Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, November 7, 2008

Negeri PR yang Kaya Raya

Direkodkan jumlah modal pelaburan projek yang telah diluluskan oleh Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia di Negeri Sembilan pada 2007 telah meningkat kepada RM 2,675,563,220 billion berbanding tahun 2006 sebanyak RM 1,799,863,316 billion. Jumlah modal pelaburan pada 2007 itu merangkumi sejumlah 40 projek yang telah dijalankan dengan gunatenaga seramai 7982 orang. Negeri Sembilan menerima pelaburan luar lebih tinggi pada tahun lepas iaitu sebanyak RM 2,181,946,337 billion berbanding pelaburan domestik berjumlah RM 493,616,883 juta.

Tahun 2007 juga merekodkan bahawa negeri yang menerima modal pelaburan tertinggi ialah Kedah walaupun dengan hanya 46 projek sahaja yang bernilai RM 13,990,217,173 billion; diikuti oleh Selangor di tempat kedua berdasarkan nilai 318 projek berjumlah RM 11,181,450,369 billion. Kelantan merupakan negeri terendah menerima modal pelaburan pada 2007 iaitu sebanyak RM 82,666,800 juta yang hanya meliputi 9 projek sahaja. Pada 2007 juga Pulau Pinang telah mencatatkan jumlah modal pelaburan yang agak tinggi dengan 134 projek bernilai RM 4,768,661,247 billion berbanding Perak yang hanya memperolehi RM 2,034,607,035 billion berdasarkan 59 projek yang diluluskan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia.

p/s: Patutlah opposition beria-ia nak tawan negeri-negeri tersebut. Lepas ni bolehlah mereka bantu rakan mereka di Kelantan sebab kerajaan negeri dah banyak duit.

11 comments:

  1. Yer la....kalau kawan tak boleh tolong kawan...tak der guna la berkawan.

    Sama la jugak dgn kes-kes menteri Malaysia yg kononnya "berhati bersih" semuanya. Kalau ada rasuah ke aper ker....sama-sama la kita tutup....ko dapat sikit...aku pun dapat sikit...tu baru tanda berkawan....

    Tak gitu....

    ReplyDelete
  2. Salam Paneh,

    Benar saranan kamu itu, PATUT lah mereka beria ia benar nak tawan negeri negeri ini semua.

    Bukan kerana Rakyat apa ke bendanya..

    ReplyDelete
  3. sebab tu lah pembangkang di Malaysia ni kita kategorikan opportunis yang tamak tak sedar diri...

    aper taknya, takluk negeri yang kaya raya dimana kekayaan tu hasil titik peluh orang2 UMNO dan Barisan Nasional...pastu mereka ni (pembangkang) yang memang tak reti aper pun pasal pelaburan ke aper ni (bukti di kelantan dan terengganu sewaktu PAS memerintah)senang2 je masuk negeri tu pastu guna kekayaan untuk kepentingan mereka...setakat ni takder pun yg saya dengar diguna untuk rakyat secara besar-besaran...konon perjuangan untuk rakyat...bagi bontot je ker reti pembangkang ni?

    ReplyDelete
  4. btol...aku setuju dgn sojuk. Mana ada nampak kerajaan2 pembangkang ni guna sumber kekayaan negeri untuk kepentingan rakyat....

    Tak macam kerajaan BN...banyak kita nampak projek2 untuk rakyat....tapi rasanya 1% jer la kot untuk rakyat....99% lagi untuk mereka & keluarga mereka jer.

    Bodo punya hujjah...pi belaja dulu habis sebelum tulis artikel yg tak berkualiti cam ni...penuh dgn emosi & kedunguan!!!

    ReplyDelete
  5. ha ha ha paneh..haghi nih den nak kobakan..hujah kau memang dungu..perasan kau kononnya rakyat 'dipaksa' sokong pembangkang? ha ha ha..nasib kau baik..n9 x bungkuih..mat hassan tergeliat misai ee masuk dewan..ceh..selamo nih..buto mato kau..apo yg pemimpin melayu Islam Umno dah buek? Buek baik yo..peghasan!!! Pemimpin melayu Islam Umno ghamai yg sobona eee penyamun..penyangak..kau yo yg totok..paneh..hitam bekaghat hati kau kek umno nih..pakai clorox x jalan yo..jilatlah muko pemimpin melayu Islam Umno kau tu pueh-pueh..mudahan berkat...hak hak hak..kui kui kui ha ha ha..

    ReplyDelete
  6. Laaaa....memang la N9 negori kayo...tak cayo...kau tengok la hutan Mantin & hutan kek Bahau...hancur kono tolak dek balak diambik kek _____ !!!! Sapo cakap lesen balak N9 tak keluar laei....mengarut tu....lesen batu, lesen pasir & lesen mcm2 keluar sejak 5 tahun lopeh....mmg N9 ni nogori kayo...!!~!!

    ReplyDelete
  7. kecoh je dak ano 9.40 pm dengan si edie ni. dah agak orang serupa ini hanya akan komen artikel tertentu je. yang kena batang hidung sendiri tak mau komen.

    kalo nak kata hujah orang lain bodo, cuba la kasi tunjuk artikel korang yang berkualiti sgt tu. sekurang2nya paneh tu berhujah dgn fakta, yg korang berdua ni hujah dengan emosi, maki hamun dan fitnah. itulah puncanya kerajaan andalusia dan melaka jatuh. nampak sgt tahap intelek masing2.

    buat ano 9.40pm dgn edie, nasihat aku lebih baik korang je yg pegi blajar sbb setahu aku contributor blog ni paling lekeh pun ada master. rasanya edie dan ano yang lebih dungu dan emosi.

    ReplyDelete
  8. Hehehe, padan muko kau. Kan dh kono marah! Tu laa dulu taknak belajar tinggi2...

    ReplyDelete
  9. huk aloh..pakembar..fakta? kononnya kejatuhan kerajaan melaka dan andalusia itu disebabkan ramainya pemimpin macam pembangkang hari ini? Gitu? Kenapa kejatuhan dua empayar tu x nak direlatedkan dgn barisan kepimpinan umno hari ini? Kenapa? Pembangkang tu pemerintah ke? Umno bukan parti yg membentuk kerajaan? So kau puashati dgn tahap akhlak pemimpin umno hari ini? x payah fakta dan sejarah menjela panjang hanya jika kononnya mahu mengatakan PR itu x macam umno! Pakembar..racun perkauman begitu tebal dijiwa ko. Umno berjaya. Tuhan menciptakan dunia bukan hanya untuk org yang meyakini kewujudan Allah, bahkan mereka yg kafir dan kufur juga menghirup udara dan nafas yg sama! Cuma sudah tentulah kelebihan dari segi ganjaran pahala itu kepada org yg beriman dan bertakwa. Bagaimana pula umno boleh berlagak macam Tuhan? Kononnya Malaysia ini Umno punya..melayu yg punya..!macammana kau mampu mentarbiyah org yg bukan Islam jika kau sendiri menjunjung melayu lebih dari Islam? Pemimpin melayu umno lebih selesa bercakap ttg kuasa melayu yg begitu terhad, sedangkan Islam itu satu subjek yg merentasi ideologi,bangsa,dsb. mereka tidak mampu sebenarnya. Paneh blog cuba bermain saikologi kononnya dgn tulisan sejarah yang cuba dihubungkaitkan apa implikasinya jika pemimpin macam PR dipilih? Jadi bertahun umno pegang moral rakyat makin bagus ke? Moral pemimpin makin baik ke? Umno bakal kehancuran selagi Al Quran mereka pinggirkan. TG Nik Aziz pernah mencabar, Pas sedia dibubarkan jika Al Quran menjadi teras....Umno x jawab takut!!!Korang sendiri tak mempu menterjemahkan imej,akhlak Islam yg sebenar pd orang bukan Islam, so jgn dikambinghitamkan pula org melayu lainnya...jgn manipulasikan erti 'melayu' untuk raih simpati. Praktikkan isi Al Quran dulu...

    ReplyDelete
  10. eleh si edie ni balik2 nak guna hujah moral. mcm la org yg dia sokong bermoral sgt. silap2 diri sendiri pun kurang moral. memang negara ni melayu yg punya. den nasihatkan ko study dan selidik perlembagaan persekutuan. kaji setiap sentence dan tafsiran. bukan melayu kat malaysia ni tak sedar diri. dulu takde negara, merayu2 pada org melayu nak kerakyatan. dah dapat banyak cerita pulak. bab andalusia pulak, mmg org2 mcm ko la yg tak nak belajar dari sejarah dan bakal menghancurkan negara sendiri.

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive