Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, February 12, 2009

Revolusi: Permainan Politik Anwar

Pada zaman dahulu; dahulu tu maknanya dalam tahun 50an, 60an sehingga membawa kepada tahun 70an, para mahasiswa universiti memang cukup aktif dalam politik. Pada masa itu golongan bijak pandai masih tidak ramai dalam masyarakat terutamanya masyarakat Melayu.

Che Det, Musa Hitam, Brader Anwar Bin Ibrahim dan beberapa pemimpin lain sudah bergiat aktif dalam politik sejak berada di kampus lagi. Kiranya belajar-belajar juga, politik pun politik juga. Pada masa itu keadaan dalam negara tidaklah sebaik seperti sekarang ini kerana British baru saja keluar dan suasana politik di Tanah Melayu masih belum stabil.

Setelah sekian lama fahaman sosialis menjadi ikutan di kampus, akhirnya fahaman Islam mula mengambil tempat. Akhir 1978 menyaksikan berlakunya revolusi di Iran apabila seorang ulama' telah pulang dari Paris dan menjatuhkan sebuah kerajaan yang disokong oleh Amerika. Shah Iran yang menggelarkan dirinya Shah of Shah (raja segala raja) dan institusi diraja Iran yang berusia ribuan tahun itu telah ditumbangkan oleh seorang yang bernama Ayatollah Khomeini.

Laungan Allahhuakhbar pada masa itu telah menjadi trend di seluruh pelusuk Iran. Malahan budak-budak muda yang memakai seluar jeans juga turut berarak di jalanraya bagi menyokong kepimpinan ulama'.

Gelombang kebangkitan Islam mula merebak. Orang-orang Islam pada masa itu mula merasakan bahawa inilah saat kebangkitan Islam. Golongan muda yang pada mulanya dok ghairah berkunjung ke disko dan kelab malam, kini telah mula mencari tok-tok guru dan orang alim.

Amerika pada masa itu terkujat-kujat melihat peristiwa kebangkitan gelombang umat Islam. Amerika mula sedar bahawa perjuangan orang Islam ini tidak boleh dihalang. Mereka sedar bahawa orang Islam bukanlah suatu bangsa yang takut mati terutamanya dalam perjuangan mempertahankan agama kerana dalam Islam terdapat amalan jihad dan syahid. Amerika mula memahami bahawa para pejuang Islam lebih suka mati syahid kerana itu adalah jalan mudah untuk mereka masuk syurga.

Amerika dan Yahudi membuat kajian di Mesir, Pakistan, Iran dan beberapa negara Islam lain dan tetap memperolehi jawapan yang sama iaitu gerakan Islam ini tidak boleh dilawan. Maka Amerika serta juak-juaknya mula berikrar untuk tidak mengulangi kesilapan lalu. Mereka mula membuat kajian dan merangka strategi untuk mengekang dan melawan gerakan Islam. Hasrat mereka ialah sekiranya gelombang gerakan Islam ini tidak dapat dihalang, maka ia perlu diperlahankan. Akhirnya mereka merumuskan bahawa hanya dengan menyokong gerakan Islam maka dapatlah mereka memperlahankan proses kebangkitan Islam.

Rentetan itu, Mesir yang pada mulanya di bawah pimpinan sosialis bernama Anwar Sadat, secara tiba-tiba telah mengumumkan beberapa program Islam untuk dilaksanakan. Pejuang-pejuang gerakan Islam yang telah berpuluh tahun dipenjarakan sebelumnya telah dibebaskan oleh Anwar Sadat.

Golongan pejuang Islam pada masa itu beranggapan bahawa Anwar Sadat benar-benar mahu melaksanakan program pembangunan Islam. Di atas kepercayaan itu, maka tokoh-tokoh Islam mula menyertai kerajaan pimpinan Anwar Sadat kerana yakin dengan agenda yang dilancarkannya.

Pada masa yang sama, Zia Ul Haq di Pakistan turut mengumumkan untuk melaksanakan program pembangunan Islam di negara tersebut. Pengumuman itu telah menyebabkan pemimpin parti Jamiat Islami yang sebelumnya berseteru dengan Zia Ul Haq telah bersetuju untuk menyertai kabinet serta menyatakan sokongan secara terbuka kepada kerajaan.

Situasi di Malaysia ketika itu, iaitu semasa Che Det menjawat jawatan Menteri Pelajaran, beliau turut melihat kebangkitan para mahasiswa di kampus. Fahaman golongan sosialis sudah ditolak. Hishamuddin Rais selaku pemimpin pelajar berfahaman sosialis pada masa itu pernah bertindak melarikan diri keluar negara. Kamaruzaman Yaakob juga hanya mendiamkan diri setelah keluar daripada Kem Kamunting.

Kebanyakan kampus telah diambil alih oleh para pemimpin yang berjuang atas landasan Islam. PKPIM dan ABIM pada masa itu mula memainkan peranan. Kemunculan 2 pertubuhan ini ketika itu adalah rentetan daripada keputusan Pas menyertai BN dan mahasiswa beranggapan bahawa parti pembangkang Melayu sudah tidak wujud lagi. Maka PKPIM dan ABIM ditubuhkan bertujuan untuk menjadi saluran pembangkang Melayu.

DAN KETIKA INILAH, MUNCULNYA BRADER ANWAR BIN IBRAHIM.

p/s: Cerita ni belum habis lagi. Tunggulah sambungannya nanti kalau ada masa.

20 comments:

  1. Good article..nak engok apa komen 'Meng Tat'

    ReplyDelete
  2. dalam manyak2 menteli yg main gila dali 60an 70an 80an 90an 2000an lu olang cuma nampak itu anua jugak. apa pasat ha? manyak teler lah itu olang.wa x tau apa ada kait revolusi ilan sama itu anua. sebab ini hali pun umno punya olang pun lamai sula pandai demo.wa ingat tolong olang susah satu tanggungjawab. ada kuasa x boleh tolong selupa itu bulung helang x da paluh.ala paneh..wa baca lu punya artikel ha wa ada senyum jugak..lu x da stlong point mau hantam itu anua ma..lu butut2 manyak baca itu btn punya buku..lu x tau lu duduk diam2 la..memang wa tau manyak wa bukan sombong ma..tapi wa mau lu tau lu buat ini artikel manyak2 pun buang karan..lu celita kes yg olang bikin..bukan real ma..lu diam2 duduk la paneh..buang kalen..

    wee meng tat
    gedohom

    ReplyDelete
  3. Kah kah kah

    Ini meng pantat..ops silap kuih tat..ops silap lagi tat ha cakap saja

    Kah kah kah

    Hujah dia dalam komen pun talak stlong point

    Kah kah kah

    Lagi mau pertikai orang

    Kah kah kah

    Itu anwar banyak malang la ada penyokong macam ni

    Kah kah kah

    Kaki penipu macam aku

    Kah kah kah

    Perasan banyak tau

    Kah kah kah

    Serupa orang bodoh mengaku bijak

    Kah kah kah

    Mana ada orang bijak mengaku bijak

    Kah kah kah

    Ini spesis baru dalam dunia

    Kah kah kah

    Profesor serba tau

    Kah kah kah

    Macam dalam itu majalah gila-gila

    Kah kah kah

    Suruh orang duduk diam

    Kah kah kah

    Padahal dia sudah panas miang

    Kah kah kah

    Takut ka meng pantat..eh silap lagi..kuih tat..eh silap la sorry ooo..tat..

    Kah kah kah

    Kau la duduk diam2

    Kah kah kah

    Hujah dengan fakta tarak

    Kah kah kah

    Cakap kosong retorik semata

    Kah kah kah

    Orang yang baca semua komen meng tat bukan setakat senyum

    Kah kah kah

    Malah ketawa berdekah2

    Kah kah kah

    Macam aku

    Kah kah kah

    Lagi mau tipu rakyat

    Kah kah kah

    Meng pantat..kuih tat..oh tat..

    Kah kah kah huk huk huk PTUIH...

    ReplyDelete
  4. meng tat ni rasanya tak ubah macam anwar dgn ezam dulu yg selalu mengatakan bahawa mereka ada bukti itulah inilah, ada 6 kotak la, 10 kotak dokumen itu, ini pasal kerajaan. at the end hampas semuanya. satu hapah pun tarak kluar. propa je lebih. but no wonder la dah pemimpin idola dia macam tu, anak buah pun ikut sekali la budus. wee meng tat tau ka salah sorang contributor blog ni pun adalah wartawan yg masih aktif dalam arus media perdana sejak awal 90an sehingga la ni. so toksah dok prasan la propa jingga cerita hang tau tu suma.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  5. wa tala paksa lu olang. lu mau picayaka x mau ka tepulang. wa cakap ikut expelian bukan ikut buku dan cakap olang. anua punya kes memang x da..wa belani cakap x da.itu sebab wa tengok ini paneh cakap macam dia ada itu jam. wa ingat itu jam dia balu belaja mau ikat tali kasut.x pa la..wa belani cakap memang itu kes nonsense. lu x tau lu diam2 duduk la paneh.lu x da point..lu pun banyak dengar buku jugak..

    wee meng tat
    gedohom

    ReplyDelete
  6. Fakta dalam buku sejarah:Buku Sejarah Tingkatan 5 ms 99 terbitan DBP.

    "Orang Melayu juga bimbang akan kehilangan warisan tamadun yang telah dibina oleh orang Melayu seperti Kesultanan Melayu Melaka. Bagi mereka, pengenalan Malayan Union akan menghapuskan sejarah yang dibina oleh kerajaan tersebut. Lantaran itu kebanyakan orang Melayu menentang Malayan Union dengan mengadakan DEMONSTRASI secara besar-besaran"

    *disertai dengan gambar orang Melayu berDEMONSTRASI.

    Pada muka surat 100 -101 pula menyatakan:
    - orang Melayu telah mengadakan DEMONSTRASI secara damai semasa Sir Harold MacMichael mendapatkan tandatangan Raja-Raja Melayu. Ini berlaku di Kota Bharu,Kelantan dan di Alor Setar.
    - Orang Melayu mengadakan RAPAT UMUM (demonstrasi la) di setiap bandar besar untuk menunjukkan bantahan mereka kepada ahli-ahli Parlimen British, iaitu LD Gammans dan David Reese Williams.
    -Raja-raja Melayu telah berkumpul di Kuala Kangsar pada 28 April 1946 untuk menyatakan bantahan mereka kepada ahli-ahli parlimen tersebut

    Persoalannya:

    1. Adakah perkataan "DEMONSTRASI" itu hanya muncul pada tahun 1970-an sahaja?
    2. Adakah tindakan orang Melayu termasuk Raja-raja Melayu menentang PEMERINTAH pada ketika itu dianggap "PENDERHAKA"?
    3. Adakah Dato Onn yang mengetuai orang Melayu pada ketika itu dianggap "PENDERHAKA" sebagai mana tuduhan yang dilemparkan terhadap DSAI?
    4. Apakah perkataan dan fakta 'DEMONSTRASI" yang tertera dalam buku teks tersebut perlu dimansuhkan dan digantikan dengan - mengadakan mesyuarat / perhimpunan beramai-ramai secara aman dan kemudian menyatakan hasrat dan resolusi mereka secara berjalan-jalan/bersiar-siar di jalan-jalan raya sambil membawa/mengusung sepanduk atau ....???
    5. perlukah mana-mana buku sejarah yang menyatakan orang Melayu mengadakan DEMONSTRASI sebelum 1970-an dibuang saja ke dalam longkang??

    Pada saya, apabila istilah DEMONSTRASI ditafsir oleh ahli-ahli politik berkepentingan, maka istilah itu akan membawa erti yang berbeza-beza mengikut sudut pendangan masing-masing tanpa melihat istilah itu dari aspek sejarah.

    *** ulasan saya belum tamat lagi dan akan bersambung apabila ada masa kelapangan... sekian untuk difikir-fikirkan.

    ReplyDelete
  7. haiya..idup lagi meng tat ni. ikut buku ka? haiya...lu solang saja tau ma..olang lain ikut buku..lu solang saja ikut pengalaman. olang lain talak betul..lu solang saja butut.

    heh heh heh..mcm pelinah dengar ini sikap aaa...mcm sapa ha..oh mcm ini tat punya idola..suma talak betul..dia saja butut.

    heheh..lu sula baca itu sulat ajijah tulis sama mahathir ka back to 90an. lu sudah interbiu anak laki anwar ka? op lupa..mcmana lu mau interbiu..suluh cari itu x-coffee boy pun blum mampu. mau ciakap banyak pulak. balik2 ulang itu kes nonsense. haiya kawan..kasi tunjuk bukti la..di court. apa mau takut. stakat cakap suma boleh maa..balik2 ulang ayat sama.

    heheh...kesian. menegakkan batang basah lagi senang dari benang maa..

    sinang crita lu susah maun tunjuk bukti, lu kasi mubahalah la sini. lu wakil sama nuar sbb dia tarak belani mubahalah. itupun if u got the ball la..lu mubahalah bahawa semua lu cakap benar yg nuar bukan peliwat punya dan kalo lu tipu Allah akan laknat pada lu seumur hidup. sinang crita. tutup kes. ada belani ka itu mcm kawan?

    kami talak perlu mubahalah sbb kami cuma mempersoalkan polemik yg berlaku. tapi lu yg yakin sungguh2 yang nuar itu talak liwat maka lu kena mubahalah la kasi kami yakin.

    celita panjang pun talak guna. suma olang skrg suspen tggu lu mubahalah..itupun kalo lu butut2 Islam la yg menyamar jadik cina.

    ReplyDelete
  8. ni sorang lagi cerita sejarah pakai buku ting 5. pening kapla. awat la jadi lagu ni. demonstrasi menentang penjajah dan menentang raja sendiri pun tak boleh nak beza. kasi semak kepala bdk2 form 5 tu je nak amik spm sok.

    -tom tem bak-

    ReplyDelete
  9. Paneh Miang, kau pun satu angkatan dgn Mahaaashit, tuduh orang liwat, kau dan mahathir kena mubahalah sbb kau dan mahathir tgk dgn mata. Sifat munafik tebal sama dgn Dr yusof noor yang samakan cerita mahathir sama mcm cerita nabi. Tak yah karang paneh miang, kau takda klas.

    ReplyDelete
  10. Meng komen, kau dah hangat, panggil dia pulak tu pantat, buat latah konon, tak yah jd blogger.

    ReplyDelete
  11. kumpulan generasi baruFebruary 12, 2009 at 11:08 PM

    haha ada dua ano dan sorg cina maklap sudah paneh. haha..good job guys. paneh miang mmg sesuai dgn nama.

    ReplyDelete
  12. kumpulan generasi baruFebruary 12, 2009 at 11:10 PM

    lupa pula dgn lagi sorg ano sej ting 5. paneh miang rules!

    ReplyDelete
  13. takut pulak aku cina ni cakap dia ada surat semua. bahaya ni. simpan surat apa tak tau la. dokumen kerajaan ke. amik dr kotak mana. cina ni dulu keja dgn tv3 ke. biar betul. tak dpt aku bayangkan kalo pm pegi court. sejarah dunia tu pm masuk court pegi jadi saksi. bukan ke mana mana negara pun banyk media arus perdana musti kena tapis dulu oleh kerajaan. cina ni fantasi or realiti. ingat malaysia saja ke mcm tu. mcm amaran johan jaafar dulu pada wartawan utusan. siapa yang tak tau relationship johan dengan anwar. sama jugak dgn bharian dulu nazri dan yunus di tv3. apa apa berita pasal tpm masa tu mesti melalui mereka dulu. itu standard la. suma sama saja. itupun nak bising ke.

    ReplyDelete
  14. To Anonymous:
    Teman ni nak bagi pebetoi pemikiran bebudak SPM ni la supaya jangan mereka keliru dengan istilah DEMONSTRASI tu kerana istilah tu mereka belajar dan jumpa dalam buku teks Ting 5 tu.Ini kerana istilah DEMONSTRASI kini telah dilanyak ikut kehendak dan pandangan oleh golongan tertentu saja berdasarkan kepentingan masing-masing.

    Saya setuju dan tau bahawa dulu orang Melayu berDEMONSTRASI tunjukkan bantahan / rasa tidak puas hati kepada kerajaan British disebabkan mereka perkenalkan Malayan Union kerana cuba hapuskan kedudukan raja-raja Melayu,hak istimewa orang Melayu etc.

    Adakah istilah DEMONSTRASI yang dibenarkan / yang halal hanya untuk tujuan menentang kerajaan British /penjajah saja?

    Kalau perhimpunan / bantahan dibuat untuk oleh DSAI tahun 1970-an dulu untuk perjuangkan hak-hak rakyat marhain, bantah konsert yang lagho, bantah isu kekejaman Israel di Palestin, bantah penyalah gunaan kuasa, bantah isu-isu rasuah dan penyelewengan pada hari ini oleh pembangkang, kite nak sebut ape? Jawabnya DEMONSTRASI haram.

    Apakah perhimpunan menentang keganasan Israel terhadap Palestin oaleh kerajaan, lepas PRU ke-12 beberapa perhimpunan oleh UMNO Perak kepada kerajaan PR atau DEMONSTRASI orang UMNO /kerajaan dok buat la ni termasuk kepada Karpal Singh tu kita nak sebut ape? Jawabnya : DEMONSTRASI secara aman.

    Jadi persolannya di sini, istilah DEMONSTRASI dah ada 2: DEMONSTRASI haram dan DEMONSTRASI aman. Siapa yang memberi tafsiran tersebut? Kalau pihak kerajaan ... kalau di pihak pembangkang ...

    Oleh itu tafsiran / maksud yang diberi adalah tidak tepat malah amat mengelirukan pelajar yang bakal menjadi pemimpin negara suatu hari kelak.

    Satu lagi sdr Anonymous, komen saya tu nak bagi tau semua khususnya mike bahawa perbuatan berDEMONSTRASI tu bukan dicetuskan oleh DSAI malah perbuatan tu dah lama dah dilakukan oleh orang Melayu.
    Ini bermakna apabila orang Melayu
    rasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara, tindakan akhir mereka ialah berDEMONSTRASI baik bagi pihak kerajaan mahupun pembangkang.

    Fikir-fikirlah

    ReplyDelete
  15. kepada cikgu ting 5 jangan la ikut sgt rentak pemuda umno mcm kj yg gemar demonstrasi tu. kj pun ramai yg tau yg dia punya idola adalah anwar. maka sbb tu agaknya dia terikut2. kan pembangkang dah menang banyak suara di parlimen. guna cara yang betul. kalau kerajaan buat silap tak kan la nak ikut silap. tunjuk la mcmana jadi pembangkang yg baik. kan senang mcm tu. kerajaan pun tak payah la demonstrasi sgt. dah jadi kerajaan pun nak demonstrasi. cukup-cukup la ikut rentah menantu paklah tu. umno dah lama tinggal budaya tu. takkan nak buat semula. najib kena ambil perhatian hal ni. kita jadilah pembangkang dan kerajaan yang baik.

    ReplyDelete
  16. YO LAH TU...AKU SUKO DENGAR CERITO NI...BILO PULOK KAU NAK SAMBUNG???

    KASI COPAT...

    SEKARANG NI ANWAR AL JUBURI DOK NAK MATI KATAK DAH...

    APO LAGI DIO NAK CANANG KAT RAKYAT YANG TELAH MENJADI MANGSA LIWAT NYO!!!

    ReplyDelete
  17. Kah kah kah

    Ano suda marah sama aku

    Kah kah kah

    Kan pembangkang macam aku ni memang begitu

    Kah kah kah

    Macam kawan-kawan PR lain yg suka panggil orang najis, shit dan macam-macam

    Kah kah kah

    Aku cuma ikut apa kawan-kawan PR buat saja

    Kah kah kah

    Jangan marah ya ano

    Kah kah kah

    Marah diri sendiri dulu sebelum marah orang

    Kah kah kah

    Meng pantat eh kuih tat eh maap la silap tat banyak hebat

    Kah kah kah

    Dia tau suma pasal nuar

    Kah kah kah

    Pasal pernah satu selimut dengan nuar

    Kah kah kah

    Ada betul ka bard

    Kah kah kah huk huk huk ptuih..

    ReplyDelete
  18. Aku rasalah, Wee Meng Tat nie mesti mempunyai potongan badan yang sangat menarik terutamanya bahagian BELAKANG.

    Meleleh air liur Anwar nengok si Wee Meng Tat ni tapi itu dulu sebelum Anwar jumpa x-coffee boy.

    Sebab tu lah Wee Meng Tat ni macam cacing kepanasan, jealous sebab dah lama tak dapat.

    He He He

    ReplyDelete
  19. wa punya body memang cantik ma..selupa itu model monggol munya..itu sebab najib punya mata manya syiok..kalu buelh hali2 pigi hong kong ma..btn punya macai..lu tau ka monggol punya model..?

    wee meng tat
    gedohom

    ReplyDelete
  20. wah cantik body tat

    musti sama mcm gadis2 yg dh byk kena sondol dgn nuar

    sama jugak dgn lelaki2 jambu yg disondol nuar

    -tom tem bak-

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive