpa ramai anak melayu. skrg dan 50-50 dgn bangsa asing utk gi luar negara. bayangkan kito terpakso habiskan hampir rm500juta setahun nak support non malay gi oversea blaja yg kosnya hampir menyamai jumlah yg terpaksa ditanggung utk org melayu. itulah kesan peristiwa 1999 yg kekal hingga kini akibat rasa amarah melayu tanpa akal yg panjang. byk laie kosan eh kalo kito berfikir dan melihat apo yg berlaku sekeliling kito hari ni bilo org melayu berpecah.

    den ngantuk dah ni. sok kursus belio start jam 8. ado maso kito sembang. tak pun kengkawan den ramai contributor sini. leh la cerito apo yg patut. ado maso kito sembang laie.

    p/s: Rasulullah amanahkan Islam pada kito dan amanah kito kena pertahankannya. nenek moyang kito plak berjuang dapekkan semula tanah keramat Melayu ni dari penjajah dan menjadi amanah kito pulak utk menjagonya demi generasi kito.

    ReplyDelete
  16. Apo yg den perhatikan PAS takleh ngam dgn DAP, tengok laa waktu Perak dapek kek dio... kok buleh nk yo PKR jadik MB. Logo hati den bilo Sultan perkenan nk melantik PAS (Nizar) sbg MB Perak. Kek situ pun dh buleh tengok apo niat sebonar DAP.

    Mcm den cakap kek blog lain, walau Gerakan atau MIC atau MCA yg bertanding, kito tau, yakin dan dh terbukti melayu i.e. UMNO masih jadik ketuo negaro... Ketuo BN dan Malaysia. Cadangan, usoho dan perjuangan tu lobih diutamokan kek bangso melayu... tp nk buek camno, melayu gak yg ngabihkan boreh kerajaan (bk kato anonymous abih duit berjuta kek melayu). Yg ngabihkan tu semuo eh pangkah BN ko? Abih tu kau nk kito abihkan kek bangso & agamo lain plak ko? Dh banyak cerito den dongar dapek projek satu hal, pangkah bolum tontu... Tu laa masalah eh, dapek duit JPA, MARA belajar tinggi2 tp kutuk balik kek org yg bg suap kau makan. Nk marahkan pemimpin yg korup marah laaa! Bg den tu salah individu, niat + perancangan + tindakan yg diambil semuo eh demi kebaikan rakyat.

    Waktu den kek U dulu ramai yg sibuk psl reformasi, bilo keluar U memasing dh bukak mato ramai yg paham bondo ni mainan politik semato. Yg berceramah agamo laa, buek demonstrasi laa... bilo kempen U semuo perangai buruk keluar, cabut poster lawan, buek surat layang (jadik dopan mato den...). Mamat tu kalau kek U dulu tu sikap dr luar mmg hebat, dalam locker pun ado gambar Nik Aziz (idola dio laa tu), tp hilang kepercayaan den kek dio sobab bondo2 yg dio buek tu laa. Lopeh tu br laa den paham, dio pun manusio, Nik Aziz pun samo. Samo yo dgn pemimpin UMNO tu... ado bbrp yg buek 'taik'. Jadik, kito ubah laa.

    p/s: Den percayo dalam hati ngkorang tau UMNO ketuo parti dlm BN, pemimpin kito totap melayu Islam. Tp barisan alternatif tk tontu laie, bab ketua, halo tuju perjuangan, maso dopan melayu Islam... Renung2kan.

    ReplyDelete
  17. Ini adalah antara polisi yang diperjuangkan oleh part DAP....

    -Abolition of the division of "bumiputra" and "non-bumiputra" and the implementation of ethnic equality.

    -replacement of the ethnic quota system with a policy of "merits and needs"

    -abolition of ethnic quota system in education, the Universities and Universities s Colleges Act and all other laws and regulations that retard the full development of the potential of Malaysia citizens.

    Rasanya semua dah tau bahawa DAP adalah serpihan daripada parti PAP di Singapura pimpinan dan diasaskan oleh Lee Kuan Yew.Cuba saudara-saudara renungkan nasib saudara-saudara sebangsa dan seagama kita di Singapura.Apakah saudara-saudara ingin bersekongkol dengan pemakan-pemakan babi yang telah menekan dan menghimpit saudara sebangsa dan seagama dengan kita????Sepatutnya saudara merasa bersyukur kerana saudara masih diberikan hak untuk memangkah apa jua parti yang ada di negara kita yang bertuah ini. Tahukah saudara-saudara semua, sesiapa sahaja yang menyokong pembangkang di Singapura akan disenaraihitamkan untuk mendapat apa jua bantuan daripada kerajaan Singapura?Tolonglah jangan gunakan agama untuk kepentingan politik sendiri tapi masih bersekongkol dengan orang yang menganiaya saudara-saudara sebangsa dan seagama dengan kita.Lu fikirlah sendiri......

    ReplyDelete
  18. Umno perlu terima hakikat, PAS dan KeADILan kini tonggak kekuatan bangsa
    Suhaimi Taib
    Sun | May 04, 08 | 10:22:45 am MYT

    "Saya mesti membela nasib orang Melayu kerana saya orang Melayu," demikian antara intipati ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim di Kelab Sultan Sulaiman Selangor, 14 April lalu.

    Di sudut lain Umno menyuarakan bagaimana orang melayu tidak kira kelompok dan parti perlu duduk semeja membincangkan survivel Melayu. Di saat manakah timbulnya survivel Melayu ini?

    Di saat Umno nazak, menghadapi kemelut tandusnya kepimpinan parti itu serta kurangnya sokongan orang Melayu terhadap parti itu.

    Umno bimbang kononnya kuasa politik orang Melayu terhakis. Yang terhakis sebenarnya ialah kuasa politik Umno yang menjadi teras Barisan Nasional (BN).

    Umno bagaikan anjing tersepit. Awas, Umno adalah Umno akan kembali dengan perangai asalnya iaitu akan mengenepikan seterunya yang diajak berbincang ketika tersepit itu setelah kuasanya kembali pulih dan mendapat sokongan majoriti rakyat semula.

    Perangai ini tidak akan berubah samalah tidak berubahnya perangai Umno selepas peristiwa 13 Mei 1969 yang menjadi satu titik hitam dalam sejarah negara.

    Selepas PAS dipujuk bersatu dan berpakat dengan Umno menubuhkan kerajaan di bawah BN, helah licik, tipu muslihat dan konspirasi dicanangkan untuk mengenepikan PAS.

    Kini Umno datang merayu lagi dengan mengadakan siri pertemuan dengan pemimpin PAS dan Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) kononnya untuk memikirkan umat Melayu bagaimana kesudahannya selepas pilihan raya umum ke 12 yang lalu.

    Yang sebenarnya pemimpin Umno mengajak secara tidak langsung menguatkan parti itu semula bukan mengajak sejujur hati untuk memikirkan soal survival bangsa Melayu.

    PAS dan KeADILan tidak perlu terperangkap dengan kemelut yang dihadapi Umno sekarang. Tidak perlu belas kasihan kepada Umno ketika Umno licik merancang untuk memulihkan semula kredibilitinya di mata rakyat dengan meperalatkan isu nasib orang Melayu di saat BN tidak berupaya menguasai dua pertiga kerusi Parlimen, di saat pemimpin Melayu Umno bercakaran sesama sendiri, di saat kepimpinan tertinggi Umno menghadapi pelbagai skandal politik, seks dan korupsi yang parah dan tidak dapat dibendung lagi.

    Bagi memikirkan nasib orang Melayu tidak perlu melantik Umno sebagai pengendalinya kerana keupayaannya berbuat demikian sudah lama gagal.

    PAS dan KeADILan perlu memikirkan sendiri soal membela nasib Melayu tanpa mengharapkan sangat Umno turut serta berfikir tentang masalah ini atau duduk semeja berbincang mengenainya.

    PAS dan KeADILan perlu menjadi juara membela nasib rakyat berbilang kaum, tidak terhad hanya orang Melayu sahaja kerana negara ini bukan dihuni oleh orang Melayu sahaja. Berpuluh-puluh tahun bumi Malaysia menjadi negara kelahiran berbagai kaum termasuk India, Cina, Kadazan, Dayak dan lain-lain bangsa.

    Bagaimanapun dominasinya dan teras negara ini ialah orang Melayu beragama Islam, ia tercatat dalam sejarah. India dan Cina berasal dari bangsa pendatang bukan peribumi negara ini.

    Namun itu berlaku 50 tahun lalu. Kini orang Melayu tidak boleh mendabik dada bahawa Malaysia adalah negaranya sahaja bukan bangsa lain, begitu juga Cina, India dan lain-lain bangsa tidak boleh mendabik dada bahawa Malaysia hanya milik bangsanya sahaja.

    Negara Malaysia bukan milik Melayu, Cina, India, Kadazan, Dayak, Dusun dan lain-lain tetapi milik rakyat Malaysia keseluruhannya tanpa mengira kaum.

    Mereka perlu diiktiraf dalam apa jua bentuk pengiktirafan termasuk kerakyatan, politik, ekonomi, sosial, budaya dan keagamaan. Mereka bebas menganut agama apa yang mereka suka tetapi perlu menyedari bahawa Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan asas ini perlu dihormati oleh semua kaum.

    Mereka tidak perlu bimbang dengan status Islam sebagai agama rasmi kerana Perlembagaan Persekutuan mengizinkan mana-mana agama dapat dianuti oleh mana-mana individu atau kaum tanpa sekatan undang-undang.

    Bagaimanapun ketuanan Melayu sebagai peneraju kuasa politik dan pemerintahan negara seharusnya dihormati oleh semua kaum.

    PAS dan PKR perlu mengambil alih kuasa ketuanan Melayu ini kerana Umno sudah tidak sesuai berbuat demikian apabila peluang 50 tahun memerintah negara, parti itu masih gagal menjaga kepentingan Melayu dan bangsa-bangsa lain di negara ini.

    Untuk mempercepatkan proses pembentukan negara Malaysia baru di bawah perubahan dan reformasi rakyat baru, kuasa politik negara perlu bertukar tangan dalam masa terdekat agar Pakatan Rakyat berjaya menukar persepsi lama bahawa hanya Umno/BN sahaja berjaya memulihkan keadaan politik negara.

    Persoalan membela nasib Melayu sebenarnya hanya cetusan idea Umno yang terkenal dengan parti perkauman Melayu. Ia menyinggung sensitiviti kaum lain secara tidak langsung.

    Sementara PAS dan KeADILan dua parti gergasi Melayu yang tidak menjadi nosinalisme sebagai dasar perjuangan politiknya.

    Ertinya PAS dan KeADILan lebih relevan diterima rakyat sebagai peneraju dan penasihat politik rakyat berbilang kaum selepas era kekalahan BN dalam pilihan raya umum ke 12 lalu.

    Rakyat seharusnya menerima perubahan ini secara terbuka dan Umno seharusnya pula menghormati kehendak rakyat ini dengan hati terbuka./wann.

    pemerhati UMNO

    ReplyDelete
  19. DAP chairman Karpal Singh has called on former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad to stop championing the cause of the opposition and persistently attacking Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.


    “The opposition does not need the unsolicited support of Dr Mahathir to ensure that the Barisan Nasional government is kept on its toes.

    “It is time for him (Dr Mahathir) to keep his peace and let the opposition keep the government of Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi in check.

    Petikan di atas adalah merupakan artikel di dalam akhbar NST bertarikh 10/4/2008.Kepada saudara Pemerhati UMNO seharusnya saudara boleh membaca apa yang tersirat di sebalik kenyataan Karpal Singh ini.

    Semasa Tun menjadi PM dulu pihak pembangkang tidak habis-habis menyerang segala polisi dan pendekatan yang dilakukan oleh pihak kerajaan.Sekarang mereka ini hanya membiarkan sahaja kerajaan pimpinan Pak Lah melakukan apa jua polisi kerana mereka yakin orang-orang melayu yang buta hati seperti saudara akan terus menyokong pakatan rakyat seandainya pilihanraya diadakan sekali lagi.

    Keadilan contohnya ditubuhkan semata-mata untuk membela nasib Anwar Ibrahim.Cuba saudara tengok senarai Ahli Majlis Kepimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat.

    Untuk tatapan saudaradi sini saya sertakan senarainya.


    Majlis Pimpinan Tertinggi (2007 - 2010)
    Ketua Parti
    Datuk Seri Anwar Ibrahim (URL)

    Presiden
    Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail

    Timb. Presiden
    Dr Syed Husin Ali

    Naib Presiden
    Sdr Azmin Ali (URL)
    Dr Lee Boon Chye
    Sdr Mustaffa Kamil Ayub
    Sdr Sivarasa Rasiah
    Datuk Dr Jeffrey Kitingan

    Setiausaha Agung
    Tan Sri Khalid Ibrahim

    Timb. Setiausaha Agung
    Dr Xavier Jayakumar
    Sdr Low Chee Chong
    Sdr Abdul Halim Mohd Yusof
    Sdri Suzana Manja Ibrahim

    Bendahari
    Sdr William Leong

    Timb. Bendahari
    Tengku Mazariah Tengku Sulaiman
    Ketua Penerangan
    Sdr Chua Tian Chang @ Tian Chua (URL)

    Pengarah Pilihanraya
    Sdr Azmin Ali (URL)

    Timb. Pengarah Pilihanraya
    Hajah Fuziah Salleh (URL)

    Pengarah Strategi
    Sdr Saifuddin Nasution Ismail

    Pengerusi Tetap
    Haji Hishamuddin Ismail

    Timb. Pengerusi Tetap
    Sdr Khazizi Ahmad

    Ahli-Ahli MPT
    Sdr Dominique Ng Kim Ho
    Dr Badrul Amin Bahron
    Dr Mansur Othman
    Sdr N. Gobalakrishnan (URL)
    Dr Zaleha Mustafa
    Sdr Mohd Yahya Sahri
    Sdr Johari Abdul
    Sdri Irene Fernandez
    Sdri Christina Liew
    Kapt (B) Usaili Alias
    Dato Dr. Zainal Abidin Ahmad
    Sdri Latheefa Koya
    Sdr Saiful Izham Ramli
    Haji Osman Abdul Rahman
    Sdr Badrul Hisham Shahrin (URL)
    Sdr Ansari Abdullah
    Sdri Animah Ferrar
    Sdr Khalid Jaafar (URL)
    Sdr Zakaria Abd Hamid
    Sdr Cheah Kah Peng
    Sdr Omar Jaafar
    Sdr S. Manikavasagam
    Sdr Ang Hiok Gai

    Kalau saudara boleh tengok Sivarasa Rasiah telah menjadi Naib Presiden....adakah saudara tahu apkah 18 tuntutan yang dituntut oleh penyembah patung banyak tangan ni(HINDRAF)????

    Sebelum saudara boleh mengatakan bahawa Pas dan Keadilan lebih relevan diterima rakyat sebagai peneraju dan penasihat politik rakyat berbilang kaum seharusnya saudara meneliti dan membaca terlebih dahulu perjuangan dan tuntutan naib presiden yang saudara sayangi ini bersama2 keluarga HINDRAFnya.Lepas saudara dah baca semua 18 tuntutan hindraf tu barulah saudara Pemerhati Umno tentukan atas dasar apa saudara menyokong Pakatan Rakyat yang saudara sayangi itu.

    Jangan menyokong membuta tuli sahaja tanpa memikirkan kesan dan akibatnya kepada agama,bangsa dan negara saudara.Lu Fikirlah Sendiri.......

    ReplyDelete
  20. memang UMNO totok mamat ni!

    sokong membabi buta? klau sokong kaki songlap wang negara, rasuah kira tak membabi buta:p

    ReplyDelete
  21. lu fikirlah sendiri sebab apa BN tak dpt kekalkan majoroti 2/3!!!

    ReplyDelete
  22. mana ada parti yang laki bini jd orang no. 1 & 2....Keadilan yang pecah rekod....lu pikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  23. mana ada parti yang gunakan islam utk kepentingan politik diri sendiri??? Pas sahaja yg buat mcm tu....Siap keluar fatwa orang2 Umno kafir lagi....lu fikir laa sendiri...

    ReplyDelete
  24. Bn x dpt kekalkan ajoriti 2/3 sbb org2 melayu yg buta perut mcm lu laa....bg undi kat DAP.....lu fikirlah sendiri....

    ReplyDelete
  25. Setakat dakwaan x de bukti buat ape bro????Songlap yang mcm mana??? yang sokong hindraf buat tuntutan yang bukan bukan sape??? org2 keadilan kan???apa bukti lu nak bagi????lu fikir laa sendiri....

    ReplyDelete
  26. jawapan hang dah masuk emosi la bro.. hehe rilek la bro , aku cuma nak ko fikir, aku tau ko memang org UMNO totok, aku xder parti, cuma pengundi intelektual, aku akan sebat siapa saja, tak kira pembangkang ato kerajaa.

    ...jawapan hang kena konkrit, ini macam emosi la, kira jawapan budak lepasan SPM jer
    jangan mare mungkin ( awk tergolong dalam golongan minoriti-P/S mungkin awk x bnyk expose-baca utusan dan duduk umah je:p)
    hihi

    P/S : UMNO pon guna agama (islam hadari) utk memperkaburi rakyat, PAS memang nama pon Parti Islam sure dia guna agama utk politiknya,
    DAP guna Malaysian Malaysia (hampeh), PKR-serpihan UMNO tu sebab perangai ada iras2 UMNO.

    Kalau KULI jadi PM dan buat penghapusan etnik besar-besaran baru aku sokong UMNO. Buat masa ini hakikatnya parti UMNO dipenuhi kurap2 pencacai yang hampeh, dan akun tgk Pakatan Rakyat kira OK banyak la dari UMNO, lu fikir lasendiriiii!!!!!!

    UMNO memerlukan pengajaran!!bukan org yg buta tuli totok macam ko!!!!kalau UMNO berjaya kekalkan majoriti 2/3 aku rasa pemimpin2 UMNO takkan sedar diorang jual negara, buat rasuah, fitnah, takbur, abiskan duit negara!!!!!
    \
    Lu fikirla sendiri !!!Hikmah utk bangsa melayu disebalik PRU12, supaya pemimpin 2 melayu pembangkang tak kira BN sedar apa yg pelu dilakukan utk melayu islam!!!

    Zaman fanatik terhadap parti telah berakir bro,kita kena jadi pengundi intelektual,kalau BN ok kita sokonng BN, kalau hampeh kita kasi rotan, begitu juga pembangkang, ini adalah suatu landskap politik yg sihat mungkin pemikiran ko masih dizaman era2 60an!!!!

    P/S : Ko belajar kat sekolah mana dulu bro?

    ReplyDelete
  27. salam..

    untuk tatapan bro yang kek ateh ni...

    susah la kalau tak do parti... tak do pendirian la lu bro....

    meh la masuk UMNO.. kito ubah UMNO ni jadi baik.. amacam ada berani...
    kalau lu bro... cakap jek... baik tak payah...

    nak KU LI jadi Presiden UMNO... mcm mane kalau penyokong KU LI masih kek luar UMNO... tolongla bro... lopeh tu lu bro buat la usul... jangan cakap jek tak de tindakan... itu bukan intelektual tu...

    p/s
    jangan lamo2 duduk ateh pagar... kang kok koyak seluar....

    duduk kl tp masih jiwo negori..

    ReplyDelete
  28. bro anonymous, nampak gaya lu lagi emosi dari si puaka ni...ape citer? dah la xder pendirian...saya rasa lu ni sebenarnya memang nak sokong UMNO, tapi lu ni biasa la, konon rock tak nak mengaku kalah...saya rasa lu pun bukan bodoh (at least p skolah kot), pandai pun cakap yg pembangkang2 tu hampeh...

    LU kena ingat bro, kami di blog ni bukan hingusan untuk menyokong membuta tuli...tarbiyyah yang kami dapat tidak mengajar kami untuk membuta tuli, sebab tu kalo lu baca posting2 kami, pemimpin2 UMNO yang salah kami TEGUR, SEBAB TUJUAN KAMI UNTUK MEMPERBETULKAN MANA YANG SALAH,BUKAN SEKADAR BERCAKAP KOSONG...Namun dalam perjuangan ni, kita perlu tetap pendirian...tak boleh la hidup bagai ditiup angin...kang melayang ntah ke mana...kok kalo melayang masuk syurga takpe la...saya takut lu melayang arah lain ja...HARU BIRU jadi nya...

    Jadi kami yang diajar untuk jadi manusia yang berprinsip (sejajar dengan contoh2 yang kami ambil dari kepimpinan Islam yang agung...bermula daripada Rasulullah sampai la sahabat2 dan tabi tabiin yang terbilang), kami tetap akan berada dalam UMNO memperjuangkan AGAMA, BANGSA DAN TANAHAIR...

    Memang, selepas 50 tahun merdeka, tidak dinafikan, negara ini membangun bukan hanya kerana Melayu semata2...Cina india pun turut serta...Tapi, hak tetap hak...bagus la ader anonymous yg bermurah hati nak kongsi ngan cina apek makan babi and india sembah lembu, tapi kot ye pun jangan la sampai tergadai maruah...Kalau ikut kan sejarah sebelum penaklukan BRITISH DURJANA dulu, kita MELAYU hero seantero benua, takder pun pemimpin masa tu yang bangsa lain selain daripada Melayu!!! Rasanya kalau bukan kerana dasar pecah dan perintah yang PEROMPAK2 dan PENGGANAS BARAT tu laksanakan, dah lama kita semua ni JADI BANGSA TERBILANG...TAK PAYAH TUNGGU PAK LAH...Tapi, tok nenek kita dulu sanggup berkorban demi tanah air tercinta, tak nak dijajah, tak pa la, kita kongsi sama2....pendatang pun diberi hak kerakyatan....Skang tak sedar diri semuanya...DASAR KAUM PENDATANG MEMANG TAK PERNAH CUKUP...tapi MALANG BILA ADA BANGSA SENDIRI YANG CINTA KAT PENDATANG LEBIH DARI ADIK BERADIK...sanggup pula menghina...

    Kalo betol PKR dan PAS hebat sangat boleh membela Melayu, kenapa perlukan sokongan Cina DAP??? PAS memerintah Kelantan Terengganu berbelas tahun, ape yg berkembangnya Melayu kat sana? Kenapa ramai sangat orang2 Klantan menyemak kat negeri lain...duduk aje lah kat negeri sendiri, bersama2 ngan TOK2 AJI tu membangun bersama Islam...Kalau bukan harapkan duit Kerajaan pusat, ntah dapat makan nasi ntah kan tidak rakyat2 kat Kelantan tu...Kenapa bila dilanda musibah di tumpat, Kerajan pusat je yang dipersalahkan konon tak peka dengan masalah rakyat...YANG DEPA PANGKAH, ADUN2 tu mana pergi??? Mereka tu bukan pemimpin ker?

    Lain kali kalo nak marah pun, cek dulu diri sendiri...betul ke tak...jangan tahu menuding jari sahaja, mengata orang sana sini...cuba ikut pendirian kami, CALL A SPADE A SPADE...kalo tak paham boleh la tanya kat cikgu yang hang p skolah dulu...

    JADI UNTUK ANONYMOUS YANG SUNGGUH2 BERSEMANGAT SOKONG DAN MEMPERTAHANKAN PKR DAP DAN PAS NI, lu pikir la...Apa sebenarnya yang lu pertahankan? PEMIMPIN MEREKA TERUTAMA ANWAR IBRAHIM YANG BERSEKONGKOL NGAN YAHUDI TU KA atau perjuangan parti mereka...KALAU PERJUANGAN PARTI, saya nak anda jelaskan skali lagi pada kami, aper perjuangan PKR?PAS?DAP? YANG SEBENARNYA????

    Anda harus ingat ye, sepanjang pemerintahan BARISAN NASIONAL, yang antara lain didokong oleh DEB, isu perkauman tidak pernah timbul, tidak pernah menjadi masalah...tapi SI BANGSAT ANWAR IBRAHIM THE DESPERATE BISEXSUAL MAN, dia yang memulakan isu perkauman ini...di sokong pula oleh HINDRAF dan segala macam masalah perkauman, siapa yang dulu mengapi2 kan rakyat dengan isu ini, siapa yang dulu menggunakan isu ini demi meraih undi rakyat???

    SANGGUP MEMBELAKANGKAN KAUM SENDIRI, MENGHINA KAUM SENDIRI, LEPAS TU JILAT BALIK KONON KINI MEREKA LA SEPATUTNYA JAGUH MENJAGA ORANG MELAYU, KATA KAMI ANJING TERSEPIT SENGAJA MENGGUNAKAN ISU KAUM UNTUK KEKAL MEMERINTAH...DAH KALAU PKR NGAN PAS HEBAT SANGAT, TAK PAYAH LA GUNA ISU KAUM, CITER LA PASAL ISU LAIN...KENAPA SKANG PUN SIBUK NAK CERITA PASAL MELAYU???

    KALAU ANDA SEMUA ADER AKAL (SEKADAR ADER OTAK TAKDE MAKNANYA..LEMBU PUN ADER)....LU PIKIRLA SENDIRI...

    ReplyDelete
  29. haha komen yg penuh beremosi bagi golongan yg tersepit.

    ese berjayo mengemosikan org 2 UMNO totok yg takdo akal. Konon jaguh memperjuangkan bangsa., pigidah,..

    UMNO pon gunakan MCA dan MIC utk memerintah, kalau camtu UMNO pon pengkhianat bangsa... terimolah hakikat UMNO dah berkurap!!!!!!:p, ashik2 guna isu yahudi, sedangkan buktinya pon xder, sedangkan menteri UMNO dah bagi kelulusan utk kemasukan yahudi chelsea....labu oh labu.

    Biasala org yg first time kalah memang emo sikit:p

    ReplyDelete
  30. Anonymous2 jgn laa emosi sgt....rilek je....biarlah org melayu yg buta hati & perut tu sokong HINDRAF....
    Sivarasa Rasiah,Jeffrey Kitingan,Irene Fernandez seperti yang kita tahu adalah mubaligh2 Kristian yg hardcore....mereka-mereka ini telah diangkat menjadi pemimpin di dalam parti keadilan yg sgt di sayangi oleh sesetengah anonymous ni....jadi adakah relevan pakatan rakyat untuk menyuarakan hak org melayu dan memperjuangkan agama islam????
    lu pikirlah sendiri....

    ReplyDelete
  31. lu sebut labu apasal bro???? Adun kawasan labu dr BN ...Datuk Hashim Rosdi....bukan dr pkr/pas....harap maklum....Den org labu ni....

    ReplyDelete
  32. Negara Malaysia bukan milik Melayu, Cina, India, Kadazan, Dayak, Dusun dan lain-lain tetapi milik rakyat Malaysia keseluruhannya tanpa mengira kaum.
    ........kata pemerhati UMNO

    Persoalannya memiliki bersama atau cuma berkongsi hak sebagai warganegara?

    Sebab dalam petikan ucapan Tunku Abdul Rahman pada 28 March 1957 dalam Perhimpunan Agung UMNO ke 11 menyatakan

    " Orang Melayu mahu mengekalkan identiti Negara ini sebagai Negara Melayu dan mahu mengekalkan hak yang terkandung dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu dan triti-triti antara Kerajaan Brittish dan Raja-Raja Melayu... perubahan yang digambarkan dibawah Perlembagaan baru,kita orang Melayu bersedia secara munasabahnya berkongsi hak kewarganegaraan dengan orang lain yang taat setia kepada Tanah Melayu. Saya harus berkata kepada orang bukan Melayu untuk berlaku adil dan bertimbangrasa dan jangan sekali-kali membuat tuntutan yang tidak munasabah,kerana ia perlu diingatkan bahawa tiada penduduk asal mana-mana negara lain di dunia yang telah bersedia untuk berkongsi hak seperti orang Melayu telah lakukan.Tiada penduduk asal mana-mana di dunia ini telah begitu baik kepada orang pendatang seperti yang dilakukan oleh orang Melayu.."

    Memetik pula ucapan Presiden MCA Tun Tan Cheng Lok pada 2 May 1957 dalam Mesyaurat Jawatankuasa Induk MCA :

    " We must look at those sections of the Reid Commission's recomendation (Constitution) which are more than what we have asked for in full knowledge that greed can blind us to the realities and to just claims of others.It will be tragic if this unity should now be marred by greed because the Reid Commission has recommended more than what we have asked for.We in the MCA should therefore defend this unanimous proposal to the bitter end"

    Ini adalah ucapan-ucapan sebelum merdeka. Jelas Tanah Melayu, Malaya atau kini Malaysia adalah milik orang Melayu dan hak kewarganegaraan dikongsi bersama dengan orang bukan Melayu atau pendatang. Orang Cina pun sedar berkongsi hak kewarganegaraan di tanah Melayu atau Malaya atau kini Malaysia adalah sesuatu yang lebih dari apa yang diminta.Oleh itu nak jadi permerhati perhati habis-habis sampai ke asal untuk tahu hal sebenarnya dan amat berbahaya cakap ikut sedap sahaja.

    ReplyDelete
  33. adakah hanya kalau nak jadi melayu aku kena masuk UMNO?

    DALAM AYAT qURAN PON XDER SEBUT PASAL UMNO....UMNO BUKAN TUHAN, KENAPA KITA PERLU TAKSUB?

    DALAM KUBUR MALAIKAT TAK TANYA PASAL APA PARTI KAMU..

    HARAP ANDA BANYAK BERMUHASABAH DIRI DIATAS HUJAH ANDA YANG DANGKAL...

    DALAM HIDUP KENA ADA CHECK & BALANCE, KALAUSESORANG NAK SOKONG DAN MASUK PKRA ATAU PAS ITU HAK MEREKA..ADAKAH MELAYU ORG ITU DINILAIKAN DGN KETOTOKAN UMNONYA?



    ANDA MENGATAKAN ORG PAS DAN PKR BUT HATI, TAPI BILA ANDA BERJUMPA DGN ORG PKR DAN PAS PON MEREKA MENGATAKAN ORG YG MENGUNDI UMNO ITU BUTA HATI... SO DALAM POLITIK TAK GUNA ANDA TAKSUB SANGAT BRO, KERANA ITU SATU IDEOLOGI..

    APA2 PON SETAKAT INI UMNO MENUJU KEPADA KEHANCURAN DIATAS KEHALOBAAN DAN KETAMAKAN SERTA KEDANGKALAN DILAKUKAN OLEH PENGIKUT2 MEREKA..

    ReplyDelete
  34. saya bersetuju dengan pandangan diatas....mengapa melayu seseorang itu dinilai jika beliau ahli UMNO.

    Adakah kerana org melayu itu PAS beliau tidak melayu?

    Apa-apa pun parti pembangkang baru memerintah selama 40hari, beilah mereka buktikan dahulu, rakyat akan menilai tindak tanduk mereka selam 5 thn memerintah. Mereke juga akan diadili seperti parti kita UMNO

    saya percaya sebahagian besar 5 negeri yang memerintah MB nya melayu, takkan mereka nak memperdaganngkan bangsa mereka sendiri....

    Saya Tindak tanduk kita ahli UMNO yg terlampau memberi pandangan sempit terhadap mereka akan menyebabkan kita terus dibenci...
    Cukuplah pemimpin kita yang bersikap takbur terhadap mereka..

    Saya bercakap berdasarkan pengalaman saya bergaul dengan semua melayu....

    -Ahli UMNO Shah Alam dulu kini dan selamanya

    ReplyDelete
  35. kumpulan generasi baruMay 6, 2008 at 5:24 PM

    memang mb mereka melayu, tapi mereka di kawal oleh bangsa lain yang memegang kerusi DUN tu. kecuali kedah dan kelantan, kita tak boleh mengharap sgt bahawa hak melayu itu akan terpelihara di 3 negeri tersebut. tapi kalo rakyat dah berhasrat utk bereksperimen, maka kita kenalah akur.

    setuju dengan 8387, kalo nak jadi pemerhati umno pun kaji le habis2. lepas tu bila orang berhujah dia tukar topik cerita pasal malaikat tak tanya partilah...itulah...inilah. kalau setakat hujah bab malaikat tak tanya parti mana dalam kubur tu, budak darjah satu pun boleh. bagi la point yg membina skit brader. kalau nak cerita pasal kedangkalan, haloba dan tamak, kami cadangkan kaji kisah hidup anwar...dari jenama capal ke georgio amani. tak masuk parti pun ramai org yang dangkal, tamak dan haloba.

    ReplyDelete
  36. Betul lah tu, tak de yang menafikan ahli PKR atau Pas itu bukan Melayu dan bukanlah nak jadi Melayu wajib memasuki UMNO.

    Tetapi kene ingat bagaimana definasi Melayu dalam Perlembagaan Malaysia wujudnya konsep Melayu itu semestinya beragama Islam? Hanya di Malaysia sahaja ada konsep yang menzahirkan seseorang Melayu itu mestilahberagama Islam. Di Indonesia dan di Filipina seseorang Melayu itu tidak semestinya Islam.

    Mesti ingat konsep orang Melayu adalah beragama islam di perjuangkan oleh UMNO semasa memorandum yng dihantar kepada Suruhanjaya Reid. Perjuangan UMNO itu meletakkan orang Melayu dan Islam tidaklah boleh dipisahkan dan segala keistimewaan yang diperjuangkan untuk dimaktubkan dalam Perlembagaan Malaysia berpaksikan kepada konsep Melayu adalah Islam.Ini hakikatnya adalah perjuangan UMNO bukan PAS (yang hanya ditubuhkan selepas Ahmad Fuad kalah bertanding jawatan Pengerusi UMNO)dan sememangnya bukan perjuangan PKR.

    Oleh itu di Malaysia ini apabila disebut orang Melayu tak kira dia ahli Pas ke Pkr ke seharusnya beragama Islam. Kalau konsep kendiri orang Melayu ini tidak diperjuangkan oleh UMNO dahulu mungkin sekarang ini orang Melayu walaupun dia ahli PAS, tetapi tidak semestinya dia Islam.

    Sekiranya kini kita bersyukur kepada Allah SWT kerana kita sebagai orang Melayu mendapat rahmat diiktirafkan sebagai orang Islam,kita harus juga berterima kasih kepada UMNO kerana memperjuangkannya 50 tahun dahulu.

    Atas jasa pejuang-pejuang UMNO dahulu kita semua sebagai orang Melayu mendapat rahmatnya . Semoga roh pejuang-pejuang UMNO ini dicucuri rahmat dan diletakkan sebaris dengan orang-orang beriman. Al Fatihah

    ReplyDelete
  37. kumpulan generasi baru, saya setuju dgn hujah anda...biarkanrakyat bereskperimen dahulu dengan pakatan rakyat, because selama ini mereka juga telah bereksperimen dengan UMNO. mana tau2 lagi bagus dari Barisan Nasional...
    baik kita kaji sejarah hidup mahathir dan anwar serta dosa2mereka........
    mahathir dan anwar bukan malaikat!!!!

    Lagi satu nak komen, aku tengok baik UMNO atau, PKR, PAS, hujah2 korang bagus but sometime nampak kebudak-budakan, cuma sometime komen dari UMNO aku tengok mcam baca utusan melayu dan dengar berita TV3.

    ReplyDelete
  38. alahai anonymous....

    PAKU DULANG PAKU SERPIH....MENGATA ORANG DIA YANG LEBIH....

    HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA....KESIAN....KESIAN...

    ReplyDelete
  39. salam...

    nampak eh saudara ano yang tgh mengarut di atas ni tengah emosi... budak baru nak naik... baru nak cubo2 pasal politik ... tak kaji tapi nak bagi komen...

    tibo2 cerito pasal malaikat la... cerito pasal nak melayu kono masuk UMNO la...

    hahahhahah tegolak den baco komen kau ano oi.....


    yang paling kelakar samokan MCA dgn DAP

    saudara ano...
    pergi baca dulu perlembagaan parti dan asas perjuangan MCA dan DAP...konal dulu sapo2 pemimpin parti ni dulu...lopeh tu baru tulis hujah dalam blog ni...
    kalu rajin buek kajian pasal hindraf sapo orang tulang belakang eh... pasal apo pulak tibo2 puak2 hindu ni beremosi... sapo yang bakar semangat diorang...sapo pemimpin2 diorang..

    p/s
    baca dengan hati yang terbuka.. gunakan akal yang tuhan bagi...

    duduk kl tp masih jiwo negori..

    ReplyDelete
  40. si ano ni nak belaja melawak...tapi kalau masuk Raja Lawak, konpem audition pun tak lepas...macam ni je lah ANO, ko poi kek somban tu, ko jumpo si PANEH, dio ni kalo bab melawak, Nabil pun belum tentu boleh lawan....

    Tapi bagus la ANO, ko membuatkan aku gelak sorang2 kat opis ni bagai nak pocah perut da ni ha...UWAWAWAWAWAWA....

    bak kata Neraca...kesian...kesian...

    ReplyDelete
  41. Sebelum 8 Mac, Umno hanya bincang 'Ketuanan Menantu'?
    Wan Nordin Wan Yaacob
    Wed | May 07, 08 | 2:48:36 pm MYT
    Menarik, dalam perbahasan Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa (PAS-Bachok) yang beberapa kali dicelah oleh menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) berhubung pendirian PAS terhadap isu 'Kontrak Sosial' yang kononnya dipertikai oleh DAP.

    Malangnya Khairy sendiri terperangkap dengan permainan soalannya itu apabila Azmin Ali (KeADILan-Gombak) yang mencelah sewaktu perbahasan Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong yang disampaikan oleh Ustaz Nasharudin dan Azmin menyatakan secara sinis berhubung pertikaian Umno terhadap isu ketuanan Melayu.

    Azmin bingkas bangun sebaik sahaja Khairy bertanyakan soalan kepada Nasharudin mengenai pendirian PAS terhadap isu 'Kontrak Sosial' yang didakwanya dipertikai oleh DAP.

    Azmin secara sinis bertanya "Apakah sebabnya semenjak kebelakangan ini pemimpin elit Umno sering kali laungkan ketuanan Melayu.

    "Hari ini kita dengar suara kepimpinan tinggi Umno yang menyinggung satu pakatan yang kuat iaitu Pakatan Rakyat, seolah-olah kita (Pakatan Rakyat) mengorbankan kepentingan Islam dan Melayu.

    "Saya nak tanya mengapa agaknya hanya hari ini kita dengar suara-suara ketuanan Melayu sedangkan sebelum 8 Mac (sebelum pilihan raya umum) yang dibincangkan ialah 'Ketuanan Menantu'," kata Azmin sambil disambut dengan sorakan dari kalangan ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

    Menjawab soalan Azmin itu, Ustaz Nasharudin menjelaskan bahawa PAS berasa hairan, selepas 8 Mac Umno dilihat cukup bersungguh-sungguh dalam kononnya memperjuangkan agenda Melayu dan Islam.

    Ia amat berbeza dengan situasi sebelum pilihan raya sepertimana yang dilihat rakyat, katanya.

    "Dahulu demonstrasi dianggap keji oleh Umno/BN, tetapi selepas pilihan raya umum 8 Mac lalu, Umno sendiri menjadikan demonstrasi jalan kepada mereka meluahkan pandangan," katanya sinis.

    Untuk rekod, sebelum ini sewaktu himpunan Bersih menjadi isu yang hangat diperkatakan oleh banyak pihak di negara ini, menantu Perdana Menteri yang kini menjadi ahli Parlimen Rembau pernah melabelkan peserta demonstrasi itu sebagai 'beruk'.

    Hingga kini Khairy tidak pernah mengeluarkan kenyataan memohon maaf meskipun pada minggu lalu Gobind Singh Deo (DAP Puchong) mencabar Khairy memohon maaf atas kenyataan itu.

    Selain itu Khairy juga pernah dikaitkan dengan isu campur tangannya dalam pentadbiran Perdana Menteri, dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi termasuk ia pernah didedah oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai perkara tersebut.

    Antara dakwaan yang pernah dikaitkan dengan Khairy ialah, isu pemilikan saham ECM Libra yang akhirnya dijual semula dan isu penjualan saham-saham Pantai Holdings kepada syarikat di Singapura selain pembatalan projek 'Jambatan Bengkok'.

    Terdahulu Ustaz Nasharudin dalam ucapan awalnya mengucapkan tahniah kepada rakyat Malaysia yang memberikan undi besar kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum lalu.

    Kepercayaan yang diberikan oleh rakyat kepada Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS, DAP dan KeADILan sebenarnya bertitik-tolak daripada sikap kepimpinan Umno/BN yang bongkak sebelum ini, katanya.

    Rakyat yang muak dengan sikap kepimpinan Umno/BN dan tindakan-tindakan memperbodoh rakyat akhirnya mengubah undi mereka kepada Pakatan Rakyat, katanya.

    Permulaannya dapat dilihat semasa Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih) mengadakan himpunan aman pada November tahun lalu yang diperlekeh oleh kepimpinan Umno/BN, katanya.

    Rakyat yang tercabar dengan kebongkakan kepimpinan Umno/BN akhirnya menunjukkan pengajaran dengan 100,000 orang turun ke jalan raya untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap perjalanan proses pilihan raya umum di negara ini, katanya.

    Akhirnya kata beliau, lima buah negeri kini ditadbir Pakatan Rakyat dan ianya menjadi kebimbangan kepada Umno/BN. - mks.

    ReplyDelete
  42. kumpulan generasi baruMay 7, 2008 at 6:40 PM

    buat ano kat atas.

    bab salah khairy tu kami sokong. dlm umno khairy umpama duri dlm daging beku kat dalam peti ais rumah kami. susah nak keluarkan kecuali tggu ais tu cair.

    bab bersih plak, kenapa skrg tak cakap dah pasal pilihanraya yg adil dan bersih? adakah sebab dah menang besar? dulu lepas 1999 pun tak bising pasal Bersih...sebab masa tu pembangkang turut menang banyak. Please la konsisten kalo nak perjuangkan sesuatu. jgn bila memihak pada diri kita, kita buat senyap. UMNO sejak dulu konsisten memperjuangkan Melayu dan Islam. Cuma kesilapan pemimpin boleh diperbetulkan. semua org pernah buat silap. pihak pembangkang je yg rasa dirinya golongan kamil yg bermakam tinggi.

    p/s: mahathir pernah minta maaf atas kesilapan beliau dlm public media. hadi dgn nuar penah ke?

    ReplyDelete
  43. Khairy Jamaluddin adalah pemimpin muda yang berjaya melonjakkan diri menjadi sebutan rakyat.

    Walaupun caranya mengundang kontroversi tetapi kepada pemimpin politik,ahli politik serta rakyat yang mengikuti perkembangan politik kenal dengan Khairy Jamaluddin.

    Antara pemimpin-pemimpin muda UMNO siapa lagi yang paling vokal dan berkarisma kalau tak Khairy Jamaluddin.

    UMNO dilihat semakin hilang bakat kepimpinan muda berbandingkan dengan pihak pembangkang. Pembangkang ada ada Ust Nasharuddin, Salehuddin Ayub, Azmin Ali , Saifuddin Nasution dan dulu Ezam.UMNO ada siapa kalau tidak ada Khairy Jamaluddin?

    Bila UMNO ada Khairy Jamaluddin penyokong UMNO ibaratkan dia sebagai duri dalam daging yang beku dalam peti ais pulak.

    Kepada Khairy Jamaluddin ,pedulikan kata orang dan terus lantang berjuang.Nak buat macamana Pak lah dah berkenan hang jadi menantu dia.Janganlah disebabkan itu rentak juang menjadi kendur.

    Hidup Khairy ! 10x

    ReplyDelete
  44. ish ish ish...berbakat la sangat si Khairy Jamaluddin ni ye?....Dah kalau berbakat sangat, skang kenapa diam seribu bahasa? bapak mentua ngan menantu sama saje...lembap...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive