Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, May 15, 2009

Politik Umno

P - Pujuk
O - Orang
L - Lantas
I - Ingin
T - Terus
I - Ikut
K - Kita

U - Untuk
M - Mengubah
N - Nasib
O - Orang

27 comments:

  1. Ko buek lah cam no pun jang, istilah berapi-rapi jang...org makin menolak dan bonci UMNO jang..tak ado guno eh doh jang..lupokan lah...

    org dah tak cayo kek UMNO dah jang...cayo lah cakap den....ko buek lah macam-macam istilah ko, kata-kata hikmat ko, kato apo yo lah...jgn jd APO NAK DIKATO sudah lah...he..he..he... buek jorih yo...

    ReplyDelete
  2. Sedar lah diri sebelum seluruh generasi kamu dan orang Melayu di tipu olih UMNO.
    Buka lah mata dan hati kamu lihat apa yang telah dilacurkan olih UMNO.
    Buat lah perubahan sebelum salah saorang dari keluarga kamu menerima bala dan bencana keangkohan UMNO dan mereka yang se aliran dengan mereka.
    Hapuskan lah UMNO dari negara yang tercinta ini!!!
    Jangan lah jadi pembodek UMNO.

    ReplyDelete
  3. Ekau baco ni jang...baco sampai abih...pasti ekau sodar sendiri...

    KENAPA UMNO TAKUT PILIHAN RAYA DI PERAK..

    Pelik..! Tetapi inilah kenyataan yang dapat kita lihat. UMNO seolah-olah sekarang ini telah hilang jati dirinya. Hanya nak mempertahankan kuasa tanpa melalui Pilihanraya.Setelah melihat perkembangan terkini, masyarakat tertanya-tanya apakah UMNO sekarang sudah kehilangan keris dan taring sehingga begitu fobia untuk berhadapan dalam pilihanraya.Selama 51 tahun UMNO tidak pernah sekali pun mengelak untuk bertanding dalam Pilihanraya. Tetapi perkembangan mutakhir ini terutama dalam Krisis Politik di Perak dan Pilihanraya DUN Penanti telah membuktikan kebenarannya.Masyarakat termasuk Parti Komponen BN sendiri telah membuat kesimpulan bahawa UMNO sekarang sudah terlalu Trauma dan Fobia untuk bertanding dalam Pilihanraya.Apakah yang menyebabkan UMNO begitu fobia sekali untuk menghadapi Pilihanraya terutama sekali melibatkan DUN Perak yang menyebabkan Krisis ini berpanjangan..?Berikut dihuraikan satu demi satu sebab-sebab yang mengakibatkan UMNO cuba mengelak Pilihanraya diadakan:

    1) Sokongan Rakyat.
    UMNO mengetahui dalam situasi sekarang, sokongan rakyat lebih memihak kepada PR. Ini tidak dapat dinafikan lagi, apabila berlaku pertembungan kedua-dua penyokong dalam keempat-empat PRK yang lepas. Ini jelas dapat dilihat apabila penyokong PR yang hadir pada hari Penamaan Calon dilihat lebih ramai dari penyokong BN itu sendiri.Malah dalam PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau, Nisbah kehadiran penyokong PR dan BN yang hadir memberikan sokongan adalah : 10 PR kepada 1 BN. Inilah yang paling ditakuti oleh BN kerana dihari Penamaan calon sahaja mereka telah dimalukan sebegitu rupa.Bayangkan kehadiran penyokong PR di Bukit Gantang sahaja mencecah lebih 50,000 orang. Sedangkan penyokong BN hanya dalam lingkungan 5 ke 6 ribu orang sahaja. Sudah tentulah semangat mereka akan jatuh dihari penamaan calon lagi.

    2) Kekalahan demi kekalahan.
    Umum mengetahui dalam keempat-empat pilihanraya yang dijalankan BN mengalami kekalahan demi kekalahan. Walaupun mereka menang di DUN Batang Ai yang kita ketahui bagitu mudah sekali mereka memanipulasi peti undi.Kekalahan yang BN alami juga agak luar biasa, kerana majoriti undi yang dimenangi PR di keempat-empat PRK meningkat. Ini adalah petanda jelas yang rakyat semakin menolak BN. Perkembangan ini merisaukan mereka kerana bertambahnya rakyat yang menolak mereka.Malah dalam PRK Kuala Terengganu yang dahulunya dimenangi UMNO dalam PRU12 juga jatuh ketangan PR,dengan majoriti yang meningkat. Ini menunjukkan tiada lagi kawasan selamat bagi mereka kerana di kubu mereka sendiri pun BN tewas kepada PR. Apatah lagi jika DUN Perak dibubarkan dengan Perkembangan terkini yang lebih memihak kepada PR, sudah tentulah banyak kawasan-kawasan yang dimenangi UMNO/BN dalam PRU 12 akan dapat di tawan oleh PR. Dan perlu diingatkan bahawa ada kawasan-kawasan tertentu, UMNO menang dengan hanya Majoriti di bawah 500 undi.

    3) Belum dapat modal PRU 12 lalu.
    Kita sedia maklum BN akan mempergunakan berbagai jentera kerajaan malahan wang ringgit akan ditaburkan dalam PRU atau PRK. Sedangkan kita tidak tahu selepas PRU atau PRK mereka akan mengambil balik modal yang mereka tanam dalam PRU atau PRK melalui projek-projek yang mereka dapat apabila mereka berkuasa.Semasa Pilihanraya, mereka akan mengeluarkan balik Modal berupa wang ringgit untuk dilaburkan dan untuk mengaburi mata pengundi supaya menyokong mereka.Sedangkan rakyat yang celik tahu dari mana datangnya sumber wang tersebut, kalau bukan wang rakyat sendiri. Dengan wang itulah mereka membayar upah poster, upah pekerja, upah kempen dan memberikan sumbangan kononnya mereka prihatin. walhal itu adalah rasuah politik yang nyata sekali.Sebab itulah apabila mereka kalah, mereka akan melalak mencari kesalahan kerajaan PR disebabkan polisi pemberian kontrak yang tidak memihak kepada mereka. Walaupun polisi itu menguntungkan rakyat contoh seperti isu sampah di Selangor dan Isu Pengambilan Pengurusan Air oleh kerajaan Selangor, yang mendapat tentangan hebat dari NGO-NGO yang kita ketahui adalah Pro BN. Sebab itulah apabila mereka mendapat kuasa di Perak mereka bermati-matian mempertahankannya, walaupun jalan yang mereka pilih adalah salah disisi undang-undang. Tetapi mereka langgar juga demi mendapatkan balik modal yang mereka hilang semasa kejatuhan BN di Perak dalam PRU-12 lalu.Jika mereka nafikan, mari kita cabar mereka isytiharkan harta setiap Pimpinan BN seperti yang di lakukan oleh kerajaan PR Selangor.

    4) Takut berhadapan dengan rakyat.
    BN sekarang amat memahami yang mereka sememangnya akan ditolak oleh rakyat dalam PRK lebih-lebih lagi apabila berlaku Krisis Politik Perak. Kata-kata Tun Mahatir juga telah mengambarkan kekalahan yang akan dialami BN jika Pilihanraya diadakan di Negeri Perak.Krisis yang berlaku ini menyebabkan rakyat Perak berada dalam kekalutan, di mana mereka masih keliru mengenai status kerajaan yang layak memerintah Perak sekarang. Ini kerana kedua-dua pihak sama ada PR atau BN masing-masing mempunyai kerajaan yang tidak kukuh dan masing-masing tidak mahu mengalah.Dalam hal ini rakyatlah yang sepatutnya menjadi hakim. Sepatutnya DUN dibubarkan dan memberi mereka pilihan memilih kerajaan yang disukai. Nada yang sama di mainkan oleh PR inilah yang menyebabkan rakyat lebih memihak kepada PR.Sedangkan dalam masa yang sama BN masih meneruskan dasar memepertahankan kuasa mereka tanpa mengambil kira pandangan rakyat jelata. Mereka menggunakan berbagai cara yang umum ketahui amat biadap dengan menggunakan Polis sebagai pelindung mereka.Faktor inilah yang menyebabkan rakyat semakin marah dan meluat kepada BN. Inilah masalah BN nanti apabila mereka akan berhadapan dengan rakyat sekirannya ditakdirkan Pilihanraya diadakan.Buktinya sehingga ke hari ini ceramah PR di Perak telah mendapat sambutan yang hangat, dengan kehadiran berpuluh ribu rakyat untuk mendengar Penjelasan dari PR.Sedangkan dalam masa yang sama BN masih lagi belum berani memberikan sebarang penjelasan kepada rakyat dan Program penerangannya juga masih tidak kelihatan, kerana mereka sedar situasi rakyat ketika ini yang sangat marah dengan tindakan mereka.Mereka saat ini hanya selesa mengadakan sidang akhbar sahaja. Itulah tanda ketakutan BN yang sangat jelas sekali dapat dilihat. Malah Tinjauan yang diadakan oleh berbagai pihak termasuk NTV7 mengatakan majoriti rakyat Perak mahukan DUN di bubarkan.

    5) Isu-isu yang lebih memihak PR.
    Selepas PRU12,BN dilihat semakin layu dengan berbagai Isu yang melanda mereka.Isu berkenaan telah menyebabkan kapal BN semakin parah dipukul gelombang yang berpunca masalah dalaman mereka sendiri.Isu perebutan kuasa PM antara Najib dan Pak Lah hampir-hampir menimbulkan keretakan yang besar jika tidak kerana kesudian Pak Lah meletak jawatan. Itu pun setelah Pak Lah disalahkan kerana menjadi punca kekalahan besar BN dalam PRU12 yang lalu. Tetapi yang pelik BN masih lagi kalah dalam PRK yang diadakan selepas itu.Bebagai isu pula bertali arus melanda BN seperti pergeseran UMNO Bukit Bendera dengan Gerakan P.Pinang.Isu komisen Kapal selam, Pembunuhan Altantuya, Rasuah dalam Pemilihan UMNO yang mana menyaksikan Ketua Pemudanya yang di sahkan rasuah menang dalam jawatan tersebut. Isu hampir 1000 lapuran rasuah dalam pemilihan UMNO yang tidak disiasat.Malah Isu ADUN lompat juga telah mengaibkan nama UMNO sendiri apabila dua daripada tiga ADUN tersebut mempunyai kes mahkamah atas tuduhan yang UMNO sendiri dakwa dahulu. Isu ADUN inilah yang menyebabkan keadaan kucar-kacir di Perak sekarang ini.Isu PPSMI yang mendapat tentangan golongan Sasterawan Negara sehingga rakyat bangkit membantah dengan mengadakan himpunan aman yang dihadiri lebih kurang 100,00 rakyat yang cintakan Bahasa Melayu.Malah golongan ini berjuang pula diatas pentas bersama-sama PR yang tentunya memberikan kelebihan kepada PR itu sendiri.Malah isu kemelesetan ekonomi juga menggangu BN, kerana rakyat melihat BN masih lagi terkapai-kapai dalam mengatur kembali ekonomi negara malahan krisis ekonomi tersebut semakin buruk melanda sekarang ini.Sehingga beribu-ribu warga Malaysia hilang pekerjaan. Sudah tentulah isu-isu ini memihak kepada PR, ditambah dengan beberapa Program- programnya yang mendapat sokongan padu rakyat. Seperti program-program kebajikan yang diusahakan di setiap negeri yang di perintah PR seperti yang kita sedia maklum.Isu-isu inilah yang akan memeningkan kepala dan memberikan tekanan kepada BN. sebaliknya memberikan kelebihan kepada PR apabila berhadapan dengan rakyat jika berlakunya PRK DUN Perak nanti.

    6) Faktor Najib.
    Ramai dikalangan ahli UMNO mengatakan Pak Lah adalah Punca kekalahan BN dalam PRU-12. Sedangkan mereka tidak sedar faktor kekalahan BN bukanlah berpunca dari Pak Lah seorang sahaja.Jika dibandingkan Najib dengan Pak Lah, kita dapat lihat kepimpinan Pak Lah tidaklah seteruk Najib. Kelemahan Pak Lah adalah kerana suka tidur dan memimpin sambil lewa sahaja tetapi harus kita akui Beliau antara Pemimpin UMNO yang sangat kurang terpalit dengan skandal. Malah beliau dilantik dalam keadaan yang tidak terpalit dengan skandal.Malah kejatuhannya bukanlah disebabkan beliau sendiri tetapi kerana kelakuan menantunya iaitu Khairy Jamaluddin yang lebih sudu dari kuah. Walhal Pak Lah adalah pemimpin UMNO yang dibawah kepimpinannya tidak terlalu kasar tindakan terhadap rakyat mahupun pembangkang. Ini berbeza dengan Najib yang mula-mula dilantik sudah terpalit dengan berbagai skandal, malah bertindak keras terhadap rakyat dan pembangkang. Malah perlantikan beliau sendiri menimbulkan kecurigaan rakyat apabila tiada satu pun ucapan tahniah diterima daripada seluruh dunia.Dalam masa yang sama, beliau dikutuk pula dengan laporan akhbar di 19 buah negara yang mengaitkan beliau dengan Pembunuhan Altantuya.Ini menumbulkan keraguan kerana sehingga ke hari ini, beliau langsung tidak bertindak keatas akhbar tersebut malahan bersikap berdiam diri seperti seorang yang bersalah.Pada mula memegang jawatan beliau mengumpan dengan membebaskan beberapa tahanan ISA. tetapi beberapa hari kemudian berlakulah pula pesta tangkapan yang bermotifkan politik. Malah pentadbirannya dikatakan dikuasai pengaruh Tun Mahathir yang cukup dikenali sebagai perosak sistem Pentadbiran di negara kita.Ini menimbulkan kebencian rakyat dan mereka menyatakan kemarahan mereka dengan kekalahan BN di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.Malah jika dalam PRU-12 Undi Melayu memihak kepada BN di Zaman Pak Lah, tetapi di Zaman Najib Undi Melayu kepada BN semakin pupus dan berpihak kepada PR, Malah Undi Melayu meningkat pula kepada PR. Ini dibuktikan di PRK Permatang Pauh, PRK kuala Terengganu Dan PRK Bukit Gantang kubu kuat orang Melayu.Maka Najiblah sebenarnya Punca kekalahan BN, kerana bukan sahaja sokongan orang Melayu semakin merosot. Malah pengundi bukan melayu pun telah menolak BN sejak PRU-12 lagi. Jadi kesimpulannya disini dapatlah kita tafsirkan bahawa sememangnya jika dilihat kepada hujah-hujah diatas, BN sekarang ini memang layaklah untuk berasa fobia menghadapi Pilihanraya. Tetapi harus di ingat, kuasa BN akan tamat juga. Apabila sampai masanya kita mengadakan PRU ke 13, yang mana di masa itu BN takkan dapat memberikan seribu alasan lagi, demi menyelamatkan diri dari menghadapi Pilihanraya. Wassalam....

    ReplyDelete
  4. U = Untung
    M = Melayu
    N = negara
    O = Okay

    Rugi MELAYU???
    Fikir=fikirlah sendiri.........

    ReplyDelete
  5. apo kona kau jang siminah sudah dilamar orang melopong kau jang

    ReplyDelete
  6. Dalam PRU 12, rakyat Perak telah membuat keputusan seperti berikut:

    UMNO: 27 kerusi
    DAP: 19 kerusi
    PAS: 6 kerusi
    PKR: 4 kerusi
    MCA: 1 kerusi

    Justeru sudah sepatutnya kita mengikut kehendak rakyat Perak. Ertinya, majoriti rakyat Perak telah memilih UMNO iaitu sebanyak 27 kerusi atau 27 orang ADUN atau 27 orang wakil rakyat mereka.

    Cuma 6 kerusi diberi kepada PAS. Justeru, benarkah Nizar dipilih oleh rakyat Perak?

    PKR cuma menempel sahaja. Mereka cuma mendapat 4 kerusi.

    Maka fahamlah kita kenapa DAP beriya-iya inginkan Nizar menjadi MB Perak.

    ReplyDelete
  7. Adakah Sultan Azlan sentiasa menyebelahi UMNO?

    Selepas PRU12, 8 mac 2008; Atas alasan BN menperolei 28 kerusi berbanding DAP 18. PKR 7 dan PAS. Dato Tajol mengadap DYMM Sultan Perak memohon BN membentuk kerajaan. Baginda menolaknya. Kemudian Dato Tajol memohon pembubaran Dewan atas alasan tiada parti yang mempunya mejoriti. DYMM Sultan menolak. Maka Dato Tajol berkata adalah tidak adil jika DYMM Sultan membubarkan Dewan sekarang ini atas tuntutan DAP PKR & PAS yang mempunyai 28 kerusi pada ketika BN + 3 BEBAS menpunyai 31 kerusi {mejoriti mudah}. Maka YAB Dato Dr Zambry berkata Adalah menjadi tanggung BN untuk mempertahankan hak mejoriti rakyat melalui persidangan Dewan. BN tidar gentar menghadapi Pilihan Raya. Soalnya kenapa kita harus memohon Dewan dibubarkan pada ketika BN mempunyai mejoriti. Adakah adil bagi UMNO?

    Namun tak ada orang UMNO yang berbaring atas jalan menghalang kereta sultan.

    ReplyDelete
  8. handa botul ko hompuk buruk2 an UMNO... makin ko buruk-buruk an UMNO makin orang sayang.. takyah lah ko cubo provoke2.. takdo pekdah eh do.. baik ko tolong jando hujung kampung ko tu baik an rumah eh, hantar boreh ko susu ko..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  9. Sangat hina dan huduhnya UMNO hari ini, huduh dan hinanya UMNO sampai begitu panjang dan lebar penerangan kemungkaran, kesalahan, kesilapan, kebobrokan, penyelewengan, pengkhianatan dan kebaculan UMNO itu.

    Wahai golongan muda dan rakyat jelata sekalian marilah kita buktikan dlm PRU 13 nanti UMNO ini hancur dan musnah dimuka bumi M'sia. Undilah PKR,PAS dan DAP yg merupakan parti termulia, terbaik, tersempurna dan terbagus. yg sgt memperjuangkan hak rakyatnya. kita tlh lihat bgmn cina akan mendapat hak tanah 999 tahun diperak, ladang BABI t'canggih di asia akan ditubuhkan diselangor, wakil yg dilantik mengatakan rasuah seks bukan suatu yg salah, YB yg ada sejarah seks terlampau diselangor, negeri yg sgt zuhud dikelantan dan kedah sehingga hutan2 sanggup dikorbankan utk dijadikan sumber pendapatan kerajaan negeri dan tidak haram tindakan itu. bekalan air yg sgt baik spt dikelantan. Roh DEB ingin dihapuskan di Pulau Pinang, Papan Tanda yang Bahasa Melayu tidak menjadi bahasa utama di Pulau Pinang. Kebebasan bersuara ttp akhbar BH dan Utusan haram dilanggan dipulau pinang, mana2 agensi kerajaan negeri melanggan akan didenda.

    Undilah PR dlm PRU 13 kerana pemimpinnya sgt disanjung tinggi diperingkat antarabangsa sehingga akhbar yahudi dan zionis menjangkakan bakal menjadi PM yg seterusnya. mendapat sokongan Amerika sewaktu reformasi 1999. dan sewaktu dlm kerajaan dulu ingin buat satu langkah bijak semasa kemelesetan ekonomi dgn b'hutang dgn IMF agar negara blh jd seperti Indonesia. ulamaknya pun sgt bagus dan mulia sampai kata tuhan pun blh mencarut, blh mengumpat, menghina, lompat sana haram lompat sini halal...! nanti agaknya bila dah jd PM akan keluar fatwa isteri-isteri halal utk dijuburi pasal PM suka menjuburi.

    ReplyDelete
  10. Donga tu hompuk..
    10 ko tuding kek orang 18 kono kek kau balik..

    - parti jahat, kato eh -

    ReplyDelete
  11. Umno tu ok tp perangai orang ee yo tak ok.. ramai bona yg kaki rasuah berobut-robut nk jd pemimpim.. kalau dah tk boto tu jgn salah slahkan orang lain.. Pas tak salah..DAP tak salah Keadilan pun tak salah yng salah diri sendiri.. tak percayu.. cubo tengok Pak Lah sapo yang jatuhkan dio kalau bukan orang UMNO sendiri.. pembangkang tegolak bosa kat rumah tengok peragai orang umno tk respek kat ketuo sendiri.. hampehhh

    ReplyDelete
  12. BETOL CAKAP CIKGU MAN TU,MELAYU TAK SODA DIRI JO YG MENYOKONG PR KAT PERAK...IKUT HATI YG MARAH TEJUAL NOGORI NANTI YOP,,,,,,,,
    HIDUPPPPPPPPPPPPPP
    UMNOOOOOOOOOOOOOOOO

    ReplyDelete
  13. Donga tu hompuk..
    10 ko tuding kek orang 18 kono kek kau balik..

    - parti jahat, kato eh -

    pak sedaro...

    apo yg merepek ni jang...goli hati den donga eh....ekau marah ko jang sampai nak hompuk den plak....soba...jang
    cubo ekau baco komen PENANGGAH ni plak...boto tak ??? tak boto kang den hompuk kopalo ko pulak...jawab jang...

    "Umno tu ok tp perangai orang ee yo tak ok.. ramai bona yg kaki rasuah berobut-robut nk jd pemimpim.. kalau dah tk boto tu jgn salah slahkan orang lain.. Pas tak salah..DAP tak salah Keadilan pun tak salah yng salah diri sendiri.. tak percayu.. cubo tengok Pak Lah sapo yang jatuhkan dio kalau bukan orang UMNO sendiri.. pembangkang tegolak bosa kat rumah tengok peragai orang umno tk respek kat ketuo sendiri.. hampehhh...

    boto tak tu hompuk?...kalau dah porangai ekau dan UMNO ekau macam bapak setan..sapo nak pocayo laie...boto tak ???ngaku tak??? kang silap2 kono hompuk kopalo kang haa!!!

    ReplyDelete
  14. Dan yg sedihnya makhluk yg bertepuk tangan dan bersorak sorai dgn perpecahan dan kejatuhan melayu adalah musuh2 melayu. x susah rupanya nak musnah dan rosakkan melayu, guna org melayu utk rosakkan melayu. org melayu yg gila kuasa, kemaruk nak jd PM, melayu yg pandai b'pura2 dpn ckp lain belakang dia main. sanggup gadaikan maruah agama, bangsa dan negara demi cita2nya. sapa lg kalo bukan melayu B.A.B.I.

    rosak melayu mcm kata org dulu2: tumbangnya pokok bukan kerana mata kapak tapi krn ranting dan dahan pokok tadi yg menjadi hulu kpd mata kapak.

    yg merana nanti anak cucu, krn ibu bapa dan datuk neneknya sgt t'pengaruh dgn mainan politik si melayu B.A.B.I tadi. mungkin apabila kita dah mati nanti anak cucu yg dtg ke kuburan bukan utk mendoakan kesejahteraan dan menyiraminya dgn air mawar sebaliknya membuka seluar dan menyirami kubur dgn air kencing dgn kata2 'celaka mereka ini kerana mewasiatkan bumi m'sia kpd kami yg penuh kesengsaraan dan penderitaan'.

    wallahua'alam.

    ReplyDelete
  15. Jejak Tuah...

    nama saja Tuan tp sanggup tikam darah daging sendiri...sekapal jer dgn perangai ekau UMNO hompuk....inilah spesi UMNO hompuk????

    ReplyDelete
  16. Orang umno kalau bercakap mak aii macam panglimo, bilo marah bulu hidung pun buleh tecabut. tapi abuk pun takdo. Den pikir namo umno tu takdo masalah, yang bagi masalah kek umno pemimpin eh. Namo umno ghabik sobab dek pemimpin umno punyo kojo lah tu. yang kito lawan hari ni pemimpin umno, bukan pengundi umno, pengundi umno ni kito sayang sobab dio banyak tolong PR monang lam pilihanrayo yang sudah2. kito nulis panjang-panjang pun tak guno, sobab orang umno tak suko membaco. dio suko ngabihkan duit yo. bab tu memang dio tera.

    ReplyDelete
  17. jojak tuah tu memang macam tu, yolah jojak lah katokan. yang biaso meninggalkan jojak ni kau semuo pun tahu, kalau kek kampung tu ubi habih di sodok eh, kadang-kadang keledek habih di balun eh. yang tingga jojak yo. lain kali kalau jumpo jojak yang bertuah ni tembak yo. lepoh tu tipon ah ngau ko, takpu tipon ah yau. dio memang goma.

    ReplyDelete
  18. Ujang Pilah :

    " Jojak tuah tu memang macam tu, yolah jojak lah katokan. yang
    biaso meninggalkan jojak ni kau semuo pun tahu, kalau kek kampung tu ubi habih di sodok eh, kadang-kadang keledek habih di balun eh. yang tingga jojak yo. lain kali kalau jumpo jojak yang bertuah ni tembak yo. lepoh tu tipon ah ngau ko, takpu tipon ah yau. dio memang goma."

    ha...ha....ha... keh..keh..keh...boto ko jang...pandai boto ekau molawak yo....nak pocah porut den golak...ha..ha...ha... terguling-guling den golak jang baco lawak ekau...akau memang pandailah melawakjang...tak ado ghonti eh den golak jang....he,,he,,he,,,..osah pandai eh ko melawak jang...

    tp lawak ekau bukan lawak sebarangan jang...topat boto kono kek puak yg ado jojak tu...agak eh...samo ko porangai eh macam cito ekau jojak bondo tu dlm kobun ubi tu..den agak-agak samo kan jang....he..he..he...nak putus leher den jang golak....

    lain kali ekau lawak lg jang...

    ReplyDelete
  19. Ni den bg tau ni..posanan dr S/U agung UMNO ni...dongar boto-boto ekau UMNO, terutamo eh, budak hompuk tu....\\

    "BERPULUH RIBU AHLI UMNO LEMBAB MINDA"

    Kalau di sekolah sekiranya terdapat penuntut yang lambat atau lembab menerima pelajaran yang diberikan maka penuntut itu akan ditempatkan di kelas khas. Penuntut seperti ini dikhaskan di kelas ‘lembam’. Saya bicara hal ini kerana saya seakan yakin 60,000 ahli umno yang menjadi anggota jentera penerangan umno adalah bekas penuntut yang ditempatkan di kelas ‘Lembam’ ini.

    Sekiranya apa yang dikatakan oleh Ketua Penerangan Umno ini benar (”kerana tidak dimaklumkan tentang tugas sebenar mereka sebagai anggota jentera penerangan parti”), maka yang sebenarnya lembam adalah kepimpinan umno itu sendiri kerana gagal mengenalpasti kaedah pengendalian yang betul dalam menyalurkan isu kepada anggota penerangan mereka.

    KUALA TERENGGANU: Lebih 60,000 anggota jentera penerangan Umno di seluruh negara gagal menjalankan tugas kerana tidak memahami tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka, kata Ketua Penerangan Umno Ahmad Maslan.

    Beliau berkata ramai yang tidak tahu apa yang hendak dilakukan kerana tidak dimaklumkan tentang tugas sebenar mereka sebagai anggota jentera penerangan parti.

    Katanya terdapat 20,000 anggota jentera penerangan di peringkat cawangan parti, tidak termasuk 18,000 Ketua Penerangan Wanita, 15,000 Ketua Penerangan Pemuda dan 7,000 Ketua Penerangan Puteri di peringkat itu.

    “Jumlah mereka ramai tetapi ramai yang tidak tahu tugas dan tidak tahu apa yang hendak dibuat,” katanya kepada pemberita pada perjumpaan dengan jawatankuasa penerangan Umno Terenggani di sini hari ini yang turut dihadiri Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said.

    Ahmad, yang baru dilantik ke jawatan itu pada selepas perhimpunan agung Umno pada Mac lepas, berkata beliau berazam untuk mengaktifkan kesemua jentera yang ada menjelang pilihan raya umum ke-13 nanti.

    “Jika semua jentera penerangan itu digerakkan, ia mampu memberi impak baik kepada Umno dan Barisan Nasional kerana dengan cara itu rakyat akan lebih faham tentang isu-isu semasa,” katanya.

    Ahmad berkata anggota jentera penerangan yang dikenal pasti akan dilatih sebagai penceramah dan diberi penerangan tentang isuisu semasa supaya mereka dapat menjalankan peranan di peringkat akar umbi.

    Katanya beliau menyasarkan untuk melahirkan sekurangkurangnya 50 penceramah di setiap negeri. BERNAMA

    Nota: Hendak tanya sikit, duit siapa yang digunakan untuk bayar gaji 60,000 Mamat lembam ni?

    Nota kutukan tambahan : Patutlah bangang...dah S/U agong cakap cam tu...memang bangang pun ekau UMNO...patutlah cakap pun meraban-raban...bilo dah paneh miang mulo lah nak hompuk org la...kan bodoh dan bangang tu...memang boto cakap S/U Agong Umno tu...cam dio kan bgus...mengaku kebangangan anak buah dio...dah lah tak tahu bokojo...mengabih kan bogheh yo pulak tu...tomberang no 1...

    pogi balik lah jang pogi motong...lg baik...

    ReplyDelete
  20. Al-hamdulillah....

    Ujang Pilah dan Anon2 yg membenci, menyampah, menghina, memburuk, mendengki dan sebagainya kpd BN/UMNO/Melayu
    Tahniah.......

    He he he he

    ReplyDelete
  21. Ekau Che Din Gilo Babi ko Babi Gilo!? buat karangan macam takda akai? Aku rasa baik kau kesekolah cacat akai.

    ReplyDelete
  22. Saya sokong jejak tuah.....

    ReplyDelete
  23. Semoga lebih ramai yg insaf selepas bericara disini (bg yg dah terima hidayah). tapi bg yg tak terima hidayah lagi sabarlah. teringat kata2 guru waktu belajar dulu ttg hidayah:

    'Hidayah ni mcm kapal terbang, ia akan turun ditempat yg sepatutnya ia turun, kapal terbang akan turun di lapangan terbang, makanya utk hidayah itu turun, lapangannya perlu disediakn barulah ia akan turun'
    maknanya disini bg mrk yg tidak mendapat hidayah usahakanlah mencari hidayah itu dgn membuka hati, pemikiran dan perasaan. jgn asyik dok baca akhbar yg tu je, dgr ceramah yg tu jer. baca sama akhbar yg lain, tgk berita di RTM dan TV3. kemudian timbang dan fikir dgr hati yg t'buka, minda yg positif. ada bijak pandai berkata 'bersangka baik jgn selalu bersangka buruk'. tetapi kalo bab B.A.B.I ni maaflah mmg x dpt nak sangka baik lagi, pasal mahkamah pun dah sahkan kejadian menjuburi ada berlaku ditambah pula sehingga ke hari ni sekali pun haram ada B.A.B.I tu nak bersumpah. sedangkan yg dijuburi sanggup dan sudah bersumpah. pasti lepas ni ada pendokong dan penyokong B.A.B.I ni akan keluar statement yg defend punya. cara defendnya ialah dgn mengalih isu menjuburi kpd perkara yg lain cth kesilapan pemimpin UMNO, rasuah yg berleluasa, salah guna kuasa dsbnya sehingga lupa isu menjuburi tadi, kalo tak percaya tunggu...

    ReplyDelete
  24. Ekau jejak tuah pakai reverse saikologi atau kau memang tak bersaikologi, otak bingai tongong.

    ReplyDelete
  25. Renungkanlah....

    Ada akal pakai, ada otak bg pandai, ada bijak jgn gadai.

    apa beza otak org dgn otak lembu?

    Otak org blh digunakan utk berfikir, bermuhasabah, mentafsir, membuat keputusan, menjadi kreatif dan kritis

    Otak lembu yg blh digunakan adalah utk menala mengikut nafsunya.

    jd sbg manusia jgn jadikan otak kita spt otak lembu yg hanya mengikut nafsunya. yg asyik nak menala jer.

    Lu pikirlah sindri......

    ReplyDelete
  26. Peranan blog semakin penting kerana masyarakat pada masa depan akan semakin terdidik dan mahu membaca laporan yang tidak berat sebelah, apatah lagi media yang cuba menyembunyikan fakta dan kebenaran.

    ReplyDelete
  27. aku taknak pemimpin pakai seghoban, buto, dok cakap Karpal tak suko hudud tu pandangan peribadi. buduh benar la pomimpin tu..Karpal tu kan pomimpin DAP. pandangan dio, pandangan DAP gak lah aei...tu la kalau pomimpin tak momboca. bongap lah. aku membebaskan diri aku dari bersama2 mereka2 yang mulai membelakangkan penganut Islam demi survival politik. cukup lah tu Nik Aziz, dulu demo cakap Mahathir tuo, nyanyok, sekarang, ko pon samo aje. dah sampai maso bagi orghang mudo lak...

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."

Blog Archive