Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, June 29, 2010

WC2010: Siapa KAYA?

World Cup 2010 di Afrika Selatan, siapa yang KAYA di Malaysia?

1. Kedai Maydeen, Malberi, 786, 486 yang berlayar sebesar 10x10 sibuk buat duit.

2. Kedai Ah Chong Kopitiam and The Geng. Kedai Ramachandran and Crony.

3. Bistro-Bistro Hollywood Bangsar Kuala Lumpur, Penang, JB, Ipoh, Damansara sebagainya.

Siapa tauke kodai?...Koling dan Cino. Kok ado yang Melayu pun, ciput. Di Felda-Felda, kodai Pattani "Siam".

4. Siapa lagi yang buat duit? Kaki dan Taik Judi. Ado juo kalangan Melayu paria yang berjudi. Sanggup jadi Anjing dan Banjingan Judi Bola...sebab Kerajaan BN dah haramkan dan tidak beri lesen pada Vincent Tan melalui Ascot Lottery Sdn Bhd.

5. Orang Melayu ramai yang masih terkangkang kiap bilo World Cup 2010 berakhir pada 11 Julai 2010.

6. Tak nampak gerakan massa dalam pasaran mata wang dan perniagaan harian. Tender terbuka, Runding Terus keluar masuk. Ado yang kobar tengah menangis depan Rosmah untuk dapat projek. Ado yang dilihat menjadi Hulubalang Tak Di Undang di Pejabat Perdana Menteri serta Kediaman Rasmi Perdana Menteri. Ada yang difahamkan daripada sindiket minta DUIT HARAM, menjadi PAK PACAK di Rumah Peribadi Najib di Jalan Duta belakang High Commissioner of India.

7. Kedudukan harga barangan suka hati "mak ayah" naik. Cili merah hari ini RM17 sekilo. Cili Hijau sekilo RM6. Gula pasir kasar dah makin susah nak nampak di Gedung dan Pasar. Harga Bawang Merah sekampit RM6.50.

8. Ahli Parlimen dan Menteri sibuk bersembang dalam Parlimen hingga 13 Julai 2010. Rakyat di bawah sedang merana dan papa kedana. Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Setiausaha Kementerian tak raso susah sobab gaji bosar, elaun macam-macam, makan ke kadang ado BARUA DAN PARIA yang suapkan dapur mereka.

9. Setakat Pegawai Kerajaan gred jawatan 54 ke atas, tak susah hidup. Jiko anak setakat 3-4 orang, mewah diorang nie. Kono plak laki-bini korjo. Paling bangsat, duit bawa pulang lepas tolak segala sampah sarap sekitar RM3 ribu - RM4 ribu. Ado lagi yang lobih tinggi.

10. Rakyat yang meluat ialah kalangan pekerja sektor swasta yang di kekang mata pencarian, yang punyai kewangan terhad. Kok dapat duit terpijak RM100 ribu pun, dalam masa 10 jam boleh hangus.

11. Hari ini, peniaga kecil, usahawan tani, dan peruncit sedang menangis di atas batu-batu nisan yang dicipta oleh PENGKHIANAT BANGSA. Kewangan negara tidak bergerak. Ramai pelabur makin keluar daripada Malaysia kerana sikap yang dilahir dan dilakukan oleh isteri-isteri kepada Ahli Parlimen yang rakus dan tamak haloba, oleh Pegawai-pegawai Kerajaan dan Anggota Pentadbiran di peringkat Persekutuan dan Negeri yang makin tidak bil-hikmah mengurus kemakmuran pelabur dan nilai kewangan yang dilabur oleh PELABUR.

12. Apakah projek Super Mega yang hari ini boleh diberita kepada Rakyat untuk beri pulangan kepada rakyat? Apakah projek World Cup 2010 boleh menjadi bahan kajian kekayaan?

13. Sekiranya Kerajaan BN bistari dalam merangka jadual kekayaan, mulalah fikir untuk melobi Kejohanan Sukan Asia, Penganjuran World Cup 2022, Pembangunan Usahawan Melayu Raya, membuat unjuran pencapaian setiap isirumah Melayu sebanyak RM48 ribu setahun pada tahun 2012, membuka ladang-ladang baru kepada Konsortium Usahawan berteras pertubuhan sosial sebagainya, memberi sokongan dan memastikan sumber kewangan kepada usahawan dalam bentuk pinjaman sebagainya dijaya secara HALALAN TOIYIBAN, menambah pelaburan jangka panjang kepada pembangunan sumber manusia dengan elaun anak ke-5 sebanyak RM2,400 setahun untuk setiap isirumah.

14. Bancian penduduk 2010 mesti boleh memberi tafsiran SIAPA KAYA dan SIAPA KAYAP? SIAPA PAPA DAN SIAPA PARIA? SIAPA PUNYA DAN SIAPA SAYA?

15. World Cup 2010 sehingga hari ini telah mengalir nilai kewangan berjumlah USD3.25 billion dalam pasaran Afrika Selatan. Maknanya tidak kurang 2 juta rakyat Afrika Selatan yang merempat, miskin dan daif dapat habuan. Sasaran Afrika Selatan ialah USD10 billion dalam masa 30 hari berlangsungnya WC 2010. Inilah fokus sebuah Negara Bangsa.

16. Sukan Commonwealth 1998, Malaysia tidak wajar RUGI. Tapi kerana benggong dan banggang dalam tamaknya urus TUNAI, maka rugi habis. Sukan Commonwealth 1998 sewajarnya Malaysia dapat aliran tunai sebanyak RM5 billion dalam masa 25 hari. Maknanya, jika Malaysia ada fikir untuk dapat USD20 billion dalam masa 30 hari, kenalah buat sukan antarabangsa secara Super Mega. Kemudian kita TANYA....SIAPA KAYA???

6 comments:

  1. nasib lah aku melayu kayap deb dah tak da pnb utk semua asb dah tak da makna...kah...kah

    ReplyDelete
  2. salam tuan... di akhir tulisan tuan, tuan ado menyatokan kerugian dalam sukan komanwel... boleh x tuan menyatokan sobab apo sukan komanwel itu rugi... untuk pengetahuan tuan esey memang slalu ngikut tulisan tuan..

    ReplyDelete
  3. Salam Uncle Paneh,

    Amat malang phenomena harga barang naik ini tidak dapat dielakkan. Saya baru pulang dari Saudi, di sana pun harga barang melambung naik.

    Orang Melayu dulu miskin duit dan harta tapi KAYA dengan budi bahasa. Hidup bersatu padu, kasih antara satu.

    Tetapi sekarang ramai yang ada semua, kira kayalah tu, hampir semua ada rumah dan kereta tapi miskin budi bahasa...pula. Ramai jadi pelupa asal usul mereka.


    WaAllahuAlam.

    ReplyDelete
  4. Kalau buat sukan komanwel pun rugi, buat pesta sukan yg lebih besar ingat boleh untung ke? Orang tu juga yg manage, mesti rugi punya... takyah le buat yg besar-besar, setakat dua tiga kerat yg masuk poket sendiri. Rakyat tetap merana kerana Malaysia rugi!

    ReplyDelete
  5. dua tiga kerat melayu dok kaut keuntungan dan hidup senang lenang, berjuta-juta melayu terseksa dan merana. DEB hanya menguntungkan pihak tertentu sahaja. Majoriti org melayu hanya terkena tempias sahaja dari DEB.

    Inilah nasib malang bangsa kita. Mungkin bang brahim si PERKASA ada jawapannya.

    ReplyDelete
  6. bilo dikato melayu ni bodoh, kau marah. ramai melayu marah.

    tp memang melayu ni bodoh..(den pun melayu jugak)

    apo tak bodoh nyo.
    ado negeri di gadai
    ado pasir dijual
    ado felda dah nak bankrap
    ado negara pun dah nak muflis..

    boli kapal terbang.. enjin hilang
    boli kapal selam buruk... mak datok mahalnyo.
    boli kepalo kereta api.. mahal jugo

    sapo yg mentadbir negara ni?

    melayu kan..kan..kan..?

    kalau poi kek Nlai 3...
    sapo yg berniaga?
    sumo cino
    melayu ado ko?
    baru2 ni mat karpet dah mulo join.
    melayu adolah jual pisang goreng.

    negori ni asalnyo melayu punyo.. sekarang negori ni kito dah kongsi. samy vellu kato ' ini tanah ayer kita'

    last-last melayu yg merempat.

    botol lah kato sedaro, "Siapa KAYA?"

    TOK HUSIN

    ReplyDelete

Blog Archive