Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Wednesday, November 27, 2013

Api-api 13 Mei dah menyala!!

Apakah ini tanda-tanda bakal tercetusnya 13 Mei 2018? Apakah tiada ada mereka yang telah bertaubat menasihat kelompok manusia "lupa daratan" ini? Apakah ini petanda Kerajaan Barisan Nasional yang memerintah "dilihat LEMAH" dan sedang diancam "MARUAH KEDAULATANNYA"?

Perlukah hak istimewa Raja-Raja Melayu dijemput kembali ke gagang asalnya iaitu Kuasa Penuh Majlis Raja-Raja Melayu? Apakah pemimpin Melayu di semua peringkat di semua parti politik tidak ambik peduli, dan mahu satu lagi TSUNAMI BEERDARAH membasahi Bumi Melayu ini? Kali ini 13 Mei bukan akan berlaku di Kuala Lumpur sahaja, tetapi di semua pusat bandar dan bandar besar dalam Tanah Melayu.

Apakah ini "pajak gadai" nasionalisme dan patriotisme?

PART A: Cina Johor langgar titah Sultan:

1. DAP Johor Dr Boo Cheng Hau hasil pilihan Melayu Skudai telah memberi arahan kepada Sultan Johor bahawa Sultan Johor perlu mengambil kira pandangan rakyat cina Johor di sektor swasta terlebih dahulu kerana katanya ia akan memberi kesan kepada orang cina dalam pelbagai aspek.

2. Menurutnya Dr Boo Cheng Hau hasil pilihan Melayu Skudai ini berkata penukaran cuti hujung minggu kepada Jumaat dan Sabtu dilihat akan memberi kesan kepada aspek ekonomi rakyat cina Johor.

3. "Pendirian DAP Johor adalah kami orang cina akan tunggu dan lihat kesan ke atas pertukaran hari cuti minggu atas ekonomi Johor kerana kita mahu Johor mengikut sistem dan cara Lim Guan Eng memerintah Pulau Pinang dan cara Lee Kuan Yew mengendalikan Singapura. Pandangan rakyat cina Johor di sektor swasta perlu diambil kira kami juga sudah membayar cukai. Jadi seharusnya pemerintah perlu mengikut suara kami yang tidak pernah lupa dalam pembayaran cukai" kata Dr Boo Cheng Hau hasil pilihan Melayu Skudai.

4. Disekitar laman sosial, beberapa pemerhatian terhadap pengguna cina menyatakan mereka tidak bersetuju terhadap titah Sultan Johor kerana mereka sudah membayar cukai tetapi Sultan Johor tidak mendengar kata orang cina.

PART B - Cina Selangor langgar titah Sultan:

1. Sultan Selangor, Sharafuddin Idris Shah, menitahkan kepada seluruh rakyat Selangor baik Islam dan juga bukan Islam bahawa perkataan 'Allah' adalah eksklusif kepada orang Islam dan bukan Islam harus mengelak daripada menggunakannya. Sultan Selangor berkata ini untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan Islam dan bukan Islam. Oleh itu, beliau menyeru rakyat Selangor untuk menghormati dan mematuhi keputusan Majlis Fatwa Selangor mengenai perkara itu.

2. Sejurus selepas Fatwa Selangor dan Titah Sultan dikeluarkan, Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong dengan tiba-tiba membantah titah Sultan Selangor dan menyatakan pendiriannya adalah sama seperti DAP iaitu seperti mana DAP mahu kalimah 'Allah' digunakan, seperti itu juga MCA mahu kalimah 'Allah' diguna oleh mereka dalam bible bahasa Melayu untuk digantikan dengan God. Mereka tidak mahu God digantikan dengan Tuhan, tetapi God perlu digantikan dengan Allah. MCA seperti memberi bayangan bahawa tidak mengapa jika parti cina iaitu MCA dan DAP adalah berlainan, tetapi dalam isu ini kami boleh besama bersatu dalam menentang Sultan Selangor.

3. Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong berkata: "Saya rasa ianya adalah okay. Sultan Selangor seharusnya perlu membenarkan orang-orang bukan Islam di Selangor untuk menggunakan perkataan itu. Mengapa tidak? Kerana kami telah memberi penjelasan sebanyak dua muka surat. Asalkan sudah ada penjelasan jadi terima sahajalah", katanya Ketua Pemuda MCA yang menyokong perjuangan DAP dalam isu kalimah Allah.

4. Naib Presiden MCA pula Gan Peng Sieu menyifatkan keputusan mahkamah itu sebagai "jahil tentang kepentingan negara".

5. Ahli jawatankuasa MCA Loh Seng Kok pula berkata: "Allah tidak "dimonopoli" oleh mana-mana kaum atau agama, kerana orang Kristian di Timur Tengah dan negara-negara Arab juga menggunakannya."

6. Barisan peguam DAP pula menambah: "Apabila anda bercakap tentang penggunaan perkataan 'Allah', ia adalah satu bentuk ungkapan. Jadi ia adalah satu sebab bahawa titah Sultan bukan diikat oleh perlembagaan atau undang-undang tetapi sebenarnya kuasa perlembagaan dan undang-undang adalah suatu kuasa yang dimiliki oleh Parlimen sahaja, jadi tidak ada masalah untuk melanggar titah Sultan."

7. Di sekitar laman sosial, beberapa pemerhatian terhadap pengguna cina menyatakan tidak ada masalah untuk menggunakan perkataan 'Allah' dalam bible Melayu, asalkan cukai sudah dibayar jadi ia tidak melanggar peraturan. Kerana ini adalah hak seseorang apabila sudah membayarnya.

Sumber: sini, sana dan sinun.

20 comments:

  1. Untuk cina2 kafir johor dan selangor kalau taknak bayar cukai(yg tak seberapa tu),tak payah bayar,lepas tu boleh balik tongsan ramai2.Sekarang tongsan pun dah maju senang cari makan tak macam zaman datuk nenek korang dulu.Takpun migrate saja ke spork atau australia.Kat sana tak payah bayar cukai agaknya.

    Kuasa penuh sultan harus dikembalikan dan tindakan harus diambil ke atas cina2 kafir atau sultan2 cuma akan dianggap sebagai pak2 lawak oleh mereka.

    ReplyDelete
  2. Tak semua Cina yang membayar cukai dan tidak juga semua melayu tidak membayar cukai
    Nasihat unmtuk kaum cina - lu suka lu ikut , tidak suka lu boleh pindah negeri mana u mau tapi paling sesuai adalah negara singapura kerana singapura adalah satu satu nya negara republik yang bersedai menerima kaum cina malaysia

    ReplyDelete
  3. Kalo x lari cokaiii dan x menipuu bukan cina namanyaa...

    Perangkaan kjjan menunjukkan org mlayu pembayar cokaii yg paling ramai di negara ni....

    ReplyDelete
  4. Kepada orang2 Melayu dan Raja2 di Tanah Melayu, jangan kisah permintaan si sepet2 ni.

    INI NEGARA MELAYU. TANAH MELAYU.

    Kami ada hak untuk memilih bagaimana nak memerintah negara dan tanah KAMI.

    ReplyDelete
  5. Apa lagi si sepet2 ni nak?

    Ekonomi mereka dah kuasai, pun masih tak cukup lagi. Penang mereka dah kuasai, pun masih tak cukup lagi. Kami dah bagi mereka membina sekolah2 cina, pun masih tak cukup lagi. Kami dah kasi mereka kebebasan bersuara, kebebasan yang amat terlampau sampaikan mereka menghina lagu kebangsaan (menjadi Negarakuku) dan agama Islam, pun masih tak cukup lagi.

    Ternyata bangsa yang tak tahu berterima kasih. Tak sedar diri yang mereka tu pendatang.

    Cubalah kami orang Melayu mintak itu mintak ini di negara China atau Hong Kong, agak2 nak tak cina2 babi ni laksanakan?

    ReplyDelete
  6. cina2 babi ramai yg lari dari bayar cukai... kalau tidak setuju dgn arahan Sultan, korang boleh berambus !!!

    ReplyDelete
  7. Kaum cinabeng ni tak habis-habis guna modal sebagai pembayar cukai maka kerajaan perlu dengar semua cakap diorang. Pada orang melayu dan bumiputera cinabeng ni patut bayar cukai umpama bayar sewa nak duduk kat Malaysia tanah melayu ni.
    Kau orang tu bayar sewa supaya dapat duduk di tanah melayu, bukan untuk dapatkan kuasa macam tanah melayu ni datuk nenek keturunan kau punya. Paham?!!!

    ReplyDelete
  8. Hahahah kito bersihkan mereka dari arah tongah ke selatan dan tongah ko utara.....Palu jo gondang kami dah sedia

    ReplyDelete
  9. Kenapa kita membiarkan puak-puak yang menjijikkan ini berbuat sesuka hati mereka.Malaysia adalah Tanah orang Melayu,puak-puak yang menjijikkan ini adalah pendatang ke Tanah Melayu,apakah kita pemilik Tanah Melayu ini hanya perlu mendiamkan diri melihat dan mendengar sikap biadap dan kurang ajar bangsa laknat kafir ini.....

    ReplyDelete
  10. naik lemak dah diorg ni... perasan mcm diorg aje yg mengkayakan negara. mmg diakui puak paling hebat mengubah lanskap bumi Tanah Melayu, bukit jadi jirat, bukit digondol jadi kuari utk buat bgunn, kedai dan kondo2 mewah oleh pemaju diorg, sungai tercemar dgn taik babi, org2 kita jugak yg susah payah nk seimbangkan balik "pembangunan" yg kononnya diorg dah buat semua ni. bila disuruh ikut peraturan, taknak, sibuk menjaja jasa diorg yg baru beberapa dekad je pun kat sini. Kita ni yg dah berabad2 dr tok nenek kita menjaga tanah pusaka ni nak letak mana? Dasar pendatang, pikir nak cari duit tak sudah2....

    ReplyDelete
  11. kenapa kita nak respek pada bangsa pendatang ni, mereka yg paling banyak merasuah bangsa kita, mereka juga ego sangat., tak pernah ikut arahan, tiada kerjasama walau utk bersihkan kawasan sendiri

    ReplyDelete
  12. Kenapa nak marahkan Cina ?, dalam keadaan Melayu dan pimpinanya lemah ,masa yang amat sesuai untuk diambil kesempatan.

    Seganas-ganas singa pun tidak akan menyerang kalau yang nak diserangnya dinilai kuat ,apa ada pada Melayu sekarang ini , mulut pon dah terkatup.

    ReplyDelete
  13. Ingat 13 mei 1998 di Indon. Apa TERJADI.... ?

    ''AMOK'' perkataan yg tiada dalam kamus. Ianya menggambarkan ''kegilaan'' kaum melayu apabila dicabar keterlaluan.

    JANGAN SAMPAI INI TERJADI DI TANAH MELAYU. Ingat......?

    ReplyDelete
  14. wooii semua kaum cina kat malaysia...lu orang sudah banyak langsi oooo...sekarang orang melayu tengah tunggu jer jer kalau ada org cina yang berani bunuh melayu atas sebab tak puas hati dengan sultan atau islam..lu org berani try buat maaa...melayu akan kasi hancur lu bangsa..dari bayi sampai orang tua..ada bran ke cina bangsat

    ReplyDelete
  15. Kumpul semua cina beng kat Malaysia ni, letak kat Pulau Pinang tu, lepas tu kasi tenggelam Pulau Pinang tu, Habis cerita.. tutup buku..

    ReplyDelete
  16. Ayuh kita mulakan perang.

    ReplyDelete
  17. Orang Filipina pun risau dengan kebanjiran warga Cina di negara mereka. Mereka kata warga Cina yang masuk ke negara mereka selalunya tidak keluar semula. Semua negara di Asia Tenggara ni sebenarnya bakal dijajah dan dikuasai oleh orang Cina. Adalah natural sekiranya orang asal setiap negara di Asia Tenggara ni berasa runsing dengan penguasaan ekonomi bangsa tersebut di negara mereka.

    ReplyDelete
  18. kenapa kita menyalahkan cina, sedangkan yang menghancurkan Melayu itu adalah pemimpin UMNO sendiri. Orang Melayu mengaku beragama Islam, tetapi tidak mengamalkan ajaran Islam. Orang Melayu mudah lupa daratan, hidup atas ehsan, malas berusaha.Orang Melayu penuh dengan phd. Sejarah telah membuktikan Melayu bunuh Melayu. sebagai contoh lieutnen Adnan siapa yang bunuh, orang melayu yang bunuh untuk untuk mendapatkan habuan dari orang putih

    ReplyDelete
  19. Apa ke pantatnya AnonymousDecember 5, 2013 at 3:31 PM ni merapu? Yg bunuh Lt Adnan tu Jepun sial sepet pelir kulup bukannya Melayu...ngko taip sambil melancap ke babi?

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive