Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, September 17, 2014

Akta Pengecualian Cina


Pada musim bunga tahun 1882, Akta Pengecualian Cina telah diluluskan oleh Kongres Amerika Syarikat dan ditandatangani oleh Presiden Chester A. Arthur. Tujuan akta ini digubal adalah untuk menghalang kemasukan pendatang buruh Cina ke Amerika bagi tempoh 10 tahun.

Buat pertama kalinya, undang-undang Persekutuan Amerika mengharamkan kemasukan kumpulan buruh etnik Cina atas dasar ianya mengancam ketenteraman di beberapa kawasan. Rentetan itu sangat sedikit jumlah imigran Cina yang dibenarkan berhijrah ke Amerika di bawah Akta Pengecualian Cina 1882.

Akta Pengecualian Cina meletakkan beberapa syarat kepada pendatang Cina yang telah sedia bermastautin di Amerika. Antara syarat tersebut ialah jika mereka meninggalkan Amerika Syarikat, mereka perlu memohon semula sijil kemasukan. Malah Kongres Amerika turut memansuhkan hak mana-mana Negeri dan Mahkamah Persekutuan untuk memberikan taraf penduduk kepada pendatang Cina yang bermastautin di negara tersebut.

Apabila tempoh Akta Pengecualian Cina tamat pada tahun 1892, Kongres telah melanjutkannya selama 10 tahun melalui Akta Geary. Akta ini kekal hingga tahun 1902 dengan pindaan iaitu setiap imigran Cina perlu melakukan pendaftaran semula bagi memperolehi sijil kediaman. Tanpa sijil ini, imigran Cina akan dihantar pulang ke negara asal.

Akta Geary dikawal selia hingga tahun 1920-an. Dengan meningkatnya jumlah kemasukan imigran Cina selepas perang dunia, Kongres Amerika telah menetapkan peraturan baru berkenaan kuota kemasukan imigran yang berkaitan dengan negara asal mereka. Ketika itu pergerakan anti Cina di Amerika telah mula reda.

Pada tahun 1943 Kongres Amerika turut memansuhkan semua akta pengecualian dan membuka ruang kepada imigran Cina untuk memohon sebagai penduduk (bukan warganegara) melalui kaedah naturalisasi hanya kepada imigran Cina yang dilahirkan di Amerika; sehinggalah Kongres meluluskan Akta Imigresen pada 1965.

Berkuatkuasa 1 Julai 1968, Amerika telah menetapkan hanya 170,000 pendatang asing sahaja yang dibenarkan masuk ke Amerika Syarikat pada satu-satu masa, iaitu dengan jumlahnya terhad kepada 20,000 pendatang dari satu-satu negara.

Walaubagaimanapun Akta Imigresen Amerika yang digubal pada tahun 1990 telah mengalami beberapa perubahan dalam undang-undang berkaitan imigresen sejak 1965. Untuk maklumat lanjut mengenai Imigresen Cina dan Cina di Amerika boleh klik sini.

Apa beza Cina Amerika dengan Cina Malaysia?

13 comments:

  1. Bukan kek us je pendatang cino nak dapek citizenship payah..kek mano2 negaro pun samo. Kito yo sonang2 bagi muko kek cino ni mudah bona bagi wargonegaro. Penyudahnyo naik tocong. Ditambah lak bodek melampau pm najib pado kaum cino sekarang ni. Lagi cam cilako perangai memasing. Melayu oh Melayu.

    ReplyDelete
  2. Di public area pun pendatang ni tak nak berdiri masa nyanyi lagu negaraku. Memang cibai. Amerika memang dah tau perangai spesis ni sejak dulu bakal ganggu ketenteraman. Elok kalau kita pun ada akta khas untuk kiasu bangang ni.

    ReplyDelete
  3. Sepatutnya ah jib gong al-blur bentangkan akta yang sama dan bukannya mansuhkan akta hasutan ....

    ReplyDelete
  4. Sekarang dah ada Akta Pengecualian Cina kat sini dimana semua akta dikecualikan daripada orang cina. Inilah "Transformasi" Ah Jib Gor.

    ReplyDelete
  5. Nijam bulih pecayo ko ket Cino? Dio sonyap-sonyap pakat nak kontrol tanah Melayu ni. Apo yang pemimpin kito buek selain dari ngonyangkan poghut sendighi?

    ReplyDelete
  6. China Malaysia lagi SIAL .. sebab kita bagi mereka kerakyatan dan hak mengundi ... sekarang depa kepala punya dalam batu besar ada ...spesis china ni majoriti memang tak boleh percaya ... sampai mati aku tak akan percayaa kesetiaan mereka pada pemerintahan Melayu ...

    ReplyDelete
  7. UMNO PAS memang Sial .. PKR al Nuar Berahimm paling Haramjadah ...

    ReplyDelete
  8. Adam Adli Dipenjara - Bukti UMNO BENCI anak muda!!

    Tak perlu berdolak-dalik...

    Politik tetap politik. Kuasa bukan segala2nya.... Tetapi kenapa pemimpin UMNO perlu takut dengan bayang2???

    Adakah bila generasi tua UMNO mati, akan diganti dengan generasi datuk nenek UMNO???




    Kekejaman pemimpin UMNO yang dilakukan kepada anak muda bukti jelas mereka membenci dan menghina anak muda dan takut dengan bayang2 sendiri!!!



    Yang pasti, apabila pemimpin UMNO membuat sebarang hasutan dan kesalahan, mereka akan terlepas dan kalau didenda pun tidaklah setimpal...


    Sumber berita

    >>>> Klik Di Sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berleter lah sorang2. Membebel lah sorang2. Tak ada sape nak layan.Jap lagi kau nguap le, pas tu ngantuk ,tidur...blur blurr blurrrrr. Cian budak ni ntah ape2 tah. Boleh tanya sikit, sekolah darjah berape?

      Delete
  9. Patutlah jepun jajah malaysia kepala cina yg mereka pancung dulu... Meka dah tahu bangsa ini memang bangsa yg paling jahat dan busuk hati upanye... Melayu aje yg tak sedar diri bagi muka kat cina cina sial ini

    ReplyDelete
  10. aduihhhh ...a bunch of ignorant..kesiannnnya.

    Chinese Exclusion Act dah dimansuhkan pada 1943...

    Dan pada June 18, 2012, the United States House of Representatives minta maaf atas CHINESE EXCLUSION ACT.. U all x tau ke??? kesiannya... x sekolah kot..kampung btol...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terasa ke redbin? Hahahahahaha...budus punye cina menyamar.

      Delete
    2. memang tau pun..cuma nak beri penerangan dan penekanan yg US dah nampak kecibaian org cina..sebab tue chinese exclusion act pernah wujud..kenapa ia wujub,mesti ade sebab yg kukuh sampai dipertahan kan berpuloh2 tahun

      Delete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive