Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Monday, June 30, 2014

Sudah hilang jiwa Melayu

1. Selepas Tun Razak mengambil alih kepimpinan negara daripada Tunku Abdul Rahman, antara perkara utama yang dilakukan Tun Razak ialah mengarahkan ketua-ketua jabatan kerajaan, kakitangan universiti, pengurus-pengurus sumber manusia dan ketua-ketua syarikat swasta yang berbangsa Melayu untuk menghadiri kursus.

2. Perkara utama yang ditekankan dalam kursus tersebut ialah mengenai "Jiwa Melayu". Ramai ketika itu menganggap Tun Razak cuba untuk brainwash kumpulan profesional Melayu agar lebih sayangkan bangsa sendiri serta bersama berjuang menjayakan agenda Melayu. Tak kisahlah brainwash ke tak...yang penting tindakan Tun Razak masa tu menampakkan perubahan dan hasil.

3. Dalam Perhimpunan Agong UMNO di Hotel Hilton, Kuala Lumpur pada 21 Jun 1975, Tun Razak berkata, "Kerajaan telah memperkemaskan organisasi badan-badan berkanun (atau hari ini dikenali dengan nama GLC's).........Amatlah penting dan mustahak badan-badan ini.........berjalan dengan baik dan teratur supaya orang kita benar-benar mendapat faedah daripadanya. Boleh dikatakan badan-badan ini adalah tunjang harapan kaum bumiputera untuk bersama menikmati kemajuan terutama mereka yang ingin berkecimpung di bidang perniagaan. Saya berharap pegawai-pegawai kita yang ditugaskan dalam badan-badan ini akan menjalankan kerja mereka dengan jujur dan ikhlas dan tidak menyeleweng daripada arahan yang ditetapkan itu. Sesuai dengan hasrat kita hendak mengawal dan memiliki sumber-sumber hasil bumi kita, kerajaan telah menubuhkan Petronas....."

4. Itu cerita 40 tahun dulu.

5. Baru-baru ni pengganti Mohd Hassan Marican iaitu Shamsul Azhar Abbas berkata, "Akta Pembangunan Petroleum (PDA) telah menyebutkan dengan jelas - minyak dan gas adalah milik semua rakyat Malaysia. Ia tidak menyebut minyak dan gas adalah milik bumiputera semata-mata. Ia menyebut rakyat Malaysia, jadi ia boleh milik kerajaan, boleh juga kepada pembangkang, dan sesiapa sahaja...kami (Petronas) ini adalah penjaga. Orang bercakap yang saya menyingkirkan kakitangan kerajaan dengan membawa masuk bukan Melayu, membuka Petronas yang menjadi milik orang Melayu kepada orang bukan Melayu. Adakah kami tidak berminat pada kecekapan?" Selanjutnya sini.

6. Inilah masalahnya bila wujud spesis Melayu yang dah hilang jiwa Melayu.

7. Semasa Hassan Marican terajui Petronas, adakah beliau juga tak berminat pada kecekapan? Tapi Hassan tetap berjaya mengembeleng sepenuhnya 'otak' dan 'tenaga' Melayu hingga Petronas tersenarai syarikat ke-8 paling untung di dunia dalam Fortune Global 500 dan One Of The New "Seven Sisters", iaitu sebelum munculnya nama Shamsul sebagai CEO. Tak perlu pun Hassan Marican bawa masuk bukan Melayu sebagai VP atau EVP untuk majukan Petronas atas alasan kecekapan kononnya.

8. Itulah kalau dah diri sendiri pun tak cekap serta kontang idea, dan lebih percaya pulak kaum lain hingga tergamak pandang rendah keupayaan bangsa sendiri...letaklah Shamsul ni jadi Presiden Amerika sekalipun, dia tetap akan masuk kategori bahalol.

9. Imbas semula apa yang dikatakan Tun Razak - "Boleh dikatakan badan-badan ini adalah tunjang harapan kaum bumiputera untuk bersama menikmati kemajuan terutama mereka yang ingin berkecimpung di bidang perniagaan."

10. Kontra tak kenyataan Tun Razak berbanding CEO liberal Petronas sekarang? Tun Razak sebut badan-badan yang ditubuhkan kerajaan itu adalah tunjang harapan kaum Bumiputera, tapi sebaliknya CEO liberal kata ia bukan milik Bumiputera semata. Kan tak ke bahalol namanya tu...

11. Tapi tak bolehlah nak salahkan Shamsul Azhar 100%. Siapa yang buat keputusan Hassan Marican diganti dengan Shamsul Azhar pada 2010? Dalam sekian ramai orang, kenapa Shamsul Azhar yang dipilih sebagai CEO Petronas at the first place? Hakikatnya, hanya si liberal yang akan melantik liberalis.

12. Hari ini makin ramai orang Melayu sudah hilang "Jiwa Melayu", baik dalam kerajaan, swasta, GLC, apatah lagi pembangkang. Tiada lagi dalam diri orang Melayu perasaan sayangkan bangsa sendiri, nak bantu bangsa sendiri, apatah lagi nak pastikan bangsa sendiri berjaya. Malah semakin ramai pulak Melayu hari ini yang malu nak mengaku Melayu...tak percaya tanya KJ!!

13. Selagi negara ini diterajui si liberal, selama itulah nasib Melayu tampak semakin kelam dan suram.

Adakah agenda Melayu Tun Razak dijiwai anak sulongnya sendiri?

12 comments:

  1. Artikel yg. BERNAS Paneh Miang!

    Bah. Pertama:

    SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KETEGASAN PERKASA dan MTEM menyergah si-mamat-LIBERAL-Bisul-NYANYUK ni! Dasar si Islam/Melayu-LIBERAL, PENJAHANAM agama, bangsa dan negara di Tanah Melayu, PUSAKA nenek moyang kita ini, dr. sebelum dijajah si KAPIR LAKNAT British-ZIONIS dan mana-mana puak PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL yg. asalnya dibawa si PENJAJAH buas tu!! Patut dinyahkan saja mamat-BISUL-ni dari PETRONAS – yg. juga MENGHINA Bapa-Bapa Kemerdekaan tercinta kita, terutamanya YAB Allahyarham-Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein serta Tun Dr. Ismail Abd. Rahman, yg. menubuhkan PETRONAS dg, tujuan nak bantu terutamanya BUMIPUTERA miskin di bawah DEB!

    Patutnya di buat lapuran POLIS kerana si LIBERAL-NYANYUK ni juga dah melanggar antara undg-undg ASAS PERLEMBAGAAN mengikut WASIAT RAJA-RAJA MELAYU, di mana DYMM YDPA adalah PELINDUNG hak keistimewaan BUMIPUTERA mengikut Perkara 153 Perlembagaan Malaysia - jadi si mamat-LIBERAL RASIS ni juga dah MENGHINA DYMM YDPA/Kesultanan Melayu, kaum Bumiputera dan undg-undg PERLEMBAGAAN!

    Lihat kuasa EKSEKUTIF DYMM YDPA melindungi hak keistimewaan Bumiputera ISLAM/Melayu dan Bumiputera lain, termasuk dlm. pekerjaan, pendidikan, biasiswa DAN SEBAGAInya, di - http://zanas.wordpress.com/kembalikan-kekuatan-orang-melayu-62-tahun-yang-lalu/artikel-153-perlembagaan-malaysia/ :

    Artikel 153 Perlembagaan Malaysia

    Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada sosial kontrak, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu — kepercayaan orang Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.

    Berikut adalah penyataan penuh Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.
    Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

    (1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini……

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples)

    ReplyDelete
  2. Si mamat-LIBERAL-BISUL-Petronas rupanya ahli PKRSODOM (lihat di http://nasirwise.blogspot.com/2014/06/presiden-petronas-kena-letak-jawatan.html , PRESIDEN PETRONAS KENA LETAK JAWATAN, 27 June 2014)!

    Patutlah dia galak memuji syarikat-syarikat si ZIONIS-JAHANAM Shell (yg. ditubuhkan empayar ZIONIS-Rothschild, yg. MENJAJAH Palestin dgn. amat BUAS utk. menubuhkan Israel) dan Exxon Mobil;! KDN mesti masuk campur kerana PETRONAS adalah syarikat Petroelum negara – iaitu antara aset paling-KRITIKAL Negara. Jadi ini berkaitan dgn. isu KESELAMATAN dan KEDAULATAN NEGARA ISLAM ini! Dan SPRM juga patut siasat samada si BISUL/keluarganya ni ada akaun-akaun HARAM di “Tax Haven“ Switzerland, Cayman Islands, Luxembourg dan Singapura – pusat Bank antarabangsa ZIONIS!

    Lihat bahayanya syarikat-syarikat SHELL/Exxon Mobil, di - http://thearrowsoftruth.com/tag/royal-dutchshell/, Illuminati, Nazis and the Illegal State of Israel, By Apollo, November 2nd, 2012:

    If we wish to end the Israeli/Palestinian conflict, we need to know who created Israel and why.

    In 1917 British Foreign Secretary Arthur Balfour penned a letter to Zionist Second Lord Lionel Walter Rothschild in which he expressed support for a Jewish homeland on Palestinian-controlled lands in the Middle East.

    This Balfour Declaration justified the brutal seizure of Palestinian lands for the post-WWII establishment of Israel.

    Israel would serve, not as some high-minded “Jewish homeland”, but as lynchpin in Rothschild/Eight Families control over the world’s oil supply.

    Baron Edmond de Rothschild built the first oil pipeline from the Red Sea to the Mediterranean to bring BP Iranian oil to Israel. He founded Israeli General Bank and Paz Oil and is considered the father of modern Israel.

    The Rothschilds are the planet’s wealthiest clan, worth an estimated $100 trillion. They control Royal Dutch/Shell, BP, Anglo-American, BHP Billiton, Rio Tinto, Bank of America and scores of other global corporations and banks.

    They are the largest shareholders in the Bank of England, the Federal Reserve and most every private central bank in the world. They needed a footprint in the Middle East to protect their new oil concessions, which they procured through Four Horsemen fronts like the Iranian Consortium, Iraqi Petroleum Company and Saudi ARAMCO.

    The Brothers Rothschild

    Rothschild’s Shell and BP formed these cartels with the Rockefeller half of the Four Horsemen- Exxon Mobil and Chevron Texaco. This new alliance required a “special relationship” between Great Britain and the US, which still exists today.

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  3. gamba ni memang rare la bro. dalam kepala aku sekarang bila tengok gamba ni ialah awww..aawww..aaawwwwwww. patutlah pengecut semacam je pm liberal ni dengan cina. tgk muka masa sakit pun tau. pui..

    ReplyDelete
  4. siapa itu....adakah itu Ah Jib Gor !?

    ReplyDelete
  5. Aku berjaya hasil deb bro...

    Belajo di itm.... pas tu ngaji obesi mara sponser...

    Dpt pangkat beso di glc.....

    Aku mmg banyak dpt proposal lg kampeni cina dan obesi...

    Tp aku carik juga kampeni melayu dan bri kontrak ke melayu....

    Kalo dpt proposal lg kampeni omputih... aku suruh kampeni melayu pi kijasama ama kampeni omputeh tu...

    Pas tu tekan rege omputeh... make up arge sama cam proposal cina....

    Pas tu kontrak bri ke kampeni mlayu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanh Nieh Baguih Noooh Melayu Tulen, Memang Ada Otak Letak kat Kepala.. Baguih Tolonglah Anak Bangsa KIta..

      Aku Memang Rasis dan Aku Benci Meluap kat Cina Babi..

      Delete
    2. Bunuh jer cina mcm cara ni.. Polis x tangkap hahhahaha

      Delete
  6. Samsul tu perasaan dia baguih. Tapi dia x sedar dia duk atas tu atas sbb apa??. Meritokrasi sgnt kaa... piirahh....

    Melambak lg mat saleh yg bleh pegang jawatan tu... mat salleh islam pon ramai... kalo pemilihan dia tu atas tikit islam...

    syamsul x sedar yg dia dipilih atas melayu dan islam.... muka melayu negreto dia tu yg membolehkan dia di pilih jd ceo...

    Bodo punya syamsul.... meritokrasi sgnt laaa....puii

    ReplyDelete
  7. Masih ada saki baki jiwa Melayu dalam GLC, dalam Kerajaan. Kami hasil DEB dan itu akan dikenang hingga ke akhir hayat. Pergi belajar oversea bertahun-tahun walaupun mak bapak orang susah. Walau mak bapak tak tahu berbahasa Inggeris. DEB membela nasib Melayu seperti kami.

    Tapi sayangnya, ada pulak Melayu yang hasil DEB nak berlagak meritokrasi. Dasar Melayu yang mudah lupa diri! Tiada bezanya CEO Petronas ini dengan calon DAP yang tewas di Teluk Intan. Pembelot bangsa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Lah Kehendak Khairy Jamaluddin Si Laknatullah.. Si Bangsat Melayu.. Khairy HaramJadaah

      Delete
  8. http://malaysianreview.com/wp-content/uploads/lawak-najib-pm.jpg

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive