Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Saturday, July 13, 2013

Ayam Hassan Malek

Kato Hassan Malek, harga ayam ni boleh rujuk KPDNKK.

Kato Ismail Sabri, harga ayam dimanipulasi.

Kato Pak Sedaro, harga ayam...Ibu Ayam memang lotak harga mahal untuk ayam dara dan baru sampai, sekitar RM 500 - RM 1000 , siap mandi wajib.

Harga Bapa Ayam biasanya geng gahai dan untuk paling mahal berkelas 6 bintang. Siap serba-serbi RM 5000 semalam.

Harga Barangan Makanan Ayam Hidup, Ayam Timbang Bersih tanpa kepala dan kaki, Ayam Timbang Bersih dengan kepala dan kaki, Ayam Timbang Bersih tanpa isi perut-kepala-kaki. Ini sepatutnya diselia bermula dari reban ayam, bukan di kaunter peruncit (lebih radikal di dermaga-dermaga simpanan dedak ayam di Pelabuhan Klang Utara dan Pelabuhan Pulau Pinang). Peruncit dan penjaja kecil ayam bersih sudah "terperangkap" dalam aliran cartel Cina-Cina penternak dan pembekal ayam daging.

Pak Sedaro telah menulis panjang lebar perihal "harga ayam" dan "polemik ayam daging". Fenomena melampau "lambungan harga ayam-ibarat harga rumah kediaman ini" sudah bermula selepas tahun 1997 lagi. Namun, semasa itu, 90% penunggu kerusi Ahli Parlimen tidak ambil peduli, sebab pada adatnya "mereka" makan free sebilang masa. Amat jarang kelihatan seorang Ahli Dewan Rakyat atau Ahli Dewan Undangan Negeri berbelanja hujung minggu di pasar-pasar basah, menilai sendiri "masalah harga barang pengguna" paling meruncing iaitu Harga Ayam Daging a.k.a. Ayam Bodoh, Ayam Inject, Ayam Karan, Ayam Teknologi Reban.

Sudah masanya, jika anak Kuala Pilah ini menduduki kerusi paling panas sejak KPDNKK wujud, mengurus dengan hikmah perihal harga ayam. Beberap pembuktian imprikal perlu dilaksana:

1. Berapa banyak kandang ayam yang wujud di seluruh Negara, dijurus secara zon mengikut Negeri lebih baik?

2. Siapakah pengusaha kandang-kandang ayam ini?

3. Di mana lokasi kandang-kandang ini? Kandang nyata bukan kandang maya? Ada atau tidak rekod lawatan mengejut oleh flying squad KPDNKK ke semua kandang-kandang ayam beroperasi dan masih menjalankan bisnes membekal ayam daging ke pasaran tempatan?

4. Dari mana bekalan anak-anak ayam dan bekalan makanan ayam pedaging ini?

5. Berapa ramai pula pemborong-peraih Ayam Daging yang ada?

6. Wujudkah persatuan pembekal-pemborong-peraih-peruncit-penjaja Ayam Daging? Yang wujud hanya satu kelompok kaum iaitu Cina. 

7. Siapa yang kawal harga ayam pedaging ini? Cartel-cartel Cina...kalau ditanya kepada mereka semua "tai chi", dengan ayat...mana ada cartel ayam Cina, kita semua sama, 1 Malaysia ma..."ini kenyataan lapuk" sejak Pak Sedaro terlibat dalam bisnes ini lebih 30 tahun lalu.

30 tahun lalu, Pak Sedaro melihat "bagaimana" Cina menipu tegak-tegak para peruncit kecil Melayu di pasar-pasar utama. Bagaimana manipulasi harga dilaksana, dan strategi Komunis digunakan ke atas "haiwan ayam ini yang masih bernafas di dalam reban".

Pesanan peribadi Pak Sedaro kepada YB Hassan Malek, Menteri KPDNKK yang handal, lama dalam gerakan belia, bekas Presiden Majlis Belia Malaysia, veteran dan hardcore pejuang yang dikenali oleh kawan, sahabat dan lawan, ialah:

Majlis Khas YBM untuk Bekalan Makanan Tertentu mesti diwujudkan. Isu harga ayam ini jika tidak dibendung dan diurus dengan baik, maka, InsyaAllah di tahun 2020, harga sekilo ayam daging diproses bersih dengan keadaan berkepala, berkaki, dan isi perut masih didalam perutnya akan menjejak harga RM 11.50-RM12.00. Rasionalnya KPDNKK, MoF, KPIAT gagal mengawal sub-sub rantaian bekalan tertentu yang terlibat. Secara terbuka, perkara ini telah dikemukakan dalam satu pembentangan khas berkenaan harga ayam kepada seorang Pegawai Kanan KPDNKK bergred JUSA C. Namun, masih tidak terjawab hingga kini. Cartel-cartel Ayam Cina masih menguasai dunia penentuan dan penetapan harga di pasaran tempatan Malaysia dan Singapura.

TS Ali Hashim pernah memberikan pendapat supaya wujudkan Wakaf Jihad Bisnes Industri Makanan Khas, misalnya Reban-reban Ayam Syariah Compliance, melalui GLC-GLC. Tapi, CEO-CEO GLC ambil enteng. Pengerusi GLC-GLC pun sama lopong. Masakan tidak, sebab dapur dirumah cukup, tak dibeli, orang bagi.

Ini bukan sahaja berlaku kepada kumpulan A elitis, namun dinikmati oleh kebanyakan kelompok masyarakat borjuis dan elitis. Kelompok Upper Madani juga tidak ambil peduli, sebab banyak elaun keraian untuk "mentekedarah" di luar rumah masing-masing. 

Paling tinggi komplen ialah di kedai-kedai makan, restoran kenapa harga naik? Inilah penyakit atau kebejatan sosial paling "parah" yang sedang membarah dalam ekonomi dan sosial Malaysia secara terbuka dan begitu BIADAP.

BIADAP kerana kuasa Melayu menentu harga makanan tidak berlaku, kuasa Melayu menentu harga pengguna tidak berlaku. Kuasa Melayu untuk yang berkuasa sedang dikomprosi secara "tidak bil-hikmah" dengan cartel-cartel Cina.

Ramai warga kaum Cina yang susah mengeluh. Namun, tradisi kaum Cina ialah apa ada hal, kelajaan ada...kelajaan tara belani, tukar sama kelajaan la...apa takut!!!

Harga Ayam bukan masalah seperti Harga Petrol. Ayam ialah isu dalaman@tempatan, bukan isu harga ditentukan oleh Amerika.Banyak pilihan jenis makanan untuk ayam.

Namun, dek ramainya "penyagak", "pengampu", "pendamping" yang mengelilingi manusia-manusia berkuasa, kaki bodek, burung kakak tua dan burung belatuk...maka, keputusan pengurusan Negara seperti saranan Imam Abdul Hamid Al-Ghazalli dalam Ihya Ulummuddin Jilid 5 iaitu, Al-Hikmah, Al-Iffah, Al-Sajaah, Al-Adl tidak berlaku dengan INTEGRITI.

11 comments:

  1. Ngapa tak menternak ayam sendiri kat kampong?

    Ayam kat pasar makan makanan tak halal.

    Sama jugak daging impot dll.

    ReplyDelete
  2. macam mana boleh jadi menteri ni....org nak jadi menteri dia pun nak jadi..import je la ayam dari luar untuk musim perayaan ni je.bila dah berlambak jadi la murah harga ayam,ajar sikit ciina babi ni..yang takut sgt dgn cina ni kenapa..bukan dia bagi undi pun kat bn..mcm celaka la pemimpin umno ni.

    ReplyDelete
  3. apola bangang bona statement montori ni..harga ayam naik jgn mkn ayam..standard jawapan ekonomi asas ting4..penawaran dan permintaan..kuk letrik naik?? takyah guno letrik gunolah pelito mo lilin..kuk bil air naik..gunola perigi yo???tapi yg paling bangang iyolah najib sobab pi lantik bahalol ni montori..

    ReplyDelete
  4. kalau ikan dan daging nanti nak makan
    apa pulak wahai saydara

    ReplyDelete
  5. apalah punya bahalul.... punya Menteri kenyataan yang paling bodoh pada abad ini budak sekolah darjah 1 pun boleh jawap macam tu..meh sini saya ajar macam mana nak selesaikan isu ni... impot yo banyak-banyak ayam dari negara jiran 2-3 bulan sebelum puasa.bilo ayam dah banyak harga pun turun itu pun x tahu..berhenti yo lah jadi orang jadi ayam lagi baikkkk

    ReplyDelete
  6. cari jalan bagi harga boleh turun bukan jawapan yang orang boleh jadikan bahan lawak

    ReplyDelete
  7. dah montori dtg kek pasar..tkkan peniaga nak naikkan harga..gilo ko..apo guno peg2 khas..kpdnkk dsbnya klu tk dpt tangani isu ni yg setiapkali nak raya mesti berlaku..cino dh tk sokong bn so tarik balik jo la AP AYAM tu BANGANG..

    ReplyDelete
  8. cam nilah jadi eea kalau bagi jawatan kek 'ayam tuo' atau 'ayam pencen' ni. harap rogo yo murah, daging dah korehhh...
    macam la takdo orang lain yang lobih ceredik nak dilantik jadi montori. malu den ado montori camni aeehh.
    den mulolah terpikir yang bukan-bukan pulak...apsal pulak najib poi ambik ayam tuo ni jadi montori, apo yang torsolindung di sobalik batu ni?

    ReplyDelete
  9. bapak bangang kat malaya ni adalah pm sebab dia yang melantik menteri2 bangang tu . nanti kalu harga seluar naik dia cakap jangan pakai seluar!

    ReplyDelete
  10. hahaha...montoghi Cap Ayam, macam anak ayam kohilangan ibu ayam sobab bapak ayam jadi ayam togel!

    YB, baik nyangkong dopan goghai Tolo Zul kek Ghombau usha rakyat makan tolo ayam jo!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive