Feel free to email us at panehmiang@gmail.com.

Tuesday, June 17, 2014

10 Syarikat Gergasi yang kawal hampir segalanya yang anda beli

[Klik gambar untuk besarkan]

10 syarikat gergasi dunia hakikatnya mengawal pengeluaran hampir kesemua produk yang kita beli; bermula daripada produk isi rumah, hinggalah ke makanan haiwan, sampailah kepada pakaian jeans. Carta di atas menerangkan segalanya.

Berdasarkan carta yang dihasilkan Reddit di atas, yang juga disebut sebagai "Illusion of Choice", 10 syarikat gergasi ini mewujudkan rantaian pengeluaran yang bermula di salah satu daripada 10 syarikat multinasional.

Mungkin anda pernah dengar nama-nama besar syarikat tersebut, tetapi adalah menakjubkan apabila memikirkan pengaruh yang dimiliki syarikat-syarikat gergasi ini.

Ini semua mencetuskan perdebatan betapa perlunya kita sebagai rakyat Malaysia untuk menyokong produk keluaran syarikat tempatan walau sekecil mana pun syarikat tersebut.

Namun berdasarkan superbrands.com, 10 jenama produk yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia setakat Disember 2013 adalah;

1. Google
2. 100 Plus - F&N Singapore
3. Double A - Thailand
4. Air Asia - Malaysia
5. Ogawa - Jepun
6. Gardenia - Pandan Loop, Singapore
7. Energizer - Amerika Syarikat
8. Panasonic - Jepun
9. Maggi - Switzerland
10. MEPS

Hanya satu jenama dalam senarai di atas milik syarikat Malaysia, itupun tiada yang boleh dibanggakan. Bernas yang dimiliki Syed Mokhtar pun hanya memiliki 30% saham dalam Gardenia sekaligus tidak menjustifikasikan Syed Mokhtar sebagai pemilik Gardenia Malaysia. Jadi apa yang boleh dibanggakan rakyat Malaysia selain jenama Petronas; yang tidak pun masuk dalam senarai "Top 10 Malaysia Favorite Brands".

Please support our local small producers!!

6 comments:

  1. 10 syarikat gergasi malaysia antaranya tnb yang manyak masyuk tiap tahun tapi rakyat tetap sengsara kena bayar bil mahal. Camano tu?

    ReplyDelete
  2. Selei melayu tak mau bona2 sokong syarikat melayu selie tu lah cina hamlau tu naik muko . Tak paneh miang nanti anak cucu kito....
    Soda lah orang melayu.

    ReplyDelete
  3. Dulu ado ARQAM...macam2 perniagoannyo...orang MELAYU jugak membunuhnyo..

    ReplyDelete
  4. Biasalah melayu..suka bunuh bangsa sendiri,bergaduh,dengki,tamak dan tidak sehaluan.Bila berpolitik lagi la hancur dan rosak,tak kira parti apa pun.Tgk la indonesia bangsa di utamakan,semangat dan jati diri yg kuat.bangsa minoriti duduk diam2 shj.

    ReplyDelete
  5. Melayu mudah lupa dan tak sedar diri..

    ReplyDelete
  6. Arqam di'bunuh' bukan kerana perniagaannya, tetapi oleh kerana kesesatan akidah dan kurafat yang dibawanya dalam masyarakat.

    Janganlah kerana berjubah dan berserban maka semuanya mesti betul dan disokong ..
    banyakkan membaca untuk mengetahui apa ajaran arqam...jangan masih bodoh dalam zaman maklumat yg serba laju dan canggih..Soal akidah bukan boleh di kompromi dengan kicap dan mee kuning..

    Kalau mahu, ada seribu jalan, kalau tak mahu pun di sana ada seribu dalih.. salah satu jalan ialah buka kedai runcit keperluan orang Islam di kawasan masjid .. mudahkan tapi..tapi .. orang Islam juga yg menjadi penghalangnya..cuba bermula dari situ..aku pasti akhirnya, walapun mengambil masa, orang Islam pasti berurusan dikedai runcit tempat dia berjemaah.. Kalaulah semua orang Islam dan Melayu membeli beras sahaja dari kedai runcit di masjid, aku pasti cina kafir pasti akan melutut kepada Islam dan melayu !!!

    Alternatif kedua..Pasaraya Umno .. buat macam giant dan tesco tapi milik melayu ..modal umno..pekerja anak anak/ahli umno/melayu dan pelanggan orang Islam dan Melayu .. apa lagi yang kamu hendak .. “Fabi-Ayyi Ala-I Rabbikuma Tukazziban”

    ReplyDelete

Blog Archive