Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, August 25, 2014

Selepas seminggu..

1. Pasti ramai tak lupa bagaimana wajah Najib sebaik saja SPR umumkan BN menang tipis pada awal pagi 6 Mei 2013 yang disiarkan secara langsung di televisyen seluruh negara.


2. Dengan wajah sugul, tak percaya, terkejut, sedih, keliru..bla..bla..bla..terpancar jelas di muka Najib ketika itu. Sampai terkeluarlah perkataan "Tsunami Cina" dek terkilannya Najib dengan pembelotan kaum Cina terhadap BN.

3. Lepas tu kira-kira 3 bulan jugalah Najib 'senyap' seolah berkabung dengan prestasi buruk sendiri di PRU-13 yang bukan saja gagal mengembalikan majoriti 2/3 BN sejak 1974, malah lebih buruk berbanding keputusan PRU-12.

4. Tapi lepas 100 hari sejak 6 Mei 2013, Najib dah 'happy' balik macam biasa. Tiada unsur atau riak yang beliau akan buat perubahan walaupun dasar dan polisinya sebelum itu ditolak mentah-mentah oleh lebih 52% pengundi di PRU-13, apatah lagi mengambil ikhtibar dengan apa yang telah berlaku. Malah dasar dan polisi Najib tetap kekal sama. Semuanya sebagaimana asal ketika Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6 pada 3 April 2009.

5. Bukan saja dasar dan polisi Najib tak berubah, malah sifat blur beliau dalam menangani isu-isu sensitif terutama yang melibatkan Islam, Melayu, Raja Melayu dan keselamatan negara juga kekal sama. Blur sepanjang masa. Seolah negara ini sudah tiada pemimpin atau orang yang berkepimpinan. Semua isu sensitif dibiarkan hingga menjadi barah yang sedang memakan 'jantung' negara ini perlahan-lahan. Nak tau apa dia 'jantung negara' boleh klik sini.

6. Sehinggalah 18 Ogos 2014, Che Det melalui blognya telah meluahkan apa yang selama ini terbuku dan menjadi bualan, bukan saja dikalangan segelintir blogger, tapi turut menjadi perdebatan umum dikalangan akar umbi UMNO dan rakyat Malaysia mengenai hala tuju serta dasar Najib yang kelihatan 'membunuh' Melayu dan Malaysia secara perlahan.

7. Ada 6 perkara UTAMA mengenai dasar Najib yang disentuh Che Det di blognya iaitu mengenai ISA, kerajaan terlalu ikut cakap negara barat dan Singapore, layanan kerajaan yang berbeza terhadap orang Melayu yang menyokong BN berbanding kaum Cina, pemberian BR1M untuk meraih undi dengan menyalahgunakan wang kerajaan, keutamaan berlebihan kepada import berbanding produk tempatan, serta isu gaji minimum; yang kesemuanya telah merosakkan hubungan antara kaum, ekonomi dan kewangan negara.

8. Kini sudah seminggu berlalu, namun tiada seorang pun pembodek serta pengampu Najib yang mampu membalas hujah secara ilmiah berkenaan 6 perkara pokok yang menjadi asas teguran Che Det.

9. Antara yang cuba menjawab ialah Hisham 'Awww' yang menyentuh mengenai 'kehebatan' Najib dalam menangani isu MH17 padahal ia tiada kena mengena pun dengan 6 perkara utama yang dibangkit Che Det. Yang peliknya kenapa Hisham tak guna hujah MH370 untuk pertahankan Najib? Takut nanti kena bambu sebab kes MH370 hakikatnya ada kaitan dengan pemansuhan ISA ke?

10. Sorang lagi yang cuba mempertahankan Najib ialah 'panglima pemilihan UMNO' yang hanya 'tunjuk taring' masa pemilihan jawatan dalam UMNO saja, tapi bila dah menang...terus MENIKUS!! Yang kelakarnya apabila Zahid suruh semua termasuk Che Det untuk menghormati Najib; tapi siapa boleh lupa bagaimana Zahid sendiri pernah secara terbuka menghentam Che Det dalam PAU 1998! Masa tu tak pulak timbul cerita suruh hormat pemimpin..kan Zahid? Heh!

11. Maka terserlah la dalang sebenar 'dato-dato yang ingin menyenangkan hati Raja' sebaik saja mereka buat komen mempertahankan Najib. Bukan saja rakyat dah tahu siapa pembodek Najib, malah rakyat juga mula sedar akan tahap dungu pengampu Najib ketika menjawab hujah Che Det. Hijab kebodohan orang keliling Najib kini terbuka. Tuhan nak tunjuk agaknya..

12. Terbaru semalam apabila Muhyiddin juga selaku timbalan Najib mula bersuara mempertahankan bosnya. Muhyiddin menegaskan yang kononnya Najib bukan diktator. Najib selalu berbincang dan tanya pendapat sebelum buat keputusan. Kiranya Najib ni tak buat keputusan berseorangan lah! Maknanya 'final say' setiap dasar dan polisi kerajaan sejak 2009 bukan daripada Najib lah...gitu? Maknanya segala yang silap tu bukan salah Najib sorang la..tapi juga salah semua anggota Jemaah Menteri dan konsetan? Adakah itu yang dimaksudkan Muhyiddin?

13. Tapi pada masa sama Muhyiddin turut mengakui beberapa polisi perlu dikaji dan diperbaiki serta turut memohon sokongan dan peluang untuk Najib memperbaiki pentadbiran negara - yang jika ditafsir sepintas lalu, Muhyiddin secara tak langsung telah membenarkan segala kritikan Che Det terhadap Najib. Sama ada akan berlaku perubahan atau tidak dalam dasar dan polisi Najib selepas ini, hanya masa yang akan menentukan.

14. Ramai yang mengharapkan posting "Menegur" Che Det dikeluarkan sebelum pemilihan jawatan dalam PAU tahun lepas. Ramai yang beranggapan posting Che Det itu sudah terlambat memandangkan tiada apa lagi yang boleh dilakukan kini untuk menjatuhkan Najib dalam pemilihan UMNO. Tapi rasanya niat Che Det bukanlah untuk menjatuhkan Najib kerana jika beliau berniat begitu, mesti Najib dah kena 'sound' sebelum PAU tahun lepas lagi.

15. Rasanya Che Det maklum bahawa minggu ini bahagian-bahagian UMNO seluruh negara sudah mula bersidang. Mungkin Che Det mahu kritikannya terhadap Najib dibahaskan para perwakilan di setiap bahagian UMNO yang bersidang. Tidak dinafikan sejak posting "Menegur" Che Det, akar umbi UMNO agak kecoh membincangkan isi kandungan teguran tersebut. Rentetan daripada kekecohan itu, buktinya dapat dilihat apabila semalam timbul usul dalam persidangan UMNO Bahagian Rembau yang diketuai oleh MBNS, Mohamad Hasan serta timbalannya Khairy Jamaluddin mengenai ISA.

16. Kata Mohamad Hasan, "Hari ini UMNO Bahagian Rembau membuat satu usul yang amat kuat, kita menghantar satu mesej kepada UMNO Pusat, bahawa UMNO bahagian ini mahu penguatkuasaan undang-undang sedia ada ini perlu diperkemaskan. Apa guna ada undang-undang, tetapi tak ada penguatkuasaan, maka ini dipersoalkan oleh masyarakat luar yang bimbang keselamatan mereka." Tahniah Mohamad Hasan dan tahniah juga kepada UMNO Bahagian Rembau. Jarang nak dapek Paneh Miang puji Mohamad Hasan ni. Kalaulah usul seperti ini disuarakan sebelum ISA dimansuhkan pada September 2011, musti dah lamo selosai masalah. Tapi yolah kan..tembolok memasing nak kono jago. Heh!

17. Adakah bahagian-bahagian UMNO yang lain turut berkongsi semangat "Menegur" yang sama dalam persidangan mereka, sekaligus membawa usul "Menegur" masing-masing untuk dibahaskan secara terbuka dalam PAU tahun ini, sama-sama kita tungguuu..

18. Baru-baru ni Timbalan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengatakan, "Kami tidak mempunyai bukti kukuh untuk menangkap mereka di bawah undang-undang baru SOSMA yang menggantikan ISA," apabila mengulas mengenai rakyat Malaysia yang ditembak kereta kebal di Syria. Inilah yang dimaksudkan Che Det dengan 'pembebasan ketua-ketua geng' rentetan pemansuhan ISA.


19. Agaknya mereka yang menghapuskan ISA ini terlupa bahawa akta tersebut bukan saja menjamin keselamatan negara dengan menangkap pengganas atau perisik, tapi turut mampu menyelamatkan nyawa rakyat Malaysia daripada terlibat dengan aktiviti pengganas.

20. Ingat lagi kes Nik Adli anak Nik Aziz yang pernah di tahan bawah ISA? Nik Adli asalnya adalah buruan CIA untuk ditangkap bawah Patriot Act. Tapi apabila Che Det dapat tahu, beliau arahkan polis untuk tahan Nik Adli dan rakan-rakannya terlebih dulu bawah ISA kerana bimbang akan keselamatan mereka yang tidak akan diketahui hidup mati sekiranya ditangkap CIA. Kata Che Det ketika itu, "Lebih baik dia (Nik Adli) ditahan bawah jagaan kita dari tak tau apa nasib kalau duduk dalam penjara Amerika." Hakikatnya Nik Aziz sedar bahawa akta itulah yang pernah menyelamatkan nyawa anaknya suatu ketika dulu. Jika situasi sama yang pernah dialami Nik Aziz turut berlaku dalam keluarga kita, mungkin kita pun berharap agar ISA dikekalkan.

21. Perwakilan UMNO di setiap bahagian serta G7 yang terpilih ke Perhimpunan Agong UMNO 2014 punya tugas berat. Najib perlu ditegur!! Dah lama sangat Najib syok sendiri!! Jika dato-dato dalam kabinet dan punahsehat sekeliling Najib tak mampu tegur, maka tanggungjawab itu harus dipikul oleh akar umbi UMNO.

22. "Jantung" Malaysia perlu dijaga, dan UMNO-lah harapan "Jantung" negara untuk pertahankan hak mereka. Jika Saidina Umar Al-Khattab yang dijamin syurga pun sanggup ditegur dengan pedang, apalah yang payah sangat nak tegur Najib?!

10 comments:

  1. sudah 3 penggal aku tak mengundi dlm PRU, semuanya kerana Paklah dan Najib. Itu baru aku, blom lg family aku yg ada kepala otak sama dgn aku. Tak ada cara dah, umno harus di ajar supaya dengar keluhan para pengundi. Selagi umno petern sekarang kekal sbg kerajaan, selagi itulah para PM kebelakangan ini terdiri dari mereka yang macam peel najib dan paklah. Hancur luluh segala harapan yg dibina oleh para PM sebelum ni.

    ReplyDelete
  2. Aku dah 2 x tak ngundi...

    Tp pru yg lpas aku ngundi bn...

    Siann sgnt kat umno...hari2 kene fitnah....

    ReplyDelete
  3. Pembesar2,Pembodek2 Umno semuo dah kono MENDRuom BoRosMah,semuo menikus mcm tak Bertolo lagi. Kalau botul Gentleman lamo dah Bijan Ni kau Tondang,apo pasal tak berani? Kalau dulu Pak Lah sampai menitik airmato dlm meeting kono suruh Turun,,tapi apo pasal Bijan tak pulak? Tu salah 1 tando MENDRuom Sami India BoRosmah dh kono kek diaorang tu,,,,tu pasal tak berani nak angkek muko dopan dio.,,takut la nt tetibo kono sakit jantung tak pasal2 yo tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. abeh, kalau ekau rasa berani sangat, apasal tak taruk namo ekau kek sini. nak bodek sapo pulak? gentlemen la bro....cakap kl la pulak. kalau niat kau ikhlas nak tegur najib sebab kelemahannya, tegur la baik2. jangan kau fitnah pulak dengan babitkan rosmahlah, mandremlah dan segala bagai benda tak elok yang kau sebut. kau nak najib berubah ke semata-mata nak puaskan hati kau aje....

      Delete
  4. Najib mmg blur dr dulu. Dah kena tolak dengan pengundi cina tapi masih lagi doh terhegeh mcm penagih utk undi cina. Sudah2lah Ah Jib Gor. Melayunakan kehilangan kuasa polktik jika ISA tidak dimkembalikan semula. Ah Jib Gor dengan bangga dan riak serta takabur mengatakan Malaysia tak perlukan ISA dimsokong pulak dgn menantu Dol tido. Pemimpin mcm nilah akan membuat bangsa melayu lenyap kuasa politiknya. Zahid,ini sorang yob kiday yg jaguh kampung yg sebenarnya pondan tua yg tak reti nak guna authority sebagai Menteri KDN.Sebenarnya aku dah bosan dengan pemimpin UMNO yg NO Quality cam sekarang ni. Aku suka time Tun Mahathir jadi PM dulu,Malaysia under control. Takde cina2 komunis dan macha2 yg berani kurang ajar. Melayu yakni agama Islam berasa selamat sangat dengan pendekatan yg di lakukan olehTun Mahathir. Tidak ada sedikit pun benda2 ni pada laki Rosmah yg cluless dan blur. Najib you better resign,you had failed.

    ReplyDelete
  5. Terpaksa tegur pemimpin melalui undi bila ahli UMNO gagal meneger pimpinan teratas...
    Tegura melalui undi amat bahaya buat UMNO...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin yang ada sekarang tak pernah pun fikir bahaya atau apa risikonya kalau kita terjemahkan melalui undi. Kalau mereka sedarpun, hanyalah seminggu dua, lepastu kembali pada asal. Contoh - malam keputusan PRU13. Apa najib membebel dgn muka yg keroh..dan apa pulak najib buat selepas 100 hari..Tanah kubur pun belum mendap, dia dh peluk cium cina mata sepet.
      Mohon supaya ada Ngo2 melayu islam bersatu dan daftar sbg sebuah parti baru. Sekarang ni umno takde saingan hinggakan mereka begitu yakin melayu umno tak mungkin kalah undinya stiap kali PRU.

      Delete
  6. Nampak mcm tak jalan jer. Byk bodek adala. Hampir semua nak ah jib gor diberi ruang dan masa utk bertransformasi. Ambil masa kata mereka dan tak sama cam dulu. Baru 12 tahun rasa dah lama perit

    ReplyDelete
  7. nyaris2 bn kecundang.Andaikata org melayu buat leka tak pergi ngundi terutama pengundi atas pagar mcm aku,tak ade ler peratus keluar mengundi yg tinggi.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive