Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Tuesday, September 9, 2014

Cadangan Khaled Nordin

Kerajaan Pusat diminta mewujudkan semula bank atau institusi kewangan yang menyediakan skim sewa beli berkesan bagi memudahkan rakyat memiliki rumah.

Menteri Besar, Datuk Seri Moha-med Khaled Nordin berkata, pembeli berdepan masalah sukar untuk mendapatkan pinjaman dan secara tidak langsung menjejaskan hasrat mereka untuk memiliki rumah yang telah disediakan oleh kerajaan negeri.

"Kerajaan perlu memikirkan pendekatan sewa beli bagi rakyat yang ingin memiliki rumah dan untuk memastikan keberkesanan matlamat berkenaan, perlu diwujudkan bank atau institusi yang menyediakan skim sewa beli.

"Dulu ada MBSB (Malaysia Buil-ding Society Berhad) tetapi atas sebab tertentu, peranannya sedikit berubah. Bagaimanapun, kerajaan perlu kembalikan atau mewujudkan satu badan yang dapat menjayakan skim sewa beli bagi memudahkan rakyat membeli rumah," katanya. - Selanjutnya Utusan.

*********

Jika di atas adalah cadangan Khaled Nordin, cadangan Paneh Miang pula seperti berikut;

Bank Perumahan: Cadangan dan Harapan

Cadangan penubuhan bank perumahan adalah langkah terbaik untuk mengurangkan tekanan terhadap sektor perbankan tempatan yang terbeban dengan CTOS/CCRIS dan syarat-syarat ketat yang lain oleh pihak BNM.

Melalui bank perumahan, kemungkinan rumah-rumah kos rendah yang langsung 'tidak dipandang' oleh bank-bank komersil akan diberikan pinjaman sewajarnya. Kita tahu dan faham, pegawai yang proses pinjaman perumahan di bank-bank komersil hanya cari makan dengan komisyen 10% atas kelulusan harga rumah + basic gaji yang rendah.

Realitinya, pinjaman beli rumah RM37,800 iaitu 90% daripada harga asal RM42,000 - bagi pegawai bank adalah lebih kurang saja proses kerjanya berbanding pinjaman rumah mahal berharga RM378,000 iaitu 90% daripada harga asal RM420,000. 

Cuma bezanya, pegawai proses kerja di bank-bank komersil hanya dapat komisen RM3,780 daripada nilai pinjaman RM37,800; manakala jika harga rumah RM378,000, makin besarlah komisen hingga mencecah RM37,800 (dikira sebagai anggaran kasar komisen 10%).

Bagi nilai pinjaman yang 'besar', adalah mudah dan cepat untuk capai target yang ditetapkan oleh 'big boss' bank untuk kejar bonus berbanding jumlah pinjaman bernilai kecil.

Namun kita tidak boleh berharap kepada cadangan penubuhan bank perumahan semata; tetapi kita juga berkehendak kepada satu badan/organisasi milik kerajaan yang mampu mengawal selia segala pinjaman perumahan yang diluluskan pihak bank kepada rakyat tanpa prejudis.

Mengambil contoh amalan biasa proses pinjaman perumahan; katakan seorang individu membeli rumah berharga RM42,000, kebiasaannya jumlah pinjaman yang akan diluluskan oleh pihak bank adalah 90% daripada nilai rumah tersebut iaitu kira-kira RM37,800. Jika kiraannya termasuk MRTA/MRTT, maka jumlah pinjaman akan jadi lebih kurang RM39,000. Bayaran bagi tempoh 30 tahun dengan kadar faedah 5.15% akan menjadikan ansuran bayaran balik bulanan sebanyak RM215. Ini bermakna jumlah penuh yang perlu dibayar setelah tamat tempoh 30 tahun pinjaman mungkin mencecah RM76,000.

Tapi diandaikan pada tahun ke-10, tiba-tiba pembeli tersebut gagal pula membayar pinjaman (perkara ini hakikatnya sering berlaku) maka sudah tentulah harta mereka akan disita dan rumah yang dibeli itu akan dilelong pihak bank. Maka persoalannya:

1. Apa akan jadi pada rumah yang dilelong? Berkemungkinan rumah tersebut dilelong sekali ganda dari harga asal kerana mengikut pasaran semasa, dan seandainya rumah itu gagal dijual semula..bagaimana?

2. Kesan kepada pembeli lain? Kalau ia melibatkan pelabur mungkin tak jadi masalah. Tapi kalau orang muda yang baru bekerja dan baru beli rumah pertama, bagaimana pula nasib mereka akan datang?

Jadi di sinilah peranan badan/organisasi itu. Rumah yang gagal untuk dibayar, pihak bank boleh jualkan kepada badan/organisasi kerajaan tersebut dengan rebat serta diskaun yang bersesuaian. Dan seandainya rumah yang dijual itu terletak di kawasan yang baik dan berdaya maju, pihak bank yang menjual boleh juga diberikan sedikit pengecualian cukai mengikut harga pokok + sedikit keuntungan yang bersesuaian ke atas rumah tersebut.

Manakala kesan ke atas pembeli yang gagal membayar tadi, individu tersebut tidak akan disenarai hitam dan boleh untuk terus membeli rumah lain dengan syarat yang lebih ketat. Malahan pembeli itu juga tidak akan diisytiharkan bankrap.

Maka bolehlah kita katakan penubuhan badan/organisasi kerajaan yang mengawal selia pembelian perumahan ini berperanan sebagai 'Cagar Mas' tetapi praktikal operasinya lebih ke arah memastikan pengguna tidak ditindas, bank tidak kerugian dan harga rumah pula tidak berterusan dispekulasikan, serta mampu untuk terus dimiliki majoriti rakyat Malaysia golongan bawahan dan pertengahan.

Allahu a'lam.

Baca juga Cuepacs membantah sekerasnya sebarang usaha memansuhkan Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia untuk digantikan dengan satu syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau institusi kewangan bagi menguruskan pinjaman perumahan melibatkan penjawat awam di sini.

8 comments:

  1. Khalid Nordin ni bercakap katogeri rumah yang mana ,rata-rata di Johor rumah yang baru dibena adalah rumah deret dua tingkat dan harganya bolih mencecah 1/2 juta atau lebih.
    Kalau rata-rata pendapatan isirumah ,yang belum memiliki rumah sekitar RM 3000 ,cara pinjaman macam mana yang hendak diwujudkan ?.

    Tidak terjangkau olih impian ,takan bank bolih meluluskan .

    ReplyDelete
  2. Rumah kena murah sikit..... la ni dah melampau. Sindiket industri binaan dah bikin huru-hara.... Bukan tuduh kaum Cina, tetapi pemain-pemain utama dalam industri binaan....

    ReplyDelete
  3. Rogo umah da melambung....watla camno pun..gov agencies mano pedulik

    ReplyDelete
  4. TUAN TUAN SEKELIAN : ada alternatif lain yang dapat membantu.
    Masalah kewangan dapat dipermudahkan jika PUSAT ZAKAT DAN BAITULMAL YANG MEMPUNYAI DANA BERATUS JUTA RINGGIT, BERSEDIA MEMBERIKAN PINJAMAN TANPA FAEDAH kepada umat Islam yang layak. Jika pusat zakat dan baitulmal sediakan dana pinjaman sebanyak RM 200 juta untuk PR1MA, maka lebih 2000 unit rumah mampu milik dapat disediakan kepada umat Islam di Johor Bahru... Ini bergantung kepada Sultan sebagai ketua Agama dan Jajahan Takluk Johor serta penglibatan MB sebagai penasihat Sultan...yang penting jangan kira berapa % yg aku dapat TETAPI kiralah apakah Rakyat Muslim Johor akan dapat. >>>>> ini aku amik dari blog Mael Penggerang . Marilah kita desak Baitulmal supaya berfungsi sepertimana dizaman Rasulullah dan Para Sahabat.

    ReplyDelete
  5. Harga Rumah boleh dikurangkan jika
    1)- Sumber bahan binaan ( Pasir, Simen , besi dan lain2 ) di import terus dari kilang
    dan dikawal harga oleh badan2 yg dilantik kerajaan . Jangan dibenarkan
    pihak lain ( orang tengah ) membawa masuk bahan tersebut
    2)- Harga Tanah sekaki persegi perlulah dikawal pada kadar terendah ( yg masuk
    akal rakyat, bukannya YB ).
    3)- Gunakan tenaga kerja tempatan contohnya lepasan CIDB dan pusat2 latihan.
    4)- Jangan beri imbuhan (%) kepada pihak ketiga.
    5)- Lantik pihak berkecuali untuk mengaudit kerja2 pembinaan.

    ReplyDelete
  6. Bagi free jer. Buat apa mesti bayar?

    ReplyDelete
  7. Thank you Tuan Paneh kerano listkan blog Mrs. A kek Pepatihland tu patut arr... ado readers datang dari sini..

    ReplyDelete
  8. kepala hotakmu beri free anon 3.04pm...nak sedap, pastu salahkan org lain.serupa mcm nuar kaliamak la lu ni

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive