Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, March 23, 2012

Perihal Melayu & Bukan Melayu

1. "...that right (Malay rights and privileges and right of Malay Rulers) does not claim to be new. It already exists long before Merdeka and the purpose of the entrenchment is to protect its encroachment..." - Kes: Dato Menteri Othman bin Baginda vs Dato’ Ombi Syed Alwi Syed Idrus [1981] 1 MLJ 29.

2. Data arkeologi yang diperolehi di Semenanjung Malaysia dan Sarawak menunjukkan rumpun Melayu adalah penduduk asal bumi Malaysia sejak lebih daripada 40,000 tahun lalu dan bukan berhijrah ke mari dari tanah besar di utara.

3. Artifak-artifak seperti seramik yang ditemui di lebih 100 kawasan ekskavasi (excavation sites) yang dijalankan oleh ahli-ahli arkeologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menunjukkan bahawa artifak itu berbentuk tempatan dan bukan dibawa masuk dari luar.

Adakah Melayu itu tamak dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan bersifat perkauman?

i- Realitinya, Melayu tidak perkauman kerana tiada satu pun dasar tersurat mahupun tersirat yang membuktikan Melayu yang tidak layak bekerja, mestilah diberikan kerja hanya kerana individu itu berbangsa Melayu.

ii- Melayu tetap berlumba/berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang sesuai dan tawaran kerja kepada orang Melayu masih ditimbang taraf kelayakannya.

iii- Etnik Melayu/Bumiputera di negara ini bukanlah prasyarat untuk wajib mendapat pekerjaan atau menjamin kejayaan hidup.

iv- Melayu mudah untuk bekerjasama dan serta senang pula memberi kepercayaan kepada etnik lain terutama Cina dan India dalam bidang politik, ekonomi & sosial.

v- Sebab itu DEB yang diperkenalkan sejak 1971 hanya menyasarkan 30% daripada 'pengagihan kek ekonomi' untuk bangsa Melayu. Kata mudahnya, Melayu itu tidaklah lokek untuk berkongsi & bersifat terbuka; rentetan itu wujud ramai jutawan di kalangan bukan Melayu yang menerajui ekonomi dan sektor-sektor lain.

Justeru, kepada kaum bukan Pribumi aka bukan Melayu di negara ini, janganlah jadi seperti Belanda minta tanah, diberi sejengkal hendak sehasta, diberi sehasta minta sedepa!

All Malaysian need to know their values and boundaries. Barulah kita akan hidup aman, harmoni & makmur sentiasa.

11 comments:

  1. Bangsa asing ni, diboghi botih nak paho, di paho nak dado..ish ish.. 1projek dio dapek nilai ea RM100 juta, abih ko dio yo.

    10 projek oghang Molayu dapek nilai ea samo RM100 juta.. RM95 juta poie kek dio yo..simen dio punyo, paku dio punyo, cat dio punyo, lampu dio punyo..ish.ish..

    Daging dio punyo, tulang kito punyo..Bukan Molayu ni lupo agak ea wasiat ghajo2 Molayu yang 7 tu..

    Paneh dan Cicit Kamat, tolonglah linkkan blog Jokiden ni di Blog Paneh, bia paneh sikit aaa..

    ReplyDelete
  2. Tq Paneh..pautkan blog Jokiden..copek boto botindak yo..kok ado yang Jokiden tulih yang tak boghapo pokonan tu minta ampun yo.. Sumbangan kito ni sobona ea kocik yo ni..

    ReplyDelete
  3. Yg jadi BARUA eh,,,orang melayu jugak la,,, BARUA yg memerintah negaro kito selamo ni la yg jual hak orang melayu sapo lg???? Sapo BARUA eh tu paneh????? UmPORNO@Bani UMNO@Melayu BARUA la kan????

    ReplyDelete
  4. yang betul-betul barua ialah hamPAS jd kuda tunggang DAP kapir harbi tu. Dulu israel namopun tak boleh dengar. Sekarang ni kedua2 ulamak selipar N.ajis dan Hadicit sama2 mengagungkan israel sebab ulamak kaki bontot kegemaran dia orang sokong penubuhan israel. serta keselamatan israel. hamPAS dan Fuckatan rakyat memanglah jadi BARUA israel melalui agennya DAP. Parti yang telah lama memerintah yang memastikan Islam tertegak ini dikutuk dan dimaki. Walhal pemerintah nilah yang memastikan rakyat selamat dinegara sendiri,kesihatan rakyat diambil kira,pendidikan rakyat dijaga. Kuam bumiputera dijaga kepentinganya disamping hak kaum lain tidak terjejas. Tapi kalau di Penang, kaum mealyu dihalau,ekonomi melayu dilumpuhkan,maulidur rasul tidak dibenarkan. Ini adalah fakta, fuckatsn rakyat yang hamPAS menjadi baruanya sentiasa cuba menghasut orang islam supaya jadikan negara ini negara KAFIR HARBI dengan kununya perjuangan mereka berasaskan kebajikan bukan islam. Jelaslah hamPAS telah dipekakkan dan dibutakan mata hati mereka seperti yang difirmankan ALLAh. Fikrkanlah wahai orang yagn cintakan agama allah ini. ham PAS barua kafir harbi

    ReplyDelete
  5. Salam Kasih.. Timo kasih Tuan Paneh Miang.. Den teringat petikan dari berito ni yang den simpan lamo dah....Mari samo baco & muhasabah diri kito ni...

    85 peratus kontrak tiris..
    PM sedih projek bumiputera 2006 mengalir kepada kaum lain. February 14 @ 09:34:10 MYT

    BANGI 13 Feb. – Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi melahirkan rasa sedih apabila kajian menunjukkan secara purata 85.37 peratus projek yang dilaksanakan oleh kontraktor bumiputera pada tahun 2006 mengalir kepada kaum lain.
    Beliau berkata, fakta itu terdapat dalam Kajian Ketirisan Kontraktor Bumiputera yang dikeluarkan oleh Bahagian Pembangunan Usahawan Kementerian Kerja Raya pada tahun tersebut.

    ReplyDelete
  6. Masalah ketirisan ekonomi org Melayu ni sebenarnya bukan berpunca dari pembuat dasar, tapi punca oleh badan pelaksana. Buat dasar dah ok dah, tp pelaksana iaitu kakitangan awam yg banyak buat rosak. Ramai yg kaki rasuah, kaki songlap, kaki spedo, terutama PTD dan pegawai2 gred 41 ke atas. Tiada langsung sifat kasih dan syg pada bangsa sendiri. Laksana dasar buat main2, bukan betul2 nak bantu Melayu. Tu deh.

    ReplyDelete
  7. Den stuju tu. Gov servant ni gaji nak bosar, tp kojo maleh, birokrasi melampau, suko tuang kojo, rasuah pun ramai tak kiro la dari sekocik2 pangkat sampai la ko sebosar2 pangkat. Sumo tu buek busuk namo kerajaan. Perjuangan nak tingkat kualiti kerja xde. Samo la ngan Cuepacs. Takdo janji langsung nak tingkatkan mutu perkhidmatan awam. Yang dio tau tuntut naik gaji, gaji, gaji. Ingat abah kau ko punyo duit asik nak naik gaji.

    ReplyDelete
  8. Anonymous said...
    yang betul-betul barua ialah hamPAS jd kuda tunggang DAP kapir harbi tu. Dulu israel namopun tak boleh dengar. Sekarang ni kedua2 ulamak selipar N.ajis dan Hadicit sama2 mengagungkan israel sebab ulamak kaki bontot kegemaran dia orang sokong penubuhan israel. serta keselamatan israel. hamPAS dan Fuckatan rakyat memanglah jadi BARUA israel melalui agennya DAP. Parti yang telah lama memerintah yang memastikan Islam tertegak ini dikutuk dan dimaki. Walhal pemerintah nilah yang memastikan rakyat selamat dinegara sendiri,kesihatan rakyat diambil kira,pendidikan rakyat dijaga. Kuam bumiputera dijaga kepentinganya disamping hak kaum lain tidak terjejas. Tapi kalau di Penang, kaum mealyu dihalau,ekonomi melayu dilumpuhkan,maulidur rasul tidak dibenarkan. Ini adalah fakta, fuckatsn rakyat yang hamPAS menjadi baruanya sentiasa cuba menghasut orang islam supaya jadikan negara ini negara KAFIR HARBI dengan kununya perjuangan mereka berasaskan kebajikan bukan islam. Jelaslah hamPAS telah dipekakkan dan dibutakan mata hati mereka seperti yang difirmankan ALLAh. Fikrkanlah wahai orang yagn cintakan agama allah ini. ham PAS barua kafir harbi

    March 24, 2012 8:22 AM
    Kau ni lah yg sebonar HAMPEH ni,,BARUA ALAF Baru,,,suko buek FITNAH,melago2kan Umat,, Silap2 kau ni Melayu Kafir@Melayu makan BABI kot,, Kah!!Kah!!!Kah!!!! Woi,,sodar2 la sikit,,jangan la duk bawah ketiak yo,,,Haaa,,Haaaa,,,

    ReplyDelete
  9. pas memang hampeh...

    apo kono mengono lago pulak..dah torang bangang tahap tertinggi...israel pun disayangkan seumpamo bontot anwar yang berbau hangit tu...disukai pas kopiah dan muslimat sunti

    ReplyDelete
  10. Salam Kasih.. Untuk Anon 24 Mac 4:35 pm dan 27 Mac 7:42am. Sebagai oghang tuo, nak posan2. Kok elok pakailah. Kok buruk lupokanlah.

    Asal oghang Melayu ni berbudi bahaso borsopan santun. Kok tak setuju, guno bahaso berkias. Dek sobab politik ni, samo pulak bangang membangang, tolanjang menolanjang, hampeh menghampeh. Setiap ayat keluar dari mulut kito tu.. doa. Kok makbul doa kito tu, mako samolah kito menjadi bangso bangang, tolanjang dan hampeh. itulah jadi e kito sekarang ni. Monang jadi arang, kalah jadi abu akhir e...

    Sekali lagi esey ulang, demi kasih sey pado semuo oghang mudo nogori...

    Kito ni oghang beradat. Menogor dgn kias, menikam dgn pantun,menyanggah dgn sonyum, merondah bukan menyombah, meninggi bukan molonjak. Cukuplah..usah laie asyik berpesta berbahaso lucah..Kutuk mengutuk sebangso soagamo. Monang sorak dicari.. kampung kito sudah torgadai..

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive