Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Thursday, June 19, 2014

Perihal Lembu

SOSIOLISME
Anda mempunyai 2 ekor lembu.
Anda berikan satu kepada jiran anda.

KOMUNISME
Anda mempunyai 2 ekor lembu.
Kerajaan mengambil kedua-duanya dan memberikan anda sedikit susu.

KAPITALISME 
Anda mempunyai dua ekor lembu betina. 
Anda menjual satu dan membeli lembu jantan. 
Lembu anda bertambah, dan ekonomi berkembang. 
Anda menjual kesemua lembu dan bersara dengan keuntungan.

SYARIKAT MELAYU
Anda mempunyai dua ekor lembu.
Kehidupan kelihatan agak baik; lupakan untuk memerah susu.
Dan pergi main golf serta usya artis baru.

SYARIKAT CINA
Anda mempunyai dua ekor lembu.
Anda menggajikan 300 orang pemerah susu.
Anda mendakwa mempunyai tenaga kerja yang cekap dan produktiviti lembu yang tinggi.
Anda hentam wartawan yang melaporkan keadaan sebenar.

SYARIKAT INDIA
Anda mempunyai dua ekor lembu.
Anda menyembahnya.

SYARIKAT HADI
Anda mempunyai dua ekor lembu, tetapi anda tidak tahu bagaimana mengurusnya.
Anda buat keputusan untuk usung tabung minta derma.

SYARIKAT ANWAR
Anda mempunyai dua ekor lembu.
Anda buat fitnah, merancang rusuhan dan menyekat jalan, hanya kerana anda mahu tiga ekor lembu.

SYARIKAT NAJIB
Anda mempunyai 4 ekor lembu.
Lembu Melayu untuk dibuat rendang.
Lembu India untuk dihormati; hinggalah lembu itu dijual kepada Melayu.
Maka lembu itu tetap jadi rendang.
Lembu Cina dan Kristian cuba menghina dan menghasut.
Anda diam.
Maka anda dan lembu tiada bezanya.

13 comments:

  1. Tak baik kau samakan najib dengan lembu paneh oiii. Dia patutnya lebih teruk dari lembu...ops...

    ReplyDelete
  2. Apa bezanya paklah dan najib kini? Lebih teruk. Bila bab melayu semuanya racist, kena dakwa, kena tangkap. Kalau bukan melayu, tiba2 penguatkuasa jadi kecut telor, semuanya lepas bebas. Boleh hancur islam dan melayu ni nanti.

    ReplyDelete
  3. Susah utk xbersetuju.....mmg najib ngan lembu dah semakin menyamai antara satu sama len.. kecuali 'murte' lembu gadang dan Najib punyer yilek sudaaaa......
    aku lebih rela kalo najib moooooooooo letak jwtn dr TSMY.....

    ReplyDelete
  4. Kalau Najib lembu sama la dgn lembu lembu lain...
    AG lagi lembu..
    Polis sah sah di lembukan..
    SPRM nak jaga lembu tapi dilembukan juga..
    Yang tak lembunya cuma Cina sebab dia BABI...suka makan babi dan lebih suka membabikan Melayu yg dah tentu Lembu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yang diatasnya lembu,yang lain pastilah lembu . Hanya lembu sahaja yang melantik lembu .

      Apa yang terjadi sekarang semua Melayu telah dilembukan sama .

      Maka, apalah status Melayu sekarang.

      Delete
  5. Kalau macam itu kau Paneh sendiri mengaku menjadi lembu....dah biol agaknya.

    ReplyDelete
  6. DSAI dan Lim Kit Siang sebenarnya yang menguasai negara, yang menentukan dasar dan hala tuju PM Najib!

    Syarikat Najib - dan tukar nama jadi "Syarikat United Meritokrasi National Organisation" ("Malay" tukar jadi "Meritokrasi") dan lembu 2 ekor yang last tu yang tentukan apa Syarikat nak buat. Kalau lembu tu tak puas hati, Syarikat sanggup buat apa sahaja untuk ikut tuntutan, tak kisahlah hapuskan ISA ke, hapuskan hak Melayu ke. Lembu Melayu tak bole nak kata apa sebab dah kena buat rendang:-)

    ReplyDelete
  7. Warigh,
    Rontikan lah kito membahasokan kiti manusio ini LOMBU.ALLAH mencipto kito dari sebaik baik jenis dan akan amat murka kita tukarkan jadi Lombu.Perikso diri sendiri dulu sebolum menceritokan kolomahan orang lain.Kalau lah kito lobih baik drpd orang yang kito kato Lombu,apa hal kito tak jadi macam dio orang,tak jadi montari sekurang kurangnyo jadi YB...Kalau orang kato mak bapak kito Lombu marah tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ado orang teraso la paneh. Hahahaha. Dio tak paham analogi paneh tu. Takdo si paneh tu kato sesapo lombu doh. Cor paham bebetul apo yang ditulih tu. Mesti penjilat togar najib nih. Kehkeh.

      Delete
  8. Tak ado sapo nak jilat Najib do,tapi Den raso macam mano terror dio,si penulis masih mengibaratkan manusia Lombu,bukan Najib sorang sajo dan apabilo dio menganggap manusia Lombu mako dengan sendirinyo dan saudaro di atas Lombu jugo,lain lah sekarang ini bukan manusia tapi Korbau...Keh,keh..

    ReplyDelete
  9. Aku rasa analogi yg menerangkan situasi semasa melalui e-cow-nomic ni sgt bagus. Satu analogi mudah menggambarkan perasaan sebenar org melayu terhadap pemimpin melayu hari ini.

    ReplyDelete
  10. Mana pemimpin yang lembu? Biol semua.

    Yang betui-betui lembu ialah orang bawahan jer dan pengundi yang mengundi mereka tiap kali.

    wakakakaakakakaka

    ReplyDelete
  11. Sykt Anwar tu memfitnah, merusuh rasa2nya bukan kerana dia nakkan 3 ekor lembu, tapi dia nak jadi Ketua Umum Lembu sbb dia suka tengok lembu2 skrg ni dah ramai yg pakai topeng putih tu .... (tengok kat sini - http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2014/06/group-photos.html )

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive