Feel free to email us at panehmiang@ymail.com.

Friday, November 22, 2013

Kalo ADUN kacau bini orang camno pulak Tok Mad?


Baru den tau ghupo eh selamo ni ramai JKKK Negeri Sembilan suko kacau bini oghang.

Tapi Tok Mad kono la belaku adil jugak. Takkan la JKKK ajo yang kono bersyarat. ADUN dan Exco Kerajaan Negeri camno pulak?

Ado ADUN yang bukan takat kacau bini oghang, anak daro oghang pun ado. Siap ado yang terkawin staf sendiri. Kawin duo tu memang la dibulihkan dalam Islam. Tapi ini politik persepsi yang bulih menjunu-janahkan Negeri Sembilan. Oghang bocakap, asal sonang sikit, bekuaso sikit, mulolah perangai lobih boyo dari buaya!!

Perangai ADUN Negeri Sembilan ni dalam poket kami yor Tok Mad. Kok ado yang tebongkar, mau hulu-hala Negeri Sembilan ni sok.

Tapi alang-alang dah lotak syarat pado JKKK yang tak kacau bini oghang, eloklah Tok Mad lotakkan beberapo syarat tambahan dalam kriteria memilih JKKK. Antaro kriteria yang patut ado pado JKKK;

1. Sekughang eh memasing ado SPM, lagi baguih kok ado diploma. Takdo la JKKK ni dipandang lekeh dek masyarakat.

2. Pastikan JKKK ni tak buto IT. Mano tak eh ado JKKK yang tanyo kek mano nak boli pesbuk. Mau pengsan Mark Zuckerberg dongar.

3. Pastikan jugak JKKK ni sihat walafiat tubuh badan dan mental. Bukan takat jarang sakit, tapi cakap pun jangan merapu bonar doh. Mano tak poning rakyat kok caro pikir JKKK ketinggalan berbanding orang keliling. Zaman dah berubah, carilah oghang yang lobih advance.

4. Paling ponting pilih JKKK yang bukan kaki songlap, bukan kaki 'koncing', bukan kaki pocah amanah, bukan kaki rasuah etc.

5. Last sekali JKKK ni jangan la dipilih yang jobo bonar. Biarlah yang merendah diri, berakhlak, faham masalah rakyat, takdo skandal dan menepati janji sobab slogan BN kan janji ditopati. Ini kenkadang janji sekian-sekian tapi bueknyo tidak. Cam hampeh!!

Apo-apo pun Rosmah tetap gembira walaupun dikritik naik private jet. Eh..eh..apo kono mengono Rosmah dongan isu JKKK ni? Ala..buek-buek tanyo plak. Kan Rosmah pun bokeh bini oghang yang ponah kono kacau. Heh!!

5 comments:

  1. Salam,
    Tahniah kerana amat bernas ...

    ReplyDelete
  2. Lahhhhhhh ponek2 den merantau & pindah nogori semilan; cenggini ghupo eh pulak politik tunggang tebalik....tapi spot-on bull-eye la sobijik kono..

    ReplyDelete
  3. he..he..hee...den setuju bonar ngan cadangan tok blogger ni.....

    ReplyDelete
  4. syarat-syarat tu tak mungkin tercapai pasal yang tingga dalam UMNOni sumo yang bodoh dan bangang yo...heheh

    ReplyDelete
  5. tu lah pun tujuan e macai umno kojo kuek untuk umno ... tak sumo dapek jadi yb ... jadi jkkk pun untung dah ... dapek ngabo bini orang ... kalau tak bini orang, misti jando ... cuba cek cawangan umno mano yang tak ado jando dalam wanita umno atau puteri umno ..... sumo ado....!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

Surah Al-Baqarah, Ayat 120

"Bukan orang Yahudi, ataupun Nasrani yang akan menerimamu, melainkan jika kamu mengikut agama mereka. Katakan,"Hanya petunjuk Allah sahaja yang benar" Jika kamu menyetujui kehendak mereka, setelah kamu menerima ilmu pengetahuan, kamu akan dapati tidak ada satu perjanjian ataupun penyokong dapat menolongmu dari Allah."

Surah Al-Baqarah, Ayat 216

"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Surah Al-Imran, Ayat 28

"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang- orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali."

Surah Al-An'aam, Ayat 67

"Tiap-tiap khabar berita mempunyai masa yang menentukannya (yang membuktikan benarnya atau dustanya); dan kamu akan mengetahuinya."

Surah Ar-Ra'd, Ayat 11

"Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya."
Blog Widget by LinkWithin

Blog Archive