Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Monday, May 19, 2014

Dyana Sofya: Simbol KEGAGALAN UMNO


1. Dyana adalah satu contoh jelas kerugian bagi UMNO dek kegagalan sayap parti itu untuk mengindoktrinasi gadis terpelajar seperti Dyana menjadi ahli Puteri UMNO.

2. Ketika di zaman Azalina Othman Said menerajui Puteri UMNO, gadis seperti Dyana yang smart and pretty pasti tidak akan terlepas untuk direkrut menjadi ahli parti. Legasi yang ditinggalkan Azalina tidak mampu dituruti oleh mana-mana pengganti selepasnya, hinggalah ahli Puteri UMNO yang tinggal kini kebanyakannya spesis cikaro jalanan dan bimbo yang obsessed dengan selfie, make up, dressing dan lelaki. Nak cerita pasal perjuangan...jauh panggang dari api.

3. Pemuda UMNO pun tiada beza lagaknya dengan Puteri..semuanya spesis SS=Syok Sendiri. Berapa ramaikah golongan terpelajar yang telah berjaya diindoktrinasi oleh Pemuda UMNO sejak Khairy menjadi ketuanya? Adalah menjadi rahsia umum mahasiswa di kebanyakan IPT adalah sympathizer kepada parti pembangkang. Namun apa yang sayap UMNO dah buat untuk neutralize-kan sympathizer pembangkang ini? Jika ada gerakan, adakah usaha itu sudah cukup tersusun dan menyeluruh? Di Negeri Sembilan ini kononnya ada usaha menarik golongan mahasiswa anak negeri yang digelar PERMANIS, tapi balik-balik muka yang sama di usung ke hulu ke hilir setiap program. Buek ngabihkan bogheh ngan duit sesajo!!

4. Khabarnya UMNO Negeri Sembilan dah buat program kader Pemuda dan Puteri. Dah hampir 10 siri khabarnya program ini berjalan. Tapi heboh dikalangan Pemuda dan Puteri Negeri Sembilan ialah, walaupun program kader UMNO dah nak mencecah 10 siri, namun Ketua Pemuda Negeri aka Ketua Pemuda UMNO Malaysia aka KJ haram sekalipun tak pernah jenguk program tu. Apa barang?

5. Ketika UMNO negeri lain terkial-kial nak merancang dan memulakan program, Perhubungan UMNO Negeri Sembilan berazam menjadi peneraju; tapi Ketua Pemuda negerinya merangkap Ketua Pemuda UMNO Malaysia tak tunjuk moral support langsung. Patutlah ramai golongan terpelajar seperti Dyana (sekadar contoh) lebih favor kepada pembangkang berbanding parti UMNO sebab sayap Pemuda dan Puteri-nya leka dengan selfie, make up, dressing...macam nak jadi stand-in model Wak Doyok memasing!!

6. Tidakkah orang UMNO sedar, kebanyakan program atau acara terutama di kawasan urban yang dianjurkan oleh Bahagian, mahupun sayap UMNO, hampir 80% kehadirannya adalah dikalangan ahli UMNO/BN sendiri termasuk kakitangan kerajaan yang 'wajib' menghadirkan diri; MANAKALA kurang 20% selebihnya barulah orang luar yang tidak berparti! Tidakkah ini yang dinamakan program Syok Sendiri?!

7. Kes Dyana Sofya hakikatnya adalah pengajaran bagi orang Melayu serta satu tamparan buat orang UMNO.

8. Orang UMNO kini perlu memikirkan mengapa ramai anak Melayu terpelajar seperti Dyana di luar sana yang menolak UMNO. Persoalan lebih utama ialah mengapa anak Melayu sendiri yang tergamak menolak agenda Melayu, sanggup menuntut kesamarataan antara kaum, merasakan UiTM tidak adil kepada kaum lain, serta merasakan Perkara 3, 38, 152 dan 153 adalah tidak relevan untuk dijadikan asas perjuangan sesebuah parti seperti UMNO?!

9. Adakah anak muda terutama Melayu hari ini sudah buta sejarah, atau orang seperti Dyana Sofya merasakan tiada bezanya antara keLIBERALan UMNO mahupun DAP; maka Dyana ambil keputusan masuk saja mana-mana parti pun tidak mengapa sebab semua pemimpinnya sama saja liberalnya...tiada beza antara Najib dan Kit Siang...juga tiada bezanya antara KJ dan Guan Eng. Sumo eh samo yo paloi!!

39 comments:

  1. semoga umno terkubur di bumi malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan kau yang terkubur sudah. kau tu satu hapah tak guna.
      aku rase kau ni bukan melayu atau melayu lupa diri.
      sesedap rase je kau cakap.

      Delete
    2. yg educated kebanyakannya x brminat nk join UMNO... maka kebodohan & kebongokan yg akan memenuhi segenap pelusuk ruang lingkup UMNO sedikit demi sedikit,, akhirnya yg bakal mewarisi UMNO & pelapis2nya semua akan melengkapi proses ke arah terkuburnya UMNO pada masa akan dtg.. lihat & telitilah kenyataan yg dikeluarkn pemimpin serta menteri2nya.. jadi bahan lawak bebudak sekolah & generasi Y.. camana UMNO nk tarik golongan muda kalo begitu hakikatnya????

      Delete
    3. Sohih Red Babi Army ...

      Delete
    4. Atuk hang! UMNGOK lembu. Ikut Auntie Jat hang.

      Delete
  2. Orang seperti dyana jika masuk puteri umno sekalipun - ianya pupus, sekadar jadi tukang saji majlis Puteri meraikan Najib atau Muhyiddin datang merasmikan majlis.

    Orang berkelayakan seperti Dyana malah melebihi berlambak dalam UMNO.

    Cuma Dyana di naikkan semata-mata strategi halus politik DAPmengkucarkacirkan Melayu dan Islam. DAP memang sudah lama mengidam meletakan calon seperti Dyana sebagai pukulan maut terhadap PAS dan UMNO untuk mengukur sejauh mana Melayu dan Islamnya mereka.

    Jika pengundi melayu dan Islam sudah tidak geli dengan calon Melayu DAP - mudahlah DAP menawan Putrajaya dan partinya sebagai PM melalui proksi calon Melayunya. Masa itu PS sudah kurang penting, Anwar sudah berkubur mungkin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak2 puteri skrg byk budak sekolah dan bohsia. Yang educated dah malas join puteri.

      Delete
  3. Warigh,Apo menyalak nak salahkan UMNO.Den ini bukan suko ngat pado UMNO,tapi janganlah warigh ikut perangai macai PR tu terutama PKR sumo tak boto salah UMNO.Dalam bab ini den rasolah yang bersalah iolah mak bapak dio,kurang diajar supayo tahu bersyukur dan berterima kasih kepado pihak yang menjadikan beliau sekarang.Agakxnyo apolah jaso spesis mato sepet ni dah bantu dio.....a clear cut case of KURANG AJAR.

    ReplyDelete
  4. Tunku belajar di London tapi end up menentang British. Dyana belajar di uitm dan lepas tu lawan jugak uitm. Jadi apa beza Tunku dan Dyana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bezanya ... Tunku menentang penjajah.
      Dyana menyokong pendatang.

      Itu la bezanya ... triple B betoi kamu ni.

      Delete
    2. Belajar tu utk buka fikiran, bukan macam hang tu, LEMBU. Tak Nampak pemimpin2 UMNGOK dah lanyak smua, tinggal taik lembu bagi hang makan?

      Delete
  5. apa hal pulak salah UMNO kalau budak bodoh tu nak masuk DAP. dia yg bodoh tak kenal DAP salah UMNO pulak?. anak beranak dia la bodoh nak jadi kambing DAP

    ReplyDelete
  6. Ini bukan salah 100 peratus UMNO. Ya, mungkin jika jadi Putera Puteri UMNO memang lambat dan amat susah nak 'naik'...tunggu bertahun2 kalau nasib baik panjang umur baru boleh dilantik jadi calon. Orang sekarang tak sabar lagi, anak2 muda lahir SEGALAnya telah tersedia, telah ada. Peduli apa mereka dengan pengorbanan orang tua2 dulu, peduli apa mereka pada 13 Mei, 1969. Peduli dengan jasa UMNO dan BN. Bagi betina ini adalah dirinya, cita2nya, masa depannya, itu sahaja dalam pemikiran dia dan disokong pula ibu ayamnya. Persetan dengan agenda Melayu. Peduli apa tergurisnya hati pemimpin Melayu. Apa kurang dia dengan PAS yang lebih teruk berpelukkan dengan Lim Kit Siang dan menyokong serta sama tunduk pada jenazah orang Kafir? Apa beza Melayu dia dengan Anwar Ibrahim yang telah memecah belahkan orang Melayu sejak 1998? Anwar adalah symbol guru KURANG AJARkan anak2 muda, anak2 muda orang lain yang sekarang dia sendiri mendapat hasilnya. Cepat betul Allah beri balasan.

    Jadi janganlah kita terperanjat sangat pasal betina sekor ni. Akan lahir lagi ramai sejenis sepertinya. Hasil tarbiyah Nik Aziz, Hadi Awang, Anwar Ibrahim, Wan Azizah top of the Malay chart which history will mark as the 'waves of fires among the Malays minds and thoughts'.

    Kita yang masih ingat pada UMNO jasa2 pemimpin dulu dan masih sangsi dengan DAP ni, hanya mampu rapatkan barisan dan pertahankan apa yang kita yakin mustahak untuk survival masa hadapan generasi kita. Kita yang faham betul betapa liciknya DAP disebalik senyum manis mereka. Kita yang tahu siapa Anwar Ibrahim yang sebenarnya jauhilah dari PKR dia tu, biarlah orang lain sayang dia, peluk dia dan cium dia. Kita jauhi.

    Pada UMNO walaupun saya bukan ahli UMNO, bertahanlah. Terlalu besar jasa UMNO sejak merdeka. Sebelum nasi menjadi bubur, sedarlah bangkitlah wahai Melayu.

    Memang terlalu banyak dugaan sebab Allah swt sayangkan kita, diuji satu persatu tapi hakikatnya UMNOlah pembela Agama, Bangsa dan Negara.

    Love you UMNO!

    ReplyDelete
  7. Saya ada seorang rakan (pangkat abg bagi saya). Memang sejak kat kampus dulu memang pro UMNO. Sanggup disisih rakan sbb bawa idealogi parti keris dlm kampus. Menang jawatan MPP dan jadi Presiden. Pemuda dan Puteri (bukan zaman Azalina) suka sebab salah satu IPT yg panas menang. Masing-masing claim kerja mereka walhal tak de pun..

    Tapi bila habis, saya kasihan tgk rakan saya tu..langsung tidak dipandang dan diambil peduli oleh UMNO. Sedangkan saya lihat, lawan dia dulu keluar je dah dipanggil kerja dgn kompeni milik org PAS. Terus jadi peguam. Tapi dia yang ada kelulusan..macam tak pernah wujud dlm kamus Pemuda UMNO!

    Kehulu kehilir mencari kerja dan Alhamdulillah, saya ada berjumpa dgn dia bulan November lepas dan menjadi engineer di jabatan kerajaan dgn usaha sendiri tanpa bantuan kabel!

    Tapi semangat dia untuk UMNO tak pernah luntur walaupun diperlakukan sedemikian rupa. Kini dia berjawatan dlm Pemuda UMNO di salah satu bahagian dlm Negeri Sembilan. Itu pun dia dilantik sebab masa bertanding, dia tewas walaupun dia seorang profesional muda dan lahir daripada aktivitis kampus.

    UMNO perlu buat pembaharuan. Sebab banyak yang menjadi anai-anai di dalamnya sekarang. Orang muda macam saya agak kurang yakin dgn UMNO bila melihat orang yang menjadi ikutan di kampus dulu diperlakukan sedemikian rupa oleh UMNO..

    Persoalan..dimana anak muda berusia 27 tahun di dalam Puteri dan Pemuda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan yg sedihnya pemimpin pelajar yg pro pembangkang semasa di IPT setelah kelaur universiti dapat pula menjawat jawatan penting dalam kerajaan eg Syarifuddin Nasution awal kerjayanya sebagai org peanting pada Dato Hamid Albar semasa menjadi menteri pertahanan,UMNO ambil mudah perkara spt ini kerna mungkin para menteri yg berkaitan tak ambil kisah akhirnya wujudlah spesis pegawai kerajaan yg menjadi duri dalam daging pada kerajaan dan orang2 ini akan menrakruitkan pegawai2 baru dgn menggunakan kuasa dan pengaruh yg ada pada mereka

      Delete
  8. Baca artikel reza zainal..
    Harap semua kita berfikir sejenak.. Termasuk pemimpin2 kita..

    DYANA SOFYA

    Macam mana Dyana Sofya umur 24 tahun dah masuk DAP walhal ibunya penyokong tegar UMNO...??

    Umur 27 dah bertanding pilihanraya bawah tiket DAP, memandangkan dia baru 3 tahun sahaja menjadi ahli..?

    Lulusan UITM dimana dia masuk kuota Melayu dan sekarang dia hina kuota Melayu.

    Bagaimana jadik begitu..?

    INI MEMANG SALAH UMNO.

    Cuba you imagine kalau Dyana masuk Puteri UMNO...sekarang ini dimana dia..?

    Paling kuat setiausaha cawangan sahaja. Tapi saya rasa dia masih ahli biasa sahaja.

    A waste of talent.

    Bercakap pasal talent...you ade tak baca article Dyana..?

    Saya baca artikel dia pasal memasak.

    Pasal politik, women's right, Nation tak de.

    ZERO.

    Kalau siapa ade artikel Dyana ni tolong bagi link pada saya.

    Apa BN buat pada talent orang muda yang tiada connection pada Pembesar UMNO..?

    Appreciate tak..??

    Ade ke orang UMNO naikkan golongan muda-mudi terutamanya dr golongan bukan Melayu dan Melayu itu sendiri supaya kareer politik mereka dilajukan sebab mereka pandai dan tunjuk potensi untuk menjadi pemimpin yang baik..??

    Langsung tak de bukan..?

    Tolong jangan cakap dengan saya Khairy Jamaluddin pasal kalau bapa mertua dia bukan bekas PM, paling tinggi dia sekarang setiausaha politik satu menteri.

    You tengok dalam FB ini seperti Sya Shen Yee Aun dan Tai Zi kern, Lim Sian See, Danny Liew dan penulis-penulis Saya Sayang Tun Mahathir dan kelab Che det.

    Imagine orang-orang Cina dan Melayu ini setia pada kerajaan dan melawan almost single handedly red bean army DAP.

    Apa hadiah mereka..?

    Nak dapat 'Thank You' note dari PM pun payah.

    You dah baca artikel dr mereka..??

    Dah masuk surat khabar.

    Jauhlah lebih banyak dan berkualiti drp Dyana.

    Apa BN buat pada orang-orang sebegini...?

    Jangan haraplah nak naikkan menjadi setiausaha politik seperti Lim Kit Siang buat pada Dyana yang kurang talent daripada mereka ini.

    Nak beri pertolongan pun susah.

    Kenapa ini berlaku..?

    Sebab BN ini lembab dan menganggap kalau orang seperti ini masuk BN atau MCA..mereka akan mengugat orang MCA dan UMNO yang dah tua bangka drp merebut dan mendapat jawatan.

    INI PUN SALAH BN.

    Tolong you jangan kutuk secara peribadi Dyana dan DAP.

    Sekurang-kurangnya nampak mereka bergerak kehadapan.

    Samaada DAP atau lebih tepat lagi Lim Kit Siang itu benar-benar tulus membenarkan wanita Melayu berumur 27 bertanding atas tiket DAP itu lain cerita.

    Pokoknya Dyana itu percaya pada Lim Kit Siang.

    Saya melihat ibunya yang menjadi ahli UMNO berbelas tahun pun percaya pada ketulusan Lim Kit Siang.

    You tak percaya, you punya pasal.

    Saya memang menyokong Dyana menang di Teluk Intan walaupun saya penyokong kerajaan.

    Yes, I hope she wins. Walaupun dia tak pandai tulis artikel.

    Sebab BN ini kalau tak kena tamparan tak pernah sedar.

    Kalau Dyana berjaya..you ingat DAP tak dapat menarik lagi orang-orang Melayu..??

    Berduyun-duyun bebeh.

    Masa itu..menangis air mata darah pun sudah tidak berguna lagi.

    Siap sedia PRU14, BN jadik pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Torbaikk...!!!

      Den pun nyokong UMNO tapi biar Dyana ni monang kek Teluk Intan.
      Jangan lak dituduh dio tak konang budi.. abih,,yg dlm UMNO tu berbudi ko? atau konyangkan perut sendiri ngn kengkawan yo! Cubo tgk lah Pemudo ngn Puteri dlm UMNO ni.. tgk kek bahagian2..berapo ramai doktor, jurutera, peguam.. kalau semua jawatan profesional tu gabung pun tak leh lawan 1 kelompok ni.. kontraktor!! hahaha... UMNO tompek cari makan bukan tompek pejuang! Ubah lah..kalau tak sediolah jadi pembangkang sobab byk na pembangang dlm tuh! keh keh keh...

      Delete
  9. Pemuda memang ada engage dengan anak muda. Tapi persoalannya anak muda yang macammana ? Pemuda menyogokkan anak muda dengan aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan dan hiburan yang melalaikan. Budak-budak muda memanglah suka benda yang seronok-seronok ni. Tapi itulah kualiti anak muda yang pemuda dapat jika pemuda masih lagi berada dalam keadaan letih, lemah, lesu, lembab dan longlai.

    Namun nak mengharapkan anak-anak muda yang berkualiti seperti Dyana Sofya susah sikitlah. Sebab mahasiswa yang berkualiti selalunya jarang nak join aktiviti-aktiviti yang lagha. Mereka lebih suka melibatkan diri dengan aktiviti kampus yang lebih mencabar minda dan mempunyai nilai tinggi seperti berdebat, berpidato dan mememgang jawatan dalam persatuan mahasiswa. Mungkin pemuda takut mereka yang berkualiti tu akan merampas jawatan yang disandang oleh pemuda kot.

    Pemuda juga jarang mendekati siswazah yang telah graduate. Ramai di kalangan ahli pemuda yang mempunyai syarikat besar. Apalah salahnya sekiranya graduan ni diambil bekerja daripada membiarkan mereka terkial-kial mencari kerja. Cara mendekati anak muda yang berkualiti inilah yang perlu diubah supaya pemuda mempunyai ramai pemimpin pelapis.

    Satu lagi masalah pemuda ialah menukarkan pemuda umno kepada kelab ekslusif. Yang tak berkenaan tak dibenarkan join the club. Yang layak jadi ahli kelab hanyalah yang berjawatan tinggi, golongan professsional, golongan elit dan golongan korporat. Selain dari itu jangan haraplah dapat join. Sebab itulah UMNO semakin jauh dari akar umbi kerana dah rasa selesa dan tak perlu pandang pada golongan marhein.

    Sebab apa pemuda suka ambik ahli dari kalangan anak muda yang biasa-biasa jer dan bukannya yang pernah bergelar mahasiswa ? Sebab senang untuk mengarahkan mereka mengundi 'orang-orang kita' dalam pemuda. Sebab itulah orang-orang tertentu masih kekal dalam pemuda.

    ReplyDelete
  10. UMNO sekarang dah tak macam UMNO lama dahulu. Semua mengejar RM, projek dan jawatan jer. Yang jadi ahli pun pasal nak harapkan tanah, lot rumah, biasiswa, dll.

    Mamakutty dah hancurkan UMNO Lama sampai mendiang Tunku, Hussein Onn dan Tengku Li, Musa Hitam, Ghafar, Ghazali dll lagi ditendang keluar atau dimatikan perjuangan mereka. UMNO Baru yang ditubuhkan pun dipenuhi oleh geng-geng Mamak dan Melayu celup.

    Macam mana pemuda-pemudi biasa Melayu Islam nak naik dalam UMNO Baru kalau asyik disekat oleh geng-geng tertentu kat UMNO? Bukan rahsia lagi, sampai ke Cawangan dan Bahagian, semua kena control oleh kaum-kaum ni.

    Nak jadi ahli wanita atau puteri pu segan, yop. Tengok lah siapa ketua yang dilantik? Semua ada cerita jijik dan kes. Ia Ibarat menyuruh kaum Cina mengundi MCA atau BN di mana Presiden nya adalah seorang pelakon lucar.

    Sekejap-kejap diagongkan pulak orang-orang kartun seperti Shahidan, Rahim Tamby, Eskay, Ezam, Nalla, Ibrahim, Syaik, Zaid, Mat Said, dll yang mana ingat semua orang buta dan pekak tentang latar belakang mereka yang tidak senonoh.

    Yang paling pelik ialah masih ramai Melayu ori kat UMNO yang masih menagung-agungkan pemusnah idealsma UMNO no 1 iaitu Mamakutty yang dengan licik sekali telah mempodohkan ahli-ahli UMNO serta rakyat. Sahingga ke tahap taksub melebehi ajaran agama ISLAM yang jelas melarang perkara tersebut.

    Memang betul Empire UMNO akan tumbang jika tidak dibuat transformasi segera oleh PM kalau dibiar berlarutan.

    Jangan salahkan pemuda-pemudi Melayu kerana apa yang berada kat UMNO Baru ni dah terlalu jijik dan hodoh.

    Cuma yang bodoh dan bangang jer yang masih buta dan pekak dan melihat suasana politik melalui Utusan Meloya saje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan cuma orang gila dan terencat saja yang masih percaya anwar ibrahim dan pkr serta melihat suasana politik melalui malaysiakini dan haprakah saja.

      Delete
    2. dan jugak ramai dikalangan dlm PKR dan PAS yang tolol sebab sokong si peliwat dan si pelanggan pelacur berseluar dalam putih! hahaha... baru mesyuarat cabang, bukan ramai yang datang tapi kerusi yang banyak melayang!!

      Delete
  11. hanya kerana budak tu sorang habis semua buruk UMNO keluar. ini semua sepesis buaya darat. Nampak menarik sikit, wah,semua orang buat salah sampai dia ini masuk DAP. kutuk pulak puteri UMNO, walhal Puteri juga ramai yang berkelulusan. apa nakhairan setakat peguam lulusan UITM yang kebanyakan pelajar yang masuk adalah lebihan dari pilihan Universiti lain? pelajar yang lebih pintar akan terpilih ke universiti lain. UITM adalah university penyelamat pelajar melayu yang lemah resultnya. Tanya dia, dia nak tak masuk UITM jika dia berpeluang masuk ke UIA atau ke luar negara? atau dia memang bersemangat melayu sebab itu nak masuk UITM? tapi bersemangat melayu kah dia?

    ReplyDelete
  12. Tiada kerugian. Dia hanya nampak jln pintas untuk naik. Tak semestinya dia bagus. Politik UMNO memang hebat hanya yang buas naik. Juga yg betul betul hebat je naik.

    ReplyDelete
  13. LEBIH TEPAT!!!

    SIMBOL KEGAGALN MELAYU!!!

    HANCUR MELAYU!! SUNGGUH MENYEDIHKAN!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ditelan mati emak,
      Diluah mati bapak.

      Lantak la lu orang.

      Delete
  14. hanya masa yang akan menentukan saat kehancuran umno, tunggulah saja masanya., kalau korang tak sempat tengok saat kehancuran itu pun dah cukup baik

    ReplyDelete
  15. Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita.” (H.R. Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, Tirmidzi).
    Nampak gaya Dapigs lks, lge..lebih fham maksud hadis nabi saw diatas, snjata nak mnjatuhkn umat melayu yg mngaku islam...x fham2 ajaran rasul & nabi saw. peranan lelaki wanita islam

    ReplyDelete
  16. Dulu umno pernah buat kempen keluargaku ahli umno. Nampaknya Dyana ni bukti kempen tu gagal.

    ReplyDelete
  17. Calon Melayu di Teluk Intan hanya 'hiasan' DAP - Dr. Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis yang UMNO CELAKA pi kempen di Teluk Intan kuli batak kpd Gerakan..

      Delete
  18. Jangan salahkan orang. Tengok modul pengkaderan. Adakah hanya untuk keseronokan atau nak lahirkan kader. Silap2 lahirkan Pak Pandir. Siapa yang buat modul. Modul camtue budak lulus spm atau jenis huha huha minat la nak ikut.

    ReplyDelete
  19. mana2 parti politik sama je sian n jahanam

    ReplyDelete
  20. .

    .1/2

    adalah satu strategi yang akan dapat

    satu sukses bila dap meletak melayu

    bertanding chingkie 'gelakan' di telok intan!



    'gelakan' dan pulau pinang
    ----------------------------

    apakah jasa 'gelakan' pada orang melayu di p pinang

    atau pada melayu di semenanjung. ?

    .

    Rata rata kaum chingkie

    tak pernah terima kasih atas sikap lebih kurang geng melayu

    di masa pemilihan kaum india [hulu selangor] atau gengsta china

    untuk dijadikan wakil rakyat. Tidakkah melayu sedar betapa kejam

    mat mat pemimpin umno dan kuncu kuncunya [geng gelakan di p pinang]

    apabila menangani isu tanah dan penempatan melayu yang merempat di dalam

    tanah tanah gomen! Sejarah menunjukkan haron idris menyeret hamid tuah

    ke penjara kerna menghuni tanah gomen. MCA akan jaga kepentingan china

    di dalam hal penempatan kaum mereka. Walaupun china berkampong di dalam

    tanah gomen [tanah woksyop jkr di jalan cheras ] , imbi dan kawasan kawasan

    berdekatannya gomen yang diterajui mat mat pondan umno tak berkeras mengahalau

    kaum china dari menghuni tanah gomen!


    Di p pinang bila melayu umno ada majoriti pun mat mat pemimpin umno akan

    biarkan geng gelakan untuk terajui gomen p pinang!

    Dan apa geng gelakan ini buat di dalam hal tanah melayu dan penempatan melayu

    di p pinang?
    .


    Geng gelakan hanya 'gelak-kan ' melayu di dalam kepapaan mereka. Mana melayu

    yang ada sawah kat relau pada tahun 80'an dolu dolu?

    Hanya mat mat koliang ala azeez si mat gelap koliang [dengan sijil spm] dapat jadi

    boss tabung

    aji dan bergayolah dio!

    Melayu lain di-'gelak-kan' dan di tempekkan di tanah bosar kat prai dan kawasan

    berdekatan dengannya!


    ReplyDelete
  21. .

    .2/2


    Saya rasa si Dyana pasti menang belawan dengan si chino nih. lihat aje kes mei fun

    lawan dengan azizah dulu. Si azizah monang besar!


    Di masa akan datang, bila mana bn lotak china /koliang di satu tompek percalonan,

    dap pasti akan letak melayu. Ini baru betul !
    .

    Demokrasi adalah penghuraian naluri

    sosial manusia pasal pilihan - kata omputih : democracy is about free choice!
    .



    Kesian pada Tun Mahathir- jadi PM 22 tahun tak dapat paham konsep demokracy!

    Itulah bahana bila pemimpin macam Mahathir dikelilingi dengan chingkie dan koliang

    yang akan rafak sembah sambil berkata: ' Tun, you are the greatest , sir' [1]
    .


    Mahathir, Tun Dol dan Najib adalah historian yang terperangkap di dalam

    time trap. Mereka semua dikelilingi olih mat mat advisor yang tak dinamis dalam

    pemikiran mereka. pada tahun 1957 hanya satu parti saja wujud serta beberapa

    loose members yang menjadi ahli pas. jadi bila Tunku Abdul Rahman buat satu

    proportional representation [ikut bangsa] dalam perwakilan untuk memilih perwakilan

    di dewan undangan negeri atau di parlimen adalah wajar.



    Sekarang masa dah berubah . Geng china kontrol 2 gomen -p pinang dan selangor.

    Di Selangor, kalid hanya main wayang lagak mb walhal semua perkara perlu approval

    dari chingkies dari dap! Walau bagaimanapun mat mat pm melayu masih mahu

    proportional representation mengikut bangsa dipraktik-kan.

    Kesudahannya: geng koliang walaupun

    hanya kurang 5peratus dapat 1 menteri , 4 timbalan menteri, 1/2 speaker dun dan

    10/12 adun yang reflect lebih dari proportion popul;ation mereka.

    Bilangan perwakilan mesti dilihat

    dari keseluruhan negara-bukan bn-wide lagi!

    Ini adalah seperti konsep accounting

    yang mengambil kira bila perwakilan [katakan chingkies] di dalam sistem kerajaan

    negara/negeri sebagai satu sistem gomen.

    Mahathir mesti faham masa sudah berubah- dap bukan pembangkang

    di p pinag dan selangor. Dap is the gomen, bn is the opposition. Jadi Dyana masih

    berbakti kepada negara bila dia mewakili telok intan di dalam sistem gomen negeri!



    Mat mat pemimpin bn mesti react dengan betul. Kalau mat mat umno berdegil

    meletakkan chingkies/koliang di tempat ada 30 atau 40 peratus melayu , dap akan

    meletak melayu dan pasti menag di kawasan itu!


    Ini-lah manifestasi demokrasi sebenar yang umno

    telah dahagakan melayu demi menjaga hati kaum chingkie dan koliang kononnya!


    KHONG KHEK KHUAT


    Nota kaki

    [1] Kata Francis yeoh kepada mahathir di konsert Pavarotti di Kuala Lumpur

    ReplyDelete
  22. Saya setuju dengan May 19 at 3:47 pm. Saya tak fikir seorang yang berkelulusan UiTM boleh dikategorikan sebagai hebat. UiTM banyak berjasa bagi tempat pada Melayu yang gagal dan tak layak masuk IPTA lain. Jadi kalau lulusan UiTM menentang roh UiTM itu sendiri, memang satu pembelotan yang nyata kepada bangsa.

    DAP cekap memanupulasi Melayu sebegini. Melayu yang gila glamour dan populariti tapi tak sebijak manapun. Melayu yang nak jalan mudah. Jalan express jadi calon.

    Kalau melalui UMNO, kena pertimbangkan aspek pengalaman dan senioriti. Macam dalam perkhidmatan kerajaan:-)

    Dan kelemahan Melayu buaya darat lain yang mudah tergoda dengan tarikan fizikal dipergunakan sebaiknya DAP.

    Lantaran itu, sekiranya calun Melayu DAP ini menang, bermakna terbukti sebahagian besar orang Melayu Teluk Intan dengan mudah dimanupulasi oleh Lim Kit Siang. Dengan senjata glamour dan perempuan.

    Maka dengan senjata yang sama juga, akan terhapus kuasa Melayu dari bumi Melayu.

    Justeru itu, kalaupun kita tidak boleh mengubah kecenderungan calun Melayu itu, yang memilih kepentingan diri sendiri berbanding bangsanya, tapi bangsa Melayu lain di Teluk Intan masih boleh membuktikan bahawa Melayu tidak sebodoh yang disangka Lim Kit Siang!


    ReplyDelete
  23. Njakkan dulu laie UMNO ni goma mangkeh anak mudo lulusan unibesti njadi ahli UMNO. Sobab ea, oghang lamo nak nungkek langit jadi ketuo sampai mati. Dio nak buek jawatan tu ghoto pesako ea. Yang kuek ngajar kaedah ni tak lain Isa Pendek.

    Tulah deh politik. Sampai nijam Isa Pendek tu idup yo, dilantik pulak jadi pengerusi Felda walaupun dio dah buek doso bosar - main politik wang dan jua tanah rancang LBJ.

    Najib kalau tak soda laie dan tak buek perubahan, golo jawab ea PRU14 nanti.

    ReplyDelete
  24. Salam, saya Anon May 22 at 11.37 pm. Kepada Anon May 27 at 11.29 pm, mungkin ada benarnya pandangan tuan.

    Namun bagi saya, saya hanya memandang UMNO dari luar. Saya bukan seorang ahli tetapi kepincangan UMNO tetap memberi kesan kepada saya dan Melayu lain. Perpecahan Melayu juga memberi kesan kepada saya dan Melayu lain.

    Politik semasa Negara kelihatannya hanya memartabatkan kepentingan kuasa dan agenda diri sendiri dan itu bukan pilihan hidup saya.

    Namun, walau apa pun terjadi, InsyaAllah saya akan tetap bersama kerajaan. Kerajaan UMNO yang dibenci ramai pengikut tegar PR itulah yang membelanjakan wang yang begitu banyak membiayai pelajaran saya ke luar negara, atas dasar DEB hasil pemikiran pegawai Kerajaan bersama pimpinan Perdana Menteri Tun Abdul Razak, yang merupakan seorang UMNO. Saya tahu berterima kasih kepada Kerajaan yang telah berbudi kepada saya. Tanpa DEB, saya tidak pasti di mana saya sekarang.

    Yang pastinya, saya tidak akan sekali-kali memberikan undi kepada DAP, yang matlamatnya hanyalah untuk menghilangkan keistimewaan bangsa Melayu dari buminya sendiri. InsyaAlllah, selagi hayat dikandung badan!

    ReplyDelete

Blog Archive